Povolení výpletu při nasazení pláště

54 nepřečtených
  • orm

    Chtěl bych se zeptat zkušenějších vyplejtačů, zda při vyplejtání zohledňují povolení výpletu při nasazení a nafouknutí pláště, např. chci vyplést na 130kg, tak bez pláště tam dám 150kg, aby po nasazení pláště bylo napětí ve špicích 130kg, nebo se to neřeší? Ta ztráta napětí je docela velká, 1baru ca 10%. Co dělat, když chci vyplést na max napětí, které mně kola dovolej?

    0 4
    • kubad  

      A co tě vede k vypletu na max? Takové napětí snesou jen karbon ráfky, a pak je to tvrdé jak šutr

      0 1
      • orm  

        Neni to jedno pro moji otazku? Ja se ptam zda se to pri vyplejtani zohlednuje, ze po nafouknuti plaste vyrazne klesne napeti a pripadne, pokud by nekdo z nejakeho duvodu chtel vyplest na maximalni napeti, tak zda to pretahnout, tj. prekrocit, pri vyplejtani a po nasazeni plaste mit max napeti nebo se smirit s tim, ze max napeti s plastem mit nikdy nebudu.

        Zrovna ty jsi zkuseny clovek. Tak jak to resis?

        1 2
        • kubad  

          Kola sem nikdy na víc jak 130 nenapínal nevidím důvod proč to dělat. Většinou jdou 110–115. Těch 130 je většinou hrana materiálu.

          Takže neporadím.

          0 0
          • orm  

            Vybral sis jen polovinu z toho na co jsem se ptal. Odmysli si to maximum. Rekneme ze chces vyplet na 115kg. Kdyz to zapletes na 115kg, tak po nasazeni plaste mas 100kg. Jsi s tim ok nebo zapletes na vic abys mel po nasazeni plaste 115kg?

            1 0
            • MartinXXX  

              Dovolené hodnoty napnutí drátu předepisuje výrobce ráfků a jsou to hodnoty dosažené při vypletení. Povolení výpletu při nasazení pláště se nezohledňuje.

              Jinak ta ztráta předpětí rozhodně není taková jak uvádíš 10%/bar, to sis trošku vymyslel ;)

              0 0
              • orm  

                Nevymyslel. Pokud mas tenzometr tak si to vyzkousej sam. 10% to bylo u 1baru, ale treba u 2baru to bylo uz 25%. Mtb kola, vnitrni sirka 25mm, plast 2.3".

                0 0
            • kubad  

              Pokud potřebuješ kola tužší, nebo teda tuhé jak beton podle toho co píšeš, tak si je víc napni, nechápu co řešíš, kdy měřit, nepodstatné. Pokles tlaku je i podle pneu, a tlaku v nich, ale to jaksi nezmiňuješ nepíšeš nic o tom o jaké kola jde, počet a typ drátů , ráfky, a dožaduješ se nějaké univerzální odpovědi? Měřím samotné kola bez pneu, a napětí volím podle toho o jaké kola jde.

              Taky je dobré myslet na životnost , to se s vysokým napnutím moc neslučuje.

              0 0
              • orm  

                Ach jo. Odovidas na otazky na ktere jsem se neptal. Stacilo napsat, ne nezohlednuji to. Kazdopadne diky.

                0 3
    • va-bo  

      To mě nenapadlo, změřit tenzi po nasazení pláště. Pořád se musím učit. Není asi problém nasadit plášť a dotáhnout výplet. Ale byl bych opatrný, aby nezačal praskat ráfek.

      0 0
      • Vilém  

        Ono to taky k nicemu neni, takze nemas ceho litovat.

        7 0
      • orm  

        Problem to neni. Zajimalo me zda to zkuseni vyplejtaci nejak zohlednuji.

        0 0
        • va-bo  

          Nejsem teda moc zkušenej vyplejtač, tak to nedělám. Ani jsem nevěděl, že by se to mělo.

