Výběr gravel biku do 50k pro začátečníka – rady?

160 nepřečtených
  • Evzenster

    Ahoj všichni,

    hledám radu ohledně výběru gravel biku. Úroveň: Začátečník+ :)

    Rozpočet je do 50 000 Kč.

    Kolo budu používat 1–2× týdně, převážně na cyklostezkách.

    Dříve jsem měl levnější MTB, ale zjistil jsem, že většinu času stejně jezdím po asfaltu, takže teď uvažuji o gravel biku.

    Uvítám jakékoliv rady, jak k výběru přistoupit.

    Díky!

    0 2
    • Dan205  

      Kross Esker 6, s tímhle rozpočtem ti zbyde na výbavu a jako startovací gravel super.

      0 2
    • gerrard  

      Zajdi do obchodu a nějaký si zkus.

      1 0
    • jIrI___  

      Vyber si pár kandidátů, kteří se ti líbí, a dej je sem na zhodnocení. Zrovna v této ceně je strašně množství gravelů a nikomu se nebude chtít dělat ten průzkum trhu místo tebe… A doporučuju gravel nejdříve vyzkoušet (ne 10 m na parkovišti před obchodem). Gravely jsou sice trendy, ale pro lidi zvyklé ujet pár km týdně na MTB je to poměrně specifické kolo.

      Pokud by ses nebránil bazaru, tak budu prodávat svého karbonového Grizla vel L na bezdrátovém Sram Rival XPLR AXS, cena by se pohybovala blízko tvého rozpočtu :)

      1 0
      • Evzenster  

        Díky za tipy. Určitě něco půjčím na zkoušku na den-dva než koupím.

        V podstatě to je pointa mé otázky – ne o konkrétní doporučení kola, ale spíše o tom, jak přistupovat k výběru – co je důležité a co není, atd. Jsem začátečník a nabídka je opravdu ohromující…

        Grizly se mi moc líbí, bohužel L by pro mě asi bylo příliš velké (měřím 180 cm)…

        0 0
        • Dan205  

          V první řadě si rozhodni, jestli chceš jedno- nebo dvoupřevodník. Zbytek je v téhle cenové relaci (u nových kol) plus mínus podobný (hliníkový rám + karbonová vidlice), ale tohle je věc, od které by ses měl odpíchnout. Za mě pokud jezdíš asfalt, tak dvou.

          1 0
          • Evzenster  

            Díky! Jdu tedy studovat, v čem je prakticky rozdíl mezi jedno a dvou převodníkem, a pak uvidím :)

            1 1
            • J1RKA  

              mas nejakou predstavu jak budes jezdit < kopce – rychlost – kadence > ja bych treba uz nechtel 2 prevodniky kdyz tu je 1×12sp

              4 0
              • Hornito  

                Já to mám přesně naopak, asi záleží na každém, co mu sedne.

                0 0
              • wilda81  

                „Kolo budu používat 1–2× týdně, převážně na cyklostezkách.“ … „zjistil jsem, že většinu času stejně jezdím po asfaltu,“

                Na zmiňované použití dvoupřevodník IMHO úplně v pohodě.

                4 0
                • J1RKA  

                  no a presne natohle ma kamarad < jakoze gravela > 1×10 a staci muto taky, proste mensi kopecky vpohode a 40to jede taky

                  0 1
                  •  
                    Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                    6 3
        • jIrI___  

          Osobně mám mezi gravely dva favority. Na převážně silniční jezdění Trek Domane (ten se blíží endurance silničce), na převážně jezdění mimo silnici Specialized Diverge. Bohužel oba jsou od výrobců, kde se platí za nápis na rámu, a v tvé cenovce by se možná daly sehnat jen hliníkové verze se základním osazením. Další věc pro odfiltrování vyloženě nevhodných kol je jedno/dvoupře­vodník, jak už umínil Dan205. Tento bod za tebe nikdo nerozsekne, je to čistě jen o tvých preferencích.

          0 0
    • Luboscykloamater  

      Výběr kola je dobré neuspěchat (nakombinovat jako zdroj informací třeba BikeForum, Youtube, weby výrobců/prodejců, zajít do pár prodejen kol), vhodné kolo pak znamená neřešit v brzké době výměny komponentů či výměnu celého kola, na hezké a dobře funkční kolo se pak asi člověk více těší. Důležité je pak moc nepřemýšlet a jít hlavně jezdit, i když to člověka musí bavit. Mám asi 3,5 roku karbonový Cannondale, kde jsem asi zbytečně zaplatil něco navíc za značku, ale to nevadí. Jsem spokojený s 2 převodníkem 46/30, kazeta 11–34, ty nejtěžší převody používám málokdy a nejlehčí 30/34 je určitě dostatečný na většinu kopců v ČR. Vyhovuje mi GRX , bezduše a nižší tlaky. Je dobré mít možnost dát na zadní kolo plášť 45mm (já tam nacpu max. 43mm) či více, když by tě najednou začalo bavit jezdit hodně v terénu. Hydraulické brzdy jsou komfortnější. Dnes bych si v cenové relaci do 50000 Kč vybral asi Canyon, tedy Grizla. Přeji dobrý výběr.

      2 0
    • KAZI  

      Tak jsem ještě zapomněl to asi nejlepší https://www.propain-bikes.com/…ke-it-yours/

      Mám od nich Hugene a je to top, když to srovnávám s konkurencí, ale u pevnejch rámů asi pudu po ceně.

      Nemá náhodou někdo?

      0 0
      • zahr  

        Řekl jsi to dobře, to nejlepší. Pár jich tu už jezdí, my máme doma dva. Za mě super kolo, pro mé použití to nejlepší, co jsem si mohl vybrat, neměnil bych. Mám to laděné víc do terénu. Ale je to věc úhlu pohledu, každý na to může mít jiný názor.

        0 0
      • scota  

        drobný problém může být, je že stojí od 60 000 Kč

        0 0
      • scota  

        drobný problém může být, je že stojí od 60 000 Kč

        0 0
    • july85  

      Taky přemýšlím o Gravelu, chtěl bych jen nějakého otloukánka na přejezd Republiky a bike touring a přemýšlím nad základním Diverge E5

      Máte někdo zkušenosti se základní verzí, popřípadě na co si dát pozor? A ano, mám rád Specialized a gravel budu používat jen vyjímečně na delší trasy po asfaltu. Na vše ostatní mám Epica HT.

      0 0
      • Johny.Merida  

        Za 31 tis je dnes mechanika brzd už trochu mimo, ale zase je člověk opraví na cestě i v lese…jinak je to solidní dělník a pohodové kolo. Měl jsem ročník 2018 a nebyl problém.

        0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        5 0
      • McBlacky  

        tohle je blbost, to kolo je kromě nápisu na rámu šrot :)

        1 0
    •  

      Koupil jsem za podobné peníze Trek s elektronickým řazením a teleskopickou sedlovkou v Rabe bike kousek za hranicemi a zatím nelitoval.

      2 0
    • Evzenster  

      Moc dekuji vsem za odpovedi a diskuzi

      0 0
      • DaD  

        Takže jasný jo? Dvouplacku a bez toho mi domů nechoď! :-)

        3 0
        • Evzenster  

          :D Já jsem nad typem převodníku ani neuvažoval a netušil jsem, že je to takové žhavé téma! Na MTB jsem měl 1×12 a popravde nepociťoval jsem, že by mi chyběl rozsah v razeni. Ale čím víc čtu články a diskuse, tím víc to dává smysl – zvlášť když se zdá, že v mém rozpočtu je větší výběr kol s dvouplackou. Ještě si to ale musím někde půjčit a vyzkoušet.

          0 0
          • J1RKA  

            jj toje velmi rozumne

            1 0
          • mr.antik  

            já se rozhodoval trošku jinak a vzal jsem kolo s relativně základní dvojplackou 2×10 s tim, že prostě praxe ukáže… A že z dvouplacky jednoplacku udělám vždycky a zatimt teda ani po roce nemám jakosno, protože jsem na tom nejel nějaké dlouhé rovinaté vyjížďky (což není ani můj hlavní záměr)

            0 0
          • Jason Voorhees  

            To není o rozsahu, ale o jemnosti odstupňování a nepotřebě vození pastorků 40+ ;-)

            2 0
            • J1RKA  

              ano souhlas, u silnicky je parada mit to po 1zubu, tocis vpodstate jednu kadenci a jenom cvakas ±

              nicmene, pokud jedes nekde v terenu, tak tam jeti < kadence > vicemene k prdu, zkus si nekdy na silnicce jezdit kratky useky, treba 100m a na konci udelat otocku o 180° na fleku

              0 2
              •  
                Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                1 1
          • nocturnal.unicorn  

            Já mám na MTB 1×12 a gravel, co jsem testovala, byl s 2×12, a byla jsem z přesmykače dost otrávená. Je samozřejmě možné, že nebyl úplně dobře seřízený, ale po tom, co si člověk (v mém případě velmi rychle) zvykne na jednoplacku, už bych dvouplacku nechtěla, a u gravelu jsem při výběru tedy preferovala jednoplacku, i když to nebyla podmínka. Takže určitě si to někde vyzkoušej, každý máme jiné preference.

            2 3
            • Dan205  

              Takže argumenty lidí proti přesmykači – neumím ho používat, je špatně seřízený, nepotřebuji ho.

              3 3
              • zahr  

                A co že ho umím používat, umím ho seřídit, jen ho prostě nepotřebuju a nechci. Vystačím si s 1×12.

                1 1
                • Dan205  

                  Na tebe platí ten poslední argument, to je normální. Jen mi přijde vtipný, že lidi argumentují těmi prvními dvěma.

                  2 0
                  • TK75  

                    Mě spíš smutný…že se prodává něco, co často lidem dělá potíže.Třeba že presmykac škrtá a pomůže leda roztahnout klec klestema :)) teda u 2×10.U 2×11 kde měl presmykac ne dvě, ale čtyři polohy (dvě hlavni a dvě mezipolohy) to uz mi hlava vubec nebrala…jezdit a neustale dorovnavat, aby to neskrtalo

                    0 0
                • Jason Voorhees  

                  A teď si představ, že máš najednou současně na výběr dva pohony 1×11 v jeden okamžik na jednom kole.

                  Jedeš s kopce nebo po rovině, máš vpředu 48/46 a vzadu krásně po zubu třeba do šestýho pastorku. Svištíš to někde lesem po široký…a najednou protilouka?

                  Tak ťuknu levým fakáčem na 32/30z, no a je tam „mtb“ pohon a taky jemně odstupňován. Jedním ťuknutím, pak už jenom pravá ;-).

                  Za mě ideál na gravel.

                  3 0
                  • J1RKA  

                    tak kdyz v tom lese pojedeme < 35km/h >

                    0 0
                  •  
                    Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                    1 0
                  • zahr  

                    1×11 bych na žádný kolo nikdy nechtěl. Jezdil jsem 2×11 na silničce, 2×10 na gravelu a momentálně 1×12 na gravelu, což mi vyhovuje nejvíc. Jestli ťuknu jednou nebo čtyřikrát či šestkrát, je mi uplně jedno.

                    0 1
            •  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
              1 0
          • gerrard  

            Zhave tema to prave vubec neni. Vidis, ze se da spokojene jezdit na obou variantach pohonu. Je to jen o osobnich preferencich, ktere vychazi z jezdeneho terenu a zpusobu pouziti. To mas jedno co vezmes, kdyz ti vybrana varianta nebude vyhovovat, tak zkusis tu druhou. Jen teda z jednoplacky na dvouplacku to jde hur nez naopak a u nekterych ramu to ani nemusi jit.

