• Alex111

    Po letech bez kola jsem si přečetl o nových technologiích a napadlo mě, že bych si mohl zase jednou pořídit kolo. Nečekám od kola (ani od sebe) nějaké velké výkony, spíš tak pojíždění po cyklostezkách v okolí Prahy za účelem zabránění dalšího zhoršování fyzické kondice. Jinými slovy typický adept na poslání do nejbližší prodejny, kde mi první prodavač doporučí kolo, to si zakoupím a budu na něm šťastně jezdit až do smrti. Věc se ovšem komplikuje tím, že bych se strašně rád vyhnul povinnosti čistit a olejovat řetěz, který mi pak bude za odměnu zachytávat kalhoty. Po pročtení příspěvků z fóra (pravda, ne všech, to snad ani nejde) a pátrání na netu jsem si vymyslel, že bych možná chtěl

    • planetovou převodovku, asi typ Rohloff SpeedHub 500/14,
    • náhon ozubeným řemenem,
    • o brzdách jsem si přečetl, že se dělají ráfkové a kotoučové, ty druhé že snad mají být lepší,
    • rám že mohu mít z oceli, hliníku nebo karbonu (ale stejně prý skončím u hliníku).

    A teď ten dotaz. Mohl byste mi prosím někdo potvrdit či vyvrátit, že moje volba základních komponent není (případně je) úplně mimo? O dalších komponentách samozřejmě netuším už vůbec nic, tak jen doufám, že se třeba někdo zmíní o rozumné pražské firmě, kde mi zbylé správně doporučí a kolo postaví :-)

    Děkuji za každý názor.

    • alo  

      jen pro začátek, kolik plánuješ, že to kolo bude stát?

      • Alex111  

        No, jen prostý součet komponent mi dal šedesát tisíc (a to jsme určitě na něco zapomněl) – s touhle cenovou hladinou jsem tak nějak smířený :-)

        • p@X  

          Nevím jak Rohloff, ale u Alfine hlavně na těžkých převodech je hodně znát menší účinnost. Řemen, pokud není čistý, nepříjemně vrže…

          • Alex111  

            O tom vrzání prodejci řemenů nic neříkají -:) Dík za zmínku.

            • alo  

              syn má na dětském kole řemen a nic mu nikdy nevrzalo, normální řetěz taky vrže, když to není namazaný-)

              • p@X  

                V návodu na Gates Carbon Drive je olej zakázán, pokud by se měl mazat, tak už vpodstatě nemá žádnou výhodu…

                • alo  

                  řemen nemažu, řetěz ano

                  nebo o čem se tu bavíme?

                  • Alex111  

                    O vrzání řemenů :-) Když vrže řemen u obráběcího stroje, tak většinou proto, že jsou mimoběžné řemenice. Jak je to u kola netuším, tam je ta konstrukce řemenu odlišná :-)

    • Vilém  

      Na cyklobazaru je ted duratec s rohloffem a remenem.

      • alo  

        koukám na něj, asi bych trval na výměně sedla a nosič dolu-)

        • Alex111  

          Dík, námět na přemýšlení :-)

          • p@X  

            Hlavně si to pořádně vyzkoušej, není lehký se pak toho zbavit bez velké ztráty.

            • pepek  

              Zdá se, že tyto těžce zaplacené zkušenosti jsou nepřenositelné :-)

              • p@X  

                Píše o ušpiněných kalhotách a cyklostezkách, možná je právě ta správná cílová skupina :)

                • pepek  

                  Cílová skupina sluníčkářský hipster? Na to je už moc starý.

    • Barak  

      Kamarád mel Rohloff na MTB a neprislo mi, ze by se mu s tim v terénu jezdilo nejak dobre. Zrejme kvuli vaze, nevim. Ale osobni zkusenost nemam. Vyhody v udrzbe jsou jasne.

    • Alex111  

      MTB není pro mně, já spíš typově asi cross. Myslíš, že tam to bude taky příliš těžké?