          0 0
          • orm  

            Mne to do vcerejska take nenapadlo, ale kamarad se zeptal. Nevedel jsem, tak jsem to zmeril a bylo to tak. Ten rozdil je fakt velkej, tak me k tomu napadlo spousta otazek a proto jsem se zde zeptal. Zatim jsem klasicky po BF dostal misto odpovedi otazky proc to chci, je to blbost to chtit, je to nesmysl :-).

            0 2
            • novas752  

              Tenze drátů je prostě uváděná pro holej neobutej výplet. Že to při nafouknutí trochu klesne je jasný. Ale stejně je vždy uváděná pro holej výplet.

              0 0
              • orm  

                Ono to neni trochu, ale v zavislosti na tlaku docela o dost. Respektive kdyz zvysis tlak v plasti, klesne ti napeti vypletu. Chtel bych videt data lidi co pouzivaji meric tlaku na ventilku jak se jim meni tlak v plasti pri rychlem prujezdu klopenou zatackou. Tam jdes dost do komprese, tim zvysujes tlak v plasti, protoze snizujes jeho objem, ale tim ti klesa napeti na spicich.

                0 2
                • TK75  

                  No jo ale vzdyt to není žádná vysoká škola :)Ja třeba dotahuju vyplet čistě jen podle sluchu.Aby nehazel a dráty znely plus mínus stejně.A hoto­vo…jezdim, problémy žádný

                  Nevyplejtam…jen dotahuju

                  0 0
                  • orm  

                    Ber to jako teoreticke cviceni. Punk pristup je urcite take mozny, ikdyz si myslim ze pri vysokem napeti to uz nepoznas.

                    0 1
                    • pepek  

                      A jak vysoké zvýšení tlaku předpokládáš, že nastane při tom průjezdu?

                      0 0
                      • orm  

                        Nevim proto jsem se ptal lidi co maji meric tlaku na ventilku. Kdybych ti vedel tak se neptam a napisu to.

                        0 0
                        • pepek  

                          Letmým pohledem, s předpokladem, že to dáš až na ráfek, můžeš odvodit, že to bude asi přesně 1/16 objemu. Dále můžeš předpokládat izotermický děj, takže manometr by ti teoreticky ukázal přesně, asi, zhruba, možná, snad o 0,1 baru víc. (Určitě bys to měl ovšem korigovat o pružnou deformaci pláště, který se vzrůstem tlaku zase natáhne, taže problém, no :-)

                          0 0
                        • Jezevec70  

                          A neměl bys taky řešit teplotu? Tam budou rozdíly v tlaku větší.

                          0 0
                          • orm  

                            Ano, ale predpokladam, ze si kazdej rozumny clovek pred jizdou nastavi tlak v plasti tak aby byl spravny, tj. venkovni teplotu bych neresil. Samozrejme pokud clovek nafouka doma a venku jednou bude +30C a jednou –10C, tak to rozdil bude a to se samozrejme projevi i na vypletu. Nebo mysli zmenu teploty vzduchy v plasti zpusobeny jizdou? To nevim nakolik se muze menit. Treba tu nekdo s tyrewiz je a ukaze graf na kolik se meni tlak v plasti behem vyjizdky. Predpokladam, ze to umi kontinualne merit a posilat do mobilu.

                            0 3
                            • pepek  

                              Predpokladam, ze si kazdej rozumny clovek nafouká kolo dusíkem. Pak ho změny teploty nepřekvapí a výplet zůstane stále napnutý.

                              0 0
                              • kejda  

                                N E K R M I T :))

                                4 0
                              • Zdyn  

                                Tak ano, naprostá většina lidí má v kolech nafoukáno minimálně nějakých 78% objemu dusík.

                                6 0
                • novas752  

                  hele já si to měřil na svym celkem dost tuhym karbonovym výpletu na enduro a při 2 barech byl pokles sotva viditelný na Parktool tenzometru = maximálně pár desítek N. 32 3× křížených drátů, podložky pod niple, cca 480g docela vysokej karbonovej ráfek 29mm širokej, napnuto na 1200N.

                  0 0
                  • orm  

                    Mam digitalni ztto. Bez tlaku to ukazovalo 2mm, s 1barem 1.8mm a s 2.5 baru 1.5mm. Natocim video jak upoustim tlak a napeti stoupa. Na silu ti to neprevedu, ale citis to i v ruce, kdyz vyplet pomackas, ze je to mekci. Xc kola, vnitrek 25mm, karbon nextie rafky, cx ray spice. Neni to muj vymysl, kdyz pohledas na webu, tak se to resi i jinde.

                    0 0
                    • kubad  

                      Nextie uvádí: Spoke Tension: 100 ~ 130kgf tedy max 1275N

                      pokud chceš přijít o ráfek klidně to na těch 130Kg napni při nafoukaném plášti, jinak ja digitálním ParTool je to jak píše Novas

                      0 0
                      • novas752  

                        otázkou taky je co na to náboj.

                        0 0
                        • kubad  

                          nebo o náboj :D jak píšeš

                          0 0
                      • orm  

                        TVL. Davide ja si te vazim pro tve zkusenosti, ale proc sem porad proboha tahas tyhle veci o zniceme rafku, o tom, ze to neni vubec potreba, kdyz o tom ta diskuse vubec neni. Pokud nemas nic k tematu, je tak tezke sem proste nic nepsat? Je tu technicka diskuse o tom, zda nekdo zohlednuje pokles napeti pri nafoukanem plasti pri vyplejtani. Je uplne jedno, co delam ja, neni to pro tuto diskusi podstatne. Jinak teda park tool digitalni tenzometr nedela.

                        0 1
                        • kedi  

                          K tomu jen obecně. Každý strojař ti řekne, že pokud výrobce uvádí max. hodnoty, čehokoliv, tahu, zatížení atd.. je to hodnota MAXIMÁLNÍ. Je-li tedy u neobutého ráfku uvedeno jak uvádí kubad " Spoke Tension: 100 ~ 130kgf tedy max 1275N" nelze tuto hodnotu bezpečně překročit. Tzn, jestliže se neobuté kolo vyplete na tuto hodnotu, nelze ji ji po obutí a nahuštění pláště dodatečně utáhnout, i kdyby to bylo technicky proveditelné, protože by při možném defektu došlo k překročení max. povolených hodnot výrobcem.

                          6 0
                          • orm  

                            To chapu. Treba s tim vyrobce uz pocita, ze dojde ke snizeni po nasazeni plaste, a ta maximalni hodnota je staticka. Ale to ja nevim, proto se zde ptam. Pokud by treba ta udavana max hodnota byla dynamicka ve smyslu, ze se pocita s tim, ze to kolo pri tomto napeti bude pracovat, tak to ze to prehtanes pri vypleteni, kdy to kolo nijak nepracuje, a te maximalni hodnoty dosahnes pri nafouklem plasti by vadit nemuselo. Ale fakt nevim, proto se tu ptam zkusenejsich.

                            Kazdopadne tohle se tykalo jen te maximalni hodnoty. To byla moje teoreticka uvaha. Druha cast byla, ikdyz chces zapletat hluboko pod maximem, a chces mit kolo 100, tak to zapletes na 120, abys tech 100 mel po nasazeni. Jestli jsem spravne pochopil odpovedi, tak MirosPikos to tak dela, Kubad ne.

                            0 0
                            • va-bo  

                              Možná profíci, pokud mají na krámě úplně nová kola, by to mohli změřit, na kolik je to napleteno.

