Specialized Epic FSR Comp 29 (2012) a co dál?

74 nepřečtených
  • Emiliano

    Ahoj,

    po 8 letech ježdění na Specialized Epic FSR Comp 29 (2012) bych si rád udělal radost a pořídil novej bajk. Roční nájezd mám kolem 2 000 km. A to 40% asfalt a zpevněné cesty, 40% lehčí terén (lesní, polní cesty) a 20% (flowtraily, singletreky).

    Jezdím tak 2× týdně cca 2 hod, a 40 km. Na víc není čas (práce, rodina,…). Aktuálně to cítím tak, že už to není o nějakém polykání kilometrů a honění času, ale spíš o radosti z ježdění v lese a na flowtrailech. To ale znamená 10 km tam a 10 km zpátky po asfaltu.

    Na 80% mého ježdění mi Epic pořád vyhovuje, ale na těch 20% cítím, že bych raději něco hravějšího. Jde mi především o geometrii, zdvihy 100 mm necítím jako limitující. Pro představu těch 20% tvoří flowtraily v Mariánském údolí, v Jedovnicích, v Rychlebech. V Rychlebech jezdím SuperFlow a Černý Potok, ostatní traily mě ani moc nelákají. Spíš mě láká zkusit nějaký lehčí lajny v bajkparcích (Peklák, Dolní Morava, Bílá,…)

    Celkový rozpočet je cca 60 tisíc. V podstatě uvažuji o třech variantách:

    1. Epica dát pryč a zase koupit nějaký XC full se zdvihy 100 mm – Specialized Epic, Giant Anthem, Scott Spark RC, Canyon Lux, Orbea OIZ,… – tady si myslím, že se v podstatě moc neposunu. Jasně za 8 let se i XC fully určitě posunuly dál a když bych pořídil teleskopku, tak by to mohlo být ono.
    2. Epica dát pryč a pořídit Trail full se zdvhy 120mm a teleskopkou – Specialized Epic Evo, Scott Spark, Orbea OIZ TR,…
    3. A nebo nechat Epica, dokud jezdí (a na tu většinu mého ježdění vlastně vyhovuje dostatečně) a pořídit Trail full s ještě trochu většími zdvihy 130–140 mm a teleskopkou – Specialized Stumpjumper, Giant Trance 29, Scott Genius, Canyon Neuron, Rock Machine Blizzard XCM…

    V podstatě nejvíc mě láká pořídit Gianta Trance 29 a nechat Epica dokud jezdí a kola střídat podle potřeby. A až Epic dojezdí, nechat už jen Trance. Ale už je to pak komplikovanější se skladováním kol v paneláku, servisu 2 kol, atd.

    Takže se chci zeptat, když pořídím Trance 29 a chtěl bych ho mít jako jediný univerzální kolo (uvažuji o 2 sadách kol s různými druhy plášťů), není to pro mé ježdění už zbytečně moc zdvihu? Nebudu se trápit na asfaltových přejezdech? Nepořídit spíš něco ve stylu Scott Twinlocku? Nebo spíš nějaký Trail full se 120mm zdvihem? A nebudu se po nějaké době shánět znovu po XC fullu se 100mm zdvihem?

    Nebo je taky varianta přestat vymýšlet, nic nekupovat, pořídit na Epica teleskopku a jezdit, dokud funguje. Ale znáte to…

    Díky moc za postřehy.

    • JachymP  

      Líbí se mi, jak o tom přemýšlíš a rozumím ti, proč chceš nový kolo. Furt si myslím, že pořídit nový kolo je supr věc, máš ale pár zásadních problémů:

      • nový kola brutálně zdražily, slevy se nekonají. Asi ses ještě nekoukal, kolik stojí Specialized teď. Tvůj rozpočet by nestačil ani na solidně vybavený Epic HT.
      • kvůli koronaviru se kola prakticky nedaj sehnat, dodací doba rok nebo neznámá. Otázka nestojí co bych chtěl, ale co kde náhodou maj na krámě aby mi byla velikost.
      • kolo co máš je celkem OK na to co jezdíš. S novým kolem by ses možná posunul v terénu a možná bys tam víc jezdil, ale možná ne

      Takže nevím co ti radit. Normálně bych radil koupit karbonový záplety, za 40k by byly solidní. Možná i tu teleskopku k tomu, to je každopádně skvělá věc v terénu. Ale nevím.

      2 kola jsou určitě dobrá varianta, toho Epica není proč prodávat. A koupit kolo na traily. Za 60k ale budeš mít velký problém něco rozumnýho na traily sehnat, možná něco lehce jetýho, ale to je loterie. Ale když tě nelákají traily na rychlebech, rak nevím jestli to pro tebe je to pravé.

      Spíš bych tě viděl na nějaký rychlý XC DC, Sniper TR, RM Element, Norco Revolver… ale to je mimo cenově. Mohl bys ale prodat toho Epica, protože ten by se pak nehodil, zvlášt v paneláku (trochu by ti to zvedlo rozpočet, ale asi ne dostatečně). Moc jsem ti neporadil ;)

      Tak bych skončil obligátně: o gravelu jsi nepřemýšlel? ;)

    • bik87  

      Musím dost souhlasit z kolegou.

      Ten rozpočet nestačí ani na nové Epic HT v lepší výbavě. Možná ve slevě na loňský model v takovém ,,základu”.

      Sám jsem v létě koupil Epic HT Comp za 69.

      Rám je super, vidlice je slušná (Reba) no a sada je takový základní kompromis na sezónu/dvě a pak s tím šup pryč. Záplety jsou těžítka a bláto. Kokpit funkční ale těžký.

      Takže já to kupoval s výhledem přestavby během dvou let a chci nechat jen rám a vidlici.

      Full stojí o pár desítek tisíc víc.

      Jezdil jsem tedy obojí a byť full pěkně žehlí zadek ve výsledku to pro moje ježdění (dost podobné jak u tebe co do profilu trati) nestojí za ty peníze a dražší servis/provoz.

      Nevím jak ten tvůj starý Epic, ale tento nový v klidu pojme pláště až 2,5–2,6 podle mezery jakou chceš nechat (na 2,6 je to 4mm z každé strany). Takže již dost na trailové balóny a to to kolo posouvá dost jinam.

      Celkově geo je dost posunutá z XC na takový to XM je to výrazně lepší na sjezdy oproti starším XC raketám a takový pojodlnější a hravější.

      Takže ať už Full nebo HT spíše bych zůstal u výběru u toho Epica protože na přesuny je to pořad svizné ale v terénu se to dost posunulo.

      Možná bys mohl zvážit jen nákup nového rámu s teleskopkou i když ty asi nebudeš mít Boost rozměry hm…

      Ale jestli chceš Fulla chce to jednou takový rozpočet.

      U HT buď koupit základ 60–70 a pak měnit komponenty jak odejdou nebo rovnou aspoň kilčo.

      • novas752  

        Na Epicu 2021 je podstatnej rozdíl v tom, že Evo (už konečně) nemá Brain ale normální xc tlumič. Plus tam jsou daleko lepší trailové vidlice (Reba je slušná v konkurenci čistě xc vidlic, z pohledu trail vidlic je to spíš bída. A 4 pístkové brzdy. A nejlevnější model je za 120, takže úplně bezpředmětné o tom tady uvažovat, Spešl to nebude.

    • novas752  

      Mno. Ono i xc fully za těch 8 let prošly dlouhou cestou vývoje, ale doporučoval bych spíš ten lehčí trailový full, dnes se tomu zqčalo říkat „downcountry“, xc kolo potuněné aby s nim byla větší zábava z kopce. Teleskop, trochu žravější naladění odpružení, bývaj tam tužší vidlice, lepší brzdy než na xc… Si myslim že s takovym kolem tě pak bufou bavit i ty těžší traioy na Rychlebkách a další podobné, když si vzpomínám jak jsem se tam kodrcal kdysi na xc kole…

      Ale i tak doporučuju si nějaké kolo z té kategorie nejprve půjčit a vyzkoušet (půjčit si testbike, počkat na testovací akce), změna je to docela velká tak ať se nejprve ujistíš co vlastně chceš a jak to chceš. Tady dostaneš radu od různých lidí s různými požadavky a pojetím stylu jízdy. Někomu tu přijde dost pomalý i Maxxis Ikon, jiný ti odpřísáhne že i Assegai DD jede po asfaltu úplně v pohodě… Stejně tak to zamykání, někdo zamyká i xc kolo hned jak vleze na asfalt, jinej nezamyká ani enduro…

      A mohl bys možná uvažovat i o větších zdvizích, formát cca 40km vyjížděk mi tak trochu připomíná trail/enduro. :) Stejně tak ty bikeparkové choutky. Ono se totiž poměrně často stává že jak člověk vyleze opatrně z xc škatulky a čuchne ke kolum schopnějšim v terénu okolo těch 120mm tak ho to namlsá, upraví mu to preference a půl roku potom vlastně s tim co koupil přestane být spokojený a kouká po vyšších zdvizích. Dost častá cesta 100–120–140/150… Takže i něco z těch ryze trailových kol vyzkoušet.

      Cenově je to letos bohužel peklo, za 60 nedosáhneš u spousty značek ani na základní model. A další spousta značek bude ty kola mít dostupná bůh ví kdy kvůli spožděním dodávek komponentů. Všechno co bylo aspoň trochu atraktivní ze starších kolekcí je většinou dávno vyprodané…

      A to zkoušení ti i dá odpověď jestli Epica ještě potřebovat budeš nebo ne. Když už tě xc chrtařina tolik neba tak si myslim že ne, takže bys pak možná mohl ještě něco přihodit z prodeje Epica…

    • Esc  

      Ahoj, můj skromný pohled na to je, že mít 2 kola je opruz. Možná se mnou někdo souhlasit nebude, ale bydlím bytě, kola mi visí na zdi a vážně je docela rozdíl, jestli jsou tam 2 nebo 3 ( jedno je ženy).

      Chvíli jsem si po koupi fulla myslel, jak budu střídat HT a full. No, nestřídal. HT šel o chvíli později z domu.

      A můžu i potvrdit myšlenku ostatních, když si zvykneš na schopnější kolo, budeš to posouvat dál a zdvihy 120 by za půl roku mohly být limitující.

      Osobně mám teda jedno kolo na všechno (Scott Genius).

      Nebál bych se toho, že se na asfaltu s kolem se zdvihama 130+ utrápíš. Jen je to asi takový, že to prostě není tak rychlý. Pokud je ti jedno, že jedeš 18km/h a ne 22km/h jak na svěťáku :) , není to nic hroznýho. Když na tom nepotřebuješ hltat kilometry, jde to. Jen chci podotknout, že kombinace Wild Enduro vzadu a Assegai vpředu není na asfalt ta nejlepší kombinace, co se týče rychlosti :)

      Jak ale píšou kolegové, 60k na fulla je málo. Na novýho a funkčního určitě.

      Ale za mě je to jednoznačná odpověď – prodej starý kolo a kup si nový kolo. Budeš z toho mít radost.

      A když budeš mít nový, na to starý se ti chtít nebude. Tak to prostě je :)

      • bik87  

        A už tu jsou ty jiné zkušenosti ;)

        18km/h místo 22km/h jak na světáku… tyjo asi se přihlásím, páč brečím že na Epicu jezdím 25km/h místo 30km/h na žiletce.

        No za mne na asfaltu jsou větší zdvihy peklo. Ono většina vidlic/tlumičů dnes nejde zamknout na pevno – vždy to má nějaký chod a zrovna na asfaltu je to dost poznat kor na fullu takže full 130–150mm za mne tedy opravdu ne to je prostě moc houpavé. Kdyby šlo o jízdu jen v terénu plus šotolina tak tam to tolik neotravuje ale na silnici je to opruz.

        I to je důvod proč bych dal přednost HT a rozdíl vrazil do výbavy. Na flow traily je to i zábavnější a rychlejší pokud se zvolí adekvátní obutí a pokud nemá ambice na bikeparky jako ze o tom nic nepsal tak bych kolo do tezsiho terénu nedoporučil neb jestli má 80% trati povrch na XC tak ho to pak od ježdění muže i odradit – nic není horšího než se na silnici táhnout do dlouhých kopců s pocitem ze kdybych slezl a tlačil bude to stejný.

        A není to jen o odpružení, ale už jiná geo pro šlapání a lehké převody respektive ochuzení o těžší převody.

        Buď bych se držel HT jako novej Epic nebo třeba Ghost Lector je hodně na takový ten lehčí trailik a nebo XC full ale přímo full 130 a víc to opravdu ne.

        • Esc  

          Hele, každý to máme na kole trochu jinak.. Mě už teď přijde HT hrozně nepohodlnej a vím, že bych se na něj nikdy nevrátil.

          Osobně asfalty nebaví a jsou nutný přejezd. Jen jsem tím chtěl říct, že to lze.

          Kolo silniční mi neříká vůbec nic, ale to bych odbíhal od tématu.

          Navíc většinu fullů lze zamykat, ať už na řidítkách nebo na tlumiči. Jsou kola, kde to pořád i tak trochu houpe, jsou kola, kde z toho máš víceméně HT a tak není potřeba mít HT.

          Pokud bych řešil fulla na to co Emil píše, jdu jednoznačně do Sparka a moc o tom nepřemýšlím. To kolo funguje prostě dobře.

          • bik87  

            Ano zamykat lze dnes všechno, ale dej mi jedinej příklad Fulla kterýho zamknes tak aby se skutečně nepohnul a byl opravdu jak HT – nenajdeš nic takové kolo jsem ještě nepotkal. Ono i ta přední vidlice na HT i když ji zamknes stále dost s kolem pohupuje kor když jedes ve stoje. Kdo jezdil pevné kolo (silničku) tak okamžitě pozná rozdíl.

            Ale souhlasím, že se to dá omezit.

            Jenže to má každý jinde pro mne uzamčený full je ok na šotolinu, na asfaltu už je to pro mne nepříjemné tam chci HT.

            Ale podstatnější rozdíl je v té geo kde proste na něčem 130–150 nejde na asfaltu a šotolině rychle jet, respektive ne jako na HT/XC fullu.

            Kdyby převazoval 80% těžší terén tak je volba jasná nějaký full se zdvihy, jenže tohle je opačný příklad což je jasné XC ať už full nebo HT.

            Obutí udělá dost jak na prilnavosti a schopnosti co kolo projede tak hlavně na pohodlí. S 2,4 rychlými plastemi na nízkém tlaku je i HT pohodlné neb to pobere nerovnosti lépe než odpružení a zároveň to jede. Nějaké 2,1 se nedají srovnávat.

            PS byly doby kdy se AM/FR jezdilo na ocelových celopevnacich bez odpružení a taky to šlo, je to jen o technice jakou se naucis jezdit. Tlumení beru jen jako něco co posouvá komfort a zvyšuje přilnavost kol ale dá se bez nej žít – tedy pro většinu mladých dnes ne, kdo začínal na MTB před 30–40 lety má na to jiný pohled.

            Ale to mas fuk, spis bych poradil ať si nějakého Fulla se 130–150 půjčí a dá si na něm 100km a tu samou trať si pak projede na fullu se 100 a uvidi ten propastny rozdíl.