      • Barak  

        Tak jestli se spis vidis na cyklostezkach, silnicich a zpevnenych cestach, mohla by to byt dobra volba. Ale jak jsem psal, nemam osobni zkusenost.

    • kamaro  

      Je potřeba si uvědomit, že na takto zamýšlené kolo neseženeš standardní rám. Musí mít nějakou možnost dopnutí řemene a taky rozpojitelnou zadní stavbu, aby bylo možné řemen protáhnout zadním trojuhelníkem. Na toto u běžných sériových rámů nenarazíš.

      Dá se najít pár sériových kol, které jsou tímto způsobem osazeny (Canyon, Favorit), ale nevím zda se přesně trefí do tvého vkusu – co se týče převodovek, většinou využívají Alfine, s Rohlhoffem mě nikdo nenapadá.

      Další cestou je stavba na zakázku, ale zde se musí začít od samotného rámu. Pár podobných rámů má za sebou SingleBe.

      Jinak řemen taky není úplně bezúdržbový, chce ho to udržovat trochu v čistotě. Občas se taky ozve, není to vrzání jako u řetězu, ale takové pískání. Nesmí se to mazat olejem (oleje níčí neoprén ze kterého je řemen vyroben), zatím nejvíce se mi osvědčilo mazlavé mýdlo. Občas to chce řemen očistit od drobných nečistot (za sucha nějakým kartáčem) a potřít tím mazlavým mýdlem. Paradoxně nejméně hlučné je to za deště, ale jakmile to po jízdě v dešti uschne, tak to chce drobnou údržbu a očištění od nalepeného písku. Výhodou je, že je to relativně čistý proces.

      Inspirace s Rohlhoffem

      Inspirace s Alfinem

        • kamaro  

          Nevím, nezkoušel jsem. Kdysi jsem ale zkoušel nějaký přípravek na klínové řemeny, taky ve spreji. Nefungovalo to dobře, popískávání to neodstranilo. Navíc jak to zaschlo, tak od toho bylo všechno takové ulepené a šlo to dost těžko dolů.

          • Pán z Dubu  

            Já to používám třeba na plastový zipy na oblečení – tam to je neviditelný. Na kovových L kolíkách, co zajišťujou bránu proti zavření, jsou od toho patrné mapy.

      • Alex111  

        Nějak se to komplikuje. Teď už budu muset přemýšlet i o Alfine :-) A nějaké rozumné srovnání se mi zatím nedaří najít.

        • atty  

          Když si zadáš Alfine 11 vs Rohloff, vyběhne Ti toho poměrně dost (spíše samozřejmě zkušenosti uživatelů).

          Alfine 11 bych třeba osobně volil ve verzi Di2, jelikož to není o moc dražší a řazení je elektronické – takže na nějaké trekové kolo docela pohoda (když už se jde cestou planetovky, na váhu se toliko nehraje a jde o pohodu a přesné řazení za každé situace).

    • Pán z Dubu  

      Podívej se na https://pinion.eu

      také

      Hebie chainglider http://www.hebie.de/…nglider/350/

    • Petr L2  

      Já myslím, že konečně vím, na koho Favorit cílí svoje kola :-)

      https://www.favorit.cz/cs

      • p@X  

        No jo, sportovní kola a na fotkách borci v manažerským :)

    • PeJu  

      Mám oceláka SingleBee s Rohloffem na každodenní cestování do práce a případné výlety na těžko. Ve srovnání s klasickým kolem je těžiště kola víc na zadním kole, ale rozhodně to nijak významně neovlivňuje jízdu v terénu, sjedu s tím to samé co s Reignem :), vyjedu možná i víc (má víc převodů a hlavně lehčí), ikdyž účinnost na těch pomalých převodech je nižší. Dá se s tím i skočit a ani při skoku moc nevnímám, že by mi to nějak výrazně vadilo. S ohledem na bezúdržbovost se s normálním pohonem nedá srovnávat. Jednou za rok vyměníš olej v převodovce a dotáhneš řemen. Nijak výrazně se nezabývám číštěním, když meju kolo vezmu řemen, to je tak třikrát do roka ;), jinak si příroda poradí. Jediné kdy můj řemen vrže je při vysokých teplotách, pomůže sprej s teflonem, aplikace taky tak jednou do roka.

