Výběr pohodlného gravelu - zkušenosti & anketa

17 nepřečtených
  • MiltonKeynes

    Ahoj, nejsem žádný profi cyklista, dnes mám asi 15 let staré horské kolo Merida Big Seven 100 s předním odpružením. Ale chci začít jezdit trochu více, tak vybírám něco nového a zvažuji gravel.

    Je mi 39, 80kg, 180cm, jezdím „kolem baráku“, vzdálenosti typicky 20–50km (podle terénu) s převýšením 200–500m, nejvíce cyklostezky, nějaká silnice 3. třídy a občas vjedu na nějakou lesní cestu/pěšinu (odhaduji třeba 25% času). Určitě žádné divoké sjezdy, skoky, přejezdy šutrů nebo něco podobného.

    Hledám kolo, se kterým to bude větší pohoda na silnici/cyklos­tezce, protože mám dojem, že s tím stávajícím horákem je to fakt dřina.

    Na druhou stranu mám ale obavu, jestli na tom gravelu dokážu v klidu projet nějakou tu lesní pěšinu nebo více rozbitou polní cestu s hrubším štěrkem, apod.

    Aktuálně mám dva favority:

    Superior X-ROAD 6.5 GR – Hliník, převody 1×12, ráfek DT Swiss R500 a pláště Schwalbe G-One Allround, cena kolem 45.000 Kč

    Superior XR 9.5 GR – Karbon, stejné osazení jako předchozí a cena kolem 60.000 Kč

    Na obou jsem seděl, ale za tu krátkou projížďku vlastně¨nedokázal poznat rozdíl :) no a vzhledem k tomu si říkám, jestli vlastně nemířím zbytečně vysoko. Když k tomu bude dobrý důvod, jsem připraven investovat třeba 60k, ale poznám se svým ježděním vlastně rozdíl proti kolu za polovinu?

    Další varianty, na které jsem se díval:

    ROCK MACHINE Gravelride CRB 700, Karbon, 2×10 s cenou 45.000 Kč

    Cannondale Topstone Carbon 4, karbon, 2×10, cena 60.000 Kč

    Kross Esker 7.0 2025, karbon 1×12, cena 50.000 Kč

    Specialized Diverge COMP E5, hliník, 1×12, cena 55.000 Kč

    CTM KOYUK 3.0, hliník, 1×12, cena 42.000 Kč

    Poraďte, nebudu na tom gravelu trpět na horších cestách? Je tento parametr významně rozdílný u těch jednotlivých kol?

    Je pravda, že ten karbon bude prostě více žehlit nerovnosti? Platí to vždy, nebo jak to poznat?

    Má smysl systém jako Kingpin u Cannondale, nebo Future Shock o Specialized?

    Jakto, že jsou takové rozdíly v ceně těch karbonových kol? S podobnou výbavou to může být od 50k klidně do 100k?

    Anketa: Rekreačně/sportovnímu cyklistovi s většinou jízd na cyklostezkách, silnici, polních cestách a lesních pěšinách bych doporučil

    0 0
    • Daf  

      Za 60 se dá sehnat karbon i s elektrickým řazením např. https://www.decathlon.cz/…_/R-p-351356?… Myslím, že něco podobného má i Canyon.

      0 0
    • Azmir  

      První bych si něco na foru pročet ohledně jedno vs dvojpřevodník, tím si půlku kol vyřadíš a zjednodušíš si výběr.

      Pokud kolo předěláš na bezduše a dáš tam široké pláště, tak se terénu a pohodlí není vůbec třeba bát. Dám na gravelu to samé, co bych dal na HT, ale mám pláště šířky 50–622 a bezduše. Pak z tebe kolo nechce vyklepat duši. HT jenom pokud by terén tvořil drtivou většinu a odpružená vidle by měla potom smysl.

      Není karbon jako karbon, používají se různé techniky vrstvení a jeden rám může být super pohodlný a druhý z tebe vytřese duši, ale to se málokde dočteš a z tabulky to nevyčteš.

      Gravely jsou šíleně nastřelné, protože jsou modní. Výbava vůbec neodpovídá ceně. Možná proto bych i zvážil bazar a ne nemyslím olítané plečky, ale třeba něco zánovního.

      Pokud tě to chytne, tak stejně dřív nebo později budeš chtít karbon rám, elektrické řazení a karbonové kola. Takže když teď ideálně koupíš kolo, co má třeba ty první dvě věci, v budoucnu koupíš jenom kola. Jestli koupíš hlínu na mechanice, dost možná budeš příští rok kupovat nové a svoje prodáš s 50 % ztrátou.

      3 0
    • LM  

      Odpovědi na základě mých zkušenosti:

      Poraďte, nebudu na tom gravelu trpět na horších cestách? Je tento parametr významně rozdílný u těch jednotlivých kol?

      Možná. Ano, pohodlí gravelů se značně liší.

      Je pravda, že ten karbon bude prostě více žehlit nerovnosti? Platí to vždy, nebo jak to poznat?

      Měl by, ale záleží taky, jak je ten rám udělaný.

      • Nejpohodlnější gravel, na kterém jsem zatím jel, bylo Ridley Kanzo Adventure.
      • Oproti tomu, závodní Ridley Kanzo Fast, kde ta zadní stavba vypadá trochu jinak, byl tuhý jak šutr. Oboje karbon rámy.
      • Z toho tvého výběru by mohl být nejpohodlnější Cannondale Topstone Carbon 4, ale na něm jsem zatím nejel.

      Má smysl systém jako Kingpin u Cannondale, nebo Future Shock o Specialized?

      Ano.

      Jakto, že jsou takové rozdíly v ceně těch karbonových kol? S podobnou výbavou to může být od 50k klidně do 100k?

      Značka. Marketing. Výprodej starších modelů. Ale gravely obecně jsou cenově pěkně „osolené“.

      0 0
      • Azmir  

        38 vs 50mm pláště na těch Ridley. To i kdyby ten rám na 50mm pláštích byl z betonu, tak to kolo bude pohodlnější…

        0 0
        • FOSA  

          Když tam pošleš 3–4 bary, tak nebude :-))

          0 0
          • Derwen  

            OT: Mám gravela chvíli, od začátku bezduše 40mm, kolik tak orientačně foukáte? Na enduru je vozím “sto let” a mám jasno ( pláště 1,2Kg+), na gravel jsem použil jakousi kalkulačku na netu a hodilo to na mě 36/39psi F/R při mých 80kg. Nechci ty ráfky rozštípat, tak tomu zatím věřím, ale uvítám vaše letité zkušenosti!

            0 0
            • Azmir  

              Foukám stejně jako na fullu, tzn foukám tak dlouho, dokud to není dost na to, abych nebouchnul ráfek o každou blbost. Takže vlastně jinými slovy, co nejnižší možný. Ale nejsem závodník, co honí průměrovku a ocením spíš pohodlí, každý to může mít jinak.

              0 0
            • jIrI___  

              Se svým metráčkem foukám 40 mm pláště na 2,3 bar předek a 2,8 bar zadek. Je to spíše více než méně.

              0 0
            • FOSA  

              S 95kg vozím něco kolem 2 barů (2,2 zadek, 2 předek?) a tufa 44mm. Měřák na pumpě je orientační, to už víc řekne palec :-D Většinou je doma lehce prefouknu, a pak na prvním štěrku lehce upouštím. Tlak drží tak cca 14dnu, pak dofukuji a proces opakuji :-D možná je to voser, ale nesprávný tlak umí nejvíc pokazit pocit z kola.

              0 0
            • LM  

              V rámci hledání pohodlí jsem tlak postupně snižoval, až jsem našel pohodlné optimum, které se ještě nežvýkalo, stále dobře jelo, ale na kořenech už mi často zvonily ráfky a na šutrech občas defekt.

              Tak jsem tam dal pěnovou vložku a dobrý. Tlumí to ještě o něco lépe a nedefektím.

              0 0
              • detoxy  

                Jestli karbon nebo hliník je za mě hlavně o vzhledu, trochu o váze a pak možná nějaké vlastnosti. Mnohem větší vliv mají bezduše, nízký tlak. Předek tak 2,2, zadek 2,7. Záleží na váze jezdce a taky jak často jsi ochotný dofoukavat. Já to dělám cca 1 týdně a na konci už mám něco kolem 1,8 baru. Jakmile začnu ťukat nebo žvýkat, tak dofukuji. Pro tvoji váhu bych chtěl průchod na cca 44mm pláště. Pokud chceš jít dál v pohodlí, tak pak už na smysl karbon rám s nějakým systémem odpružení (Cannondale kingpin, Trek isospeed, Spec. Futureshock). Ale nepočítej, že rozdíl v ceně bude adekvátně vyvážen nárůstem pohodlí.

                0 0
    • RUSH  

      Pokud se bavíme o pohodlném posedu neboli o pohodlné geometrii, pak Topstone je velmi pohodlný a posed je neblíž MTB. Další pohodlná kola jsou např. Cube Nuroad nebo Giant Revolt.

      Možná ještě pohodlnější geo maji některé endurance silničky, např. Canyon Endurance nebo Cube Attain.

      Pak je třeba ale zvážit max průchdnost plášťů a i převody, protože na gravelech bývají obvykle lehčí převody.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.