Vliv hmotnosti sedla a sedlovky na ovládání kola.

10 nepřečtených
  • xtonda

    Při sledování tohoto https://www.youtube.com/watch?… videa jsem narazil na následující:

    Z videa:

    … As a beginner XC rider, when you gain confidence and speed, the top weight starts becoming a hassle when making tight quick turns. The safe angle of the bike in turns is much tighter and you run a higher risk of a washout or overshooting a turn. … But, I have found that it is enough to ease the ride and greatly reduce the top heaviness of my bike. Making it MUCH easier to turn quickly with less kissing the ground …

    Dotaz v diskusi:

    I don't see how 1/2 pound extra weight could throw you off balance when there's 100–200 pounds of human even higher on the bike.

    Odpověď autora:

    You are correct, as long as you are planted on the saddle. The moment you raise or hover, that weight point moves to the pedals (I should have been more specific). On trails, most turns over 5 mph would not work so well if you remain seated. With that said… Think of a baseball bat or louisville slugger. Imagine holding it at the grip end with one hand and trying to keep the heavy end pointing up while running. Then, turn the bat over and hold it by the hitting end with one hand and try to keep the grip end pointing up while running. It's the same bat, same weight. But it is significantly more difficult on your muscles to keep it balanced when the bulk of the weight is further from the pivot point of your wrist. In this case, the seatpost, saddle, handlebar are all weight that you are pivoting from the point your tires are in contact with the ground. It is true that if you put your hand under the end of the bat, the opposite is true. It's easier to balance then with the heavy end up and lighter end down. However, that is not representative of riding because you are pivoting the base (or ground). However, if you could move the ground under the bike while you ride to counter the movement of your bike, it would be easier to keep it balanced.

    Vážně těžkej vršek respektive výše těžiště hraje až takovou roli, že si kvůli tomu lze nabít držku?

    0 0
    • Nikovlas  

      No… když nějaký výrobce uloží tlumič nízko, nezapomene dodat, že to zlepšuje manévrovatelnost… teoreticky je to pravda, jak moc, to nevim.

      Ta otázka je tam blbost – to, co má člověk na těle, neovlivňuje ovladatelnost kola – když si dáš nářadí do podsedlové brašny, bude se s kolem manévrovat hůř, než když je v batůžku na zádech.

      0 0
    • Smazaný účet  

      Napadá mě X faktorů, které mají na riziko hození držky na biku větší vliv než toto. Skill, pláště (a tlak), odpružení, geometrie… Mít teleskopku, kvůli tomuto ji nezahodím :)

      0 0
      • Nikovlas  

        Pokud jsou ty faktory na sobě nezávislé, pak není důvod nevěnovat pozornost každému z nich… otázka je, jestli ten efekt není zcela zanedbatelný.

        Teleskop je sice těžší, ale naopak může být z tohoto hlediska výhodný, protože se hmotnost sedla i části sedlovky posouvá blíže k ose rotace (spojnice bodů kontaktu se zemí).

        Nikdy jsem se nesnažil po tomhle pátrat, ale tipuju, že 50g na sedle a 50g na sedlovce člověk nijak zvlášť nepozná. Kde to ale podle mě může být znát, je právě podsedlová brašna, věci přidělané na řidítkách… obecně pak větší zavazadla, když se jede „natěžko“ – tam musí být fakt hodně znát, jestli je to po stranách zadního kola nebo nahoře na nosiči a řidítkách… a konečně dětská sedačka. Jasně – tady se bavíme o úplně jiném stylu jízdy.

        0 0
        • xtonda  

          To video je o odpružených, ne o teleskopech a rozdíl mezi Suntourkou a karbonovou Canyon je víc než půl kila.

          0 0
          • Nikovlas  

            Video jsem neviděl, ale nepředpokládám, že by pro trailové ježdění někdo uvažoval o odpružené sedlovce :-D A na trekingovym kole je jedno, kde je umístěná hmotnost…

            0 0
          • LM  

            Tak rozdíl mezi teleskopickou sedlovkou a karbonovou Canyon může být klidně taky půl kila :-)

            Přijde mi že to přehání. Jó, když si na pod sedlo upneš litrový bidon, tak to na ovladatelnosti poznáš – ale že by ses kvůli tomu válel po zemi? Prostě se budeš muset v zatáčkách malinko víc snažit :-)

            0 0
    •  

      Hmotnost sedla bude zcela jistě zanedbatelná a u klasické sedlovky asi také není co řešit. Myslím, že to o čem se tam píše je o tom, když si člověk dá na kolo takovou tu kloubovou příšernost např. co tam popisují jako první: +765 gramů na konci sedlovky skutečně může určitý rozdíl v ovládání kola udělat, protože ve stoje to opravdu působí jako závaží na páce a člověk zadek ovládá jen velmi zprostředkovaně a v tomto kontextu s nevhodnou pákou přes pedály. Nicméně ovládání kola to prostě jen o něco ztíží, nic víc.

      0 0
    • tigermoth  

      Thiz weed iz dank:D když už jsme u té englištiny.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.