      Najel jsem asi 10 tis. s řetězem, 20 tis. s řemenem a řemen bych neměnil. Jediná nevýhoda je, že když ho přetrhneš, tak ho nenahradíš ničím jiným. Podařilo se mi hned nový řemen seknout v lese o klacek, který se mi postavil a já trefil ho přes převodník a zhruba do poloviny řemen přesekl. Jezdil jsem na to asi týden, než přišel nový a nepovedlo se mi ho za tu dobu dotrhnout, vydrží opravdu hodně. Pokud ti nevadí počáteční vysoká investice, tak je to dobrá volba, roky o něm nebudeš vědět. Teď jsem po čtyřech letech měnil ložiska a to nejsem první majitel, kolik toho najel můj předchůdce moc netuším, ale ten za tři roky na to taky ani nesáhl.

      Brzdy mám kotoučové, asi 10 let staré Shimana Deore, u těch jenom měním destičky a nikdy jsem nedoplnil olej, neodvzdušňoval.

      Rám, je z oceli a celé kolo váží asi 13,5 kg, je to 29 palců s pevnou vidlí, řidítka, sedlovka hliník, jediný lepší komponent jsou kliky XT.

      • Vilém  

        Nejaky foto by nebylo?

      • Alex111  

        Dík. Od SingleBe máš jen ten rám nebo ti stavěli celé kolo?

        • PeJu  

          Jen rám, dával jsem si to dohromady z dílů, na kterých jsem jezdil, než rám udělali. Trvalo to docela dlouho, ale je pravda, že jsem na ně nespěchal. S řetězem jsem to jezdil v rámu Ibis Tranny 26, který má posuvnou zadní vidlici, takže nemusíš mít napínák řetězu, mám ho ještě doma, taky jsem ho koupil starší, jen s tím, že vyzkouším převodovku a pak se uvidí, opravdu bych neměnil. Pořád to řadí, ikdyž je bláto, nebo 20 cm sněhu a pořád to řadí stejně. Ještě jsem si vzpomněl, nepřeřadíš v tahu, musíš lehce povolit, moje nohy se to naučily tak dokonale, že to dělají i na normálních převodech a neničím tolik řetěz :))).

          Na fotce patky je vidět to rozpojení mezi patkou a nápisem Gates, je to stažené imbusem, který je směrem z patky do trubky, takže není vidět, jednoduché a funkční.

          • PeJu  

            Ještě jedna zajímavost, ty pedály, které jsou na fotce mám od roku 1992, netuším kolik mají najeto, ale přes 100 tis. to bude a jednou jsem je rozebral a namazal, já nejsem úplně klasický cyklista, spíš jezdím, než udržuju :)))). Lehkou vůli v kufrech mají, pár šroubků opadalo, ale pořád fungují, občas se stane, že vycvaknou, když nechci, ale mám je rád.

    • jecnak  

      S 11sp Alfine se delaji uz i hotova kola a mozna nejaka i s remenem. Remen je sice fajn, ale nevidim krome toho, ze nespini zadnou velkou vyhodu.

      • p@X  

        Větší třecí plocha? :)

      • PeJu  

        Nemusíš se o něj starat, když jezdíš každý den, tak je to k nezaplacení, životnost zatím nevím, ale ten můj má asi 18 tis. a vypadá, že ještě vydrží.

    • cord  

      Také zvažuju pořídit si nějaké kolo s řemenem a řazením v náboji. Mám ale podmínku a sice, aby to nemělo brzdu při šlapání dozadu, to bych teda vážně nechtěl.

      Díval jsem se na kola a našel tato dvě:

      Ghost – do 30 000 Kč

      https://www.mojekolo.cz/…e-urban-5-8/

      Canyon – 45 000 Kč

      https://www.canyon.com/….0/1956.html?…

      Myslíte, že stojí za to dávat velké peníze navíc za Canyon? Nebo případně nevíte, jaká jiná značka je ještě dobrá (v uvedené cenové relaci)?

