• Vajcator

    Při brzdění se mi rozvibruje kotouč. Vůle tam není, kotouč je přichycen pevně, a desky jsou vyčištěné. Přesto jsem problém nenašel. Nevíte někdo, kde by mohla být chyba??

    • mc.loki  

      nemáš moc velkou mezeru na straně k nepohyblivý destičce? když pohyblivá přitlačí kotouč na nepohyblivou, kotouč se ohne a rozkmitá se po uvolnění brzdy. a pak chvíli cinká, než si zase sedne.

      mně se to tak občas děje, když si neseřídim brzdy. mám ale mechaniky mechaniky BB7, nevim, co máš ty.

    • Richi  

      Taky mi to dělá. Vždy, když měním destičky, nebo s brzdou manipuluji.

      Vpředu, kde je víc brzdný síly s tím problém nebývá, tam to při silnějším zabrzdění nemá většinou možnost mlátit.

      Zadek je problém na delší dobu. Když přibrzdíš lehce tak vibruje, když zabrzdíš víc, tak už kolo zablokuješ, takže si to pomaleji sedá.

      Já to nechávám být, brzdím opatrněji a déle, ono si to sedne.

      Zatím se mi osvědčilo nenechat to při brzdění vibrovat, to nikam nevede. Brzdit lehce až k vibracím a povolit.

      Většinou mi pomáhá brzdit lehce již při začátku sjezdu, jako by se to trochu ohřálo a vibrace se zmírní nebo ztratí.

      Nejhorší je brzdit naplno pouze když to potřebuješ. To vibruje a vibruje snad pořád.

      Tady v Krkonoších mi obyčejně stačí 100–150 km aby vibrace zadní brzdy uplně přestaly.

      Přední, pokud vůbec vibruje, je otázka 50–100 km.

      Nejezdím DH, ale kopce tu jsou delší a tak je i dost prostoru pro opatrnější ale delší brždění.

    • Soreno  

      Můžeš mít rochu nakřivo vystředěnej třmen tak to zkus povolit a srovnat se stejnými mezerami na obou stranách.

    • moncco  

      Přátelé, využívám tohoto vlákna a prosím o radu.

      Při brždění, respektive při přibržďování zadní brzdou je slyšet vrzání a to v sakra silné intenzitě. Ruku v ruce s tímto jevem se rozvibruje celá zadní stavba a toto chvění se částečně přenáší i na rám. Pročetl jsem různá vlákna na toto téma a zjistil jsem, že bohužel nejde o žádnou banalitu. Kolo má najeto 350 km a tento problém se objevil teprve nedávno. Běžným seřízením to odstranit nelze a v cykloservisu mi doporučili reklamovat rám. Jenže jde o kolo zakoupené v Německu a reklamaci bych se proto z prozaických důvodů rád vyhnul. Brzdy jsou Avid Elixir 5 vč. kotouče 185 mm.

      Abych to shrnul; jde mi o to, má-li někdo nějaké nové poznatky ohledně tohoto problému a jeho řešení, jestli to potkalo nějakého majitele kola značky Canyon a případně jak to řešil.

      Ještě mě napadá poslat e-mail do Canyonu s popisem závady a s žádostí o informaci ohledně navrhnutí způsobu řešení. Dočkám se ale adekvátní a uspokojující odpovědi?

      Je to vskutku zapeklitá situace. Četl jsem tady názory některých lidí, které potkalo podobné, že si na to začínají zvykat. S tím se ale já smířit nehodlám. Každý problém má nakonec své řešení. Tak co s tím?

      • se-se  

        mají ty elixiry 5 taky ty kulový podložky? Jestli ano, pak by měly vyeliminovat i případné nepřesnosti rámu. Mě takto vrzaly a někdy ještě vržou Clarksy. Avid Code na fullu naštěstí vrznou jen někdy za mokra. Jde o naladění rezonance – tedy spíš černá magie než opravdové seřizování. Slyšel jsem že pomůže namazání prasátek ale nezkoušwl jsem to. Pomoct může cokoli – přeseřízení, podložka pod adaptér (malá změna polohy třmenu), výměna destiček. Asi nezbyde něž metoda pokus-omyl.

      • Foose  

        celá zadní stavba se rozvibruje? mě to takhle rezonovalo občas u meridy AM, řešením je kotouč s unašečem např hope kotouče nebo magura ventidisk.

