• varchar

    Dobrý den,

    chci si pořídit crosový (popř. trekingový kolo) na každodenní ježdění v průměru do 20km / den. Vážím cca 90kg (čili by to chtělo asi něco pevnějšího, než dural), výška 182cm. Moje požadavky na kolo jsou:

    • Delší životnost rámu (pokud možno alespoň 100 tis. km)
    • Váha může být do 17kg
    • Cena max okolo 15 tis.

    Další požadavky ani moc nemám. Klidně bych si koupil ocelové, ale když nekoukám na nejlevnější kola, tak ocelové asi už nenajdu. Navíc nevím jaký je v praxi rozdíl mezi crmo a hiten ocelí, která se dnes dělá. Uvažuji také, že bych si koupil nějaké zachovalé použité crmo. Do teď jezdím na crosovým kole s crmo rámem, které mám už 15 let, ale už by potřebovalo vyměnit.

    Mohu mít toto použitý kolo s karbonovým rámem za 11,5 https://jizdni-kola.heureka.cz/…carbon-2010/ ale za tu cenu předpokládám, že to nebude příliš kvalitní karbon. Jinak jsem ale na karbon četl hodně chvály – hlavně, že jeho únavová křivka je srovnatelná s ocelí, což by mi vyhovovalo. Je možné někde zjistit kvalitu tohoto karbonu, nebo jsem jen odkázaný na orientaci podle ceny?

    Předem díky za odpovědi.

    0 0
    • ˘Ö˘ Krab  

      Proč by to neměl nějaký neztenčovaný hliník vydržet? S 90 kg bez bagáže tomu moc pokouřit nedáš, pokud je nezačněš používat místo MTB. Klidně i karbon, jak jsi správně poznamenal, Author je celkem značka a tak není důvodu mu nevěřit. Jen počítej časem s novými záplety.

      Ale pokud bych dnes řešil každodenní jízdu za každého počasí, tak jednoznačně kotoučové brzdy.

      Nejlepší je trefit něco takovéhoto ve správné velikosti.

      0 0
      • varchar  

        Zřejmě by taky vydržel, ale vzhledem k tomu, že chci, aby kolo vydrželo co nejdéle, tak se zkouším poohlížet po vhodnějším materiálu. Taky jsem často četl, že hliník rychleji křehne. Několikrát jsem četl, že hliník je tak na 5 let, což doufám, že je blbost :-) Ale nevím jaký v tom je reálně rozdíl. Pokud to jsou nějaký jednotky procent, tak bych to neřešil. Pak se tu taky ale rozděluje levnej a drahej hliník, ale co se týče výdrže, tak taky moc nevím kde v nich najít rozdíl. V mém okolí taky už několika lidem taky praskl. O oceli nevím, že by někomu praskla. Taky mam z hliníku trochu obavy horší nehody při prasknutí. Ocel se prý spíš ohne, než by praskla. Ale v tomhle je na tom karbon asi stejně jako hliník. Našel jsem jenom pár příspěvků, že karbon se neohýbá, ale praská.

        0 0
        • Vilém  

          Tak to budes mit tezky:)

          O hi-ten bych vubec neuvazoval, je to blato s silenou vahou.

          Sehnat, pripadne poskladat noveho treka na CrMo ramu mi prijde jako temer nemozne.

          Snad nejaky ten bazar.

          0 0
        • ˘Ö˘ Krab  

          Řešíš skoro nesmysly, které by měly význam pro transkontinentální expedice (na to je tu také vlákno).

          Ber to tak, že za 100.000 km po zpevněných cestách a silnicích na trekovém kole (bude záležet na kvalitě komponent a technice jízdy):

          2× spotřebuješ komplet záplety (a možná i víckrát)

          2× spotřebuješ převodníky/kliky a pedály

          3–5× sjedeš kazetu

          12 a vícekrát sjedeš řetěz

          2× spotřebuješ řadící páčky

          8× vyměníš bovdeny

          12× vyměníš zadní plášť

          6× vyměníš přední plášť

          4× vyměníš přilbu

          2× spotřebuješ tretry

          8× si koupíš nové rukavice

          3× si koupíš nové brýle

          8× prosedíš kraťasy

          2× vyměníš sedlo

          Takže vzhledem k uvedeným provozním nákladům je případná výměna rámu (z kola do 15.000 Kč celkem) naprosto marginální položka.

          0 0
          • Vilém  

            Asi tak, dural ram, v kategorii, kterou si predstavuje je otazka max 2000,–.

            0 0
          • Yura  

            Ikdyz je ram jen zlomek ceny, tak lidi to berou tak, ze prave ten ram dela to kolo. Kdyz vymeni kola, sedlo, kliky. Furt to je to jejich stare kolo. Ale jak uz vymeni ram, tak uz je to uplne jine kolo. :(

            0 0
          • varchar  

            Díky, to je celkem přesvědčivý, ale potom to vypadá, že nemá smysl, abych řešil nějaký výběr rámu a koupil něco jen podle ceny, i přes to že mam velký výběr :-) (tedy pokud každý rám na kole do 15 tis. vydrží 100 tis. km silnice) Čili byste ani neřešil, jestli ten levný karbon, dural v podobné ceně, či starý crmo?

            0 0
            • ˘Ö˘ Krab  

              Teoreticky to může vydržet, ale ve skutečnosti je to jedno, protože za tu dobu minimálně 2× obměníš celé kolo, tak proč ne i rám?

              Dát si 100.000 km limit je naprostý nesmysl, to jsme chtěli napsat. Kup si co nejlepší kolo pro své záměry, na které máš, po nějakých 30.000 km na něm stejně nezbude skoro nic původního a i nové díly už budou spotřebované. Tak si koupíš další kompletní kolo.

              Dovedu si představit, že silnička (tedy rám a řazení + brzdy) dá i přes těch 100.000 km. Ale už do toho nepočítám ložiska, převodníky, kazety, řetězy, špalky, pláště a kompletní záplety. Ještě jednu věc – taková silnička většinou nestojí do 15.000 Kč. Další věc je, jak bude po těch 100.000 vypadat.

              Ani pokud bys snad koupil nějaké trekové kolo komplet na XT a výborných odolných (tedy asi ne moc lehkých) zápletech, tak by nejspíš 100.000 nedalo a stálo by určitě přes dvojnásobek Tvého limitu.

              Minule jsem vůbec neřešil vidlici, tu také komplet vyměníš, pokud bude odpružená, případně v mezičase nějaké servisy.

              Ať chceš nebo nechceš, kdybys jezdil na kole v amortizaci a spotřebním materiálu za 0,50 Kč/km, tak za 100.000 km do toho nasypeš 50.000 Kč. A než oživovat vrak, je lepší si v polovině intervalu dopřát nový komplet.

              0 0
              • varchar  

                Ok, díky za vysvětlení. Ohledně rámu to to tedy beru tak, že je jedno, jestli koupím levný karbon, nebo hliník ve stejné ceně.

                0 0
          • Bruca  

            poraď mi prosím nějaké pedály, co vydrží 50 tisíc km (2 sady na 100 tisíc.. :-)

            já mám problémy, aby mi vydržely pedály aspoň rok, tedy cca 5000 km.

            takže kupuju nějaké authorácké kolem 300,– prakticky po roce

            ale je fakt, že mám přes sto kilo a jezdím v každém počasí včetně sněhu

            0 0
    • scota  

      Starý Rockmachine Crossride mám asi 16 let a zatím nic neprasklo. Možná že je to tím, že tehdy se dělala kola s rovnýma trubkami bez šíleného hydroformingu. Akorát většinou komponent jsem vyměnil ;-)

      Tehdy stál ukrutných asi 16 500 Kč.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.