      Ještě doplním hmotnost 80 kilo a chtěl bych na tom jezdit stylem – kochat se krajinou.

    • Foose  

      v rodině máme 2× Shimano alfine

      1× na městském kole – 5 speed – parádní, bezproblémové. Můžeš přeřadit i na křižovatce.

      1× na elektrokole – 8 speed – funguje už 3 roky bez údržby a přenáší pohon od středového motoru tzn. vydrží asi dost kw (jezdec cca 100 kg).

      • Jakobo  

        To jsem si uz rikal kolikrat jak se ty Shimano prevodovky dneska montuji na elektrokola, kde se prenasi vyssi kroutak nez na normal kole. Takze asi by to nemelo byt tak nachylne na rozstipnuti jak se obcas obavam. Obecne Alfine by mely byt proti Nexusu bytelnejsi a mit nizsi odpory, to se myslim davalo do souvislosti s 8r Nexusem, ktery na tom byl co do vydrze spatne.

        • TommyP3  

          K alfinu je tabulka s doporucenyma prevodovyma pomerama, elektro nevim ale kdyz se to trochu poddimenzuje vydrzi hodne. I moje antitechnicka polovicka ktere uz jsem vzdal vysvetlovat ze kdyz radi pri zatezi je to same jak v aute bez spojky s tim jezdi uz asi patym rokem, jenom se zakladni udrzbou…plus dvakrat vyplach v oleji.

          • Foose  

            Zajímalo by mne jak by se to Alfine osvědčilo na mtb… jasne není tam rozsah i váha je horsi…tak na závody to není… ale ja jako rekreační cyklista bych to klidně bral.

            Jen nevím co by tomu řekla místní policie kdybych dal na kolo s leftynou a karbon ráfky řazení v náboji :D

            • TommyP3  

              Co by tomu řekla? Já dostal fest pojeb za urbana lefty + alfine :D i když tam je to trochu sporné. Na mtb bych to nedal. Je problém zařadit v tahu a navíc veškerý binec od zadního kola jde do řemenu

            • kamaro  

              Nedoporučuji Alfine na vážnější ježdění, je to dobré akorát na městské kolo. Z neznámých důvodů v tom občas střelí, projev je takový „gumový“. Nejhorší vlastnost celého tohoto systému je ta, kterou výrobce dává jako hlavní výhodu – bohužel nejde vidět dovnitř, takže (bohužel) nevíte co se uvnitř děje když to začne z neznámých důvodů střílet…

              K řemenu jsem tady už něco psal, ale stále někdo tuto slepou uličku chce prozkoumávat… Pokud si chcete ušetřit starosti a peníze, tak používejte ten „osvědčený obyčejný řetěz“ (třeba voskovaný, aby byl čistý).

            • Jakobo  

              Hele, ja jsem si postavil toto kolo. Dostal jsem jej v zubozenem stavu nabourane – vidle, kola, riditka kontys, ram je nastesti masivni, ocel a dolni roura ma 40 cm prumer, nic s nim nebylo. Hlavne na mou vysku a s patkama pro posunuti kol. Dozadu jsem dal nejprve 4r Nexus, ktery pokud pominu maly rozsah 184% byl nejgenialnejsi nabou ze vsech prevodovych nab, ktere jsem kdy zkousel (treba uz jen proto, ze nejlehci prevod do kopcu byl naprimo, nemelo se tam co podelat pokud clovek lamal kopce a melo to 0 odpor, to bohuzel nema zadna jina naba). Lital jem s tim kolem na severu Norska v oblasti, kde tece reka hlubokym udolim a vsude kolem jsou strme kopce. Byla to sranda. Casem jsem prepletl na 7 r Nexus a mam jej stale. Rad bych dal 8 r Alfine, ktere by melo mit mensi odpory (ty jsou u toho Nexuse znat) a ma o 1 prevod navic, to by me desne pomohlo. Bohuzel Alfine neni s protislapnou brzdou a tim pro me tyto naby ztraci vyznam. Torpedo je genialni. 8 r Nexus sice existuje, ale je tragicky, nedoporucuje ani Shimano.

