• stuart007

    Ahoj lidi,na kolik foukáte? Já na MTB 26 kola, předek i zadek 5 Barů. Není to moc??? Měl jsem to nafoukaný od oka a furt se mi to zdálo měkký. Tak jsem koupil kvalitní pumpu i s manometrem a nafoukal jsem to na 5 Barů a zdá se mi to OK ale ještě jsem na tom nejel páč fest chcalo. Doufám, že jsem to nepřepísk:-)

    • Maara  

      Přední kolo na 2 až 2,2 zadní tak na 2,5

      • art1  

        máš bezdušáky ?

        • Maara  

          nene, klasiku + fulla + šikovnost 8-)

        • xshreck  

          ještě menší jsem vozil na duších, na bezduších ještě míň než tamto míň :) vzadu mám tlak větší, tam to není moc cítit. Hlavně záleží na šířce pláště a ráfku

      • capis  

        Ono záleží na více aspektech, především na typu plášťů a typu biku, na terénu ve kterém hodláš jezdit a v neposlední řadě na hmotnosti jezdce. Někdy je důležitá i aktuální teplota.

    • ¨MZ  

      jj, taky jsem tak nějak začínal a divil se jak je možný, že mně v terénu na kořenech a kamenech všichni předjíždí :-)

      vzadu tak 3, vepředu 2,8

    • gargamel  

      5 barů je fakt dost. Foukám 2,5–3. mám duše.

      • stuart007  

        Taky mám duše, takže 5 barů je fakt asi moc, když dám kolem třech zdá se mi to furt takový měkký a pak to kolo takzvaně táhnu. Aby mi to nebouchlo při tom tlaku:-(

    • roud  

      Foukám 4–5barů ale jezdim na FF jen rychlý cesty a lehkej terén do jinýho prostředí určo ubrat…

    • MlokCZ  

      25/30psi (1,7/2,1baru) 2,25 UST, 70kg.

      Záleží ale také na objemu plášťů (čím objemnější, tím méně se fouká) a na váze jezdce.

      • stuart007  

        Ahaaa, mám 108 kg, pláště 26 × 2.1. Kaž­dopádně jak to čtu je to asi moc.

        • Ricci  

          Tiez mam 108kg, zadne fukam na 50 PSI,predne na 40 PSI…

          • drtyc  

            tak nejak ruzne mezi 115kg az 130kg podle toho jak se najim vyspim a jestli zrovna pred tim pul roku nekde se zranenim zahalim.

            vetsinou staci 45psi jako univerzal a pokud vim, ze jedu akorat nekam na lesni cesty sem tam koren a obcasny odbocky z lesni nebo turisticke cesty nekam v ocekavani na domelou – treba tam bude – vyhlidku, tak se da jit dolu i na 35psi. ale do mesta nebo neceho slozitejsiho je to malo.

    • Wojtek  

      25/35psi

      dušáky

      vepředu NN 2.25

      vzadu nanoraptor 2.1

    • jIrI___  

      Foukám k hornímu dovolenému tlaku pláště.

      • drtyc  

        na 55 mi zacina paska rezat vzadu plast. u 45 se to nestava. asi se nejak vic vymackne.

    • jonti  

      Pri 108kg by som fukal tak 4bary, predsa len sam vazim 70kg a 2,1 plaste fukam vpredu 2,5 vzadu 3. Trochu menej sa na fulle jazdit da, ale je to uz dost o opatrnej jazde v tazkom terene.

      Pre tvoju hmotnost by som zvazil sirsie gumy, inak fukat nie viac nez max povoleny tlak, obycajne 4bar.

    • kubad  

      foukam tak abych nemel pocit ze me kolo plave takze co nejmin :-) jinak na 29" je to 35psi ve predu vzadu o fous vic

    • kopečák1  

      95kg, dušový pláště, předek i zadek 4 bary…

    • black.horse  

      foukám pláště na max, tedy bajk RR kolem 55PSI, marathon-racery cca 90PSI a na silnici pro3 přefukuju z 120 na 130PSI… když jsem jezdil Ultrema 145PSI bylo super:-) co se týče tlaku, chápu, že nižší tlak může občas být výhoda, ale je to prostě moje úchylka – vyhovuje mi to…

    • MAr(c)el1  

      Mel bych takou zvlastni otazku. Mam doma jen malou rucni pumpicku a tam zadnej merak neni. Pak mam na kole MTB 26" plaste NN 2,25" a chtel jsem se zeptat jestli se da nejak bez meraku poznat nafouknuti vhodne do terenu ⇒ kolem 2,5–3bary ? :) Blbost co?

      • black.horse  

        nooo, bez měřáku je to malinko složitější, ale když si vycucneš pneušku do vakua, zvážíš, pak ji zvážíš nafouknutou, změříš si teplotu a vlhkost vzduchu v duši, pak rozměry pnumatiky… no měl by ses nakonec dopočítat správného tlaku v pneušce i bez manometru… ;-)

      • Ricci  

        Blbost, investuj do pumpy :-)

      • Hornet  

        Snad takto: pri 2,5 bar ked zatlacis zboku plast palcom a ukazovakom – da sa to stlacit, pri 3bar je uz stlacenie velmi male a pri 3,5 bar je to ako suter, pri 2bar sa da plast stlacit dost, zda sa to ako makke, idealne je keby si mal moznost si to niekde odmerat a porovnat a potom uz odhadom zistis priblizny tlak, je to take „skusmo“ ale mozno ti to pomoze :-)

        • jonti  

          Meranie spravneho tlaku v gumach z boku palcom je velmi nepresne, vzhladom k roznej tvrdosti bocnej steny. Napriklad pri lacnych alebo zjazdovych plastoch s vystuhou nestlacis nic aj ked je tlak minimalny.

          Optimalne je tlacit na plast zhore dlanou, z toho aj ziskas odhad ako sa asi plast sprava pri zatazeni vahou jazdca.

          • drtyc  

            todle hmatovy a pohledovy mereni je potreba aplikovat vzdy na jedne a te same gume, na kterou je potreba se jednou s merakem „zkalibrovat“.

          • Hornet  

            Nevsimol si si ze pise o NN 2,35? to nie su ziadne lacne ani zjazdove plaste :-) a tusim si si dobre neprecital co som mu odpisal :-) asi tak ako pise nizsie drtyc

          • Barak  

            To bych chtěl vidět, jak dlaní stlačíš zezhora plášť nafouknutý třeba jen na 30 psů. Vyvinout dlaní na plášť dlaní stejný nebo podobný tlak jako vzniká při jízdě podle mě nejde.

            • jonti  

              Stlacam to tou tvrdou castou dlane najdalej od prstov, kde sa dokazem opriet svojou vahou. Tam stlacim trochu aj plast nafukany na 50psov. Ked som napisal dlanou tak som sa nevyjadril spravne, myslim tym castou dlane, plochou asi 6–8cm stvorcovych s pouzitim telesnej hmotnosti.

              • Barak  

                A jak poznáš, jestli ten tlak, který jsi vyvinul je stejný nebo podobný tlaku, který na plášť vzniká při jízdě? Přece podle toho nemůžeš poznat, jestli to při jízdě nebude moc tvrdé/měkké…

      • jonti  

        Ani to blbost neni, ja som takto fungoval bez manometru viac nez 10 rokov a nemal som problem. Par krat ked to fukas alebo skusas ako je velmi nafukane a ako to ide v terene, ci nepichas prilis casto, tak k nejakemu pribliznemu odhadu spravneho tlaku dojdes.  A ten je pokial nechces byt detailista uplne bez problemov. Problem moze byt ak zmenis plast a odhad stlacenia bude dost mimo.

        • MlokCZ  

          Hodím to sem, ale je reakce na foukání bez měřáku obecně, nejen na Tebe.

          Foukat bez měřáku se nějak samozřejmě dá. Zvlášť při foukání na větší tlaky to je v pohodě, protože když se to foukne o 5psi jinak, tak se nic neděje, jen se třeba plášť bude chovat nepatrně hůře než bylo zamýšleno.