                              0 0
                              • novas752  

                                U „lepších“ výpletů jedné nejmenované věhlasné značky přijde v příbalu i tabulka naměřených tenzí, kde to i na jedný straně mezi jednotlivýma drátama lítá v rozmenzí klidně 150N a každej druhej novinář/inflůencr ti řekne že to určitě jsou jedny z nejlepších kol na kterých kdy jel.

                                Fakt bych z toho nedělal zase takovou vědu.

                                2 0
                                • orm  

                                  Nechci z toho delat vedu, jen me to zajima. Muzes to brat jako teoreticke cviceni :).

                                  0 0
                                  • Vilém  

                                    Stahni si odbornou literaturu ohledne zapletani a muzes zacit studovat.

                                    0 0
                                    • orm  

                                      To samozrejme mam. Zajimala mne jen zkusenost od lidi z praxe, kreri zapletaji hodne kol, coz ja nikdy nebudu, zda nad tim premysleli a pripadne experimentovali.

                                      0 0
                                      • Vilém  

                                        A je v te odborne literature zminka a tebou probiranem „problemu“?

                                        1 0
                            • kubad  

                              hodnota je statická,

                              0 0
                        • kubad  

                          s tebou je opravdu zajímavá debata :( jop Tensio je DT Swiss to se omlouvám za chybu

                          0 0
                          • orm  

                            Jako sorry, ale pises uplne mimo tema, tak o cem chces debatovat? Mozna jsem tu puvodni otazku formuloval spatne.

                            0 0
                            • kubad  

                              nevím kdo je tu mimo mísu

                              0 0
                              • orm  

                                Davide neches s tim uz prestat? Ocividne mas prudici naladu. Ok, beru, nic to sem uz neprinasi.

                                0 1
    • MirosPikos  

      Napínám na max podle výrobce ráfku a počítám s tím, že to povolí při nasazení a nafoukání pláště. Výplety chci mít co nejtužší (váha plus použití). Komfort řeším tlakem v pneu případně nastavením podvozku. Řešit komfort menším vypnutím výpletu mi přijde trochu nešťastný. Na tohle bych se zeptal asi Tomáše ve vláknu hromadných objednávek E!E, kde jsou i „zkušenější vyplétači“.

      0 0
    • va-bo  

      Je potřeba se na to podívat i tak, jestli fabriky, kde to centruje robot, nějak zohledňují pokles tenze pro obuté a nafoukané pneumatiky. Já to nevím, ale dost o tom pochybuji.

      0 0
      • kejda  

        Určitě to nedělají. Pokud pletou pro nějaký závodní tým, tak počítají, že si to jezdec (nebo mechanik) stejně upraví podle preferencí, a možná i podle aktuálního závodu.

        Ona celá takhle diskuze je tam trochu zbytečná…:)

        0 0
        • va-bo  

          Taky myslím. Koukám do návodu k tenzometru SuperB, tenze jednotlivých drátů by se měla vejít rozmezí 20% . To je docela dost, se mi zdá. :-)

          0 0
    • va-bo  

      Už se to nějak zvrho :-)

      0 0
      • orm  

        Tak klasicky po BF. Jak tu nekdo navrhloval, zkusim se zeptat Tomase v jeho vlakne o EIE rafkach, jak k tomu pristupuje EIE, pripadne on sam.

        0 4
        • kubad  

          LOL to fakt po tom co už tady máš ?

          8 0
        • kejda  

          Ale musíš k tomu dát ten správný vstup. Šířka ráfku, šířka pláště, směs pláště, počet děr v ráfku, typ drátů, typ náboje. Pak samozřejmě hmotnost jezdce a profil trati, kde se bude pohybovat. To všechno vložit do počítače a vypadne z toho ideální napnutí drátů.

          0 0
    • orm  

      Diky vsem kdo se drzel tematu, ale ocividne to tu k diskusi na tema na kolik ovlivnuje tlak v pneu napeti vypletu a zda to zohlednovat pri vyplejtani nepovede. Vlakno zamykam.

      0 11
Téma bylo zamknuto, nelze přidávat další reakce