• Lišák01

    Zdravím, chtěl bych poprosit o Váš názor.

    Vybírám kolo, MTB pevňák s 29" koly. Úhel hlavové trubky se pohybuje u těchto okolo 69°. Já momentálně rozmýšlím mezi kolem s HA 68,1° (Rockrider) a kolem s HA 70° (Merida). Asi chápu výhody progresivnější geometrie s položenější vidlicí – větší stabilita, líp drží stopu, do zatáček se víc klopí než točí řídítky. A teoreticky chápu i výhodu strmější vidlice – kolo je obratnější. Ale popsal by jste mi někdo prosím nějakou typickou situaci/podmínky kdy oceníte výhody strmější vidlice? Případně jaký úhel by jste pro takovéto kolo volili Vy?

    Díky za názory

    Martin

    0 0
    • Hadato  

      Dnes už bych osobně o strmějším HA neuvažoval. Pokud člověk jezdí jenom po cyklostezkách, tak je to celkem jedno, jinak to nedává smysl. Jak píšeš, kolo s menším HA je stabilnější a více se klopí, než zatáčí řidítky. Rozdíl v stabilitě mi mezi 68° a 70° připadá celkem značný (testováno ale na různých kolech, ale s podobným reach).

      Výhoda strmější vidlice může být v nějakých hodně utažených a strmých vracečkách. Zvláště při jízdě do kopce – je mnohem jednodušší udržet přední kolo na zemi a mít dostatečnou trakci s méně položenou vidlicí. Podobně je to pak s jízdnou z kopce – u položenějších vidlic a kol s větším reach jezdec musí více aktivně pracovat s těžištěm. Při nedostatečném zatížení předního kola přední kolo prostě ujede. U kola se strmějším úhlem na to člověk zpravidla nemyslí, protože je přední kolo automaticky dostatečně zatíženo. V obou případech mi ale kolo s 68° přijde úplně v pohodě – rozdíl je celkem zanedbatelný. Výše zmíněné jsem více zaznamenal až u kol s 66° HA a delším reach.

      0 0
    • Dorsiflex  

      Je to hodně oldschool video, ale v principu to pořád platí – na začátku ti vysvětlí kde je výhoda kterého.

      https://www.youtube.com/watch?…

      I HA 68st je hodně strmý úhel na dnešní vnímání. Nevím jestli je to hlavně o úhlu HA, je tu množství jiných faktorů. Nevybíral bych hlavně podle toho.

      0 0
      • Hadato  

        Souhlas, i 68 je dost strmý. O 70° bych vůbec neuvažoval (bude to úplně old-school gemetrie). U těch 68° je šance, že i další parametry budou modernější.

        Každopádně, záleží na spoustě dalších věcech – reach, délka zadní stavby, výšce středu, trail, atd…

        0 0
        • Dorsiflex  

          Nevím jestli bych byl tak radikální. Na obyč XC HT je pořád klasika HA 69–70st. Já bych chtěl volnější, vzhledem k tomu co jezdím. Myslím zároveň, že bych volil i podle osazení. U dobré nabídky bych vzal klidně 70st a neměl bych s tím problém.

          Další faktory bych mu do toho moc nemotal (reach, stack..), pač si v tom udělá jen guláš.

          0 0
        • Gwaihir  

          Canyon Exceed i Lux mají úhel hlavové trubky 69.5. Taky bych neřekl, že to je old school geometrie.

          0 0
          • oddie  

            Ono hlavně to „old school“ je neuvěřitelně směšnej pojem. 68° nebo snad dokonce ještě míň jsem měl před 20 (!) lety na 26", pak začaly bejt módní strmější úhly, klidně 71°, jak prej je s tím kolo živější a kdesi cosi, a že položenej úhel je děsně out a oldschool, a hle, uběhlo pár let a najednou je 70° děsně out a oldschool a 68° zase „moderní“ :D

            0 0
            • Hadato  

              Ono to jde ruku v ruce s reach a dalšími parametry. Kolo s 69.5° může jet z kopce lépe, než kolo s 68°, o tom žádná, záleží na zbytku. U HT bych ale opravdu už těch 70° nechtěl (při započítání sagu je to ca. 71 °), ale to bude asi tím, co jezdím…

              Osobně bych radši měl kolo s o něco horšími komponenty (ty se dají lehce vyměnit) a modernější geo (delší reach, nižší HA, nižší střed, kratší zadní stavbu). Borec se ptal na výhody/nevýhody, tak jsem to sepsal podle toho, co jsem za můj čas ježdění vypozoroval.

              0 0
    • Elektronik743  

      Zdravím, oživím téma. Poohlížím se po nějak rychlém larbon HT na takové to obyčejné ježdění všude – dost cyklostezek, ale i lesních cest, pěšin, panelky, drný terém vyloženě ne (gravel kvůli posedu ne, děkuji).

      Jak je to ale na takové obyč ježdění s tou dnešní tzv. progresivní geometrií? Líbí se mi třeba epic HT, ale není s hlavovým úhlem 68,5 řízení už takové zdechlé? Bohužel to není jak pořádně vyzkoušet v daném terénu.

      0 0
      • Tomcat  

        To je jak …pane Lorenc uvezu to ?… Těžko radit kž tu není jistý …vyzkoušet v daném terénu… a co ten terén pro vás je.

        Epic je i chcíplěj cenově, protože nejlevnější carbon katalogově za cca 60000,– s Judy je výsměch a lepší model potkává cenově už Exceed CF 7 což výbavou je krape hodně dál. Samo když někdo neco sežene v akci, jenže nejsou jen neomezené slevové akce…

        0 0
      • enjoy  

        To co požaduješ v prvním odstavci bezezbytku splňuje BMC Twostroke:-)

        Hlavový úhel 67 stupňů. Budeš si to nakonec hodně pochvalovat, neboj.

        0 0
      • Elektronik743  

        Cenu nových kol neřeším, hledám zánovní bazarovky. Vyzkoušet lze leda před prodejnou na parkovišti nebo před barákem u prodejce.

        Že to kolo poletí stabilně dolu na trati XC svěťáku mi je jasné, obavu mám z chování na obyčejné pěšině v rovinatějším lese, aby to zas nebyl nudný tank :) Snad jsem se správně vymáčknul. Jen tedy dodám, že bych to jezdil na užších řídítkách, dejme tomu 640.

        BMC asi dobrý, ale se sedlovou trubkou beru 74st jako max, abych nebyl se sedlem až moc vepředu.

        0 0
        • squalo  

          74° sedlový úhel a hlavový 69° má Superior, který má teď řada obchodů ve slevě

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.