• checkdrummer

    Ahoj,

    sháním kolo na sportovní jízdu na asfaltové silnice (včtně těch nižších tříd – tedy i rozbité, a vyjímečně např. šotolinové/polní cesty; ne však do lesa (kořeny, větší kameny)), takže nechci čistě silniční kolo a rovněž ani cyklokrosové (menší komfort).

    Řekl bych, že se mi nabízí varianty: kross/trek, horák s užšími plášti, gravelbike. Mohl by mi prosím někdo stručně vyjmenovat výhody a navýhody těchto typů kol (případně uvést další typy kol, která jsem opomněl, a které by připadaly v úvahu)?

    Klidně se spokojím s neodpruženou vidlicí, dvojtalířem vepředu, ráfkovými brzdami. Cena orientačně kolem 20–25tis. Hlavní kriteria (částečně protichůdná) tedy jsou: rychlost, komfort, nenáročná údržba, spolehlivost.

    (Je mi 40let, 185cm, 90kg, preferuji spíše frekvenční jízdu.)

    Ještě jedna věc: Jsem v tomto směru poměrně lajk, ale zajímalo by mě jaký je rozdíl mezi gravelbike a trekkovým/krosovým kolem, na které dám berany: berany mi celkem vyhovují (dřív jsem jezdil na silničním kole), ale netrvám na nich, rohy jsou také ok, a např. na kotoučových brzdách gravelbiku také netrvám.

    Děkuji za rady

    • milan.v  

      Takže Triban z Decathlonu.

    • scota  

      Tohle by mohlo splnit tvé požadavky

      https://www.automotovelo.cz/…2019_z14782/

      ale zeptal bych se zda mohou dovat i velikost L.

      • Romancero  

        u mě budí trochu nedůvěru ten rám-materiál „aluminium“-to rozhodně nepůsobí moc důvěryhodně (bez uvedení označení konkrétní slitiny) a o geometrii také nic..

        • atty  

          Každej Kross do roka praskne, protože je čistě aluminiovej…

          Asi většinu lidí, co maj nějakou představu o kolech, rámech a jen okrajově o metalurgii by celkem mělo napadnout, že z čistého a 100% hliníku to kolo nebude, ale bude to nějaká slitina, která odpovídá požadavku na tuhost, pevnost a další vlastnosti, které by asi měl rám kola mít (už jen z toho důvodu, že výrobce by prodělal kalhoty, pokud by mu u nějakého modelu praskaly rámy po pár týdnech ježdění jak na běžícím pásu, pokud by zvolil neadekvátní slitinu).

          Z eidamu to fakt nikdo vyrábět nebude, ani vcelku už dost známý Kross, který má tovární teamy, obdobně, jako většina dalších větších výrobců kol.

          Tudíž když někdo do popisu materiálu rámu napíše aluminium superlight, tak bych celkem věřil tomu, že ta slitina bude převážně hliníková, ale s takovými parametry, že to jako rám bude vcelku fungovat.

          Geometrii bych hledal přímo u Krossu na homepage (k Esker 6 je přímo u modelu dole).

          https://www.kross.pl/cz/node/38499 (otázka 10 vteřin „hledání“) – tedy zásadní a těžká práce…

          Takže Tvoje osobní obavy bych celkem nesdílel, protože reálně je to vše trošku jinak…

          • Romancero  

            ale tím popisem rozhodně tomu kolu dobrou reklamu neudělají…už to by mně stačilo, abych do něj nešel-ale jinak se mi líbí.

            Prostě někteří zákazníci (jako třeba já) si potrpí na detailnější info.

            Ten dle tebe „dost známý“ Kross má dost divnou propagaci, PR a třeba díky ní ztratí pár zákazníků..

            Ale , když chtějí prodávat kola tímto způsobem -tedy jako housku na krámě- jejich věc

            • atty  

              Ano, s tím souhlasím, že detailní popis s geometrií by asi prospěl lepšímu prodeji.

