Vidlice Formula a vše kolem nich

80 nepřečtených
  • krabica

    Téma pro majitele vidlic Formula. Vše kolem výběru, ladění, servisu…

    Anketa: Kterou Formulu máte?

    0x
    0%
    35
    5x
    24%
    33
    0x
    0%
    0x
    0%
    15x
    71%
    • krabica  

      Pro zájemce je na ebay pár Selv v dražbě od 1€. ;-)

      • krabica  

        Tak co, koupil někdo? Selva 27.5 EX za 471€ není špatná cena. :-)

    • Baba-Ji  

      Pár užitečných videí ohledně servisu, výměny CTS kompresního modulu atd. – https://www.youtube.com/…i1NG6Gg8ZSmQ

      Někde na youtube se válelo i video s návodem, jak odvzdušnit tlumící patronu, ale nějak jej teď neumím dohledat, možná ho Formula stáhla.

      • Baba-Ji  

        tak video k servisu cartridge jsem nakonec našel, je asi „zneveřejněné“ takže zběžně při hledání na Youtubu nelze najít, naštěstí jsem měl uložený odkaz – https://www.youtube.com/watch?…

        …jinak já servis cartridge dělal bez vyjmutí patrony z noh, protože nemám onen gola ořech. Udělal jsem to tak, že jsem sundal spodní nohy, abych mohl pořadně hýbat pístnicí lezoucí z cartridge. Pak našrouboval „Žanetu“ místo bleed kitu (doporučuju pomalu a opatrně a nepřetáhnout, ať si neztrhnete závit, který se pomalým šroubováním do naústku žanety vyřeže závitem vidlice) a pak už normálně jako ve videu odvzdušňoval.

    • Baba-Ji  

      Něco k servisu vidle, resp. ČÍM JE MOŽNÉ NAHRADIT OFIKO PŘÍPRAVKY:

      • k výměně CTS se mně osvědčila kleštičky z Bauhausu za pár kaček, viz první dvě fotky. Není teda potřeba pořizovat origo přípravek za litr. Doporučuju ale vzít si na nákup kleštiček CTS modul sebou a zkoušet, protože kleštičky s tak tenkou špičkou nebývají až tak běžné (oběhal jsem asi 5 železářství a nikde neměli dostatečně malý rozměr).
      • k odvzdušnění cartridge se dá objednat bleed kit, já jsem použil tělo 150ml výplachové stříkačky, tzv. „Žaneta“ (když v lékárně řeknete, že chcete žanetu, měli by vědět …případně si rovnou domluvíte rande :D).
      • k povolování velkých mnohohranných šroubů na korunce vidle je možné použít dvanáctihranný ořech 28 mm, 1/2 palcový. Má ale příliš tlustou stěnu, takže je potřeba kousek stěny z vnější strany odbrousit/odfré­zovat, stačí do výšky cca 5–7 mm, aby šel na šroub na vidlici nasadit a nepřekážel si s tělem korunky.
      • mirorek2  

        Dobrý práce, děkuji. Aspoň nemusím gůglit :-)

        • mirorek2  

          asi nějak takto…

          nejhorší bylo sehnat ořech

          • goofy  

            Pěkná práce. Nechceš udělat víc kusů a rozprodat tady na bike-forum? :-)))

            • mirorek2  

              a dovézt na sever :-)

              kua to jsem měl vědět a vzal bych víc kusů, ten eshop je v Karviné trvalo asi 10 dní, než to bylo doma, poslali totiž omylem velikost 23, problémy s ppl atd. a než jsem to vůbec našel na netu skladem

              pošta 150,– ořech 70,–

              • goofy  

                A ten vnitřek je originál, nebo to jsi taky frézoval? Karvinou bych měl za rohem.

                • mirorek2  

                  frézoval já strojař :-))) ne to je origo, vzal jsem to jen na brusce v práci

                  potřebuješ ho půjčit?

    • Baba-Ji  

      OLEJE:

      • Ballistol olej na mazání vnitřních noh a pístku ve vzduchové komoře – lze sehnat docela dobře v mnoha eshopech, třeba půlitrovka zde – https://www.conrad.cz/…0-ml.k221213
      • tlumičový olej do cartridge – ofiko olej je Idemitsu OJ oil type 01, dá se objednat u Formula dealerů 250 ml za cca 500,–. Našel jsem ale i výhodnější verzi – OJ racing oil type 01 – https://www.yshop.cz/…g-1-5l-lahev

      Alternativou k OJ oilu, kterou jsem našel tak různě po fórech, je Motorex Fork Racing oil 2.5 W, který je taky docela dobře k sehnání v kdejakém shopu.