              Vepredu mam dynamo a svetlo Lumotec, vzadu nosic. Plaste Marathony. Obcas na kole vyrazim do hor, kde vedou sotolinove cesty. Vyjedu i hodne prudke kopce, ale do terenu to neni (uz proto, ze protislapna brzda neumozni natocit pedaly do pozadovane polohy). Hlavne je to bezudrzbove. Po roce a nekolika 1000 km jsem na kole jeste nic nemenil ani neservisoval, co se deje v nabe nevim. Neni cas a pri te cene Nexuse to neprozivam. Uz se to zaplatilo cestami do prace (2×12 km, prevyseni pres 500 m).

              Ten Nexus je mozna nakonec ze vsech systemu nejspolehlivejsi. Chybi mi jeden prevod a odpory jsou znat, ale je to bezporuchove. Na pracanta super, do opravdoveho terenu ne. Alfine uz potrebuje kotoucovou, treci nebo rafkovou brzdu.

              Rohloff a remen – jak pise Kamaro. Navic bezporuchove to neni ani nahodou, uz jsem tu kdysi psal nejake zkusenosti z cestovani, kdy jsem potkal nestastne majitele. Nekde na ceste neopravitelne.

              • xtonda  

                Shimano má od katalogu 2018–2019 novou řad 5sp převodovek. Má to sice jen 5 rychlostí, ale rozsah je 263 %, což je víc než starší 7r (244 %), starší 5r má dokonce jen 206 % a má to taky nejlehčí převod přímý. S torpédem je to tahle verze

                https://bike.shimano.com/…7000-5C.html

                Převodovky taky dělá Sturmey Archer, mají 5r s rozsahem 243 %, přímý je prostřední, existuje s torpédem a 8r s rozsahem 325%, přímý je nejlehčí, ale není verze s torpédem, jen s bubnovou brzdou

                http://www.sturmey-archer.com/…detail/x-rd8

                • Jakobo  

                  Hele dik, tu 5r jsem zaregistroval je uz cdelsi dobu, ale tehdy jsem o ni nic nenasel. SA znam 5r. Vidim, ze dnes uz nejaou retaz z obou stran, ale stejny system jako Shimano.

                  Ja momentalne bydlim v miste, kam to mam z prace 500 vyskovych metru a na cyklostezce jsou misty prudke stoupani. Na tom Nexusu mam prevody, ze to jeste jakz takz vyjedu, ale potreboval bych pridat rychlejsi stupen. Znovu procitam fora o tom 8 r Nexusu, ktery by byl idealni. Jestli nejak nezapracovali na praskani osek.

                • Jakobo  

                  Jsem nad tim doted moc nepremyslel, vicemene jsem to bral jako konecnou, ze nic pouzitelneho s torpedem nad 7r Nexusem neexistuje. Ale vidim, ze 8r Nexus se vyrabi dal a Shimano se kasa vykepsenimi:

                  Improved overall riding comfortability and efficiency

                  Higher shifting performance even under high chain tension induced by E-bike motors

                  Improvement is suitable for both E-bike and non E-bike use

                  Takze tady asi e kola pomohly udrzet odbyt a to torpedo je fakt zlate. Pokud je to navrzene pro ebike melo by to byt dostatecne bytelne, to byl jeden z tech pruseru, kdy praskaly osy pri razeni bez odlehceni. Ten 8r Nexus se da vidim sehnat kolem 3000 Kc, coz je super cena. Ten model, co je ted v prodeji je rada 6000. By me zajimalo jestli to ma jehlove loziska na tech planetovych koleckach. Jeden cas to vyssi modely Shimano nab vc. 8r Nexusu prave mivaly. Mozna je to jeden z duvodu nizsich odporu tech Alfine nab. Viz Sheldon U toho 6001 to ale nemohu najit.

                  • xtonda  

                    Aha, já na 8r nekoukal, když si napsal, že není s torpédem, vzal sem to jako fakt. I když tedy to lpění na torpédu moc nechápu, mě by nemožnost protočit dozadu a srovnat si kliky asi dost prudila.

                    Koukám do starších specifikací, to co se nabízí teď (C6011 a C6001) se objevilo jako novinka v katalogu 2016–2017, v předchozím katalogu je ještě C6010 a C6000. U C6011 mají uvedeno driving efficiency hgh, u C6001 standard. Podle toho co píše Shledon to chápu tak, že ty high efficiency mají jehlová ložiska, ty standard efficiency ne. Taky tam píše tohle

                    The Rollerbrake and coaster brake are weatherproof, but drag slightly when not engaged, so if efficiency is a concern, avoid them. They also overheat when used on long downhill runs. We don't know for sure whether any coaster-brake model has needle-bearing pinions, but it appears not.

                    Modely C6000 a C6001 mají identickou hmotnost, rozměry i převody, tak je otázka jak moc je to zodolněné. Axle Unit mezi C6001, C6000 a staršími jsou zaměnitelné viz https://si.shimano.com/#… a https://si.shimano.com/#… takže konstrukčně to bude stejné, maximálně nějaké vylepšení materiálu. Na druhou stranu tam Sheldon píše o jízdě do kopců ze sedla a řazení v tahu, takže pro městský provoz by snad neměl být problém.

                    Ta nová SG-C7000–5C je přímo v sérii STEPS a píší tam E-BIKE dedicated IHG tam bych předpokládal vyšší odolnost. Rozsah má ale menší a velké skoky mezi převody.

                    • Jakobo  

                      Je v tom trochu bordel kvuli Alfine. Ten neexistuje ve verzi pro torpedo a to je asi co jsem prve psal. Ten 8r Alfine se by mel byt zas jeste o rady jinde v ucinosti i kvuli tusim mazani olejem a sveho casu byl mene poruchovy nez 8 r Nexus (tehdy hodne tragicky). Proto jsem o 8 r Nexusu neuvazoval az do dnes, kdy jsem o nem znovu pohledal a vidim, ze Shimano na tech malerech asi zapracovalo.

                      S tim torpedem je to asi jak otocne vs packy. Bud ti to vyhovuje nebo ne. Torpedo je imho skvele v tom, ze jedes domu, plne ruky tasek a hledej pak nekde na riditkach brzdu, kdyz ti nejaky blb vleti do krizovatky. Ale i na pohodu, jedes bez drzeni riditek a muzes pribrzdit. A je to takove stylove, tech par % z vykonu tomu rad daruji :-)

                      • xtonda  

                        Teď sem si přečetl tuhle recenzi na 8r Stutmey a to se při větší síle na pedálu sere, takže to stejně není alternativa

                        http://nightrider.xf.cz/xrk8.htm

                        • Jakobo  

                          Myslim, ze po vzoru starsich Nexusu budou mit jehlove loziska ty s modrym prstencem https://bike.shimano.com/…00-int8.html dostupne jen pro DI2.

                          Nicmene, mozna ty jehlove loziska zase az takova vyhra nejsou, netusim o kolik je tam nizsi odpor nebo jestli to vydrzi vic/min.

                          • xtonda  

                            Sheldon píše

                            The SG-8R20, SG-8R22 and SG-8R31 have plain bearings; the SG-8R25, SG-8R27 and SG-8R45, needle bearings. Among models with a roller clutch at the left side, the SG-8R30, SG-8R31, SG-8R35 and SG-C6000 have plain bearings; the SG-8R36, SG-8R55, SG-8R56, SG-C6010 and SG-C6060, needle bearings. All Alfine hubs has roller-bearing pinions

                            Předpokládám že u C6061, C6011 a C6001 to bude podobně, tedy C6061, C6011 jehlová, proč jinak by C6011 měl high efficiency a C6001 standard efficiency.

          • ˘Ö˘ Krab  

            V oleji jsi koupal sám? Jakém, originálním nebo nějakém běžně dostupném do hydrostatických či automatických převodovek?

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.