              Nicméně přesný typ alu slitiny neuvádějí ani na svých domovských stránkách i „lepší“ značky, nebo je to popisem nějaká jejich verze double/triple hydroformed superhyper alu slitiny, což Ti o přesném složení neřekne vůbec nic, případně mohou i na jednom rámu dle potřeby ty slitiny kombinovat.

              Pokud je geometrie u modelu na domácí stránce, je spíš „leností“ prodejce, že jí nestáhne a neokopíruje do popisu – za to výrobce taky asi moc nemůže.

              Nutno dodat, že Kross asi nejvíc prodává v segmentu a cenách pro zákazníky, kteří nějakou geometrii konkrétního modelu, či materiál rámu moc nesledují, protože ani jednomu nerozumí a neví, proč by se podle toho měli orientovat. Že dělají i opravdu dobrá a závodní kola je ovšem druhý fakt.

              Zrovna tenhle odkazovanej gravel vypadá osazením vs. cena vcelku hodně zajímavě a pro mne i líbivě – respektive je to gravel/CX, přesně podle mých představ – 46/36 kliky, ± 37mm gumy, mimo klik (které jsou mimosériové) komplet 105 7000 na hydraulice, slušný kola v ceně, dalo by se to trochu odlehčit karbonovou bižu… A vypadá to na těch skinwallech moc pěkně i na pohled. Za necelejch 30k podle mne slušný kolo. Neviděl jsem na živo, nejezdil jsem, domnívám se pouze z popisu a fotek.

    • Romancero  

      já bych se také nebál kol z Decatlonu..v této cenové kategorii.

      Tady se ale těžko radí..já jezdím po cestách s dost mizerným a hrubým asfaltem a pláště 32×622 je to nejužší, co se dá použít (gravel Sequoia).

      Nejlepší je samozřejmě si kolo vyzkoušet. Já osobně třeba v hliník nemám důvěru. Ocel snad sice koroduje, ale hliník zase oxiduje a hlavně časem „měkne“ a když praskne , pak najednou-zvláště u „noname“ al- rámů (v této cenové kategorii) bych do hliníku nešel. Jistě rám bude lehčí první pocit z jízdy možná bude , že kolo má tužší rám, jenže pokud budeš sedět na zadku déle , ta tvrdost je spíš na závadu. Raději oceláka z bazaru.

      Mám zhruba míry jako ty, takže jednoznačně raději kvalitní rám s levnějšími komponenty a pak ty komponenty postupně ladit. Důležité také je na čem jsi dosud jezdil a na co jsi zvyklý.

      Po 10 letech silnice(galusky), jsem 20 let jezdil na MTB a nyní jsem nakonec zakotvil u gravelu-právě proto, že je ideální pro cesty po kterých jezdím a už se nechci „natřásat“ na kamenech a kořenech,. stejně tak po silnicích s provozem aut (lepší povrch) už nejezdím. Ale stejně je to o zkušenosti-osobních preferencích …Takže moje rady jsou vlastně k ničemu :-)

    • bodlak2  

      trekové kolo na které bys dal berany ⇒ prasopes

      • Romancero  

        bývá to spíše obráceně..na 60 let starýho Favorita jsme si dali rovná řidítka + jiný představec…Táta už prostě „dolní úchop“ nepoužíval :-)

    • novas752  

      Řekl bych že si ideální kandidát na gravelnike s maličko tlustšíma pláštěma (cca 40mm a tlustší). Berany to má, údržba cca stejně nenáročná jako u silničky, komfort v lehoučkym terénu ano, rychlost ano. Akorát kotoučovkám se nevyhneš – ráfkové brzdy na gravelbike moc nejsou kvůli průchonosti pláště skrz třmen.

      Berany na krosové kolo = prasopes. Rámy na rovný řídítka jsou delší než rámy dělaný na berany = krosový s beranama by bylo strašlivě dlouhý a navíc by to byl porod osadit.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.