Vyplétání kol - Napětí drátů

25 nepřečtených
  • Ondrej90

    Zdravím,

    prosím vás o radu. Nadchl jsem se pro nová kola. Začal jsem s výpletem předního kola, protože se mi zdá jednodušší. To se po půldenním úsilí povedlo avšak jsem narazil na jeden zásadní problém, na který nejsem schopný najít jednoznačnou odpověď . Kolo jsem vycentroval, srovnal podle tenzometru napětí v drátech a nasadil TL plášť. Po nafoukání jsem nechal kolo odpočinout a napětí drátu jsem znova zkontroloval. Napětí kleslo a v ten moment jsem všechny niple znovu dotáhl. Ráno jsem nad tím začal přemýšlet a nejsem si jistý, jestli jsem udělal dobře.

    Napětí na drátech je teď 750/1100 N což je blízko limitu a nevím, jestli je dobré na něm být. Na druhou stranu v servisu jsem si nechal minulý rok přeplést kola a na zadním mám u kazety dráty dotažené na 1600N a za cca 3500km se neobjevil žádný problém. Když už jsem do toho investoval tolik času, chtěl bych to mít správně. Za každou radu předem děkuji.

    Náboj : Novatec D791SB B15

    Ráfek : DT Swiss M442

    Dráty : DT Swiss Champion 2.0mm

    Anketa: Je dobré dotáhnout výplet po nasazení a nafoukání pláště ?

    Ano
    0x
    0%
    Ne
    1x
    100%
    • Johny.Merida  

      No hele, napětí drátů je jiné s pláštěm a pak bez. Hodnoty napětí bys měl mit v tabulce u tenzometru. Je důležitý naterial, průměr drátů, ale to v tý tabulce najdeš.

      • Ondrej90  

        Hodnoty jsem měl a i teď mám správně. Problém je v tom, že nemůžu přijít na to, jestli ty hodnoty platí pouze při vyplétaní a pak se počítá s tím, že výplet změkne po nasazení pláště a nebo jestli je můžu na těch maximech i s pláštěm provozovat.

        • kubad  

          hodnoty platí pro neobuté kola, máš to blbě, po sundání pláště budeš honě přes llimit

          • Johny.Merida  

            Ano, vyplétači určitě nepletou obutá kola a když jsem centroval např Mavic Cosmic carbone, tak tam jsou niple s maticí uvnitř ráfku a utahoval jsem vždy na udávanou hodnotu bez obutí.

      • mpIII  

        Může mi prosím někdo vysvětlit, proč napětí drátů je u kol s pláštěm nižší, než u neobutých kol?

        • -b-n-x-  

          I me by to zajimalo s ciste zvedavosti :-)

          • mpIII  

            Právě proto se ptám. Je to tak, že vzduch v plášti působí na ráfek, který se tlačí dovnitř směrem k náboji, což uvolňuje napětí drátů?

            Pokud jsem úplně mimo, prosím o shovívavost, ve fyzice jsem zrovna neexceloval ani na gymplu, což už nějaký pátek bude. :0)

            • kyl  

              Tlak působí všemi směry,takže i na ráfek a projeví se to snížením napětí v drátech.

              • mpIII  

                Takže tužší karbon ráfky budou odolnější deformaci a tedy napětí drátů po nasazení pláště zůstane vyšší? I proto jsou pak karbon kola pocitově tužší?

                • kubad  

                  jj čím pevnější ráfek, tím menší rozdíl

                • kyl  

                  Kdysi jsem zaplétal kolo na tom nejobyčejnějším jednostěném ráfku. Měl jsem to do 0.05 mm.Po nazutí pláště a nafoukaní se to kroutilo jak had. Pokud je ráfek dostatečně tuhý projeví se to minimálně.Tlak se sice šíří všemi směry ale taky jde cestou nejmenšího odporu (plášť).

                  • Goob  

                    Jakože na ráfek působí nižší silou než na gumu? To je docela zajímavá fyzika :D.

                    • psbiker  

                      Tlak bude všude stejný. Síla bude větší na plášť, ni?

                      • novas752  

                        Síla bude na plášť větší, ale do různých směrů, plášť je skoro kulatý a má větší plochu (tlak = síla/plocha). Na ráfek působí síla menší, ale pro všechny ráfky stejné šířky cca stejná (při stejném tlaku). Na měkčí ráfek ale má větší účinek než na tužší. To je celý.

                    • kyl  

                      To ne ale guma je poddajnější než ráfek.Při stejné gumě ale kvalitním a mizerným ráfku se to projeví na napnutí drátů.

        • Vilém  

          Zrejme deformace rafku.

    • mykovec  

      Když je výplet měkký, tak praskaj dráty, když je to moc přetažený, tak praskaj ráfky a příruby. Mám podobnou opakovanou zkušenost se (patrně strojně) zapletenýma Remerxama. Už když se to vytáhne z krabice, tak je výplet pocitově měkký, po nasazení plášťů to změkne ještě víc, musí se to přitáhnout, jináč to bude praskat mnimálně vzadu proti kazetě. Kola, co si pletu sám, přitahuju víc, nicméně dělám to podle pocitu a s jedinou vyjímkou nevím o problémech. Problémové se ukázalo přepletení Fulcrumu, kde začaly praskat dráty. Kombinace trochu vyšší hmotnosti uživatele, nízkého počtu drátů, ráfku remerx rcx a mé nedokonalosti si po několika stech km začala vybírat svou daň…:-)

      • vsudenakole  

        Čím míň drátů tím víc naprd.

        Dokonalý výplet =36 paprsků 3*křížení.

        • Vilém  

          Nene, 40d a 4× krizeni.

        • mykovec  

          To je neprůstřelná kombinace, na trenink ideální. Když praskne na cestě drát, tak to jde řešit..Open Pro a 36× Revolution, vpředu stačí 28. Lehoučké a trvanlivé

        • mr.ricardo  

          nesmysl, vývoj popolezl o kousek dál, myslím že dnes 28/24 s kvalitním ráfkem a špicema je neprůstřelný kolo

          • MirosPikos  

            Jedno takový neprustrelny přední 29" / 28 drátů jsem viděl na Klínovci :)

    • Jakobo  

      Zdar. Zapletam siroke jednostenne rafky, vnejsi sire skoro 40 mm. Jsou to stare rafky ze supliku, ale temer nepouzivane a bytelne, zadny papir. Mam 36 dratu 2 mm, na kolik to mam u predniho kola vysponovat? Normalne u dvoustennych davam tak na 107 kg, 24 dilek parktool tenzometru. Tady to mam m,omentalne na 22 dilku, 86 kg a zda se to akorat. Mam jeste pridat nebo spis ubrat?

      • Jakobo  

        Hlinikove bez nytu, jsem neuvedl. A pro skarohlidy za cislovkami jsem zapomnel tecku.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.