• wda

    Chtěl bych se zeptat na jaky tlak foukate gumy a jaky styl jezdite.

    • BB  

      čím méně, tím lépe. UST foukám na 30 PSI.

    • Lister  

      hledej šmudlo hledej :o)

      Jinak je to na nich napsaný a to větší číslo to nebude :o)

      • wda  

        Ja myslel rady z vlastnich zkusenosti. Cist umim. Jen me zajima kdo jezdi na jakej tlak a v jakym terenu.

        • Lister  

          tak hledej, je tady thread jak moc foukáte nebo podobně a tam se toho dovíš dost.

          Jinak jak jsem napsal foukám dolní povolenou hranici.

    • favorit.  

      foukam na 2,5 BARU a jezdim po lese :-) a silnici na devet az deset.

    • MlokCZ  

      2,25 NN/RR foukám na 25–35 psi. Jezdím převážně terén a nejčastěji vozím 30 psi vepředu a 35 vzadu.

    • black.horse  

      silnici na MAX, takže asi 140–145PSI bike na skoro MAC, takže kolem 45–55PSI Důvod: nejsem z nejlehčích:-)

      • maxtor  

        Ty jo, a to máš galusky nebo pláště. Mám pláště Michelin Pro Race, a pro ty doporučují max 120 PSI. Já tam dávám něco přes sto a i tak je to tvrdé jako kámen. Bika foukám na 55 PSI bez ohledu na to, na čem jedu.

        • black.horse  

          Schwalbe Stelvio… pláště…vždycky to nafoukám na povolený maximum a pak mi to aspoň pár dní vydrží… jak klesne pod určitou hodnotu, 100–115PSI, tak dofukuju… nojo, sem metráček:-)

    • Lance  

      co nejvic, nerozlisuju asfalt a teren

    • zubatec  

      Vy nemáte manometry se stupnicí v atmosférách nebo kPa? Co je to za blbej zvyk používat jednotky který tady nejsou zavedený?! Nebo doma měříte v palcích a vážíte v librách?

      • Lister  

        Nejzavedenější v cyklistice jsou prostě psíci, možná se ti to nelíbí, ale nic s tím nenaděláš, nebo ty snad foukáš tlumič a vidlici na atmosféry?????

        • Gorgov  

          tak tak

        • zubatec  

          Nejzavedenější? Asi jak kde. Schválně kolik lidí před tím, než si pořídili první vzduchovou vidli, vědělo že vůbec nějaká jednotka PSI existuje. Podle týhle logiky by byly v cyklistice nejzavedenější jednotky vzdálenosti míle, protože jsou součástí stejné soustavy jednotek jako PSI. Taky začneme měřit v mílích, protože v Americe v nich měří? Jinak ať si každej měří v čem chce.

          • maxtor  

            Před tím, než byly vzduchové vidle, byl pro mě vždy jedinou jednotkou palec. Ovšem ne ten americký, ale ten, kterým jsem vždy zatlačil na pneu, když jsem pumpoval – tedy můj:-) Nevím jak kdo, ale já, byť mám na kompresoru barometr, beru jej jen jako informativní a vždycky zkoušim tvrdost rukou…

      • maxtor  

        Nevím, co za náčiní máš ty, ale já mám jak na solničních pláštích tak na horských údaje o doporučeném tlakování v PSI a totéž mám na kompresoru. Takže mi to přijde celkem jednoduché. Foukat duše s kalkulačkou by se mi nechtělo.

      • BB  

        měřím v tom, co mám napsáno na pneu a manometru a to je PSI a vůbec mě nazajímá, kolik atmosfér, nebo kilopascalu je 30 PSI, je to pro mě pouze čárka na stupnici manometru.

        • zubatec  

          No já jako člověk s technickým myšlením si pod tím číslem potřebuju něco představit. Kdy\ž se udá tlak v atm., poznám z toho jestli je ta guma tvrdá, měkká, jestli je to velkej tlak nebo malej atd. Pod údajem v psi si nepředstavím nic. Zatím jsem neviděl pumpu na které by nebyl údaj v obou jednotkách, a to i u pump na vidle (tam ale počítám taky v psi). Zrovna tak jsem neviděl pláš´T, na kterém by nebyly oba údaje. To zas bude flame :-\

          • Gorgov  

            Nebude, řešíš pičoviny:)

          • náčelník  

            No ale „libra na čtverečný palec“ je hezčí jednotka než nějaká „atmosféra“ :) Vždycky se mi líbily termíny jako „mezinárodní svíčka“, „Pyšvejcova konstanta“ nebo „Charpyho padostroj“ :)

            • zubatec  

              Pyšvejcova konstanta, co to je? My jsme na VŠCHT používali termín bulharská, a u příkladů které nevyšly jak měly, jsme zaváděli „korekční faktory“ :-)

          • Martyss  

            „Pod údajem v psi si nepředstavím nic.“ Je celkem logické, že když jednotku nepoužíváš, tak nemáš odhad. Řešením je udělat si převodní tabulku pro tebou používané tlaky.

      • nOra  

        Myslim, ze to nebude zlej umysl. Nejspis ani vetsina lidi nevi co je PSI a jak pripadne tlak zmerit bez specialniho manometru. Jen jim asi pripada efektnejsi foukat na 60 PSI namisto „jen“ 4 Atm.

      • MlokCZ  

        Mám na pumpičce obě stupnice, ale používám schválně psi, protože ukazatel je o něco jemnější než pro atmosféry a lépe tak nafoukám kolik chci.

      • mab  

        Jednoduchej prepocet mas na www.sweb.cz/…Pressure.htm

        • zubatec  

          Přepočet mám v počítači, to není problém. Ale díky moc za odkaz na stránky o HPLC, v poslední době se tím dost zabývám a každá rada drahá :-)

    • Premik  

      3–4 atmosféry

    • maxtor  

      Navíc atmosféry mi přijdou jako celkem velká jednotka na rozdíl od PSI. Udávat tlak v atmosférách mi přijde stejné, jako udávat velikost rámu v metrech.

      • Lister  

        :o) …ale přesné

      • nOra  

        :-))

        No Ty musis mit dost pruser, kdyz vyjedes na slunicko a plaste se ohreji a pak zase zajedes do lesa a jeste se prudce ochlasi… … to musi bejt pumpovani… :-)

        • maxtor  

          Nějak jsem to nepochopil…

          • nOra  

            Se zmenou podminek okolniho prostredi se meni i tlak v pneumatikach. Kdyz vytahnes kolo v lete z vyhrateho auta, nebo si zastavis na pivko a kolo zustane na slunicku maji plaste i pres 40 st.C a kdyz pak povyjedes vyse ochladi se na 10–15 st.a zacne prset, zmena o 1 Atm neni velky problem. Zrejme to muze byt i vice. Pokud Ti nestaci granularita na 1/10 Atm ( je to cca 1,5 PSI ? ) a vyzadujes vyssi presnost, mas asi narocnejsi pozadavky na toleranci. Z toho soudim, ze asi musis stale upoustet a dofukovat. A nebo jen tak plkas. ;-)

            • maxtor  

              To, že se plyn roztahuse s narůstající teplotou pochopitelně vím ze školy. Že by to byl ale na biku nějaký praktický problém, to slyším poprvé. Prostě to nadupu na 55 PSI a až se mi to zdá na omak měkké, přifoukám. Nikdy jsem neodfukoval. Že by se během vyjíšďky změnila teplota natolik, že bych to poznal na tlaku v pneu, to mi přijde trochu scifi myšlenka…

              • nOra  

                :-)

                Taky si myslim, ze Ti to je vlastne jedno i kdyby tam byla jen zarazka ve forme kolicku a ze to s tou „velkou jednotokou“ byl jen takovej vtip. ;-)

                • maxtor  

                  Vlastně jsem začal hodnoty tlaku v pneumatikách řešit až tehdy, kdy jsem sehnal kompresor s tlakoměrem. A těch několik let jsem v pohodě přežil!! Vím o jednom případu, kdy jsme byli s bikery na projížďce a kámoš nechal ležet kolo na slunci u vody… Tu ránu nezapomenu do konce života.

                • Vašur  

                  Koukám, zajímavá diskuse. Nikdo asi nepoužívá ty nebo ty jednotky kvůli tomu, že chtěl podporovat anglické míry nebo eurocentrismus, každý přece používá to, na co si zvykl a dokáže to odhadnout i počítat, protože mu to tak přišlo pod ruku. Je mi záhadou, proč se stejná diskuse nerozproudila například ve vlákně, kde se mluví o 29'' kolech.

            • Pá-dlista1  

              Ty nefoukas pneumixem? :o

              • maxtor  

                Nějak jsem asi zaspal, že „atmosferický plyn“ už není v módě:-)

              • nOra  

                :-))

                Jen na vyjizdky nad 100km s casem dojezdu do jedne hodiny… :-)

            • Hroch obojzhivelnyj  

              Podle vzorecku p1/T1=p2/T2 (zakon Charlesuv) se pri zmene teploty o 30 stupnu zvedne tlak asi o 10%. Takze pri 3 atm o cca 0.3 a pro kynology pri 45 psech o 4.5 psa. (teploty v Kelvinech). 40stupnu v aute je ale docela nizky odhad, rekl bych.

              • nOra  

                Teplota pneu je odhadovana podle pohmatu pri vedomi, ze 40 st.C se na ruku zda jako teple a jeste snesitelne. Velmi pravdepodobne muze byt i vyssi. Ta zmena o 1 Atm byla podle subjektivniho pocitu z jizdy. IMHO se takovy pokles uz pozna. A vsechno to bylo proto, ze neverim, ze nekdo udava tlak v PSI kvuli granularite mereni.

                Ale jak to pises, tak nechapu, proc bouchaji ty plaste. Respektive spis mne pri tom pomysleni mrazi.

                • Hroch obojzhivelnyj  

                  Ja u toho byl dvakrat a vzdycky to bouchla duse ktera vylezla pod blbe nasazenym plastem, ne plast samotnej. Ale rana velika, to zas jo. Podle me je to tradice. Silnice je spis evropska zalezitost a MTB vzniklo ve Statech, proto silnicni plaste jsou 23, 25 atd v mm a foukaj se spis v atmosferach, kdezto bikovy 2" a foukaj se v psi. Je to uplne jedno, na plasti je napsano oboji a staci si pamatovat ze do baru se vejde 15 psu.
                  Este ze to nemerime v mm Hg sloupce.. Na kolik foukas? Na 2.2 metru…

                  • nOra  

                    Dobry ! Ted se muj kocour bude furt cpat do baru za psama… :-)

                    Uplne vidim, jak se do Joseface na NAC sjizdi kamiony s pumpickama s Hg manometrem… :-)

      • pepek  

        Tak , tak a když tak psíky podělím štrnásti a je to, že? Ti jemnější psíci jsou lepčí třeba na tlumiči, kde změna o 5 psíků je docela dost, 0,3 baru je takový nijaký.

    • nOra  

      Foukam podle plastu a podle druhu vyjizdky a povrchu. Na pomaly hopani po lese, v piskovci a nebo v aglomeraci do cca 20km davam predni/zadni 1–2/1,5–2,5 Atm. Na bezny vyjizdky s mixem terenu na cca 30 a vice km davam 2–4/2,5–4,5 Atm. Na delsi vyjizdky s minimem terenu ( napr. na pivo z Prahy do Holic ) davam 4–4,5/4,5–5. Zaprsi-li pri vyjizdce na cedici, upoustim na minimum cca 1–2/1,5–2,5 Atm ( proste dokud se plaste alespon trochu nechytaji ).

      Jinak obecne se drzim horni hranice tlaku dle doporuceni vyrobce. Maxxis ( drat Ranchero, Ignitor, Dy-No-Mite ), Sachwalbe Spezial udavaji 4,5 Atm a treba IRC Mythos ma jen 4 Atm.

    • enjoy  

      no ja uz trosku upoustim od foukani na max a ted tak 40–45psi.to,ze to hur jede mi prestalo vadit,proste si rikam makej!:-)

    • wroum  

      foukam tak akorat, zkousim palcem, pripadne behem jizdy ufouknu. kolik psu nebu atmosfer to je netusim :-)

      • Jenda  

        taky tak, nevim proc se stresovat manometrem, v podsate bych ho nepotreboval ani na foukani vidle, foukam dle sagu

    • Pá-dlista1  

      Od 0,7 po 7 atm. Od DH po silnicku. Jsem rad, ze jsem mohl opet pomoci.

    • hydrant  

      no já jsem ten přes ty atmosféry. Galusky se foukaly vždycky na palec ( vlastní ), a jestli na atmosféry, tak to bylo odhaduju 8–10. Dnes pláště na silnici foukám na 8 atm, a když to klesne pod 6,5, tak dofoukávám. Na bajku jsem optimální tlak nějaký čas hledal, teď jezdím NN 2,25 / RR 2,25, oba na 2,5 atm. Třeba 3 atm mi přijdou už moc tvrdý. A vážím 83 kg…

      • hydrant  

        bajk je hardtail vepředu s 80 mm, a já jsem vejletník, příp. maratony a závody typu KPŽ

      • Lister  

        nemohl bys to přepočítat na normální jednotky :o)

        By mě zajímalo na kolik ty RR foukáš ale tohle mi nic neříká :oD

        • hydrant  

          no pročetl jsem tady celou tu diskuzi o psech, barech a atmosférách, ale jsem zvyklej na atm. Atmosféry jsou s barama téměř shodný, ale když chceš, tak: silnice 8 bar ( cca do 120 psů ), bajk 2,5 bar ( cca do 35 psů ).

          • Lister  

            no to už je lepší, teď už vím, že ty Ralfy foukáš na šutr :o)

          • pepek  

            Tak to ještě převeď na MPa, ať jsou všichni spokojení:-)

        • Vašur  

          Normální jednotky jsou N/m2? :-)

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse