Maximální bezpečně použitelný tlak bez duší

54 nepřečtených
  • MlokCZ

    Pochlubte se, kdo kolik foukáte maximální tlak bez duší a současně s tím nemáte problém (svléknutý plášť).

    A nejvíce mi to zajímá pro Cmaxy. U ZTR ráfků je stejně limitem doporučení pro samotný ráfek.

    Na fullech samozřejmě foukám tlaky malé a tenhle problém tam řešit nemusím.

    Na celopevňáka, co teď stavím dávám Cmaxy 29 + Marathony Dureme. Ty pláště jsou dost úzké, jsou to 2,0, ale jsou jak je zvykem u Schwalbe dost podvyživené, momentálně mají 46mm a jsou nasazené teprve hodinu. Takže tak k 47–48mm časem půjdou.

    Kolo bude takový univerzál jak na asfalt, tak do lehčího terénu. Vyjímečné vložky v těžším terénu nejsou z pohledu foukání podstatné (budou jen vyjímečně).

    A občas bude jen asfalt a to někdy i pěkný. Proto bych někdy ocenil to foukat i na větší tlaky a proto řeším tohle vlákno.

    Plášť má povolených 70psi (5 atm.). Tolik bych si bez duší nedovolil určitě. Ale na povolené maximum ho foukat ani nechci ani na ten asfalt.

    Ale takových 50–60ps bych tam občas i fouknul. A i to se mi zdá bez duší moc, ale nemám žádné praktické zkušenosti s dušovým pláštěm bez duše na Cmaxech a tak velkým tlakem.

    Anketa: Bez duší jsem bezpečně jezdil maximálně:

    2x
    40%
    3x
    60%
    0x
    0%
    • MlokCZ  

      Kurňa, jsem se ukliknul na enter ještě než jsem přidal všechny možnosti, mělo to pokračovat ještě do vyšších tlaků.

      A pořád tedy váhám, jestli to jezdit bez duší nebo ne. Bez duší to pojede lépe, takže i kdybych byl lehce limitovaný tlakem, co to snese, tak když to nebude moc, tak pořád to srovná menší valivý odpor, který to bude bez duší mít.

      Ale jen do určité míry, ty pláště mají rychlý superhustý střední vzorek (tvrdší směs) a při větším nahuštění jedou v podstatě jen po něm (plášť má hezký kulatý profil). Při menším tlaku se zapojí trochu i boční vzorek, který je z výrazně měkčí směsi.

      A asfalt a jak to pojede (samozřejmě v rámci kola a plášťů, nečekám od toho silničku) je na tomhle kole hlavní priorita.

      Zacelování defektů tmelem je v tomhle případě nepodstatná výhoda. Defektů i s dušemi bude zcela minimum, ty pláště jsou extra odolné.

      Takže vše v tom výběru je pouze o valivém odporu x pohodlí. A případně o menších starostech při použití duše (jak jsem psal v sousedním vláknu, tak ty pláště jdou opravdu špatně nahodit).

      Bezdušových kol o které se tu starám tu už i tak mám dost (tři páry), takže s doplňováním a kontrolou tmelu je práce dost i tak.

      Proto pořád váhám, i přesto, že jsem velkým zastáncem ježdění bez duší. Tohle je ale takový trošku specifický případ.

    • Gorgov  

      ZTR Crest, klasický pneu, více typů, 2,5 atm je hrana, při 3 atm to bouchne :)

    • martinpav  

      Homade Notubes:

      paska z farby laky, 20M za 3eura, jemne pogumovana, 20gn a koleso

      ust ventil Specialized – ma konicky tvar gumy tak dobre sadne a tesni

      Ritchey OCR rafky

      Maxiss detonator 1.5

      Notubes tmel

      Tlak: 100 PSI :). Max povolený tlak 100PSI. Utesnilo sa to za par minut.

