ted to přišlo z kupkolo.cz, ale jsem uplně zblblej ze značenejch směrů rotace, na eskarech mam vzorek opačně..tak jak si myslim že by měl bejt.
ted to přišlo z kupkolo.cz, ale jsem uplně zblblej ze značenejch směrů rotace, na eskarech mam vzorek opačně..tak jak si myslim že by měl bejt.
Však si to dej, jak chceš, nikdo ti nic nenutí.
Už se to tu řešilo. Jedna věc je, co si myslíš ty, druhá co si mysleli ve Schwalbe, když navrhovali tyto pláště. Někdo to vozí podle vlastního uvážení, ale mírná většina (dle ankety) to vozí tak, jak značí výrobce. Můžeš to zkusit podle šipek a když ti to nebude vyhovovat (nemyslím si, že bys poznal rozdíl) tak to můžeš obrátit.
NN mám podle šipky a jede – věřil bych spíš výrobci. Vím, že to působí opticky „proti srsti“, ale snad vědí, co píšou :-)
Tutok moje pneu mobilem – takže sry za „kvalitu“ :-/
a vozíš to tak? neni poznat z fotky
a vozíš to tak? neni poznat z fotky
a vozíš to tak? neni poznat z fotky
vozím, vozím, vozím :-)
Podle mě taky vzorek vzniká v nějakým generátoru náhodných tvarů a je to šumafuck… .-)
btw – některý kola mají jinak rotaci pokud jsou montovaný jako přední a opačnou jako zadní…
ona taky ta síla na předním kole působí v opačném směru než na zadním (za podmínky že šlapeš do pedálů).
RR je značenej taky opačně
Jeden známý dělá návrháře autopneu u jedné nejmenované české gumárny a říkal, že i dezény pneu podléhají módním vlivům. Jo, ono to má i funkční stránku, ale dělá se to i pro oko a podle toho co lídři jako např. GoodYear nebo Michelin.
rotace pokud možno stejná jako vyplet a protisměru né. Kolo necouvá moc dobře. Ech.. :-
Je to na tobě. Jedno vede směr druhé je o záběru a brždění. Ale tvoje volba co upřednostníš.
přece to tam nemůžu takhle dát :)
tak nedaj a je, jak to ma byt je jasne tak co vlastne riesis?
můžeš :-)
a vzadu to máš jak?
Překvapivě úplně stejně…
Ja ho vozim vzadu obracene, driv to tak na nem i bylo oznaceny (jinej smer pro predni a zadni kolo), vyhovuje mi to tak.
Dříve to tak bylo proto, že středový vzorek měl v jednom směru náběžné hrany, které bylo dobré mít vzadu a vepředu jinak.
Od myslím 2010 modelu už tam žádné náběžné hrany na středovém vzorku nejsou a dle Schwalbe konečně díky tomu mohly ponechat stejný směr otáčení pro přední i zadní (jejich cílem bylo mít ten boční vzorek vzadu i vepředu tak jak je to dle uvedeného směru otáčení).
Jo tak, stridal jsem ted na zadku jiny plaste a na predku asi 2 sezony ten samej NN a ted jsem ho hazel dozadu na dojeti a dopredu daval novej a ted na to koukam ze ma fakt trosku jinej vzorek. Toho jsem si predtim vubec nevsimnul, tim se ta „zmena nazoru“ firmy Schwalbe na smer otaceni vysvetluje :-)
Stejně. Tedy taky ve směru šipky.
No.1. :)
taky mě to u NN poprvé překvapilo. drží to dobře at tak nebo tak nasazený
lister ti uz odpovedel! ;-)
A jak dopad :-D
Dotaz nechápu, šipka je jasná, pokud mám jiný názor, tak to přece můžu zkusit, ale výrobce doporučuje jasně.
Co se týče zadního kola, když o tom tak uvažuju, tak by to mělo bejt tak, aby byl co nejmenší prohrab, ne?
Podle téhle logiky by ale většina pneu byla značená špatně a i traktor s pneu šípovitým vzorkem by měl mít kola vlastně opačně (aby se to nechovalo jako šíp, ale jako „stromeček“). Jelikož ale počítám, že o tom něco výrobci vědí, tak bych řekl, že tam hraje i roli něco jiného, možná nižší valivý odpor a stabilita ve vyšších rychlostech. Proto ty šipky směru točení.
No a přední kolo dávám aby bylo co nejrychlejší, tam je to podle mě šumafuk.
No a přední kolo dávám aby bylo co nejrychlejší, tam je to podle mě šumafuk.
Zajímavý názor. Hlavně s ohledem na to, že přední kolo je to, které vede a musí opravdu držet, přenáší se na něj většina brzdné síly a přitom se na celkovém valivém odporu podílí cca 25% je to fakt logické…
Traktor ma sip tak jak ho ma prave kvuli zaberu, kbyby ho mel obracene tak se mu vzorek zalepi a ma takovej o neco horsi slick. To same plati u kola. Vzadu se vetsnou davaj plaste sipem dopredu pro lepsi cisteni vzorku a na predek sip obracene pro lepsi cisteni pri brzdeni.
hm, na hardrivoch to bolo tuším naopak (celkom dávno, neviem, či ešte také robia); bolo tam značenie na zadné mountain traction- tvar stromček a fast rolling- tvar šípka, na predné bol len jeden smer- fast rolling…ale teraz ma napadá, že tam bol aj iný tvar výstupkov :D
imho je to u kola naopak. výnimka je schwalbe, tí sú opačne.
