Ztráta tlaku v tlumiči následkem zimy?

48 nepřečtených
  • rb

    Zdar synci.

    Tak sem fčera vyrazil s kamošem na vyjižďku.

    Dali zme cca 25km.Asi za polovinou sem zjistil,že tlumák je jaksi moc zanořený a skoro nechodí.Než zme vyjeli sem tlak kontroloval bylo tam 150psi.Když sem dorazil dom,nemeškal sem a připojil pumpu,120psi.Tzn­.,že 30psu někde zmizlo.

    Muže to být tim studeným vzduchem?(bylo cca –4).

    To mi přide dost nepravděpodobne.

    Tlumič byl v létě u Švece,takže by měl být ok.

    Máte s někdo podobnou zkušenost?

    • MlokCZ  

      Ochlazením v mrazu (oproti pokojové teplotě) dojde ke snížení tlaku o cca 10% (po ohřátí by se zpět zvýšil).

      A zbytek utekl připojením pumpičky (hadička až po manometr musí vyrovnat tlak).

      Problém vyřešen :-)

      • rb  

        To bych neřek.Zapoměl sem podotknout,že po ohřátí zůstal na těch 120ti psech…

        • MlokCZ  

          Jako první si zjisti, o kolik se sníží tlak našroubováním pumpičky.

          Ze 150 na 120psi je ale už poměrně dost. Záleží na konkrétním tlumiči, tedy na velikosti komory. Čím menší komora (záleží jak na délce tlumiče, tak jestli to je malá, střední nebo velká komora), tím větší ztráta tlaku při našroubování pumpičky.

          Pokud našroubováním ztratíš výrazně méně než těch 30psi, tak je něco špatně jak píše Vilém.

          A pokud by měl ten tlumič stuckdown, tak hlavně se ho nesnaš pořád dokola dofukovat…

          • rb  

            Jak se projevuje stuckdown?Teď mi to nedalo a byl sem se pohoupat.Tlumič se vrací pomalu a trhaně a eště u toho chrochtá.Se stejným problémem sem ho posílal v létě na repas.Tak nevim,jestli soudruzi u Švece neudělali chybu.

            • Vilém  

              Vypada tak, ze se ti zkracuje zdvih tlumice. Vzduch, ktery jen nad pistkem, se ti dostane pod nej, neco jako kdyz u dualairu prefouknes negativku.

            • lukas aka mitro  

              stuckdown se projevi tak, ze po nejake dobe jezdeni se tlumic zacne propadat a po odlehceni nevyjede do puvodniho zdvihu. Pokud ho znova nafoukas na vyssi tlak nez posledne, cela akce se bude nejspise opakovat. Nasledne rozebrani tlumice je pak pro mechanika zazitek:)

              Chrochtani bych prisuzoval spise zavzdusnenemu tlumeni…

              • marapara  

                Tak nějak.

              • rb  

                Tak na stuckdown to nevypadá,ale něco špatně tam je.Teď je otázka,jestli znovu švec,kde byl v letě a dlouho to nevydrželo,nebo zkusit jiný servis (asi jen bikelive,o jiném nevím).Jaké máte zkušenosti?

                • antt  

                  me loni po jedne mrazive vyjizdce zacalo v tlumici fox „cvachtat“, pomohl az repas v bikelive. Jen me moc nepotesili preciznosti rozborky/zborky, v hornim oku byla zdeformovana hrana vlozky kluzneho pouzdra, ktere tam neslo nasadit, tak jsem si musel pomoct jehlovym pilnickem. Od te doby ale zadny problem. Pokud je ale vic pod nulou, beru radeji druhe kolo

                  • marapara  

                    to se mi u BikeLive stalo teď také, měl jsem otřep v horním oku tlumiče, musel jsem ho strhnout pilníkem.

                    • antt  

                      ja to mam i nekde vyfocene, vypadalo to jak od dulciku

                      • marapara  

                        já jsem měl otřep, stačilo strhnout pilníčkem a bylo to, ale překvapilo mě to, nemile.

                        • se-se  

                          To je fakt hustý. U jehlovýho ložiska se dá čekat že ho zničej ne. Tohle zjistit tak to jen tak nenechám.

                          • antt  

                            zničit mi jehlové ložisko, tak bych to taky nenechal tak. Spíš bych to s tím ložiskem tam ani neposílal. U opotřebované vložky to pal čert, ale mohli si toho všimnout a nějak to poléčit nebo mi tam dát vložku novou :) Sice je pravda, že i já jsem si toho všiml, až když jsem tam montoval ty vnitřní hliníkové části, jedna strana tam prostě nešla

              • bluma  

                Vadí to chrochtání něčemu?

                • antt  

                  tak určitě, v kombinaci se sychravým počasím se mě pokoušela přepadnout deprese :)

                  • bluma  

                    :-D To je neoddiskutovatelné, ale myslím funkčně :-)

                    • antt  

                      jo tož to nevím, spíš né, maximálně to může mít díky vzduchu nějakou „tlumící vůli“ :)

                      • rb  

                        Chrochtání by nevadilo,ale ten trhavý chod mi vadí.Asi to má nějaký důvod.(něco je špatně).

                        • Vilém  

                          Vzduchovou komoru jsi nekdy mazal? Pokud ne, tak bych pro zacatek udelal aspon to.

                          • rb  

                            Jak na to?Je to Fox RP2 boostvalve.

                            • Vilém  

                              Vyndat tlumic z ramu, vypustit vzduch, vysroubovat komoru, vycistit ji vcetne tesneni pistku atd, aplikovat vhodne mazivo a opet slozit, dat do ramu, nafoukat.

                              Neni v tom nic sloziteho, servisni videa jsou myslim i na strance foxu, pripadne na youtubu.

                              • rb  

                                Dík.

                              • smatly3  

                                jaký mazivo by jsi doporučil?

                                • Vilém  

                                  Fox na to doporucuje nejake svoje. Ja na to uzival Yarow Racing Suspension Grease, nekdo pouziva silikonovou vazelinu, da se pouzit i motorovy olej v malem mnozstvi.

                                  • smatly3  

                                    Dík, myslíš, že by šlo od motorexu VHITE GREASE ?

                                    • antt  

                                      spíš než vazelínu raději ten motorový olej, bude to mít hladší chod a nebude to na sebe tolik vázat bordel

                            • antt  

                              pokud to už má trhavý chod, tak bych se s tím tak nepiplal a rovnou to někam poslal. Zkus třeba jen vypustit vzduch, vyšroubovat ventilek a stříkačkou tam dát nějaký motorový olej (max tak 5ml, aby pak z toho v servisu nebyli v šoku:). Motorový tady někdo doporučoval, jako vhodnou náhradu toho origo fox fluidu. Má prý blahodárný vliv na životnost gumových těsnění. I tak si myslím, že to moc nepomůže

                        • antt  

                          ono by šlo i jednoduše vyzkoušet, co je špatně, z tlumiče bych vypustil vzduch a zkoušel bych, jak funguje bez vzduchu (klidně v rámu). Pokud nějak ucítíš, že ti pístnice „nečistě“ zajíždí, tak by možná mohlo pomoct, sundání toho vzduchového pláště, vyčistění/promazání stíráku. Pokud to bude chodit čistě, jen tam bude vůle při změně směru pístu, tak se ti tam prvně přepouští vzduch a pak až olej, takže poslat opět na repásek. V tomto případě bych ani to domazávání přes ventilek nezkoušel, protože ti to už nejspíš domazává ten uniklý olej z tlumící části

                          • rb  

                            Se mi zdá,že to přidrhává cestou zpět.Jak sem psal výš,měl sem stejný problém v létě…

                            • antt  

                              kolik to má vůbec najeto ten tlumič? Jestli už třeba není zralý na výměnu, v teple fungovat ještě může, ale mrazivou masáž už zvládat nemusí. Ale jak jsem psal, mě v něm začalo čvachtat, ale nepřidrhával, ale to bylo mezi –20 a –30 stupni, najeto měl cca 2500km

                              • rb  

                                Najeto má hovno (cca 3000).A v létě byl na repas u Svece..

                                • antt  

                                  tak v tom případě bych se zeptal přímo tam, co s tím. Jinak Fox prý nedoporučuje použítí svých vidlic a tlumičů pod 6°C

                                  • rb  

                                    Hmmm,jestli to je pravda,tak je to smutné…

                                    • antt  

                                      tak jak píšeš, proto raději nějaké druhé zimní kolo

                            • kOmE  

                              Zkousel jsi povlit utlum na minimum?

                              • rb  

                                Jo zkusil a je to uplně jiné,chodí to v pohodě.

                                Wtf??

    • MlokCZ  

      A pokud chceš mít venku v mrazu stejný tlak jako přes teplou část roku, tak musíš při pokojové teplotě o to více (těch cca 10% dle rozdílu teplot) nafoukat.

    • lukas aka mitro  
      1. pV = nRT
      2. pouhym opetovnym nasroubovanim pumpicky na tlumak nameric mensi tlak, nez

      jsi predtim nafunel.

      • mr.antik  

        například vyšroubováním/naš­roubováním pumpičky Specizalized No.1 uteče asi tak třetina tlumiče :-)

    • Vilém  

      Parkrat jsem to zazil. Konkretne to bylo teda manitou, ale problem byl podobne, nastal ale stuckdown. Vyresila to aplikace trosky silikonoveho oleje do vzduchove komory.

      Taky s tim jednu dobu mel problem fox, pouzili nejaky neprilis vhodny material tesneni pistku.

    • tomxxx  

      Já sem tohle měl s vidlicí. V zimě to prostě nechodí tak jak by mělo a mohlo. Částečně se to dá vyřešit tak, že to kolo necháš venku a pak nafoukáš, nebo během vyjížďky. Další věc je, jak moc zatuhle olej, což bude to chrochtání.

      • rb  

        Při foukání nikdy moc neuteklo (kolo mám 2 roky).A zatuhlý olej v tom taky nebude,páč to dělá v teple..

        • mr.antik  

          čvachtání většinou bývá vzduch v oleji, možná díky mrazu nějaké těsnění něco propustilo…

    • jachymk  

      :)

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse