SRAM GX vs. Shimano XT 1x11 2016

302 nepřečtených
  • pižmoň

    Jak uz z nazvu plyne rozlouskl bych rad tento souboj Sramu proti Shimanu. Uvazujme setup 1×11 zadne „vyhody“ toho ze neco jde a nejde predelat na 2/3/4 × 11 neresme:-D .

    Vaha,cena je srovnatelna. Sram mi lehce prijde takove „Deore“ mezi 11rychlostnimi sadami od Sramu..Kdezto XT je porad XT..Stranku vzledovou neresme.

    Sram:

    • tezsi prevod diky 10sp pastorku
    • NW prevodnik
    • lepsi kopirovani kazety prehazkou?

    Shimano

    • nastavitelna sila brdy raminka prehazovacky
    • 11sp pastorek na kazete
    • na klikach neni NW prevodnik pouze jine zuby bez stridajici se tloustky

    Jak je na tom brzda raminka u Sramu? nejde vypinat zda se mi. Taky mi pri letmem zkouseni na parkovisti prislo ze raminko neklade pri natazeni rukou takovy odpor aby retez nelital a nepadal..Shimano je na tom myslim lepe.

    Sram mi prisel o neco rychlejsi,ale na Shimanu 11sp sem nejel. U Shimana je dost citit odpor brzdy raminka prehazky na pacce razeni,zvlaste u hodne utazene brzdy se clovek u podrazeni fakt „nadre“..

    Mate zkusenosti s novym Shimanem , Sramem nebo obojim a vite porovnat? Jde mi predevsim o rychlost razeni a nepadani retezu diky brzde na prehazovacce. Diky za tipy a postrehy!

    • Vilém  

      9sp. pripadne 10sp myslis zuby?

      Nema sram 10z a shimano 11z?

    • jonti  

      Ten rozdíl v rozsahu mezi 10z a 11z je velký, už jen kvůli tomu bych bral SRAM. Předpokládám, že XT bude plně funkční taky. Možná bych i zvažoval vzít komplet XT s GX ořechem.

      • Lister  

        Jakože vozit Sram kazetu a Shimano řazení?

        To bych asi spíš uvažoval o rozšíření rozsahu Shimano kazety na 11–45

        • kubad  

          Není lepší 10/44 rozšířit SRAM?

        • jonti  

          XT kazeta je docela těžítko a navíc má malý rozsah. Letos co jsem vozil 34×10–42 mi i toto někdy nestačilo.

          • Lister  

            To se nedivim. 34/42 možná tak někam kolem Hradce.

            • perupe1205  

              chlapci,chlapci . . .. . nejsem zadny zavodnik, jezdim pro radost ( i když docela hodne ).

              Ale musim rici, ze pro prumerne zdatného jezdce je 34/42 dostatecne. Minuly tyden jsem jezdil v okoli Klinovce a Fichtelbergu a vyjel jsem všechno ( kadence nikdy nesla pod 60 …). a to vcetne vyjezdu pod lanovka podel sjezdovek,

              Takze to chce vice trénovat a da se s tim vyjet hooooodne . . . Petr

              • Lister  

                Při tomhle převodu na 26 je kadence 60 přes 6km v hodině.

                • perupe1205  

                  jezdim 27.5, ale to neni podstatne. kdo zna cestu z Jachymova na Klinovec podel sjezdovek vi, ze zde nejde vubec o rychlost . . . .

                  • Lister  

                    Právě že jde o rychlost. jestli jsi točil 60, tak jsi musel jet více než 6km/hod (na 27,5 ještě o fous víc). Takovou rychlost spousta lidí ve velkém množství stoupání nedokáže vyvinou natož udržet.

                    • Singlespeed  

                      Klídek, to bylo, předpokládám, od Perupeho jen takové běžné B-F machrování :-).

                      Nějak se zapomnělo, že třeba před 25 lety byl nejlehčí převod na bajku 28×28 a vyjelo se na něm taky všechno, jen to prostě více bolelo a člověk musel občas zvednout zadek a postavit se do pedálů.

                      • jecnak  

                        Protoze to vsechno bylo tehdejsi vsechno a ne dnesni vsechno. Na spouste mist si 28/28 neskrtnu – staci jeden dlouhy alpsky vyjezd. Ono se staci podivat na to co se jezdil ona biku tehdy a co dnes.

                        • Singlespeed  

                          Já si ještě dobře pamatuju Gardu na starém oceláku. Známé zalamováky se drtily stejně jako dnes, jen to bylo kvůli těžším převodům náročnější, ale to zase zachránil o mnoho let nižší věk :-).

                          • jecnak  

                            Spoustu mist, ktere jsem letos jel na 26" s 22/34 + 180mm kliky si nedovedu predstavit jet na tezsi prevod, spis bych tam vratil 36 dozadu a jel nektere pasaze ve vetsi pohode a s min pauzama na vydychani.

                            • Rubi  

                              22/34 to uz temer stojis na miste a nepatrne se sunes dopredu ne? :D nejak takhle

                              • goofy  

                                Kvůli 22×34 jsem přecházel z osmičky na devítku. Díky bohu za tento převod.

                                • Honzas  

                                  tak nejak. kvuli 22×34 jsem neprechazel na desitku a ted s jedenactkou jsem stastnej za 26×40.

                              • jecnak  

                                Jo, rychlost kolem 4km/h. Proste misto tlaceni jedes, coz mi prijde rozhodne zabavnejsi.

                                • ememem1  

                                  presne tak, navyse to neustale nasadanie a zosadenie neskutocne unavuje.

                              • Cryzyy  

                                Normalni prevod na maratony, jedes 4 hodiny, prijedes pod kopec, podradis, kopec vyjedes (nedostanes krece pri slejzani/nastu­povani), dojedes do cile, jdes na bednu, das par piv a jdes spat :)

                                • Rubi  

                                  leda tak na alpentour…:D

                                  • Cryzyy  

                                    Alpentour jsem nejel, ale na Salzkammergut to hodilo jenom 32 misto na Bcku a co jsi kde zajel Ty ? :o)

                                    • Rubi  

                                      31 dokonce pisou, nejezdim dlouhe maratony, jen pulky, takze s necim takovym se ti asi nepochlubim…

                                      • orm  

                                        B je pulka :-).

                                        • Rubi  

                                          tak dlouhy saltz, obr drasal, apod. oproti tomu jezdim tak ctvrtiny no :D ale na ty dlouhe nemam vytrvalost a „dojizdet“ zavody me nebavi…takze do tech 70km na mtb pro me idealni, tam dokazu nejak rozumne „zavodit“ az do konce

                                          na tento typ dlouhych zavodu uz by se pak tento lehky prevod hodil, abych to dokvedlal domu, ale jen proto ze neni dostatecna vykonost, kdyz se kouknes treba na ceske celo, tak jedou stejne prevody jako na ty moje 40–70km zavody

                      • pepek  

                        vyjelo se na něm taky všechno – třeba proto že jsi měl o 25 let míň?

                      • Tina  

                        prevod 28/28 na 26er a 29er je rozdiel ;)

              • jonti  

                Mě to třeba před týdnem nestačilo v Beskydech na hřebehu z Kněhyně na Čertův mlýn. Mám 29.

              • Tina  

                Petře, ten priemer zdatnosti máš IMHO fakt hodne vysoko postavený ;)

                • pepek  

                  No konečně ho někdo pochválil.

                  Už to vypadalo, že to bude muset napsat ještě dvakrát, než si to někdo všimne, jak je dobrý

                • perupe1205  

                  Ahoj Tina- ja jen nechapu věčné narikani, ze 34–42 neni dostatecne pro „bezne jezdeni“.

                  Nemam zapotrebi se tu kasat co vyjedu a nevyjedu, ale proste je to tak, ze jsem v okoli Prahy a kolem Klinovce, Jachymmova, Klasterec-Srni-Klinovec, Fichtelberg nenasel cyklozstezku, kterou bych nevyjel. ANO souhlasim neni to pro zavodni jezdeni. Ale pokud si clovek muze spravne rozlozit sily a tempo ( nejezdim trasy kratsi pod 2 hodiny ), tak to vetsine prumernych hobiku co je jezdeni bavi musi stacit. Na zavody bych taky dle terenu volit 32 ci 30, ale to uz je o necem jinem . . ..

                  • jonti  

                    Možná to bude tím, že většina lidí na MTB nejezdí jen po cyklostezkách.

                    • Vilém  

                      Cert aby se v tom vyznal, ale je mozny, ze cyklostezka vede i pod sjezdovkou, viz „a to vcetne vyjezdu pod lanovka podel sjezdovek“.

                    • JakeF  

                      Tak to já asi jezdím jenom cyklostezky :). A u Hradce dle diskuze výše… No holt jsou věci, co se člověk o sobě dozví až na BF…

                  • snílek  

                    Buď v klidu, v naší partě jezdíme dlouho VŠICHNI 32z (34z) převodníky a kazety 11–36 a tak nějak jsem si za ty roky taky nevšimnul, že by něco nešlo vyjet:) Párkrát v Alpách jsem tlačil ty nejdelší hrůzy, ale v ČR jsem nikdy neměl větší problém. A to jezdim docela málo, mám fakt těžký kolo a fyzička nic moc. Jezdit víc, tak jsem uplně vysmátej. BF nějak zfotrovatělo, před pár lety to tu byl samej závodník…

            • mr.garisson  

              To bys měl teda ještě potrénovat, pokud Ti 34–42 nestačí. ;)

              • Lister  

                Nestačilo by mi ani 30/42.

                • mr.garisson  

                  No…To asi jezdíš děsné stojky, ne? Na Hradec a okolí tak 36 pila s rozsahem 11–34. Co jsem jel ten maraton v létě, tak jsem litoval, že jsem tam nedal 38z pilu na závod. :)

                  • Lister  

                    Normální terém. Průměrně mám tak 1000 nastoupaných metrů na 25–30 naježděných km.

                    • mr.garisson  

                      Tak v tom případě je více převodníků výhodou. Taková kombinace 22–36 s poměrem 0,67 zachrání nejednoho rekreanta. :)

                      • Lister  

                        Ne že bych to taky chvíli nevozil ale to už i pro mne bylo docela lehké. Jinak já nemám problém s fyzičkou ale bohužel s koleny kvůli kterým mám horské kolo oficiálně zakázané.

                        • saintjv  

                          Tvle lister, bez urazky, jak ti nekdo muze zakazat jizdu na horskem kole? To bys nesmel ani chodit… Co s tema kolenama mas?

                          • Lister  

                            Opravdu si myslíš, že jízda v náročném terénu, kdy často lámeš těžké převody je pro kolena stejná zátěž jako třeba chůze? Jasně kolo je fajn rehabilitace, ale jen pohodová klidná jízda, když se budeme bavit o sportovní jízdě v těžkém terénu, tak už je to zátěž, takže důvod k zákazu se najde vždy docela dost.

                            Ale jak vidíš, tak na to prdím. udělal jsem všechno co jde – zredukoval hmotnost, naučil se šlapat frekvenčně, prdím na jednoplacku a vozím převody, které mi vyhovují a které potřebuju. A když prostě něco bolí, tak holt jedu pomaleji.

                            • saintjv  

                              No hele nevim teda uplne co presne jezdis za styl, ale myslim ze to nebude vetsi zatez nez treba 25 let basketu, fotbalu, nebo jinych podobnych sportu.

                              I kdyz jedu hodne dolekopcom tak jako jo stehna pali, ale pokud teda zrovna nelamu ruce a nohy tak si myslim ze to az takova palba na ty kolena neni. Co se tyce frekvence slapani, ok beru ze tam nejaka zatez bude, ale rozhodne netravis 30% ve stoje kdyby si kolenama nesl cely telo. Takze me neni uplne jasny jak to myslis, ze to je tak narocny.

                              Tim nechci posuzovat tvuj zdravotni stav ani styl jezdeni. Jen mi proste prijde, ze krome snad zimy pri jizde ve studenym pocasi mi proste neprijde zrovna kolo i na vrcholove urovni jako nejaky nicitel kolen.

                              • Lister  

                                Nenapsal jsem že je to horší nebo lepší než něco jiného. Ptal ses jak je možné, že mi to někdo vůbec mohl zakázat, já ti odpověděl, že to možné je a důvodů může být více. Víc to rozebírat nemá smysl.

                        • goofy  

                          Taky mě začínají kolínka občas zlobit… :-( Dvouplacka určitě zůstane.

                        • MlokCZ  

                          Převod 22/36 na 26" byl první převod, který po delší době ježdění už i mě přijde skoro jako moc. Na dvou kolech to mám jednoduché, to jsou 29", takže 22/36 potřebuju.

                          Na posledním 26" kole co jezdím, tak asi vrátím kliky 24/32/42 (místo 22/30/40) a nejlehčí tedy bude zase zpět 24/36. Aspoň se mi to zase sjednotí a vyjde ± stejně na obou velikostech kol (nejlehčí vyjde stejně, nejtěžší je pořád na 29" o chlup těžší).

                        • mr.garisson  

                          Tak to se omlouvám, ale nevěděl jsem, že máš zdravotní problém. V tom případě je frekvenční ježdění víc než nutné. Rvát tam nižší kadence asi dost bolí…

                          • MlokCZ  

                            Na to ani nemusí být zdravotní problémy. K čemu je dobré mít nedostatečně lehké převody a muset to rvát na nízké kadence?

                            Často to může být i limitem co vyjedu a co ne. Na nízkou kadenci se po technické stránce končí v terénu mnohem dříve než při možnosti točit vyšší kadenci.

                            • mr.garisson  

                              No já ti nevím, ale nejezdím takové stojky, které by se jezdily pod 60 otáček. A pokud ano, tak jich je málo a pár desítek metrů zvládnu ze sedla i na nižší kadence. Vychází to na 8 km.h při 60 ot, což se dá udržet v kopcích i na delších trasách. Na 24 hodinovky ale zvažuji, že přehodím na 38/24.

                              • MlokCZ  

                                Tak to jsou dvě možnosti:

                                • žádné pořádné kopce nejezdíš (tím myslím 16%+ dlouhé úseky nebo kratší 20%+)
                                • máš opravdu excelentní výkonnost, že tu rychlost v kopcích předchozího bodu udržíš

                                Já do náročnějších kopců běžně jezdím 5km/h a občas i méně. Když chci něco vyjet, tak si klidně maximálně zpomalím v úsecích kde to jde díky povrchu, abych ušetřil sílu na úseky, kde musím zrychlit, aby to šlo technicky projet.

                                Výkonnost tedy mám oproti některým tady bídnou, ale pro udržení té uvedené rychlosti pro výjezdy co jezdím by byl potřebný dvojnásobný výkon (při stejné hmotnosti) než mám. A to už tu zase tak moc jezdců mít nebude.

                          • Lister  

                            Tvl invalida :-)

                            Já si přijdu docela zdravý, ale prostě vím, že těžké převody mi nedělají dobře a tomu jsme vše přizpůsobil. Nevím proč by mě měla bolet kolena, když nemusí. 1×11 by mi mentálně vůbec nevadil a nemyslím si, že je to čistý makreting, ale není to pro mne.

                            • MlokCZ  

                              Ono to hlavně má často i opačný sled událostí. Tedy žádný problém není, ale jak se začnou více drtit v sedě nízké kadence, tak se problémy s koleny následně objeví.

                              To se mi párkrát stalo i kdysi dávno před hodně lety (typu 20 let zpět a více). To jsem neměl na výběr a lehké převody nebyly k mání, takže jsem drtil nízké kadence pořád. A i přesto, že tenkrát tělo bylo určitě v lepším stavu, tak problém s koleny občas byl. Hlavně když nebylo tolik najeto a vše dobře adaptované.

                              Teď s dostatečně lehkými převody problém s koleny na kole neznám ani když jsem loni a letos měl kvůli rodině najeto hodně málo.

                              • HKou  

                                Přesně tak, navíc jsou různý druhy problémů. Mě třeba nevadí, a naopak mi na kolena dělá dobře, se občas projít. Zase mi nevyhovuje dobře malá trvalá zátěž (např. celodenní silnice). Nemyslím, že bych na tom byl nějak fyzicky špatně, ale jsou kopce který bych při 36/42 chodil komplet a 5+ km je přece jen docela pěší výlet :)

                      • scret  

                        rekreanta? podivej se, kde jezdi lister… To rozhodne neni jako okolo Hradce:)

                        • Lister  

                          Zase bych to nedémonizoval, prostě normální ježdění. když v tom žiješ a jezdíš celý živost, tak ti to přijde normální. pravda pak někdy překvapí, když si člověk neadaptovaný po pár desítkách minut stoupání začne stěžovat, když už to skončí…

                        • mr.garisson  

                          Jsem nenapsal, že Lister je rekreant. 1000 metrů na 30 kiláků není moc rekreační. A pokud má zdravotní problém, tak chápu, proč psal, že 30–42 by mu nestačilo. Já mám kolena OK a doufám, že dlouho mít budu, takže si můžu dovolit 34–36 a to nejezdím v Hradci.

                          • MlokCZ  

                            To je při kadenci 60ot./min (a to už ne každý chce točit tak nízko, ale dejme tomu, že to ještě není tak hrozné) přes 7km/h na 26" (na 29" už skoro 8km/h).

                            To máš výkonnost na takovou rychlost, že pomaleji ani ty nejnáročnější (a hlavně dlouhé) výjezdy v terénu nejezdíš?

                            • mr.garisson  

                              Asi to tak bude. Samozřejmě, že by se někdy lehčí převod hodil, ale zatím jsem nemusel tlačit.

                              Edit: Viz ten příspěvek výš.

    • pižmoň  

      ok,Sram vitezi v ohledu nejtezsiho prevodu,Shimano bude mit pri stejnem prevodniku ten nejtezsi vzdy lehci. Ted by me zajimal pocit z chodu razeni a hlavne zminovana brzda raminka..Jde funkce brzdy raminka u Sramu GX poznat?Nevidim nikde on/off packu jako na Shimanu..Takze brzda tam je,ale nejde vypnout ani jinak nastavit..? Nekdo si stezoval na velky vakl u Sramacke hazky tusim X1 hned po par km..

      Shimano se mi porad jevi jen jakoby pridali jeden pastorek navic a ostatni casti prehazovacky tomu vubec neprizpusobili a pusobi to jako tovarni obdoba domaci upravy s pridavny 42z pastorkem-znamym resenim u 10sp sad…Sramacka prehazka ma uz od pohledu jine uhly cepu a drahu kopirovani kazety nez Shimano,to me od Shimana dost odrazuje:-/ Otazka je, co se lip chova v terenu..:-)

      • perupe1205  

        MAM zkusenosti s jak 10s, tak i 11s SRAM přehazovačkami a brzdu mají pod krytku, ale vůbec, ale vůbec není potřeba na ni sahat. za tim si stojim.