    • Baba-Ji  

      Někdo tady na fóru zmiňoval drhnutí vidlice při pomalém pohybu/„parking lot testu“. Na německém fóru se k tomuhle vyjádřil ofiko servis, že zpravidla jde o nějakým způsobem hnuté/nesouosé/o­potřebované futra ve spodních nohách. Mně vidle něco podobného dělala taky a i po servise, ale po pá jízdách a závodech a „po-jízdních“ promazáních tento jev zmizel a vidle zase chodí normálně.

    • krabica  

      Vyteklo mi trochu oleje z tlumící nohy, ale byla zaprasená od hora až dolů, tak nevím, odkud to bylo. Zdá se mi, že nastavení komprese má na chod vidle minimální vliv, štelování odskoku funguje normálně, ale při návratu srká, čim je odskok přitáhnutý, tím víc. Co s tím? Servis patrony?

      • Baba-Ji  

        Tak Formule vydává ten „srkavý“/„sikavý“ zvuk běžně (a zhruba tak, jak popisuješ – tj. čím víc přivřeno, tím výraznější zvuk). Tak teď z tvého popisu nevím, jestli ho teď vidlice vydává víc než běžně, nebo sis toho zvukového projevu (který tam nějakým způsobem je i normálně) všiml pořádně až teď :).

        Jinak jestli je tam míň oleje můžeš čeknout/dolít, když demontuješ páčku zamykání. Pak tu páčku použiješ jako klíč na ten čouhající bazmek, na kterém byla původně páčka přišroubovaná a vytáhneš ho z vidle. Přes tenhle otvor se pak vidle i odvzdušňuje. Pokud ti ale prochcal olej spodem patrony, bude tam asi potřeba vyměnit těsnění. Možná ti ale taky jen povolilo těsnění vespod spondích noh a vychcal ti z nich mazací olej (lepší případ).

        • krabica  

          Toho zvuku jsem si spíš nevšiml, takže to asi bude normal. Předpokládám, že když moc nefunguje nastavení komprese, tak vychcal ten olej z tlumicí patrony.

          • LM  

            Blbne jen to nastavení nebo se i vidle chová dost jinak?

            Když mi rupnul vak na Chargeru u Pika a vytekl olej z tlumení, tak se na tom nedalo jezdit :-)

          • krabica  

            Tak oleje tam dost, jak jsem zamykání povolil, tak se hned tlačil ven a ta komprese funguje, ale asi to nastavení není tak výrazné jako u jiných vidlic, co jsem měl. Celou noc jsem měl bike hore kolama, tak možná jen mazací olej vytekl přes stírák…

      • krabica  

        Tak po dnešní vyjížďce to vychcalo zase a je to nakonec z tlumicí patrony, konkrétně z mezery po obvodu ciferníku viz obrázek. Při kompresi teče olej ven a při reboundu to přisává slyšitelně vzduch. Co s tím? Jde to nějak přetěsnit? Jsem s tím schopen kulatými kleštěmi pootočit, ale dotáhnu to? Nedojebu něco?

        • tonik666  

          Zvuk vzduchu je u formule běžný, to mi dělají obě a nikde nic neteče.

          Dotahovat by se měl jen ten mnohohran do vidlice (tj. jiná mezera). Ta mezera, ze které ti to teče, slouží k pootočení ciferníku s páčkami, který se povoluje tím červíkem, či tak něco. Snad ti nepíšu něco co víš.

          • krabica  

            Mě jde přímo slyšet, jak to tou mezerou přisává vzduch, je to vždy až po té, co se vidlice vrátí do zdvihu. To pootočení jsem nevěděl, nicméně pod tím je něco špatně… :-/

            • tonik666  

              Pohledej youtube, tam byla nějaká dobrá videa, ale blbě se to hledalo

              • krabica  

                Tak jsem nic nenašel, zkusím napsat přímo do Formule.

                • Baba-Ji  

                  Zkus to, ale soudim, ze te odkazou na lokalniho distributora/servis centrum > Bartonicek. Jinak Cosmic Sports v nemecku je taky dobry.

                  • krabica  

                    Tomu jsem se chtěl vyhnout, vzhledem k tomu, že vidle není koupená z ofiko. distribuce a tím pádem asi budu platit opravu…

                    • Baba-Ji  

                      spis kdyz kouknu na obrazek rozmontovane vidle, tak podle mne ti tam neprosakuje olej z patrony, ale ze spodnich noh ti tama jde mazaci olej a vzduch

                      edit.: blbe jsem se dival, tak kdo vi :D

                      • krabica  

                        Dík :-D

                        edit: Docela mě to sere, venku pěkně a já nemůžu jezdit, bo všechna kola nepojezdná.. :-(

                        • goofy  

                          Chceš půjčit nějakou náhradní vidlici? :-)))

                          Edit: proč je vlastně mimo provoz Turner?