          Ale jakmile se fouká na hodně nízké tlaky, tak to moc bez manometru nejde. Já tedy rukou poznám tlak tak ± 5 psi. Jenže to je při foukání na 25/30psi už nedostatečné, protože při 20/25psi už je to na hraně ohledně rizika proražení i s UST (tedy nebude proražení duše, ale třeba rovnou zničený ráfek). A už to také začíná trošku plavat. A mám vyzkoušené s manometrem, že tohle rukou nepoznám. Třeba včera jsem myslel, že přední je tak na 24psi, že bych ani nemusel foukat a ono tam bylo právě už jen 20psi (měřeno ručním digitálním manometrem).

          Samozřejmě, že bych mohl fungovat bez manometru způsobem, že budu lehce přefukovat přes těch 25/30psi a tedy k problémům docházet nebude. Ale proč foukat na větší tlak se kterým se mi hůře jezdí jen kvůli ušetření 5s měření manometrem (který se dá do 300Kč koupit).

      • drtyc  

        nafouknes. zkusis promacknout prstem, jestli to neni uplne prazdny, aby si to necvaknul. sednes na kolo treba i oprenej rukou o zed a kouknes dozadu, jak se promackne plast. +/- se to da podle toho odhadnout, kdyz uz to mas jednou odkoukany a zmereny.

      • JSt  

        ted je otazka, jestli gumy foukat na nejaky „spravny“ tlak a nebo tak, aby se ti na nich dobre jelo. imho manometr netreba ;-).

      • Dalas  

        já foukám odjakživa bez měřáku jak horáka, tak i galusky jsem foukával a měnit to nebudu. jedině až budou prodávat pumpy jen s měřáky, tak se na to možná budu soustředit a stane se ze mě detailista :)) Asi už to mám za těch pár hezkých let pěkně vychytané a vím co mi sedne. Musí se to taky foukat podle váhy jezdce.  Ovšem když foukám kola od auta, tam je opravdu měřák na místě :))

        • drtyc  

          ten manometr ma smysl pokud foukas horni nebo dolni limit plaste. pokud se pocitove strefis dal od kraje, tak neni co resit. horni kvuli prefouknuti a dolni kvuli roztrhani kraju.

    • rossi001  

      nevim ja se ridim co mam napsane na plastich,ale kdyz jedu teren tak mam neco malo pres 3bary na obou a kdyz vim ze pojedu nekde cestu daleko(babicka) tak davam 3.5 predek a 3.8 zadek,mam miniony 2.35"

    • lenny_vej  

      Asi zas budu za vola,ale já nikdo horský kolo neměla…

      Teď mám jedno na chvíli půjčený od kamaráda a potřebuju přifouknout, budu jezdit akorát po městě.

      Z toho plynou dvě otázky:

      1. Na kolik? 4?
      2. Předpokládám, že to jde na benzínce. Je třeba šikovnosti nebo to

      zvládne i technickej antitalent?

      Pro rejpaly: kolo si samozřejmě napumpovat umím, ale doma jezdm na trekovém a navíc tu nemám pumpičku a pochybuju, že ji v neděli koupím :-/

      • rbcrx9  

        Jde foukat i na pumpě, ale musíš mít motoventil. Pokud máš galuskový ventilek, doporučuji zakoupit redukci na foukání.

        • Ricci  

          jo otazkou je,kde to tak asi v nedelu kupi…

          • rbcrx9  

            Taky si to může půjčit, možná i někde ve sportu mají v neděli otevřeno. Taky třeba obsluha pumpy může redukci mít na půjčení, myslím, že je spousta možností…

            • lenny_vej  

              Tak abyste se pobavili:

              Nedělní cykloshop jsem tu fakt nenašla. Takže jsem dnes cestou do školy došolíchala kolo na benzinku a přišla na kámen úrazu. Na místní benzínkách není personál a kompresor je mimo moje pole chápání:-D Ne, že bych to nevěděla předem (oboje – personál a svojí nešikovnost), ale prostě mi to nedošlo. A v půl osmý ráno ani nikdo netankoval. Cestou ze školy sice už aspoň jeden týpek tankoval, ale na můj dotaz, zda by mi pomohl odpověděl, že tohle dělá manželka :-D (WTF?!)

              Tak jsem koupila jakous takous pumpičku, nicméně jediné, co ta věc dokázala, že existují ještě horší pumpičky, než ta co mám u našich. Po 15 minutách zběsilého pumpování jsem nafoukala odhadem tak na jeden, víc ne, to neni ani na jízdu do sámošky. Fakt si přijdu jak méněcenná, půjdu ještě na druhej pokus večer, ale mám pocit, že od určitýho tlaku už pumpování nemá efekt :-) (berte s nadsázkou)

              Pročež mě zítra čeká akce „blbá blondýna“ a budu muset chytit

              někoho z tankujících chlapíků :-/ Snad tu kola nefoukaj jen

              manželky.

              Poznámka pod čarou: doma jsem, co se kola týče, dost samoobslužná, udržuju, vyměňuju, prostě pohoda, ale s tou po*ranou pumpičkou bych jejího výrobce nejradši umlátila. Co to jako je, že si ani nenafouknu kolo?! (musela jsem si ulevit, jsem fakt navztekaná)

              • camlost  

                videl bych to takhle:

                v Kralupech nad Vltavou je jiste spousta sikovnych a pohlednych bajkeru, z nichz nekteri mozna ctou i BF. takze idealni prilezitost na seznameni. ;-)

                jinymi slovy, KURNA, CHLAPI Z KRALUP a okoli! to ji nekdo nemuzete nafouknout kolo a poradit?!

                nebo kdyz sem napises, co je to za pumpicku (pripadne pridej fotku), treba ti nekdo poradi, jak se obsluhuje.

                • nox159  

                  pripadne pridej fotku – samozrejme svoji ;-)

                • lenny_vej  

                  Tak chlapi z Kralup ať si škubnou ;-) Být v Kralupech tak jezdím na svým, obhospodařuju svý a hlavně jezdim se svým chlapem :-)

                  Nicméně tu, v Reykjavíku, je to krapet slabší.

                  Pumpička je nějaká místňárna, obsluha je mi jasná, ale nafoukat s ní nějakej pořádnej tlak, to je na palici, ráno jsem to po 40(!) minutách ošéfovala na level – dobrý, do školy dojedu. A nějakej debil mi to u supermarketu vypustil, takže si za chvíli dám další kolo, tentokrát už na benzíně, protože pátá benzínka, nalezená po dlouhém hledání, má kompresor (na rozdíl od těch 4 před tím). Teď už jen pochopit NEobrázkový návod k obsluze v islandštině… Hurá :-D

                  (Že na benzínce není obsluha a platí se u stojanu kartou, to ještě chápu, ale že tu nemaj kompresory, vysavače, nic…?!)

                  Btw: až mě napadne zas taková blbost jako půjčit si kolo od někoho, kdo se o to nestará, prašťe mě, včera jsem si přišla jak král imbusů. Co mohlo bejt povolený, to bylo povolený, co mohlo bejz zaseklý, bylo zaseklý a v celým baráku byly akorát dva malý imbusy, žádnej klíč a žádnej šroubovák. prostě kopec srandy večer. Už se těším, až mi přijde balíček s helmou a nářadím…

                  • Hroch obojzhivelnyj  

                    Typicka skandinavska depresivni komedie.. :)

                    Ve Svedsku obvykle couhal z kazdyho bikeshopu slauch s tlakovym vzduchem, i kdyz bylo zavreno.

                    • lenny_vej  

                      Komedie měla předevčírem (bohudík)dokončení. Po přečtení návodu v islandštině jsem se odhodlala k akci, ale jediné co se mi povedlo, že jsem vypustila přední kolo komplet. To už jsem se fakt jenom rozsmála. Nejšpíš to byl už trochu hysterický smích, nebot mi jeden chlap nabídnul, že tohle on zmákne. Nezmák, pointa byla v rozbitém kompresoru. (Tímto děkuji čerpací stanici N1, že „udržuje“ svoje zařízení v chodu a čerpací stanici Orkan, že kopresory z mě neznámého důvodu nemá nebo je dobře schovala :-D )

                      Po pěkném výletu s vypuštěným kolem přes město jsem našla šestou benzínku s normálním blbuvzdorným a funkčním kompresorem. Nicméně odměnou byl včerejší výlet na parádní říčku s vodopádem ani ne půl hodiny jízdy od baráku a objevení pár pěkných cestiček v lese (!). Cha!

                      • HKou  

                        V lese? Jedinej les, co jsem tam videl, byl Thingvellir :) ale tam se to na kola moc netvarilo.

                        UI nebo RU?

                        • lenny_vej  

                          :-D Tam je nějakej les? myslela jsem tím pidilesejk v Ellidaárdalur, s rozhrcaným kolem, nulovou kondičkou a větrem to stačí. Btw, asi by se dalo je do Heidmörku, na Vífillstahlíd (nebo jak se to píše). To víš, žádný extra terény, ale to nepáchám ani doma…

                          UI, proč?

    • skier  

      Foukat se má jak včera Hermida.Přijel na start,dívá se na oblohu a říká si kua bude pršet.Šáhne na zadní upustí,zkusí dlaní a zjišťuje,že je tam přesně 2,099 a říká dobré.Jen doufám,že ten následný defekt nechytl díky tomuto postupu :-)

      • biker jura  

        no a? spousta jezdcu to takhle dělá. Zmáčknout plášt rukou nebo palcem je přesnější než barometr(ted nemyslím hodnotu tlaku, ale pocit toho jak je ta guma prostě tvrdá). Ted to zase někdo nepochopí a ukamenuje mě :D

    • Necris  

      29" 40 PSI. Jezdím rychlý terén a k tomu významný podíl silnice.

    • maajkee  

      26" HT, cca 100kg, duše, vepředu i vzadu ± 3 bary, vepředu o malinko míň než vzadu.

    • MirosPikos  

      Tak nevím, někdo říkal do terénu foukat čim míň tim líp. Aby to zbytečně nestřílelo a hezky „žehlilo“. Foukám od té doby 1.6 vepředu a 1.9 vzadu. (jen nevím v jakých jednotkách, asi bar, je to měřák starší než já možná tak 50–70 let :))

      Jezdim duše, vepředu NN 2.25, vzádu RaR 2.25 a vážím 86–88. Schválně to jdu přeměřit. Pravda že na asfaltě v zatáčkách mi to asi trochu plave, ale jinak žádnej defekt a nenadřu se.

      • MirosPikos  

        Tak je to kp/cm2 tzn. že 2 kp/cm2 je asi 1.961 bar :)

      • bleach  

        ja vcera premeril na cem dlouhodobe jezdim a vepredu bylo bylo 1,2 vzadu 1,7 atmosfer nebo co to je. Docela sem se lekl, ale jezdilo se mi na tom dobre. Pridal jsem radsi na 1,8/2,2 :)

        • MirosPikos  

          Tak to jsme na tom podobně, taky jsem si včera přidal na podobné hodnoty. Ale ještě jsem to nemohl projet, zahrada čekala na moje ruce :)

    • blisterexist  

      většinou 1,7–2,0 barů

      nejmíň jsem jel nějakých necelý 1 bar vepředu a 1,5 vzadu

    • frederick  

      26 psi v předu, 28 vzadu:)vážím 92:)

    • Seky  

      Mám rovných 80kg, na pevnější cesty vepředu 25psi vzadu 30psi, do terénu ubírám 5psi. Jezdím 26×2,1 RoR UST.

    • weekend warrior  

      jako těžkotonážní jezdec foukyfouky horskáče na 30-až max40psi(momentálně bontrager xr4/2,25)na 32mm ráfkách

      PS: nikdy jsem na této šířce ráfku neprorazil

      • blisterexist  

        co máš za ráfky? taky záleží na stylu jízdy, některí by neprorazili ani při jednom baru:-D

        • weekend warrior  

          funn(sunrims) xlator. a jednou jsem teda prorazil o schody při vjezdu do baráku.

          na užších ráfkách jsem prorážel celkem běžně…

      • AsiJura  

        Jak jsi s těma pláštěma spokojený? drží? s čím bys je srovnal? s NN? Mají je teď v akci na kupkole, tak bych je vzal jako rezervní, tak jestli to má cenu.

        • weekend warrior  

          nevím, nn jsem nikdy nejezdil. Posledních pár let jsem vozil kenda nevegaly a bluegroove a předtím x let hutchinson on the rock a někdy z-maxy, takže fakt nevím, opravdu nejsem plášťový mág.

          Kromě řekl bych znatelně horšího bočního vedení oproti kendě je to tak plus mínus stejné, jen to o dost lépe jede. V bahně dost good, na kořenech klouže standartně..

    • AsiJura  

      Ve předu 1,5–1,9 sucho/mokro vzadu tak 2,2–2,5bar

      FA 2,4, ráfky 23mm váha 75kg

    • shark.jd  

      Na boku pláště bývá napsáno rozmezí, na kolik by se měl daný plášť foukat. Pak začít zkoušet, co ti vyhovuje.

      Momentál jsem vyměknul a jezdím kolem 2.5 atm.

    • morlo  

      Foukám na 25–30/30–35 PSI vpředu/vzadu. Gumy GEAX Saguaro 2,2 bezduše, hmotnost 105 kg.

    • Mirouss  

      Když jsem měl 108kg,(dušáky) tak jsem foukal vzadu 4,2 bar a vpředu 3,8 bar teď mám 88kg a foukám vzadu 3,8 bar, když je rychlá trať a předek 3,5 bar. Když je pomalá – tím myslím technicky obtížná, mokro atd… tak uberu vpředu i vzadu o 0,5 baru. Víc ne, bojím se abych necvak. A zatím v pohodě.

      Odjel jsem cca za 2roky 35 závodů a pouze 1× defekt, a to byla ještě hodně sjetá schwalbe RR., Teď vozím už dlouho continental king race 2,1 a musím říct, že jsou lepší (za závod nejsou tak rozsekaný jako schwalbe), zřejmě lepší složení gumy :-)

    • Pajas04  

      Vozím duše. Na normální ježdění foukám 25/27psi(před­ní/zadní). Když vím, že pojedu jen po asfaltu nabuším to někdy až na 35psi. Vážím 66kg.

    • javormartin  

      Foukám 26×1.9 na předek 3 bar a zadek na 3.5 bar. Občas když jedu jen tak na projížďku a neřeším esi cvaknu nebo ne. Tak foukám 2.5. Vážím 75 kg :)

    • Gomez35  

      2,4 duše (Fat Albert) cca 2bary (AM-Freeride)

      2,5 duše (MuddyMary) cca 1,5–1,7bar (Freeride)

      2,3 bezduše (WTB Bronson FR TCS) cca 1,5–1,8 (AM-Freeride)

      Mám 82Kg, defektů minimálně.

      Je to můj názor, ale je legrace jak spousta lidí řeší citlivost vidlic a tlumičů a pak fouká pneu na 3–4bary.

      • Georrge  

        taky pořád snižuju tlaky :) teď jsem na 2 vpředu, 2,2 vzadu. Vozím 2,1 bezduše, 75kg.

    • Ostrawak  

      Chlapi když má přední kolo tendenci v zatáčce na štěrku uklouznout, mám upustit? Jezdím Schwalbe RoR 2,25 na tlaku 2bary.

    • romanbmx  

      Já nakonec foukám u 26" přední (xking2,4) 1,7atm a zadní (xking2,2) o něco víc tak 1,8atm mám 70kg

    • Joseph de Sax  

      pneumatiky jsou buržoazní přežitek na zvýšení hmotnosti kola…já mám už bezplašťáky, když jedu na pivko…

    • Jarda636  

      Čím nejpřesněni změříte tlak v pneu, obyč.pneuměřič na auto nebo existuje něco lepšího co pasuje i na galuskový ventilek.

      Má vůbec smysl to řešit přesně? Nebo jen pocitově podle tlaku co ukazuje pumpa.

      Já podle mojí pumpy cca 2 atm a jen pro zajímavost by mě zajímalo kolik to je přesně.

      • blisterexist  

        Já jsem si zmodifikoval běžný auto měřič :) přilepil jsem tam hadičku co pasuje na galuskáč :)

      • se-se  

        na spoustě míst dostaneš za slušnou cenu řadu typů dogitálních tlakoměrů – stačí googlit. myslím že tendigitál cenu má – není to nějak drahý měřidlo, takže asi nějakou extra přesnost nemá, ale pohodlně se odečítá. Než nějakej malej hodinkovej přímo na pumpě je asi samostatnej digi lepší.

      • Toutou  

        Foukám podle zmáčknutí rukou, následně podle nasednutí a sledování pláště a finálně podle chování v terénu :) Nemám ponětí kolik vozím, ale když náhodou natrefím na manometr, je to pod dvě atmosféry.

      • camlost  

        ono nějak extra záleží na tom, jaký tlak v pneu je? (tj. kolik to přesně je?)

      • La Piér  

        Nijak. Mě osobně je docela jedno, jestli tam mám 2,851 nebo 2,903…

    • La Piér  

      Já při své váze cca 95 kg na svym endurku 160/160mm foukám takhle (vše verze s duší):

      • rychlý pneu 2.0 na tvrdý suchý podklad na 3,5
      • AM pneu 2.25 na běžný ježdění na suchu na 2,8–3
      • AM pneu 2.25 na běžný ježdění na mokru na 2,5–2,7
      • FR/DH pneu 2.4 do bikeparku na 2.1–2.3
    • Joseph de Sax  

      musíš nafoukat tolik, aby se ti kolo samo vzneslo a cajti z toho byli paff…

    • orm  

      Ahoj, vážím 105 – 110kg, a vozím tyto tlaky:

      Bezdušové 2.1" předek 1.5bar, zadek 2.5bar

      Dušové 2.25" předek 2bar, zadek 2.5bar

      To co vozíš ty je zbytečně velký tlak, pokud jezdíš v terénu, tak se tím připravuješ o konfort a jistotu jízdy, zvlášť na předním kole ten tlak může být opravdu nízký.

      • Toutou  

        Předek vozím asi o trošku míň než ty, ale taky mám 60–65 kg. A míň bych už nedával, bezdušová Karma 2,2" na 17mm ráfku se začíná chovat dost nevypočitatelně. V létě asi ještě trochu přifouknu, to už se do těch zatáček budu moct opřít.

    • Anub1ss  

      Tak jak to je z tím foukaním.

      Mám v předu i v zadu Continental Mountain King II 26×2.2 z duší foukám zadek 2 bary a předek 1,5 BAR

      není to málo ? važím 85 Kg

      • Anub1ss  

        Tak sem se zase nic nedozvěděl :-/

        • JakeF  

          Tak co čekáš? To záleží na tom, jak jezdíš… Pokud nemáš defekty, tak to není problém…

          • Anub1ss  

            Jde mi o to abych neměl zbytečně plášť rozpláclý na cestě a já se zbytečně nedřel kvůli odporu přece podle váhy musí být i nějaký doporučený tlak a ne že to natlačím co to snese a já ucítím každý šutr a neustále to budu prorážet nebo na opak budu na tom plavat (tak jak sem to popsal výše se mi zdá že to je dobrý ale nevím a proto se ptám)

            • MlokCZ  

              Když vozíš terénní pláště, tak asi jezdíš terén. A do terénu se vozí tlaky co nejnižší, které ještě daném jezdci a jeho stylu nědělají problém (tedy na duších, abys moc často necvakal, bez duší, aby se to moc nežvýkalo na daném ráfku, atd.).

              Více nahuštěný plášť jede lépe pouze na tvrdém povrchu jako asfalt (a pláště s větším vzorkem ani to větší nafoukání nezachrání). V terénu jede nabušený plášť naopak hůře.

              • scoty  

                no, asi bude dost složité definovat terén, jehož tvrdost se mění den ode dne…

                Rozdíl mezi asfaltem a běžným ujetým singlem by možná nemusel být velký…

    • blisterexist  

      na kolik foukat pláště kolem 54mm na enduru 140mm při 67kilo? na xcčku v tom mám jasno ale tady se to těžko odhaduje, prozatím sem dal 2/2,5

    • Dejv94  

      Mám 29 kola, bezduší, vepředu WTB Nano 29×2,1 s 1,7 bar, vzadu Maxxis Ikon 29×2,2 s 1,8 bar.

    • Nikovlas  

      Tak mě napadá takové zamyšlení – nevím, jestli se to už řešilo.

      Když si vezmu stejný plášť v 26" a 29", tak jeden má menší objem než druhý – to je jasné. Když najedu na lokální nerovnost a ta se vtlačí do pláště, tak se jeho objem zmenší o nějakou konkrétní hodnotu – ta bude vzhledem k plášti 26" větší, než k plášti 29" (poměrně) – takže u 26" dojde k většímu stlačení vzduchu, většímu tlaku, většímu odporu, proti tomuto stlačení…

      Dá se říci, že menší rozměr je více progresivní? Měl by se větší rozměr foukat na o něco vyšší tlaky, aby se zabránilo cvaknutí? Teoreticky to tak podle mě vychází, ale zajímalo by mě, jestli tenhle fenomén není spíš naprosto zanedbatelný.

      Paradoxně by to mělo být opačně, než u stejného rozměru různé šířky – tam jde o to, že stejná nerovnost vyvolá na širším plášti větší objemovou změnu a navíc je širší plášť i vyšší (je to tak, ne?), takže by muselo dojít k hlubšímu promáčknutí.

      Máte někdo zkušenost s tlaky ve větším a menším rozměru daného pláště?

      • JakeF  

        Onuce je zpátky!

      • lukas aka mitro  

        taky muzes do plaste nalit vodu a zvysit tak jeho progresivitu…

        • nox159  

          nahazovat bezdusaky pod vodou :D

          to musi byt pecka nekdy vyzkousim, bude to maso co ta voda bude s tim kolem delat za jizdy :D

        • lumyr  

          to se dělalo (možná pořád dělá) u traktorů tuším na orbu, jelo to líp po poli, třeba to u MTB pojede líp v terénu :-)

      • saddik  

        Ahoj. Fígl v tom, že plášť pruží jiným způsobem než třeba vzduchová vidlice. U vidlice je změna síly při určitém posunu vyvolána tím, že vzduch změní výrazně objem, naroste tlak ve válci a úměrně tomu i síla, kterou tlak působí na píst konstantní velikosti. U pláště jsou naopak změny objemu zanedbatelné, tlak téměř konstantní a změna síly při stlačení vychází ze změny velikosti kontaktní plochy s povrchem, přes kterou tento tlak působí na podklad.

        Průběh „rozplácávání pláště“ během stlačení je ale dost nelineární – ze začátku plocha rychle narůstá (plášť se rozplácává do šířky a zároveň se kontaktní plocha prodlužuje), ale postupně se ta rychlost snižuje a v momentě, kdy dosáhne kontaktní plocha maximální šířky, už je další změna dost malá a plášť jde při malém nárůstu síly až na ráfek. Tedy chování pláště jako pružícího elementu je v podstatě antiprogresivní, což přináší jednak dobrou citlivost ale bohužel také omezený rozsah zatížení při určitém tlaku, než jdeš na ráfek.

        Vliv 26 vs. 29 tedy nebude v samotném objemu pláště, ale jen v mírně odlišném průběhu velikosti kontaktní plochy během stlačení, ale nebude to IMHO nic zásaního.

        • Nikovlas  

          S tou plochou mě to nenapadlo. To je zajímavé a logické.

          Každopádně závěr je takový, že 29" není třeba víc foukat :-)

          • saddik  

            Ano, možná lze 29 foukat i napatrne mene, protoze pri stejnem tlaku, sirce plaste a zatizeni bude kontaktni plocha (u obou prumeru pochopitelne stejne velka) u 29 delsi a uzsi a tim padem o trosku dale od hranice „proslapnuti“.

            • saddik  

              dodatek: Ale plati to jen pro zatizeni na rovne podlozce, kde je velikost kontaktni plochy zavisla jen na tvaru plaste. Vzhledem k tomu, ze v praxi prorazis vetsinou o nejakou pricnou prekazku, ktera svym tvarem urci delku kontaktni plochy, tak je odolnost vuci prorazeni (a od toho odvozeny tlak, ktery je treba jezdit) dana jen sirkou plaste a na prumeru nezavisi.

            • saddik  

              dodatek: Ale plati to jen pro zatizeni na rovne podlozce, kde je velikost kontaktni plochy zavisla jen na tvaru plaste. Vzhledem k tomu, ze v praxi prorazis vetsinou o nejakou pricnou prekazku, ktera svym tvarem urci delku kontaktni plochy, tak je odolnost vuci prorazeni (a od toho odvozeny tlak, ktery je treba jezdit) dana jen sirkou plaste a na prumeru nezavisi.