      Po tyzdni klesne na cca 80, inak bez problemov. Jazdim na tom len po ceste. Takto to mam cca 3 mesiace.

      • mr.antik  

        nemáš link nebo výrobc/typ té pásky?

        • martinpav  

          Mozem hodit foto.

          • martinpav  

            Tak tu to mas. Je tam vyrobca aj kod pasky. Je trosku siroka, zarezal som ju v rafiku so skalpelom.

            • mr.antik  

              vypadá dobře, určitě to bude do ráfku (pod duši) lepší než izolačka

              • Marskatin  

                Podobná je i jedna páska Mako, co prodává Bauhaus v oddělení malířských potřeb.

                • martinpav  

                  Je to možné, originálne určenie je tuším maskovacia páska na omietky/fasády.

                  • ememem  

                    pre bezenho jazdca t.j. mimo zavodnika s podpornym timom na trati znamena defekt na galuske dost blby problem ci sa mylim?

                    kua kam som to dal????? to sem nepatri

                  • Marskatin  

                    to je mako taky. myslím, že naní je dokonc enaokenné rámy. dělá se v íři 20mm což mi vyhovovalo, v dušových kolech jsem ji vozil místo některých shrnujících se pásek kryjících otvory pro niple.

                    • martinpav  

                      20mm je super. Najmenšia šírka tejto bola 25 či 30mm čo znamená zrezávanie takmer na každom ráfku. Asi niekoho vyšlem do bauhasu nech mi ju kúpi.

      • MlokCZ  

        Tak to si hodně odvážný. Takovou zkušenost jsem tedy opravdu nečekal :-)

        A když to drží už 3 měsíce, tak to nemůže být úplně špatně. Fakt zírám.

        Když si ale uvědomím, že na silničku nikdo bezdušové pláště nechce nikdo vyrábět právě kvůli tomu, že běžné patky to neudrží na ráfku.

        A i ty UST Hutchinsony Fusion 3, co jsem kratičce na silničce jezdil, které mají speciálně konstruované patky z jiného materiálu, aby to bezpečně udrželo větší tlaky. Tak i tyhle mají povoelné maximum 125psi.

        A ty se toho nebojíš a skoro to samé foukáš na klasických patkách, na takový tlak bych odvahu fakt neměl.

        • JSt  

          na silnicku hlavne nevidim nejmensi duvod bezdusaku, kdyz jsou uz desetiletimi provereny galusky ;-)

          • ememem  

            pre bezenho jazdca t.j. mimo zavodnika s podpornym timom na trati znamena defekt na galuske dost blby problem ci sa mylim?

            • JSt  

              kdyz vezes v galde nejakou srajdu, staci vetsinou jen dofouknout, v idealnim pripade ani nic nezjistis. vetsi dira by dost mozna odepsala i plast… dalsi vyhoda, ze galdovy rafek rozdycha diky absenci patek i vetsi ranu o hranu.

              • ememem  

                srajda v glade je akoze nejaky tmel co sa leje do galusky aby zacelil defekt?

              • JakeF  

                Haha, to jsem viděl na Dobříši. Mám takový podezření, že na mokrý plášť působí tmely hůř, já hodil duši do řízlýho Freda a za zatáčkou se parta holek snažila vykoumat, jak zalepit galusku, ten jejich sprej se moc nechytal. Nakonec řešily, že jim někdo doveze jiný zadní kolo, ale tušim to nakonec stejně zabalila. Na druhou stranu na kratších závodech stejně defekt=konec, takže kdyby galusky nestály tolik, klidně bych do toho šel i bez týmu za zády. Navíc ale s tou cenou ještě souvisí to, že obyč plášť se v pohodě zalepí zevnitř, u galusky to znamená kupovat novou.

                • MlokCZ  

                  Hlavně tmel hůře funguje při velkém tlaku, to je hlavní problém. V tomhle je ale fuk, jestli galuska nebo UST pláště, i když UST silniční pláště umožní rozumně (se slušným valivým odporem) i trošku nižší tlaky (tím myslím kolem 90–100psi).

                  Výhody UST plášťů pro nezávodní ježdění vidím ale ještě jinde. Máš na to 2-Way fit kola (které dělá už kde kdo a výběr je tedy velmi slušný) a můžeš to jezdit i klasiku s duší, když je potřeba.

                  Mně se pro hobíka tedy galusky moc nelíbí, i když nezpochybňuju, že je to taky dobré řešení.

        • martinpav  

          Ono to bol na zaciatku len taky pokus, a nakoniec to tak zostalo. Ked som videl ze to ide nafukat a drzi, tak som to nechal par dni postat. A ked to drzalo aj dalej tak preco na tom nejazdit.

          Rolu mozu hrat aj tie rafky, plaste sa tam davaju dost zle a niektore bez montpak nejdu nasadit. Mozno pomaha aj ta paska ktora je na rozdiel od originalu Notubes maksia a akoby jemne potiahnuta gumou alebo niecim podobnym.

      • MlokCZ  

        A asi taky bude něco závislé od šířky a u užší plášťů to ty patky udrží na o něco vyšším tlaku.

    • Marskatin  

      kola Bontrager rhytm comp 29" TLR, pláště WTB nanoraptor a Vulpine, No Tubes. obvykle jezdím v terénu kolem 25–30PSI, 45 PSI asi maximum. V případě mých plášťů (žáden výrazný střední běhoun) nepřineslo huštění nad 40 PSI žádný velký přínos. Váha 95–100Kg.

      • MlokCZ  

        U běžných bikových plášťů typu nanoraptor nebo třeba RaR bych taky o vyšším tlaku vůbec neuvažoval ani na asfalt. Tam to mám taky ověřené, že foukat přes určitou mez (která je poměrně nízká) ani na asfaltu nic nepřinese.

        V tomhle je ale situace u Dureme jiná. Tady mám z více zahraničních zdrojů, že při té jeho konstrukci větší tlak na asfaltu snižuje valivý odpor dost.

        Bez duší ale zkušenosti žádné, to jsem našel akorát pár případů na zahraničních fórech, kde se na to někdo ptal a nikdo mu neodpověděl.

        • MlokCZ  

          A pro představu tady detailný foto toho pláště. Střední pruh středního vzorku je zcela souvislý a ty dva kraný pruhý středního vzorku k tomu mají velmi blízko.

          • Marskatin  

            teda ty jsi tvrďák: detailný…krajný

            • MlokCZ  

              Ten příspěvek se vůbec nějak pokazil. Jsem si to po sobě nepřečetl a ty chyby jsou opravdy i na mě zvláštní (nejen ty i/y, ale tolik chybějících písmen). Sám nechápu.

              • Marskatin  

                Ano, musím tě pochválit :) tvé příspěvky jsou většinou bez chyb a překlepů, proto mě to hned trklo. A to bývají tvé příspěvky nezřídkakdy obsáhlé…

        • Marskatin  

          chápu. Myslím, že pokud někdo náhodou nezkoušel tvou kombinaci, tak toto vlákno bude zajímavou přehlídkou, co komu co snese, ale moc ti to nepomůže, protože asi bude dost záležet u kombinace plášť – ráfek, takže zkušenosti budou jaksi nepřenositelné.

          • MlokCZ  

            To máš pravdu, ale aspoň nějakou představu mi to přinese, hlavně pokud se sejde více údajů pro Cmaxy s třeba doplňkovou informací, že daný kus pláště byl volnější/těsnější.

            A pokud se najde více bezpečně fungujících případů s vyšším tlaky obecně, tak mi to třeba aspoň dodá odvahy to zkusit.

            Při prvním pokusu, kdy se mi je bez duší nepodařilo nahodit, tak ta první patka nahozená pomocí duše seděla dost slušně (tedy dost těsně po zaskočení do žlábku UST patek ráfku). To je takové první znamení toho, že ta kombinace určitě nebude superšpatná.

            S 45–50psi bych se už spokojil. Teď jsem tu zkoušel s dušemi tlaky od 50psi a výše. A těch 50psi už je až dost. A vážím docela málo.

            Limitní tlak u Crestů mi neodradí, tam jsou nižší ráfky a navíc tam to jasně limituje i výrobce. Ale i ty ZTR ráfky pro užší pláště povolují znatelně vyšší tlaky (i když 50psi to pro 2,0 není – i když ty Dureme jsou spíše tak 1,85tky).

            • Marskatin  

              Nakonec to stejně vyzkoušíš sám. Budeš foukat a pozorovat co to dělá. Na předchozích kolech jsem to zkoušel taky ze zvědavosti, co to jde. Jedno kolo začalo u 40 PSI netěsnit, druhé sneslo v pohodě 50 PSI, stejné ráfky a stejné pláště, oba nové nevytahané. A u toho slabšího kola se to nikdy nezlepšilo.

              • MlokCZ  

                Tak když jen netěsnění, to je ještě v pohodě. Já tu měl nedávno jeden vadný UST RaR. A mám teď po té, co mi to v předsíni bouchlo a ohodilo celou předsíň tmelem trošku respekt :-)

                Ale byl opravdu vadný. Než jsem ho vyhodil, tak jsem našel poškozené místo na patce.

    • pustipav  

      Moc nechápu podstatu – ale crossmaxy + pythony vydží v pohodě těch deklarovaných 4 bar (cca 60 psíků)… ale jak říkam, nevidím v tom žádný přínos:)

      Kdysi za mlada jsem byl hloupý a vozil to takhle na delší silniční výlety… dnes bych na jízdu po silnici volil v této kombinaci tak 2,5…

      • pustipav  

        jo a jsou to crossmax XL

      • MlokCZ  

        Dušové Pythony? Jinak to taky nechci nějak extra foukat. Ale přeci jen ty pláště jsou užovky, takže i jen na tu šířku musím o něco více pro stejný výsledek.

        Loňskou Korsiku jsem odjel na UST RR 2,25 a měl nafoukáno 30/35psi a bylo to akorát. Jenže ty jsou o hodně objemnější, jsou o celý 1cm širší (a o to i vyšší). A není tam co řešit se středovým pruhem.

        Nejspíše to tedy zkusím bez duší a hodím tam tak 37/45psi. Potřebuju větší motivaci, když jdou tak blbě nahodit i s kompresorem.

        • pustipav  

          sry. nene – UST. Konkrétně třeba u těch pythonů mě přijde, že na betonu jedou stejně ať maj 2.5 nebo 4…(ale to je subjektivní)

          Ale tu přilnavost a odolnost vůči poskakování bych nevyměnil ani za ten kousek odporu, kterej tam bezpochyby bude…

          ještě edit – pravdou je, že na tvrdým povrchu mizej před očima:)

          • MlokCZ  

            S UST patkami bych neřešil a už by to bylo nahozené bez duší (nejen, že bych se nebál vůbec, ale hlavně by to šlo nahodit samo s kompresorem). U těch přefukuju na 55–60psi vždy při každém novém plášti a nechávám pak 2–3 dny na test. Tak testuju, že je plášť ok.

            Dureme + navíc UST patky, to bych bral okamžitě všema deseti. Bohužel toho se asi hodně dlouho nedočkám.

            U UST RaR 2,25 mi přijde, že je pro mojich 72kg hranice někde kolem 35–40psi s tím, že od těch 35psi se valivý odpor snižuje už minimálně. To je tedy zhruba taky těch 2,5atm.

        • martinpav  

          Mne dost pomaha nahodit patky pomocou mont paky. Ide vacsinou tak 3/4 obvodu, potom to uz nafukam aj velkou pumpou. Niekde tu je aj video.

          • MlokCZ  

            To by určitě pomohlo hodně, to je dobrá rada. První patku mám nahozenou celou pomocí duše. A kdyby z druhé byla aspoň část…

            Video by mi zajímalo, to si tu nikde nevybavuju. Není mi moc jasné, jak to pomocí té montpáky nahodit (aspoň tu část patky).

            Jinak už mám ještě další radu od Hnoje, že nahazovat rovnou jedině s více tmelem.

            Já zatím zkoušel bez tmelu s jendou patkou nahozenou pomocí duše a druhou pořádně namydlenou. Plus k tomu vyšroubovaná vložka ventilku, což hodně zvětší objem vzduchu dodaný ze vzdušníku kompresoru. Ale i přes opravdu velký fičák to nestačilo.

            A pláště byly navíc nové, takže teď je ještě nechám pár dní nasazené s duší. To by taky mělo trochu pomoct.

            • martinpav  

              Nasiel som

              • MlokCZ  

                Díky, to je velmi zajímavé. Oni první patku naopak ani pomocí duše nenahazují. Takhle sice nemají ani jednu patku po celém obvodu, ale zase ji mají už předem hezky od tmelu.

                Akorát takhle mi to určitě snadno tou montpákou nepůjde. Mají mnohem volnější plášť než já mám ty Dureme. Já tam takhle už montpáku nestrčím.

                Což jsem samozřejmě rád, pak tam bude lépe držet pro ty vyšší tlaky.

                • martinpav  

                  Ja patku pomocou duše nedávam nikdy. Buď sa mi to podarí s mont pákami alebo dvihnem zadok a trošku sa prejdem na benzínku. Mám ju 3 min peši a viem že tam to mám na 100% (teda aspoň zatiaľ :) ).

                  • MlokCZ  

                    Tak já mám kompresor s pořádným vzdušníkem mám doma, takže benzínka netřeba. Ale právě jak jsem psal, tak jsem to bez tmelu nenahodil ani s tím kompresorem a jednou patkou nahozenou předem. Ta druhá patka si prostě ani neškrtla a i při tom obrovském průtoku vzduchu to s ní jen tak lehce pocukávalo, ale dost, aby se to chytlo.

                    Teď už kombinací všech těch rad a postupů dohromady to nasadit musí jít snad v pohodě.

                    • duk  

                      Já to nasazuju tak, že jednu patku nahodím duší, a druhou zčásti natáhnu do žlábku rukou rukou při foukání (rukou se dá nahodit tak 1/2 – 2/3 obvodu) a ta zbylá část už tam naskočí sama. Funguje na Crestech i na Fulcrumech.

              • vifon  

                super video, vdaka. Na jar aspon budem vediet ako na to :-)

    • Polka  

      AC 29 + WTB Prowler 2,1 mi na 50 psech buchl, pak jsem je jezdil na 40–42 cca. a ok.

      • MlokCZ  

        Bouchnul hned/těsně po nafoukání na těch 50psi nebo až časem nebo dokonce až za jízdy?

    • lukas aka mitro  

      Pred kupou let mi nejaky dobrotivec u pumpy zmackl cudl na kompresoru, kdyz sme byl otoceny a mel uz na ventilek napichnutou hadici. Nejaky no.name plaste, obyc duse, jednoduche rafky na crossu. Kolo vydrzelo asi 6atm…kratkodobe, rafek slouzil jeste dlouho.

    • jonti  

      Nevim kolik to je psi, ale tak 3.5 bar je v pohode a casto jsem to vozil s Fast Fredem na Crossmaxu.

      • MlokCZ  

        To je cca 50psi. Tohle je dobrá informace, ta moje kombinace by měla vydržet minimálně to samé, možná i nepatrně více.

    • Pi†el  

      Zatim jsem nemel potrebu foukat vic nez 3atm, ikdyz to bylo ciste na jizdu po asfaltu..

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.