            Univerzalni kolo neexistuje – buď jede na silnici nebo jede v terénu a ty mezistupne jsou vždy úměrné tomu na co jsou určeny a vždy mají kompromis.

            • novas752  

              Tak kdo jezdil na silničce tak na asfaltu nemůže být nějak extra spokojený ani s hardtailem, oproti silnici i to prostě nejede…

              Jak to jede po asfaltu geometrie jako taková zase tak moc neovlivní. Největší vliv mají odpory = valivý odpor plášťů, energie spolknutá pohupujícim odpruženim a ve vyšší rychlosti zejména aero odpor jezdce.

              Doby kdy se am/fr jezdilo na celopevných kolech je středověk který bych sem už moc netahal, od té doby je vše jinak včetně samotné podstaty těch disciplín.

              Ale určitě bych zauvažoval a pokusil se vyzkoušet si trailový hardtail, to je dneska mimořádně oblíbená kategorie, v danym rozpočtu by se dal pořídit velmi dobře vybavenej kousek a v terénu typu Jedovnických flow trailů je to i zábavnější než full za stejný peníze. A paradoxně může být i pohodlnější než Epic FSR 2012, což je sice full ale dosti tupej na menší nerovnosti, žádná extra žehlička.

              • bik87  

                Souhlas, myslím ze nějaké ty Trail pevnaky má třeba i Rock Machine kde se s cenou vejde i na slušně vybavený kousek mám za to ze je to stavěné na DVO se 160mm a 2,4 až 2,6 pláště podle varianty.

                Nejsem sice příznivce a myslím ze po asfaltu to taky nebude moc jezdivé ale aspoň to tam nebude houpat, cenou se vejde a pohodlí tam bude dost včetně levného provozu a ty flow traily ideál takové kolo.

                • novas752  

                  Trail ht dnes dělá kde kdo, dříve než výběr konkrétního modelu bych se utvrdil v tom jaké kolo chci = jestli full okolo 120, full okolo 140, nebo trailový ht.

            • Lachtis  

              S první větou nesouhlasím. Mám HT a XC fulla. XC fulla jsem si kupoval původně primárně na závody a před koupí jich otestoval kvanta. Moje požadavky byly, aby měl lockout z rodel obou odpružení a jelikož KPŽ a podobné závody jsou i hodně o asfaltu a já byl celý život zvyklý na HT, musel jsem mít něco, co při zamčení bude skutečně tuhé a stavba nebude pružit.

              BMC, resp. FOX elite při zamčení se nehne ani o píď, alespoň ne můj model 2017. V podstatě je to HT a rozdíl při zamčení s HT není. A rozhodně nebude BMC jediné, kdo to takhle má.

            • Esc  

              Priklady ti dam hned dva, Spark a Genius.

              Na druhou stranu, kdyz mam fulla, tak to z principu zamykat nechci.

              Ale i kdyz se to trochu houpe, neni to nic hroznyho. Kazdopadne, to uz je na kazdem z nas a je to o preferencich, pripadne o nejakem tom kompromisu.

              Souhlasim, ze ubuti udela hrozne moc.

              Nicmene s tebou souhlasim, rozhodne si to chce kolo zkusit a na dane pouziti je to spise na xc kolo.

              K tomu PS – ano, takove doby byly, ale dnes jsou možnosti jine, proc se k tomu vracet. Drive slo auto taky startovat jen klikou, ale proc bychom se k tomu vraceli, ze ano :)

              • bik87  

                Hele když vidím jaký hon je dnes ze strany EU na nová auta… tak neříkám vrátit se o 100 let ale o takových 20 klidně, to co sjíždí s linek dnes jsou auta pro pozery krom několika výjimek.

                Jako Fulla ať si klidně koupi když ho chce ale dle toho co psal je to na XC.

                Ono se to XC proste dost posunulo co do schopnosti v terénu.

                Nevím chlapi ať sem sedl na cokoliv včetně Santy vždy se to pohlo – neříkám ze o moc ale pohlo. Pokud se ten tlumič prefouka potom je to asi lepší ale pak se zas nedá říct ze to žehlí.

                • novas752  

                  XC se posunulo ale stále je laděný primárně na ten výkon, kola okolo 120mm jsou skokově pohodlnější aniž by jela zase o tolik hůře (z pohledu pohodové nezávodní jízdy)

            • Stavel  

              To srovnání s čím se jezdilo dříve je dost ošidné. Zrovna nedávno jsem viděl nějaké video z českých DH závodů cca. rok 1995. A ano, ti borci to sjeli, ale celou cestu dolů stáli na brzdách a pohybovali se víceméně „rychlostí chůze“. Navíc ta trať byla podstatně lehčí, než současné singletracky.

              • filous  

                No to je hodně odvážne tvrzení. Chtěl bych te vidět na Vsenorsky draze, která se v ty době jezdila ty singletracku.

                • novas752  

                  Mno zrovna to Všenorský DH tehdy byla trať na které se jezdil mistrák ČR (což by mohlo být předpokladem pro značnou obtížnost), před pár lety (dnes už tam v podstatě neni) to zvládl slušně sjet na modernim trailbiku/enduru kde kdo a v okolí povstaly ze země daleko těžší výzvy.

                  • jonti  

                    Pri závodech nejde o to tu trať sjet, ale sjet ji rychle a bez chyb, celou najednou, nejenom 15m dlouhé super těžké úseky. To si spousta lidí neuvědomuje, když podceňuje staré DH tratě nebo třeba XC okruhy.

              • Tomcat  

                Jasně čas pod 6:30 třeba ve Vsenorech 1996 je vyloženě rychlosti chůze.

                Ona obtížnost právě s stoupá s rychlostí či počasím . A ikdyz dnešní traily jsou obtížné tak je nejezdite na to kdo tam dole bude rychlejc. Ale na zábavu z toho jak plynulec a čistě to projedete. A když silnicastky dřevo co umi tak akorát šlapat rovné posadite na sebe novějšího sjezdaka tak z toho stejně nic nebude. Ono často ani v xc

                • novas752  

                  6:30 tam zajížděla česká špička v roce 1996, absolutní rekord z nedávné doby toho kopce je kolik cca 3 minuty?

                  • novas752  

                    Strava segment je nejrychlejší čas 3:10. Takže oproti roku 1996 se to jezdí 2× tak rychleji. Takže ano, tehdy se jezdilo úplně jiným stylem než dnes, což je dáno především pokrokem ve vývoji jakej ty kola prodělaly.

                    • jonti  

                      Nebylo to spíš tím, že tam byla páska trochu jinak než nejrychlejší stopou?

                      • novas752  

                        To je možná pravda ale i tak to 3 minuty zdaleka udělat nemohlo. To tak maximálně minutu.

                        • jonti  

                          Nasel jsem si treba video z roku 1999

                          https://www.youtube.com/watch?…

                          Je jasny, ze by to kazdy tady asi sjel, ale rychle urcite ne a ani soucasne kolo by tomu moc nepomohlo.

                          Srovnavat cas na strave, co se zajelo za idealnich podminek, s casem ze zavodu, kde je trat hodne rozbita, nedava smysl.

                          Souhlasim s tim, ze se kola posunula, ale 2× rychleji se nejezdi ani nahodou.

                          • Tomcat  

                            Trocha „vintage porna z produkce NDR“ https://youtu.be/8cbWJz9tOL4 Všenory 1997. A Špindl 1998 https://youtu.be/hj9Xe4K24O8 .

                            Mliko bylo opravdu natahaný jinak a za bahna se nebojím že by ty kořeny některi dali i dnes. O tom že přibívaly technicky úseky kde schody a skoky nešly objet nemluvě.

                            Problem je bahno a mokry kořeny malo kdy se jede na suchy rychlý trati.

                  • Tomcat  

                    Jj Hynčica, Tlašek, Klokandovic Franta…

                    Vzhledem k tomu že ta původní trať „neexistuje“ těžko soudit o kolik to šlo nahoru přesně. Ale jedny z posledních závodu 2002/2003? tam zajel Tatarka pod 3:50 ale to nebyla ta sama trat jak 1996

                    Ale kdyz vidim připosraný trikoťáky na cvičným pumptreku u teplýho bajkstoru v Radotíně tminka o tom že vlastně v roce 199× jezdili kulovitý rychlostí chůze mi přídě směšná. Jasně freeride přijde ještě za xx let , jenže hodne xc borců se ani na úroveň toho DH z roku 1996 nedostalo.

                    • novas752  

                      No ono to tehdy byla stejná podlaha jakou se závodí dnes. Akorat tehdejší kola tolik nedovolily.

                • Stavel  

                  Nejsem znalec české DH scény 90. let a určitě jsem nechtěl zlehčovat umění tehdejších závodníků. Jen říkám, že to video působilo z dnešního pohledu skoro až komicky a bylo z toho dobře vidět, kam se technika za 20 let posunula.

        • Emiliano  

          Co se týče ambicí v bikeparku, tak leda ty jednodušší modrý/červený lajny. Žádný větší skoky, enduro ani DH.

          Ale HT nechci, na to jsem fakt už rozmlsanej.

          Díky za reakci

        • novas752  

          Záleží jak se jede. Když bereš asfalt jen jako přesun = přesunout se k terénu a moc se neunavit. Tak jsou zdvihy celkem jedno, tlumiče dneska zamykaj docela dostatečně (ano trochu to houpe, ale co) a vidlice se při pohodový jízdě v sedě nehoupe ani otevřená.

          Daleko víc dělají pláště, ale samozřejmě je zase nesmysl vozit xc plášť na 140mm zdvihu protože ty trail/enduro jedou hůř po asfaltu…

          Převody se dají upravit velikostí převodníku, kola stavěná jako „xc na vyššim zdvihu“ poberou i 34z nebo i 36z převodníky a převod 34–10 na takovym kole stačí na vše.

          • Esc  

            Jak jsem psal, je to asi i o hlavě a ta to má každá jinak.

            Mám na kole enduro pláště, 150 zdvihu a jezdím s tím i se ženou na XC vyjížďky, běžně tak 40–50km.

            Není to moc rychlý (to ale žena taky ne), na asfaltu to hučí, nejede to, ale co.

            Naposled jsem na tom ujel 37km, že bych z toho byl vyřízenej, to ne, ale že by to bylo velký tempo, to taky ne.

    • Emiliano  

      Díky moc za reakce a dávám pár upřesňujících údajů.

      HT nechci určitě, na to jsem už moc rozmlsanej. To raději upgraduju (teleskop, pláště) a dolítám toho starýho Epica a pak pořídím znovu XC full:

      https://www.giant-bicycles.com/…es-anthem-29

      Co se týče výbavy, tak i ten Epic, byl nejlevnější model se základním osazením: https://www.specialized.com/…p-29/p/34975?…)

      Jak jsem psal, už nemám ambice honit čas, takže nějaký gramy nehrají roli.

      Hodně koukám na ty Gianty. Trance 29 ve výbavě 3 by byl za těch 60 a ve výbavě 2 bych se s nějakou hezkou slevou třeba k těm 60 taky mohl přiblížit: https://www.giant-bicycles.com/…es-trance-29

      O nedostupnosti kol v letošním roce jsem už slyšel. Zatím jsem ale nezjišťoval, jaký by byly dodací lhůty. Ale zásadně na to nespěchám, zatím spíš sonduji, co chci. Jinak bych poptával velikost M, což by nemusel být zas takový problém.

      Tady mají ještě rok 2020: https://www.cyklomira.cz/…e-29-3-2020/

      Díky

      • Esc  

        Možná jedna zajímavost. Řešil jsem pro sebe na novou sezonu nové kolo, ale mám smůlu. To kolo není a nebude.

        Na druhou stranu, moje velikost je XL. V eMku je to kolo k sehnání.

        A z toho co vidím u prodejců, kola v běžnějších velikostech jsou. Asi jich nebude tolik, ale jsou a myslím si, že budou.

        Problémy budou u větších a úplně malých velikosti (S a XL).

    • snas89  

      Z toho co pises bych volil xc-downcountry.

      Zdvihy 120. geometrie novych progresivnich kol je jinej vesmir a smerem dolu je to znat.

      Do anthema bych uz dnes nesel.

      60 je ale hodne malo.

      Zkus poridit nejaky teleskop. Dolu te to zasadne posune. Mezitim posetri a pak kup nejaky full za 100, az se doba uklidni.

      • Emiliano  

        Díky za reakci.

        Když ne Anthem, tak co ten Trance 29? Zdvihy to má 130/115mm. A láká mě zkusit to Maestro.

        Nechci moc řešit jestli to mám nechat otevřený, na propedal nebo to zamčít…

        • snas89  

          Chapu. Maestro je fain a i kvuli nemu jsem anthema zvazoval.

          Trance mi prijde na to co pises overkill. Ale!:)…otazka je, co je presne pro tebe lehci teren a kde si uz kolem limitovany.

          Z toho co pises si myslim, ze ideal pro tebe bude prave novy pristup v geometrii a zdvihy cca 120. Klidne i min. Ja na sniperu mam 100 a klidne i vic. Myslim ze kona dela downcountry full 130? Nejsem si jisty.

          • novas752  

            Ono to taky člověka dost posune, to co je pro něj limit na tom starém Epicu se na modernim kole ála Trance 29 pojede daleko snadněji a limit najde tam, kam se s Epicem radši ani nepouštěl.

        • novas752  

          Zkus si to na vlastní kůži.Jinak se rozhoduješ v podstatě na základě osobních preferencí jiných lidí. :)

          Typově by Trance 29 měl být ideální na to co zhruba chceš, ta dvojka je výbavou docela slušná, je to horký kandidát.

          • Emiliano  

            Já vím. Chtěl jsem trochu popostrčit a slyšet i názory jiných, co toho už projeli víc. Já těch kol moc neprojel, tak mi to určitě pomohlo.

            Toho Trance určitě na víkend vyzkouším. Ale bude to nový kolo, o kterém uvažuji ke koupi, takže to hodnocení určitě nebude objektivní.

            • JachymP  

              Ano to je rozumný, má cenu se o tom trochu pobavit. Na druhou stranu, nic jako objektivní hodnocení neexistuje. Vždy je to subjektivní vzhledem ke stylu jízdy a očekáváním.

              Trance (bez X) je podle mě super univerzální kolo a mělo by ti vyhovovat. Já bych se ale nebál ani toho Anthemu, myslím že bys s ním taky neměl problém, ale ten Trance bude univerzálnější a vhodnější pokud máš mít jen jedno kolo. A taky ne každýmu se Anthem líbí – vypadá trochu specificky ;)

              • Emiliano  

                Anthem se mi líbí trochu víc než Trance . U Anthemu mi ale vadí ta navářka na přesmykač a pak ta užší sedlovka 27,2. Tam by se asi hůř sháněla teleskopka.

                A hlavně tam nevidím velkej posun dál vzhledem ke stávajícímu Epicu (100/100 mm u Epicu x 100/95 mm u Anthemu).

                Ale jak už jsem psal výše. Těch 100 mm zdvihu u sebe nevidím jako to limitující. Spíš tu XC geometrii. Přijde mi, že bych se chtěl do těch klopenek položit víc. Ale to podle tabulek neumím moc posoudit. Geometrie XC full 2012 x geometrie XC full 2021 x geometrie Trail full 2021.

                Ale možná to je ale všechno spíš v neumění jezdce, než v geometrii kola.

    • McBlacky  

      S rozpoctem 60 budes z noveho kola akorat nastvanej.

      Byt tebou necham epica a koupim traila z bazaru. Soucasna xc jsou opravdu jen zavodni nacini. Lepsi sluzbu udela dobry downcountry, treba trek top fuel, nebo epic evo, proste cokoli alespon se 120/120, teleskopem, polud bys chtel mit jen jedno kolo.

      Osobne bych k xc doporucil spise lehci endurko/trail kolem 140–150 zdvihu. Lepe tak vyuzijes obe kola.

    • Emiliano  

      Moc díky všem za reakce.

      Trochu jsem si to ujasnil v hlavě. Vypadá to, že „downcountry“ je to, co hledám.

      Zatím si nechám Epica a zkusím na něj dát teleskopku a trailový pláště. To by to kolo mohlo posunout. Hlavně od té teleskopky si dost slibuji.

      No a přes rok vyzkouším nějaký testovačky – Trance, Anthem, Spark a uvidí se. Třeba se objeví nějaká dobrá nabídka.

      Každopádně to nebudu hrotit a vybírat něco na sílu.

      Ještě jednou díky a krásný svátky.

      • novas752  

        Jo jo, teleskopka dělá hrozně moc.

        Hardtail s teleskopkou je za mně lepší než full bez ní.

      • Lachtis  

        Myslím, že dobrý nápad i kvůli aktuálnímu nedostatku kol a jejich cenám…

        Teleskopka, Gumy 2,35 samozřejmě na bezduších, vzadu třeba s vložkou a s hooodně nízkým tlakem kolo posune k lehkému trailu, což by mohlo stačit. A nebude Tě to stát ranec a případně si ujasníš, zda je to ono a za rok/dva koupíš nové :-)

    • Tomcat  

      Za těch x let se geometrie docela posunula a trápit xc kolo na singlech mi přijde nouzovka. Jasně chápu jedno kolo na vše , vždy tak to bude kompromis.

      Můj přístup je že trailovy kolo vydrží xc použití, ale opačně ti může být pro to kolo konečná.

      XC na stovce beru jako další kolo k jinému typu.

      • Tydlii  

        no vidíš. já to vidím opačně. na stovkovým xc s teleskopem se dá s opatrností jezdit enduro terén vyjma větších skoků/dropů. Přitom mám plnohodnotný stroj na XC závody, stačím klukům na HT raketách, dám si na tom 100+km v terénu, je to lehoučký…

        Pokud se přidržím toho, že v terénu je to jedno kolo na všechno, tak jakýkoliv trailový kolo, byť na 120/130 zdvihu už bude nepoužitelný na XC závody. I když u lehkého trailbiku třeba už vydrží vidlice/rám nějaký větší poskakování ( 32mm SIDka nevydrží, tested…) , tak furt budou limitující pláště, a pokud na to dám 1000+g potvory co to vydrží, tak mám najednou neodolný enduro na nízkým zdvihu – nepoužitelný na dlouhý výlety a svižný ježdění.

        Vychází mi z toho, že abych mohl jezdit něco víc, než teď tak už potřebuju jednostranně zaměřený kolo do těžšího terénu. Cokoliv mezi tím mi maximálně přidá rychlost a pohodlí ve sjezdu a vopruz ve stoupání…

        • novas752  

          Ono to je o tom že univerzální kolo neexistuje, vždy to je jeden velký kompromis a každý si musí zvolit ten který mu vyhovuje vzhledem k tomu co jezdí. 100km na těžkym enduru po zpevněných ceetách je asi tak podobně o ničem jako kodrcat se s lehkym xc po enduro lajnách. Jde to ale je to „boj o přežití“ a nemá to moc smysl.

          • Tydlii  

            S prvním souvětím naprosto souhlasím, dál už tak ne… Zatímco přínos 100km vyjížďky na těžkým enduru je dost pochybný a je to asi superutrpení, tak naopak to já vnímám jako adrenalin a posouvání limitů a rozhodně nemůžu říct že bych se nudil nebo mě to prudilo… Kdyby hlavní náplň mýho ježdění měly bejt enduro lajny, no tak si jako jediný kolo koupim enduro…

            Já to vidím tak, že enduro můžu jezdit až mi bude 40 a XC už mě nebude bavit, viz. Blacky xDD

            • novas752  

              Tak ono to svym způsobem je taky posouvání limitů. :)

              Oprostíme li se od všech „protože“ typu finance, místo v bytě atd., tak je to prostě to samý. Obojí se tak nějak dá ale obojí stojí za prd ve srovnání s vhodnějšim nástrojem pro danou disciplínu. Ano, zdrncat se to na xc dá, ale je to z nouze cnost, taky jsem to před lety praktikoval a zpětně je to docela masochismus.

    • Emiliano  

      Ahoj. Tak jsem trochu hledal a našel nějaký možný kousky:

      https://www.bikestore.cz/…-m-58782.htm

      https://www.kola-visek.cz/…el-9-7-2020/

      https://www.albie.cz/…h10-tr-2021/

      Cena se teda posunula citelně výš, ale co byste mi doporučili?

    • Emiliano  

      Ahoj, tak ještě jednou.

      Pořád mi to šrotuje v hlavě a nějak mě to táhne více než k nazdvihovanýmu XC, spíš k nějakýmu trailovýmu kolu.

      No a v těch se mi hodně líbí Canyon Neuron 7:

      https://www.canyon.com/…-7/2627.html?…

      Máte někdo zkušenosti? Pojede to trochu i po asfaltu při těch přesunech? Je to dobrá volba při té ceně?

      Díky moc

      • novas752  

        Jak to pojede je daný hlavně pláštěma, zejména zadnim. Kdyby ti to bylo málo tak tam můžeš nahodit něco rychlejšího.

        Ale vzhledem k tomu že se asfaltové přesuny dají v pohidě absolvovat na kolech mnohem těžšího kalibru s mnohem těžšíma měkčíma pláštěma tak bych se těch přesunů ani moc nebál.

        • McBlacky  

          Absolvovat se da dost veci. Otazka je jak to bude bavit ;)

          • Emiliano  

            Aktuálně mě ty asfaltový přesuny nebaví ani na Epicu. A v lese by mě to na trailovým kole mohlo bavit víc, než na tom 8 let starým XC…

          • novas752  

            Přesun z principu bavit nemůže, to by dotyčný nebral jako přesun.

            Prostě jsem chtěl říct že to jde úplně v pohodě, při stejném úsilí pojede tak o 1–2km/h pomaleji než na tom Epicu.

            • McBlacky  

              Epic na fast tracku a trail kolo na nn 2,35 bude rozdil tak 3–4km/h minimalne a pocitove si na jednom prijdes ze jedes a kolo je agilni a na druhym ze slapes zeli a nikam nejedes. Stridal jsem takhle xc zavodaka a trance 140/140 na MM/NN a pokud fakt mas srovnani jeden den tak a druhy onak, je to mega rozdil. Dneska top fuel proti slashi to vubec nema smysl hovorit ze slash jede jinde nez z kopce a prestal jsem na nem cokoli merit.

      • McBlacky  

        Ja bych vzal neurona jako jediny kolo. Dopredu bych nechal toho nobby nica (pokud z nej nebudes delat trisky) a dozadu dal neco jezdivejsiho, treba 2,2 Ikon a bude to jezdivy dost.

        Jako prvni upgrade bych nasadil carbon rafky (nextie), pokud bude rozpocet tak i s lepsim nabojem dozadu (dt350) a poradny plochy draty (pillar, cn).

        • Emiliano  

          Díky. Aktuálně to cítím podobně.

          S tím, že bych chtěl mít stejně dvě sady kolo. Ty původní bych nechal na drsnější terén a koupil bych druhou sadu s lehčími a jezdivějšími komponenty.

          • McBlacky  

            To te nebude bavit prohazovat. Ale kazdy si musi tu zkusenost udelat sam. Vepredu kotva skoro nevadi a v terenu to hladsi zadni zase tolik neubere.

            A lehky kola dobre udelany vydrzi hodne

            • JachymP  

              Souhlas, taky mě to nebaví přehazovat. Maximálně zima / léto, to je tak jediný přehazování co zkousnu. V létě poslední dobou stejně vůbec neprší, takže stačí plášť na sucho.

            • Emiliano  

              Já to tak dělám i u Epica a nemám s tím problém. Hlavně u předního kola vůbec, protože to skladuji doma bez něj.

    • Emiliano  

      A co RB TR 120? Máte někdo zkušenosti, jak to jezdí? V porovnání s tím Neuronem?

    • Emiliano  

      Ahoj, tak dávám aktuální info.

      Nakonec jsem vzal Neurona CF 8.0 (2020) v Outletu, co se tam dnes objevil.

      https://www.canyon.com/….0/2471.html?…

      Snad jsem nešáhnul vedle a budu spokojenej.

      Ještě jednou díky moc za rady a ať vám to jezdí.

      • Tomcat  

        +1 ať slouží ke spokojenosti.

      • filous  

        Jj, ma ho kamos, pouziva ho spis jako pohodlny maratonsky/XC bike nez na objizdeni trailu, nicmene je spokojenej, akorat mozna instalovanej prevodnik ti bude malo.

      • capo  

        Dobrá volba :). Podobnej přechod z „XC“ na „trail“ jsem absolvoval měsíc zpět z Felt Edict z profilu na Neurona SLX. Akorát jsem na Neuronovi najel zatím 20km protože se střídá počasí s covidem :). Teprve čas ukáže zda jsem udělal dobře. Každopádně místo NN vzadu dám Ardent Race (Ikon, kterýho jsem jezdil na XC, by možná byl až moc rychlej a brzdil mě jinde), a pak budu sledovat jak moc mi bude chybět zamykání tlumiče z řidítek (který se dá dodělat). Z ničeho jinýho strach nemám, nejvíc dělají pláště.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.