• capo

    Protože se nedávno trochu hýbly ceny a RM3 jsou sehnatelné kolem 7,5t, XT (myšleno zapletená WH-M755) kolem 6,5t, považuji tyto dva za horké kandidáty. Obojí jsou UST, stejná hmotnost, stejný celkový počet drátů, pouze u RM3 na každé straně jinak. RM3 ložiska, XT konusy (seřizovat umim, konusů se nebojím).

    RM3 jsou o litr dražší, ale u XT bych zas musel dokupovat CL kotouče, protože stávající mám INTL.

    Požaduji UST kola a min 19mm ráfek, takže se bojím, že jiná alternativa neexistuje. Pouze Kore, ale ty nemají přímé dráty, což vidím jako minus.

    Co byste vzali a proč? Když to vezmu kolem a kolem, tak např. Crossmaxy SLR mají jen 17mm ráfek a ST s 19mm váží už jen o 70g míň…

    Jaký je cca hmotnostní rozdíl mezi CL koutoučem s maticí a srovnatelným INTL kotoučem?

    • StuntJ  

      Já bych volil RM3 z důvodu použití průmyslovích ložisek = levné díly a údržba. U Shimana je problém sehnat cokoliv nové:(

      • ememem  

        hm, priemyselne loziska, videl si to niekedy rozobrate? podla mna je to tiez konus akurat ma gulicky v nejakom puzdre a nie oriami v drahach jak shimano.

        • kubad  

          no o tom to je, je to v kleci, celé zapozdřené a vyměnitelné + seřiditelné. Konusy od shimana je poloviční cesta proti fulcrumu

          • ememem  

            to je mozne, skor som reagoval na to ze „priemyselne loziska“, to co sa pod tymto pojmom bezne rozumie tam urcite nie je.

        • pali  

          su tam priemyselne loziska utesne nie loziskove drahy ako u shimiho jazdim ich dve sezony mal som to rozhodene

          • ememem  

            utesnene priemyselne loziska??? pod tymto pojmom sa vacsinou rozumie nieco taketo a nic take tam nie je a uz vobec nie utesnene. su tam loziska zapuzdrene v klietke na ktore sa zvrchu nasadzuje konus ktorym sa dotahovanim tej ciernej matky vymedzuje vola. o tzv. utesnenom priemyselnom lozisku nemoze byt ani reci.

            • pali  

              tak si to pozri nebudem to koli tebe rozoberat

              • Rychlej turista  

                Mám jeden skromný dotaz. Po necelých 4 000 km mám vůli v zadní nábě. Tak jsem se to snažil vyřešit posunutím RMO-001 (na obrázku). jediné, čeho se mi podařilo dosáhnout je, že se po povolení imbusu protáčí, ale do strany (ani jedné) se nepohne. Kladivo na to zatím brát nechci.

                • Hnoj  

                  To je matice, když povolíš imbus, budeš schopen s ní otáčet a vůli stáhnout.

                  • Rychlej turista  

                    Takže to má závit? Jsem to ale roura. Já myslel, že se na ose volně pohybuje a šroubem aretuje. Ještěže jsem se zeptal, než jsem vzal to kladivo :-D

                    • StuntJ  

                      LoL :o))))

                      • Rychlej turista  

                        Co je na tom k smíchu, když se člověk zeptá? Nejsem žádný technoid a zcela zřejmé věci mi tak zůstávají utajeny :-)

                        • StuntJ  

                          Já se nesměji že se ptáš, já se jen směji tomu Českému přístupu, co nejde, vem kladivem, co nejde kladivem jde ještě větším :o))))

                          • Rychlej turista  

                            :-D

                          • mastihuba  

                            jako pro mne je to taky zajímavá informace, dycky sem si myslel že ložiska jsou naražený na ose a tou krytkou už se žádná vůle nevymezuje. U spešlácké náby to bylo na závit, kterej se muže utahovat jen velmi zlehka, u autorácké je to jen nasunutý a zajištěný červíkem, kombinace obojího s tím že se ještě vymezuje nějaká vůle mne docela překvapuje. Takovej dotaz, ta vůle neni v ložisku, ale v tom že ta krytka neni na to ložisko doražená?

                            • Rychlej turista  

                              Osa běhá volně v ložiscích, úplně stejně jako u HT2. Ze strany od ořechu je to utažené napevno (když povolíš jednu matku, sundáš ořech) a z druhé strany to utáhneš tou RM0–001, kterou se vymezuje i vůle.

                  • Rychlej turista  

                    Tak hotovo, dík :-)

            • StuntJ  

              Ano RM3 mají klasická utěsněná ložiska, které lze velice snadno vyměnit za nová, nejsou tam kónusy …

              viz.:

              http://www.fulcrumwheels.com/…02–03–10.pdf

              stránka 28 a dál :o)

        • deda  

          myslim, že kuličky jsou jen u RM1 a RM0..