                          • krabica  

                            Bo jsem sundal nějaké věci, hodil je na Intense a je taky kapičku rozebrán k údržbě po 2 letech… Asi hodím Marunu na Intense, ale to bude jak chopper, akorát hubené kolo vzadu a tlusté vepředu… :-D

                            • krabica  

                              Tak nic, spodní kroužky hlávka se mi přehazovat nechce, šly fakt blbě nasadit…

    • tonik666  

      Prodávám svoji 29 Selvu, kdyby měl někdo zájem. Chodí krásně a je skoro nová, zrušil jsem 29 bajk a nechal si jen 27,5 a 26. Nemám pro ni uplatnění. Jinak bych si ji nechal.

      • TJK  

        dik no… pika sem jeste neprojel a ted abych premejslel o Formuli :-D

        • goofy  

          Aspoň víš, že už bys to měl konečně doskládat a projet. Ať to stihneš před rozebráním… :-D

        • vili  

          mám sice „jen“ 35, ale su z ní zatím poměrně nadšenej ;-)

        • suslos  

          … tohle Ti schvaluji – budu muset toho Helma coil vyzkoušet sám no :-D

          • goofy  

            Zkoušej zkoušej! Tahle vidle by mi taky nevadila, tak ať tu máme nějaké info… :-)

            • suslos  

              je to sen, né že ne… ale za 25k ji kupovat nebudu. Navíc mám kolo s krátkým offsetem a ten bude až někdy v dubnu

        • tonik666  

          Formule chodi lip nez ten pike. Muj osobni dojem.

          • TJK  

            tak ja mam projetou Alincebovu 35 takze vim jak na tom je… a uprime mi prisla i krapet lepsi nez BOS ale to uz bych asi hledal v jinym nastaveni kompresi a epanzi…

          • TJK  

            predpokladam ze to ma normalni koncovky.. takze bych ty novy torque caps mohl rovnou zahodit ? :-D

      • Baba-Ji  

        což znamená, že stávající vidle půjdou lehce upgradovat na pružinu :)

      • wilda81  

        Hmm, pěkné, ale počkám si na znovuzrození VANa.

        • goofy  

          To by byl důvod, proč bych šel rozbít prasátko. :-)

          • mpIII  

            Moc mě baví jak se to najednou otáčí – nejdřív všichni tlačili vzduch jako lepší, ale dneska se všichni vrací k pružině vpředu i vzadu… a já je chápu, i ve světě aut jsou ultimátní verze na pružinách.

            • Baba-Ji  

              Tak on se i biking vydal trochu jinym smerem. Drive se tlacilo spis chrceni, maximalne neco jako AM. Takze byl pozadavek na vahu. Dneska se to toci spis sjezdovym smerem, do endura, kde jsou zase pozadavky jine…

            • goofy  

              To co tlačili výrobci ne vždy souvisí s tím, co by lidi rádi jezdili… :-)

            • AleZ80  

              Otázka je, kolik % z prodeje budou tvořit pružinové verze. Kromě vyšší hmotnosti vidlice je problém i s neuniverzál­ností co se týká síly pružin, takže to procento nečekám moc velké.

              • goofy  

                Citlivost, opora uprostřed zdvihu, necitlivost na povětrnostní podmínky… Myslím si, že si to kupce najde. Stejně tak jak se vrátily pružiny na EN ježdění.

                • AleZ80  

                  Najde, ale vzhledem k vyšší ceně a případným nákladům na výměnu pružiny to asi nebude mainstream.

                  • goofy  

                    S tou vyšší cenou bych si nebyl jistý. Vzhledem na to jak jsou složité střeva současných Evol pružin a třebas toho, že Helm stojí ve vzduchové i pružinové verzi stejně to asi moc divoké nebude. Fox 36 Van stál kdysi méně než Float. Ano cena pružiny je položka navíc, ale vždycky to šlo nějak vyhandlovat a někteří dávali rovnou pár pružin k vidlici (viz zase Van).

                    • Atilla  

                      Víc pružin dávali skoro všichni. RS k totemu i k boxxeru 3ks, marzocchi 2ks ,…

                      A třeba na tlumič stojí od RS kolem 600kč což je cena servisní sady vzduchové komory. Nejlepší je na tom životnost. Když už ti vyteče pružinový tlumič, tak to není nijak moc velký problém to dát do kupy. Stuckdown na vzducháči je konečná třeba u vividu se musí tlumič vrtat.

                • MlokCZ  

                  Citlivost je plus, ale ten rozdíl není moc velký. U upravených maximálně citlivých vidlic jsem neměl rozdíl skoro žádný, odhaduju tak 0,5kg na odtrhu.

                  Necitlivost na povětrnostní podmínky tam je, ale nemusí to být nutně plus, může to být naopak i mínus. Plus to je pouze v případě, že to je na HTčku nebo u fullu, kde je pružinový i tlumič.

                  Pokud je u fullu kombinace vzduchový tlumič a pružinová vidlice, tak je to naopak (tedy aspoň pro mě) velké mínus. U vzduch/vzduch se mi prostě jen nepatrně navýší oba sagy a vidlice i tlumič chodí nepatrně více do zdvihu (při ochlazení). To sice není ideální, ale zase tak nevadí.

                  Pokud je pružinová vidlice a vzduchový tlumič, tak se to změní jen u tlumiče a rovnou to změní geometrii kola.

                  Tedy u té kombinace jsem pak v reálu mnohem více musel řešit různé tlaky pro různá období roku než u vzduch/vzduch.

                  U vidlice se pak přidá kromě již uvedeného další negativum a to občasnému drhnutí pružiny o stěnu vidlice. K tomu prostě dochází vždy a nic s tím neuděláš. Já to třeba vždy vnímal (cítím i v rukou) při jízdě ze sedla (na nezamknuté vidlici) a není mi to příjemné.

                  Podpora zdvihu uprostřed zdvihu nepovažuju za výhodu. Při použití jen jedné pružiny (tedy lineární celý chod) to považuju naopak už za přehnané. Dobré to bylo u DPC (dvě pružiny, kde jedna byla omezena jen na první 2/3 chodu, tedy průběh byla přímka do 2/3 zdvihu a poslední třetina zase přímka, ale o něco strmější než pro ty první 2/3). To byl nejlepší průběh co jsem na pružině jezdil.

                  Přesto za ideální (pro mě) průběh považuju aktuálně jak mám naladěno na Epixonu a Auronu, tedy kombinaci málo progresivní vzduch (v rámci vzduchových vidlic) + ocelová negativka. To je nejlepší průběh (pro moje potřeby), který jsem z cca 20 vidlic co jsem kdy měl jezdil.

                  • goofy  

                    Vidíš. Citlivost jsem nikdy na vzduchovce tak dobrou nezažil, i když se některé hodně blížily. Formula teď je s citlivostí hodně blízko Marzocchi 350, ale ta je zase o kus horší než bývalý Van. Upravený vzduch zde netahej. Málo kdo si zvládne překopat vidlici. Ale dejme tomu, že už se najdou vzduchovky citlivostí podobné s průměrnými pružinovkami.

                    Citlivost na podmínky zase vnímám hodně negativně. Že mi trochu klesl zadek? No nebylo to ideální, ale přežil jsem. Když jsem teď v zimě vyjel na Formuli, tak jsem si při brzdění do zatáčky málem rozbil hubu, když se propadla skoro až na doraz. U vidlice se zdvihem 120 mm to asi tam moc problém není. Když se člověk propadne 180 mm, tak je to už celkem znát. :-) Takže zimní rituál – vytáhnout kolo, nechat chvíli odstát, fouknout na sag a jet. Po týdnu se samozřejmě z –5 stane +10, takže zase vytáhnout kolo ven, nafoukat, jet. A další týden zase. U tlumičů už si člověk může celkem vybrat pružinu nebo vzduch. U vidlic ne.

                    Průběh mi u pružiny vyhovuje.

                    • MlokCZ  

                      Upravené vidlice sem tahat musím, když už jiné cca 15 let doma nemáme.

                      A neupravená může být necitlivá i pružinovka. Měl jsem v ruce spoustu neupravených pružinovek s odtrhem 10kg+ i některé kusy s 15kg.

                      A také jsem měl v ruce více neupravených vzduchovek s odtrhem 7–8kg.

                      U upravených mám vždy odtrh kolem 5kg ať už to byl vzduch nebo pružina s výjimkou starších Talasů, kde to bylo o něco horší.

                  • AleZ80  

                    Mám to chápat tak, že máš více nafoukáno, abys kvůli tomu lineárnímu průběhu nechodil nadoraz a nechal sis dát silnější negativku kvůli adekvátnímu SAGu a počáteční citlivosti?

                    • MlokCZ  

                      Ne, žádné přefoukaní. Průběh mám přesně takový jaký potřebuju pro svůj styl ježdění. Nepotřebuju žádnou velkou progresivitu, ale zase zcela lineární průběh také ne. Negativka je zase akorát na mojí hmotnost a použitý tlak v pozitivce.

                      • MlokCZ  

                        A ocelová negativka dělá pro mě lepší průběh na počátku zdvihu.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse