SR Suntour EPICON - olejové mazání, hustoty, množství, renew+shrnutí problematiky

138 nepřečtených
  • hovanec

    Po shlédnutí a přečtení několika příspěvků, jsem se rozhodl založit nové shrnující téma, do kterého přidávám i zkušenosti z vlastní přestavby SR SUNTOUR EPICON 2008 RLD 100mm.

    Po vyčištění a vytření vidlice do sucha, rozdělání obou paton a vytření ošetříme vidlici mazivy těmito druhy a doporučenými množstvími.

    1. Tlumící patrona:
    • olej: Tlumičový olej s viskozitou 5W (0W je dost řídký a 10W zase mochustý).
    • množství: 85ml.
    1. Vzduchová patrona:
    • olej: Motorový nebo převodový olej s viskozitou 20W-80W. 80W bývápřevodový a tuto viskozitu doporučuje výrobce, 20W většinou minerál dodieslových

    motorů.

    • množství: Pro dobré mazání 15ml, ale postačí i 6ml jak doporučujevýrobce. Více než 15ml bych nedával, mohl by se zkrátit zdvih, hlavněu vidlic 80mm.
    1. Nohy vidlice:
    • olej: Motorový nebo i tlumičový (mazání neprobíhá za extrémněvysokých teplot) s viskozitou 5W nebo 10W. Na zimu raději řidší, tedy 5W,v létě je to

    jedno.

    • množství: 35–60ml. Osvědčilo se mi alespoň 35ml do každé nohyu zdvihu 80mm. U 100mm zdvihu i více. (15ml, jak ve fórech někteřípíší je dost málo,

    olej nedosáhne na mazací kroužky).

    Dále je doporučeno standartní mazací kroužky vyměnit za molitanové, které lépe nasají mazivo než ty standartní.

    Pokud máte pocit, že by mělo být něco jinak nebo dopřesnění ke konkrétnímu modelovému roku, neváhejte a přispívejte do diskuse.

    Anketa: Jaký modelový rok EPICON máte?

    12x
    17%
    5x
    7%
    25x
    36%
    26x
    37%
    0 0
    • M13  

      Já bych jen doplnil, že množství oleje nad vzduchovým pístkem může výrazně ovlivnit zdvih (méně oleje – lineární, více oleje – progresivní).

      0 0
    • blisterexist  

      dávat 60ml na mazání, nebo 15ml na píst je totální blbost

      0 0
      • hovanec  

        Proč myslíš, že je to blbost?

        0 0
        • M13  

          Olej se vzlínáním a jízdou (v terénu – otřesy) dostane tam, kde je ho třeba.

          0 0
          • hovanec  

            Ale mám vyzkoušené, že těch 15ml v nohách je žalostně málo. Vůbec to nemazalo. Dolil jsem dalších 20ml a rozdíl byl znatelný. Na tom pístku by vážně stačilo i 6ml.Já jsem nalil 20W viskozitu, tak jsem ho dal raději víc.

            0 0
        • blisterexist  

          protože to tak je:-), já do reby dávám nějakých 10ml a rozdíl oproti 20ml poznám jen ten, že nemám zkrácený zdvih množstvím oleje

          0 0
      • Pumsc  

        to je pravda,těch 60 už mě fungovalo jako hydraulickej doraz:-),tak tam mám 35ml cca(1 noha)

        0 0
        • hovanec  

          U zdvihů do 100mm to asi není vhodné, ale 120mm a 140mm nevidím problém.

          0 0
          • M13  

            Jakto?

            Je jedno, jestli máš nastavený zdvih na 80 nebo 140 mm, při dorazu jsou vždy nohy ve stejném místě monobloku.

            Množství oleje „potřebného“ pro hydraulický doraz je nezávislé na zdvihu.

            0 0
    • Pavouk88  

      Jak casto menit olej v lockout patrone? Mam novou vidli a na ni asi 1300?

      0 0
      • rudiinko  

        netreba ho menit

        0 0
        • hovanec  

          Doporučuju vyměnit jednou ročně nebo každých alespoň 1500km. Platí pravidlo, že extrémnější podmínky zkracují intervaly výměn. Například Manitou má ve svých servisních manuálech výměnu tlumičového oleje jednou ročně. V epiconu jsem právě měnil tlumičový olej po cca 1400km a nebyla to zrovna labůžo barva oleje. Byl to ještě origo ten smradlavej olej, co tam dává Suntour.

          0 0
          • Pavouk88  

            Díky tak na to přez zimu mrknu, jeste neco najedu a pak ho vyleju i s olejem v nohách… Byli v něm šupinky? Kdo ví jakou má bervu od výroby… A co jsi tam dával?

            0 0
            • hovanec  

              Šupinky tam nebyly, ale měl už lehce našedlou barvu. Dával jsem tam MOTUL 5W FORK OIL. Tlumičový olej dostupný ve všech motorkářských prodejnách.

              0 0
              • Pavouk88  

                Jako motorkář mám v garáži 10W a přemýšlel jsem že bych koupil do nohou 2.5w šel by dát i do patrony?

                0 0
                • hovanec  

                  2,5W je podle mě dost řídký, ale zkusit to můžeš. Všichni do nohou dávají 5W. 10W do patrony dát můžeš, ale bude to hrozně přetlumené, obzvlášť teď v zimě. Radši tam nalej 5W. Do patrony tlumičový olej, do nohou defakto cokoliv s viskozitou 5W.

