Výběr kola - horské MTB 29 ASL či kros?

42 nepřečtených
  • Kapocka

    Ahoj, potřebovala bych poradit s výběrem kola, mám vybrané dvě kola a nemůžu se rozhodnout. A sice: horské kolo Author Solution 29 ASL nebo krosové kolo Author Stratos 29 ASL. Můžete mi prosím poradit?

    Dosud jsem na kole příliš nejezdila, cca 20km za týden. Teď bych ale chtěla začít jezdit na kole do práce, celkem 34 km denně po cyklostezce. Plus někdy výlety na kole a výjimečně do lesního terénu. Čili 90% po cyklostezkách a 10% terén. Nedokážu se ale rozhodnout mezi dvěma výše zmíněnými koly (obě stejná cena – 14k), tedy jestli raději horské nebo krosové kolo. Při zkušební jízdě jsem si vyzkoušela obě kola, na obou se jelo velmi dobře, pocitově mi bylo trochu příjemnější horské kolo. Bojím se ale, že na horském kole se na cyklostezkách člověk nadře víc než na krosu. V prodejně kol mi řekli, že je to rozšířený mýtus a moc pravda to prý není. Co myslíte? Které kolo byste mi poradili?

    0 0
    • plysovykozisek  

      Nebylo by na škodu dát sem odkazy na daná kola.

      0 0
    • Mart7  

      Co ještě zvážit spirit? o model vyšší verze a loňský stojí 13 tisíc. V černé variantě vypadá dle mého líp než stříbrný, ale u authora je lepší kola vidět. Jinak vidlice RST blaze pod lehčím jezdcem skoro nepruží.

      0 0
      • Kapocka  

        Spirit je vyšší řada a loňský nebo starší model by mi nevadil (obecně), ale bohužel má kola 27,5", což mi trochu vadí. Mám za to, že na velkých kolech se jede líp a jsem na ně i zvyklá, proto bych raději kolo s 29".

        0 0
    • adam1  

      “Ovečko “ jak to popisuješ tak “Fitnes”:)

      https://www.canyon.com/….0/1981.html

      Ano ,ano je to drahší ale věř že to pojede o parník lépe než postované potfory:)

      A budeš mít při jízdě úsměv od ucha k uchu a těšit se až skončí šachta!:)))

      0 0
      • adam1  

        Pardon Šichta jako robota:)

        0 0
      • Mart7  

        na TX505 nábojích to teda pojede… navíc místo zmiňovaných 14 tisíc stojí přes 18

        Jen pro porovnání author codex za 18 tisíc, 10% sleva kódem. Líp vybavený a hmotnost uvádí 12,4 kg.

        0 0
    • fyluta  

      mrkni třeba na bazoš ..

      v týhle cenovce to bude pořád sr*ní…

      0 0
      • Kapocka  

        Myslíš, že kolo za 14 tis (před slevou 16tis) od Authora bude shit? Mám to na ježdění do práce a z práce (celkem 34km) a občas nějaký ten výlet, terén spíš výjimečně. A výhledově pro sedačku na dítě a rodinné výlety. Má smysl investovat víc?

        0 0
    • Petr L2  

      Kros nebrat. A je jedno jaký výrobce, obecně je to kolo k ničemu.

      0 0
      • Kapocka  

        Proč je k ničemu? Takže není pravda, že na horském kole se jede na silnici hůř než na krosu?

        0 0
      • roman 3D  

        ale noták:-)

        0 0
        • Kapocka  

          Tak já fakt nevím, nejsem odborník. :-p :-) A z různých stran slýchám různé názory…

          0 0
    • MlokCZ  

      Jak kolo pojede na cyklostezkách, tak o tom vůbec nerozhoduje typ kola, ale vždy konkrétní vlastnosti daného kousku kola.

      Vynechám teď berany a budu řešit jen zbytek produkce, kde nejsou použité:

      • největší vliv na rychlost v rovinatějším terénu má aerodynamika a ta je z největší části daná nastavením posedu na daném kousku kola a to může být dle konkrétního výběrů na jakémkoliv typu kola jak hodně sportovní, tak hodně narovnaný posed, tak něco mezi a na typu kola tady vůbec nezáleží, jen na konkrétním výběru daného modelu a doladění posedu
      • další vliv jsou pláště, u nich se nejvíce projeví valivý odpora ten zase záleží pouze na konkrétním typ pláště a ne na typu kola, jen u krosových kol bývají častěji nějaké pláště s ochranou proti defektům, které jsou pak o dost pomalejší; ve všech kategoriích kol ale existují opravdu rychlé pláště (třeba G-one jsou jak objemné bikové, tak v užším gravel rozměru, který jde na krosová kola), takže žádná kategorie kol nebude obecně rychlejší;

      na hodně levných kolech bývají pak často hodně mizerné pláště, které nejedou a to bývá jak u biků, tak u krosových kol

      • u užších plášťů (u krosu) pak zůstane oproti biku výhoda pár gramů dolu a lepší aerodynamika za užší plášť, ale to už jsou oproti předchozímu velmi malé vlivy, které nemusíš vůbec ani poznat

      Ve výsledku pak vhodně postavený bike a vhodně postavený kros (tedy totožný posed na obou a na obou vhodně vybrané jezdivé pláště) pojedou po pěkném povrchu ± stejně s neznatelným rozdílem.

      Problém tedy nebude typ kola, ale konkrétní vůběr. U biku mohou být v originál osazení moc teréní pláště, kde pak umocněno tím, že to jsou levné mizerné pláště to vůbec nepojede. U krosu to v originále ale nemusí být o nic lepší, zase kombinace levných mizerných plášťů s výraznější ochranou proti defektům a také to nepojede vůbec.

      Takže nejlépe si nechat postavit a rovnou použít nějaké rozumné pláště nebo případně když na sériovce budou mizerné, tak hned vyměnit (ale tím bude už cena hned dost narůstat).

      Pokud se zvolí rozumně postavený jezdivý bike, tak tam vždy můžeš dát užší pláště jako na kros, takže ta možnost tu vždy zůstane. Opačně už to neplatí. Když vezmeš kros, tak máš už smůlu a objemné pláště tam nedáš.

      0 0
      • fyluta  

        Asi souhlas…

        pro autora nahoře:

        neboj se HORÁKA…

        víc vydrží, je pohodlnější a možná i bezpečnější.

        odpor pneu:

        NEPLATÍ že užší jede lépe a pokud tak jen slick a na 8bar…

        pokud maš pneu na 4bar , tak širší pneu ti pojede lépe po n=uplně ideálním povrchu. Pokud pojedeš polňačku tak širší pneu vyhraje.

        dam ti odkaz , ale i pro jiné…

        https://prahounakole.cz/…plast_05.png

        a více:

        https://www.kupkolo.cz/…-2015_CZ.pdf

        20str.

        0 0
        • Kalic  

          Mlok tě sežere kvůli těm tlakům :-)

          0 0
          • fyluta  

            paní nemá bezduše na 2bar :ú

            jinak pro Kolegyni..

            NEJSME TAK BOHATÍ ,abychom kupovali levný věci.. 34km denně je dost..

            https://www.decathlon.cz/…8364733.html

            0 0
            • MlokCZ  

              Tím pokusem o vtip to nezachráníš. To, co jsi o tlaku napsala je typický nesmysl, jak to přesně v reálu vůbec není.

              Většina měření je naopak pro duše, takže bezduše sem vůbec není třeba tahat (a když, tak tam to bude skoro stejné, jen optimální tlak bude o malý chlup nižší).

              8 bar=116psi

              Už jsem pár dní nedával odkaz

              http://trstriathlon.com/…ua-poertner/

              je to pro 75kg jezdce a 25mm pláště

              116psi je přefoukáno i pro naprosto perfektní čerstvě položený asfalt. I tam to kvůli tomu tlaku pojede hůř a to dokonce o chlup hůř než jen 70psi. Takový asflat ale v reálu v podstatě není téměř nikde.

              Pro ne už zcela perfektní asfalt (kterého bude v reálu nejvíce) je těch 116psi ještě horší než 60psi.

              A pro horší pevný povrch je to úplně už mimo měření (tam má minimálně reálně použitelný tlak nejnižší valivý odporem a jakékoliv navýšení tlaku valivý odpor extrémně zvyšuje).

              Pro kombinovaný povrch tak bude dobré vybrat nějaký kompromisní tlak kolem 70psi (při ježdění tras s převážně jen opravdu kvalitním asfaltem případně lehce přidat na 80psi). Pointa je v tom, že navýšení tlaku i pro ten perfektní asfalt sníží valivý odpor opravdu minimálně. Ale opačně při fouknutí vyšších tlaku je navýšení valivého odporu na horším pevném povrchu naopak hodně velké.

              Foukat více než 90psi pak nedává smysl, ani když bude 80% trasy po naprosto perfektním asfaltu (a to opravdu nebude, trasy s 80% zcela nového perfektního asfaltu opravdu běžně nejsou).

              Většinou je pak stejně nejlepší foukat co nejméně to jde, protože to stejně skončí na limitu, aby se to moc nežvýkalo v zatáčkách a nebyla permanentně proražená duše. Tuhle hranici stejně většina jezdců (pro těch 75kg) bude mít právě někde kolem 60–70psi (každý dle stylu jízdy to bude mít trochu jinak).

              8 barů je pak naprostý nesmysl. A to bylo celé pro 75kg jezdce. Kapocka bude vážit pravděpodobně ještě výrazně méně. Pro 60kg jezdce bude optimální tlak i pod 60psi.

              Pro objemné pneu na biku by pak 4 baru byl ještě více mimo. Pro 2,25" by to dokonce bylo za hranicí max. povoleného tlaku většiny plášťů i ráfků.

              Pro 2,25" rychlý plášť na pevný povrch typu G-one allround by byl rozumný tlak pro minimální valivý odpor pro 75kg jezdce tak maximálně kolem 2,5 baru. V případě více horšího asfaltu nebo třeba nějaké šotoliny ještě výrazně nižší tlak.

              0 0
              • MlokCZ  

                A tuhle část by chtělo mít někde zarámovanou, aby tu byla pořád někde vidět. Tím by už konečně příspěvky s doporučením přefukovat pláště se tu přestaly objevovat.

                When we plotted it out, we found the line defining the relationship between pressure and impedance is much steeper than rolling resistance, which means you start bleeding off energy due to impedance much more quickly than rolling resistance. It turns out that it’s much better to be 10 or even 20 psi lower than the ideal tire pressure than 10 psi higher.

                0 0
                • fyluta  

                  8bar bylo myšleno na SILNIČKU… (ale koukám, že i tam jen 4 bar ? – v tvém odkazu až 100psi leze dolu… pri novém asfaltu)

                  na její kolo stačí do 4Bar…

                  já většinou horák 2bar bezduše.

                  z celé moji zprávy si se chytl jen těch 8 bar :d

                  šlo o to, které pneu má nižší valivý odpor při stejném tlaku.

                  mrkni na ten odkaz schwalbe a na str . 25

                  0 0
                  • nitraq  

                    Odložím si zde můj oblíbený graf tlaků sliničních pneu, okrajově použitelný i pro treky, často mají pláště s šířkou blížící se k těm 37 mm. Když se to porovnám s Mlokovým článkem, tak to docela spolu sedí. 170 liber jezdec, takže 77 kg, k tomu kolo, vybavení a může to být 85, možná 90 kilo. Graf pro 25 GP4000 říká foukat někde mezi 90 a 100 psi, je to celkem jedno. Pokud by se počítalo rozložení váhy přední/zadní kolo půl na půl (což samozřejmě není, ale článek tohle neřeší, tak zjednodušuji), tak pro pláště 25 mm z grafu vychází tlak asi 85 psi. Celkem shoda, co?