A je pro to nejaky lepsi duvod nez jsem uvedl?
napr zatáčanie? ked je koleso v náklone tak v kontakte s podkladom je len jedna strana vzorku. proti odstredivej, zotrvačnej a nevim ešte jakej sile tak tlačí vačšia plocha štuplov jak keby bo plášť obutý naopak. dá sa to dobre predstavit na tom weirvolfe čo dal foto RT.
čistenie od bahna sa rieši riedkym vzorkom s velkými medzerami medzi štuplami.
traktor to má ináč.
aspon tak si to teda predstavujem ja, no… 8o)
richtig!
jen ne obraceny stromecky. kdyz uz zaber a brzdeni, tak hranou kolmou na smer jizdy. ta ma jeste aspon nejaky cistici schopnosti.
jakou kolmou hranou? šíp aji stromeček majú hrany šikmo, ne?
Zkus si představit pneumatiku traktoru. Tam je ten šíp obráceně – tedy ve směru jízdy. Je to proto, že z velké části jezdí v hlíně a v bahně. Ten šíp pak slouží jako „radlice“ a při záběru odhrnuje bláto do stran. Naopak při brždění ho žene pod kolo.
V případě, že si nasadíš pneu podle doporučení výrobcem, bude při brždění v měkkém povrchu přední kolo mít snahu dobře vést stopu a čistit se. To samé zadní kolo. Nebude tolik tancovat. Na suchu bude zadek mít větší trakci. Pokud bys je nasadil obráceně, tak bys možná dosáhl trochu lepší trakce zadního kola v bahně, ale za cenu horšího brždění. U předního by při opačném nasazení možná kolo trochu líp brzdilo na suchu, ale bylo by neklidnější.
Proto si myslím, že kromě několika málo extrémních situací je výhodnější nasadit pneu podle doporučení výrobce.
a jak mam nasadit silnicni plaste, ktery nemaj vzorek zadnej? ;)
Ty ještě používáš pláště na silnici a nemáš ban?
Myslel jsem, že každej, kdo nepoužívá bezplášťáky, dostane banána a je zostuzen na celým BF???
Obrazkem k ventilku z pravy strany. Bez smajliku.
a jak mam nasadit plast, kterej ma vzorek stejnej obema smery a obrazky na obou stranach? ;)
Tak aby se při pohledu zprava točil obrázek doprava a analogicky při pohledu zleva doleva.
podle sipky? :)
tssss…
vsak ja te jednou na necem nachytam… ;)
Především bych dodržel základní pravidlo, že kola musí rotovat ve stejné orientaci buď po nebo protisměru hodinových ručiček, v opačným případě hrozí zahrabání do země!
Nehledej problémy, kde nejsou – přepneš šaltr na „R“ a zas se vyhrabeš! :-)
:-)
Ty vole, máš tam šipku…co víc řešíš?!…
Protože je Čech tak si myslí, že výrobce je debil a určitě to na ten plášť dal špatně, tak i to musí doma nějak dobastlit :o)
Já osobně jsem nad tím nikdy nepřemýšlel a dával jsem dle doporučení výrobce, protože on asi nejlépe ví, jak plášť pracuje …
No jo, jenže to je pak houby kreativní… .-)
Taky to značení moc nechápu. Některý mají označení, že na předku mají jet „proti srsti“ a na zadku po (Hutchinson). Mysím, že Michelin to má zase přesně opačně. Aspoň ty, co jsem měl (mám) to tak mají, ale já je jezdím obě šípem vzorku dopředu. Ale asi to fakt člověk nepozná.
není potřeba to chápat, výrobce to testuje a ví co dělá, jinak ti samo nic nebrání si to otestovat sám oběma směry
Jasně. ;-) Ono taky asi jde o to, nač to testují. Jestli třeba na záběr (zadek) a brzdu (předek) v blátě či písku nebo na valivej odpor na relativně tvrdý cestě. Vzhledem k tomu, že většinou převdládá to druhé, starám se víc o ten odpor a ten mi aspoň logickým úsudkem vychází jako šípem vzorku dobředu. Ale je možný že si to je myslím. Ovšem psychika je nejdůležitější. :-D
Napr. u mna na prednom kolese Race King v smere rotacie pomerne plaval,dal som ho naopak a je podstatne stabilnejsi.
To mě kdysi plaval neskutečně Hutchinson právě když jsem ho měl, jak bylo doporučeno. Je ale možný, že to bylo způsobeno i vidlí (tehdy má první odpružená se chovala hůř než pevná).
taky dodržuju šipky výrobce (předpokládám, že ví proč to tak má) a ještě jsem neviděl žádný test, kde by někdo porovnával vlastnosti po šipkách a proti šipkám…
Přitom zrovna NN je velmi podobný s MKII právě po otočení šipkama proti sobě (:-O a přijde mi, že NN 2.25 hůř jede a možná malinko líp drží, než MKII 2.4 Protection…
delaji se vzorky, kde je to v podstate jedno (pravidelny)
potom smerovy vpredu i vzadu stejne podle rotace a u tech je to hlavne o samocisticich schopnostech (odvod vody/bahna/snehu/…)
a pak taky smerovy jinak pro predni a jinak pro zadni tam jde o zaber vzadu a brzdeni vpredu, protoze na kole se stejne zadek odlehci a brzdi tak stejne min.
u toho spodniho ten prostredek i ta druha vnitrni rada je jedno jak otocis. tam rozhoduje az ten lichobeznikovy tvar a zesikmeny umistneni te vnejsi rady. zrejme jsou sikmeny kvuli cisteni.
u toho horniho mas stred pro zaber a venek pro cisteni. na suchu bych to vpredu asi nechtel pokud ten stred nema vliv i na vedeni v zatacce.
jinak smer rotace je doufam tak, ze na zemi ten napis vzhuru nohama smeruje proti smeru jizdy a v horni uvrati smeruje sipka po smeru jizdy (obvykle vpred)
smer rotace je smer rotace. snad vidíš kam ukazuje šipka…
a ted mi rekni.. mam nekolikery CX plaste, kde je vzorek na obe strany stejnej a presto maj na sobe sipky.. vsechno je to uz kategorie „pro“, maj minimalne 150TPI..
jestli treba nebude zalezet i na vnitrni konstrukci, tzn, jak sou pres sebe jednotlivy vrstvy tech hadru namotany, aby se to lip kutalelo…
to se zeptej jinde ja budu uz odsud jen spekulovat, protoze nemam odkud opisovat :-D
ale jestli je ten vzorek na chlup stejnej, tak se bude kutalet temer stejne. spis bych hadal, ze jestli vevnitr jak jsou skladany hadry krizem, tak bude v jednom smeru o vrstvu min, tak aby se to pri brzdeni netrhlo, jestli je to neco lehkyho co drzi silou vule.
a tech 150tpi to hadam asi jen behoun a ten musi k te patce nejak drzet a tam bude asi zadrhel v tech bocich.
Když mysíš, že výrobce je **** a má to blbě na plášti označený, tak si to dej jak chceš a neřeš.
No a jinak, abych jen nerýpal, ty zuby jsou „opačně“, aby se ti dobře vyhrabávalo např. při výjezdu z vyjeté koleje.
myslíš že neni?
najprv vyvinie super u-bloky (alebojaktonazval) ktoré perfektne vedú smer aj ked vypadajú proti ostatným výrobcom uplne naopak. a potom ti (kvoli nábežným hranám aby to vpredu brzdilo a vzadu zaberalo), na zadnom kolese káže nahodit gumu naopak takže ubloky sú vprdeli.
potom si uvedomí že je to *********, ale namiesto toho aby robil dve verzie plášťov P/Z, tak proste rači nábežné hrany zruší… ;o)
Mám podobný dotaz. Manželka ma na kole Furious Fred, tedy téměř bez vzorku, ale přecijen vzorek tvoří takové malé šipky. Když jsem kolo přebíral, tak byl zadní plášť nasazen naopak oproti přednímu a mechanik mi tvrdil, že to takle má být. Rotaci doporučenou výrobcem jsem na plášti nenašel, ale připadá mi to také podivné. Jezdí FF někdo?
U plášťů, kde Schwalbe neudává směr rotace, tak je to podle nich jedno a otočení nemá znatelný vliv.
Je to na nich napsané a vozí se tak, jak je máš – zadní obráceně.
Nekecej, fakt jo? Jdu se znova podívat. Nicméně díky za uklidnění.
Jo, ale u zrovna u těchto plášťů to asi nebude rozhodující proto to, zda v zatáčce pojede rovně nebo ne :-D
A teď má následovat fotka weirwolfa, ne? Tak na co čekáš? :-)
:-D
nepisou tam „rotation“, ale
kurna jak tu vlozit vetsitka a mensitka?
protst rear\front\
boha jeho co to je zas za bazmek tohle. ze by se nelibily zdcvojeny? tak jednoduchy /rear/front
vzdavam
<-->
<- rear front ->
totos myslel, ne?
jo a ted jeste pro nejazykare. front je predni kolo.
Foto FF.
Pořídil jsem zapletená kola Tufo Colibri 26". Nevyzvedával jsem osobně, přišly v krabici. Zadní plášť je nalepený naopak, jakoby proti směru. Telefon už nikdo nezvedá, nemůžu k tomu nic najít. Na pláštích není označen směr točení. Zítra a v neděli se s kolem pojede a teď řeším dilema, jestli kolo použít nebo kdyby to bylo špatně nalepeno, reklamace, ale když to už bude použitý, tak nevím. To je pořád něco! Díky za odpověď.