                  0 0
                  • Pavouk88  

                    Ted na zimu uz to resit nebudu az prestanu jezdit tak zkusim dat asi vsude tlumicovej 2,5W a uvidim co to udela. Teoreticky by mel byt chod jemnejsi… Ted mam v nohach 10W a oproti vazeline naprostej luxus a nad pistkem Esterovou 10W40 co leju do masiny + v obojim esterovy aditiva pro nizsi treni :)

                    0 0
                    • hovanec  

                      Ta vazelína stojí za prd. Je to hrozně tuhá, stejně to vůbez nemaže a v zimě… o tom radši nemluvím. Ale stačí drobná úprava… v tomhle je prostě SR Suntour EPICON pro český bajkery super, že si to za pár korun zbastlí doma sami.

                      0 0
          • rudiinko  

            Co pise manitou je irelevantne, Suntour manual nepise nic o nutnosti vymeny. Olej je zafarbeny od hlinikovych vnutornosti. Je to uzavrety system narozdiel od napr. RS Motion Control ktory je sucastou pravej nohy. Do suntour patrony sa nema ako dostat bordel.

            Asi tym nic nepokazis ale fakt to nema moc zmysel rozoberat.

            0 0
          • Loner  

            prosímtě, nechci se tě dotknout, asi máš na výměny dost času, ale do tlumičové patrony se žiaden bordel nedostane a ta barva oleje je původní při plnění, ale klidně měň po pár km, ničemu tím neuškodíš.

            0 0
            • Pavouk88  

              Do nohou vidlice se taky žádnej bordel nedostane, a olej měníš protože stárne a usazují se v něm mikročástečky kovu, které vznikají obrušováním ploch při chodu vidlice. Olej časem houstne a zasití se tím jemným bordelem a neplní svou funkci jak má, takže výmněna jednou za čas není podle mě od věci…

              0 0
              • Georrge  

                do vidlice se bordel dostává, do patrony ale ne.

                0 0
                • Pavouk88  

                  Jak by se tam dostal? Měl jsi někdy písek v tlumiči :) Pokud máš v pořádku gufera tak by se tam nic dostat nemělo…

                  0 0
                  • Georrge  

                    nic nefunguje dokonale a zvlášť u levnějších vidlic ty gufera občas něco propustí. Zvlášť pokud jezdíš často v prašném prostředí, ten prach je někdy tak jemný že se tam prostě dostane. Axona už jsem měl několikrát rozebraného a vždy jsem v guferu našel bordel, pokud to bylo po delší době tak jsem dokonce našel stopy bordelu i uvnitř vidle. A určitě ti tu další potvrdí jak vypadá vidlice ježděná v bordelu uvnitř po dvou letech :)

                    0 0
                  • Vilém  

                    Jak uz psal nekdo vyse. Do vidle se dostane pres stiraky, v tlumici byva nekdy olej uplne jak stribrenka, je to oter z vnitrni steny tlumicove patrony.

                    0 0
            • MlokCZ  

              K uzavřené patroně mám zajímavou zkušenost z praxe. Kdysi jsem jezdil RS Judy SL, ročník právě s uzavřenou patronou.

              Sám jsem na tom kole najel asi 25000 Kč a pak ho celé za pár korun prodal kamarádovi, který ho jezdí do dnes.

              Tlumící patrona je stále funční (vidlice byla občas servisována, s patrnou se nikdy nic nedělalo) a to je stará asi 13 let (myslím, že jsem to kupoval 1998). Najeto bude mít to kolo přes 50tis. km.

              Měnit olej v uzavřené patroně po 1500km mi přijde hodně ujeté.

              0 0
              • Pavouk88  

                TAk on tam olej vydrzi otazka jaka je funkce?

                0 0
                • MlokCZ  

                  Tlumení pořád funguje jak má. Je tam akorát jedna expanze a ta funguje, více také na ten pidizdvih netřeba.

                  0 0
            • hovanec  

              Olej po čase ztrácí svoje vlastnosti. Mění se jeho struktutra. Měnit ho nemusíš, ale mikročástečky ze stěn se v něm usazují. Když vylíváš a měníš olej v nohách, tak rozebrání a vyměnění oleje v patroně je asi 10 minut práce navíc, tak proč to nevyměnit.

              0 0
              • Pavouk88  

                Plne souhlasim, myslim ze to vidlici rozhodne neublizi…

                0 0
                • Loner  

                  hrůza mě jímá, když si uvědomuju, že v tlumičích v autě jsem olej neměnil 150 000 km a horkej motorovej měním až po 15 000. Howgh

                  0 0
                  • McBlacky  

                    a to by ten motorovej dal ještě jednou tolik – u benzínu :)

                    0 0
                    • Pavouk88  

                      No to nevim, videl jsi nekdy ten olej kdyz se vylejvá?

                      0 0
                      • McBlacky  

                        ho vylej po 5tkm a uvidíš, že moc jiný než po těch 15 nebude

                        0 0
                        • Pavouk88  

                          To je videt ze jsi to nedelal jinak by jsi nekecal takovyhle blbosti…

                          0 0
                          • McBlacky  

                            sám si to pochopitelně nedělám, ale vím jak vypadá vyjetý olej z auta

                            0 0
                            • hovanec  

                              Motorový olej z automobilu je naprosto něcojiného než použitý olej z vidlice. Vysvětlím. Mazací olej ve vidlici lapá nečistoty na stěnách vidlice, ty se tam dostávají přes těsnění (nic není dokonalé), nijak se při oběhu nefiltruje. MOtorový olej prochází filtrem, lápá zbytky nespálených ropných produktů. Naprosto jiný princip použití. Mícháš kex s koxem. K těm tlumičům. Jsou na jedno použití, bezúdržbové a konstrukčně naprosto odlišné.Opět kex s koxem… :) A další věc. Není to tedy moc k věci (tématu) ty tvoje příspěvky, tak nezplňuj tohle téma nevěcnými poznámkami.

                              0 0
          • nox159  

            vubec nevis…

            0 0
    • M13  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován zakladatelem diskuse.
      0 0
    • M13  

      Nějak mi nejdou odkazy, tak prosím o smazání (blok) předchozího příspěvku, ať je v tom pořádek.

      K tématu sjednocení informací dodám, že je minimálně vhodné dát pod šrouby např. měděné podložky, na závity šroubů teflonovou pásku a upravit matku v tlumicí patroně.

      S originálním guferem se stává, že mazací olej se dostane po pístnici do tlumicí patrony a tím vzniká hydraulický doraz.

      Více o této problematice

      ZDE

      ZDE

      A moje konečné a současné řešení ZDE

      Spoustu o úpravách toho lze najít ve vláknech co jsem vypsal (nejen v těch mých příspěvcích).

      0 0
    • maajkee  

      Trochu mimo, jen bych se chtěl zeptat, jak je možný, že mi přišel bílý epicon LOD 2010 a má i bílou korunku? :) Jsem ho vždycky viděl s černou i na fotkách má černou.

      PS: Né, že by mi to vadilo, právě naopak.

      0 0
      • hovanec  

        Asi to ťamani stříkali nasolený. :)

        0 0
      • M13  

        Je to možný, existuje spousta různých kombinací, např. já mám 2009, ale mám červené plastové „kolečko“ na nastavení odskoku (oficiálně až 2011), a spolužák má 2010, ale má zlaté víčko ventilku, taky z 2011.

        0 0
      • JayDee  

        Ja mel 2010 a mel jsem bily nohy a stribrnou korunku :)

        0 0
    • t100-CZ  

      Ahoj,

      mám předělaného epicona na olejové mazání. Dnes jsem vidlici rozebral, že vyměním olej v nohách a překvapilo mě, že v noze jak je zamykání byl olej čistý a v druhé jak je vzduchové tlumení byl naprosto černý. Je to normální? Nepo…lo se něco?

      0 0
      • Georrge  

        zkontrolova bych stírák na straně vzduchové komory.

        Špinavý olej po nějaké době není nic nečekaného, záleží jak dlouho jsi ji jezdil před tím než jsi ji rozebral.

        Jinak jestli nemáš snižování, tak u epicona v noze s pístem není nic z čeho by měl být olej černej i kdyby se něco posralo.

        BTW: odkud jseš?

        0 0
        • t100-CZ  

          má najeto cca rok a půl, počet km netuším možná něco k 5000, ale dost je toho po cestě. Předělaná na olej byla hned nová. Bydlím 15km jižně od Plzně. Jinak vidlice neklesá. Jen mě to zarazilo, že olej z jedné nohy čistý a z druhé černý.

          0 0
          • Georrge  

            není to obvyklé, já sice taky tahám špinavý olej, ale vždy to je v obou nohách stejné. Najeto má dost aby byl olej špinavý, ale úplně černý po takové době by taky být neměl. Zkontroluj stav stíráku, jestli není natrhlý nebo vytahaný.

            0 0
            • t100-CZ  

              Dobrá, udělám kontrolu. Kolik pak dát oleje? Předtím jsem měl a 2×15ml a možná mě to přišlo málo. A dám možná nějaký 5W ted na zimu…

              0 0
      • M13  

        Já to mám stejně, vzduchová noha – špinavý olej (podle km, nic hroznýho), noha s tlumičem – olej vypadá jako kdybych nenajel ani km od výměny.

        Asi to bude tím, že v tlumiči se nic neobrušuje, ve vzduchové patroně se brousí hliníková pístnice o kroužky mezi negativní pružinou (Je vidět, jak je pístnice vyleštěná).

        0 0
    • smith22  

      Do nohou vidle je 15ml fakt málo – respektive úplný hovno.Já původně nalil 25ml a i to bylo málo tak sem tam dal dalších 15ml – celkem tedy 40ml a je to O.K.

      0 0
    • flyman  

      K tomuto mám taky něco.

      Jako oleje nad vzd. píst jsem použil ATF (Shell donax TA)SAE odpovídá cca 10 motorovým a 75W převodovým. Výhoda vysoký vyskozitní index 174, rychlé odpěnění(podobné hydraulikám), výborná snášenlivost s kovovými i nekovovými materiály a výborné teplotně-viskozitní vlastnosti (není třeba přemýšlet jestli je léto nebo podzim.

      Do tlumičové patrony FORK 7,5 (Shell Advance.)Mícháno z 5 a 10 1:1 obj 80ml. Samotná 5ka se blbě štělovala na útlum odskoku (kvůli řídkosti měla krátký rozsah citlivosti – jen poslední dvě otáčky).

      Do obou nohou jsem dal po 40 ml opět Donaxu TA.

      Do každý nohy jsem ještě vlepil samolepící molitanový pásky.

      Pod vzd. pístem proběhla ještě výměna pružin za jednu o dva cm delší, tvrdší s 13 závity (upravená z nějaký starší RST nebo, kde se mi to vzalo doma). Zdvih jsem upravoval z 100 na 120.

      Jo pod spodní imbusy dát nový podložky (měd nebo hlína)a na vrchní matice krapet teflonu.

      Jezdím s tím na RB IQ a vůbec se za to nestydím a nebojím se s tím brzdit v terénu co to dá a ještě mi tam zbývá na bublifuk.

      0 0
    • Georrge  

      tak po všech mých zkušenostech s předěláním vidlic na olej potřebuji pomoct :)

      přítelkyně má na kole obyč epicona, byl kupovaný na vánoce takže moc najeto nemá. Jeho odtrh na vazelíně byl hodně dobrý, až jsem čuměl, vidlice měla stejně dobrý odtrh jako můj starší axon předělaný na olej, ten byl s vazelínou dost horší. Chod vidle s vazelinou ale byl trochu ztuhlý, sice odtrh fajn, ale při rychlém stlačení vidle to nebylo ono.

      Tak jsem se rozhodl, že ji taky upravím na olej. Napřed jsem do vidle jen nalil 10ml tlumičového motorex oleje do každé nohy, ale vazelínu jsem ve vidlici nechal. Účel byl ten, aby se vazelína naředila s olejem, a aby pak s olejem vytekla při následovném servisu. U nové vidle je stejně vhodné po krátké době olej vyměnit.

      Odtrh byl stále super, chod vidle se zlepšil, pro sebe bych si ji nechal takhle, ale přítulka je dost lehká tak jsem chtěl jít dál. Koupil jsem olej RSP který by měl být lepší jak ten motorex, ten byl sice fajn, ale zdálo se že by to mohlo být ještě lepší.

      Rozebral jsem vidlici, vypustil z ní starý olej (který se opravdu smíchal s vazelinou a vytelka hustá směs), nalil drahý RSP a bylo to… odtrh tak dvacet kilo, chod strašný, vidlice nepoužitelná.

      Rozebral jsem to, kouknul jestli je vevnitř vidlice čistá, a byla. Radši jsem ji ale kompletně umyl, odstranil všechen starý olej a vazelinu a do absolutně čisté vidlice jsem nalil nový čistý olej. Výsledek stejný, pořád tragédie. Nasunutí horních futer se stíráky jde snadno, a i hezky kloužou, ale po nasunutí spodních futer se to celé ztuhne.

      Znovu jsem to rozebral, kouknul jestli nejsou spodní futra poškozené, no jsou krásně hladké a čisté. Zkusil jsem starý známý motorex olej, a výsledek stejný. Zkusil jsem olej z tlumičové patrony epicona, výsledek stejný. Zkusil jsem to bez olejů, čili nasucho, a bylo to vzásadě stejný.

      Co se mohlo ******? Proč olej s vazelinou mazal tak dobře a samotný olej nemaže vůbec? A u ostatních vidlic to funguje a i starý axon chodil lépe s olejem…

      nevím co teď s tím, jestli zkusit jiný olej, páč ty tlumičové nevím jak moc dobře mažou, ale běžně se používaj tak nevím… a nebo koupit vazelinu a vrátit ji na původní mazání? Nebo se zkusit domluvit s milanem jestli by to nedokázal spravit?

      Jinak samozřejmě jsem se snažil dostat co nejvíce oleje na futra a všude tam, kde je ho potřeba.

      0 0
      • Smazaný účet  

        To ze se neco jmenuje olej jeste nutne neznamena, ze to bude mazat. Tlumicovy olej ma trochu jine vlastnosti nez olej urceny k mazani-napriklad ma nizkou penivost. Co te vedlo k tomu koupit tlumici olej na mazani vidle?

        Zkus cely experiment zopakovat s pouzitim motoroveho oleje 10W40 (bude ho mit tata do auta) a pak poreferuj zda byla zmena.

        0 0
        • Georrge  

          no vedlo mě k tomu několik věcí – zaprvý jsem se tu kdysi ptal, jestli je tlumičovej olej vhodnej pro mazání vidle, řekli mi že jo, že prej to jsou oleje pro obecné použití do vidlí, jak na mazání, tak na tlumení. Dále taky to, že je tu někteří lidi uváděli jako oleje vhodné pro mazání vidlic, podobně jako ty motorové. Vzásadě až dneska, když jsem pročítal historii, jsem se dočetl, že tlumičové oleje až tak vhodné na mazání nejsou. Proč to ale potom v axonu fungovalo tak dobře? Zkusím ten motorovej teda…

          Jinak u toho RSP ještě psali, že má aditiva pro snížení tření a další věci, to mě taky nějak přesvědčilo o tom, že bude vhodný na mazání.

          0 0
          • Georrge  

            tak jsem tam nalil 15w olej co má dědek do feliny, asi to nebude žádný supr olej, ale opravdu to pomohlo, je tam dost rozdíl oproti těm tlumičovým olejům. Nicméně stále to má horší odtrh než s vazelínou, takže to pro mě není konečná a chtělo by to s tím ještě něco udělat.

            0 0
            • kyl  

              A mázl jsi tím olejem i stíráky než jsi to složil nebos olej jen nalil do noh?

              0 0
              • Georrge  

                mázl stíráky, nalil do noh a pečlivě nechal rozlít po celém vnitřku noh, namazal jsem tím vnitřní nohy, nasadil spodní nohy ale jen po první futro, nalil olej do noh, nechal zatéct mezi futra a pak teprve plně nasunul spodní nohy. Dělám to tak vždy, aby se olej dostal kam máa vidlice byla pořádně promazána. Uvažuju že bych koupil pořádný motorový 10W olej, ten co jsem tam nalil má na sobě cenovku 88kč za litr a syntetika to určitě nebude.

                0 0
                • Kynio  

                  Já se s tím rozhodně nemazlil při poslední výměně oleje. Koupil jsem Tlumičový olej SRAM 7,5WT do tlumící patrony a 10WT jsem rozlil po 20ml do každé nohy. Smontováno a vše jede jak má :) jako po másle

                  0 0
                  • Georrge  

                    já se s tím u axona taky nemrdal a fungovalo to dobře, tady stejný postup se stejným olejem nefunguje… nevím proč :) možná je vidle ještě málo zajetá, má těsné nevyžduchané spodní futra a malé vůle vytěsňují olej ven, a protože tlumičovej hůř maže a snáz se u něj trhá film tak tam vlastně skoro nemazal. Vazelína se vytěsňuje hůř a proto tam mazala. Pak ale nevím, proč to na vazelíně mělo tak supr odtrh, pokud by byly futra těsný, tak by měl být i odtrh horší… rozdíl tlumičový olej/vazelína byl propastný ve prospěch vazelíny, u axona to zase bylo ve prospěch oleje, ale to zlepšení bylo menší.

                    No a s tím motorovým to funguje dobře, zkusím v nějakém servisu vysomrovat deci lepšího oleje a ještě si s tím pohraju.

                    Možná máš podobný případ jako axon, tedy kdy maže dobře jakýkoli olej, a nebo je sramácký tlumičový dělaný i na mazání a tak líp maže než motorex a další tlumičové oleje.

                    0 0
      • Georrge  

        ok tak zdá se, že motorovej olej funguje :) odtrh ještě není ono, chod je ale pěkně hladkej. Teď řeším jakej kvalitnější motorovej olej tam dát, přeci jenom ten levnej 15w minerální nebude ideál, chci zkusit nějakou dobrou sintetiku. Hustotu zkusím asi 10w-50, ale našel jsem i nějaké „lehkoběžné“ motorové oleje, nevíte co to je? Mají nižší viskozitu, většinou 0w-30 a často jsou pro závodní motory, nevím ale co myslí tím lehkoběžné, jestli líp maže při nižší viskozitě, nebo co… nechci aby se řídký olej z pouzder vytěsnil, hustší oleje přeci jen mažou líp.

        A nebo jsou i nějaké vhodnější oleje pro použití do vidlic? Když teda ty tlumičové nejsou úplně vhodné.

        0 0
      • kyl  

        Neměls rozdělanou i levou nohu s pružením,mě tohle Epicon udělal když si pístnice blbě sedla do pístu a po složení to sice fungovalo ale dřelo.

        0 0
        • Georrge  

          měl, ale tohoto jsem si vědom a dávám si na to pozor :) ono stačí vidli trochu nafoukat a párkrát propružit, ono si to sedne. A jak říkám, o fest se to zhoršilo při nasunutí spodních futer, tedy bylo to špatné v době, kdy ještě nebylo pružení spojeno s dolníma nohama.

          0 0
          • roman 3D  

            nic ve zlým, prostě kdyby jste jezdili a nesrali se do toho tak to bude fungovat, ale někteří prostě mají potřebu být pokustóni a potom se jim doma vynálezce nejlepší vidlice v celém vesmíru a BF řechtá co že s tím zařízením provádějí:-)

            0 0
            • Georrge  

              si to přečti ještě jednou a třeba ti dojde, proč to dělám.

              0 0
              • roman 3D  

                já chápu že si někdo přeje mít z alivka xtéerko, nicméně mnozí jezdí neupravenýho epicona tak jak je a znám dokonce několik žen a dívek co ho jezdí i na něm dokonce závodí a nemají pocit že by ta vidlice nefungovala tak jak má, ale zase na druhou stranu mít houpajícího koně na kole jako dospělej, to každej nemá:-)

                0 0
                • Georrge  

                  pokud ti tvoji známí nejezdí rekreačně fulla, nemá smysl se o tom bavit. Narozdíl od tebe já chápu, že některým lidem nevyhovuje příliš citlivá vidlice, pro takové se dělaj závodní vidle které mají schválně doprasený chod, aby byl odtrh větší a nehoupaly se tolik při jízdě vestoje. Nicméně takové vidle jsou pro pohodové vyjížďky nepoužitelné, ať stojí sebevíc.

                  0 0
                  • kubad  

                    na takovou vidli ti staci pumpicka a utahnout kompresy :-)

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Přesně. Domrvit citlivost jde vždy hrozně jednoduše u každé vidlice, opačně ale smůla.