    • duk  

      Bral bych RM3 model 2010, má je brácha a až na to že maj železný dráty vypadaj úplně stejně jak moje RM1. V jízdních vlastnostech oproti těm RM1kám nepoznáš rozdíl a taky líp vypadaj, než ty shimana. Jak už psal StuntJ na shimano se taky dost těžko sháněj díly, na fulcrumy to prej takovej problém není a další + jsou ty ložiska, takže za mě Fulcrum :-)

      PS vzhledem k tomu že dráty jsou 2–1.8–2 tak by možná mohly jít sehnat i nějáký neoriginální, ale to zas nevím jestliu nekecám a jestli se nějáký rovný dělaj… :-)

    • Vilém  

      Vzhledem k pruznosti a ochote ceskeho zastoupeni shimana, bych osobne XTcka bral tak akorat zadarmo.

      • teepeex  

        na cesky zastoupeni bych se vykaslal, lidove receno

        napsal jsem Hnojovi, a mel vse do 10 dnu z nemecka az do domu

        • capo  

          A sháněl jsi něco konkrétně na XT kola? Koukám že je máš na canyonu… Ptám se jestli jsi na nich něco měnil? Dráty bych sháněl opravdu u něj, ať už pro shimano, nebo fulcrumy…

        • Vilém  

          Muzu vedet oc konkretne slo? Treba z rafku bych mel strach.

    • michal xtr  

      Já XT jezdím a jsem spokojenej. Taky bych je bral už kvůli lepšímu designu oproti RM3

    • scret  

      ja bych bral RM3…

      imho STcka jsou uz trochu jina kategorie… i cenova…

      • capo  

        Hele, nerad bych o tom diskutoval zrovna tady, ale jak myslíš „jiná kategorie“? Cenově ano. Hmotnostně bych řekl že skoro ne. V tuhosti? A proč? Jen proto že má alu dráty? Nebo kde by se vzal výraznější rozdíl?

        • scret  

          no, RM3 jsem jeste nejel, mozna si je koupi kamoska a pak je prubnu, ale rekl bych ze ST budou diky hlinik. dratum o fous tuzsi… a 70 nebo 100g dolu taky neni zrovna malo, podivej se kolik vazej modely kol v ruznych cen.urovnich od Mavicu nebo Fulcrumu, vyssi model je lehci treba prave o 100g… jenom…

          treba prave rozdil ST a SLR neni zas tolik vyrazny, kdyz uvazis ze SLRka maj jen 17rafek…

          kazdopadne netvrdim ze RM3ky 2010 jsou spatny kola… hmotnost sla tusim dolu, maj nabu uz i na QR osu… za ty prachy dle myho – super kola!

        • scret  

          jinak ten cernej TranceX se mi vzdycky hrozne libil! sice by zaslouzil jeste potunit, ale ta cerna na ramu je fakt bozi!

          • capo  

            Myslím že jsme to probírali už jinde, jiný řidítka, sedlovku a kliky bych mu rád někdy dopřál :)

            • Hornet  

              XT mam druhy rok a spokojnost, vyplet drzi od zaciatku, ani sa nepohol, s konusmi nie je problem-trochu na zaciatku povolit.

    • K2  

      Zkus se mrknout na Mavic Crosstrail – myslím, že mají 19mm ráfek. Já jsem šel do XT před rokem a kupoval jsem je za 4700 – tehdy vyhrály jako poměr cena výkon.

      Zatím spokojenost, pouze jsem reklamoval ořech – ten ale u sebe řeším na všech nábojích všech značek…

      • capo  

        CrossTraily jsou ale o ještě o něco dražší (750,–) a ještě o něco (125g) těžší než RM3… Navíc mají také ocelové dráty, takže vlastně nemají žádný parametr, který by pro ně mohl hovořit. Soudle tedy dle papíru, nikoliv zkušeností.

        No, RM3 jsou na cestě. Už se těším.

        • scret  

          presne tak, diky tomu ze RM3 zhubly, tak fakt v dany cenovy kategorii nemaj soupere… pak hod foto s bikem…:)

          • Rychlej turista  

            RM3

          • capo  

            Tak RM3 jsou na kole! Fotky v profilu.

            Dneska jsem je byl poprvé na pár km projet. Rozdíl oproti RM5 je znát už jenom tím, že při jízdě s nakloněným kolem neškrtá kotouč. Zřejmě budou tužší…

            • Ricci  

              Zaujimave,kotuc nema zrovna s tuhostou kolies vela spolocneho…

              • capo  

                Podle mě se velkej tlak na jednu stranu výpletu může projevit i v lehkém vychýlení kotouče…

                Myslel jsem jízdu rovným směrem po rovině, ale při tom třeba 30% náklon. V praxi se tak jezdit nedá, ale otestovat tuhost kola jo ;)

                • MlokCZ  

                  Tak se projeví nedostatečná tuhost vidlice nebo zadní stavby (a proto si kotouč škrtne), kola v tom budou mít vliv minimální (nepatrně se projeví konkrétní náboj, ale celá kola vůbec).

                  Tuhost kol tak rozhodně neotestuješ.

                  • capo  

                    Jasně, tohle je logické.

                    V praxi se ale i ten nepatrný projev náboje projeví škrtáním kotouče.

