• robi.r

    Chci si nechat postavit kolo, rad bych nakoupil komponenty, kdo poradi z ceho vseho se kolo sklada, jsem laik…cena + – 15 tis, horské kolo…díky za rady

    0 0
    • pegas  

      pokud ses laik, kup radsi hotovku…skladacka pripada v uvahu u specialnich prani, respektive treba pokud ti neco prebejva( ram, vidla,..)..ta cena na skladani neni to prave orechove..tadymoc neustris..

      0 0
    • t29  

      Jestli chceš jezdit, kup raději hotové kolo. Jestli chceš skládat, tak ti třeba pomůže tohle:

      1. kostra a kokpit:

      Rám – buď s návarky a čepy na V-brake, nebo s montážními otvory na kotoučovky, podle chuti. V tvojí cenové kategorii spíš V-brake. Většina běžných rámů je univerzální na oba typy brzd. Dále je důležitá velikost a geometrie rámu. Počítej 3000,– až 5000,– za běžný rám. Doporučuju rám pro vidlici s 1,1/8" krkem – viz stará a nová koncepce vidlice.

      Vidlice – opět V-brake/kotouče, opět většina běžných vidlic je univerzální. Vidlice musí pasovat do rámu – stará koncepce vidlic má na krku (horní trubka) závit (tuším nějaký palcový rozměr, průměr krku 25,4mm), nová koncepce má krk většího průměru, bez závitu, průměr krku 1,1/8" palce čili 28,6 mm). Rozmysli si odpruženou/ne­odpruženou, případně způsob odpružení pružina/vzduch/ji­né, velikost zdvihu nebo další funkce. Počítej 1000,– až 4000,– nebo i víc, podle toho, jak dobrou vidlici budeš chtít.

      Hlavové složení – ložiska mezi rámem a vidlicí. Pro krk vidlice 1,1/8" se vyrábí klasické, semi-integrované a integrované varianty, tu správnou vyber podle rámu. Hlavové složení zahrnuje ložiska (lepší „průmyslové“ nebo klasické „věnečky“ s kuličkama), misky do rámu,kroužky na krk vidlice, horní kryt, případně k tomu je „ježek“, který se zalisuje do krku vidlice. Počítej 300,– za obyčejné až 800,– za lepší s utěsněnými  průmyslovými ložisky.

      Představec – drží řidítka na vidlici, proto musí pasovat na krk vidlice (průměr pro vidlici 28,6 mm, dneska standard) a na řidítka, které jsou buď klasické (průměr otvoru pro řidítka v představci 25,4 mm) nebo „oversize“ (průměr 31,8 mm). Vyber si délku a sklon představce (delší představec přenese větší váhu těla dopředu, líp povede přímý směr, ale kolo bude mít horší ovladatelnost). Počítej 200,– až 800,–.

      Podložky pod představec – slouží k doladění výšky představce. Až doladíš výšku, zpravidla se podložky, které zůstanou nad představcem, sundají a krk vidlice se zkrátí na potřebnou délku. Počítej 50,– až 100,–.

      Řidítka – buď rovné nebo „vlaštovky“, záleží na tom, jaké ti pasujou – dělají se různé šířky a sklony. Pozor na klasické vs. „oversize“, aby pasovaly do představce. Počítej 200,– až 800,–.

      Rukojeti – někomu vyhovují ergonomické, někdo radši obyčejné, materiál guma/neopren opět dle chuti. Počítej 50,– až 300,–.

      Rohy – změna úchopu se hodí, ale nejsou nutné. Počítej 150,– až 500,–.

      Sedlo – někdo je spokojený na sedle za tři stovky, někdo vyzkouší pět sedel, každé za pár tisíc, a nevyhovuje mu ani jedno. Pro začátek počítej tak 600,–.

      Sedlovka – Podle vnitřního průměru sedlové trubky rámu musíš vybrat odpovídající průměr sedlovky. Je lepší mít dlouhou sedlovku, pokud nehoníš gramy. Počítej tak 300,– až 800,–

      Objímka sedlovky – opět musíš vybrat správnou velikost objímky, tentokrát podle vnějšího průměru sedlové trubky rámu. Počítej tak 80,– až 150,–

      S tímhle základem se dostaneš nejmíň na 5 až 7 tisíc a půlka kola je hotová. Jinak ty odhadnuté cenové rozmezí platí pro běžné díly, za závodní superlehké karbonové titanové a nevímjakéještě součástky můžeš klidně utratit několikanásobek uvedené ceny.

      0 0
      • t29  

        2. kola, pohon a brzdy:

        Napřed vezmu brzdy – buď V-brake nebo kotoučovky (mechanické nebo hydraulické). V-brake jsou lehčí, levnější, ale špatně brzdí za mokra/bláta/špíny. Kotouče jsou dražší, těžší, brzdí za sucha i za mokra asi tak stejně. Za V-brake počítej 600,– až 1500,– za mechanické kotoučovky tak 1000,– až 2000,– (přední a zadní brzda, brzdové páky, lanka, bovdeny) a za hydraulické od 3000,– nahoru (přední a zadní brzda, brzdové páky, hadičky, kotouče a šrouby).

        Kola = ráfky+náby+výplet nebo kompletní zapletená kola – ráfky pro V-brake musí mít brzdové plochy, náboje pro kotouče musí mít možnost uchycení kotouče. Počítej tak 1500,– až 4000,–. K tomu duše cca 200,– až 300,– a pláště cca 500,– až 1500,–.

        Pohon = kliky+převodníky, pedály, středová osa, kazeta (pastorky), řetěz, řazení (přehazovačka+přes­mykač+řadicí páky). Tady si musíš rozhodnout, jestli budeš chtít osm převodů nebo devět, jakou středovou osu (čtyřhran + další standardy jednotlivých výrobců) aby nani pasovaly kliky, jestli obyčejné nebo nášlapné pedály a jakou třídu komponent (každý výrobce má několik tříd komponent, pochopitelně lepší = dražší). U přesmykače pozor, aby objímka měla správný rozměr, odpovídající sedlové trubce rámu, a u řazení je otázka, co ti pasuje, jestli páčky nebo otočné rukojeti „gripshift“.

        kliky+převodníky 600,– až 1500,– pedály 150,– až 800,– středová osa 150,– až 500,–

        osmipřevodová kazeta (pastorky) 250,– až 400,– řetěz 150,– až 300,– přehazovačka+přes­mykač+páčky+bov­deny+lanka 900,– až 1200,–

        devítipřevodová kazeta (pastorky) 400,– až 800,– řetěz 200,– až 500,– přehazovačka+přes­mykač+páčky+bov­deny+lanka 1400,– až 2300,–

        Sečteno a podtrženo zase základ 5 až 7 tisíc, nebo víc.

        Pak něco za výbavu (blikačky, tacho, košík+láhev, brašna, rezerva, nářadí, pumpa) a něco za nářadí na složení kola (lis hlavového složení, nýtovačka řetězu, imbusové klíče, klíče na kliky, štípací kleště na lanka a bovdeny atd.)

        Do 15ti tisíc se vlezeš i s nářadím, při skládání si užiješ spoustu srandy a zkoušení, ale jestli chceš jezdit, radši opravdu kup hotové kolo.

        0 0
        • jIrI___  

          Vyškrtl bych nepotřebný lis na hlavko a kleště na bowdeny. Naopak bych přidal „bičík“ na kazetu.

          0 0
          • nooski  

            Hlavko raději nechat nalisovat v servisu. Většinou to ti lapaji na taiwanu odfláknou a je třeba to i trochu vyfrézovat. Kleště na bowdeny jdou nahradit flexou, se kterou jde navíc konec pěkně do rovna zabrousit. Bič na kazetu ani neumím pužívat. Mám kus starého řetězu, na kterém je na konci přinýtován kus železa a normálně to chytnu do svěráku a je to :-)

            0 0
            • jIrI___  

              Já hlavko lisuju kladivem a kouskem tvrdého dřeva :-D

              0 0
              • nooski  

                Jo. V případě, že to už někdo tou frézou protáhl, nebo jsi tam měl již hlávko nalisované od výrobce. Na druhé RBeso jsem taky hlavu nalisoval kladivem a špalíkem, ale to bylo proto, že už tam hlava byla předtím. Jinak nové RB s IHS příjdou automaticky s nalisovanými miskami ;-) Supa jsem musel dát do servisu, tam to ti ťamani zaprasili neskutečně.

                0 0
                • jIrI___  

                  No vidíš. A u zatracovaného Pellsu jsem první hlavko taky „lisoval“ bez problému kladívkem :-)

                  0 0
                  • nooski  

                    No kdybych to věděl, donesl bych ti toho supa. Asi by ten rám dříve praskl, než by jsi to tam nalisoval:-)

                    0 0
            • ares  

              Kleště na bowdeny jdou nahradit i kvalitními bočními skřípačkami. Není potřeba nic zabrušovat :-)

              0 0
              • Vevoda  

                štípačky ti ten bowden zmáčknou, pak se to můsí rovnat. Lepší uřezat

                0 0
                • wraith  

                  Já to dělám tak, že dám bovden do štípaček a pak „hlavu“ těch štípaček hodím do svěráku a bovden to v pohodě přecvakne..... štípačky se tim možná kurvěj víc než obyč. používáním, ale je to mnohem rychlejší a pohodlnější než to řezat flexou

                  0 0
                  • Vevoda  

                    já mám pákovky, z armádního výprodeje. Po amputaci  to chce dočistit, aby nic nedrhlo.

                    0 0
                  • jIrI___  

                    U mě zkracování bowdenů jistí kladivo + sekyra a hřebík na „roztažení“ vnitřní bužírky :-)

                    0 0
                    • dedasurovec  

                      já jsem to dělal normálníma štípačkami, když se to náhodou nepovedno tak sem udělal druhý pokus o pul centimetru dál:-)

                      0 0
                      • jIrI___  

                        Štípačkama brzdový bowden možná přeštípneš, ale s řadícím asi nemáš šanci udělat nějaký solidní řez, jestli vůbec nějaký :-)

                        0 0
                • ares  

                  To ano, ale moje štípačky odvádějí podstatně lepší práci než kleště na bowdeny za 700 Kč. To, co mi těma zázrakama předvedli v obchodě, jsem doma stejně ucvakl štípačkama. Rovnám jen řadící bowdeny a stačí mi na to prsty. Flexu nemám – dělá hrozný kravál :-)))

                  0 0
            • Vevoda  

              Na „jetou“ kazetu doporučuju co dá dílna hasák nebo sikovky  a trochu síly

              0 0
        • dedasurovec  

          taky uvažuji do budoucna o skládání kola(cross do 25tis), ale taky nejsem žádný profi. U počítaču vždy skládám bo to vyjde levněji při kvalitních komponentech.

          A co u kol nějak sem to počítal a vyšlo mi to o trošku míň ale tam sem nejspíš ne­počítal ještě spoustů věcí jako to lisování, podložky, zaplétání kol atd…

           

          Tak vyjde to levněji nebo se to hrubě nevyplatí?

          Taky mi jde o zábavu a­le nemíním za to hrubě platit.

          0 0
          • t29  

            Finančně – počítal jsem kolo z komponent z e-shopů (Shimano Deore+Ritchey Comp + RS Dart3), to by mě vyšlo na 22 tisíc. Kolo v supermarketové slevě (Shimano XT+Ritchey Logic OEM + RS Recon SL) mě vyšlo na 20 tisíc (uváděli původní cenu 30 tisíc). Kolo na XT, Ritchey Comp a RS Recon SL by běžně v cykloobchodu mohlo stát těch 30 tisíc.

            A s tou zábavou – jestli se chceš bavit ježděním, je rychlejší a pohodlnější koupit celé kolo. Jestli se chceš bavit skládáním, investuj vlastní čas a chuť a servis z toho vynechej (už jsem několikrát četl názor, že cena úkonu v servisu je přibližně stejná jako cena nářadí, které by sis na ten úkon musel pořídit).

            Ještě konkrétně k zapletení kol – pro MTB se dají pořídit hotová zapletená kola, nevím, jaký je výběr na cross, zkus se podívat na www.rigida.cz – mají i crossové rozměry ráfků. Od vlastního zaplétání mě zatím odrazuje, že si neumím spočítat přesnou délku drátů a nevím, kde je sehnat. Ale to pořeším, až budu dávat na crosse nové kola.

            0 0
    • robi.r  

      koukam ze ta stavba kola chce i trochu hrube sily…a co teda za doporuceni na horovy bike,

      ten pells razzer pro nevypada spatne, ale tak nejak by me zajimalo jak je to s brzdami a naboji,

      jelikoz co sem koukal na netu tak v popiskach u toho kola, je to vsude jinak,

      nekd ejsou avid digit 3 ,jinde zase 5, a to same s naboji, nekde Acera, jinde deore, tak jsem z toho jelen co je pravdivy, ceny jsou priblizne stejny…diky za rady

      0 0
      • pegas  

        i kdyby tam byly sd3 tak to sou porad kvalitni vecka, jednoduche na udrzbu,designove pekne…a naboje sou v tehle cenove kategorii na stejno- konusy..takze udrzba naprosto stejna..otazka je jak treba tesni bordel,ale toho bych se nebal…na prumysly nemas , tak bych to neresil..

        0 0
        • robi.r  

          a co tohle, neni lepsi nez ten pells??? SPECIALIZED 2007 HARDROCK XC PRO

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.