Vůle u ořechu na kole Mavic CrossRide FTS-X

61 nepřečtených
  • koky1987

    Ahojte,

    mám koupeného Canyona 6.9 AL a najeto asi 2500km. Minulý měsíc jsem si všiml dost hlasitého vrzání při šlapání do velkého kopce. Proto jsem pátral čím to může být. Vyčistil jsem a namazal řetěz, pedály, závity u pedálů, střed, sedlovku a všechno co jde. Taky jsem všude zkontroloval dotažení. Jediné na co jsem přišel byla celkem velká vůle u zadní kazety.

    Po rozebrání jsem zjistil že má ořech celkem velkou vůli, vše ostatní drží a nemá vůli. Ale je mi divné, že má ořech vůli jako kdyby v části blíž středu kola, tam je totiž jenom asi keramická, nebo plastová asi 0,5 cm podložka, ale ta není nijak poškozená ani vybroušená.

    Přikládám alespoň 2 videa:

    https://www.youtube.com/watch?…

    https://www.youtube.com/watch?…

    Reklamuji to u Canyonu, problém ale je že musím poslat celé zadní kolo. Takže jsem se rozhodnul, že bych si ořech koupil sám a v zimě potom vyreklamuji a budu mít náhradní ořech. Ale chci se ujistit, že to je určitě v ořechu…Má někdo podobné zkušenosti prosím?

    • MatS  

      Tak mám stejné kolo i ročník a mám pocit, že mám ten samý problém. Měl jsem to stejné kdysi na Crossridech na starém 26" kole, ale to už je z baráku. Na podzim jsem měl kolo u autorizovaného servisu Mavic a komplet mi byl zadní náboj vyčištěn a namazán. A teď na jaře divné zvuky a když rukou hnu s kolem, cítím malou vůli. A to jsem myslel, že něco špatně dotáhli. Jak jsi to vyřešil?

      • Njaji  

        Ahoj, mám stejný problém. V servisu mi řekli, že se v ořechu vydírá jakási podložka dosedající na ložisko. Také uvažuji o reklamaci (GC 7,9 2017). Najeto 5000 km. Venku hezky a to nasere…

        • MatS  

          Tak jsem to včera po návratu domů zkontroloval a vůle je u mne spíš mezi kazetou (XT 10s) a ořechem. Ale nechtělo se mi to kuchat celé, snad o víkendu bude čas a chuť. Jinak jsem to měl před sezónou (teda v listopadu vloni po sezóně) v Mavic servisu a tam to komplet rozebrali, vyčistili a namazali. A nic podezřelého nehlásili.

          Najeto mám něco kolem 2000 Km.

    • va-bo  

      Nevím, jestli ten kroužek v ořechu je keramický nebo silonový, každopádně je potřeba jej pravidelně mazat olejem. Jinak se vydírá a chytne vakl.

      • Njaji  

        Aha, díkes. Tak že třeba po každém 1000 km?

        • jecnak  

          Zalezi na podminkach. Nekdy i casteji.

          Uvnitr to vypada takto:

          http://www.bajk.cz/data/clanek.asp?…

          A nove samotne lozisko se da koupit:

          http://stores.ebay.com/…its-/_i.html?…

          • Njaji  

            Třeba by šla koupit jen ta vydřená podložka a byl by klid. Na to odkazu ji však nikde nevidím… :-(

            • va-bo  

              Myslím že to samostatně koupit nejde, jen celý těleso ořechu. Už nevím cenu, možná 800,– ?

              • Vilém  

                To kluzne lozisko, pokud je o nem rec, se da sehnat na ebay, pripadne kity nahrazujici jej kulickovym loziskem.

          • mr.nikdo  

            Jecnaku, muze od orechu chytit vakl cele kolo?

            Loziska jsou ok. Osa stanuta, ale porad ma kolo stranovou vuli…

            Je to bez pevne osy, jeste stary seriditelny typ (Crosstrail – 2012).

            Dikes

            • jecnak  

              Ne, orech ma vlastni loziska a kolo take vlastni. Nejsou nijak zavisle. Orech muzes sundat a jezdit klidne bez nej jako na kolobezce ;-)

              V kole-naboji jsou celkem standardni loziska za par korun a vymena je rychla a snadna.

              • mr.nikdo  

                No to je prave to.

                Loziska se zdaji byt OK. Vakl ma kolo i orech. A to tak, ze pri zaberu strili retez na klikach (asi jak proste skoci nekam do pytle)…

                • jecnak  

                  Mas osu proti sobe zcela dotazenou? Nechybi ti podlozka v orechu – dava se na osu mezi orech a telo naby – takova obyc metricka podlozka pod sroub – cca 15mm prumer. Casto ji lidi zapomenou pridat zpet pri kompletaci.

                  • mr.nikdo  

                    Osa dotazena. Podlozka tam je (davam si na ni bacha).

                    Vsechna 3 loziska jsou na pri zkouseni prstem pevna a bez vule. Jak to poskladam, tak tam vule je.