              • Nikovlas  

                To jsem si myslel… určitou roli tam může mít menší zakřivení obvodu, takže malinko větší plocha, ale myslím, že je to zanedbatelný.

        • onuce  

          Tohle řeší zahadu, proč při stejně přehuštěných gumách 29" kolo na hrubém štěrku nebezpečně odskakuje, na rozdíl od 26". A ona to kontaktní plocha! Moc děkuji.

    • stan.zak  

      26"

      2,25"

      duše

      98kg

      vepředu Schw NN – 30 až 35 PSI

      vzadu momentálně Schw Albert 35 až 40 PSI

      Když jsme tuhle jeli do Lokte, a čekali 2/3 po hladkým, tak jsem 5 PSI přifoukl.

    • Skunkey  

      nechci tady spouštět hádku nebo někoho hejtovat, ale zrovna tohle…řešení- plášť muže být huštěn na hodnotu od x1 do hodnoty x2. Tudíž jaký je problém, párkrát se na kole projet a vyzkoušet si ty tlaky v rozmezí? Každý váží jinak, každý má jiné kolo, každý to cítí jinak. Někomu se pojede líp na tom, někomu na tom, někdo nažene rychlost v terénu na měkčích, někdo nažene na zpevněném povrchu, ale prostě nafouknout si to a otestovat není takový problém. Spíš bych řešil, jak se třeba sjíždí nebo kdy se ničí boky plášťů, ale to je opět 100 uživatelů/ 100 cest, vah, typů jízdy.

      • nitraq  

        Jen technická. Často bývá minimální doporučený/povolený tlak vyšší, než co je někdo schopen jezdit. Například já jakožto muší váha pravidelně foukám přední kolo pod spodní hranici.

      • JakeF  

        Problém je ten, že třeba pro mě je minimální tlak tak maximum, co foukám na sucho a asfalt :D.

        Ve zbytku máš samozřejmě pravdu, každej si to musí vyzkoušet sám, těch proměnnejch je hromada. Šířka ráfku, šířka pláště, konstrukce pláště, duše x bezduše, ježděný povrchy, styl jízdy, technický dovednosti, váha jezdce, typ kola atd.

      • Nikovlas  

        Pointa je tak, že autor založil vlákno, aby zjistil, jak ostatní foukají – a dozvěděl se, že v porovnání s nimi to má brutálně přefoukaný – na základě toho si to třeba vyzkouší jinak. To je celé, o čem se tu píše. Nikdo tu nikomu nenutí jedinou správnou cestu.

      • Dejv94  

        Foukám dost pod minimální hranici a jezdit na pláštích v doporučeném rozmězí mi příjde nepoužitelný.

    • Georrge  

      NN 2,4" SS na obou kolech, bezduse, vepredu foukam 1,8 atm vzadu 2,2 atm, po tydnu pouzivani tlak klesne na idealni uroven, po dalsim tydnu (nebo i dyl, proste jak kdy) kdy uz zacne byt trochu nizsi tak zase dofoukam na tyhle hodnoty :)

      vetsinou jen prijdu ke kolu, pomackam a bud jedu, nebo kdyz se mi to zda nejake mekke, tak dofoukam :D

      • mirabike  

        po tom týdnu bys mohl být na mých hodnotách:) Vpředu taky NN 2.4 SS TSC foukám na 1.4 bar, vzadu XK 2.4 Protection na 1.7 bar (bez duší), ale až teď na širších ráfcích (25.5mm vnitřek) poznávám, jak to skvěle funguje…

        • Georrge  

          1,5 jsem tam zezacatku zkousel bezne (na predku), fungovalo to docela bez problemu, zvykani jsem nepozoroval, pohodlne to bylo, jelo to, az do doby nez jsem prudce zabrzdil predni s lehce vytocenym kolem, tehdy se mi zvykla guma, vyskocila patka a utekl tlak. Nevim ale jak dlouho to bylo po tom, co jsem foukal naposled, stava se mi ze tlak nehlidam docela dlouho, takze buhvi kolik tam vlastne bylo :D Tak jsem trochu pridal a dobre :)

          • camlost  

            ve šlupkách od Schwalbe (2.1") vozím tlaky pod 24 PSI, aktuálně předek 18 PSI (1.24 bar), zadek 21 PSI.

            když to klesne pod 15 PSI, dofouknu předek na 21, zadek na 23.

            (rekord mám 11 PSIků na předku, ale to už nebylo dobré)

            tak… to jsem si trochu zamachroval a ted k proměnným:

            • hmotnost soustavy kolo + jezdec + výstroj
            • přesnost manometru
            • terén

            jinými slovy, vůbec nevím, jaký tlak vozím. relativně nízký. na bocích pláště jsou zřetelně viditelné typické kříže od deformace pláště, ale ty jsou patrné i při vyšších tlacích.

            udávané tlaky jsou tedy objektivně neporovnatelné.

            • Georrge  

              tak já mám 85kg bez batohu a jezdím jako prase, takže hlavně vzadu to chce trochu vyšší tlak :) na 2,4" ale už se cvakáním není skoro problém ani u dost nízkých tlaků, takže tam foukám trochu víc proto, aby mi to tam dýl vydrželo pro případ, že zase dlouho nebudu kontrolovat. Žvýkání na hodně nízkých tlacích už je ale docela znatelné, zadek teda zatím vždy OK, předek už pod brzdou ale občas pozlobí… v zimě ale tlaky kolem 1 atm nejsou problém, spíš výhodou, pak už to ale tvrdém fak hodně blbě jede :)

    • crowe  

      používám pumpu s měřákem,ale ta taky neni vždy poruce.Tak jsem to začal ladit sluchem.Zacvrnkám silněji do pláště a když to ladí ta razim.Drobný rozdíly neřešim,ale prej dobře slyšim:).Letos jsem jedil Rubeny Zefyros a při mojí váze 68kg,jsem foukal od 3,2bar-3,9bar

      • JakeF  

        To musí brát nerovnosti hůř, než silniční plášť na 8atm…

        • crowe  

          Ojezdil jsem je pěkně,ale tyhle hodnoty my vyšly z provozu.Hlavně mají dost vysoký tpi125,tak že vhodnej tlak,je na místě.

          • JakeF  

            Co s tím má tpi společnýho? Na kolik bych teda podle tebe měl foukat galdy se 375tpi? :D

      • saddik  

        Podle mne sis proste zvyknul na neoptimalni tlak a s tim souvisejici chovani kola a ted Ti to tak prijde dobry jenom proto, ze jsi na to zvyklej. Taky kdyz jsem byl mladej a blbej jsem foukal na max a liboval si, jak to pekne jede. Ted jezdim 2.25 plaste na okolo 30 psi (80 kg) a jsem maximalne spokojenej.

        Kdyz jsem poprve jel takovy tlak, tak mi prislo, ze je to spatne, protpze jsem citil poddajnost plastu, na coz jsem nebyl zvyklej, a tak mi to prislo spatne. Jenomze ejhle, ono to nicemu nevadi a gripu a komfortu to jedine prospiva.

        Pokud zkousis nizsi tlaky, musis chvili vydrzet a ne na to sednout, rict „to je moc mekky“ a zas to nabusit.

        • JakeF  

          Stejná zkušenost, jen já se k tomu dopracoval postupným snižováním…

        • nitraq  

          Já myslím, že v telecích letech každej foukal nesmyslný tlaky. Většina se během bikerskýho dospívání poučila, leč pár jedinců poučení minulo a dál foukají nesmysly:)

        • onuce  

          Též mám naprosto stejnou zkušenost! A k dalšímu snižování tlaku na předním kole mě teď nutí hodně necitlivá vidlice na novém bicyklu. Tak prohledávám příspěvky, kam až mohu zajít.

          • onuce  

            A ještě jeden aspekt třeba zmínit. Totiž u svojí Meridy, kde mám celkem příjemnou vidlici F1, je nahuštěnější přední kolo lepší v tom, že tvrdší nárazy od něj lépe „utrhnou“ tření a vidlička pak příjemněji a čileji chodí. Moje nová Suntour je však tak tupá, že ji neutrhne nic vyjma velkého zhoupnutí.

    • crowe  

      když jsou měký hned je prorazíš-kdyžjsou přefoukaný furt lepíš.žádnej komfort na nich neni,ale já vždycky foukal vyší tlaky tak jsem na to zvyklej.

      • JakeF  

        Taky jsem kdysi foukal hodně, naštěstí jsem už dostal rozum. Bezduše pomohly hodně, to je fakt, ale dneska už nemám při nižším tlaku problémy ani s dušema. V terénu je to úplně o něčem jiným, když pláště ty nerovnosti tlumí místo aby po nich poskakovaly.

        • crowe  

          Na jinejch gumách taky foukám jinak,ale jak už tu nědo psal je to i o pocitu.Zkrátka ty zefyrosi my takhle vyhovovaly.Navíc platí,že čím vyší hodnota tpi tím méně směsi,nižší váha pláště a proto vyší náchylnost k defektu.

          • JakeF  

            Tak to neplatí… Platí to v některejch případech u plášťů stejný konstrukce od stejnýho výrobce, obecně podle toho nezjistíš nic. Daleko lepší na orientaci je hmotnost, pokud teda bude stejný provedení patky.

            A vážím podobně a už těch 3,2atm je v zásadě beton a to vozím dost úzký gumy. A nebyl bych si ani jistej, že to zabrání defektu, procvaknutí jo, ale tam to je hlavně o technice.

    • bindas  

      Ahoj, mám prosbu, na kolik foukat tykle pláště – Rapid Rob 29×2.25 s dopu­ručným tlakem MIN. 1,8 BAR a MAX. 3,7 BAR když pojedu z 80% silnici a zbytek lehký terén. Díky.

    • Nikovlas  

      Teď jsem jel NN 2,25" na zadním kole na cca 2 BAR (s duší, protože jsem plášť jednou proseknul a od té doby jsem ho nespravil, tak tam mám duši). No a ve sjezdu jsem něco vzal asi poněkud drsněji – procvaknul duši skrz (takže 2 dírky asi 1cm velké) a ohnul boční stěnu ráfku (Fulcrum RM3). Takže si říkám, že dokud se nenaučím lépe volit stopu, tak asi budu foukat o něco víc.

      P.S.: Duši jsem zalepil a ráfek sikovkama jakž takž srovnal, takže ta škoda nakonec snad nebude nijak hrozná… ale radost jsem z toho neměl :-D

      • nitraq  

        U tlaku taky hodně záleží na váze a umu jezdce. Pokud má někdo jateční váhu nebo naopak nemá pražádnou techniku, tak bude píchat/sekat daleko častejc.

        • Nikovlas  

          Já mám jatečních 70 + batůžek. Spíš jsem nedával pozor, no… To nebylo při dopadu z nějakýho skoku – prostě jsem najel na nějakej větší šutr, kterýho jsem si nevšimnul – byla taková celkem rozbitá cesta pro traktor…

          • lukas aka mitro  

            obcas takovy sutr trefis no…ted se zacinaji schovavat pod listi..:(

          • nitraq  

            Ono to ani nebylo mířený přímo na tebe. Každej jezdí v jinejch podmínkách, s jinou technikou, případně s jinou váhou, takže co je dobrý pro jednoho, může být nepoužitelný pro druhýho. Teda až na střelce s 3+ bary v mtb pneumatice, kteří snad dřív nebo později prozřou a upustí.

            A ten kámen ani nemusí bejt větší, stačí ostej a pevně držící v zemi.

            • Nikovlas  

              Tohle jsem si zavinil sám – jel jsem tam prostě rychle a už jsem nebyl schopný postřehnout všechno. Tohle musela bejt dost rána – dostal jsem prostě prdu přes plášť až do ráfku tak, že jsem tu jednu stěnu vyboulil dovnitř. Tak pro příště, no…

              • MlokCZ  

                A bylo to v místě cvakutí duše (bouchlý ráfek)? S duší se poměrně často stává, že cvakneš a ráfek by to i přežil ok, ale dostane další ránu než zastavíš na prázdném kole.

                • Nikovlas  

                  Tyjo – teď jsi mě zaskočil – to nevím. Žádnou další ránu jsem necejtil, ale je mi jasný, že to už by stačila i menší… poznám, až budu vyndavat duši – podle polohy záplat.

                  • Nikovlas  

                    Každopádně pokud máš pravdu, tak bych asi měl bejt dost nasranej, že jsem to včas nepředělal zpátky na bezduše – to bych se tomu vyhnul všemu :-D

                  • MlokCZ  

                    Pokud ráfek není nějaký ultralehký, tak přes nafouknutý plášť vydrží poměrně hodně (o hodně více než je potřeba pro cvaknutí duše).

                    Když je to ale už prázdné, tak to je pak hned.

                    Já právě bez duší nikdy neměl ani náznak poškození ráfku a to ani s nižšími tlaky než jsem jezdil na duších.

                    S duší jsem takhle nějaký ráfek zrušil, vždy ale ne jiném místě než byla prvotní rána kdy se cvakla duše. A žádnou větší ránu po té první jsem už nikdy neregistroval. Ono taky ve chvíli kdy se snažíš nerozbít si držku a zastavit v rozbitém terénu s prázdným kolem jsem to už nikdy nedokázal moc vnímat. Naštěstí jsem nikdy v trošku náročnější rozbité pasáži na duších nikdy necvaknul přední, to bych asi rovnou letěl.

                    • Nikovlas  

                      Teď to ve mně fakt hlodá… ale lenost je silnější. Jak to bylo, se dozvíme… až lenost zeslábne.

                      • Nikovlas  

                        Tak jsem si řekl, že to zase předělám na bezduše – a když jsem to stahoval, potvrdil jsem si, že ráfek byl bouchlej skutečně v místě toho procvaknutí. Takže si nemusím vyčítat, že jsem to jel s duší – i bez duše by ten ráfek dopadnul stejně :-)

                        A můj novej poznatek při nahazování staršího pláště dílenskou pumpou: Jednu patku jsem nahodil s duší, pak vyndal a zkoušel nahodit druhou už bez duše. Nandal jsem ji do toho žlábku uprostřed ráfku – dobře se to pak navlíká – ale nebyl jsem dost rychlej, aby se plášť chytnul. Pak jsem to nandaval tak, aby patka nesklouznula do toho žlábku a zůstala u kraje – na konci jsem to pak musel dost silně páčit zouvákem – ale dosáhnul jsem toho, že plášť už od začátku seděl všude krom toho místa, kde jsem to dokončoval zouvákem – takže bych to dost možná nahodil i kompaktní pumpičkou. Vím, že jsem asi neobjevil Ameriku, ale třeba si to přečte ještě někdo, kdo to nevěděl…

                    • mirabike  

                      hmmm.. tak pro DT XM 450 to asi neplatí – na zadním XK 2,4 Protection bez duše, tlak 1.8 – 2.0 jateční váha 85kg, nikdy jsem gumu necvaknul ale ráfky po sezoně a půl dobitý, hrbatý, okraje ráfku zohýbaný dovnitř…

                      • MlokCZ  

                        Tak vždy bude záležet na kombinaci odolnost ráfku, hmotnost jezdce a jeho styl jízdy a tlaku.

                        Přeci jen foukáš také i méně než já. Já foukám vzadu ± stejně ale vážím méně (72kg).

                        S dušemi jsem ale musel foukat ještě více (nikdy ne pod 35psi vzadu na 2,25" Schwalbe) a i tak jsem občas cvaknul a i nějaký ten ráfek zničil.

                        • MlokCZ  

                          A k tomu vozím už delší dobu poměrně odolné ráfky. Aktuálně Red Zone XLR.

                          • MlokCZ  

                            Předtím jsem vozil pár let STčka (a chvilku SXka) a ani u STček jsem problém neměl. To také jsou poměrně odolná kola, ale určitě méně než Red Zone XLR.

    • scoty  

      do terénu 23/32…dobře se to pamatuje…:)

    • pocestny  

      Taky jsem jednou potkal v Rychlebech chrta, který tvrdil, že mu to klouže, protože má malý tlak v pláštích(?!?!?!). Nebo že by to mohla být pravda?

      Osobní názor: Hele, já myslim, že je to blbost takové tvrzení. I zde v diskuzi si chválíte, že na nižším tlaku to líp drží (vyjma těch případů, kdy se vám to žvejkne). Já jsem vozil spíše nižší tlak vzadu (sem tam to šlo na ráfek, ale v klidu) a střední tlak vpředu, nyní na fullu (konečně full) jsem ten zadek přifouknul. Přesnou hodnotu neznám. Prostě není to tvrdé, ale nejde to na ráfek.

      • lukas aka mitro  

        Tak to mas asi dobre…taky foukam tak, abych nemlatil rafek a guma byla dost mekka aby hezky zabirala. Na nafuneny gume, ktera drnca a odskakuje, se jezdit neda…

      • JakeF  

        Zrovna v Rychlebech jsem tenhle víkend vez snad nejvyšší tlak za celou sezónu :D.

    • joseftrebova  

      Asi tak 2atm,2,3 to uplné stačí.

    • bik87  

      Chci se zeptat na tlaky v plášti pokud jde o bezduše.

      Velmi často slyším že vše pod 2 bary nebo že někdo vozí 1,3–1,5 baru.

      Jenže drtivá většina plášťů má nejnižší tlak třeba 1,8–2 bary.

      Znamená to že jezdíte pod minimálním tlakem který specifikuje výrobce?

      Mám teď 1,8 a 2 na zadku a stále mi to přijde moc. Jenže to je nejnižší tlak dle výrobce. Ideál se mi při huštění zdá tak 1,5 a 1,7 a to mám 85kg.

      Žena s 50kg by tak měla hustit třeba 1,2 což je brutálně pod minimálním tlakem.

      Jak to tedy děláte? Mám za to že minimální tlak určuje kolik v plášti musí byt aby nedošlo k jeho sklouznutí z patek, ztrátě tlaku a následnému vyzutí.

      • JakeF  

        Minimální tlak udávanej na plášti je vcelku nepodstatnej údaj.

        • bik87  

          Takže úplně v klidu mohu jít pod něj?

          • allrose  

            Jasně,chrání se proti následkům a osočování :))

            Mám dhf/dhr 70kg a běžná minima 1,3/1,6

          • JakeF  

            To víš že jo, ti to řeknu a ty pak za mnou půjdeš s rozstřelený ráfkem :)). Mně nikdy nižší tlak nezpůsobil horší problémy, než by způsobila horší trakce při foukání doporučenejch tla­ků…

            • bik87  

              Ale ne spíš mě zajímalo jestli nehrozí v náklonu že se to smekne a vyfouknu.

              Vždy jsem foukal aspoň ty minimální tlaky.

              • Singlespeed  

                Ufouknutí bezdušáku už jsem párkrát viděl, ale s tím musíš u polprázdných plášťů v terénu tak nějak počítat, i když se ti to nikdy stát nemusí.

              • JakeF  

                To ti nikdo podle tlaku neřekne. Záleží na jízdním stylu, situaci a kombinaci ráfek/plášť. Mně se to občas stane, že plášť tímhle způsobem podfoukne, nikdy jsem ho ale nesvlíknul úplně. Ale jsou to situace, kdy bych s vyšším tlakem nejspíš taky nedopad dobře, protože by díky horší trakci plášť podklouznul… Tu hranici už si každej musí najít sám, ale určitě bych při jejím hledání neřešil spodní hranici napsanou na plášti.

              • Phantasma  

                Já teda vozím klasické duše, ale na plášti mám minimální tlak 2 a já hustím na 1,8 a ve sjezdech v zatáčkách úplně v pohodě. Kdybych tam napral ty 2, tak by mi to zbytečně odskakovalo v terénu. A to mám 75kg, nedovedu si představit, že by ty „minimální 2“ chtěl dodržet jezdec o hmotnosti třeba 65kg …

              • bik87  

                Ok díky tak já to tedy testnu posouvat níž.

                • krabica  

                  1,5/1,8 vozím s víc než 100kg na Maxxis Minion 2.3 EXO, fakt neměj strach, hodně záleží, jaké máš pláště a vnitřní šířku ráfků…

                  • bik87  

                    Fast Track 29×2,3 ráfky vnitřek 25mm

                    • grafik  

                      Ráfky jsou TLR?

                      • bik87  

                        Tubeless Ready jsou.

                        • grafik  

                          Z odpovědí si už vybereš. Dal bych i na pocit ženy, až bude zatáčet na nízkém tlaku, jak se jí to bude zdát …

                          • bik87  

                            Dík ale já ženu nemám :D

                            Jen sem psal jak to pak nastavit pro ženu co má třeba 50kg když já s 85kg jsem na minimu a je to pro mne moc tvrdé.

    • ivanka082  

      Já si myslím, že pro začátek je dobré vybavit si kolo různými doplňky. Nedávno jsem narazil na známý e-shop https://www.cyklosvec.cz. Po delším brouzdání mi na online podpoře poradili s výběrem a doporučili značku Nexelo.

    • Premik  

      podle mě je 1,3 atm na předku, jak tu někteří vozí, už docela nebezpečné. Včera jsem dojížděl domů s nižším tlakem na předním kole než obvykle, asi nějaký menší defekt co pobralo mlíko, odhadem to mohlo být těch 1,2–1,3. Při inenzivnějším brždění na pevném, ale lehce nakloněném povrchu se mi žvějkla guma, díky tomu jsem ztratil kontakt předního kola s povrchem a hodil tlamu. Normálně jsem gumu protočil v patkách a ztratil veškerý tlak. Kdybych měl „normální“ tlak co jezdím, cca o 0,5 –0,8 vyšší, tak pevně věřím, že by se mi to nestalo.

      • JakeF  

        Ten odhad 1,2 – 1,3 atm asi nebyl tak úplně přesnej…

        • Premik  

          tak vzhledem k tomu, že poslední dobou tlak docela řeším, zkouším různé varianty atd., tak si dovolím tvrdit, že by ten odhad mohl odpovídat realitě.

          • JakeF  

            Při brždění s 1,2 atm plášť nikdy nezuješ takovým způsobem, že ztratíš všechen tlak… Možná kdybys to měl na nějakým absolutně nevhodným ráfku nebo ti praskla patka.

            • bik87  

              A ještě jeden dotaz. Na tyhle hodně nízké tlaky je lepší mít pláště s vyztuzenymi bocnicemi ze?

              • JakeF  

                Pokud nehoníš gramy, tak tím nic nezkazíš.

              • MlokCZ  

                Ano i ne. Při stejném tlaku tomu samozřejmě trochu pomohou. Jenže na druhou stranu pro podobné chování pláště budeš muset nafoukat o malinko menší tlak.

                Bude to tak záležet na konkrétní situaci.

                Třeba u XC plastů když srovnám protection XC Contiky (hodně tuhé boky v rámci XC plastů) vs XC Schvalbe (daleko poddajnější boky), tak je to ve vysledku cca stejné. O kolik foukám méně, to zhruba pomohou tužší bočnice.

            • Premik  

              ráfky jsou Stans Crest, plášť Maxxis Forekaster TR, patka nepraskla. Plášť se posunul, protože přestal těsnit mezi ráfkem a patkou, musel jsem dolít mlíko a znovu to utěsnit. Neříkám, že došlo k nějakému výraznému posunu, každopádně se to utrhlo, tzn. nějaký pohyb tam byl.

              • JakeF  

                Že si ufoukne mezi patkou a pláštěm je jedna věc… Ale abys to sundal z ráfku celý, to fakt není otázka 1,2 atm. S takovým tlakem se daj jezdit velký pekla, aniž bys to svlíknul. Daleko pravděpodobnější je, že ten tvůj pocitovej odhad tlaku byl tak o půl atmosféry mimo.

                • Premik  

                  nechám ti tvůj názor.. já mám reálnou zkušenost jinou, a i proto se budu v budoucnosti podobným tlakům vyhýbat.

                  • JakeF  

                    Tlakům, při kterejch svlíkneš plášť, se samozřejmě vyhýbej… Ale na měření tlaku bych doporučil použít nástroj na to určený.

                    • Premik  

                      i ty mudrlante, ty víš čím měřím tlak? -))

                      • JakeF  

                        Vím, co se dá jezdit na 1,2 atm… Buď to neumíš nasadit nebo neumíš měřit… Nebo na tom samozřejmě jezdíš úplně šílený pekla, takových tu na B-F potkávám hromadu :)). Ta kombinace Crest + Forekaster tomu vyloženě napovídá :)).

                        • Premik  

                          začínáš mě trochu nudit, popravdě mě tvoje dedukce moc nezajímají. Nebudeš se doufám zlobit, když to z mé strany ukončím – čas je cenná komodita a nabyl jsem dojmu, že by to byla zbytečná ztráta času a nic nového bych se nedozvěděl. Hezký večer. -)

                          • JakeF  

                            Rozumný. Komu není rady…

                          • MichaelSimek  

                            dozvěděl ses ze 1.2 neni tak nebezpecny jak si ve svojim komentu psal a to je dulezite :), samozrejme si jezdi co chces, ja u 1.2–1.3 na predku zustanu

                        • MlokCZ  

                          Když se jezdí výrazně menší pekla na běžném XC než jezdíš někdy ty, tak při vhodné kombinaci ráfek + plášť a správné instalaci, tak i to lehké ufouknutí bývá opravdu ojedinělé.

                          Nepadlu tu ale ještě jedna věc, která souvisí s měřením. Jedna věc je to měřit něčím, co to správně změří. Další je pak to častěji kontrolovat/do­fukovat.

                          Někdy těch 1,2 atm. také foukám (to je tak můj spodní limit, kdy foukám na 17/22psi, i když více vozím spíš mírně vyšších 20/25psi, které už nepřekračuju, na 55–56mm širokých pláštích při 73kg). To je samo o sobě ještě úplně v pohodě.

                          Ale ta hranice, kdy už to pak v pohodě není je poměrně blízká a dostane se to k ní poměrně rychle i samovolnou ztrátou vzduchu.

                          Tedy opravdu nejde nafoukat takhle nízké tlaky a pak na tom třeba 3 týdny jezdit bez dofukování.

                          Správně rozlišovat bez měření rozdíly typu 1,1atm. vs 1,3atm. opravdu nehrozí, obzvlášť někým, kdo to dlouhodobě neměřil přesným měřidlem (kdo měří přesným měřidlem roky, tak už nějaký cit mít může, ale ani tam bych na to s jistotou nesázel).

      • rdx  

        Bezne vozim vpredu 1.1 na FastTracku (69kg)

        Ono taky dost zalezi cim to merite. Velka pumpa mi ukazuje nekde kolem 1.3 a 1.4 digitalni manometr od TopPeaku 1.1 …

        • bik87  

          Tyjo taková odchylka na tak nízkém tlaku? Čumím.

        • Premik  

          jj, digitální manometr je v plánu..

          • MichaelSimek  

            nač ho potrebujes, podle tvojich komentu meris tlak plaste s presnosti na desetiny pouhym pohledem :D

          • lukas aka mitro  

            digitalni manometr neni zaruka presnosti. Ve vysledku je uplne sumak, cim tlak meris. Pokud ti ovsem nejde o pomerovani pindika. Potrebujes opakovatelnost mereni a podle pocitu tlak upravit…

            • rdx  

              Je to tak, kdo vi co to vlastne haze za cisla :).

              Dulezitejsi je, ze ten rozdil je v case vicemene stejny. Na silnicce pri ±7atm mam rozdil pumpa/manometr 0,6 – 0,8

            • Premik  

              tady jde spíš o pohodlí a rychlost. Pokud to teda odpovídá realitě, což se ale dá snadno ověřit. Jinak ať si každý vozí co chce, jen ať mi to necpe jako univerzální ideál.

              • JakeF  

                Vyzkoušel jsi kulový, ale sebevědomí nad strop. Radí ti tu několik lidí, kteří vozí bezduše tak 10 let, v případě Mloka ještě o pár let víc. Desítky ráfků, stovky plášťů, použití od lehkýho XC po svěťákový DH tratě…

                Ale jak jsem psal, komu není rady…

                • Premik  

                  hele ty si fakt moula, jezdi si dál svý hovnový tlaky, když ti to vyhovuje, ale necpi to druhým – minimálně když víš prd co a kde jezdí.

                  • JakeF  

                    Jezdíš Cresty a Forekastery… Kámo, na tvým místě bych vůbec nezačínal s tím, kdo co jezdí, budeš odcházet smutnej…

              • lukas aka mitro  

                Snadno overit rikas? Do metrologickeho ustavu se prodavaji listky? Jinak to je overeni na urovni orientacniho mereni a vis zase prd. Mel by sis pozidit ocejchovany budit a pak konecne nam ostatnim, polodementnim trolum, ukazat, jaky tlak je ten spravny (pro tebe a tvu styl jezdeni, takze nam je to k hovnu:D)

                Pohodli a rychlost…osobne prectu tlak na budiku analogovem nebo digitalnim stejne rychle, nejsem tak byzy, aby mne pulsekunda rozhazela:D

                • Premik  

                  ano snadno- porovnáním s jinými zařízením, např. konkrétně u mě s dílenskou pumpou s mamometrem, s kompresorem a s analogovým manometrem. Neříkám, že to bude naprosto přesné, ale pro mé potřeby dostatečné reĺevantní srovnání.

                  • JakeF  

                    A to bylo to měření po defektu „odhadem“, co jsi popisoval v úvodním příspěvku? :))

                  • lukas aka mitro  

                    Na jedne strane chces presnost, na druhe to porovnavas s nepresnymi manometry…trochu se v tom motas:)

                    • Premik  

                      pokud mi dají 4 „nepřesné“ manometry hodně podobný výsledek, je to pro mě dostatečně přesné. Navíc mi to ukazuje i stejný tlak co mi fouká servisák do pneu na autě. Tady bych problém nehledal..

                      • Kouba_2005  

                        Nestudoval jsem tedy celou „natlakovanou“ kauzu, ale kolik ti servisák fouká auto? Já mám na osobáku 2,3 a na dodávce 4bary. Obojí bych řekl, že je na kolo moc.

                        • Premik  

                          hele fouká mi to samé co tobě, a múj manometr i pumpa s manometrem při bezprostřední kontrole ukázaly stejné číslo. A já si klidně dozadu stejný tlak nabouchám, když vím, že pojedu po tvrdém a rovném. -)

                          • MlokCZ  

                            A proč ho tam naboucháš? Jako aby to mělo co největší valivý odpor?

                            • Premik  

                              není mi příjemné jezdit na asfaltě na měkké gumě, vlastně mě to vyloženě otravuje.

                            • Premik  

                              jinak je řeč o tlaku 2,3. 4bary do kola fakt nedávám.-)

                          • Kouba_2005  

                            No ale to je další mýtus, který ti tu Mlok jistě opětovně rád osvětlí. Nabouchaná guma automaticky nezajišťuje menší valivý odpor, natož lepší jízdní vlastnosti.

    • bik87  

      Se nehádejte nechtěl sem rozpoutat spory. Šlo mi o to zda hrozí vyzutí pod minimální tlak udaný výrobcem nebo je to v pohodě, jelikož se svou vyšší vahou foukam na minimální tlak a pořad mi to přijde moc tvrdé a když si vemu že člověk s nižší vahou nebo holky by měli foukat ještě míň tak mi prostě vrtalo hlavou co vozíte za pláště jelikož jsem pláště pod 25PSI snad ani neviděl – jo WTB mají myslím 20PSI.

      Já jsem rad že mi tu lidi co to vozí 10 let poradili jelikož jsem se k tomu nemohl rozhoupat to otestovat – strach byl silnější. :D

      • lukas aka mitro  

        S tim vyzutim…jo a ne…zalezi, jak se do tho opres v zatacce nebo v jizde po sklonemen podkladu…

      • Esc  

        když se ti to zdá tvrdý, tak prostě foukej míň.

        Osobně jezdím tubeless, 29×2.6 predek i zadek. Foukam to na 1.3–1.5 vpredu, vzadu tak 1.6 – 1.8. (podle toho co jedu)

        Tohle jsou hodnoty z pumpy, nemam zadnej supr spesl digitalni merak. Kdyz se mi to zda tvrdy, tak to ufouknu.

        Kdyz to zacne cinkat, vim, ze jsem ufouknul moc :))

        Plaste: Maxxis Dissector (F), Maxxis Rekon ( R )

        Vaha: cca 83 kg

    • mikš  

      Mám sice digitální tlakoměr,ale foukam .spíše na pocit.Jsou gumy jako magic Mary,kterou palcem prázdnou nezmacknu,tu tlaku na 1 bar,zato spešly s 1,6 jsou měkké

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse