• Alex111

    Po letech bez kola jsem si přečetl o nových technologiích a napadlo mě, že bych si mohl zase jednou pořídit kolo. Nečekám od kola (ani od sebe) nějaké velké výkony, spíš tak pojíždění po cyklostezkách v okolí Prahy za účelem zabránění dalšího zhoršování fyzické kondice. Jinými slovy typický adept na poslání do nejbližší prodejny, kde mi první prodavač doporučí kolo, to si zakoupím a budu na něm šťastně jezdit až do smrti. Věc se ovšem komplikuje tím, že bych se strašně rád vyhnul povinnosti čistit a olejovat řetěz, který mi pak bude za odměnu zachytávat kalhoty. Po pročtení příspěvků z fóra (pravda, ne všech, to snad ani nejde) a pátrání na netu jsem si vymyslel, že bych možná chtěl

    • planetovou převodovku, asi typ Rohloff SpeedHub 500/14,
    • náhon ozubeným řemenem,
    • o brzdách jsem si přečetl, že se dělají ráfkové a kotoučové, ty druhé že snad mají být lepší,
    • rám že mohu mít z oceli, hliníku nebo karbonu (ale stejně prý skončím u hliníku).

    A teď ten dotaz. Mohl byste mi prosím někdo potvrdit či vyvrátit, že moje volba základních komponent není (případně je) úplně mimo? O dalších komponentách samozřejmě netuším už vůbec nic, tak jen doufám, že se třeba někdo zmíní o rozumné pražské firmě, kde mi zbylé správně doporučí a kolo postaví :-)

    Děkuji za každý názor.

    • alo  

      jen pro začátek, kolik plánuješ, že to kolo bude stát?

      • Alex111  

        No, jen prostý součet komponent mi dal šedesát tisíc (a to jsme určitě na něco zapomněl) – s touhle cenovou hladinou jsem tak nějak smířený :-)

        • p@X  

          Nevím jak Rohloff, ale u Alfine hlavně na těžkých převodech je hodně znát menší účinnost. Řemen, pokud není čistý, nepříjemně vrže…

          • Alex111  

            O tom vrzání prodejci řemenů nic neříkají -:) Dík za zmínku.

            • alo  

              syn má na dětském kole řemen a nic mu nikdy nevrzalo, normální řetěz taky vrže, když to není namazaný-)

              • p@X  

                V návodu na Gates Carbon Drive je olej zakázán, pokud by se měl mazat, tak už vpodstatě nemá žádnou výhodu…

                • alo  

                  řemen nemažu, řetěz ano

                  nebo o čem se tu bavíme?

                  • Alex111  

                    O vrzání řemenů :-) Když vrže řemen u obráběcího stroje, tak většinou proto, že jsou mimoběžné řemenice. Jak je to u kola netuším, tam je ta konstrukce řemenu odlišná :-)

    • Vilém  

      Na cyklobazaru je ted duratec s rohloffem a remenem.

      • alo  

        koukám na něj, asi bych trval na výměně sedla a nosič dolu-)

        • Alex111  

          Dík, námět na přemýšlení :-)

          • p@X  

            Hlavně si to pořádně vyzkoušej, není lehký se pak toho zbavit bez velké ztráty.

            • pepek  

              Zdá se, že tyto těžce zaplacené zkušenosti jsou nepřenositelné :-)

              • p@X  

                Píše o ušpiněných kalhotách a cyklostezkách, možná je právě ta správná cílová skupina :)

                • pepek  

                  Cílová skupina sluníčkářský hipster? Na to je už moc starý.

    • Barak  

      Kamarád mel Rohloff na MTB a neprislo mi, ze by se mu s tim v terénu jezdilo nejak dobre. Zrejme kvuli vaze, nevim. Ale osobni zkusenost nemam. Vyhody v udrzbe jsou jasne.

    • Alex111  

      MTB není pro mně, já spíš typově asi cross. Myslíš, že tam to bude taky příliš těžké?

      • Barak  

        Tak jestli se spis vidis na cyklostezkach, silnicich a zpevnenych cestach, mohla by to byt dobra volba. Ale jak jsem psal, nemam osobni zkusenost.

    • kamaro  

      Je potřeba si uvědomit, že na takto zamýšlené kolo neseženeš standardní rám. Musí mít nějakou možnost dopnutí řemene a taky rozpojitelnou zadní stavbu, aby bylo možné řemen protáhnout zadním trojuhelníkem. Na toto u běžných sériových rámů nenarazíš.

      Dá se najít pár sériových kol, které jsou tímto způsobem osazeny (Canyon, Favorit), ale nevím zda se přesně trefí do tvého vkusu – co se týče převodovek, většinou využívají Alfine, s Rohlhoffem mě nikdo nenapadá.

      Další cestou je stavba na zakázku, ale zde se musí začít od samotného rámu. Pár podobných rámů má za sebou SingleBe.

      Jinak řemen taky není úplně bezúdržbový, chce ho to udržovat trochu v čistotě. Občas se taky ozve, není to vrzání jako u řetězu, ale takové pískání. Nesmí se to mazat olejem (oleje níčí neoprén ze kterého je řemen vyroben), zatím nejvíce se mi osvědčilo mazlavé mýdlo. Občas to chce řemen očistit od drobných nečistot (za sucha nějakým kartáčem) a potřít tím mazlavým mýdlem. Paradoxně nejméně hlučné je to za deště, ale jakmile to po jízdě v dešti uschne, tak to chce drobnou údržbu a očištění od nalepeného písku. Výhodou je, že je to relativně čistý proces.

      Inspirace s Rohlhoffem

      Inspirace s Alfinem

        • kamaro  

          Nevím, nezkoušel jsem. Kdysi jsem ale zkoušel nějaký přípravek na klínové řemeny, taky ve spreji. Nefungovalo to dobře, popískávání to neodstranilo. Navíc jak to zaschlo, tak od toho bylo všechno takové ulepené a šlo to dost těžko dolů.

          • Pán z Dubu  

            Já to používám třeba na plastový zipy na oblečení – tam to je neviditelný. Na kovových L kolíkách, co zajišťujou bránu proti zavření, jsou od toho patrné mapy.

      • Alex111  

        Nějak se to komplikuje. Teď už budu muset přemýšlet i o Alfine :-) A nějaké rozumné srovnání se mi zatím nedaří najít.

        • atty  

          Když si zadáš Alfine 11 vs Rohloff, vyběhne Ti toho poměrně dost (spíše samozřejmě zkušenosti uživatelů).

          Alfine 11 bych třeba osobně volil ve verzi Di2, jelikož to není o moc dražší a řazení je elektronické – takže na nějaké trekové kolo docela pohoda (když už se jde cestou planetovky, na váhu se toliko nehraje a jde o pohodu a přesné řazení za každé situace).

    • Pán z Dubu  

      Podívej se na https://pinion.eu

      také

      Hebie chainglider http://www.hebie.de/…nglider/350/

    • Petr L2  

      Já myslím, že konečně vím, na koho Favorit cílí svoje kola :-)

      https://www.favorit.cz/cs

      • p@X  

        No jo, sportovní kola a na fotkách borci v manažerským :)

    • PeJu  

      Mám oceláka SingleBee s Rohloffem na každodenní cestování do práce a případné výlety na těžko. Ve srovnání s klasickým kolem je těžiště kola víc na zadním kole, ale rozhodně to nijak významně neovlivňuje jízdu v terénu, sjedu s tím to samé co s Reignem :), vyjedu možná i víc (má víc převodů a hlavně lehčí), ikdyž účinnost na těch pomalých převodech je nižší. Dá se s tím i skočit a ani při skoku moc nevnímám, že by mi to nějak výrazně vadilo. S ohledem na bezúdržbovost se s normálním pohonem nedá srovnávat. Jednou za rok vyměníš olej v převodovce a dotáhneš řemen. Nijak výrazně se nezabývám číštěním, když meju kolo vezmu řemen, to je tak třikrát do roka ;), jinak si příroda poradí. Jediné kdy můj řemen vrže je při vysokých teplotách, pomůže sprej s teflonem, aplikace taky tak jednou do roka.

      Najel jsem asi 10 tis. s řetězem, 20 tis. s řemenem a řemen bych neměnil. Jediná nevýhoda je, že když ho přetrhneš, tak ho nenahradíš ničím jiným. Podařilo se mi hned nový řemen seknout v lese o klacek, který se mi postavil a já trefil ho přes převodník a zhruba do poloviny řemen přesekl. Jezdil jsem na to asi týden, než přišel nový a nepovedlo se mi ho za tu dobu dotrhnout, vydrží opravdu hodně. Pokud ti nevadí počáteční vysoká investice, tak je to dobrá volba, roky o něm nebudeš vědět. Teď jsem po čtyřech letech měnil ložiska a to nejsem první majitel, kolik toho najel můj předchůdce moc netuším, ale ten za tři roky na to taky ani nesáhl.

      Brzdy mám kotoučové, asi 10 let staré Shimana Deore, u těch jenom měním destičky a nikdy jsem nedoplnil olej, neodvzdušňoval.

      Rám, je z oceli a celé kolo váží asi 13,5 kg, je to 29 palců s pevnou vidlí, řidítka, sedlovka hliník, jediný lepší komponent jsou kliky XT.

      • Vilém  

        Nejaky foto by nebylo?

      • Alex111  

        Dík. Od SingleBe máš jen ten rám nebo ti stavěli celé kolo?

        • PeJu  

          Jen rám, dával jsem si to dohromady z dílů, na kterých jsem jezdil, než rám udělali. Trvalo to docela dlouho, ale je pravda, že jsem na ně nespěchal. S řetězem jsem to jezdil v rámu Ibis Tranny 26, který má posuvnou zadní vidlici, takže nemusíš mít napínák řetězu, mám ho ještě doma, taky jsem ho koupil starší, jen s tím, že vyzkouším převodovku a pak se uvidí, opravdu bych neměnil. Pořád to řadí, ikdyž je bláto, nebo 20 cm sněhu a pořád to řadí stejně. Ještě jsem si vzpomněl, nepřeřadíš v tahu, musíš lehce povolit, moje nohy se to naučily tak dokonale, že to dělají i na normálních převodech a neničím tolik řetěz :))).

          Na fotce patky je vidět to rozpojení mezi patkou a nápisem Gates, je to stažené imbusem, který je směrem z patky do trubky, takže není vidět, jednoduché a funkční.

          • PeJu  

            Ještě jedna zajímavost, ty pedály, které jsou na fotce mám od roku 1992, netuším kolik mají najeto, ale přes 100 tis. to bude a jednou jsem je rozebral a namazal, já nejsem úplně klasický cyklista, spíš jezdím, než udržuju :)))). Lehkou vůli v kufrech mají, pár šroubků opadalo, ale pořád fungují, občas se stane, že vycvaknou, když nechci, ale mám je rád.

    • jecnak  

      S 11sp Alfine se delaji uz i hotova kola a mozna nejaka i s remenem. Remen je sice fajn, ale nevidim krome toho, ze nespini zadnou velkou vyhodu.

      • p@X  

        Větší třecí plocha? :)

      • PeJu  

        Nemusíš se o něj starat, když jezdíš každý den, tak je to k nezaplacení, životnost zatím nevím, ale ten můj má asi 18 tis. a vypadá, že ještě vydrží.

    • cord  

      Také zvažuju pořídit si nějaké kolo s řemenem a řazením v náboji. Mám ale podmínku a sice, aby to nemělo brzdu při šlapání dozadu, to bych teda vážně nechtěl.

      Díval jsem se na kola a našel tato dvě:

      Ghost – do 30 000 Kč

      https://www.mojekolo.cz/…e-urban-5-8/

      Canyon – 45 000 Kč

      https://www.canyon.com/….0/1956.html?…

      Myslíte, že stojí za to dávat velké peníze navíc za Canyon? Nebo případně nevíte, jaká jiná značka je ještě dobrá (v uvedené cenové relaci)?

      Ještě doplním hmotnost 80 kilo a chtěl bych na tom jezdit stylem – kochat se krajinou.

    • Foose  

      v rodině máme 2× Shimano alfine

      1× na městském kole – 5 speed – parádní, bezproblémové. Můžeš přeřadit i na křižovatce.

      1× na elektrokole – 8 speed – funguje už 3 roky bez údržby a přenáší pohon od středového motoru tzn. vydrží asi dost kw (jezdec cca 100 kg).

      • Jakobo  

        To jsem si uz rikal kolikrat jak se ty Shimano prevodovky dneska montuji na elektrokola, kde se prenasi vyssi kroutak nez na normal kole. Takze asi by to nemelo byt tak nachylne na rozstipnuti jak se obcas obavam. Obecne Alfine by mely byt proti Nexusu bytelnejsi a mit nizsi odpory, to se myslim davalo do souvislosti s 8r Nexusem, ktery na tom byl co do vydrze spatne.

        • TommyP3  

          K alfinu je tabulka s doporucenyma prevodovyma pomerama, elektro nevim ale kdyz se to trochu poddimenzuje vydrzi hodne. I moje antitechnicka polovicka ktere uz jsem vzdal vysvetlovat ze kdyz radi pri zatezi je to same jak v aute bez spojky s tim jezdi uz asi patym rokem, jenom se zakladni udrzbou…plus dvakrat vyplach v oleji.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.