                    • jecnak  

                      Tak bych tipl, ze nektere z lozisek v samotne nabe se sice toci hladce, ale ma drobnou tezko postrehnutelnou vuli a na te pace se z ni stane vule znatelna. Uz jsem podobnou vec resil. Pomohla az vymena lozisek.

                      Muzes si na sucho do loziska strcit vzdy kus/pul osy a zakvedlat, tak spolehlive vuli detekujes.

                      • mr.nikdo  

                        Vyzkousim.

                        Ale i samotny orech mel tez vuli s kazetou. Takze by tim padem jedno z 2 lozisek melo byt K.O., ne?

    • filipino_23  

      moj stary Nerve AL7.0 mal ten isty moribundus. Mavic mi nesmie do domu

    • motacek  

      Bohužel standardní věc u Mavicu. Manželce to taky dělalo. Měla vakl na kazetě a na nejlehčí převod v kopci to skřípalo, v jiné situaci ne, takže jsem to ani neřešil. Kolo jsem později stejně prodal.

    • hcrevize  

      Mám kola Mavic Ksyrium elite.

      Může někdo poradit jestli je to ten ořech který potřebuju?:

      https://www.ebay.com/…231934551435?…

      přikládám foto toho svého.

      • jecnak  

        To neni orech, ale lozisko. Navic tohle neni vhodne pokud nemas telo naby uplne vydrzene. Staci obyc kit.

        • Vilém  

          Stejne se mi moc nechce verit tomu, ze je to keramicke lozisko opotrebene, kdyz na nabe sotva sliza elox. Ta keramika vydrzi hodne dlouho a pokud uz je po ni, tak byva telo naboje vydrene mnohem vic, nez jak to ma on.

          • jecnak  

            Taky myslim. Resi tady slozite vec, ktera neni zavada, ale proste vlastnost toho loziska – drobna vule.

        • hcrevize  

          Šlo by použít na výměnu toho kluzného pouzdra za ložisko toto?:

          https://www.ebay.com/…331153821210?…

          Jestli to dobře chápu mělo by to být pouze pouzdro na ložisko s ložiskem na výměnu místo toho kluzného pouzdra.

    • hcrevize  

      No po namazání už to nerezonuje, nicméně vůle tam pořád je.....viz video vprvním příspěvku tohoto vlákna. Možná je to vlastost toho ložiska ale vlastnost tedy pěkně na prd.....

      Za mě tedy Mavic zklamání.

      Myslím že s ložiskem tam vůle nebude absolutně žádná, tedy tak jak by to dle mého názoru mělo normálně být!

      • jecnak  

        :-D Drzim palce!

      • MatS  

        Z hovna ani bic neupletes. Ten Mavic naboj je shit uz sam o sobe a nicim vylepsit nejde. Bud se s tim smir, nebo kup lepsi naboj. Ja sel tou druhou cestou.

        • hcrevize  

          No to v podstatě znamená nové kola. Jaké by si doporučil?

        • jecnak  

          Souhlas. Da se na nem sice najet desetitisice kilometru a pouzival se do nedavna i na jejich silnicnich top modelech jezdenych na TdF, ale pro bezneho hobika z Bike-fora je to v podstate nepouzitelny kram.

          • MatS  

            Mea culpa. Nevsiml jsem si, ze to je jiny naboj. Nejak jsem si neuvedomil, ze to jiz je neco jineho, nez udava nazev vlakna. To je tou dovolenou :-)

            • Vilém  

              A co jineho to je?

              • MatS  

                Tak jestli je na Mavic Ksyrium Elite stejny naboj/orech jako na Crossride FTS-X, tak odvolavam co jsem odvolal a je to shit. Mel jsem Crossridy 2×, pokazde znacna vule a u tech poslednich FTS-X s tim byl i problem. Chapu to na levnych zapletech, ale ne na tak drahych, jako jsou Ksyrium Elite.

    • hcrevize  

      Šlo by použít na výměnu toho kluzného pouzdra za ložisko toto?:

      https://www.ebay.com/…331153821210?…

      Jestli to dobře chápu mělo by to být pouze pouzdro na ložisko s ložiskem na výměnu místo toho kluzného pouzdra.

      • kubad  

        A proč?

        Ta drobné vůle ořechu ničemu nevadí..

        Řešit nesmysl, pokud je nějaký problem tak nebude v ořechu.

        • hcrevize  

          Vůle je evidentně v tom kluzném pouzdru, pokud by se nahradilo ložiskem bude to bez vůle.

          Jiný problém než vůle tam není.

          • Vilém  

            Ale ta vule je proste vlastnost teto naby a i takto ta naba najede desitky tisic km, davalo se to i na nejvyssi modely jejich kol.

            • hcrevize  

              Jasně chápu, spíš než vlastnost bych řekl že výrobní vada,.......

              Nejhorší že už v člohěku hlodá červík.......že o tom vím.

              Doposud jsem se s tím na žádném kole nesetkal.

              No nic až mě to naštve dám tam ložisko a bude klid.

              • kubad  

                Nebude, Mavic tam dřív ložisko měl pak přešel na tu keramiku

                Funguje to bez problému ta vůle ničemu nevadí

                Ale dělej jak myslíš

                • hcrevize  

                  S ložiskem to dělá také problémy?

                  Jak to tedy dělají ostatní výrobci?

                  Je tu někdo kdo má namontován HUBDOCTOR aby potvrdil jaké je to s ložiskem v provozu po nějakém nájezdu?

                  Na žádném kole co jsem měl jsem nikdy takovou vůli neměl…

                  Podle mě je to minimálně špatně vyřešené.

                  • kubad  

                    Mavic to dělal cca 15 let i na TOP modelech, problém je v tom ze to chce 2× za sezónu namazat. Je to v návodu, ale ten s nečetl :)

                    Klidně si tam ložisko dej ale je to zbytečně drobná vůle fakt ničemu nevadí. Až pokud je velká má smysl to řešit to bys měl ale tu osu jinak vydrenou

                    • hcrevize  

                      No v návodu s kolem to tedy určitě nebylo, bral jsem od výrobce Canyon CF-SL9.

                      Koho by to napadlo? U žádného předchozího kola sem nerozebíral nikdy ořech abych něco namazal.

                      Samozřejmě kdybych o tom věděl mazal bych…

                      Na nábě to vydřené není, vůle je tedy patrně v kluzném ložisku.

                      Stačí tedy vyměnit nový ořech s tím kluzným ložiskem?

                      • jecnak  

                        Staci si precist navod k zapletenym kolum. Pokud ti ho vyrobce neposkytl, reklamuj u nej. Ptas se tu neustale dokola na veci, na ktere jsi jiz dostal odpoved.

                      • Vilém  

                        Zmer si nekde to kluzne pouzdru u jinych kol, nebo novy orech. Tipuju, ze zjisitis, ze je to vsechno stejny. Je to tak proste konstruovany. Ta keramika vydrzi veky a pokud by byla opotrebena, tak by telo naby vypadalo uplne jinak.

                        Ale to uz jsem ti psal nekde vyse. Proste bud se s tim smir, ze tam je a bude vule, nebo si porid kola a jinak konstruovanou zadni nabou.

                        • hcrevize  

                          OK díky, namazal jsem to nerezonuje to takže zatím OK, (vůle tedy asi v toleranci) budu pravidelně mazat a zatím to nechám.

                          Díky.

    • hcrevize  

      Odpověď firmy MAVIC proč používají kluzné ložisko:

      As for the bushing thing, I too questioned why it was used over the bearing. I think I may have found the answer over at VeloNews. Leonrad Zinn posted this in 2006 and was updated in 2010:

      I thought I’d jump in and explain about that inboard plastic bushing instead of a real bearing. I got the scoop on it when I was up at a Mavic 2007 MTB product intro in Whistler in July and wrote the following about it as part of a longer article for the VeloNews print magazine: Mavic has a solution for high freehub wear rate. The FTS-X freehub system retains the bushings so often complained about but reduces wear on them with harder pawls. Mavic points out that its two-pawl FTS system is a very good freehub system only in need of a bit of tweaking. It’s efficient and stiff, being a part of the hub body supported by bearings near either end of the axle, rather than being a separate part with correspondingly inboard bearing support. It is extremely simple to disassemble, clean, maintain and reassemble.

      The bushing on the inboard interior end of the freehub body that riders who have had problems assume is a cheap substitute for a bearing is actually far superior to a bearing and is not the cause of freehub failure at all, according to Mavic. Loaded up to 400 kg under the pedaling force of many riders is no problem for it, as it can withstand almost a ton of load without distorting, whereas a bearing can be damaged with a 300 kg load applied to it. It’s 40 grams lighter than a bearing, and when freewheeling, there is no load on the bushing and hence no friction (and it’s as slick as Teflon to boot).

      So what’s been the problem? Over the years, Mavic has upped the hardness of its freehub bodies without increasing the hardness of the pawls, which can wear away and generate fine steel dust capable of grinding down the bushing. Furthermore, the thread-in axle stub can loosen up. And finally, the chain can drop onto the chainstay when freewheeling because the friction of the freehub is so high, not due to bushings or bearings, but due to a sticky lip seal.

      In going from the current FTS-L system to FTS-X, Mavic has made the pawls of harder steel and applied threadlock (good for six disassemblies before applying new Loctite) to the axle end screw threads. The new pawls, being so hard, could not be forged with the little tabs to hold them in place, so those tabs are now on snap-on plastic pieces. Mavic has also created a new lip seal made of softer material with a slick surface treatment to reduce frictional drag by 50 percent.

      Zdroj:

      odkaz

      • hcrevize  

        Tak vyměněn ořech za nový. Nějaká nepatrná vůle tam je ale je to mnohem lepší než na původním.

        • Vilém  

          Ze by ten orech byl precijen nejaky zmetek?

          • hcrevize  

            To netuším, ale ani jednou jsem ho za cca 2,5 roku nemazal, nevěděl jsem o tom.

            Uvidíme co tento nový jak dlouho vydrží ten už budu cca každý půlrok mazat.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse