Ahoj, nejsem žádný profi cyklista, dnes mám asi 15 let staré horské kolo Merida Big Seven 100 s předním odpružením. Ale chci začít jezdit trochu více, tak vybírám něco nového a zvažuji gravel.
Je mi 39, 80kg, 180cm, jezdím „kolem baráku“, vzdálenosti typicky 20–50km (podle terénu) s převýšením 200–500m, nejvíce cyklostezky, nějaká silnice 3. třídy a občas vjedu na nějakou lesní cestu/pěšinu (odhaduji třeba 25% času). Určitě žádné divoké sjezdy, skoky, přejezdy šutrů nebo něco podobného.
Hledám kolo, se kterým to bude větší pohoda na silnici/cyklostezce, protože mám dojem, že s tím stávajícím horákem je to fakt dřina.
Na druhou stranu mám ale obavu, jestli na tom gravelu dokážu v klidu projet nějakou tu lesní pěšinu nebo více rozbitou polní cestu s hrubším štěrkem, apod.
Aktuálně mám dva favority:
Superior X-ROAD 6.5 GR – Hliník, převody 1×12, ráfek DT Swiss R500 a pláště Schwalbe G-One Allround, cena kolem 45.000 Kč
Superior XR 9.5 GR – Karbon, stejné osazení jako předchozí a cena kolem 60.000 Kč
Na obou jsem seděl, ale za tu krátkou projížďku vlastně¨nedokázal poznat rozdíl :) no a vzhledem k tomu si říkám, jestli vlastně nemířím zbytečně vysoko. Když k tomu bude dobrý důvod, jsem připraven investovat třeba 60k, ale poznám se svým ježděním vlastně rozdíl proti kolu za polovinu?
Další varianty, na které jsem se díval:
ROCK MACHINE Gravelride CRB 700, Karbon, 2×10 s cenou 45.000 Kč
Cannondale Topstone Carbon 4, karbon, 2×10, cena 60.000 Kč
Kross Esker 7.0 2025, karbon 1×12, cena 50.000 Kč
Specialized Diverge COMP E5, hliník, 1×12, cena 55.000 Kč
CTM KOYUK 3.0, hliník, 1×12, cena 42.000 Kč
Poraďte, nebudu na tom gravelu trpět na horších cestách? Je tento parametr významně rozdílný u těch jednotlivých kol?
Je pravda, že ten karbon bude prostě více žehlit nerovnosti? Platí to vždy, nebo jak to poznat?
Má smysl systém jako Kingpin u Cannondale, nebo Future Shock o Specialized?
Jakto, že jsou takové rozdíly v ceně těch karbonových kol? S podobnou výbavou to může být od 50k klidně do 100k?