        Pouzivam gripshifty a razeni jak v 10s, tak i v11s je sametove – a to jak po SRAM kazete, tak i po M8000 ( s 45z pastorkem ), tak i po SUNRACE 11–42 kazete.

        Shimano jsem nemel moznost zkusit . . . . ale nic mne k tomu netahne po tom co jsem zkusil SRAMy.

        • pižmoň  

          jde citit na raminku ze ta brzda klade odpor a retez fakt nemlati..?

          • perupe1205  

            Samozrejme jde vždy o teren ve kterem se jezdi. ALE jezdim vse krome endura ;-) . . . .

            Nejde o mlaceni retezu, ale o to, aby byl vzdy dostatecne napnuty a tim nespadl z prevodniku.

            pouzivam NW prevodniky a vzdy se snazim nastavit spravnou delku retezu/ Za poslednich 6000 km mi retez nespadl ani jednou.

            Ale jak rikam vse musi byt sladeno a delka retezu musi odpovidat pouzitemu prevodniku I kazete.

          • Barak  

            Mě přijde, že je to znát fakt dost.

      • Tina  

        Fakt si porovnával naživo Shimano 10spd hazku s 11spd? :)

      • raca01  

        Mám na GX najeto cca 3000km, funguje bezvadně. Vozím oval převodník s NW zuby a řetěz mi zatím nikdy nespadl a to se občas i docela spustím. Mohu porovnat s XT a s obojím jsem byl spokojený.

    • TheJD  

      Zkusenost nemam ani s jednim, ale prijde mi, ze shimano ma jedinou vyhodu: nepotrebujes specialni orech → nova kola/naboj

    • ememem1  

      ja by som sa asi zamyslal na XT + toto

      je to sice novinka ale ked pozres fora ma zatial celkom dobre referencie, dlhodoba skusenost samozrjeme zatial chyba.

      • Chlebovnik  

        Proč, když SunRace nabízí to samé za poloviční cenu?

        • ememem1  

          kde? link pls

            • ememem1  

              d.

              a este by som si teda dovolil podotknut ze tak praxis works ma na najmensom 10 zubov

              • Singlespeed  

                Já tam vidím standardních 11z.

                • ememem1  

                  to je sranda, ja som to videl na nejakom prospekte z eurobiku a tam bolo ze 10. mozno preklep, pozeram teraz na ich stranku a fakt je tam 10. potom neni o com, ten SR je viac ako OK.

            • Radovan84  

              Hoj.Jsou tyhle kazety lepší než od Tiny?Sem spokojen ale stále zlobí ten jeden pastorek (tuším 17z) a nebyl jsem jediný. Pokud je to OK tak bych tomu dal ještě šanci. Jinak mě čeká xtr kazeta.Pokud máte zkušenost tak dejte vědět. Dik.

              • Radovan84  

                Hazka,řazení je XO.Diky.

              • Vilém  

                projdi si vlakno, minimalne jeden uzivatel tu zkusenost s ni popisuje.

                Proc jinak XTR?

                • Radovan84  

                  Projdu…No xtr protože nové xt 11s nemá alu unašeč a to by šel ořech Tune hodně rychle do kytek když sem viděl jak to mají zeslabené kvůli hmotnosti. Tudíž bych jinak šel do xtr 11s.Jinak sem ale s tou desítkou spokojen.Jen ten jeden pastorek dělá pořád neplechu.No hlavně aby hazka pobrala to rozpětí 11–42.

                  • Vilém  

                    Mam 10sp kazetu taky skladanou , v ni dodany XT pastorek a taky to na nem neni uplne dokonaly, ale nejak to radi, navic mi uplne nevyhovuji skoky mezi tezkyma prevodama.

                    V tom druhem vlakne z ni byl myslim Perupe, nebo jak ma nick, spokojen, ze to pekne radi v celem rozsahu a nedela to zadne psi kusy. Asi ji zkusim taky, misto te moji skladacky, precijen nabehy pekne navazuji a na tezsich prevodech je lip odstupnovana, nez to co mam.

                  • Darius  

                    11s XT 11–42 ma na unaseci 6 velkych pastorku, nejmensich 5 je volne… velmi podobna situace jako u 10s, vhodnou ochranou Al orechu jsou rozklepnute jehly, dal jsem 3 a zrejme by sly i 4… cena 0,5Kc/kus;)

                    • perupe1205  

                      Ahoj, Muzes presne popsat ty jehly ???

                      Budu davat XT M8000 na Novatec orech a zda se mi mekci nez ten co pouzivam nyni.

                      Diky Petr

    • File12  

      XT 11 jsem jen zkoušel. Funguje to dobře ale nezkoušel jsem to v zápřahu. Na svém jezdím x01 a musim říct že nemam jedinej problém. GX sice má nad sebou ještě 3 stupně sad, ale nesrovnával bych ho k deore. Váhově vychází o kus líp než XT 11s ale zase o fous dražší. Pokud tě vyloženě nevadí potřeba XD ořechu tak bych bral sram.

      A souhlasím že rozdíl v 11z a 10z je dost. To jedině k XT kazetě dát 45z a dopředu větší pilu. Ale zase už se jebeš do kazety a děláš to samý jako u desítky.

    • Hnoj  

      Jen pár poznatků, viděl jsem už obě sady a stavěl z nich kola.

      • Nedávat origo převodník SHIMANO, je ocelový a váží snad tunu. Je to docela drahý. Jsou tady placky třeba od One Up, lehké a k tomu NW.
      • SH XT má určitě lepší páčku, jistější. Přehazka je proti GX poněkud volšová.
      • XT 11sp kazeta se na ořech už tak dost blbě dává, až se pastorky zakousnou, tak to bude taškařice, zase stojí o kus méně jak GX…
      • Osobně bych asi udělal nějakej MIX… Typu páčka X01, hazka GX, kliky si klidně nechat starý a jen převodník, a pokud nechceš utrácet na za ořech tak XT kazeta…
      • Lister  

        Shimano má pro mne jednu velkou výhodu. Odřazování po dvou pastorcich. Už jen kvůli tomu bych preferoval XT, ale to jsou prostě ty osobní preference.

        • saintjv  

          jo to mi u šrámu hodne chybi… Ale jinak to funguje velice pekne.

        • kandelik  

          Odrazovani o dva stupne je nezbytna vec. Po migraci od XTR k XX1 to tam busim pri odrazovani jak do telegrafu a ne a ne si zvyknout…

        • orm  

          Sram ma zase gripshift, coz je pro me zasadni vyhoda, jinak je mne shimano sympatictejsi.

          • Lister  

            Tak jasně, ale tady je to tak, že rukojeť buď chceš nebo ji nemůžeš vystát.

          • File12  

            Tam je to fakt o preferencích. Já bych ho bral na nějaký XC, ale neumím si představit jak třeba v technickym sjezdu při brždění taham za gripshift. Ale je mi jasný že kdo si zvykne tak nic jiného nechce.

      • pižmoň  

        diky,konecne rozumne shrnuti! Odrazeni na tezsi vic jak o jeden mi nechybi, podradit na lehci o 2/3 na Sramackych packach jde nebo ne? S tou kazetou Shimano asi trochu zaspalo, bez obdobne konstrukce jakou ma Sram se jejich vaze ani nepriblizi:D

        Nad tim mixem X01 packa hazka GX sem uvazoval taky, ono kdyz jde koupti jen prava packa uz to zas takova hruza neni..A mixovat Sram+Shimano asi nema funkcni smysl? jako napr kazeta Sram GX a zbytek Shimano XT…

        Nad Shimanem uvazuuju hlavne z duvodu,abych mel vsechny kola bud na Sramu nebo Shimanu z duvodu,ze kdyz se neco posere,je z ceho brat docasne nahradni dily a myslim ze zrovna XT hazka 10sp by na 11sp Shimano mohla pasovat nebo je tam jiny pomer a cela tato uvaha je tudiz zbytecna?

        • Lister  

          Přeřadit na lehčí o více samozřejmě umí každá páčka. Odřazení na těžší po dvou ti nechybí, protože jsi to pravděpodobně nevozil :-)

          Shimano s kazetou nezaspalo, mohla být lehčí, ale taky řádově dražší.

          Poměry jsou tady taková ošemetná věc, podle oficiálních informací je poměr lehce jiný, takže to nemusí fungovat 100%, zase dle toho, co tady čtu, je ten rozdíl pod rozlišovací schopnost velkého množství jezdců, protože jim to pak podle vlastních slov „řadí jako víno“. Běžně se udává poměr 1:1, ale není to přesně. Poměr nových 11spd shimano páček je stejný jako u starého 9spd Sramu. 10 spd Shimano má lehce jiný.

        • Prochna  

          Něco o těch poměrech bylo tady. Podle toho to s tím kombinováním nebude asi úplně ideální :/

          • Marskatin  

            Při malých rozdílech to funguje v pohodě. Pokud máš seřizeno na prostřední pastorek, tak na kraji, po pěti krocích bude rozdíl 0,6 mm. To už více udělá hák, který není absolutně rovný.

            Nebral bych tu tabulku úplně dogmaticky. Někde jsou očividně chyby např na posledním řádku.

            Některé kazety jsem měřil a vyšly mi trochu jiné čisla např. U 11shimano road mi vyšal rozteč pastorku 3,8 mm místo udávaných 3,69. ( měril jsem tlouštku pěti podložek a pěti pastorků)

            Jak je tam poznamenáno Shimano oficiálně neuvedlo poměry a zlášť při měření tahu lanka se dá udělat chyba.

            No a pro jemné doladění lze dohledat u některých kombinací úpravy uchycení lanka aby to chodilo ještě lépe.

      • Gabbo  

        Razeni+hazka sram je kompatibilni s kazetou Shimano? Potom by uplne nejzajmavejsi reseni mohlo byt hazka GX, packa X01 a kazeta Sunrace MX8 11–42 (401g za nejakych 1700kc)

        • JMT  

          Mi prijde ze nejzasadnejsi vychytavka srami je kazeta s 10z a stavel bych to presne naopak. Kazeta sram 10–42 a zbytek xt. Ale proti gustu…

    • Radek Broz  

      Jezdím XT cca měsíc – předtím XX1 s 11–36 kazetou, předtím XX1 s origo kazetou. Mé poznatky:

      • Sram je hezčí (subjektivní)
      • Sram páčka mi víc vyhovuje a působí na mě přesně opačně než na Hnoje. Shimaňácká mi proti Sramu přijde jak řadící páka ve Škodě 120
      • řazení o víc pastorků, který u Sh vyzdvihujete, mě osobně nesedí – radši jsem tam nastřílel u Sramu dvěmi či třemi krátkými rychlými kliky, než vykrucovat prst o víc. (subjektivní)
      • Obojí chodí skvěle, na obojí se dá zvyknout a obojí bych jezdil
      • Používat ne-N/W převodník od SH mi přijde jako blbost, mám k tomu AbsoluteBlack na XX1 klikách.
      • cenově je SH jinde, celou sadu bez klik jsem vyměnil levněji, než jsem na Sram kupoval kazety
      • absence 10z pastorku u SH mi nijak zásadně nevadí, je to použitelný jen na cestě a tam jedu jen nahoru. (Ale to je tím, co a kde jezdím, pro někoho bude 10z velkej plus).
      • Hnoj  

        Dovolím si upozonit, že laciná mi přijde jen páčka GX. X1 nevím, ale XX1 a X01 jsou super…

      • perupe1205  

        JE TU nekdo, kdo uz jezdi XT M8000 prehazovacku a packu ??

        Vetsinou jsou tu reakce na SRAM packy ci gripshifty,

        Proto by mne zajimaly zkusenosti s pouzivani noveho XT.

        Az to bude objednatelne uvazuji o kombinaci XT M8000 GS a packy XTR M9000.

        Diky Petr

    • logoman  

      Tady pomerne dost nadava na novy XT.

      http://blistergearreview.com/…drivetrain/2

      • pižmoň  

        super,presne neco takoveho sem hledal:-) diky

      • HKou  

        „With the 11-speed XT setup, the chain would hesitate before jumping to the next cog, whether shifting up or down the cassette.“

        Me to zase funguje perfektne, zadnou neochotu razeni jsem zatim nepozoroval, serizeni bylo taky jednoduchy.

        • mr.antik  

          no taky nějak píše, že se to časem zlepšilo, takže možná problém v seřízení nebo montáži

      • ememem1  

        to je asi jedina recenzia ktora to tvrdi. otazka podobnych webov je vzdt ze kto to plati lebo asi si nemyslime ze si chlapci zo svojho kupia kazdu novu sadu a trocha ju potestuju.

        • logoman  

          To nevim, ale treba tam taky docela shodili sram guidy protoze maji udajne blby tvar pak. Pak, ze starsi SC chodilo divne.

      • Lister  

        deekay postoupil z němčiny na angličtinu?

    • Nikovlas  

      U Shimana poukazují na jiné odstupňování největších pastorků (menší skok na největší pastorek). Procentuálně ani u Sramu není výrazný skok, takže teď neřeším skok v převodových poměrech. V počtu zubů, tedy i v průměru pastorku, však je poměrně velký skok, což by mohlo mít vliv na rychlost a přesnost řazení, případně řazení v záběru (jasně – v plném záběru se neřadí…). Je zde nějaký rozdíl Shimano vs. Sram? (Kazeta Sunrace má také skok 6 zubů.)

    • Nikovlas  

      Jinak podle tohohle článku jsou sady kompatibilní, co se týče řazení-přehazka – takže i kombinace XT řazení a GX přehazky je pravděpodobně mož­ná…

      • petrun  

        Přitom všichni prodejci přísahají, že to nejde. V tom případě navždy sbohem páčky a vracím se zpět ke gripshiftu. XT šaltr + GX gripshift + Sunrace kazeta + JS pilu a zbytek ať si SRAM strčí někam :-)

      • Rubi  

        moc tomu neverim a kdyz nekdo ani netuzsi jaky je rozdil mezi dyna-sys a shadow plus, jeste kdyz pise, ze v hrajnich polohach to chrasti…

    • kadett  

      Je pravda,že když u Sramu vyměním převodník,tak musím poštelovat i hazku?

      • Vilém  

        Jako jak to myslis?

        Za jiny pocet zubu, nebo za stejny?

        • kadett  

          Právě,že menší. Někde jsem to četl.Měnil jsem z 32z na 30z právě,ale zdá se mi,že to chodí normálně

          • jecnak  

            Mel bys adekvatne zkratit retez, aby se odpovidajicim zpusobem natacelo raminko prehazovacky a tim i jeji horni kladka zustavala ve spravne vzdalenosti od pastorku.

            • Nikovlas  

              Možná tedy doladit vzdálenost horní kladky od pastorku – Shimano na to mělo šroub – Sram ne?

              • jecnak  

                U jednoplackovych sad Sramu (Shimana) je horni kladka vyrazne dal od osy otaceni raminka, takze dost zalezi, jak mas dlouhy retez – cim kratsi, tim je raminko vic napnute dopredu a tim je kladka dal od pastroku.

                • Nikovlas  

                  A štelovací šroub už tam není? Uvažoval jsem, že bych občas střídal převodníky…

          • Vilém  

            Delku retezu jsi nechaval? Teoreticky by to mohlo chtit poladit vzdalenost horni kladky od pastorku.

      • jonti  

        O dva zuby to muze jeste sedet, o 4 uz ne.

        • LM  

          Já jsem měnil převodník z 34z na 30z, řetěz jsem zkrátil o 2 články (1 malý + 1 velký:-)), přehazku (SRAM X1) jsem nijak nešteloval a řazení stále funguje dobře.

          • Nikovlas  

            To není takový šok, když si ke změně převodníku adekvátně zkrátil řetěz…

    • Kysky  

      Půl roku pryč, hnuly se už ledy?

    • Mysee  

      A co po pár měsících opět, má někdo více zkušeností?

      Kupovat novou 10sp kazetu a řetěz nemá příliš smysl, přešel bych tedy na 1×11.

      Shimano mám teď s vodítkem oneup a Werk pastorkem.

      Víc se mi líbí Sram. Gripshift ale nechci.

      Koupil bych hazku, řazení, kazetu (11–46 Sunrace), řetěz.

      Cenově to vychází cca stejně to bych neřešil (XT vs GX, SLX vs NX).

      Shimano bych mohl dát na brzdu (ISPEC).

      Má někdo zkušenosti co se funkčnosti týče?

      A jaké vodítko na 46z, krátké, dlouhé?

      • Nikovlas  

        Já mám řazení Sram X1 na brzdě Shimano M7000. Bylo to tak na kole, když jsem ho kupoval. Nevím, jestli se taková redukce dá někde nějak rozumně sehnat – to, co jsem viděl na netu, bylo úplně absurdně drahý.

      • nomecz  

        XT – tvrdsi humpolackej mechanickej chod kterej mi osobne vyhovuje mnohem vic, vyhoda ze se da radit o 2 dolu oproti sramu, z SLX bych pouzil asi jen kliky, razeni takova houba, za me nic moc. Voditko staci stredni.

        GX – jemnejsi chod, presnejsi osobne se mi stava ze snadneji omylem zaradim kdyz brnknu o packu, neda se radit o 2 dolu, vyhoda je 10z pastorek, nx mi pride vykrik do tmy kde je vse trosku drazsi, tezsi nez ekvivalent od shimana a neni prave ten 10z.

        • Tehu  

          Na 46ku kazetu stačí střední? Když jsem stavěl před čtvrt rokem říkalo se dlouhý, střední do 42zubu… Nevím jen se ptám ;)

          • Tina  

            na jednoplacku stačí GS

            • goofy  

              I tak je GS dlouhé jak 14 dní před výplatou… Už chápu, proč se musejí dělat velké kola. za chvíli by se jezdilo vodítkem po zemi…

              • Tina  

                SGS je určené pre dvoj a troplacky

                • goofy  

                  To já vím, ale musí to byt pak ještě delší. Nebo se už jedná jenom o označení a délka ramínka zůstává stejná?

                  • Tina  

                    GS = stredné ramienko

                    SGS = dlhé ramienko

                    • goofy  

                      No tak nejsem blbý. Jen prostě říkám, že u těch 1×11 je už i to GS ramínko sakra dlouhé… To je vše.

            • nomecz  

              jj jak pise Tina na 1placku staci

      • goofy  

        Pokud by jsi chtěl kupovat komplet XT, tak bych zauvažoval nad variantou, co jsem zvolil já. XTR páčka, XT kazeta a SLX kliky a přehazovačka. Cenou jsem se dostal na nebo lehce pod úroveň komplet XT a chod je výborný dle mě.

        • Mysee  

          Kliky mám RF Aeffect, takže ty neřeším.

          Kazeta je Sunrace o 700 levnější a o 40g lehčí oproti XT, takže tam je též jasno.

          Jakou výhodu má XTR řazení oproti XT? Přeci jen 1200 vs 2000 je rozdíl a XTR nemá Ispec B (Zee brzdy).

          • goofy  

            Psal jsi o klikách, proto o nich píšu i já. :-)

            Jo ty chceš zas tu mega pilu, tak to je jedno. Já bral 11–42.

            Že by lepší chod? Ispec mě netrápí. Bral jsem stejně bez, kdybych chtěl někdy měnit brzdy apod. Rozdíl jsem měl 1200 vs 1800, což už stálo za hřích.

            • beranek666  

              Lepší chod XTR oproti XT nemají, střeva jsou stejná. Rozdíl v chodu rozhodně nemáš šanci poznat.

            • Mysee  

              A já tam nic o klikách nevidím :D

              Teď mám 11–42 na 10sp s 32z. Stačí to, ale proč nemít 46z, když to dělají, hmotnostně to už nebude takový rozdíl.

              Ok, s brzdama máš asi pravdu, pak Ispec nehrotit. Tak za to XTR možná stojí.

              U hazky je rozdíl tři kila, tam je asi taky XT jasné.

              • goofy  

                Protože je to velký hnusný bazmekt. I těch 1–42 je strašná nevzhledná pila… :-D

                Máš recht. jsem se překoukl. O klikách psal nomecz a já si to blbě zapamatoval. :-)

                • Tehu  

                  na vzhled si zvyknes :-D

                  • zenga  

                    Nemůžu se rozhodnout jestli Sram GX nebo Shimano XT na 1×11.Sh jezdí roky Sram jsem nikdy neměl.Jaké máte poznatky?Funguje kazeta Sunrace s pohonem Sram GX?

                    • Evilcleaner  

                      osobně mi kromě ceny přijdou tyhle řady nesrovnatelné. pokud nechceš 10 z pastorek, tak nevidím jediný důvod kupovat sram (pokud tedy nejsi vyhraněný co se řazení týče). celá gx sada působí mnohem levněji, nejviditelnější je to u klik, které jsou sotva srovnatelné s deore.

                      • zenga  

                        10z pastorek by se hodil ale nehodlám kvůli tomu dát několik tisíc navíc.Kombinace XTR a XT vyjde levněji než X1.Ty kliky GX se pravda moc nepovedli.Pokud tam není takový rozdíl ve funkčnosti mezi GX nebo X1 a XT jako finanční tak půjdu do Shimana XT.

                      • JakeF  

                        Sram má lepší konstrukci hazky díky tomu horizontálnímu posunu, takže v bordelu nemá tolik tendenci přeskakovat na jiný převod.

                        S klikama souhlas, ty se Sramu moc nepovedly a první slušný kliky X.9 za 6 litrů, to je solidní úlet.

                    • Bafoon  

                      xt odpovídá spíš sada X1

                      kupoval jsem ted GX a projev řazení(lehké,ostré) mi sedí daleko víc než u xt(tupé,pomalé)

                      • Singlespeed  

                        Mám stejné poznatky. Nové XT řazení působí pocitově hodně levně, ještě horší je to při zapnuté brzdě.

                        • DaD  

                          Nové řazení XT 8000 že je pomalé a tupé?Tak je někde zřejmě chyba.Pár let jezdím řadu Sram X0 (na každý rok nové s novým kolem) a teď jsem na zimu přešel na XT.To řazení nemá chybu.Jezdí to tam jak po másle.Je to přesné a tvrdé.Brzda na to nemá skoro žádný vliv.Páka řazení nahoru je mnohem delší než předešlá řada a je to hodně znát.Tvrdší něž ta X0, kdy se mi občas stane, že v rozbitém terénu shodím o dva kvalty dolů, když nestačím dát palec dolů z páčky odřazování.A oproti šaltru X0 vzadu nic nemlátí o zadní šavli i s minimálním utažením brzdy.

                          Já mohu nové XT vřele doporučit. GX nevím jak chodí, ale určitě ne lépe než X0.

                          A ještě jedna věc.Na kazetě XD je neustále trochu slyšet řetěz.Jakoby nabíhal a nebo sebíhal z pastorků.Nakonec jsem zjistil,že to dělá ta spodní mega kladka se zuby narrow.Když se řetěz hodně kříží, tak to na ty zuby jde už hodně z boku a dělá to neplechu.Stačí je trochu obrousit a je to lepší.To, že raménko při jeho zamykání, dře o tělo šaltru už ani neřeším:(

                          • Singlespeed  

                            Tvrdost (lehce přigumovělá) nového XT právě ne každému vyhovuje. Dávám přednost lehkému a hladkému chodu páček.

                          • BLACK1E  

                            Musím se přidat k ostatním. Zpracování řazení mi u XT přijde super. Ale se zapnutou brzdou se to se sramem nedá srovnávat. Je to takový váhavý a v mrazu se to nedá používat.

                            • DaD  

                              A zkoušel jsi nové XT 8000? To se se starší sadou XT opravdu nedá srovnávat.I mě ta starší chodila mizerně a to jsem si s tím docela hrál.

                              • JakeF  

                                To bude hodně subjektivní, mně to přišlo přesně opačně…

                        • zenga  

                          Mě ta brzda u předchozí sadě XT docela srala.Na horních pastorcích to šlo ztuha a když chcalo tak v mokrých rukavicích jsem měl problém zařadit.Brzdu jsem povolil vnitřním šroubkem pod krytem o půl otáčky a pak to šlo good.Podle toho co píšeš tak jdu radši do Shimana.

                          • Honza03  

                            Zajímavé já sem na předchozí XT hazce nepozoroval žádný rozdíl se zapnutou brzdou v řazení, ono je to i logické protože brzda se projevuje až když se natahuje řetěz na větší kolečko a natahuje se nohama ne páčkou. Lanko jde při netočícím kole úplně stejně. Jediný případ kdy by to mohlo být znát by byl pokud se bude v tahu řadit o více než jedno kolečko na lehčí převody (ale když to člověk vezme po jednom je to ok). Nicméně se mě ten zázrak po pár vyjížďkách rozsypal, ulomily se nějaké díly co držely ten brzdný plech a měl sem z toho těžítko.

                            • zenga  

                              Po tom povolení šroubku brzdy už to fachčilo v poho.Než jsem na to přišel tak jsem tu brzdu vypnul a hotovo.Do teď to řadí dobře.Jak rozsypal?

                              • Honza03  

                                Měl sem Shimano XT RD-M786+ a uvnitř se ulomily ty pacičky co držely ten šroubek, takže to už nefungovalo a opravit to taky nejde (bylo to na HT takže to asi dostávalo velké rány). Snad už by to mohli mít na nových 8000 trochu lépe řešené, ale nestudoval sem to.

                    • mpIII  

                      A co to zkombinovat?

                      Já půjdo do kazety Sram XG-1150 10–42, přehazovačka bude XT M8000 a řazení XTR M9000.

                      • zenga  

                        Testoval jsem převodník 32z.Jako nekdě by se ta 10z hodila ale stačilo mi i na přejezd po asfaltu 32×11.Ve skupině ve větším tempu by to mohl být málo ale jezdím 95% sám.Taky možnost této kombinace ale mi jde spíš o to jestli Sram není nějak výrazně lepší např. v řazení.XT jezdím roky a spokojenost i s výdrží,sa­moúdržbou atd.

                        • DaD  

                          Oproti nové XT 8000 Sram určitě není nikterak lepší.Je to tedy hodně o člověku, ale já jezdím oboje a bylo by mi jedno, kdybych si musel vybrat to a nebo to(viz výše)

                      • libisenuj  

                        Jéé..někdo to bude řešit skoro jako já. Akorát řazení musím dát XT kvůli Ispec B. Ještě furt řeším převodník, ale na 90% 30zubů.

                        • mpIII  

                          Já asi dám 32z Race Face.

                          Teď mi nahoře nasadili brouka do hlavy, jestli by komplet Sram nebyl lepší. Jenže:

                          • X1 přehazovačka = 4092 Kč
                          • X1 řazení = 1490 Kč
                          • 1050 kazeta = 2557 Kč

                          Celkem = 8139 Kč

                          • XT přehazovačka = 1724 Kč
                          • XTR řazení = 2020 Kč
                          • 1050 kazeta = 2557 Kč

                          Celkem = 6301 Kč

                          Ten rozdíl proti Sramu je dost velký. O X01 a výš nemluvě. To už můžu rovnou vzít i XTR přehazovačku a jsem na 8235 Kč…

                          • DaD  

                            Pokud jde o prašule, tak jdi do komplet XT.Řazením XTR si nijak nepomůžeš oproti XT.Pokud máš XD ořech, tak kazetu 10–42 mohu jen doporučit.Ten jeden převod do rychla je sakra znát.

                            • Tina  

                              jj, hlavne keď ho ojazdíš :) U XT kúpiš nový 11z pastorok za pár kaček ;)

                              • DaD  

                                Kazetu XD 1195 jsem vozil dvě sezóny a o žádném sjetí desítky nemohla být řeč. Teď ještě pojede sezónu třetí.Ale v porovnání s cenou XT je to finančně samozřejmě někde jinde.Pokud ovšem někdo chce ten převod do rychla a zanechat ten maximální do pomala, tak mu nic jiného než XD nezbude.

                                • Evilcleaner  

                                  11–46 má prakticky stejný rozsah jako 10–42. 418% vs. 420 %

                                  • DaD  

                                    To je pravda, ale váha je o dost vyšší.Vetší kazeta a k tomu větší převodník.Pokud ale nejde o váhu, tak asi ideální řešení bez nutnosti měnit ořech.

                                • mirage  

                                  Zdravím. Rád bych se zeptal, mám ted nové kolo a je na Sramu GX ,vzadu 10–42. Budu to předělávat na 2×11, bude to pro mě lepší, nerad se dřu do kopců, jsem spíš frekvenční jezdec. Ale co se chci optat, vzadu je ten XD ořech, kazeta se na něj šroubuje.Dal by se i ten ořech sundat a dát tam jiný, kde by se kazeta nasadila a zajistila matkou? je to spíš s finančních duvodu, ta kazeta na ten XD je vcelku drahá. Když tak pisněte. díky všem

                                  • JFtryall  

                                    Na XD orech se da nasadit pouze kazeta s XD systemem od Sramu. Je celkove uzsi aby se dal dat 10T pastorek. Pro klasiku s drazkovanim a stahovanim pres matku je potreba vymenit cely orech. Kazeta vydrzi ale celkem dost a GX nestoji tak hroznou raketu, navic 10T pastorek se celkem hodi. Chce to spis davat pozor na retezy a trosku to mazat a cistit.

                                    • mirage  

                                      jo to všechno dělám, čistím, včas měním. Píšeš vyměnit celý ořech, to myslíš jako celý náboj přeplést, nebo jen sundat ořech a dát jiný?

                                      • JFtryall  

                                        Jestli mas nejakou nabu bezne produkce, tak staci pouze rozdelat a orech vymenit za klasicky drazkovany a dokoupit kazetu dane specifikace- Shimano, SunRace atd.

                                        • mirage  

                                          vrátím se ještě k tomu jedno převodníku, to 30× 11–42, to musíš celkem dost tahat na sílo,že? Tam si moc v kopcích neodpočineš,jel jsem ted na zapujčeném kole Drtiče, a tam je 2×11 a byl jsem fakt rád že jsem tam tu 2 placku měl :-)

                                          • Vilém  

                                            Takze co tam mas za zadni naboj?

                                            • mirage  

                                              tam je náboj, co dává Haibike na svá kola- XLC.

                                              • mirage  

                                                Dnes už fičím spát, ale zítra si rád přečtu tvé zprávy. zatím díky

                                              • Vilém  

                                                Tak ted jeste zjistit co se pod znackou XLC ve skutecnosti skryva a pokusit se najit zda neexistuje, pro danou nabu, normalni orech.

                                        • mirage  

                                          Jestli Tě můžu ještě poprosit, můžeš mě tady něco napsat v té šroubovací kazetě a kazetě na nasazení a zajíštění šroubem. Jak jsem psal, je to ted na GX-ku, ale budu tam dodávat přesmyk,řazení, vyměnit přehazku, stávající je na jedno placku a to se prý s dvoj bije.

                                          • JFtryall  

                                            Ja bych se na to byt tebou fakt vykaslal a radsi dokoupil prevodniky. Jestli nejses ve forme a nestaci 32–42 nejlehci prevod, tak musis zacit trenovat. :-)

                                            • Vilém  

                                              30–42.

                                              • JFtryall  

                                                Tim hur. :-) 30–42. To je uz hodne podobny jako u 2×10 klasiky. Proste kdyz neni fyzicka je potreba volit odpovidajici profily treninku a za kazdou cenu si nemyslet, ze lehky prevod vyresi problem. Stejne je potreba ten vykon vyvinout, byt v lepsi kadenci, takze mu sekne jen o trosku pozdeji :-). A tezke zavody si nechat na pozdeji.

                                                • mirage  

                                                  Máš pravdu,určitě si nemyslím že lehký převod vyřeší můj problém s fyzičkou, ale ulehčí mě kolenum a to chci. Ted se spíš ještě zeptám, jak jsem už psal, budu to předělávat na 2×11 ve Sramu. Ale jak se tak dívám a čtu, tak abych za dva roky ještě ten dvoj převodník od Sramu sehnal, jestli se Sram nebude ubírat jen cestou jedno převodníku? Jestli, když to už budu předělávat, tak to celé nepředělat do Shimana, u nich to tak vypadá že pujdou pořád cestou dvou placky. Co si myslíte Vy,chlapi?

                                                  • JFtryall  

                                                    Nikdo v budoucnu nepujde cestou dvouplacky. :-) Ale Shimano to bude jeste par let samozrejme drzet.

                                                  • Tina  

                                                    Nesúhlasím. Rozsah Eagle je síce už slušný, ale pre hobby bajkerov je aj 500% nedostatočný. Pretože hobíci nedokážu točiť kadenčne tak „potrebujú“ rýchly prevod, aby mohli točiť 70 ot/min po rovine, ale do kopca im zase chýbajú ľahké prevody. A na lacné bajky bude jednoplacka stále neekonomicky drahá.

                                                  • JFtryall  

                                                    Hobici ale trendy neurcuji. Pouze se jim prizpusobuji. :-) navic ebiky to cele totalne prekopou, ver mi.

                                                  • TJK  

                                                    taky mi prijde ze s GX Eaglem prisli tak rychle hlavne i kvuli moznestem Ebiku… myslim ze brzy uvidime

                                                  • lumyr  

                                                    Není to spíš proto, že příští rok by měli něco ukázat rybáři?

                                                  • LM  

                                                    Přijde mi že na e-bike mají nachystanou sadu EX1 i se speciální kazetou XG-899

                                                    11–48t, 8-speed cassette machined from case-hardened tool steel

                                                  • Tina  

                                                    Odporuješ si vo svojom krátkom príspevku :)

                                                    „Hobici ale trendy neurcuji“ vs „ebiky to cele totalne prekopou“

                                                    Myslím, že práve hobíci určujú trendy a určili aj najväčší trend posledných sezón – e-bajky.

                                                  • JFtryall  

                                                    No spis jen firmy hodne aktivne reaguji na zvysenou poptavku obecne v elektro byznysu a vystreleny vyvoj a vyssi ziskovost u ebiku, elektrika proste frci. :-) Hobik ma jen vetsi vyber. A tezko bude nekdo stavet ebiky na dvouplackach i kdyby se lidi staveli na hlavu. 2× prinasi spoustu konstrukcnich problemu, vyssi vahu a prinos hodne diskutabilni- dokazu pochopit extremni maratony a lowcost kola. Jinde tezko.

                                                  • novas752  

                                                    Zrovna vyssi vahu dvouplacek bych v souvislosti s ebikama moc nevytahoval. (:

                                                  • JFtryall  

                                                    A proc ne. V katalogu potrebujes mit napsane co nejnizsi cislo. :-) to je vsude stejne. Navic razeni v zaberu v kopci? Roztrhany a zasukovany retezy uplne nechces. Dvouplacku na normalnich kolech ve stredni cenove hladine v podstate vytlacil GX Eagle pro 018 to uz je davno jasne. Jediny co jeste ma posmrtnou krec je Di2 v 2×, ale to je tak cenove prepaleny, ze se to zatim masove tezko prosadi.

                                                  • goofy  

                                                    Konstrukční problém u dvouplacky? Ale ty brepto. Hlavně že před tím to konstrukční problém nebyl? :-D

                                                  • novas752  

                                                    Ale zvlášť s použitim u ebiků má pravdu. Motor nějaký odlehčení záběru před/při řazení vůbec nerozpozná. Prostě točíš klikama, motor zapnutej a nejedeš nad 25, tak zabírá a řazení v tahu na plackách je poměrně riziková činnost.

                                                    A problém s místem tam taky je – motor, někdy i odpružená zadní stavba a ještě přesmykač a druhá placka…

                                                  • goofy  

                                                    Ebike neberu jako kolo. Bavím se o normálních kolech. Ten problém s odpružením byl vždy a vždy se přesmyk vlezl. Ale to je jedno. je mi jasné, že je to pro výrobce jednodušší se s tím nesrat. Lidi si prostě přišlapnou a kdo na to nemá, ať si koupí ebike, že.

                                                  • DaD  

                                                    Mohu potvrdit. Zrovna v pátek jsem měnil utržený šaltr GX u tesťáku Specialized Levo FSR. Když jsem to poté projížděl a řadil, tak to byly takové rány až se pokaždé zavlnila celá zadní stavba. Ten šaltr s kazetou a řetězem dostáva na elektrice pěkně nažrat. Na E-bika by to asi chtělo nějakou převodovku. Možná rohlík, ale nevím zda by to vůbec ustál.

                                                  • -b-n-x-  

                                                    Tady se ale řeší EBIKE. A tam to určitě konstrukční problém je.

                                                  • goofy  

                                                    2× prinasi spoustu konstrukcnich problemu, vyssi vahu a prinos hodne diskutabilni- dokazu pochopit extremni maratony a lowcost kola. Jinde tezko. – tohle podle mě JFtryall myslel k normálním kolům a ne k ebikům.

                                                  • JFtryall  

                                                    Je to mysleno pro obe kategorie. Pro ebike je uz vicemene nerealne davat dvouplacku. Ty standarty v motorech jsou uz jasne dany a tam neni extra duvod mit tak velkej rozsah, prevodovka a remen by davala vetsi smysl. U normalniho kola je to samozrejme problem- karbon formy, kinematika u fullu, prostupnost, boost retezove linky a kompatibilita s Pluskama(problem s prostupnosti i u jednoplacek), sukovani retezu a padani…nevidim duvod proc to vyvijet pro stredni a vyssi rady. Deorko a kola kolem 20K ok, jinak tezko. Jinak ja se snazim moc nebreptat, celkem do toho vidim vis a celkem tusim co bude za rok za dva. :-)

                                                  • goofy  

                                                    Mě to je jasné že to tak dopadne, ale pořad si nemyslím, že to je přínos pro všechny. A to že výrobci kašlou na dobro uživatelů víme už dlouho. Takže tak…

                                                    Pluska a podobné srance… Ano. Kvůli to mu se musí vymýšlet další a další kokotiny a nestandarty a vlastně pro nic. Stejně jak s 27,5…

                                                  • lumyr  

                                                    Tak u ebiku byl hlavně konstrukční problém s řetězem a je úplně jeno jesli je to 1×11 nebo 2×11. Proto maji sadu 1×8 s tlustým řetězem, jak píšel, větší smysl bude mít řemen a převodovka. Jinak ale souhlas, je dneska nesmysl vyvýjet něco jiného než 1× u lepších sad. 1×12 má už použitelná rozsah pro většinu lidí, 1×11 bylo pořád poloviční řešení.

                                  • Evilcleaner  

                                    a proč nenecháš kazetu být a nedokoupíš jen kliky, smyk a páčku???

                                    • mirage  

                                      Právě to tak chci udělat, budu tam dávat kliky GX 24–36.Ještě jsem tak dnes zvažoval jestli nevyměnit jen na jedno převodníku nevyměnit 32 za 30, byl by to asi takový poměr, jak když jsem měl 2×10 a to malý 24 a vzadu 36, rozdíl 12 zubů. 30–42, taky rozdíl 12 zubů. Tak tak pořád zvažuji.

                                      • Lišák  

                                        Rozdíl zubů je sice stejný, ale 24/36 = 0,66 a 30/42 = 0,71.

                                        To znamená, že 24/36 je lehčí převod.

                                        • MlokCZ  

                                          Jen doplním, že 30/42 odpovídá převodu 24/33,6. Oproti 24/36 se tedy přijde o něco málo přes 0,5 převodu, což ještě není tak hrozné.

                                        • LM  

                                          Teoreticky bys tam mohl dát i 28z převodník což by ti dalo stejný převod 28/42=0.66

                                          Ale záleží jaké máš kliky resp. BCD rozměr.

                                        • mirage  

                                          jo někde jsem to četl, že když máš ve předu mín zubu, že ti to udělá lehčí převod, než když to honíš vzadu větší kazetou, nevím jestli jsem to napsal dobře :-)) Tak co by jste doporučili dát jedno placku 30=10–42, nebo dvoj placku 24–36 x kazeta 10–42?

                                      • pocestny  

                                        tak zkus 30 ovál

                                        • Vilém  

                                          To by ale musel mit direct mount kliky, ne?

                                          • pocestny  

                                            …myslel jsem že má directmount, nicméně možnost existuje i na klasiku

                                            na BCD104 dělá 30z ovál Absoluteblack,

                                            nejspíš by sehnal i něco na BCD64 u jiného výrobce

                                            • Vilém  

                                              Jo, tak pokud jej ma, tak neni problem.

                                              Na 104mm si teda oval nedokazu predstavit, kdyz uz kulaty musi byt vysunuty do strany a mit atyp srouby, aby to tam veslo.

                                              • pocestny  

                                                vyřešili to lišácky atyp šroubama, určitě se tady o tom už dříve mluvilo

                                                odkaz na výrobce

                                                … 30T chainring has build-in 2.5mm spacers and threaded holes (M8 / M5) to accommodate this size on spider. It also comes with bolts and spacers in the package: 2× M8 aluminium bolts T30 torx, 2× M5 steel bolts T25 torx and 2× eccentric spacers. This is a patent pending solution.

                          • libisenuj  

                            Ja to necham z duvodu brzd xt785 a nejakych sympatii k shimanu na sestave razeni xt, hazka xt8000, kazeta 1150 10–42 a prevodnik nejspis 30z. Byl mi doporucen chromag. Stoji dardu…ten jeste uvidim. Na nejtezsim prevodu toho moc nenajezdim ani s tricitkou prevodnikem. Je to nekde mezi soucasnym nejtezsim a druhym nejtezsim prevodem a ty oba jezdim naprosto minimalne. Kliky nechavam puvodni slx i kdyz me lakalo jit do novych. Uz by se mi to ale hodne prodrazilo. Xt kazeta 11–46 je velka, tezka a hlavne extreme hnusna. Me jeste ceka xd orech…coz je litr navic no…

                            • mpIII  

                              Taky nechám staré SLX M665 kliky.

                              XD ořech jsem vzal proto, že se XT kazeta zařezává do Hope ořechu. U XD ořechu a kazety to problém není.

                              • JakeF  

                                Nikdy jsi neslyšel o kazetách, co nešlo z XD ořechu sundat?

                                • DaD  

                                  To byly ty první.Teď už to je vyřešené a neplechu to nedělá.

                                • mpIII  

                                  Ne, ty o něčem víš?

                                  • JakeF  

                                    Říkal mi o tom jeden stavitel kol… Rychlej google taky nějaký případy našel:

                                    1

                                    2

                                    3

                                    4

                                    5

                                    • DaD  

                                      A při tom do ní stačilo lehce ťuknout zezadu kladívkem přes dřívko, aby od ořechu odskočila.To je těžké, když to někdo rve,až je velký pastorek našponovaný jak luk a nedocvakne mu to.Jak už jsem ale psal, toto je záležitost prvních sérií.Téměř samé XX a nějaké X0.Ty levnější/novější už na to netrpí.Každopádně to byl další průser Sramu.

                                      • mpIII  

                                        Je potřeba i nějaké speciální nářadí na povolení XD kazety?

                                      • JakeF  

                                        Jakože jsi nejdřív rozpletl kolo, aby ses tam dostal s dřívkem a kladívkem? :D

                                        • DaD  

                                          Jj.To mě na tom docela vadilo.Po třetím zapletení během dvou měsíců,se niple už protáčeli na klíči a dráty byli vytahané jak cecky…

                                          Já tam nepsal o fošně, ale o něčem malém.Třeba o topůrku na menší kladívko zkrz výplet ty ťuňto :D

                                      • jeniiiik  

                                        Což by se teoreticky parádně dělalo u nábojů s rohatkou, kde ti vypadne celý ořech :-D

                                        • DaD  

                                          Já to dělal na nábě DT 350. Kolo si opřeš třeba o zeď a poťukáš to v pohodě.

    • kuprt  

      Zkombinoval už tu někdo tu Sram kazetu s shimano řazením? Jaké jsou zkušenosti? Mám komplet XTR ale po XTR kazetě jsem dal sunrace 11–42 a zařezává se mi do ořechu. Ani to řazení není tak agresivní, rychlé… Tak uvažuju o XG-1150 kazetě

    • tomas10  

      Co myslíte, bude to takhle ok ? Nebo máte někdo lepší 1×11 variantu za ± stejnou cenu ?

      • siskin  

        Než „lowcost“ sada od sramu, tak bych vzal raději XT, hazka bude +/- za stejno, páčky asi o pár stovek dražší. Funkce a váha IMHO lepší, ale NX jsem nejezdil, tak mě možná někdo vyvede z omylu

        • tomas10  

          To je asi fakt. Zase mam avid brzdy, takže sram řazení by tam pěkně šlo. Dávají na koloshopu vůbec k shimano řazení objímku ?

        • Nikovlas  

          Mám X1 páčky (což bude funkčně podle mě podobné) a přijde mi, že to chodí pěkně. XT jsem nejezdil.

      • JFtryall  

        Pritlacil bych na GX saltr nebo dal XT. NX ma docela vuli a nedela to obcas dobrotu. GX uz je plnohodnotna. Pouvazoval bych taky nad SunRace. Ziskas stejnou odolnost a lepsi vahu za shodnou cenu. Cerna varianta je taky hezci.

        Jinak objimka by mela byt uvedena v popisu.

        • tomas10  

          Díky, asi teda půjdu do toho XT, nějak se mi začalo líbit, čím víc se na to dívám. Na sunrace jsem koukal, ale nevim jestli by tý černý nebylo na mým patriotovi už moc.. V popisu je „uchycení na samostatnou objímku“, tak doufám, že to znamená, že jí k tomu i přihodí, radši se zeptám, sháním to docela na poslední chvíli před Sušicí (mezitím dovolená) a nerad bych to pak sháněl zvlášť.

        • straky  

          Ahoj, přidám čerstvou zkušenost s Sunrace 11–42. Rychlé opotřebení hliníkového unašeče po 3500 km a 4 řetězech. V servisu mechanik říkal, že jsem letos asi pátej člověk.

          • vili  

            co je myšleno hliníkovým unašečem? Jako ten největší hliníkovej pastorek?

            • straky  

              Myslim tim ten cerveny pavouk na kterem jsou nytovane pastorky. Vymackane zuby pro uchyceni orechu a otravne cinkani nejvetsiho pastorku, ktery je z hliniku a ma uz vuli v uchyceni na pavouku u nytu.

              • Pan.Fazole  

                ku*va na nejvetsim mi to taky dělá takový divný zvuky … tak že by tim ? ale nalítáno tak 2000 odhadem

                • JFtryall  

                  Melo by pomoct to prostriknout vytesnovacem. U tech nytu ty kazety obcas zaskripou.

                  • petyn  

                    Co to je vytesnovac? Kde se to da koupit? Diky

                    • JFtryall  

                      Vytesnovac vlhkosti a pazvuku. Silikon, nejake alternativy WDcka atd…spousta firem z bike branze ma svoje special produkty. Muc off, Juice Lubes atd.

              • vili  

                Aha, myslel jsem že ses upsal. To by mě nenapadlo, že bude unašeč nějak zlobit.

          • Mysee  

            Kolik by clovek cekal vydrz? 4 retezy a 3500 km mi prijde ok na 11sp. Zas takovej ranec to nestoji. Samozrejme zalezi na podminkach ve kterych se jezdi.

            • lubosalbi  

              Taky bych řekl, že to je akorát na výměnu a Shimano by asi nevydrželo víc

            • siskin  

              Ok?? Kazeta mi vždy vydržela min. 8–10tkm , 9 a 10sp. Aktuální 1150 má ke 4tkm a až na 2 ulomený zuby je ok. Dá ještě jednou tolik myslím..

              • LM  

                Sram X1 XG-1180 je po 6,5 tkm stále OK, jenom povrchová úprava začíná být lehce ošoupaná. Zuby má všechny :-)

                Teď tam budu dávat pátej řetěz…

                • Smazaný účet  

                  Takže cca 1600 km na řetěz, jaké používáš? Já mám zatím najeto něco přes 800 km na tom KMC X11L co tam je od novoty. Pochopil jsem správně z místních diskuzí, že spíš než lepší řetězy stačí obyčejný a radši častěji měnit? Koupil jsem proto obyčejný SRAM PC 1110 za směšných 260,– Kč a teď přemýšlím kdy do toho jít :-) Měrka na řetězy co mám zatím ukazuje vše OK ale nechci si tu drahou XG-1180 pokurvit :-)

                  • LM  

                    Nejprve 2× kmc x11–93 (byl na kole). Poté jsem zkusil SRAM PC 1110, kde se ukázalo že vydrží zhruba stejně a tak teď točím už jenom ty :-)

                    Měrku používám jen orientačně, řetěz jde z kola když po namazání nevydrží neskřípat ani jednu vyjíždku (což je ještě před propadnutím měrky na .75).

                    • siskin  

                      Zajímavá metoda, ještě jsem neslyšel, že by skřípání řetězu mělo souvislost s opotřebením řetězu..

                      • Vilém  

                        Tak mohlo by to souviset. Vic opotrebene cepy a rolnicky, hur na nich drzi mazivo, driv zacne skripat.

                  • JMT  

                    Tak to nechapu nebo mam nejakou divnou merku. Snad zadny retez mi nevydrzel na biku vic nez 400km, spis menim tak po 300 :-O 1600 leda na silnicce. Ale jesli ti to nestrili…

                    • LM  

                      Zkus to změřit šuplerou.

                      Řetež zatím nestřílí (teda pokud zrovna nemám ohnutou patku, pak to na nějakým převodu blbne a neseštěluješ to).

                      Mám do 80 kg, pohybuju se hlavně kolem Brna a do kopce asi jezdím tužku :-D

                      • JMT  

                        Mam taky 80kg. Extrasilu urcite nemam a myslim ze to udrzuju v cistote a adekvatni mastnote. Co bych dal za 500 :-) jednou jsem ho tam nechal tech 500 a prevodnik uz musel jit novy…:-(

                        • LM  

                          To je nějaký divný. Bavíme se o stejné (nebo alespoň podobné) kazetě+řetězu (SRAM) nebo máš Shimano (o kterém jsem četl že je oboje docela měkký:-)).

                        • jeniiiik  

                          A co kupuješ za řetěz? Taky se přidávám k těm, co vydrží řetězy hoodně přes 1000.

                    • Smazaný účet  

                      To je fakt nějaké divné, na starém kole jsem běžně měnil řetěz mezi 1500 – 2000 km podle měrky a nic nestřílelo, jak začalo, tak po chvíli si to sedlo, dojel jsem ho a následující tuším šestý řetěz jsem už dával s novou kazetou. Bylo mi řečeno, že 11sp vydrží méně ale 400 je nějaký extrém, zatím mám cca 850 km a měrka je v pohodě. Ty musíš mít ukrutnou sílu a k tomu jezdíš po plážích v písku :-)

                    • popokatepetl  

                      To je divné, na desítce najíždím okolo 1300km. Na silnicí 11sp mám 3500 a ještě dá hodně. Přemýšlím, že předělám bika na 1×11 ale abych nasazoval řetěz s tím, že se 5× projedu a zahodím mě nebere :-). To je levnější to dojet do mrtva.

    • Ondris92  

      Sram gx nebo shimano slx m7000 ? Co vybrat ?

      • JFtryall  

        Dobre serizena GX je rychlosti uplne jinde. Sram lepe radi v tahu i v nizke kadenci a pripada mi osobne o krok napred. Shimano je zase levnejsi a trochu tezsi, vadi mi chovani packy, treci spojka je u Sramu taky lepsi.

        • hovado_cz  

          uplnej souhlas na kole mam GXko a měl sem pučenýho SUPa s XTR, který mi přišlo takový hampulácký a pocit na páce byl u XTR hroznej :-) nehledě na to, že to shimano strašně chrčelo :-)

      • nomecz  

        Slx s XT packou a GX kazetou :)

        Slx razeni je nic moc proto xt packa a sram kazeta vydrzi o dost vic jak shimano

    • ihik  

      Na jednom kole mám XT8000 a na druhém mám GX 1×11. Kluci, sorry, ale já nejsem schopen poznat rozdíl. Oboje funguje super, není to gumové, střílí to tam přesně, co potřebuju atd. Pro mě oboje stejně kvalitní.

      Vždy jsem měl shimano, až letos na jednom kole z výroby bylo GX, tak jsem ho tam nechal. Nakonec pro mě GX páčka asi ergonomičtější, než XT. Ale to je subjektivní. Ergonomii teoreticky člověk dokáže podělat jen tím, že to na řídítkách blbě otočí. Designově nemám problém ani s jedním, ale GX kazeta 1150 je fakt hezčí než ty plechové XT pokličky.

      Výhoda GX je asi i v tom, že je to 10–42 a nemusí se člověk uchylovat k obrovské 11–46 pro stejný rozsah. Na druhou stranu jsem ke GX pořídil i převodník 28 a občas ho tam dám, když jedu někam do větších kopců. Ale to je spíš diskuse do vlákna 1×11.

      • JFtryall  

        Zkus jet nekdy v prudkem kopci v nizke kadenci a zaradit na XTcku o tri pastorky nahoru. Oproti Sramu tady Shimano dost ztraci.

        • DaD  

          Fuj, taková prasárna…

          • JFtryall  

            Nemusi to strilet. I takhle se da zaradit s citem. Ale dost to o te sade prozradi. :-)

        • jeniiiik  

          Nejde jen o tohle…mě třeba na XT sralo, že pokaždé řadilo na stejných převodech tak nějak jinak.

          • goofy  

            Lidi, vy musíte mít těžký život… :-D

            • jeniiiik  

              Tak proc kupovat neco co neni dobre, kdyz muzu mit to co funguje… ;-)

              • goofy  

                Když pro mě funguje i to XT, tak pak je to těžké… A upřímně. Rozdíl mezi Sramem a Shimanem jsem chodem fakt nepoznal. Na Shimanu mi vyhovovalo podřazovaní o 2, tak jsem šel prostě do něho, i když jsem po letech na Shimanu byl ochoten jít do Sramu. Takže asi tak. :-)

          • Tina  

            Za to nemôže XT. To bude problém medzi sedlom a pedálmi :)

          • Vilém  

            To uz je skoro jak tu jeden psal, ze musi XT doladovat podle teploty, aby to dobre radilo:)

            • kudlanka32  

              nevim o cem mluvis, XT seridim jen pri vymene lanka a pak je nekolik let zase klid

              • Vilém  

                No ja to mam stejne, ale nekteri evidentne ne a podle nich za to muze to XT, coz si nemyslim.

            • -b-n-x-  

              Tak to je jasné. V F1 taky ladili motory dle nadmořské výšky, teploty, a kdoví dle čeho :-)

      • mischel  

        To je pravda, ze ten rozsah je cca stejny. Jen nekdo nema orech xd.

        Pobere hazka gx 1×11 kazetu 11–46?

        • JFtryall  

          Dost zalezi na provedeni ramu, patky. Nekomu to maka docela obstojne. Ale tezko rict.

        • rdx  

          nevim jestli se to z toho da nejak odvodit, ale gx na 9–46 maka v pohode

          • mischel  

            Diky, snad to bude makat taky dobre.

            • mirage  

              Chlapi, chci se zeptat. Přehazovačka SRAM GX dlouhé ramínko bude fungovat na 1×11, na 2×11 prý jo, ale né v těch krajních polohách. A hazka SRAM GX střední ramínko je jen na 2×11? Nebo by pobrala i 1×11? Je to tak?

              • mischel  

                Kterou myslis? Jsou dva typy. Jedna je na 1×11 a druha 2×11

                • mirage  

                  právě jsou dva typy, tak se ptám, jestli bys tím středním ramínkem na 2×11 pobrala i 1×11 ?

    • sket  

      Mám na kole SRAM X5 2×10 sadu řazení a přehazovačky. Chtěl bych vyměnit přehazovačku za GX 2×10 zejména kvůli „brzdě“ (ROLLER BEARING CLUTCH). Mám spolu s přehazovačkou vyměnit i řazení nebo můžu nechat X5 a jenom dokoupit GX přehazovačku?

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.