        • moncco  

          O Ventidisku jsem tady už někde četl. Taky tady bylo zmiňováno řešení výměny brzdového kotouče za 160-tku. Seřízení na třmenu už jsem pochopitelně zkoušel a popravdě, metoda pokus-omyl ano, ale moc se mi nechce investovat do řešení, která nepomohou (např. ten menší kotouč, nové brzdové destičky místo mých nových apod.).

          • Karaya  

            Kdybys chtěl Ventidisc 160mm, tak tu jeden nový nerozbalený mám.

        • se-se  

          Co zadní stavba. Já když jsem schválně zkusil tu vibraci podpořit prací na páčce, tak to vypadalo, že celý kolo snad vybouchne – normálně mě ujížděly nohy z platforem a z toho zvuku psi skákali v hrůze do Labe. Jo ale po ujetí asi 500 km to začalo mizet až skoro úplně – něco se zaběhlo a byl klid.

          • moncco  

            Kulový podložky? Myslím správně, že tam jsou?

            • lukas aka mitro  

              Jsou. Zkus postelovat trmen, dat medenou pastu mezi pistky a desky (zadne mazani jak tu nekdo pise), vymenit desky, vymenit kotouc…neco z toho by mohlo pomoct…

              • se-se  

                to píšu já,ale boha jeho nemyslím tím žádnou vazelínu ježkovy voči. S tou měděnoui pastou opatrně – ona se může za jistých okolností – jak to vyjádřit – no prostě se plazí – na pístky jsou specielní pasty – je tu o nich celý vlákno.

                • jIrI___  

                  Však taky tou měděnou pastou nebudeš mazat pístek na obvodu, ale lupneš ji jen na čelo pístku mezi něj a destičku.

                  • se-se  

                    nechci moc odporovat, nezkoušel jsem to i když obě ty pasty mám. Já bych asi radši volil tu specielní pastu na pístky- obvod, těsnění i čelo. Tu měděnou používám pořád a prostě, jak říkám – vona se umí přeplazit na vedlejší plochu potvora.

                    • moncco  

                      V první řadě samozřejmě hodlám vyzkoušet řešení neinvestivní. Tak mě napadá, nikde jsem tady o tom nečetl a třeba je to taky pěkná hloupost, ale co přehodit přední a zadní brzdový kotouč? Má to smysl zkoušet?

                      • Kouba_2005  

                        Ahoj. Měl jsem podobný problém s Avid Juicy 3, kotouče 160mm. Mně to ale dělalo od začátku a ne až po nějakých km. Zkusil jsem přehodit i kotouče zepředu dozadu a výsledek byl ten, že vibrovaly už brzdy obě a ne jen ta zadní :-) Tak jsem zkusil přehodit destičky – beze změny. Nakonec to vyřešila výměna komplet brzd za XT se 180mm kotouči na unašeči a destičky s chlazením a je klid. Mně se ale určitě přehřívaly a to skoro hned, jak jsem začal brzdit. Inu nejsem muší váha :-)

                        • se-se  

                          že by se přehřívaly tak rychle nemůžu uvěřit – celá ta čelist má přece nějakou tepelnou kapacitu. Řekl bych spíš že to bylo naladěním na rezonanci.

                          • Kouba_2005  

                            Mně přišlo, že se vždycky zkroutil kotouč tak, že se nevešel do třmenu a při brždění to bych rachot neskutečnej. Stačilo to nechat odpočinout 10 minut a první zabrždění v pohodě. Další už děs. Asi moc brzdím :-)

                            • lukas aka mitro  

                              Nepises kolik vazis a kdyz s eti to stavalo, ale i 160mm kotouc by mel chvili vydrzet nez se zacne kroutit. To jak to popisujes vypada, ze ti kotouc fialoval po trech metrech brzdeni. Nebylo to spise krouticim se ramem/vidlou?

                              • Kouba_2005  

                                Fialovej nebyl, ale při doteku nasliněným prstem zasyčel fest. A to fakt po 10m dle mého normálního lehkého brždění zadní brzdou. Mám 90kg

                      • se-se  

                        to zcela určitě smysl má a zkusil bych ho taky otočit ) a to i pokud má vyznačený směr otáčení). Předpokládám, že kotouč je zcela rovný. Zkus taky překontrolovat ty podložky – podívej jestli je tam celá ta siuta správně a jestli tam nejsou nějaký otřeby nebo deformace (pak by to prostě sedělo jen bodově)

                        • jIrI___  

                          To otočení kotouče proti směru určeného výrobcem bych pro jistotu neriskoval.

                          • se-se  

                            proč myslíš? Víš o něčem co by se mohlo stát? Nic jsem nikde nečetl. Já osobně bych to zkusil.

                            • jIrI___  

                              O ničem jsem nečetl, ale změna namáhaní paprsků kotouče, u kterých se počítá s namáháním na tlak, na namáhaní tahem mi nepřijde úplně ok. Jak jsem psal, já osobně bych to nedělal, ale někdo jiný ať to klidně zkusí. Průkopníků nevšedních řešení není nikdy dost :)

                            • lukas aka mitro  

                              Seriozni vyrobce bude mit nejakym zpusobem rozpocitane pnuti ma taperialu a pri otoceni kotouce by to nemuzelo dopadnout dobre…nejspise bude kotouc fungovat dobre, ale muze se vykurvit…a ze zacatku, nez se ojede, ude trochu zrat desky…

                          • moncco  

                            O.K. Kotouče přehodit zkusím. Nakonec, je to vratná operace. Směr otáčení tam vyznačen je a taky myslím, že to má nějaký důvod. Zítra to vyzkouším a dám sem info.

                            • moncco  

                              Slíbené info.

                              Kotouče jsem dnes přehodil mezi sebou. Přední brzda chtěla po nasazení kol na třmenu trošku seřídit, zadní sedla na kotouč jak prdel na hrnec, nikde neškrtala, takže jsem s ní vůbec nemusel hýbat. Proč to zmiňuji, bude zřejmé níže.

                              Kolo jsem jel projet jen pár ulic kolem baráku, takže to nemá žádnou extra vypovídající hodnotu, nicméně přední brzda beze změny, tzn. brzdí pořád perfektně a hlavně, zadní nevibruje! Ani se mi tomu nechce věřit. Je mi samozřejmě jasné, že se problém může třeba už zítra projevit znovu. Minimálně jsem ale došel k poznání a jsem přesvědčen o tom, že by v tom případě pomohla už několikrát zmiňovaná výměna brzdového kotouče za nejlépe plovoucí, a to klidně i stejného průměru, což by mělo být definitivní řešení.

                              Už jsem spolu s německy mluvícím sousedem sesmolil e-mail do Canyonu, tak s jeho odesláním ještě počkám.

                            • moncco  

                              Slíbené info.

                              Kotouče jsem dnes přehodil mezi sebou a pochopitelně jsem dodržel směr otáčení vyznačený na kotoučích. Přední brzda chtěla po nasazení kol na třmenu trošku seřídit, zadní sedla na kotouč jak prdel na hrnec, nikde neškrtala, takže jsem s ní vůbec nemusel hýbat. Proč to zmiňuji, bude zřejmé níže.

                              Kolo jsem jel projet jen pár ulic kolem baráku, takže to nemá žádnou extra vypovídající hodnotu, nicméně přední brzda beze změny, tzn. brzdí pořád perfektně a hlavně, zadní nevibruje! Ani se mi tomu nechce věřit. Je mně samozřejmě jasné, že se problém může třeba už zítra projevit znovu. Minimálně jsem ale došel k poznání a jsem přesvědčen o tom, že by v tom případě pomohla už několikrát zmiňovaná výměna brzdového kotouče za nejlépe plovoucí, a to klidně i stejného průměru, což by mělo být definitivní řešení (mého) problému.

                        • MirosPikos  

                          kotouče v žádným případě neotáčet. V jednom z posledních Velo je takový kotouč vyfocen :) A komentář něco ve stylu, že si jezdec docela slušně zalítal nebo rozbil hubu…

            • Carlos.f  

              A co skusit ty podložky vyndat. Prostě rám – adaptér – třmen.

              • akula  

                To nejde, ty podložky mají nějakou vejšku, která by tam pak chyběla a desky by neseděli na brzdnou plochu kotouče.

                • Atilla  

                  Z duralu udělat jen válečky, práce na pár minut a stačí ti vrtačka a pilník

                  • akula  

                    To já vím, musíš tam dát něco místo nich, jen vyhodit je opravdu nestačí :) Na přední brzdě mám válečky taky, protože sehnat 185mm PM-PM adaptér na shimana s rovnejma dosedacíma plochama byl problém.

                    • Tomcat  

                      Tohle vlákno je kouzelný.

                      Naprosto banální problém, ale jak z toho někdo udělá bramboračko neskutečný. Klasika kategorie pacienti povoluje, vrže, skřípe.

                      Šroubky, podložky, pilník kde je problém? Perfekcionalisté použijou frezu na třmen například. http://www.kovys.cz/index.php…

                      Jen v minimu případů bude opravdu vadný rám, nejčastěji sto způcobuje křivý , zmaštěný kotouč, nebo nic moc výplet. Jenže to by nebylo o čem psát, tak se hledá problém všude možně…

                  • DaSnail  

                    podla toho jak sú tie podložky na fotke posunuté, to válečky z duralu nezvládnu. imho

                    • akula  

                      Dosedací plochy by se musely k sobě slícovat, pak to jde normálně, ale to drbačka na rozhodně víc jak pár minut. Druhá možnost je normální adaptér na 180mm s rovnejma dosedacíma plochama.

                      • Foose  

                        no ale stejně je to blbost co tady řešíte.. za normálních podmínek tam ty podložky nemůžou ničemu vadit.

                        • akula  

                          Problém z prvního příspěvku rozhodně nevyřešej (to by museli výrazně změnit tuhost např. kdyby byli z měkké gumy), ale pokud máš jen 180mm adaptér a 185mm kotouč, tak toho řešej hodně :)

                          • akula  

                            Na vibrování pomůže míň členitej kotouč-nižší budící frekvence a tužší-vyšší vlastní frekvence. Případně zvýšít ještě tuhosti spojů (ten RU) a změna materiálu desek ti může omezit vliv stick-slipu.

      • BigKarel2  

        Pořádně vyšletovat třmen, vyčistit a pořádně dotáhnout všechny spoje (rám-adaptér-třmen), dát pod desky měděnou pastu, všecko odmastit, zafrézovat dosedací plochy na rámu, na který se dává adaptér, vyměnit desky, vyměnit brzdy, vyměnit rám… určitě mě ještě někdo doplní, něco z toho snad zabere, jesi né, tak asi reklamovat :D

        • se-se  

          nebo se s tím naučit žít.

          • moncco  

            Do kola jsem investoval nejen z důvodu že „Často jezdím“, ale i pro určitý komfort a nekompromisnost a za vložené prostředky jsem očekával a vlastně očekávám přiměřenou užitnou hodnotu. Takže o této variantě neuvažuji. Kolo prostě bude šlapat podle mých představ a je jen potřeba k tomu najít správnou cestu, což se nakonec podaří. Teď jsem v té fázi hledání a nebudu házet flintu do žita.

            • MirosPikos  

              Skoro bych to řešil prodejem brzd (nebo jen kotoučů) a koupil jiné nebo plovoucí kotouče. Jak už to tu někdo zmiňoval. Nakonec to bude nejrychlejší a nejspíš i nejlevnější řešení. Protože čas jsou peníze ;)

              • lukas aka mitro  

                nemusi byt plovouci, staci na unaseci…

                • moncco  

                  Jaký je mezi nimi rozdíl?

                  • lukas aka mitro  

                    plovouci ma volne spojeni mezi brzdovou plochou a pavoukem (hope), kotouc s unasecem na peno ma spoj pevny(shimano, sram kotouce na pavoukovi)

                  • rbcrx9  

                    Stejný problém jsem řešil při pořízení brzd Avid J 7, montoval jsem je na 4 léta starý FORT CC 7005. Ale ten řev při sjezdu z Cábu k hvězdárně na Vsetíně, tak na ten nezapomenu! Proto jsem vyměnil rám a zatím je po problému. Možná opravdu může být chyba v zadní stavbě, třeba tepelná úprava, nevím. Budeš asi muset zkoušet, jak už zde bylo psáno: pokus – omyl.

                    • MirosPikos  

                      To není moc dobrý (levný) zjištění, že by to mohlo být rámem.

                      • jIrI___  

                        Supy měly taky tenhle problém s vibracemi a jakmile začali pod uchycení brzdy navařovat výztuhu, tak vibrace zmizely…

                        • PeJu  

                          Moje žena má SUPa s karbonovým rámem a vibrace ze zadní brzdy byly do té doby, než jsem vyměnil osazenou brzdu FORMULA za SLXovou. Předtím jsem s Formulou dělal psí kusy a nic nepomohlo, jiný kotouč, destičky, dokonce když jsem byl nejvíc vytočenej jsem jí stříknul olejem aby nebrzdila a nerezonovala a ona drnčela pořád, tak šla dolů. Kdyby je někdo chtěl mám doma přední i zadní, ale na menší rám a 1OOvku vidlici, maj krátký hadice a jiné nemá smysl kupovat.

                          Kotouče bych rozhodně neotáčel, pokud nejsou při otočení tvarově stejné, ta šipka tam není pro legraci.

                          • rbcrx9  

                            Taky jsem zkoušel Formule i šitmána, ale zvuk a vibrace byly skoro stejné. Proto jsem volil RB CRX a zatím plná spokojenost. P.S. nezapomenu na pohledy důchodkyň na Vsetínském hřibtově, asi myslely, že se na ně řítí vlak!

      • kyl  

        Pokud můžeš tak dej dozadu menší kotouč.Já měl taky 185mm a dělalo to bordel.160mm dozadu stačí,já teda šel na 140mm a brzdí to taky.

      • Richi  

        Brzdit jemněji – tedy bez vibrací a destičky tak pozvolna obrzdit – dosednout do jejich nové polohy, která se změnila jejich demontací či posunutím třmenu.

        Vpředu se ti to nestane, tam jsou brzdné síly a tření mnohem mnohem větší a tak dojde k dosednutí desek podstatně dříve.

      • Karaya  

        Klasika u Avid brzd. Vibrují na čemkoliv. Dokonce si toho u Avidu už všimli a vyrobili na na to spešl kotouč

        Já ho mám od loňského dubna a po vibracích ani památky. Brzdí to hladce jak nikdy předtím.

        • lukas aka mitro  

          Pokud se nepletu, tak tenhle korouc byl spesl udelany pro karbonove ramy…

        • se-se  

          mám Avid Code na 29er fullu vzadu 203 vpředu 220 a nevibruje – jen občas za mokra, spíš po oschnutí, takže nečistoty. Ale fakt vyjímečně.

          • Kosta  

            220 kotouč – to existuje? :-)

            • BigKarel2  

              Jó, dělaj se…

            • se-se  

              ORO Formula 220mm na www.eOD.cz vloni v září za 1619,–- Kč a je to s tou čtyřpístkovou brzdou mazec to mi věř

              • jIrI___  

                Na jaké vidlici to jezdíš?

                • se-se  

                  Marzichi 44 – ta byla s tím rámem. Vím není to žádná špička, ale dal jsem jinou patronu, RLO a zatím dobrý. Já jezdím XC. Sice vjedu kamkoli ale pomalu takže asi problém mít nebudu. Zatím na tom mám asi jen 500 km.

    • akula  

      To není vůlema ale vlastní frekvencí soustavy rám-brzda-koutouč-náboj, která se ti bohužel sešla s budící frekvencí od brzdy. Obecně jsou řešení tři: 1) změna vlastní frekvence např. zvýšením tuhosti soustavy 2) změna budící frekvence 3) přidat tlumič kmitů, který by kmital v protifázi. Pro tvůj případ bych se vydal cestou 1) a 2), tedy použil jinej kotouč, kterej nemá v brzdné ploše tolik děr a má vyšší tuhost (např XT s unašečem), pořádně utáhl RU zadního kola, pokud by to dostatečně nepomohlo, tak změnit ještě materiál desek.

      • Atilla  

        Dragster mi taky občas vybroval, dal jsem XT kotouče a je klid.

        • norbert  

          mam taký istý problem mam meridu a rezonuje mi kotuč alebo brzda .brzdy mam MAGURY aj kotuce aj platničky všetko originalne a niegde je problem neviete mi poradit DAKUJEM!!!!!

      • Figinek  

        Mám stejný problém s vibrací zadní brzdy na elixiru 3 + kotouč Avid G3 160 mm, že bych to kolo mohl půjčovat holkám místo vibrátoru. Vyzkoušel jsem všechny možné seřízení třmene (destičky mám nové, naježděno cca 500 km) a včera jsem zkusil jednu věc. Všiml jsem si, že destičky trošku zasahují do paprsků, nehtem už jde cítit rozdíl tloušťky mezi kotoučem a paprsky. Visící destičky na osce jdou pohybovat cca o 1 mm nahoru/dolů, když jsem destičky povytáhl nahoru, aby nezasahovaly do paprsků, vibrace ihned přestaly. Řešení jdu teď vyzkoušet. Dám pod třmen ještě 1 mm podložky, čímž destičky nebudou zasahovat do paprsků a snad odpadnout ty šílené vibrace celého rámu. Ozvu se.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.