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Já bych k tomu ještě znovu zdůraznil tu větu z článku:

                      It turns out that it’s much better to be 10 or even 20 psi lower than the ideal tire pressure than 10 psi higher.

                      90–100psi bude optimum pro běžný ještě celkem slušný asfalt (tedy ne pro zcela nový čerstvě položený). Ale stejně se takový tlak ve výsledku ještě moc nevyplatí. Když ufoukneš na 70–80psi, tak na tom stejném běžném asfaltu navýšíš valivý odpor jen o 2–3W, tedy naprosto minimálně.

                      Oproti tomu ale na mizerném asfaltu tím zíškáš i více než 10W.

                      Takže pak stačí, když toho mizerného asfaltu bude na vyjížďce třeba jen 20% a už to bude v celkovém součtu vyrovnané za celou vyjížďku.

                      A přitom při celkově vyrovnaném součtu valivého odporu na celou vyjížďku navíc získáš daleko větší pohodlí a lepší grip.

                      To pravdilo 15% dropu je asi nejlepší pravidlo pro výchozí tlak a ten pak lehce doladit dle toho na jak kvalitním asfaltu kdo jezdí (tedy zejména pro snížení na horším asfaltu).

                      0 0
                    • Gwaihir  

                      To je nějakej divnej graf nebo ho nechápu. Buď tam chybí hmotnosti pro normální chlapy (90kg) nebo je ta hmotnost počítaná na kolo (wheel, tj. přední bude jinak zatížené jak zadní) a to neumím zjistit.

                      0 0
                      • nitraq  

                        Je to váha na kolo. Jak lze zjistit – postavit si kolo ke zdi, na zem osobní váhu a na ni položit přední a pak zadní kolo, zatímco sedíš na kole.

                        0 0
                  • MlokCZ  

                    Odkaz na Schwalbe je jen ilustrace chování širších plášťů z měření na válci a vůbec ne z měření z reálné jízdy. To už by u Schwalbe měli také vyhodit, protože to jsou pro realitu nesmyslná čísla (ten graf vzniknul před mnoha a mnoha lety, kdy ještě nebyla žádná dostupná měření z reálné jízdy).

                    Celý příspěvek jsem se snažil vysvětlit jaký je nesmysl těch 8 barů pro silničku. A pak, že je výhodnější mít pro perfektní asfalt (který v reálu skoro není) výrazněji podfoukáno pod ideální tlak (nárůst valivého odporu bude stejně jen velmi malý) než mít akorát na perfektní asfalt a pro horší mít přefoukáno, protože na horším už i při lehkém přefoukání bude nárůst valivého odporu (nebo spíš tedy v součtu se ztrátami s vibrací) velký.

                    Takže na reálné použití pro smíšený asfalt na vyjížďce vyjde optimální tlak pro silničku mnohem níže než těch 100psi.

                    To s tím stejným valivým odporem při stejném tlaku právě v reálu také vůbec neplatí. To platí pro testy na bubnu (z těch to vzniklo včetně toho grafu od Schdwalbe) ze kterých to vždy vycházelo, ale realita jiná.

                    V reálu pak stejný tlak povede k většímu valivému odporu pro objemnější pláště pokud se budeme pohybovat pro reálně použitelné tlaky (tzn. do povoleného maxima pláště ráfku pro objemný plášť a naopak pro použitelný tlak pro málo objemný plášť, abys nebyl pořád na ráfku nebo to už úplně neplavalo).

                    Pro silniční vs bikový už to ani nepůjde porovnat, protože nenajdeme stejný použitelný tlak. Tak zkusím příklad pro menší rozdíl objemů plášťů.

                    Třeba G-one allround v šířce 40mm vs 57mm. Jezdec zase kolem 70–75kg.

                    Pro šířku 40mm dejme tomu bude rozumný (kdy to i nejlépe pojede po pevném povrchu mimo terén) tlak pro kombinaci různě kvalitních tvrdých pevných povrchů třeba někde kolem 45psi (v závislosti na hmotnosti jezdce, teď není podstatná přesná hodnota, jestli to bude o 5psi více nebo méně).

                    57mm G-one speed na 45psi rychlejší nebude, protože bude už přefoukaný a pro nejnižší valivý odpor na takové kombinaci povrchů bude třeba ufouknout.

                    A to neřeším terén, ten kdyby se do toho přidal, tak budeme ufukovat více pro obě šířky.

                    A co se týká valivého odporu různě širokých plášťů v případě použití optimálního tlaku pro danou šířku. Tak tam to z reálných měření z jízdy vychází na valivý odpor ± stejný nezávisle na šířce pláště. Tedy neplatí v reálu, že širší plášť má menší valivý odpor.

                    Pokud do toho ještě vezmeme srovnání reálně dostupných plášťů na trhu (jen pár plášťů je dostupných ve výrazně jiných šířkách), tak pro slicky a asfalt jsou pořád nejrychlejší silniční pláště. Nejlepší silniční kousky vycházejí o malý chlup lépe než nejlepší objemnější kousky (zase pro optimální tlak pro daný objem pláště). Ale rozdíly jsou minimální. Oproti tomu rozdíly mezi nejlepšími, průměrnými a nejhoršími plášti (i stejné kategorie plášťů) jsou mnohonásobně větší.

                    0 0
                    • Kalic  

                      Zajímavé by bylo vědět, jak se chovají při různých tlacích levné pláště, které dávají na kola za 14k (viz úvodní příspěvek). Řekl bych, že tam nebudou menší tlaky tak výrazně výhodnější kvůli větší energii potřebné na deformaci pláště při nižším TPI, větším podílu gumy, horší /nepoddajné směsi atd.

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        Taková měření jsem nikde neviděl a zajímavé by to bylo.

                        Nemohlo by to být ale spíš opačně? Určitě se shodneme, že ty nejlevnější pláště potřebují více energie na svojí deformaci.

                        Nárůst valivého odporu u vyšších tlaků (to co máme k dispozici z reálných měření z jízdy) je daný právě tím že se plášť moc málo deformuje a dochází tak k vibracím celé soustavy.

                        Pak mi přijde, že u levných plášťů naopak budeš potřebovat foukat ještě nižší tlaky, aby vůbec k nějakým deformacím mohlo docházet a při použití stejného tlaku jako u dražšího podajnějšího pláště stejného objemu a vzorku bude docházet k menší deformacím a zvýraznění nárůstu té vibrační složky, která dělá ty vysoké valivé odpory pro vyšší tlaky.

                        Pořád samozřejmě zůstává otázka jak to bude pro takový plášť pro rozdílné tlaky pro stejný nepodajný plášť, já si moc netroufám odhadovat, jak to bude.

                        0 0
                        • fyluta  

                          Takže tlak vyšší způsobuje vibrace a tím větší valivý odpor ? – pišeš rozvibruje celou soustavu..

                          Je fakt, že jsem jel teď v krátké době dvakrát jeden menší závod a napojilo se to v jednom místě do lesa, kde mně to minule pěkně jelo a teď jsem nejak ne a né chytit tempo… Bylo určitě způsobeno tvrdším pláštěm.. přes 2 bar ale méně jak 2.2.. (bohužel ten tlak většinou „ladím“ před startem, z 2.2bar a upouštím baj voko…)

                          0 0
                          • MlokCZ  

                            Kdyby se jezdilo jen po ideálně hladkém povrchu, tak by platilo u slicků, že čím vyšší tlak, tím nižší valivý odpor.

                            Ale protože takový povrch neexistuje (nelze vůbec vyrobit), ani perfektní nový asfalt se ideálně hladkému povrchu ani neblíží, tak to tak nefunguje.

                            A ten nárůst valivého opodru dělají mikrovibrace povrchu. Na slušném asfaltu ty vibrace nejsou pocitově ani cítit, na to jsou moc malé. Ale ztrátu energie způsobují.

                            První se na to přišlo při měřeních na povrchu, kde už ty vibrace jasně tělem vnímáš, např. tady

                            https://janheine.wordpress.com/…nd-pressure/

                            Tam je to měřeno za bílou čárou v místě cílených konstručnkních drobnýcn nerovností. Ty jsou jezdcem už opravdu hodně cítit na silničce. Ale pointa je v tom, jak obrovské byly naměřené ztráty díky těm vibracím.

                            U asfaltu i pěkného je to pak důsledek toho stejného, jen to jsou mnohem menší tělem ještě nepostřehnutelné vibrace. Také ztráty tam jsou pořád mnohem menší než v tom testu v tom odkazu. Tam byly ztráty ve vibracích kola a jezdce celých 290W.

                            A jak se jedná pak u biku o terén, kde jsou i o něco větší nerovnosti a už se to ani nedá nazvat jen vibracemi, tak se nejnižší valivý odpor posouvá ještě do daleko nižších extrémů (nízkých tlaků). V podstatě většinou už pak vůbec nejde tak nízké tlaky jezdit a vždy to končí na hranici minimální použitelného tlaku z důvodu žvýkání/cvakání duší/ničení plášťů/ničení ráfků. Pokud tedy nebudeme brát do úvahy extrémy, že už na lehčí XC si vezmu bezduše + pro core vložku proti zničení pláště a ráfku a tomu superširoký ráfek typu 35mm+ (tam už by to šlo podfoukat i více než je potřeba).

                            Ono na silničce je to limotované podobně. Pokud někdo vozí třeba ještě jen 25mm pláště, tak tam potřebuješ poměrně velký tlak, abys neprorazil duši na každé druhé nerovnosti, kterou nebudeš skákat.

                            0 0
                          • MlokCZ  

                            U XC biků je to skoro vždy limitované u XC šlupek plášťů (které sami nedrží tolik tvar) šířkou ráfku. Třeba by to sneslo pro menší valivý odpor v terénu, lepší grip a pohodlí ještě nižší tlak, ale už se to zase bude moc žvýkat v zatáčkách.

                            A někomu pak vadí extra nízké tlaky při nástupu ze sedla, to se pak už slušně houpe. A při tom nástupu tam budou i větší ztráty (pro hobíka v celkovém průměru zcela zanedbatelné, ale pocitově to může leckomu vadit).

                            0 0
                            • Kapocka  

                              Děkuji MlokCZ, fylutovi i ostatním za přínosné komentáře, občas jsem se trochu nechytala, ale i tak jsem moc ráda za vaše komenty. A můžu se ještě zeptat, do jakých tlaků tedy nafukovat bike s levnějším pláštěm, konkrétně plášť Author Speed Master 29" x 2.00"? Pochopila jsem správně, že max. 4 bary, tj. 60 psi, nebo lépe i méně?

                              A má smysl plášť vyměňovat za dražší, např. zmiňovaný G-one, pouze pro rekreační ježdění?

                              0 0
                              • Gwaihir  

                                No pokud se bavíme o mtb a máš cca 80kg, tak Matěj Charvát fouká 1.7 vpředu a 1.9 vzadu. Každých 10kg je cca 0.1 barů. 4 bary, jestli to dobře chápu je pořád strašně moc na mtb.

                                0 0
                                • roman 3D  

                                  jo, nejlíp jezdit na skoro vypuštěných, mají prý nejmenší valivý odpor a největší pohodlí

                                  0 0
                                  • fyluta  

                                    jj včera jsem to zkusil při závodě.., musel jsem jednou zastavit a podívat se, jestli to nemám prázdný .. a neměl :)

                                    0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.