                      Jak mám radost, že dávám Talasům a jejich „citlivosti“ konečně pá, pá :-)

                      0 0
                  • roman 3D  

                    někteří kolem nás tady na severu kde ovcí moc není se dokonce naučili při jízdě ze sedla požívat i lock:-), ale nic proti, prostě někoho baví se furt v něčem vrtat a potom být spokojený a myslet si že to funguje líp než originál, každopádně třikrát zdar všem revolucionářům BF:-)

                    0 0
                  • HELLBOY22  

                    Ja som tiež teraz hľadal vidlicu ktorá by sa pri šlapaní v stoji moc nezanárala. Keďže som nemal peniaze na nejakú vysoko inteligentnú vidlicu s xy brain systémami skončil som pri Suntour Duro 2012 ktorú mi za 3000 kč venoval Koloshop (oproti 3500 kč) a Tora ide do sveta. Primitívna vidlica so žltou pružinou mi proste nevyhovuje, predsa len v Bratislave viac najazdím po uliciach ako v lese a makačky v stoji medzi autami som už nezvládal.

                    0 0
    • mdk  

      Kamarat ma Epicon X1 100mm nova…Isli sme ju prerobit na 140mm nejaky vyrazny problem nebol, ale nastal problem pri odskusavani vidlice a to ze NEFUNGUJE ODSKOK..Pravde­podobne mala hladina oleja je..Vobec tu vidlicu nepoznam nejake manualy sme pozreli..A mozno sa my aj zda ze tam bude chybat nejaka sruba aby sa uzatvorila vnutorna noha olejovej patrony (vidno tam zavit ale nic tam nebolo)..Nemali sme vidlicu rozobranu uplne kedze sme chceli len zvysit zdvih tak ju stacilo povolit len zospodu…Mam jednu alternativu, ze budem od korunky liat olej zhruba po 30ml oleja a uvidime co sa stim bude diat…dik za rady

      0 0
      • Georrge  

        pokud jsi nelezl do patrony, tak není možný, aby přestala fungovat. Předtím fungovala? Asi jo jinak bys to napsal… no nevim kam ten olej chces lit, patri jen a pouze do patrony, nicim jinym si nepomuzes. A jak vlastne nefunguje? Nevraci se? Nejde lock? Nejde stelovani odskoku, takze se vidle vraci furt stejne rychle at je stelovatko zasroubovany jak chce?

        0 0
        • mdk  

          Do patrony som nesiel..Predtym, ci fungoval odskok tak to netusim..A funguje (nefunguje) to tak, ze rozdiel medzi rychlym a pomalym odskokom je fakt minimalny, stale je to moc rychle aj ked je odskok uplne na maxime.

          0 0
    • scota  

      Včera jsem rozdělal levou nohu, protože mi ucházel vzduch. Překvapilo mě že tam od výroby nebyl žádný olej, snad jen trochu vezelíny. Je to normální (po cca 1450km)? Nalil jsem tam 10ml motorového oleje Elf Evoluton 5W30. Gumička vypadala jako nová. Dá se s tím dělat ještě nějaké jiné kouzlo?

      P.S.

      Suntour doporučuje převodový olej:

      http://www.srsuntour-tuning-base.com/index.php…

      0 0
      • NeoMike1  

        Jak máš konstrukčně řešenou vidlici? Máš píst přímo v noze a nebo tam máš jako kdyby patronu? Standartně je totiž Epicon mazaný vazelínou. Nad pístek se dává trošku převodovkového oleje. Z důvodu, že motorový je prý moc řídky a rychle stéká. Já dávám nad pístek převodovkovej tuším 75W a do nohou 5W40. Olej nad pístkem poměrně rychle ubývá (což je asi normální, protože se to dějě skoro každému), takže se vyplatí jednou za čas to zkontrolovat a případně doplnit.

        0 0
    • los karlos1  

      chci se zeptat z čeho jsou futra u epicona (asi naky plast?)

      0 0
    • Vito_OL  

      taková blbá otázka, ale stejně se zeptám. molitanový mazcí kroužky. dají se běžně koupit, nebo si je musím vystřihnout z molitanu :D

      jestli se dají koupit, v jakým obchodě je určitě budou mít? dík

      0 0
    • oggycek  

      ahoj

      prosim nema nekdo presny postup ,navod jak to predelat

      na olejove mazani (epicon rld 08 -cerne nohy)

      nejlepe video :-?

      moc dekuji

      a je tam opravdu takovy rozdil proti originalu ???

      0 0
      • Kynio  

        Tady jsem to před pár dnama psal ;)

        http://www.bike-forum.cz/…on-olej.html#…

        0 0
      • michal.ch9  

        ahoj,molitany, měděné podložky na utěsnění šroubků,olej ti můžu dat

        0 0
        • oggycek  

          moc dik

          ty jsi to uz predelaval ???

          co mas za olej a kde jsi sehnal ty molitany ???

          0 0
          • Hadato  

            Olej se tu řešil mnohokrát, stačí hledat. Já používám 5W-30 obyčejný motorový syntetický olej, dřív jsem měl 10W-40, nicméně s tou 5W to má sametovější chod. Po přechodu na řidší olej se mi však začal olej dostávat do tlumící patrony, tak jsem musel přidat jedno gufero… tohle tu taky bylo popsáno někde. Jinak ty molitanové kroužky jsem vystřihl z kusu molitanu, co byl doma, rozhodně se nevyplatí kupovat nějaké origo za spoustu peněz, účel plní úplně stejně.