                    Zkoušel jsem RM5 a RM3 na stejném kole za stejných podmínek a k tomuhle rozdílu došlo. Nicméně je asi pravda, že zrovna nejlepší metoda na porovnání tuhosti kol ti není…

                    • MlokCZ  

                      Tak něco z praxe, Crossridy 2006 x Cmaxi ST 2008. Rozdíl v tuhosti kol obrovský, rozdíl ve škrtání kotoučů o desky v extrémech typu velký náklon nepozorovatelný.

                      • capo  

                        Třeba je to tím že vážíš málo a tak se to neprojeví :). Přeci jen 20kg navíc je znát…

                        • MlokCZ  

                          Neboj projeví, škrtne si to právě u obou (a ± stejně). A přitom jak drží stopu v terénu je rozdíl obrovský.

                          Pomohla by pevná osa u vidlice, tak jsem zvědav, jak velký to bude rozdíl.

                          • capo  

                            Nojo, ty vlastně na novém Stereu budeš mít pevnou, že? No tak to jsem zvědav co budeš říkat, zda rozdíl poznáš v praxi i při tomhle „testu“. Já s tím co ročně najedu bych asi poznal kulový…

                            • DaSnail  

                              to nemá nič spoločné s tým kolko ročně najedeš. imho by si to poznal hned.

                            • MlokCZ  

                              To bude ideální srovnání pevné osy, protože to bude na nejpodobnější variantě. Krátce jsem pevnou zkoušel a znát to bylo, ale bylo jiné kolo, jiná kola, takže ne tak dobré srovnání.

                              Kola ale taky teď nebudu mít stejná, na novém Stereu bude vepředu Red Zone XLR, to může být o chlup tužší než STčko (teď myslím samotné kolo bez započítání pevné osy).

                          • scret  

                            ja to po prechodu na pevnou poznal, je ale pravda ze jsem predtim nemel moznost srovnat v podstate stejny kolo, stejny zaplety a stejnou vidli, takze vysledek zkreslovala vetsi tuhost vseho dohromady – vidle i zapletu a nejspis i zbytku kola…

                            kazdopadne je to poznat hlavne treba kdyz potrebujes vyjet z „koleje“…

                            • MlokCZ  

                              Když se vyjíždí z koleje tak určitě je to poznat dost, ale i jindy, sám bych to charakterizoval, že všude v těžším terénu řízení reaguje rychleji a kolo lépe drží stopu.

                              Ale uvidím co budu říkat pro to skoro ideální srování až konečně dorazí kolo.

                              • scret  

                                jj, presne tak, jakmile prijde tezsi teren, kameny, koreny atd. tak je to poznat… ale jak si na to clovek zvykne… klidne bych sel opet do tuzsi:)

                • Flegmatik  

                  Uvědom si, kde je ten kotouč upevněný a co by se muselo stát, aby se toto uchycení pohlo. Jak píše Mlok, jde spíše o tuhost vidlice (a samozřejmě spojení vidlice – náboj)

                • destr  

                  Dyt kotouč s ráfkem a výpletem němá nic společnyho, tak jak to může jít poznat?

                  • capo  

                    Nesmíš si to představovat jako izolované věci. Jsou navzájem propojené, a nějak pracují. Ráfek se ohýbá, tím pruží dráty – to je asi bez debat, ne? A myslíš, že to najednou přejde do náboje, a ten se ani nehne? Omyl, i náboj prostě trochu pracuje, a to nejen přenosem všeh těch sil na vidlici, ale prostě i oproti vlastní 9mm nebo silnější ose. No a vzhledem k tomu, že kotouč je přimo na náboji, kdežto destičky jsou na vidlici, která je propojená s osou náboje, tak vlivem extremních sil, které v tomhle „v praxi nesmyslném náklonu“ vznikají, se může trochu vychílit i tělo náboje vůči jeho ose, což se projeví škrtáním kotouče o destičky.

                    • pepek  

                      Tak dávej pozor, kterým směrem jedeš, bo určitě i Coriolisova síla se tímto tvým způsobem může negativně projevit a vychÍlit ti ten kotouč.:-)

                      • DaSnail  

                        a nejhorší ze všeho jsou trpaslíci

                        • capo  

                          Ty potvory vám vlezou všude. A strašně rychle se množí. :)

                      • capo  

                        Zatím jsem to vždy pozoroval pouze z inerciální vztažné soustavy, ale dám si pozor. Díky za radu :))

                    • destr  

                      Sice se mi to zdá být blbost, ale protože tomu nerozumím, tak se hádat nebudu.

                    • Rychlej turista  

                      Já to mám přesně naopak, takže podle tebe mám tužší RM5 oproti RM3. Doposud jsem si myslel, že je to tím, že nemám přesně vyladěný kotouč podložkami pod ním a jak pruží vidle, tak to díky tomu škrtá.

                    • Rychlej turista  

                      Jinak k tomu, jak píšeš, že když dráty pruží, tak se to přenáší na nábu, tak já si myslím přesný opak – čím více něco někde pruží, tím více síly se v pružení ztratí a tím méně jí pak zbývá na působení jinde. Výsledkem pak je zdechlé kolo.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.