            0 0
    • VojtaXY  

      Mozna by pomohla informace, jak dlouhe vyjizdky a s jakym prevysenim jezdis. Jsou tam vetsi kopce nebo spis rovinatejsi trasa apod.

      1 0
      • Evzenster  

        Hele, nejspíš to budou hlavně rovinky, a samotné vyjížďky tak kolem 50 km jednou nebo párkrát za týden.

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          3 0
    • Elektronik743  

      Hlavně bych se zaměřil na geometrii rámu a druhou věc na věci týkající se komfortu. Gravely můžou mít pohodový turistický posed, nebo taky geometrii ostřejší než kdejaká silnička. Chceš se na tom pohodově vozit „langsám“ nebo naopak si přišlápnout a jezdit rychleji?

      Potom si ohlídat jestli se mi bezpečně vlezou pláště, které bych chtěl vozit a chtít ráfky kompatibilní pro bezduše. Sám vozím 40mm, ale rezervu na 45 považuju za nutnost, jeden nikdy neví.

      Žabomyší válku ohledně převodů bych tolik neprožíval, ale pro zajímavost: kde mně se jako k zastánci dvoupřevodníku, co jezdí 90% asfalt a rovinky, dostalo z bazaru kolo s 1×11. Pilu jsem dal 42z, kazetu sram 11–36 a nemám problém ani se skoky mezi převody, ani mi žádný převod nechybí. :-) jen se musí nechat jedno, na rovinách má obdobný převod na více zubech lepší zátah, v tom je ta je ta velká pila na dvoupřevodníku lep­ší.

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      • Evzenster  

        >„Chceš se na tom pohodově vozit „langsám“ nebo naopak si přišlápnout a jezdit rychleji?“

        Upřímně řečeno – ještě nevím :) Bohužel to asi pořádně pochopím až ve chvíli, kdy kolo koupím a nějakou dobu na něm budu jezdit. Je to takové dilema…

        Když jsem si před rokem pořizoval hardtail, myslel jsem, že budu jezdit hlavně po lesích, ale nakonec skončil spíš na cyklostezkách, jen občas jsem vyrazil na nějaký nezpevněný terén. Teď, když mi MTB ukradli, už vybírám s lepším pochopením, ale stále tápu.

        >„Potom si ohlídat jestli se mi bezpečně vlezou pláště, které bych chtěl vozit a chtít ráfky kompatibilní pro bezduše.“

        Jj, už se tu zmiňovalo že si mám pohlídat aby se tam vešly 45ky. Zatím kola, co mám v záložkách to splňují.

        Díky

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
        • filipes  

          Kola se daji půjčit, být tebou tak si vyzkouším různé formy kola, nebo převodníky. Kvuli dětské sedačce jsem koupil celopevňák HT misto vysněného gravela a zpětně jsem za to rád (pro moje použití to jede dostatečně a v lese je to pohodlnější, ale na rovinu přiznávám, že se mi nepodařilo zlomit averzi jezdit na kole mezi smradlavými a nebezpečnými auty.) Je to prostě o vlastních pocitech, a nikoliv jak jezdí třeba MVDP.

          0 0
        • detoxy  

          Jsem rád, že ta informace o pláštích zde nezapadla.

          0 0
    • Cen da H  

      Ja mam na kolech Shimano Tiagra compact a na druhem GRX oboje dvouprevodniky, jsem uz starsi rocnik tak jsem na to zvykly a presmykac mi nevadi, nejak mi prijde prirozeny. Zadne kolo se single prevodnikem nemam tak by mne zajimala zkušenosti tech co maji oboje, jaky je vahovy rozdil v dvouprevodniku a kazete ktera jde nekam k 50 zubum? Je mi jasny ze uzivatelsky rozdil bude hlavne v jemnosti odstupnovani kazety, ale furt mi laickym pohledem prijde ze ta obr kazeta musi byt tezsi nez jeden velky prevodnik navic na klikach … je vaha argument pro jednu z variant?

      0 0
      • Cen da H  

        Odpovim si sam, zapomel jsem na vahu presmykace, takze to asi vyjde nastejno. Kazdopadne argumenty pro a proti tu padly a kazdy at pouzije co mu vic sedi. Mit moznost volby je dobre.

        0 0
      • McBlacky  

        Vaha je nepodstatny rozdil. Mam jeden gravel 2×12 a druhy 1×12 a je to skoro jedno. Vic udela posed/gumy a naladeni kola.

        1 0
    • DaD  

      Evzenster: Tak třeba MVDP jezdí dvouplacku i v terénu. Je to takový šikovný klučina, co pár závodů už dokonce vyhrál a vozí takové pruhované dresy :)

      0 0
      • J1RKA  

        akorat bych mozna doplnil, zeby nas posekal a author cupu na skladacce :D tedy jenom ty s jednoplackou

        1 0
      • polo  

        Cyklokros je dobrej příklad rovnocenného použití dvouplacky i jednoplacky. Ani jedno tam není výhodou nebo nevýhodou.

        0 0
      • squalo  

        Tam je to čistě o sponzorovy.

        Shimano ⇒ 2×

        Sram⇒ 1×

        0 0
        • DaD  

          I Shimano umí jednoplacku a kdyby si Matěj řekl, tak ji tam má natotata. Ale nechme profíky to je jiné hřiště. Já to myslel jen na odlehčení:)

          0 0
    • pheno  

      Nevim jak MVDP, ale treba zde The Setup That WON Petr Vakoc The TRAKA 2024! je pekne videt, ze temer kazdy tam mel jednoplacku. A clovek si rika, ze kdyz to staci tem nejlepsim na asi nejvic gravel zavodech v evrope, tak co tady vlastne pocitame a vymyslime za blbosti :).

      0 0
      • wilda81  

        Znáš to přísloví o darovaném koni?

        1 1
        • pheno  

          To ano ale nevypadá to, ze by je absence dvouprevodniku nějak limitovala. Dle výsledkové listiny :)

          0 1
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            2 2
      • Chlebovnik  

        Na YouTube kanálu SRAM, překvapivě všichni dotazovaní vozí SRAM, a tím pádem JEDNOPLACKU.

        Jak překvapivé.

        1 2
    • detoxy  

      Jinak zakladatele lituji. Po přečtení této diskuze bych si správný pohon vybrat nedokázal.

      Výhody 1× a důvod proč to jezdím:

      • jednoduchost řazení, řadím jen +/-
      • jednoduchost čištění
      • nemusím seřizovat přesmykač, a nerachtá to, nepraskne mi lanko
      • nepadá to při řazení smykem
      • nemusím zkoumat jakou kombinaci mám zařazenou, zvlášť po tmě je to peklíčko
      • dětem a manželce nemusím vysvětlovat jak řadit
      • při zmenšeném rozsahu, rozumně jemná kazeta, kterou využívám/sjíž­dím celou

      Nevýhody:

      • pro obzvláště silné jezdce málo těžký, nebo málo jemný
      • pro obzvláště slabé jezdce, malý rozsah nebo málo jemný. Tady si ale myslím, že jezdí tak málo, že tu absenci jemnosti nepoznají.
      2 5
      • wilda81  

        V devíti letech jsem taky neuměl řadit.

        0 0
        • pheno  

          Já ano. A umím to i dnes, a stejně radši vozím 1×12…

          3 0
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            1 1
      • bara2  

        Za tohle ti dávám plný počet hvězd. Akorát si nejsem jista, zda to, byť jako samotný autor, chápeš ;-)

        0 0
      • Tomcat  

        Nepleťte rozsah a převodový poměr

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.