• Georrge

    původní téma mi zakladatel zamknul dřív, než jsem stačil něco napsat :) a já to prostě musím napsat :)

    původní dotaz zněl, jestli je moudré dávat na epicona 203mm kotouč, brzdy tam měl tektra. Radili mu tam že to není moudrý, že výrobce doporučuje max. 185mm kotouč a že by vidle byla přetěžovaná.

    Nad tím se musím trošku pozastavit. Jestli se nepletu, tak maximální tlak na vidlici při brždění je tehdy, pokud se mi začne zvedat zadní kolo. Víc totiž brzdit nemůžu, přeletěl bych, teoreticky tedy na vidlici nemůže působit větší síla ať mám sebevětší kotouč, pouze k této mezní hranici budu potřebovat méně ovládací síly. No a tohle dokážou často i průměrné hydry se 160mm kotoučem, akorát v nižších rychlostech a musí se za to trochu rvát.

    Může vlastně nastat horší situace – brzdím naplno v terénu takže vidle ještě dostává rázy od nerovností. I tady ale často brzdím se zadním kolem skoro ve vzduchu.

    Jde tedy o to, že maximální brzdá síla se 203mm a 180mm kotoučem je vlastně stejná, je limitovaná přeletěním přes rodla. 203mm kotouč akorát dokáže postavit kolo na přední ve vyšší rychlosti, páč s rychlostí klesá účinnost brzd. Je ale otázka, jak se kolo s jezdcem chodá dynamicky při vyšších rychlostech a jestli opravdu síla potřebná pro postavení na přední je při 50km/h stejná, jako při 15km/h. Trochu tam bude mít vliv aero odpor, který tlačí jezdce dozadu, ale to moc nebude (kdyby to bylo nějak zásadní tak se na kole neudržíme).

    Samozřejmě pokud se bude s 203mm kotoučem jezdit častěji na limitu brzdné síly tak to bude vidli zatěžovat více, ale stejného zatížení se dá dosáhnout i s 180mm kotoučem pokud za to budu víc rvát.

    Ono i něco napovídají nové limity u rock shoxu pro většinu 32mm vidlic, kde se nově posunul limit ze 185mm kotouče na 203mm kotouče a to při snížení váhy vidlice. A to v dnešní době, kdy jsou brzdy stále silnější.

    Pokud ale člověk váží 120kg, tak je jasné že při maximálním brzdění bude vidlici zatěžovat o dost víc, než 80kg člověk.

    203mm kotouč tedy pro středně těžké jezdce nepřinese větší maximální možný výkon, ale snažší ovladatelnost, kdy v prudkém sjezdu může ovládat brzdu dlouhodobě bez únavy a lehce jedním prstem, a víc se může soustředit na držení směru. Bude mít ovšem problém, pokud se něčeho lekne a vezme za to pořádně :) a navíc kvalitní brzda se 180mm kotoučem brzdí kolikrát víc, jak nekvalitní brzdy s 203 kotoučem.

    Co vy na to?

    0 0
    • cyborg  

      pokud na kole nesedis jak trotl, nebo-li pokud pouzivas u brzdeni mozek a pracujes s tezistem tak nikdy pres rodla neprelis…vzdycky jde driv kolo do smyku.. ted mluvim o jizdu v terenu.

      Kdyz jedes po asfaltu a ses ve standartnim posedu.. jeste nikdy sem nemel tak vykonou brzdu aby dokazala kolo v rychlosti +20km/h zablokovat nebo me dostat pres rodla.

      203mm urcite vic zatezuje vidli nez 183mm, ale ve hre je mnohem vic faktoru.. tvoje vaha, vykon brzd, prace s tezistem atd

      Na vsech kolech sem mel vzdycky ve predu 200kotouc.. na brzdy sem uchyl takze sem mel vzdycky pomerne vykone brzdy a nikdy sem tim vidlici neodpalil

      0 0
      • Georrge  

        jo práce s těžištěm a mozkem při brždění je fajn, ale teď se bavím o limitní brzdné síle brzd, tedy kdy je ještě poznat rozdíl u 180/203 kotouče, a kdy je to jedno páč by kolo šlo stejně přes rodla, nebo by se zablokovalo kolo.

        Vzásadě silnější brzda zatěžuje vidli víc pouze tehdy, pokud není slabší brzda v dané situaci schopná postavit kolo na přední či zablokovat kolo na horším povrchu. Moderní brzda se 180mm kotoučem u průměrného člověka (+/- 80kg) nemá problém postavit tě na přední skoro v jakékoli situaci (aspoň ta moje ne, u rychlostí 20+ to nezkouším, kolem rychlosti 20 brzda dokáže zablokovat kolo, to se smýkne po asfaltu ale hned ji pouštím, jinak bych letěl. Z kopce často dobržďuju na předním přestože mám zadek za sedlem.). Prostě nemám pocit, že bych s 203mm kotoučem dokázal věci, které by vidlici zatěžovaly víc. Jasně, dokázal bych z velmi vysokých rychlostí zastavit rychleji, ale to vidli nezatěžuje tolik, jako prudké stavění na přední kolo (což v 50+ asi dělat nebudu).

        Jediné co by mohlo vidli víc zatěžovat je to, že se s 203mm kotoučem častěji dostaneš na hranu, páč k tomu potřebuješ méně síly a budeš toho tedy častěji využívat. Tohle ovšem můžeš dělat stejně i s menším kotoučem, pokud vždycky za to zarveš.

        Jinými slovy – pokud půjdeš těžištěm na rovině co nejvíce dozadu, a přesto budeš schopen postavit to na přední (což není pro většinu brzd problém) tak vidlici nebudeš více zatěžovat s větším kotoučem, protože nevím co by mohlo vidlici zatěžovat více než postavit to na přední s těžištěm maximálně vzadu.

        0 0
        • bathed  

          řešíš blbosti… to upozornění nemá přece vůbec souvislost s vidlicí jako takovou, jejím uložením a suvnýma částma, ale jenom a pouze s uchycením třmenu! Je naprosto jedno, jestli to kolo blokneš na kotouči 160, 180, 203, véčkama a nebo klackem ve špicích!

          0 0
    • Jenda  

      vicemene souhlasim, namahani vidle je vzdy dany brzdnou siou kterou vivynu a je jedno jak k tomu dojdu. Ma to ale jedno ale a tim je samotny uchyceni brzdy. Jakmile tam das adapter tak ti trmen na nej pusobi pres nejakou dalsi paku a tam by teoreticky problem nastat mohl. Nikdy jsem ale zadnou fotku rozervanyho uchytu kotoucovky nevidel.

      Druha vec je ze s min ucinou brzdou preci jenom brzdi clovek plynulejs takze namahani vidle je mensi, tohle se samozrejme s vetsim kotoucem meni a clovek zacne brzdit pozdeji ale vic z ostra. Ono tech pripadu kdy brzdis na max v praxi zas tak moc neni.

      Jeste k predchozimu vlaknu – co tam tvrdil Kesu o adapterech neni pravda – jak IS tak PM uchyty muzou byt delany na 140 tak 160 nebo 180 kotouc. Tedy pri koupi adaptery je dulezitejsi udaj o kolik se zvetsi prumer pouziteho kotouce nez udana koncova hodnota ktera zavisi na uchytu.

      0 0
      • bathed  

        a… tak jsi byl rychlejší…

        0 0
      • Georrge  

        to s tím úchytem není tak horký, protože tam sice máš větší páku, ale díky většímu kotouči je působící síla menší, výsledný zatěžující moment je tedy stejný jako u menšího kotouče při stejné brzdné síle.

        S tou druhou věcí souhlasím, s větším kotoučem člověk může jezdit větší prasárny, ale být tomu tak nemusí. Ten co brzdí plynule bude brzdit plynule i s větším kotoučem, a ten co to prasí (jako já) to bude prasit stejně s libovolným kotoučem.

        0 0
        • bathed  

          No s tím úchytem mýlíš a myslím že dost. Já jsem kromě mtb nakročený do moto offroadu. Když vezmeš jakéhokoliv motokrosového čtyřtakta a snažíš se z něj udělat motarda (supermoto), jedna z naprosto zásadních úprav je záměna předního 21" kola za vypletené 17" s VELKÝM kotoučem (zásadně plovoucí). S tím souvisí samozřejmě změna progrese u tlumičů (jiná pružina a hlavně jinak naskládané planžety) a pochopitelně jiná brzdová soustava – třmen (čtyřpístek) a radiální pumpa. Ten třeme stejně jako u mtb nasazuješ na adaptér, který ti třmen „vystěhuje“ na větší průměr kotouče. Pokud to ale s ježděním myslíš vážně, zrychluješ a to i tak, že posouváš brždění dál a dál. Jenže tu motorku musíš do vinklu poslat správnou rychloastí a tak brzdíš intenzivněji – ostřeji! Nastupuje další úprava – náhrada spodní botky tlumiče z lité na kovanou a je jedno jestli se bavíme o Marzocchi, WhitePower, Showě nebo Kyabě. Nic se nemění – váha motorky, váha jezdce. Jediné co roste jsou síly vycházející z kinetické energie.

          Větší kotouč, ostřejší brzdové soustavy, jedovatější desky, pevnější hadice – niz toho nenamáhá víc vidlici jako takovou: krk, vnitřní nohy, vnější nohy… Jediné co dostává větší záhul je střed a uchycení třmenu.

          0 0
          • cyborg  

            to je blbost.. pokud teoreticky dokazes prenest ucinek brzd na povrch tzn kolo nejde do smyku pak je ucinek brzd limitovan pouze vykonem brzdove soustavy. Vetsi kotouc nesporne dokaze vykon zvetsit.. Pak ovsem narusta horizontalni sila ktery pusobi pres paku (btw paku jako prase) a to ma vliv prakticky na celou vidlici. Jasne kriticky bod pak je krk vidlice kde je paka nejvetsi… at zijou tappered vidlice. Priklady zlomenejch vidlic mluvi sami za sebe.

            0 0
            • bathed  

              aha, takže podle tebe tedy výrobci vidlic počítají u menších kotoučů s tím, že nedokáží bržděné kolo zablokovat??? No to potěš koště teda :-))))

              0 0
              • cyborg  

                ale prd…reaguju tady na tu trotlovinu cos tady napsal

                Větší kotouč, ostřejší brzdové soustavy, jedovatější desky, pevnější hadice – niz toho nenamáhá víc vidlici jako takovou: krk, vnitřní nohy, vnější nohy… Jediné co dostává větší záhul je střed a uchycení třmenu…

                0 0
                • bathed  

                  ježišmarja… Vysvětli:

                  1. účinek brzd
                  2. výkon brzdové soustavy
                  3. větší kotouč dokáže výkon zvětšit
                  0 0
                  • cyborg  

                    účinek brzd – vykon brzdove soustavy spolecne se schopnposti prenest ten vykon na vozovku. Tady ma vliv i plast a povrch atd

                    výkon brzdové soustavy jako takove: brzda + hadice + paka + kotouc…vysledek se da pomerne jednoduse zmerit v Nm a nema nic spolecnyho s tim jestli ten vykon dokazes prenest na povrch.. kdyz pojedes po rafku stejne to brzdit nebude

                    větší kotouč dokáže výkon brzd zvětšit – tohle asi chapes ne ?

                    0 0
                    • bathed  

                      JAK A ČÍM DOKÁŽE VĚTŠÍ KOTOUČ ZVÝŠIT VÝKON BRZD???

                      0 0
                      • Senoy  

                        Co tak srovnání s pastorkem na kazetě? Většímu pastorku stačí k otočení menší síla, protože jde po delší dráze. A uvedení do pohybu bude stejné, jako zastavení pro kotouč. Holt delší brzdná dráha na kotouči bude potřebovat menší sílu brzdného třmenu. A při stejné síle tudíž musí být brzdný účinek stejný. To mi dává smysl.

                        0 0
                        • Senoy  

                          Oprava, při stejné brzdné síle musí být účinek vyšší.

                          0 0
                        • bathed  

                          No ono to nakonec bude tak, že jsi nepochopil zadání a nebo – a to je pravděpodobnější – čteš mezi řádky ale vynecháváš obsah v samotných řádcích.

                          Tak já ti to shrnu: otázka zněla, proč u některých vidlic je je povolený výrobcem kotouč 203 a u některých ne. Kdybys opravdu přečetl pochopil bys, že vycházím logicky z „ideálního stavu“ – brzda (brzdová soustava jak jsi ji tu popsal) má zastavit bržděný „objekt“ až do stavu, kdy je bržděné kolo bez rotace – tj. zablokvané. To jaká je křivka toho brždění (náběh), to jak moc musíš křečovitě mačkat páku na pumpě, to všechno teď vynechej… Domluvme se, že konečným stavem je, kdy stojíš z 50ti km rychlosti dolů čumákem ze svahu a máš zahamované přední kolo, ok?

                          Při tom brždění se vytvoří síly, které enormě namáhají sloupek, hlavové složení, i rejdy (díky tvé váze, takhle při brždění můžou dopadnout na motorce: moje maličkost ). To že sem tam sloupek praskne je způsobeno tím, že je na dané použití špatně dimenzovaný.

                          A teď se soutřeďme na vlastní brzdu: véčková brzda, která zastaví točící se ráfek, má tendence vytrhnout a vylomit štefty ze spodní nohy. Kotoučovka zase má tendence vylomit ze spodní nohy štefty, na kterých je namontovaný třmen. Opakuju – právě jsi po intenzivním brždění zastavil rypákem dolů ze svahu!

                          A dostáváme se zpátky k zadání: proč některé vidlice nemají povolený 203 kotouč? Velký kotouč zvyšuje účinnost brzdy – o tom žádná – viz můj příklad s motardem. Tak proč proboha není možné namontovat všude 203 kotouč? – samozřejmě je důležitá váha kompletu brzdy. Ale druhým důvodem je právě nepříspůsobení spodní nohy vidlice na velkou páku, kterou na ni odtažený třmen přenáší z velkého průměru kotouče!

                          A teď mi prosím řekni, jakou trotlovinu vidíš ve větě: Větší kotouč, ostřejší brzdové soustavy, jedovatější desky, pevnější hadice – niz toho nenamáhá víc vidlici jako takovou: krk, vnitřní nohy, vnější nohy… Jediné co dostává větší záhul je střed a uchycení třmenu.

                          Díky…

                          0 0
                          • cyborg  

                            dyt je to blbost co tady tvrdis.. vykon brzd ma vliv na celou vidlici a ne na pouze ne uchyceni trmene.

                            Vysvetlovat proc vetsi kotouc lip brzdi ti fakt nebudu. Jestli nezvladas ucivo zakaldni skoly tak s tebou nema smysl o cemkoliv diskutovat.

                            0 0
                            • bathed  

                              Ale já po tobě nechci abys mi vysvětloval jak brzdí větší, menší kotouč! Vysvětli mi spíš, JAK jinak působí větší a menší kotouč na vidlici JINDE než na uchycení třmenu! Přestaň se ohánět pubertálně základní školou a klaď argumenty! Dík :-)

                              0 0
                          • Senoy  

                            Druhý odstavec:

                            „původní dotaz zněl, jestli je moudré dávat na epicona 203mm kotouč, brzdy tam měl tektra. Radili mu tam že to není moudrý, že výrobce doporučuje max. 185mm kotouč a že by vidle byla přetěžovaná.“

                            Zpochybnění:

                            Nad tím se musím trošku pozastavit…

                            a

                            „Jde tedy o to, že maximální brzdá síla se 203mm a 180mm kotoučem je vlastně stejná…“

                            Otázka je tedy dle mě daná odstavcem číslo 2 v zakládajícím vláknu. Na skutečnost, že některý výrobce doporučí 200kotouč a jiný ne jsem nikde nezpochybnil. Naopak, podporuje to mé doporučení, že označení výrobce je jediné směrodatné.

                            A teď už se dostanu ke zbytku reakce. Nechápu, proč je adresovaná mně. Já chápu rozdíl mezi silou 203mm a 183mm kotouče, tlakem v hadicích a účinností brzd. Nikde jsem se na to neptal ani nezpochybňoval.

                            A za reakcí na dotaz:

                            „JAK A ČÍM DOKÁŽE VĚTŠÍ KOTOUČ ZVÝŠIT VÝKON BRZD???“ jsem, dle sebe, odpověděl adekvátně a srozumitelně. Nepsal jsem žádné fyzikální poučky. Ale pokud to nebylo pochopeno, šlo o páku. Na delším rameni bude mít daná síla brzdy vyšší účinnost.

                            0 0
                            • bathed  

                              no, ono to pravda mělo být na Cyborga, ale já myslím že se v tom nejenom my dva orientujeme, co myslíš? :-)

                              0 0
                              • Senoy  

                                Myslím, že každý, kdo si prošel kolotočem výměny kotoučů za větší se stejnýma brzdama zjistil, že to brzdí více. Ne každý ví, proč a dost z nich to nejspíš ani nezajímá.

                                0 0
                                • bathed  
                                  • ostřeji, rychleji, bez varování… Jednoznačně… Byl jsem napředváděčce KTM. Byla tam motorka po Johnym Aubertovi z MS WEC. Začal jsemstejným strojem ze série, oblítal pár kol, a neustále zrychloval. Posouvalbrzdný bod, brzdil agresivněji, ostřeji. Kotouče KTM, třmeny Brembo –lité, desky keramické… Měl jsem pocit že to brzdí jako prase!!!!

                                  Pak jsem přesedl na tu „světáckou“… první kolo podobným tempem jako na té sériovce, vinkl na levou ruku po skoku… brnknul jsem si fakt zlehka … kotoul letmo i s motorkou: kotouče Braking – oversize (cca. o 40mm na průměru větší), třmen Brembo, ale kovaný, nějaké Braking desky dělané přesně na ty kotouče… Souhlas: úplně jiné brždění, které jenom chtělo opatrnější přístup. Ale VÝKON byl stejný jako u předchozích

                                  0 0
                                  • nitraq  

                                    Takže v druhým případě menší síla na páce a přesto daleko silnější brzdná síla? Potom bych teda řekl, že pokud jsi v prvním případě normálně jezdil a v druhým případě letěl přes řidítka, tak v druhým případě musel být výkon vyšší.

                                    0 0
                                    • bathed  

                                      Výkon stejný. Na páčce jsem tahal stejně jak jsem kdy tahal na těch x KTMkách za ty roky… Jediné co bylo fakt ale naprosto jiné, byl náběh! Bez varování doslova jak klacek do předního kola! Pak jsem se naučil i s tím…

                                      0 0
                                      • nitraq  

                                        Kdyby byl výkon stejný a tys mačkal páku stejnou silou (jako říkáš), tak v obou případech bys dopadnul stejně. To znamená buď dvakrát se proletěl nebo dvakrát normálně zpomalil.

                                        0 0
                                        • bathed  

                                          no vidíš a je to přesně naopak… U Bremba (KTM) je to jenom a pouze o deskách :-) Mají dva typy: sintry a keramiky. Sintry dělají za nějakých 800, keramiky za 2500. Na klasickém enduru jim dám za uši za jediný den oběma… Se sintrama to brzdí jak nákladní vagón, s keramikama na fleku! … A tak jsem to vyřešil jinak: na základě té předváděčky jsem pořídil jak ten kotouč Braking, tak kupuju jejich desky, které se k tom koouči lepí jak prdel na hrnec. Přehazuju to z motorky na motorku…

                                          0 0
                      • Smazaný účet  

                        Kolo na hrideli, ucivo zakladni skoly:)

                        0 0
                        • bathed  

                          otázka zněla, jestli u brzdy s „malým“ kotoučem, nepředpokládáš že ti zablokuje bržděné kolo. Že je na hřídeli, no na tom nevidím nic zvláštního. Jestli předpokládáš že i 160mm kotouč s třmenem, hadicí a pumpou ZASTAVÍ točící se kolo, ptám se, jaký větší VÝKON dává kotouč 203??? Že je ta brzda ostřejší? Že má rychlejší náběh? Že potřebuješ menší sílu na páčce pumpy? … tohle považuješ za výkon??? Přemýšlej…

                          0 0
                          • Smazaný účet  

                            Ja vykon brzdy chapu jako mnozstvi energie kineticke ktere je schopna absorbovat(a pretvorit na teplo ci kraval ci vyzarit) pri pace zmacknute urcitou silou(ktera treba muze odpovidat mezni sile kterou zvladnes vyvinout)…tato je pomerne presne definovana. Udelas-li experiment pro dva prumery kotouce, vyjde ti, ze pro vetsi prumer zastavis drive…tj pokud vykon je prace za cas, tak kratsi cas brzdeni = vetsi vykon.

                            Vetsi vykon = vetsi silove namahani vidle..ktere mista jsou namahane ti nereknu, ale slo by to namodelovat. Takhle od boku ti ale renku, ze se bude leva cas spodnich noh ohybat kupredu:)

                            0 0
                            • bathed  

                              První část? – ok

                              Druhá část? – opakuju znova – máš rám, vidlici, jezdce. Při zaprždění předního kola – tj. když styčná plocha (plášť) se přestane po podložce odvalovat, vzniknou velké síly, které ohýbají sloupek, mají tendence vylomit krk a hlavové složení z rámu, ohýbají vnitřní nohy a mačkají futra mezi dolní a horní nohou. Souhlasíš? Ta síla je stejná ať brzdíš véčkem, 160, 180, 203 kotoučem, nebo klackem ve špicích. Souhlasíš? Výkon brzdy je schopnost to točící s kolo zastavit (tos ostatně popsal přesně).

                              A teď: 203 s HOPE čtyřpístem to dokáže zaručeně! Fakt jak klacek do špic! 160 s mechanikou a špatnýma deskama? – toť otázka. Ale ať vezmeš cokoliv mezi tím, ta popsaná síla co ohýbá tu vidli, bude ve špici furt stejná. Už mi rozumíš?

                              0 0
                              • JakeF  

                                Teoreticky… V praxi pokud dobře pracuješ těžištěm, tak většina dnešních brzd nemá dost síly, aby to přední kolo zablokovala. S tou 203kou už jí ale může získat a na to už ale vidlice stavěný nejsou.

                                0 0
                                • bathed  

                                  no ale pan by každý výrobce vidlice (celé vidlice, nejen šteftů :-)))) Měl s tou variantou, že se kolo zablokuje zákonitě počítat!

                                  Naopak mi přijde nesmyslné aby třeba FOX uvažoval v intencích: „tyjo, ten sloupek nevydrží… tak dáme váhové omezení na 90kg a brzdy jenom 180tku kotouč – ta se bude žvýkat a to kolo nikdy nekousne!“

                                  0 0
                                  • JakeF  

                                    To se právě nepočítá, protože varianta zablokování předního kola ve vyšší rychlosti je pro lidi bez sebevražedných sklonů nepoužitelná…

                                    0 0
                                    • bathed  

                                      no to je dost velký nesmysl :-))))))

                                      0 0
                                      • JakeF  

                                        Vážně? Tak mi řekni, kolikrát jsi viděl někoho brzdit tak, že by zablokoval přední kolo? Já pár jo, ale většinou pak ještě dobržďovali hlavou a rukama o zem… Takže já se bez tak účinnejch brzd klidně obejdu :).

                                        0 0
                                        • bathed  

                                          to je tím, že tou hlavou nebrzdili dřív, než políbili cestu :-)… Furt se motáme kolem jednoho a toho samého – neustále!

                                          Já říkám, že síly působící na kolo, vidlici, rám a všechny styčné body těch komponent je pořád stejná, ať brzdíš jakýmakoliv brzdama. Já měl deset roků zpátky na mých prvních hydraulikách nějakou RockShock a ta se prohýbala tak, že z toho šla hrůza! … Opakuju, že ono upozornění výrobce na maximální velikost kotouče se NETÝKÁ slouplu a vidlice jako takové, ale jenom a pouze konstrukce spodní nohy – tubusu a těftů, protože logicky a spočítatelně (někdo se tu o to myslím i pokusil) jsou deformační síly od třmene na 203 kotouče mnohem vyšší než u 160.

                                          Zaříkávání se jinými silami (které tu ale nikdo nepopsal) to je nějaké woodoo nebo co :-)

                                          0 0
                                          • JakeF  

                                            Čistě teoreticky máš pravdu, ale v reálu tý síly se slabšíma brzdama a menším kotoučem vůbec nedosáhneš, takže namáhá vidli míň.

                                            0 0
                                            • MlokCZ  

                                              Ale dosáhneš. Nebude stačit třeba jen jeden prst, tak se slabší brzdou a menším kotoučem přidáš druhý. Na dva prsty jsou stavěné všechny páky. A na některé můžeš přidat i prst třetí.

                                              Sporná by mohla být akorát hodně speccifická situace typu hodně velká rychlost (třeba 60km/h+) na asfaltu a v tu chvíli zkoušet maximální brzdou sílu.

                                              Je možné, že by se u slabých brzd se 160mm kotoučem dalo ustát i maximum dvěma prsty.

                                              Já se ale k tomu maximumu nikdy nedostal ani u slabších brzd, protože nejsem sebevrah.

                                              Ty jsi jel někdy nějakou hydru, kde bys vzal celou rukou (co nejvíce prsty co se vejde na páku) maximální silou za přední brzdy a ustál to (klidně ve větší rychlosti na asfaltu)?

                                              Ať jsem jezdil dříve slabší brzdy a to i se 160/160mm kotouči nebo pak i s většími nebo teď The One se 180/160mm, tak jsem vždy brzdil stejně.

                                              Jen se to lišilo tím jak to bylo komfortní a unavovalo prsty a dříve mi na to nestačil jeden prst na páce jako dnes.

                                              Jak už tu bylo rozebíráno, tak to uchycení třmene by mohl být slabý článek a tam by opravdu na velikosti kotouče mohlo záležet (tam to může být horší i když zpomalení soustavy bude pořád stejné).

                                              0 0
                                  • cyborg  

                                    kdyz v 80km/h na asfaltu zarves za 4-pistkovou hope s 203mm kotoucem takty sily ktere budou na vidlici pusobit uplne jinde nez s mizernou brzdou s mensim kotoucem…na zablokovani kola muzes zapomenout.. ani ten Hope to neda pokud budes mit slusny plaste

                                    Ad omezeni vyrobcu na velikost kotouce…

                                    Je jasny ze tektro se 200mm kotoucem bude ve finale namahat vidlici mene nez Formula One se 180mm

                                    Ovsem asi tezko bude vyrobce vidlice vypisovat jaky brzdy s jakym kotoucem by se nemeli pouzivat…

                                    0 0
                                    • MlokCZ  

                                      To je teoreticky pravda. A teď nějaká praxe. Zkusil jsi někdy něco takového, tedy s tou silnější brzdou vzít za brzdu v takové rychlosti až do fáze, kdy to bude brzdit více než slabší brzda s menším kotoučem a více prsty na páce?

                                      Ono totiž vůbec nemusí dojít ani k zablokování předního kola, ani ke zvednutí na přední (k tomu jen tak nedojde při správném brždění na asfaltu a větší rychlosti) a přesto to neustojíš a z kola poletíš.

                                      0 0
                                      • cyborg  

                                        nevim teda jestli jsou elxiry R s 203 kotoucem takova sracka, ale kdyz jedu treba v alpach usek po asfaltu, tak ty rychlosti se hybou casto kolem 60km/h a dobrzduju pred kazdou vraceckou na max treba z 60 na 20 … a to se opakuje treba 20× po sobe. Jasne ze nezarvu na jednou za obe paky ale stisk plynule zvysuju.. Jednoduse narazim na limit brzd protoze brzdovou paku drtim na max dvema prsty se snahou z toho dostat maximum. Nekdy se trochu vic rozvibruje predni kolo ale to staci zas na chvili ubrat.. A zadny vylozene kriticky chvilky u toho teda nezazivam. Navic s kamosema jedeme stejne rychle takze to neni za ja sem trotl a drtim to az nezdrave.. Naopak kamarad co jezdi i hodne na motorce mi na techle asfaltovejch pletenicich s prehledem nakope prdel…

                                        0 0
                                        • MlokCZ  

                                          V dlouhém sjezdu je to ale už jiná situace, to už se začínají i unavovat prsty.

                                          Jde mi o to maximum, když jsou prsty zcela odpočaté (vidlice musí být připravená na tu maximální možnou situaci).

                                          Jinak je to ale stejně divné s těmi Elixíry, pokud tedy nejsi nějak extra těžký.

                                          Loni v září jsem jel s Elixiry R Sardinii a dlouhých sjezdů tam bylo také dost (třeba ze 1300m do nuly až k moři).

                                          Jel jsem to na 29tce, kde to brzdí hůře (a poměr průměrů kol to brzdí méně).

                                          A na Elixirech R jsem to celé odbrzdil jedním prstem se 180/160mm kotouči a to mám prsty slaboučké jak už jsem tu vícekrát psal. Jedním prstem se v téhle kombinaci na maximální sílu dokážu dostat, to ještě není problém ustát.

                                          Maximum při brždění dvěma prsty bych už asi měl problém ustát.

                                          Na The One s 26" koly je to pak zcela jinde, brzdí to mnohem více, tam bych maximum při brždění dvěma prsty neustála ani omylem.

                                          S 203mm kotoučem + 26tková kola, to už pak nechápu. Snad jedině, jestli se nedostáváš k hranici utavení brzd, pokud jsi třeba těžší.

                                          Kolik vážíš a jaké vozíš desky?

                                          Samozřejmě není cílem zarvat najednou z ničeho nic za obě páky na maximum. To by se přední nestihlo přitlačit k povrchu díky zpomalení a urval bys to do smyku i na asfaltu.

                                          0 0
                                          • Jenda  

                                            tak me treba prijde ze pri asfaltovejch sjezdech kotoucovky vylozene trpi v tom ze se desticky pomerne hodne pecou ale neni tam pritomnej bordel kterej by je i kotouc dobre obrousil a ocistil. Ja to ted krasne videl na svejch brzdach ktery po jednom destivym dni brzdili daleko lip nez pred tim jenom proto ze se to hezky v bahne a vode vsechno ocistilo.

                                            Druhej efekt kterej se zejmena v tehlech typech sjezdu projevi je ze jak se brzdovka rychle ohreje a pak brzda do dalsi zatacky ponekud schladne tak se brzde obcas prodluzuje krok a to kolikrat k jejimu kultivovanymu projevu taky neprida.

                                            Jeste s tim zabranim naplno – bylo by zajimavy mit nejakej silomer kterej by zaznamenaval silu na brzdovy pace – prijde mi ze clovek ma obcas dojem jak to drti ale proste urcitej blok v hlave mu to nedovoli poradne zmacknout.

                                            0 0
                                            • MlokCZ  

                                              S tím blokem souhlas. Když jsem to vyloženě testoval (ostré brždění na asfaltu), tak jsem taky dostal na opravdu maximální sílu pouze s ne super silnou brzdou (tedy ne s The One) + menší kotouče + jeden prst.

                                              S K24 jsem měl opačný problém. Jak jsem psal, tak se blížily hranici uvaření, takže krok páky se mi naopak nechutně zkracoval až na téměř žádný. Už jsem čekal další fázi, kdy mi propadne páka k řídítkám a uvaří se kapalina, to se ale naštěstí nestalo ani jednou.

                                              0 0
                                          • cyborg  

                                            mam 83kg…s batohem atd to bude 90kg..

                                            Desky sem zkousel ruzne, sintrovane se mi na vetsi a delsi zatez zdaly lepsi.

                                            Jinak v Arose jezdime taky stylem kdy padame z 2500m do 500m, sjezdu je tam hafo a povrchy se vystridaj vsechny. A prestavky kvuli brzd si davali vsichni ucastnici, nikdo na tom nebyl tak ze by to brdzy davali bez nutnosti vychladnout.. a prozatim zadny brzdovy desticky na tom nebyli tak ze by nevadly

                                            0 0
                                            • mr.antik  

                                              Asfalt a štěrk neni terén, v terénu takový problémy nejsou. Zvažoval bych spíš změnu trasy.

                                              0 0
                                              • Jenda  

                                                ale jsou :-) znam par sjezdiku kde to lze za teren uz povazovat a s brzdama je tam kurevskej problem – ono kdyz na 4 km clovek naklesa pres 700 vejskovejch… :-)

                                                Nicmene v tvy vahovy kategorii asi ne :-)

                                                0 0
                                                • MlokCZ  

                                                  Třeba Lysá po žluté dolu k přehradě je taky skoro 900m na 5km a na hraně mi to tam zvládli ještě K24 + organiky.

                                                  Musíte zhubnout :-)

                                                  0 0
                                                  • Jenda  

                                                    ono jde hodne o to jakym je to terenem, treba to co mam konkretne na mysli je stara dlazdena cesta misty po skale, misty je to udelany z velkejch sutru takze je to prakticky cely na brzdy a neni to tam kde pustit. Tim ze se tam jede pomalu tak kotouce moc nechladnou. Nicmene ted jsem nahodil konecne dozadu taky 200 navic mam ted oba kotouce nejaky hayes ktery vazej tak o 1/3 vic nez formulacky takze verim ze se to hodne zlepsi. No jestli se umoudri pocasi tak ten sjezd natocim a presne zmerim kolik to vlastne je na dylku a jaky tam to prevyseni je.

                                                    0 0
                                                  • MlokCZ  

                                                    Z té Lysé je to jak který úsek. Rozhodně to ale není celé na brzdách bez přerušení.

                                                    Horní pasáže jsou více šutrů, spodní část těsně u přehrady je zase už lehký terén, jen velký sklon.

                                                    Pro v-čka byl osudný právě až ten spodní úsek, kde se nebrzdilo sice souvisle, ale pořád z velkých rychlostí jak se to rychle rozjíždělo. Tam kamarád bouchnul duši (rozervaná na kousíčky).

                                                    0 0
                                              • cyborg  

                                                ja vim, to vubec neresim…btw ta trat ma vic nez 60km s prevysenim dolu tak 2,5–3km… a po tech nekonecne mnoho psycho sjezdech po korenech a megasutrech je cca 3km sesup po serpentinach po asfaltu prijemnej odpocinek a vlastne i zabava..

                                                Navic tu trat kazdy rok tunime a hledame novy traily.. takze je mozny ze letos tenhle usekl vypadne.. uvidime

                                                Hodilo se mi to jen k tady ty ujety debate o vlivu kotouce na ucinek brzd a vlivu na vidlici…

                                                0 0
                                                • mr.antik  

                                                  jasně, já ty alpský jezdy nemusim, ale tim, že si je nějak extra neužívám, ani rychlost na asfaltu/štěrku, tak brzdim prostě přerušovaně, pokud to neni nějajaký extrémní sklon.

                                                  0 0
                                                  • cyborg  

                                                    trosku nechapu ze te alpy nebavej teda.. pro me to je kazdej rok prakticky top bikovej zazitek. jet prakticky celej den z 80% dolu a naklesat 3km… a to v jakym prostredi to jedes ani nekomentuju…

                                                    0 0
                                                  • mr.antik  

                                                    myslim alpský šotoliny a asfalt. Singly a teren je fajn.

                                                    0 0
                                              • HKou  

                                                Z mé zkušenosti je štěrk pro brzdy největší problém. Často nejde brzdit přerušovaně a dá se jet rychle (hmotnost jezdce pak nehraje takovou roli).

                                                0 0
                                        • MlokCZ  

                                          Pak ještě 2009 jsem jel Korsiku, taky dobré sjezdy a tam jsem jich odjel ještě výrazně více, protože nás často vyvezl autobus na kopec (takže se jezdili často etapy typu 1000–1500m nastoupáno a k tomu 2000–2500m naklesáno díky tomu prvotnímu vyvezení na kopec).

                                          Tam jsem se 180/160mm kotouči musel občas přidat druhý prst na páku, brzdy mi už občas začínaly trošku vadnout (ani jednou jsem je neuvařil zcela aby přestaly brzdit, ale znát to už bylo dost).

                                          Tam jsem ale měl ještě organiky se kterými to bylo celé mnohem horší.

                                          0 0
                                          • MlokCZ  

                                            A na obou těch akcích jsem jezdil sjezdy stylem, že jsem brzdil do zatáček poměrně pozdě (ale zase žádné vyložně nebezpečné krizovky) a dost ostře (pořád jsem kvůli tomu chodil za sedlo, abych mohl brzdit ostřeji).

                                            0 0
                      • kubad  

                        výkon brzdy je asi furt stejný, ale když ho používáš na větší páce tak bude co?

                        0 0
                        • bathed  

                          … tak se ta páka (síla) musí někam přenést! A nečekaně jsu to štefty na vidlici, kde je třmen uchycený. A jsme zase zpátky u zadání: snese každá vidlice u své patky páku z třmenu a kotouče 203?

                          0 0
                          • police  

                            Souhals!!! Nevidím jiný rozdíl než že třmen pro 185 a 203 mm je uchycen v různých vzdálenostech od tubusu vidlice a hrozí prasknutí. Na samotné vidlici bude ohyb stejný jak z malého tak i z velkého kotouče!

                            0 0
                      • cyborg  

                        si nechodil na zakladni skolu, nebo ste tam nemeli fyziku ?

                        0 0
        • Jenda  

          tohle bych si jen tak od oka netroufal tvrdit. Kdyz vezmu situaci PM adapteru ze 160 na 203 tak je brzda nejen posunuta dal od uchytu ale je taky posunuta vys. Jak tam presne budou vypadat ty pusobici sily a o kolik budou vetsi ci mensi nevim, kazdopadne i stejna sila bude pusobit vyrazne jinym smerem a to uz muze byt problem.

          0 0
          • Georrge  

            jj máš pravdu (i bathed), nějak jsem ty zatěžující momenty bral k ose kola, ale nedošlo mi, že úchyt třmenu je kousek dál od osy kola. Nevím kde přesně je nejslabší místo úchytu na vidlici, jestli u spoje noha/PM úchyt, nebo tam kde začíná díra pro šroub, nebo v půlce délky zašroubování šroubu. A tady k tomuto nejslabšímu místu se musí brát ten zatěžující moment a tam už je to u různých kotoučů jinak.

            Příklad: vzdálenost nejslabšího místa úchytu od středu desek: pro 180mm kotouč – 60mm, pro 200mm kotouč – 80mm

            síla na deskách potřebná pro postavení kola na přední:

            pro 180mm kotouč – 1000N, pro 200mm kotouč – 900N

            Ohybový moment pro 180 kotouč = 60Nm

            Ohybový moment pro 200 kotouč = 72Nm

            takže při stejném namáhání vidlice je opravdu úchyt namáhán více s větším kotoučem… tohle tedy asi bude opravdu to místo, kvůli kterého je to omezení :) to jsem potřeboval vědět.

            0 0
        • bathed  

          No s tím úchytem mýlíš a myslím že dost. Já jsem kromě mtb nakročený do moto offroadu. Když vezmeš jakéhokoliv motokrosového čtyřtakta a snažíš se z něj udělat motarda (supermoto), jedna z naprosto zásadních úprav je záměna předního 21" kola za vypletené 17" s VELKÝM kotoučem (zásadně plovoucí). S tím souvisí samozřejmě změna progrese u tlumičů (jiná pružina a hlavně jinak naskládané planžety) a pochopitelně jiná brzdová soustava – třmen (čtyřpístek) a radiální pumpa. Ten třeme stejně jako u mtb nasazuješ na adaptér, který ti třmen „vystěhuje“ na větší průměr kotouče. Pokud to ale s ježděním myslíš vážně, zrychluješ a to i tak, že posouváš brždění dál a dál. Jenže tu motorku musíš do vinklu poslat správnou rychloastí a tak brzdíš intenzivněji – ostřeji! Nastupuje další úprava – náhrada spodní botky tlumiče z lité na kovanou a je jedno jestli se bavíme o Marzocchi, WhitePower, Showě nebo Kyabě. Nic se nemění – váha motorky, váha jezdce. Jediné co roste jsou síly vycházející z kinetické energie.

          Větší kotouč, ostřejší brzdové soustavy, jedovatější desky, pevnější hadice – niz toho nenamáhá víc vidlici jako takovou: krk, vnitřní nohy, vnější nohy… Jediné co dostává větší záhul je střed a uchycení třmenu.

          0 0
    • mr.antik  

      asi je to tak, ale předpokládám, že těžší jezdec má přímo uměrně silnější prsty. Je prostě spousta okolností kromě toho kotouče – gumy, těžiště, způsob brždění.

      Ten rozdíl je v tom, že když pořádně zabereš za 160, někde na asfaltu, tak za vteřinu zvadne kdežto 200 vydrží podstatně déle. No ale to vidlici asi nezničí – ale v terénu, kde se to chyta guma za šutry, vidlice pracuje a ty silnou brzdu prakticky nemáš šanci dávkovat a tam bude dostávat zabrat.

      Další věc je, že si na ten výkon zvykneš a začneš ho zneužívat, jen tak ze srandy, dobrždovat na poslední chvíli a machrovat před ostatníma :-))

      0 0
    • kubad  

      všechno je to krásné, můžu souhlasit, ale prostě vidlice má od výrobce omezení na velikost kotouče a jen on to má otestované a ví proč to tak je !!!

      takže buď dodržovat nebo na vlastní riziko ne :D a můžem tu teorizovat jak chceme

      0 0
      • Georrge  

        výrobce udává mraky omezení a předpisů, ale ne všechny se musí doslova dodržovat (viz přehnané servisní intervaly foxu, co se tu tak často řeší). Jde tedy o to, jestli je ten předpis proto, aby se výrobce právnicky chránil (třeba v USA jsou nesmyslé předpisy nutností), nebo je to opravdu limitní předpis který není radno překračovat. Já se tady nad tím kotoučem zamyslel a moc smysl mi to nedává, proto chcu aby mi to tu někdo vysvětlil a vyvrátil ty moje teorie :) bohužel s tím, že to tak musí být protože to říká výrobce se nespokojím, zajímá mě proč to tak přesně výrobce chce (no a páč tu jste zkušenější než já, tak to třeba budete vědět).

        Ještě mě tak napadá, že tyhle vidle nemaj váhové omezení, takže platí nějaký limit 140kg jestli se nepletu (nebo 120?) a tam už 180 kotouč často na takové prasení nestačí, je slabý a rozdíl oproti 200 kotouči je znát i u toho stavění na přední. Jenže kombinace 200mm kotouč a 140kg už by mohla vidli poškodit, tak tam daj omezení že pro váhy nad 100kg je max povolený kotouč 185mm, ale kdo by dával omezení velikosti kotouče jen pro velké váhy, když právě velké váhy potřebujou velký kotouč, by vypadalo divně že lehký člověk může mít 203 kotouč ale těžký ne, přestože ho potřebuje víc. Tak to tam prsknou obecně a ať si na tom lidi jako já uvaří mozek :)

        0 0
        • kubad  

          umíš číst?

          prostě vidlice má od výrobce omezení na velikost kotouče a jen on to má otestované a ví proč to tak je !!!

          víc k tvým nesmyslům nám zbytečné řešit, a že sereš na udržbu je tvůj problém

          0 0
          • Georrge  

            já číst umím, a ty? Já nezpochybňuju rozhodnutí výrobce, mě jen zajímá kvůli čemu tam to omezení je a co ho ovlivňuje. JEN ZE ZVĚDAVOSTI.

            0 0
            • kubad  

              no k tomu je ta druhá část co sem napsal

              takže buď dodržovat nebo na vlastní riziko ne :D a můžem tu teorizovat jak chceme

              jinak samozřejmě větší kotouč namáhá víc vidlici, ale je tu spousta ale které nemá smysl řešit prostě omezení je dané

              0 0
              • bathed  

                vidlici?? JAK?

                0 0
                • kubad  

                  ohybem třeba? krutem třeba?

                  0 0
                  • bathed  

                    JAK????????

                    0 0
                    • kubad  

                      Takhle

                      0 0
                      • bathed  

                        Děkuji. Tím se to vysvětluje. Raději jezdi a nemudruj…

                        0 0
                        • kubad  

                          něco k věci kolego by nebylo?

                          0 0
                          • cyborg  

                            me ten odkaz nefacha :(

                            0 0
                            • kubad  

                              ale fachá :D odkazuje to na můj příspěvek kde píšu o tom že brzda vidlici ohýbá a kroutí

                              0 0
                              • Georrge  

                                jenže to není pravda, aspoň podle toho, co jsem napsal. Neříkám že to je správně a rád si to nechám vyvrátit, ale pokud mi to chceš vyvrátit tak něčím jiným než tím, že něco napsal výrobce a že větší kotouč víc kroutí a ohýbá vidlici.

                                0 0
                                • kubad  

                                  větší páka větší síla tečka. ostatní jsou co by kdyby založené na teorii že to nevyužiješ, ale to je jen teorie :D

                                  0 0
                                  • HKou  

                                    Ne. Větší páka při stejné síle → větší moment. Při stejném momentu (tj. při tom limitním, kdy jde kolo do smyku nebo letí jezdec přes řidítka), je při větší páce síla menší.

                                    P.S. Brzdná síla (a brzdné zrychlení – zpomalení) se určí z toho momentu, ne ze síly (na obvodu kotouče).

                                    0 0
                                    • kubad  

                                      jak víš že si tam nějaký jouda nedá 2,5" DH drapák?

                                      pak je tvá teorie víš kde :D

                                      0 0
                                    • bathed  

                                      o jaké páce píšeš a na co ta páka (síla) podle tebe působí?

                                      0 0
                                      • Jenda  

                                        ach jo, jestli jsi fakt strojar tak je tahle otazka smutna :-/

                                        zkusim to jeste jednou vysvetlit

                                        Brzdny ucinek je realizovan momentem sily – M. Cim vetsi M tim vetsi zpomaleni je brzda schopna vyvinout (samozrejme za predpokladu dostatecneho treni mezi plastem a povrchem). jak jiste vis M = r x F. r je polomer kotouce, F je treci sila mezi destickami a kotoucem. Jak je z rce patrne stejny M muzes dosahnout tak ze bud zvysis F nebo r (tady je odpoved na oblibenou otazku o kolik mi to bude lip brzdit s vetsim kotoucem). Tedy za predpokladu ze nemenim F (stejna brzda, stejny desky, stejnej material kotouce a brzdim stejnou silou na pacce) mi vetsi kotouc pri stejny sile na pace zvysi brzdnej ucinek. Tolik fyzika na urovni 7 tridy ZS. V praxi je nekolik problemu ktery se tu motaj dohromady. Asi ten nejzasadnejsi je, jestli je treni plaste a povrchu dostatecny abych dosahnul takovyho momentu M2 ze se mi kolo nezablokuje (M2 = R x Fkolo, kde R je polomer kola a Fkolo je treci sila mezi podlozkou a kolem). Ve chvili kdy M2M dostavame se k dalsimu problemu a to je jestli pri danem M nepoletim pres rodla. Jak vsichni vedi to ovlivnim tim jak pracuju s tezistem. Opet plati ze prelet pres rodla se kona ve chvili kdy M3

                                        0 0
                                        • bathed  

                                          Děkuju. A já se OPĚT ptal naprosto záměrně. Ale tys mi neodpověděl: na co ta páka působí?

                                          0 0
                                          • kubad  

                                            a proto se ta vidle při brždění kroutí a prohýbá :D

                                            0 0
                                          • Jenda  

                                            pokud mas na mysli tu co popisoval HKou tak ta pusobi na uchyceni kotouce. Samozrejme v dusledku reakce tam pusobi sila opacneho smeru ktera pusobi na uchyceni trmene – tedy na vidlici. Ale princip ze stejny moment sily vivines bude vetsim kotoucem nebo ucinejsi brzdou je porad ten samej. Jediny co uz jsem psal hned v uvodu kde muze vznikat problem je ze konkretni sily pusobici v uchyceni trmene muzou mit vyrazne nevhodny smer a mohlo by to vest k poskozeni vidlice. Ale to uz by clovek musel mit opravdu detailni model jak to tam vypada.

                                            Proste to omezeni na max kotouc je spis sichr vyrobce ze na to nekdo 120 kg neda 220 kotouc a Sainty a pak se bude divit ze to vidle neprezila.

                                            0 0
                                            • bathed  

                                              Děkuju ti Jeníku, rozumíme si! … Až na to, že ta síla, která rve spodní šteft z patky vidlice ven a horní naopak zatlačuje dovnitř, je logicky s větším kotoučem větší… Ale jinak, krom té poslední invektivy hovoříš od začátku konzistentně a na rozdíl od jiných se tvé vývody nepodobají už zmíněnému woodoo.

                                              0 0
                                              • Jenda  

                                                ja bych rekl ze je to zase o momentu a nikoli velikosti sily ale to je jedno protoze tak jako tak jsem jeste nikdy nevidel u kola znicenej uchyt brzdy v dusledku brzdeni. Myslim ze tahle cast je dimenzovana dostatecne aby to vydrzelo i „velmi odborne“ servisni zasahy nekterych bikeru. U motorek verim ze je situace uplne jina, preci jenom tam ta brzda brzdi nasobne vetsi masu a geometrie motorky a teziste jsou preci jenom takovy ze dostat to pres predni chce uz vyrazne jinci usili nez na biku :-)

                                                0 0
                                                • bathed  

                                                  … notywoe :-))) Asi by ses s tím „přesrejdy“ i divil :-)))) … A co se popsaného poškození týče, já už viděl zničené štefty (jak jsem popisoval) Šlo o marzocchi bomber 06 (tuším že tehdy tu variantu do 150mm začali dělat). Horní byl rozštíplý a ze spodního to „vytáhlo“ závit. Všechno nastalo po přeskládání na kotouč 203. Samozřejmě to mohly být přetažené, nebo naopak nedotažené šrouby kterýma byl chycený adaptér, ale to už se stejně dneska nedozvíme…

                                                  0 0
                                                  • Jenda  

                                                    ja netvrdim ze je problem dostat motorku na predni, to v zadnym pripade, ale nikdy se tomu ani nepriblizis ve chvili kdybys tam dal 200 kotouc a bikovou brzdu a to bys za ni mohl rvat jak chtel, tak jsem to myslel. Proste ta motorka i diky geometrii je schopna prenest daleko vetsi moment od brzdy nez by kdo dokazal na biku ustat :-)

                                                    ad PM uchyt, po tom co jsem videl jak nekdo protah zavity tak odborne az si udelal diru skrz vnejsi nohu bych spis videl zavadu nekde mezi sedlem a riditkama :-) Ale jasne rupnout muze cokoli.

                                                    0 0
                                    • mr.antik  

                                      omg, nevim co furt řešíte, prostě když má někdo horolezecký stisk a bude brzdit na max se 160mm tak namáhá vidli stejně jako slabá ženská s 200mm, učitě by se dalo spočítat i rozdíl té potřebné síly, udělat graf jak ta síle rychle narůstá. Jestli někdo dá na čistým asfaltu s běžnou gumou (třeba NN) smyk na předku, tak ho chci vidět, to jsou šílený teorie.

                                      0 0
                          • bathed  

                            no, hodit odkaz zpátky na tohle vlákno mi taky k věci moc nepřijde…

                            Ono už tady zaznělo a i zakladatel vlákna to pochopil: „namáhání“ vidlice a brzdy jsou dvě věci, které spolu primárně vůbec nesouvisí. Každé kolo je určené na něco jiného. Tomu odpovídá rám a taky vidlice + x různých dalších komponent. Kolo ze supermarketu asi nebude zvládat krkolomé stezky v Alpách, kde člověk leze pěšky pozpátku a zároveň vidlice s průměrem vnitřní nohy 36 a zdvihem 160mm nebude na „araba“ pro babičku, co jezdí od paneláku k zahrádce taky zrovna adekvátní…

                            Jestliže máš vidlici určenou pro All-moutain, počítá se s tím, že máš „normální“ bikerské parametry – řekněme do metráku váhy a že to kolo se svým tělem budeš do těch strží kolem Zermattu a kdekoliv jinde posílat. To čím ho zastavíš se ale vlastní stavby vidlice vůbec netýká. Sloupek, nohy, osa – to všechno musí tomu předpokládanému zatížení odpovídat. Musí se počítat s tím, že to přední kolo ve svahu na suchu (s dobrou adhezí) v rychlosti řekněme 50km/h zablokuješ a že na ty části co jsem vyjmenoval budou působit přesně spočítatelné síly… Na tohle musí být dimenzovaná. Ale to jak a hlavně čím to kolo zablokuješ je věc naprosto sekundární! Psal jsem tu: 160, 180, 203, véčka, klacek ve špicích – na tu vidli budou působit stále stejníé síly! Jediné co se bude měnit je to, jaký je náběh té brzdné síly a třeba taky to, jak naopak brzdy postupně vadnou v závislosti na době brždění.

                            Jediné co může způsobit větší (velký) kotouč na vidlici, jsou úchyty třmenu. Buď je stěna spodní trubky dostatečně silná a nálitky dostatečně mohutné, že rozloží vzniklé síly od velké páky vystrčeného třmenu kotouče 203mm a nebo ne. Na vidlici jako takové – na jejím fungování a namáhání, se to ale absolutně neodrazí…

                            Stačí to takhle?

                            0 0
                            • kubad  

                              jo v pořádku, ale pořád to nepopírá to že větší kotouč víc namáhá vidlici :D

                              nikde nerozebírám kde a k jakému namáhání dochází!

                              i kdyby to bylo jen na tom úchytu, a třeba právě proto tam ten výrobce to omezení má.

                              a právě o tom omezení je tohle vlákno,

                              0 0
                              • bathed  

                                já začal reagovat v momentu, kdy se do problematiky začaly montovat takové „propměnné“ jako je poloha jezdce (těžiště) při brždění a jiné podobné věci. Síly působící na brzdící komplet bike + jezdec jsou pořád naprosto stejné. Není tady žádný větší krut nebo ohyb v závislosti na velikosti kotouče. Nic takového. Jinak umístěný třmen a z něho vycházející síly působí více nebo méně na nálitky uchycení třmenu. Použiju tvoje TEČKA. Buď ty nálitky to namáhání vydrží (a jsou na to dimenzované) a nebo nevydrží a uletí jako řepa, klidně i s kusem trubky spodní nohy. Ale opakuju: na silách v ose, nohách a krku se nemění nic. Ty sám máš na té své 301 HOPE čtyřpístek. Na 180tce kotouči to bude myslím nejlépe brzdící (nejostřeji = nejrychlejší náběh) dostupný komplet. Ale když si na to kolo navěšíš 203mm, i třmen za poloviční cenu ti udělá když ne stejnou, tak minimálně podobnou práci… Jenom ta páka na patky bude mnohem větší – a přesně o to tady jde!

                                Nikde jsem ani v náznaku nenapsl nic o tom, že bych na vidlici namontoval větší kotouč, protože představa ustřeleného třmenu někde v padáku mně děsí fest…

                                0 0
                              • Georrge  

                                tohle vlákno je o tom přijít na to, kvůli kterého místa tam to omezení je. Já teda nehodlám porušovat limity výrobce, ani pokud mi nedává smysl, ale pokud mi nedává smysl tak chcu vědět proč tam je. A už to asi víme. Jinak ty jsi psal že větší kotouč víc kroutí a ohýbá vidlici, a teď souhlasíš s tím že to tak není, a že je kritické místo jinde. Takže jsi byl taky v omylu :) a nevím proč se tak bráníte tomu si občas něco podobného ujasnit…

                                0 0
                                • kubad  

                                  asi špatně založeno no :D

                                  já to nějak vedle s ohledem na to předchozí vlákno, jako snahu o zdůvodnění proč to tam nemůže být.

                                  a k tomu namáhání, prostě nevím přesně co se tam děje, každopádně stejná brzda na 180 a 200mm kotouči vyvine výrazně

                                  větší brznou sílu a ta tam prostě je, do jaké míry a kam se přenese je asi otázka :D

                                  0 0
        • Smazaný účet  

          Nevím co furt nechápeš.

          Určitě těch 180 mm není tolik limitních, protože samozřejmě každá věc se konstruuje s nějakou bezpečností a je tam rezerva právě kvůli tomu když nějaký franta tam zkusí namontovat 200 mm kotouč a 4 pístkové dh brzdy… jenže se počítá s běžným provozním zatížením…

          Lidi furt po výrobcích požadují MAX bezpečnost a pokud se něco pokazí tak se chtějí hned soudit, ale ve svém běžném životě jsou lidi ochotní podstupovat riziko dnes a denně (porušovat předpisy, jezdit bez helmy,…).

          Navíc první modely epicona, pokud se nepletu, měl dovolených 200mm, pak to změnili na 180, asi ví proč.

          0 0
          • Georrge  

            hele to že to výrobce napsal je hezké, a já mu to neberu, je tam víc chytrých hlav než je ta moje tak to maj ošéfovaný. Zajímá mě ale, kvůli čemu tam to omezení je, neboli která část vidlice je nejslabší. V prvním příspěvku jsem totiž naznačil, že silnější brzda neznamená automatické větší zatěžování vidlice (pokud nevážíš přes metrák), tak co teda to omezení ovlivňuje. No a přišli jsme na to, že jediné místo které dostává víc zabrat je úchyt brzdy. Rád si to všechno nechám vymluvit, ale něčím smysluplnějším než tím, že to tak musí být protože řekl výrobce. To vím taky a kdyby mi to stačilo, tak to nezakládám.

            Jinak bezpečnost a peníze jsou motem každé firmy, to máš pravdu.

            0 0
            • kubad  

              ano silnější brzda nemusí, ale může namáhat víc, totéž větší kotouč, výrobce to nějak otestoval a předepsal maximum

              tečka

              vydržet to asi vydrží, ale je to na tvoje riziko, já ho podstupovat nebudu a ani nebudu nikomu doporučovat že je to v pohodě

              0 0
    • nitraq  

      Jen poznámka k účinnosti brzdy v závislosti na rychlosti. Pokud budeš uvažovat, že sjezd není dostatečně dlouhej a uživatel dostatečně těžkej, aby brzdu uvařil, tak účinnost neklesá s rostoucí rychlostí. Brzda dokáže vyvinout nějakou danou brzdnou sílu, která bude po dobu brždění konstantní (za předpokladu stejný síly na páce a nevadnutí brzdy). Tahle konstatní síla způsobí konstatní zrychlení (spíš by se hodilo říct zpomalení:) ). Tady ale už souhlas s tím, že větší kotouč postaví kolo na přední ve vyšší rychlosti z důvodu většího ramene působící síly (zase za předpokladu shodný síly na páce).

      0 0
      • Jenda  

        zase musis vzit v uvahu prubeh koeficientu treni v zavislosti na rychlosti, rozhodne to neni nejaka konstantni hodnota, jak ale vypada nevim, klidne to muze byt i naopak.

        0 0
    • jIrI___  

      Ach, to je tu zas jak na kroužku začínajících teoretických fyziků…

      0 0
    • Smazaný účet  

      a další mínus pro velký kotouč je, že na málo tuhé vidli s rychloupínákem to cinká jak zvonkohra.

      0 0
    • jonti  

      Máš pravdu, pro velmi lehké jezdce to tak může být, ale i pro mě co vážím 70kg, na předku mám Rocket Ron 29×2,25 160mm Avid Elixir CR, občas když jedu ostrý sjezd a brzdím na poslední chvíli, tak brzda nestíhá.

      0 0
      • Georrge  

        no může to tak být i pro mě, tedy pro 85kg jezdce, rozhodně netrpím nedostatkem výkonu s 183mm kotoučem, ale 200mm kotouč má i jiné výhody než jen větší brzdnou sílu, a sice dovoluje menší ovládací sílu, tedy stačí jeden prst a ani ten nebolí po dlouhém sjezdu, a taky líp chladí a míň vadne, což se taky občas hodí. Má samozřejmě i nevýhody, jako je cinkání, škrtání, váha, a větší namáhání úchytu brzdy. Občas už jsem uvažoval že zkusím větší kotouč, ale předepsání výrobce se mi porušovat nechce, ač to tak třeba v tomhle vláknu nevypadá.

        0 0
        • Senoy  

          Ono to spíše vyznívalo, že při použití 203mm kotouče přes doporučení výrobce by teoreticky neměl být problém. Svou argumentací, kdy obhajuješ své teze můžeš, byť nechtěně, dávat radu lidem, kteří o tom uvažují a díky tobě se rozhodnou tam tu 203jku dát. Co se může stát, ví snad jen výrobce, který vidlici testoval. Pravděpodobně 203mm variantu testoval na určité zatížení. Zda bylo limitem konstrukční selhání nebo rapidní snížení životnosti, nevíme. Ale vzhledem k velkému rozdílu ve výkonnosti brzd nejspíše některé přesahovaly únosnou mez, a proto se výrobce rozhodl použití 203mm kotouče zakázat. Tzn. neodpovídá za následky.

          Kubad ti to napsal dobře. Obecně, s varováním, že kdo to zkusí, musí si být vědom následků. Kdyby byl konstruktérem výrobce, mohl by s tebou polemizovat o příčinách omezení, ale není a za sebe to rozhodně nedoporučil (jako jiní další). Jeho zkušenosti už tady mají svou váhu a kdyby s tebou souhlasil, že se to může testovat, mohlo by se stát, že to někdo opravdu namontuje (protože to řekl David, a ten přece ví) a tím by na sebe vzal, byť jen morální, odpovědnost za případné způsobené následky.

          Spíš jsi měl na začátku rovnou uvést, že toto nikomu nedoporučuješ použít, pak by se, podle mě, dalo v teoretické rovině polemizovat.

          0 0
          • bathed  

            No nevím čoveče – já to tady beru jako technickou polemiku a ne návod na „lepší brždění“… Jestli ty tady nevidíš jenom něco, co chceš vidět! :-D

            0 0
            • Senoy  

              V tomto vlákně se v nejednom příspěvku uznává, že 203 brzdí lépe než 185 (183/180), což je samozřejmě pravda. To na mě působí jako návod na „lepší brždění“. Ale to nebylo příčinou mého příspěvku. Problém vidím v možnosti zpochybňování doporučení výrobce.

              0 0
              • bathed  

                maluješ čerta na zeď… Na felicii si taky nikdo nedává 20" kola… Diskuse je a byla o tom, v čem tkví problém, že některé srovnatelné vidlice (konstrukce, zdvih, určení) mají povolené brzdy 203 a jiné „jenom“ 180. Já tvrdím, že je to otázka nálitků uchycení třemene a tloušťka (houževnatost) trubky na spodní noze, na které jsou ty nálitky vytvořené. To ale vůbec neznamená, že tu někdo zpochybňuje doporučení výrobce!

                0 0
                • Senoy  

                  Beru druhý odstavec zakládajícího vlákna jako tvrzení výrobce. A hned následující odstavec už může působit jako zpochybnění doporučení výrobce. Souhlasím, že hranice mezi polemikou a zpochybňováním je malá, ale po přečtení vláken reakcí Kubada a autora to vyznívalo jako „je fakt, že výrobce to zakazuje, ale za určitých podmínek …“.

                  Nemám zájem tu nikoho strašit nebo dělat z vlákna drama. To nebylo cílem příspěvku.

                  0 0
                • cyborg  

                  samozrejme…je plnej net obrazku a prikladu rozbity vidlice presne v tom miste co popisujes.. Ja nevidel ani jeden.

                  Vetsina vidlic prdne v krku

                  0 0
            • Georrge  

              no má pravdu v tom, že plno lidí to pochopí jinak, než jak to myslím já. To už tu je ostatně na BF zvykem a ty sálodlouhé hádky co tu bývají jsou toho důkazem :) člověk by tedy měl napsat úplně do detailu jak to vlastně myslí, ale to by pak nikdo nečet :D

              0 0
              • Senoy  

                Jsou témata, u kterých by to bylo vhodné. Tedy dle vlastního uvážení. Však my to sledujeme a hned tě opravíme :-)

                0 0
    • Smazaný účet  

      ach jo..zase patecni vlakno:)

      0 0
      • soc  

        :D

        A ja musim na meeting… tak snad si potom budu mit co cist, bo rozjete to kluci maji pekne :D

        0 0
      • bathed  

        ve čtvrtek myslíš, jo? Čtvrteční se píše kdy? v neděli?

        0 0
    • BigKarel2  

      vůbec nevíš… jasně že 203 namáhá vidli víc než 160…

      0 0
      • bathed  

        kde ji namáhá???

        0 0
        • JakeF  

          Víš co… Pořiď si na bazaru staršího Skareba za pár korun, dej na něj 203ku kotouč, pořádný brzdy a pláště, rozjeď to pořádně z kopce po asfaltu a dole to zarvi, co to půjde… Pak z nemocnice poreferuj :).

          0 0
          • bathed  

            odpověz mi prosím. Díky

            0 0
            • JakeF  

              Pouzdra, krk. Možná by ses divil, jak moc pracuje i relativně tuhá XC vidle pod lehkým závodníkem se 160mm kotoučem. Ten předozadní pohyb je v řádu centimetrů.

              0 0
        • BigKarel2  

          tam kde 160 ale víc…

          0 0
    • touza  

      vytaženo z garelie prasklých rámů.

      http://www.bike-forum.cz/…ch-ramu.html#…

      0 0
      • saddik  

        Tak zrovna tahle prasklina být tím kotoučem opravdu nemůže, v duchu té myšlenky, kterou uváděl Georrge na začátku. Na zadním kole to platí dvojnásob a tohle místo je namáhané úplně stejně s jakýmkoli kotoučem, s nímž je možno dosáhnout zablokování zadního kola (takže s jakýmkoli kotoučem).

        0 0
        • JakeF  

          A to já bych se vsadil, že může… Prasklo to přesně v místě, kam se ta síla od brzdy přenáší.

          0 0
          • saddik  

            To jo, je to přesně to místo, ale jeho namáhání je nezávislé na velikosti kotouče, protože velikost brzdícího momentu je omezená přilnavostí kola, tedy maximální namáhání je při všech velikostech kotouče stejné, liší se jen síla stisku páčky k tomu potřebná.

            0 0
            • JakeF  

              Ono bude víc faktorů, co se tu nezohledňujou… Zablokování zadního kola není okamžitý, ale s větším kotoučem ho dosáhneš rychlejš, takže i když ty nepoznáš, jestli jsi zadní kolo zablokoval za 0,1s nebo 0,2s, pro rám to bude výrazně rozdílný namáhání.

              0 0
              • bathed  

                To bylo při couvání? Protože při dopřednéí jízdě se při intenzivním brždění zadek odlehčuje na úkor předku a nějakých prasklin z brždění bych se asi nebál…

                0 0
                • JakeF  

                  Že ty neumíš pracovat s těžištěm neznamená, že to neumí ani ostatní…

                  0 0
                  • saddik  

                    Tak zadek se samozřejmě trochu zatížit dá, ale takové trakci jako při brzdění předkem se IMHO stejně ani nepřiblížíš..

                    0 0
                    • JakeF  

                      Tak o tom se nehádám ;-). Jen říkám, že i ta zadní může celkem brzdit, když člověk dobře pracuje s těžištěm.

                      0 0
                      • saddik  

                        OK, to určitě.

                        V tomhle případě fakt, že to je na zadku, jen vylučuje nahoře diskutovaný argument o reálnosti či nereálnosti zablokování předního kola při správné práci s těžištěm.

                        0 0
                  • bathed  

                    v mém věku se mi těžiště sune dopředu a dolů. Jenom občas se lehce nadzvedne, ale to musí být skvělá viditelnost. Je to tak správně?

                    0 0
                    • JakeF  

                      Podle mě ne, mně se zvedá v pohodě, pokud zrovna nemám v krvi moc promile :).

                      0 0
              • saddik  

                To jo, dynamicky to nějaký vliv mít může, to, co jsem říkal, platí staticky. Ale nebude podle mě velký, protože nelze zaručit, že s menším kotoučem budeš brzdit plynuleji (i když je pravděpodobné, že tomu tak bude).

                0 0
        • bathed  

          DOKONALÉ!!!! Přesně tady to je!!!!!! Děkuju! :-)

          0 0
        • Senoy  

          Autor tam píše: „Nedoskočený dropík“ To už zlámalo i houževnatěj­ší vidle.

          0 0
    • Senoy  

      Georgi, zamkni to jako předchozí zadavatel. Tady poteče krev :-)

      0 0
      • Georrge  

        ale já to myslel nevinně :D prostě mě zajímalo který faktor určuje omezení velikosti kotouče :D

        0 0
        • bathed  

          a už to víš?

          0 0
          • Dav...1  

            No tak sem si to cele procetl. Brano cite jako fyzikalni priklad mas pravdu (± :-)). Ale v realu to celkove namahani vidle bude urcite vetsi s 203 kotoucem, bo pouzivas prumerne daleko vetsi intenzitu brzdni a jak uz tady kdosi psal, je to spis (podle me) zichr aby ty XC vidle nebyly pretezovane. A jeste posledni postrech, rozlozeni sil ve vidlici pri brzdeni od Vecek se bude dost lisit proti kotouci.

            0 0
          • Georrge  

            asi jo, půjde nejspíš o ten úchyt brzdy.

            0 0
      • soc  

        Nic nezamykat!!! Vecer si naliju sklenicku dobreho vina a budu si cist :)

        0 0
    • Evilcleaner  

      skvělé téma, bohužel nemám dost času abych si tu přečetl všechna středověká kázání o tom, že země je střed vesmíru, nebo že 203 nenamáhá více vilici. těm křiklounům co evidentně nepochopili ani fyziku základní školy doporučuju tomu dát ještě jednou šanci tady

      není to samospasitelné, ale je to dobrý začátek:-) nicméně nikdy mě nepřestane bavit jak lidi přesvědčeni o své pravdě, nehledě na to jak velká hovadina to je, jsou schopni křičet to svoje donekonečna:-))))

      0 0
      • DaSnail  

        možno by si si to mal prečítat. to, že s vačšou pákou sa dá vyvinút vačšia sila nikdo moc nespochybnuje. riešia sa tu iné veci.

        0 0
        • Georrge  

          neumí chápat psaný text a snaží se za každou cenu dělat chytrého, tak co bys po něm chtěl…

          0 0
      • bathed  

        Jsem rád – a myslím že mohu hovořit i za ostatní – že jsi nás tu všechny osvobodil. Děkujeme! Jednoho Mesiáše jsme přd jedním tisícem devíti sty a sedmdesáti devíti roky ukřižovali, věřím že u Tebe my stádo, už znovu stejnou chybu neuděláme!

        0 0
    • maajkee  

      Asi jako rozdíl mezi 160mm nebo 203mm šulinem…

      0 0
      • Georrge  

        no je pravda že větší ******* bude vidlici víc zatěžovat…

        0 0
    • nox159  

      jo 160ka je malo dam 180ku dekuju :)

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.