            0 0
            • oggycek  

              OK

              DIK JDU DO TOHO

              jen prosim kam se davaji ty molitany a jak velke muzou byt ???

              asi se davaji pod stiraky ale pro jistotu se radeji zeptam

              a je potrebe jeste nejaka zasadni uprava pro predelani ???

              nema nebo nudelal by me nekdo nekres co a jak ???

              dik

              0 0
              • oggycek  

                jeste prosim cim to mam odmastit ???

                muzu pouzit treba tech.benzin nebo redidlo ???

                nebo poradte co pouzivate vy

                dik

                0 0
                • Kejmil  

                  Odmaštovat nic nemusíš stačí pořádně vytřít vnější i vnitřní nohy vod vazelíny nějakou hadrou na delší tyčce abo tak nějak se mi to nejlpíp dělalo.Pak už bych to asi jen složil, dolil olej utěsnil šrouby teflonovou páskou, nebo konopím, a možná při jednom bych se mrknul nad vzduchový pístek zda-li netřeba ho taky kapec promazat – olej a množství je tady na více místech rozebíráno.

                  0 0
                  • blisterexist  

                    já bych to ani nevytíral a jen nalil olej

                    0 0
                    • oggycek  

                      a prosim te vnitrni nohy nam taky rozebrat a poradne ocistit ??? (zduchovou komoru a mam vysroubovat i tlumici patronu a poradne otrit )

                      dik

                      0 0
                      • blisterexist  

                        osobně bych jen nalil olej, ten všechnu vazelínu rozředí a spláchne dolů, pak při servisu to vyleješ:-)

                        0 0
                • Vilém  

                  Pouzivam na to obycejny Jar, teplou vodu a stetku na cisteni lahvi.

                  0 0
          • michal.ch9  

            před rokem, olej ložiskový j46

            0 0
    • JakubCh  

      Čtu to a asi jsem magor nebo už nevím.

      Než jsem rozdělal vidlici, našel jsem si na netu video

      Vnější nohy sundané, dál jsem zatím nešel. Ale jestli to z videa chápu správně, v noze pod ventilkem k nafukování vidlice je jak vzduchová patrona, tak i tlumící snad? A noha pod mechanismem locku má snad nerozebiratelnou patronu, ne?

      Nikde jsem nenašel video či cokoliv k noze pod lockem.

      Jak to tedy je? Díky

      0 0
      • Vilém  

        Tam kde je packa, pripadne ovladani locku, tam je tlumici patrona. Tam kde je ventilek, je vzduchova patrona.

        0 0
        • JakubCh  

          Tak to jsem z toho fakt magor…když se podíváš na to video, je jasně vidět, že pod tím vzduchem je taky olejová náplň. Asi se ztrácím v pojmech – vím že „nad pístek“ se lije RedRum o RS. Takže jako to je ono? To je ten olej na tom videu? Kdyby jsi měl prosím chvilku čas na to kouknout…díky.

          0 0
          • Vilém  

            Na video jsem nekoukal ani se mi nechce. Pokud byl pod ventilkem nejaky olej, tak to je olej na mazani pistku, nic jineho tam neni.

            0 0
            • flyman  

              Je tam zároveň jako těsnění :-)

              Do komponentů jsem teď dával rozebranýho pepikona.

              0 0
          • Honz8t  

            Na video se podívej pořádně – jediné co vylije, je olej nad pístkem.

            0 0
      • scota  

        Mám Epicon 2011 a v pravé noze je patrona kterou, když rozděláš tak ti vyteče tlumičový olej ;-). Potřebuješ klíč 19 a ořech 27.

        0 0
    • Sidewinder  

      Zdravim ladice SR vzduchovek. Mam Axon 2011 a po dvou letech provozu prestal chodit tak hladce, jako driv. Ani jsem si to neuvedomoval, protoze to nebyla zadna skokova zmena, ale kdyz jsem pak mel moznost primo porovnat chod s Epiconem predelanym v T-T, tak to bylo nebe a dudy.

      Proto jsem mileho Axona rozhodil, vycistil a pote nalil do obou nohou 12,5ml motoroveho oleje 5W-40 a nad pistek 5ml rozvodoveho oleje (co garaz dala). Vidle chodi uplne fantasticky, ale radeji se jeste poptam na par veci:

      1. Pokud by se mi casem stalo, ze si zacne tlumici patrona prisavat olej.. mate

      uz nejake konkretni reseni? Je tu nekdo schopny pomoci s nasmerovanim, kde sehnat presne to co potrebuji (oboustranne gufero), nebo mi jej jeste lepe odprodat z vlastnich zasob?

      1. Mazaci krouzky z molitanu jsem nedaval, pouze jsem vymachal v oleji ty

      kozene, nebo jake tam jsou z vyroby. Bude to stacit?

      1. Stiraky jsem zatim nemenil, je jejich vymena potreba delat dokud funguji?

      Mate odkaz, kde se da nejaky komplet pro servis teto vidlice koupit?

      0 0
      • JakubCh  

        Zatím se mi do patrony olej nedostal :) snad to tak i zůstane :D

        0 0
      • Georrge  

        1. pokud ti zacne prisavat patrona olej, tak osobne mi prijde nejjednodussi jednou za cas trochu oleje odpustit. Jak mas dole stelovani odskoku, tak kdyz vyndas ten stelovaci cudel, je uvnitr sroubecek na maly imbus (ten velky povoli sroub co drzi spodni nohy), kdyz zacnes sroubovat ten mensi sroub uvnitr, tak vysroubujes jehlu odskoku, a kdyz ji vysroubujes, zacne z patrony vytekat olej. Takhle trochu odpustis, vratis jehlu a zkusis jesti neni potreba jeste. Lepsi delat po mensich krocich nez pak resit jak olej do patrony dolit.

        Jestli ma patrona moc oleje zjistis tak, ze vypustis vzduch z vidlice co to pujde (idealne kdyz vysroubujes ventilek nebo sundas celou matici s ventilem) a vidlici co nejvic zatlacis. Pokud bude v patrone moc oleje, bude se vidlice vracet, tedy pruzit. Pokud je oleje tak akorat, vidle pruzit ani vracet nebude, nebo jen minimalne. Prvnim naznakem je i to, ze zacne byt tezsi dostat vidlici k dorazu.

        2. Molitany tam davat nemusis, ty co tam jsou staci, ani v T-T nedavaji molitany (doufam ze neprozrazuju neco co bych nemel).

        3. Stiraky menit nemusis, pokud ti nebude unikat olej, to se projevuje krouzkovanim (na kluznych nohach se tvori krouzky oleje). Samozrejme trochu bude krouzkovat vzdy, protoze kdyz stiraky mazes, tak tam nejaky olej je, a jak se na nej nachyta bordel, tak se male krouzky tvori. Az budou velke, jsou stiraky na vymenu. Stiraky jsou jako pro epicon, takze hledat stiraky na epicon. Daji se tam narvat i FOX nebo RS ale to je na slozitejsi upravy.

        0 0
        • Sup7  

          Když vidlici bez ventilku zatlačíš nadoraz, tak bude vždycky mít snahu pružit, pokud nevytáhneš táhlo s negativkou.

          0 0
          • Georrge  

            je to solo air, takze na konci zdvihu uz je pruzina negativky mimo zaber.

            0 0
            • Pedro404  

              Asi vim jak to myslíš, ale Solo Air je název toho systému od RockShox, kdy se jednim ventilkem tlakuje pozitivka i negativka, obě vzduchový. Čili Epicon s pružinovou negativkou Solo Air neni. Tak jenom aby to někoho nezmátlo.

              0 0
              • Georrge  

                solo air se pro klasické vzduchovky s negativní pružinou používalo dřív, než přišel RS s tím svojím :) teda nevím, jakou přesnou definici má solo air, ale pro mě je to prostě systém s tlakováním jedné komory… a verze solo airu jsou pak buď s negativní pružinou, nebo samonastavenou vzduchovou komorou…

                0 0
                • Pedro404  

                  RS na to má ochrannou známku, to chceš říct, že si jí udělali na předtim běžně používanej termín označující vidli s jednim ventilkem? Né že by to nebylo možný, jenom se mi to nezdá, páč osobně Solo Air znám jenom jak tenhle systém od RS a google mi taky nenachází nic jinýho.

                  0 0
                  • Georrge  

                    tak ono záleží, jak stará ta známka je, třeba je starší než můj zájem o kola :)

                    jinak pro mě je solo air prostě obecný pojem pro jednu komoru, setkal jsem se s tím v diskuzích, tak jsem to tak nějak převzal… nad tím že to může být špatné označení jsem ani nějak nepřemýšlel :) jak jinak potom nazývat systémy s jednou vzduchovou komorou a negativní pružinou?

                    0 0
    • jakub  

      ahojte nechce se mi zakládat další vlákno ohledně Epicona, mám dotaz, když pominu, že předělat vidlu na olej asi nezvládnu, tak bych se chtěl zeptat, vidlice mi pri mírném stlačení cvaká, vždy cvakne když na ni trochu zatlačím, jakoby měla mírný cm propad a ozve se tupá rána, z nějakého dorazu, lze tomu zabránit aniž bych vidlu předělával na olej??

      0 0
    • khue  

      Ahoj, chtel bych se zeptat, cim presne budu muset mazat vidlici Epicon z Tuningtestu, nevite? A druhy tyka hustilky na vidlici. ´Takova pumpicka ma nekolik mozných ventilku? Nebo mi v prodejne mohou dat jen ten 1 jediny spravny?

      díky za rady

      0 0
      • Chlebovnik  
        1. Co takhle zeptat se rovnou Milana?
        2. Ne, pouze autoventilek.
        0 0
        • khue  

          Vidlice mi prijde az zitra, tak jsem myslel ze se tu zkratka zeptat muzu.

          Za 2. odpoved kazdopadne diky.

          0 0
          • Chlebovnik  

            Myslíš vnitřní mazání nebo vnitřní nohy? Vnitřek obvykle motorový olej 5–10W. Stačí obyčejný, ale nějakým tlumičovým (na motorku třeba) se asi nic nezkazí. Nad vzduchový pístek trochu převodovkového ~80W. Na stíráky vnitřních nohou po vyjížďce: Otřít, silikonový olej, párkrát propumpovat.

            0 0
          • obda  

            K vidlici dostaneš návod k údržbě :)

            0 0
      • Vilém  

        Milan priklada olej na pistek i navod cim mazat.

        0 0
      • khue  

        Tak diky za rady. Potrebne veci koupene, vidlice nandana a ted uz jdu jen jezdit :-)

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.