Mam dotaz na znalejsi bajkery/ky
Po kolikatem rozpojeni (priblizne) menite rychlospojku na retezu?
Me se zda ze po cca tretim je tam jiz trosku vule…
Diky.
Mam dotaz na znalejsi bajkery/ky
Po kolikatem rozpojeni (priblizne) menite rychlospojku na retezu?
Me se zda ze po cca tretim je tam jiz trosku vule…
Diky.
Slušnost je měnit spojku s novým řetězem. Spojka se vytahuje rychleji než ostatní články a zařadit vytahaný článek (spojku) do nového řetězu je přinejmenším podivné ;-).
Ptam se kvuli tomu, ze do nedavna sem cistil retez prackou. Presel sem na rozpojeni retezu a vycisteni v misce s tech.benzinem. Ten rozdil je brutus. Ale nevim co ta spojka vydrzi…
Neřešil bych, prostě na životnost řetězu jednu spojku a hotovo. Sám taky meju řetěz v misce a rozpojil jsem ho hodněkrát (20×?) a nikdy problém.
Myslím si, že pokud jde spojka v pohodě sundat, tak je to ok. Ale určitě platí 1 řetěz = životnost jedné spojky.
Zrovna dnes jsem na kolo dával nový řetěz Sram PC 1051 a spojku řádně zacvaknout byla docela bojovka. Tuhle spojku už nerozpojím..
…ikdyž jde to i kombinačkama do uhlopříčky, ale není to tak zábavné
nevim jak je to s desitkou, ale ja na devitkach jezdim stejnou spojku uz nekolikatej retez a vse funguje, radi, nestrili, nerozpojuje se… neboli spojkuje tak jak ma:)
Presne tak 8r a 9r spojky byly uplne vklidu. Ted jsem reusenul desitkovou spojku a zatim nevidim problem (po víkendovem jezdeni).
Na 10sp shimano retezu vozim 9sp sram spojky a neni problem.
taky jsem je jezdil a žádný problém
to je divny, po tyhle zkusenosti lidi tady na B-F jsem zkousel nasadit prave 9spojku na desitkovej retez a viditelne byla sirsi a plandala:(
Hm, taky kupuju 9sp Sram spojky na 10sp řetěz a žádný problém. A měním tak každý druhý až třetí řetěz, nevšiml jsem si že by to něčemu vadilo.
je fakt, ze devitkova spojka jde krasne rozpojit rukou. desitkova se rozpojuje dost blbe, rukou ani omylem…
desitku jsem taky nerozpojit rukou ani za boha…:(
ani ja. ale mam na to figl. vozim kousek pevnyho provazku, staci 30cm, co projde clankem vedle spojky, provliknu viz obrazek (doufam ze je to citelny), udelam maly smycky. do tech strcim imbusy (dva najdu v kapse vzdycky, nebo treba monpaky na plaste), aby se to dobre drzelo a zatahnu. nechce se mi porizovat kleste, ktery jsou celkem drahy a na nic jinyho se nedaji pouzit.
to je dobry trik, diky, vyzkousim…
Díky za tip, fakt dobrá vychytávka
Taky díky moc za typ. Vozím s sebou (mimo jiné) gumičku a kancelářskou sponku, přidám i pevný provázek.
… když přidám do výbavy ještě svěrák, tak budou mít kámoši pravdu v tom že prý vždy tahám celou dílnu! ;-)
hmmm…ja a tusim, ze i scret jsme meli na mysli desitkovou spojku SRAM. ta nejde. tuhle jsem jeste nezkousel.
devitkova mi jde rukou, desitkova ne…
devitka jde v pohode.
Těma kleštičkama na spojky to jde asi tisíckrát líp než kombinačkama. Dobrou desítkovou spojku rukou rozpojit nejde (snad ve výjimečných případech).
Jinak, já bych to Vilémovi i věřil, ale osobně bych 9r spojku na 10r řetěz nedával.
Desitkova spojka by mela jit rukou. Aspon me jde (KMC) celkem v pohode, skoro tak snadno, jako 8sp…
nekde se tu psalo ze KMC jdou, sram vetsinou ne..
KMC ide rukou, ale je drahá.
Rukou som rozpojil aj Yaban (predavač mi tvrdil, že rukou rozpojiteľnú spojku v živote nevidel), iné 10s spojky som neskúšal.
Na kupkole sram 79kc, na mojekolo v 89 (akcni cena :D)
na mojekolo KMC CL-559 R 10s 69kc, takze vychazi jeste levneji
Najlacnejšiu KMC (ja som svoju kúpil už s bicyklom) som videl v eshope 2,50€ + poštovné.
Oproti ostatným, čo som kedy mal (Yaban som kúpil za 1,90€ hneď v prvom cyklokameňáku, Sram 9s tuším po 0,90€) sa mi to zdalo drahé.
sram 9s a 10s je taky cenove nekde jinde..
Za 500–600 Kc i s retezem :-) nebo za 39 Kc jsem ji videl v dookie (online), takze kamenny obchod v Praze, byt takovy vselijaky,
Taky jsem vozil 9 spojku na 10. Nasazena v nouzi,protoze u novyho retezu spojka nebyla,kram kde ji maj daleko a hrozne jsem potreboval jezdit.
Vsechno makalo na pohodu :-)
A to nevyměníš z důvodu testování, co vydrží nebo nemáš 29Kč na novou?
spojek mam doma 3zadele, ale pokud to nedela problemy, nevim, proc bych menil…
Ty duvod nejaky mas nebo menis jen preventivne?:)
No vzhledem k tomu, že k řetězu dostanu i novou spojku, tak je doma v 3 prdelích nestohuji. Tedy vlastně ano, ale jen jednu „just-in-case“…
jses holt borec no:) nebo nechapu tvoji reakci, nikomu to necpu a je mi celkem fuk, co si druhej o tom mysli:)
ja mam odzkouseno, ze to problemy nedela a hotovo:)
No nepochopil, já se jen ptal co tě k tomu vede. Třeba bych se něčemu přiučil. Jestli je to jen proto, abych si je mohl strkat do šuplíku, tak asi zůstanu u těch svých výměn. Na to mám ten šuplík moc plnej.
tak vzhledem k tomu, ze neojedu 10retezu za rok, tak se mi zas tolik nehromadej:) plonkovy rychlospojky udam vetsinou na kola kamaradu, ktery treba zadnou rychlospojku nemaj, prtze nejakej mamlas jim v servisu snytuje retez napevno…
1)rozpojování spojky kleštěma? jako jde to, ale stačí dát články k sobě, spojku zmáčknout a sama povolí.
2)spojku můžeš nechat klidně i několik řetězů, protože se téměř neopotřebuje a rozhodně se nemůže vytahat! řetěž se totiž neopotřebí vytaháním, ale tím že se zbousí válečky na čepech. Nicméně ke každému řetězu od sramu by měla být i nová spojka tak nevidím důvod proč ji nevyměmit.
ale jako než jsem přišel na to že to jde takhle snadno ji rozpojit tak jsem ji taky jako ocas rval kleštěma :-D
Díky za obrázek, já sem se to kleštěma neodvážil mordovat, tak jsem si na ní vždycky dojebal ruce. Takhle to jde super :)
to jsi to jako už zkoušel? :-D
Jo, mám dneska dovču, tak dávám údržbu po včerejší blátivý koupačce. Tak sem to rovnou zkusil :)
Kdyby ad 2/ byla pravda,tak by nový a použitý řetěz byl stejně dlouhý,protože by boky článků zůstaly stejně dlouhé a jen by byly omleté čepy.To je samozřejmě blbost.Vytahanej řetěz má vytahaný i boky a tím je třeba na celé délce o jeden článek delší než řetěz novej.A stejně se vytahuje i spojka.
to jsem ale debil, máš pravdu, jinak by se opotřebení řetězu měřilo na jednom článku a ne na vícech…zase jsem naletěl internetu :-D
Měření na deseti článcích místo jednoho pramení z toho, že ta odchylka se snáz změří na desetinásobný hodnotě než na jednotlivý.
ano, ale kdyby to bylo tak jak jsem psal, že se opotřebují jen ty válečky tak by jsi na deseti článcích změřil stejnou hodnotu jako na jednom. nicméně vzhledem k tomu že řetěz odrovnáš v bahně mnohem rychleji než na suchu, tak bych za vytaháním řetězu neviděl prodloužení samotných článků, jak psal FIGUR, ale opotřebení právě v čepech, z toho vyplívá že spojka by moc opotřebená neměla být a může sepoužít na více řetězů
…na deseti článcích změřil stejnou hodnotu OPOTŘEBENÍ jako na jednom…
vyplívá z toho jen to, že když měříš přes starou spojku, tak naměříš vždy víc, jak mimo spojku.
tak to bych chtěl vidět jak by jsi to naměřil, když ten rozdíl by byl 0,05mm (rozdíl nového a vytahaného řetězu je 0,6mm / 11 článků) tohle určitě nezměříš.
jinak o opotřebení řetězu z bajk.cz:
Opotřebení řetězu
Těžký je život řetězu, vzlášť při nekompromisním použití na horském kole. Řetěz je vystaven velice obtížným klimatickým podmínkám. Neustálá práce v prachu a blátě, občas koupel a opětovný pobyt v prašném prostředí, vytváří na povrchu a mezi články řetězu brusnou pastu, kterou se jednak obrušují pastorky a převodníky, ale hlavně se zvětšují vůle v jednotlivých spojích řetězu. Opotřebení řetězu není ani tak úměrné síle vyvinuté na klikách, ale prostředí, ve kterém se řetěz nejčastěji pohybuje. Byly zaznamenány případy, kdy po 100km blátivého MTB maratonu byla vyčerpána více než polovina životnosti nového řetězu střední kvalitativní třídy.
A v čem vadí prodloužený (vytahaný) řetěz pohonu? Delší řetěz si potřebuje zajistit místo na ozubení pastorků a nadměrně je začne opotřebovávat (omačkávat hrany zubů). Zvětšená délka řetězu nepřidá na přesnosti ani moderním indexovaným způsobům řazení – systémům HG, IG, PC.
Předcházet této příčině opotřebovávání řetězu je v podstatě jednoduché: je jím pravidelné mytí a čištění řetězu a potom jeho důkladné namazání kvalitním, k tomuto účelu určeným mazivem.
Shrnutí:
Jak dochází k opotřebení řetězu?
– vytvářením brusné pasty mezi články řetězu jeho pohybem ve vlhkém a prašném prostředí
Jak tomu předcházet?
– pravidelné čištění, mytí a mazání řetězu.
O vytahání-prodloužení článků to teda opravdu není.
Tohle vysvetleni je ponekud zvlastni:
Delší řetěz si potřebuje zajistit místo na ozubení pastorků a nadměrně je začne opotřebovávat
Ve skutecnosti je to tak, ze cim vytahanejsi retez a cim opotrebovanejsi pastorky, tim se prenasena sila rozlozi na mensi pocet zubu / clanku. Jinak receno u dobryho retezu zabira treba 6 zubu, u vytahanyho jen 1 zub.
no a podle mě jak zabírá jen jeden zub tak je na něj mnohem větší tlak a tím se rychleji opotřebí a začne jich zabírat víc. ve skutečnosti ale to opotřebení probíhá stejně s řetězem, takže jich dle mého názoru zabírá stále stejně. to co jsi napsal by fungovalo jen v případě že by se kazeta vůbec neopotřebovávala, popř. kdyby jsi nasadil na novou kazetu starý řetěz
oni zabiraji vsechny, ale jeden po druhym. Soucasne vzdy jen jeden nebo nekolik malo:-).
Zkus napnout retez na prevodniku a uvidis, ze zabira jen par zubu nekde u presmykace. Na ostatnich zubech je retez volny a jde natahnout pres zuby.
To fakt myslis, ze se natahuji clanky retezu?
no že tady ze mě dělají kokota :-D
Oblíbené slovní označení pro ojetý řetěz je „vytahaný“ a lidi si ve špatném snu představí jak jim řetěz plandá po zemi… To je nesmysl.
Stačí si po sundání starého řetězu položit starý řetěz vedle nového, a zjistíte, že se třeba 110 článků starého a 110 článků nového vůbec neliší – Jsou dlouhé stejně, jen dochází k obroušení těch válečků na čepech (jak uvedl zzd426), které jsou z daleko měkčího materiálu.
By nebylo na škodu si uvědomit, že když obrousím vnitřní stranu těch válečků, že dojde k zvětšení rozteče mezi těmi válečky, nikoliv ke změně rozteče mezi čepy.
(Vždycky si dávám starý a nový řetěz vedle sebe, abych nemusel řešit, na kolik článků zkrátit ten nový.)
taky tak
Neobrousí se jenom válečky, ale i čepy. ;)
ještě jinak,vnitřní část článku je vtažena dovnitř a po ní běhá rolna,uvnitř vtažení je čep,takže boční vůle tomu dost napomáhá,rolny a čepy budou tvrdší než boky
tak jako tak se nejvíc obrousí ty válečky na čepech
Na kole asi ne, tam se ten retez napina, ale mohl bych ti ukazat, jak vypada vytahany primarni retez na stare jawe, kdyz narazi o karter. Jasne ze to delaji cepy retezu, ale na delce toho retezu to neni az tak zanedbatelna odchylka.
Myslím,že je to tak,že kdo jezdí víc v bahně,nečistí řetěz,má hlavně vypískovaný čepy a tím zničí řetěz dřív než ho vytahá.Já se celkem bahnu vyhýbám,o řetěz se starám a taková HG-93 mně vydrží nad 2000 km.Pak má na těch 114 článků cca 1 cm navíc než nový řetěz se stejným počtem článků – taky je porovnávám vedle sebe.A přitom je krásně vidět,jak se to vytahání načítá!Nevěřím,že je to jen v čepech.Proč se 10 řetěz vytahá dřív než 8řetěz.Kratší čepy by měly bý tužší při stejným průměru a materiálu.Boky musí být zeslabený,aby se to tam vešlo.Ale bez přesnýho testu to všechno jsou jen akademický řeči.
akademicky máš stejný tlak válečku vs. čep na menší ploše u 10r řetězu než u širších řetězů
Ten natažený řetěz o 1cm po 2000km bych ti i věřil. Ale to musíš jezdit na luxusně vyčištěném řetězu, že ho dřív natáhneš, než vydřeš.
U normálně špinavého řetězu jdou ty válečky pryč rychle. A jen změna rozteče při vybroušených válečcích máš třeba i 2mm na každém článku (to mám na staré silničce kde je řetěz už jak štěrkátko). Ale i běžné ojetí je dost. Tak jsem to myslel výš.
Je to jen a pouze v cepech. Nekdy si „vytahany“ retez zkus roznytovat a podivat se na cepy a vnitrek valecku. Ten clanek nemas sanci tatahnout.
Tady je škoda něco vysvětlovat ;)
Rozebral jsem jetý řetěz a vyfotil. Největší opotřebení je jednoznačně vidět na záběrové straně čepů.
Čep má vydřené drážky od pouzder destiček vnitřního článku. Hlavní příčina prodloužení řetězu je v tomto případě pěkně viditelná.
To jsem zvědav, za jak dlouho se tu zase dočteme, že se na řetězu natahují boční destičky. ;)
Přesně tak jsem si to představoval :)
hezký,ale moje řetězy mají jinačí konstrukci..ale stejně jsou mrtvé,budiž jim šroťák lehký…9/10-čep není vůbec ojetý
A co to mas za zvlastni retezy s jinou konstrukci? Na to bych se rad podival.
Já ho chci také vidět, když tam nemáš tohle , tak co tam máš?
čep venku,rolna mezi články,osazení,snad je to vidět
znova sorry
vaš obr-takhle vypadaly naposled čz řetězy(asi 7/8)
A to, čemu ty říkáš osazení, je integrované pouzdro.
A toto myslis, ze se neopotrebovava?
Zkus si jeste rozlisovat vnejsi clanek a uvidis retez CZ:)
Ty drazky v tom cepu vyse, jsou prave od toho tveho osazeni:)
Dekuji za integrovane pouzdro,a naopak si myslim ze tento retez odchazi diky teto konstrukci drive
Ad nyt s vnejsim clankem je spojen na,, pevno,,, krizenim se roztahne a ma mensi stycnou plochu s pouzdrem a vse za pomoci brus.pasty odejde jeste drive nez u starsich konstrukci,tod muj zaver
Byl to sram 971
Fotil jsem ten samý typ řetězu jako máš ty, jen jsem to trochu více roznýtoval ;-).
sry,tak jsem vyndal další čep a měřil šuplerou-neměřitelné, leč díra byla citelná,sice ne tak viditelná jako u tebe,ale byla-poučen,čep vtom jede také-sračky mizerný,drahý
:)
+1 ;)
Nejvetsi pruser je podle me to, ze ty retezy nejsou nijak zapouzdreny, jak je tomu treba u motorkovych retezu. Pak by ta zivotnost musela byt nekolikanasobne vyssi. Gumove krouzky mezi clanky by ale asi omezovaly stranovou vuli, ktera je nutna pro razeni a take by podstatne zvysovaly treni retezu.
Mohlo by hrozit samorozepnuti, kdyby se ti nejak zasmodrchal, coz bych neresil. Spojka se nijak nevytahne, jedine by se po hodne dlouhe dobe pouzivani mohly opotrebovat cepy. Jestli je mas hladky a bez vady, neresil bych to.
To je ale divna otazka.
Mam tu sramackou rychlospojku na ktery je najezdeno 20 tisic, rozepnuta minimalne 50× a podle toho jak vypada, tak ta jeste dalsich sto tisic zvladne.
Samozrejme ze si vozim nekolik nahradnich, kdyby se stala nehoda, ale ani me nenapadlo resit zivotnost spojky.
Ale asi nejsem klasickej bikeforak, ja mam na retezech najeto pres 7 tisic kazdej a porad pohoda s jednou spojkou.