Silnička nebo Fitness kolo pro ženu

69 nepřečtených
  • Paulett

    Zdravím,

    přemýšlím, že pořídím nové kolo na dojíždění do práce, jízdu po městě a občasné pohodové vyjížďky s kamarádkou po vedlejších silničkách a cyklostezkách. Občas jezdím i sama kondiční jízdu po silnici. Normálně jezdím na biku, ale jelikož se letos budu zbavovat „béčkového“ krosového/trekového kola, ráda bych za něj našla o něco lepší náhradu. Kamarádka má klasický trekový, ale já bych chtěla něco víc na silnici (hlavně silniční převody a kotoučové brzdy).

    Měla jsem od kolegy půjčené silniční kolo GT GRADE 105, které by mělo mít trošku pohodlnější geometrii, ale nějak mi ty berany a posed celkově nesedly (nehledě na tvrdé sedlo, ale to se dá vyměnit). Navíc při jízdě po městě s auty v zádech jsem se na něm tak úplně necejtila. Ale mimo město to zas pěkně „svištělo“.

    Pořád nevím, jestli teda koupit fitness kolo anebo investovat třeba do dámského silničního kola? Nevím, o kolik je dámská silnička pohodlnější než pánská varianta? Možnost vyzkoušet dámskou bohužel nemám.

    Jelikož je pro mě na prvním místě bike, počítám na toto „druhotné“ kolo tak kolem 20–25.tis.

    Díky za rady a tipy ;-)

    • ˘Ö˘ Krab  

      Koše s baňama.

      Kancelář pro uvádění románových omylů praví, že silniční kolo nedělají silniční převodníky a už vůbec ne kotoučové brzdy. Silnička je především z principu aerodynamická a lehká (trekové kolo většinou cca 13 kg, silnička za ještě přijatelné peníze klidně těsně >8 kg). Ženská silnička může mít naprosto klidně převodníky 48–34 nebo dokonce 46–34, tedy v intencích trekového kola. A kazetu 11–28, ale i 12–30 nebo dokonce ještě větší, tedy opět spíš trekovou – podle libosti, kondice a potřeb uživatelky (a podle terénu, délky a sklonu kopců, po kterých jezdí).

      Pokud s kolegou nemáte podobnou tělesnou schránku a proporce, projížďka na jeho kole byla naprosto nevypovídající. Dámská silniční kola mívají o něco kratší geometrii (někdy) a lehčí převody (občas). Na silničním kole extrémně záleží na výběru velikosti a nastavení posedu – viz třeba kalkulátor na competitivecy­clist.com . Na silničním kole není účel být natažený/á jako na skřipci, je potřeba sedět tak, aby bylo optimální šlapání a moc nebolel krk a záda (pozor na MTB přilby se štítkem, některé brýle, batůžek na zádech a další překážky).

      Berany neznamenají, že se musíš držet v obloucích, většinu času je možné se držet normálně nahoře nebo za páky, vzhledem k úzkým plášťům a malému odpružení celku nedoporučuji pokoušet se nastavit příliš vzpřímený posed, všechno pak dostávají rovnou záda. Silnička je hodně o předvídání a výběru stopy, ve městě s rozbitými krajnicemi a silným provozem se Ti ani moc nedivím.

      Fitness kolo bývá zpravidla osazeno pevnou vidlicí a silniční sadou, ale s rovnými řídítky. Tím je sice možno použít základní návyky z ovládání MTB, ale postrádá to kouzlo mnoha různých úchopů na beranech, zase se vzpřímenější posed tak nějak očekává (což nic nemění omezení zmíněnému výše).

      Nerad bych, aby to vypadalo, že jsem proti fitness kolům zaujatý (asi jsem), ale jako lepší řešení bych viděl trekové kolo s lehkými záplety a silničním obutím s pevnou vidlicí (a možností montáže blatníků či nosiče) nebo skutečně pravou silničku. Nebo pro začátek investovat jen do další sady kol k MTB na hladkých úzkých pláštích?

      • jecnak  

        Ja bych jenom dodal, ze i kdyz je pujcena silnicka spravne velikosti, tak kazdy jezdec preferuje urcite nastaveni beranu – natoceni, polohu pak, tloustku omotavky atd. Je to stejen individualni jako sedlo. V neposledni rade je treba si na to trochu zvyknout a zjistit jake polohy rukou mi vyhovuji v jake situaci.

        Se zbytkem celkem souhlas, byt kotouce na silnicce bych rozhodne nezatracoval – zvlast pro zenu, ktera prece jen nema ruce jak lopaty a v nich stisk skrtice, aby se na klasickych brzdach citila v pohode i po presednuti z bika s hydraulikama.

      • tromboonen  

        Klasicke fitness kola maj jen same nevyhody, dost tezke prevody, dlouhy ram kvuli rovnym rodlum a malo mista na sirsi plaste… nebrat!

        Ale nedavno kdyz jsem tady neco takoveho psal, tak nekdo poslal odkaz na kolo, ktere on nebo vyrobce povazoval za fitness, uz nevim, co to bylo, ale vpodstate jak rika Krab velmi lehky cross s pevnou, kotoucema, sirsima plastema a lehcima prevodama, mozna 2×10 ale bajkovejch, nebo 3× neco, uz nevim.. to nebo podobna stavba by nebylo pro dane pouziti marne, ale jestli chce tazatelka neco jineho nez bajk, stejne bych doporucil nejakou pohodlnejsi silnici – za pomoci temat v sekci silnicni si vybere spravnou velikost, na berany si rychle zvykne a pak uz nic jinyho chtit nebude..

        Akorat kamaradka na crossu mozna nebude stihat a jizda po cyklostezkach zacne brzy byt neprijemna :)

        • ˘Ö˘ Krab  

          Asi tak. Dcera měla lehký problém, že když jezdila na svém trekovém kole, její přítel jí ujížděl.

          Rozkaz, ten zněl jasně: kolo, které vydrží, nebude dráždit a pojede citelně lépe.

          Nafasovala doma záložní silničku na rámu Fort RO-SL + CrMo vidlice, pláště 28 bytelné se vzorkem, aby snesly šotolinu bez defektů, žádné gramaření, k tomu pohodlné bikové sedlo, vzhled veskrze nemódní.

          Nastavení s dropem nula, přesto po první cca 40 km jízdě lehká bolest zad, protože se, neznale věci, držela celou dobu v obloucích a samotné jí přišlo, že je to divné, tak se zeptala a byla ráda, když jsem jí potvrdil, že se to nemusí. Pak už dobré, dlouhodobá průměrná rychlost pohybu bez sportovních ambicí a snahy 23,6 km/hod, začíná se vyhýbat příměstským cyklostezkám po 9 hod ranní. Největší překvapení prý bylo, jak to krásně řadí (Tiagra 4600 2×10 – kazeta 11–28, kliky 105 50/34) a že nepostrádá lehčí převody.

          • kokoska.rokoska  

            No, Krabe, počítám že Kobylka (slečna dcera) je docela sportovní, takže spokojenost s nejlehčím převodem nelze brát jako univerzální doporučení.

        • Prazak0  

          Tak nevím, fitness jsem vnímal jako silničku, kde se dají rovná řidítka místo beranů a páčkové silniční řazení, jinak osazení celé silniční. Co se v prodejnách (prodejci nebo i výrobci) nabízí, tak se pohybuje od tohoto přes speciální fitness kola, přímo jako f. navržená po to, co bych nazval cross s pevnou vidlicí. Někdy na těch fitness kolech jsou i mtb komponenty, což je typické pro crossová kola. Mnohy mi přijde dnešní fitness jak dřívější cross či treking.

          Nechápu, v čem kolo typu cross má lepší geometrii než kolo fitness? U fitness je šance, že to bude v podstatě silnička, u crossu je dnes typicky odpružená vidlice, teda krom pár kol ze supermarketu, kde by to prodražila, tak jí tam nedají. Vyměnit vidlici za pevnou jde, ale je-li celková geometrie stavěná na tu odpruženou, tak to pak asi nebude ono.

          Já bych váhal mezi pravou silničkou (třeba s širšími vidlicemi, aby šly dát širší pláště pro terén), CX kolem a kolem popsatelným jako cross s pevnou vidlicí nebo fitness, což je pro mě jaksi totéž. U silničky mi pro ženu přijdou lepší lehčí převody než co se běžně dává. Asi CX kliky 46/34 a dozadu kazetu s velkým pastorkem 34 nebo 36 z, nejmenší bych než 11 viděl lepší 13 z. Pokud někdo není závodní určité úrovně, tak pro něj silniční převody nejsou, nemá smysl mít kazetu od 11 zubů a po rovině běžně jezdit převod 52/19 pro rychlosti v pásmu 30–35 km/h, jak tu kdosi jezdí. Na silniční kazetě pak moc větších pastorků už nemá, takže skáče z 52 na malý převodník. Pro někoho i na kolo na silnici může být víc vyhovující trojpřevodník, buď silniční 50–39–30 a nebo nějaký crossový 48–36–26 ap.

          • t29  

            Fitness kolo je cokoli mezi „crossem s pevnou vidlicí“ a „silničkou s rovnýma řidítkama“ – zásadní rozdíly jsou v geometrii rámu.

            Jeden extrém může být Superior Dark Face 2010 kde 20" rám má efektivní délku 614 mm, podobně jako MTB téhle velikosti. Tohle bych nazval „cross s pevnou vidlicí“, ačkoli cross je zpravidla o něco kratší než MTB, a posed bude natažený podobně jako na silničním kole s berany.

            Druhý extrém může být Merida Speeder 2013 kde 20" rám má efektivní délku 530 mm, podobně jako silnička téhle velikosti. Tohle bych nazval „silnička s rovnýma řidítkama“, prostě zahodit berany, nasadit rovné řidítka a sedět jak na židli.

            Rozdíl efektivní délky pro stejnou velikost rámu je tedy 84 mm, to je jako jeden představec navíc. Teprv až si zájemce ujasní, který z těchto extrémů (případně něco mezi) mu vyhovuje víc, tak můžeme řešit převody, brzdy, pláště atd.

    • vylizplech  

      https://www.canyon.com/…l-5-0-w.html ahoj, a co zkusit tohle, je to teď za velmi sympatickou cenu. Řešíme právě něco takového pro přítelkyni, která jezdí jen po cyklostezkách a pořád ji nemůžu přemluvit, že horské kolo je na cyklostezky opravdu zbytečné:-)

      • ˘Ö˘ Krab  

        Velké plus za závity na nosič, blatníky by asi také šly připevnit.

        • tromboonen  

          To je skoro neco jako ten fitness nefitness co jsem odkazoval, ale s trochu divocejsi geometrii..

          Jako je fajn ze se to trochu vyviji a nenabizej uz jen tezke dlouhe silnice s nesmyslnejma prevodama na ultra uzkych plastich, ale kdyby se nad tim trochu zamysleli, muzou to vymakat jeste o trochi vic. i tak je to pro laika vhodnejsi nez tezka levna 29 nebo klasickej cross 12+ kg..

    • Paulett  

      Panejo, rozjela se tu pěkná diskuse…děkuju za názory ;-)

      Pořád je co přehodnocovat, no…na jednu stranu má člověk chuť zkoušet nové věci, což je pro mě silnička, která by mi momentálně dala nové obzory. Ale na druhou stranu pořád řeším určitý komfort…třeba zrovna tu kamarádku, která už i tak má co dělat aby mi na kole stačila (a měnit jí určitě nebudu :-D ) anebo třeba takovou pitomost jako je batoh na zádech, přepravování se městem, apod.

      Krosový kolo ani užší pláště na bajka jako možnost rovnou zavrhuji…ale i tak děkuju za tipy.

      Jinak kolo od kolegy jsem měla půjčené zrovna ve své velikosti, i když každý má určitě jiné proporce (jako délka nohou, delší prsty na rukou, apod.), ale i tak jsem si pořád připadala na tom kole poněkud „krkolomně“ (a po prvních dnech i trochu bolelo za krkem). Kluci co jezdí na silničkách tvrdí, že na to si časem člověk zvykne, tak nevím. Kolo je s kotoučovkama, tak jsem si aspoň mohla vyzkoušet, co to na silnici obnáší a řazení mi taky vyhovovalo. A ta změna poloh byla taky v pohodě…i když většinu času jsem se stejně držela za páky, to mi přišlo nejpohodlnější.

      Tak nevím no…asi si jí od něj ještě někdy půjčím. Škoda, že takhle nemám možnost vyzkoušet zároveň i toho fitnessa a porovnat rozdíly.

      • Espen  

        Podle fota velikost ok i posez. Případné drobnosti se doladí časem, až se zjistí co chce člověk jinak. Prostě silnička není gauč, ale tělo si zvykne. A ženská na silničce je jinej Level.

        • Paulett  

          Díky…no všimla jsem si, že ženský na silničkách moc nejezdí. A když už nějakou potkám, většinou je to nějaká padesátikilová závodnice.

      • Prazak0  

        Hezká fotka, kolo hezký a Ty taky. Na rozdíl od kolegy nevím, jestli bych sedlo nedal trošku výš. Podle klik jak jsou to zcela neodhadnu. Krátce jsem koukal na profil, pokud jezdíš dosti v horách, tak bych asi volil odpovídající převody. Typické silniční převody, co na nich závodníci jezdí přes Pyreneje, Alpy nebo další hory, tak pro méně trénové lidi nejsou.

        U silničky, nějaké s kompaktníma klikama, by nebyl problém případně vyměnit velký převodník na cyklokrosovou velikost, tj. velký 46, malý nechat 34, mělo by pak i plynulejší řazení. Jak už jsem psal, asi bych dal kazetu dosti velkými největšími pastorky. Právě dnes jsem zkusil, že silniční přehazovačka, stará RSX co se už nevyrábí, bez potíží zvládne kazetu s 34 zuby.

      • ˘Ö˘ Krab  

        Příště si sundej štítek z přilby, jestli to jde, bude Tě za krkem bolet polovičně.

        Velikost rámu možná OK, možná bys snesla i kousek kratší, protože tak, jak sedíš, máš celkem zbytečně moc natažené ruce (trpí tím ramena i krk) a nejsem si jistý, jestli to kratší představec vyřeší. Na rozdíl od kolegy t29 níže nejsem přesvědčen o tom, že silniční posed musí být nutně natažený, pokud se nezávodí a nejde o vteřiny, tak spíš ne. Tak, jak sedíš, je poloha trupu asi správná, poloha paží ne tak docela. Pokud je sedlo správně vysoko i předozadně posunuté, tak je potřeba zapracovat na výšce, sklonu a délce představce.

        • Paulett  

          Štítek by šel určitě pryč, na to už jsem taky myslela ;-) Posed by se postupně taky určitě upravil…jen bych si nerada koupila kolo a pak půlku věcí na něm hned měnila. Ale určitě si tam jde ještě se spoustu věcma pohrát.

          • Myrra  

            Když jsem ženě kupoval silničku, samozřejmě si ji zkusila. Velikost byla na hraně, ale ještě v mezích normy. Posed jsem jí nastavil, jak jsem nejlépe uměl, a od té doby došlo k výměně:

            • sedla (prakticky ihned)
            • kazety za juniorskou 14–28 (na základě několika jízd)
            • možná přijde na řadu časem představec (to se ještě uvidí :-)

            Aktuálně ji považuje za dokonale vyladěnou. Nejdražší bývá sedlo a to se mění skoro vždycky, kupoval jsem je rovnou předem. Nová kazeta je o dost levnější, představec stojí pár korun. Z dalších běžných výměn bych tipoval tak ještě berany, to bývá specifické, ale jinak mě už nic nenapadá. Délka klik bývá laděná na velikost rámu, stejně tak ostatní komponenty.

            • Prazak0  

              Tak výměna sedla bývá běžná, ně každému sedne, co u kola je. Kazeta, já si taky myslím, že kazety na silničních kolech jsou dobré pro závodníky jako Roman Kreuziger, ale ne pro běžnou populaci a dokonce i dosti hobíků by mělo mít kazetu spíš pro ty juniory.

              Co se týče beranů, tak bez nich to pak není silnička. Navíc to pak chce vyměnit řazení, na rovná řidítka je silniční páčkové řazení. Teda jestli nebyly míněny jiné berany.

      • jecnak  

        Vyzkousej si jeste alespon normalni klasickou silnicku, pripadne nejakou damskou. V Teplicich je Koloshop, coz je prodejce Cannondale a GT, tak by nejakou testovacku mit meli.

    • t29  

      Pokud pořídíš fitnessku, tak:

      • do práce dojedeš cca stejně
      • po městě a v provozu žádná velká změna
      • kondiční jízda po silnici bude lepší o dobrý pocit z nového kola
      • ježdění s kamarádkou bude lepší o dobrý pocit z nového kola

      = celkem žádný velký rozdíl

      Pokud pořídíš silničku, tak:

      • do práce dojedeš rychleji
      • po městě a v provozu to bude divočejší
      • kondiční jízda po silnici se stane ježděním pro zábavu
      • na ježdění s kamarádkou budeš brát MTB, protože silnička bude na ni příliš rychlá a na tebe příliš nepohodlná

      = berany jsou něco jiného, a to, že si připadáš na silničce natažená, není chyba, ale vlastnost ;)

      Rozdíl pohodlí mezi dámským a pánským silničním kolem je zanedbatelný – například geometrie rámu GT Grade je u pánské i dámské verze prakticky stejná. Největší rozdíl udělá dobře nastavený posed a správně vybrané sedlo, absenci odpružení jde částečně nahradit objemným a přiměřeně nahuštěným pláštěm.

      Vybrat si musíš sama: Buď si zvykneš na úzký, natažený posed na silničce (a oblíbíš si jak to lítá), nebo se přidržíš zvyku a zůstaneš u rovných řidítek a fitnesky.

      • ˘Ö˘ Krab  

        Buď si zvykne na zbytečně natažený posed jako na skřipci, nebo si najde odpovídající geometrii rámu a nastaví vyhovující posed.

      • p@X  

        Dávat Grade jako vzor silničního kola mi přijde poněkud nešťastné, má geo jako Favorit…

        • Paulett  

          Vím, že Grade není zrovna typická silnička, ale právě proto se mi to líbí, dá se použít v podstatě jako takový „univerzál“ (nerada používám v cyklistice tohle slovo, tak to berte s nadhledem), se šíršíma a o něco hrubšíma pláštěma bych mohla sem-tam zvládnout i nějakou ne zrovna asfaltovou cestičku. A taky to, že nemá typický silniční posed, jak mi potvrdil i kolega, od kterého ji mám půjčenou.

      • jirkous3  

        Jezdím na fitnessu poslední tři roky (Lapierre Shaper) a před tím jsem jezdil řadu let na silničce tak snad mohu posoudit rozdíly i z té praktické stránky.

        1. na jezdění do práce bych si fitness pořídil jedině pokud bych se nemotal městem, ale jel alespoň 10 km silnici nebo stezku. Po městě je fitness i silnička v nevýhodě – nižší stabilita v malých rychlostech, úzké pláště atp.
        2. někteří výrobci dělají fitnessy na stejných rámech jako silničky takže se nedá mluvit o pohodlnějším posezu. Pokud se pro fitness opravdu rozhodneš, pečlivě vybírej hlavně velikost rámu. Je to ale docela problém protože málo prodejen drží fitnessy fyzicky na prodejně.
        3. z vlastní zkušenosti bych doporučil na jezdění s kamarádkou opět trekové kolo. Fitness je opravdu spíše na samotářské kondiční jízdy, silničkáři jsou totiž většinou rychlejší a jezdí po silnicích, a trekaři či bajkeři na delších trasách zase pomalejší. Navíc je trekové kolo opravdu mnohem univerzálnější, i jen trochu horší polňačka je na fitnessu utrpením, hlavně díky už zmiňované nestabilitě v malých rychlostech.
        • ˘Ö˘ Krab  

          To mě zajímá. Čím je podle Tebe zapříčiněna ta nestabilita, oproti silničce?

          • jirkous3  

            Možná to není u všech fitnessek stejné, nakonec jak tu někdo psal, je jich tolik variant, že se snad ani nedají shrnout do jedné kupy. Konkrétně Shapper není oproti trekovému kolu v malé rychlosti moc dobře ovladatelný. Není to žádná tragedie, ale je to znát. Zřejmě je to sklonem vidlice, představcem apod. tomu já moc nerozumím. Dá se svým způsobem přirovnat k silničce. Naopak kolo drží ale velmi dobře stopu při rychlostech nad 20 km/hod. Myslím si, že to bude odvozeninou od silničního kola, které je taky kvůli jízdě v balíku stavěno na jinou ovladatelnost než třeba bajk, kde se předpokládá nutnost rychlé změny směru v terénu.

        • kamaro  

          Tu nižší stabilitu v malých rychlostech moc nechápu, nemám na silnici ten pocit ani problém…

          Jako velkou nevýhodu fitness kol bych viděl v tom, že každý výrobce tuto kategorii uchopil trochu jinak. Někdo tyto kola staví na silničních rámech a někdo na „bikové“ geometrii. Jsou potom obrovské rozdíly mezi značkami co se týče posezu a jízdních vlastností. Hledat poté (navíc v nepříliš rozšířené kategorii) co Ti sedne může být problém. Oproti tomu v silničních kolech nejsou takové rozdíly v geometrii a je jich na trhu více a dá se lépe vybírat.

          Asi by Ti ale nejvíce vyhovovala kategorie Endurance – silnička s trochu výše položenými řidítky, kotoučovými brzdami, lehčími převody a možností osadit širší pláště. Beranů bych se nebál, časem si zvykneš a už nebudeš chtít jinak. Chce to si trochu pohrát s nastavením (natočení, pozice pák) tak, aby ti to vyhovovalo a dobře se Ti ovládaly brzdy ze spodního i horního úchopu.

          • ˘Ö˘ Krab  

            Na silničce necítíš rozdíl, ale trochu Tě podezírám, že na ní občas jezdíš a už to umíš. Zatím každý, kdo na kole moc nejezdí a na silničním vůbec, měl ze silničního kola pocit „Jak na něčem tak vratkém dokážete vůbec jezdit rovně?“.

            Pocit vratkosti bych hledal v zamýšleném způsobu ovládání (silnička bez náklonu v zatáčce moc nezatáčí), trochu v úhlu hlavové trubky a hodně v délce zadní stavby, předpokládám i trochu jinou předozadní polohu těžiště a nezvyk lehkého kola.

            • tromboonen  

              To jsou takový ty obavy začátečníků, navíc často spojený z klinickou fobií z beranů a předsudky o tom, že silnice absolutně nebrzdí, je totálně nepohodlná, nebezpečná a já nevím co ještě..

              Přitom když jin měkdo pomůže zvolit dobře geo a nastavení, tak si velmi rychle zvyknou a ty pocity se ztratěj..

              • jirkous3  

                No já nevím v mých jednapadesáti se za začátečníka označit nemohu a rozdíl poznám. Docela markantní to je když chci objet příčný práh úzkou mezerou mezi krajnicí a prahem. Zatímco na horáku či treku je to bez potíží, s fitnessem se trefuje podstatně hůře. Já si ale myslím, že ta jiná ovladatelnost je u silniček záměrná kvůli jízdě v balíku. Na silničce se krásně drží stopa ve vyšší rychlosti a kolo nemá tendenci dělat myšky. Ale zase je to vykoupeno horší ovladatelností při malých rychlostech. Přesně jak píše O Krab, bez náklonu tyto kola moc nezatáčí.

                • tromboonen  

                  Tak jestli nejsi zacatecnik, ale nenaklanis se v zatackach, tak delas neco spatne:) Ja jen reagoval na obvykle nazory lidi, co si na silnicku „netroufaji“, ale kdyby to zkusili na spravne nastavenem a osazenem kole, vetsina tech argumentu se rozplyne..

                  Jasny ze ve meste na kostkach a mezi kolejema musis davat bacha, ale zas neni silnicka jako silnicka, navic i na tom MTB nebo crossu se muzes na sikmo prejety koleji vymaznout, kdyz nedavas bacha..

                  Nazuj 28 mm plaste na nizsim tlaku a bude to lepsi, teda jestli je ten fitness zvladne, nektery jsou tragicky a daj max 23 mm..

                  • jirkous3  

                    28ky mám a do zatáček se nakláním, jenže zkus se naklánět v 10km rychlosti :-)

                  • jecnak  

                    Prosimte ten posledni odstavec ti tam vklada do kazdeho prispevku nejaky skript a nebo ctrl+c a ctrl+v? Ne na kazde rafky jsou tak siroke plaste vhodne.

                • zdenal8  

                  Příčný prahy zrovna problém nejsou. Není potřeba se trefovat někam do mezery, když se na tom lehkým kole dá snadno přeskočit. Nějaká úzká mezera akorát smrdí pádem. I na horáku.

                  • jirkous3  

                    To byl jen příklad jak si srovnat chování treku a fitnessu. S každým z nich se do té mezery trefuje jinak.

                    Prahy se samozřejmě přejíždět dají, ale pokud to jde, tak se jim osobně vyhýbám protože některé mají docela ostré hrany.

    • Ottak  

      Ahoj,

      je to týden a dva dny co jsem si domů přivezl nového Treka FX 7.4. Vybíral jsem hodně dlouho, korzoval jsem mezi crossem s/bez odpružený vidlice, chvilku jsem uvažoval o silničce a tak. Poté jsem náhodou objevil obchod, kde měli FXka skladem, došel tam a už objednával :-).

      Fitness kola jako Lapierre, Merida, GT atd. jsem vyřadil hnedka na začátku kvůli jejich geometrii, zbyl mi Pells Demon a právě zmiňovaný Trek (ať už 7.4 nebo 7.5). Na Pellse jsem se byl podívat a to kolo mi přišlo za dané peníze dobře osazené, ale prostě na mě působilo hrozně levným dojmem. Jsem zastáncem toho, že pokud se člověku věc nelíbí, byť je sebelepší, nemá smysl ji kupovat.

      Doteď jsem jezdil na MTB Amulet (26") viz můj profil, pak ještě na starém krosu (Heavy Tools) a jednou jsem byl na silničce. Hledal jsem univerzální kolo, na které budu moci přidělat nosič, dát širší pláště (alespoň 35 mm) v případě potřeby a aby bylo pohodlné i na dlouhých tripech. Musím říct, že FXko moje požadavky splnilo dokonale. Posed mi přijde velmi dobrý, kolo má slušnou setrvačnost. Obecně tam, kde jsem předtím jezdil 18–19 km/h jezdím nyní 22–23 km/h se stejnou nebo menší námahou. Co mi nejvíce překvapilo je stabilita – kolo jede mnohem lépe i na polňačkách či horším asfaltu, než bych čekal, sedlo mi při prvním šlápnutí. Na hladkém asfaltu se odvaluje jedna radost. Do Prahy (časté kostky, koleje) to ale jako kolo na dojíždění nejvhodnější asi není, tam vede horák. Zatím mám najeto necelých 300 km, tak doufám, že pozitivní pocity zůstanou :-).

      Přeju úspěšné vybírání!

    • Sexybonbonek  

      Ahojda, prodávám fungl novou silničku! Carbon, 105 lehoučké kolo idální pro tebe. Velikost L. TOP STAV!!! najeto pouze 500 km. Kdyžtak napiš na sexybonbonek@centrum.cz. 20 tis. Kč sleva pro Tebe..

      • tromboonen  

        Ahojda a sexybonbonek? Nesplet sis zalozku?

        • Prazak0  

          čerstve se registroval, dřív tu profil neměl. Fotku nového kola není problém někde stáhnout, ten nick mi přijde, že by patřil na jiný server.

      • Nínov  

        Smrdii smrdiii toto smrdiii

      • vylizplech  

        Nechápu jak může mít fungl nová silnička najeto 500 km, to je tak na reklamaci:-)

      • Namtos  

        Nebo může zavolat ne? :)

        PRODÁM: Silnička Kellys URC 69.3 karbon 105

        • Vilém  

          7 let starej model?

          • Namtos  

            píše 2014…

            • Vilém  

              Cenu taky pise 59000,– Kc.

              Ale tak potrebuje prachy na to novy elektrokolo, tak to vis.

              • Namtos  

                O těhle stránkách jsem nevěděl, dík za odkaz třeba se někdy hodí. Jinak by mě zajímalo jaká diskuze by proběhla mailem mezi tazatelkou a někým s nickem sexybonbónek :)

                • Paulett  

                  Na to je jednoduchá odpověď: Sexybonbonek a jeho pofidérní nabídka mě nezajímá, takže diskuse určitě neproběhla :-D

                  • tromboonen  

                    Ale tak se do nej netrefujte, von je kovboj úspěšnej, jen v jedné věci nemá štěstí… tak to asi zkouší přes vlákna o silničkách pro holky, když ani na transky to nezabralo..

                    • Prazak0  

                      koukám, že sis dal práci vyhledat, co je hoch zač. U tý fotky si říkám, jestli je pravá.

                      • tromboonen  

                        Tak bylo me divny takovy jmeno a ze furt na ten strep laka slecny… stacilo dat adresu do google a vylezlo jako prvni tohle.. fotku at si tam ma jakou chce, ale pouzivat stejnej nick, to je docela sila..

                        • Vilém  

                          Vetsi sila je, ze ma v profilu komplet adresu, pako.

                          • Prazak0  

                            a snad i jméno, pod nějakou tou záložkou, akorát je otázka, jestli to platí. I když co takhle píše, tak trestný to není, sice už od názvu by mu normální holka asi neodepsala, ale stíhat ho za to nikdo nemůže.

                  • Prazak0  

                    Už jsem myslel, že jsi diskuzi tady zabalila nebo někam odjela na dovolenou. Nicméně diskuze na téma je schopna žít i bez Tebe. Až si pořídíš kolo, tak tu napiš a možná i hoď fotku, třeba i jak na tom kole sedíš. Já taky přemýšlím, jestli si nepořídit silničku, momentálně kola mám 2, ale výhledově o tom uvažuju, letos asi ne. A může připsat zážitky, jak se Ti jezdí. Asi by chtělo si trošku nějakou silničku zkusit víc, ale si člověk chvilku zvyká, tohle nevím.

                    • Paulett  

                      Zatím si plánuju ještě půjčit toho Grada…v sobotu zkusím experimentálně výlet s kamarádkou, tak uvidíme jak to s tím půjde. Fitnessku si můžu půjčit maximálně tak před obchodem na parkovišti, nevím jestli to bude mít nějaký smysl, minimálně můžu porovnat ten posed. Do klasický silničky se mi moc nechce, ale když budu mít možnost, aspoň bych to zkusila. Ale pořád musím myslet na to, že častokrát vozím na zádech batůžek, což by k tý silničce asi moc nešlo :-D

                      • chiq  

                        Ad berany… první jízda byla taky za trest, hrozně mě bolely ruce z brzd. Druhá jízda už byla úplně ok. Na klasické „silnici“ jsem ještě nejela, jen na Roninovi a jsem z něj fakt nadšená.

                        • Prazak0  

                          Já si na berany nezvykl nikdy, sice v době socialismu, ale tvarobě mě nepřišly nějak jiné, než co se prodává dnes na dnešních silničkách. dost lidí píše, že dnes to je jiné, já nevím, zcela tomu nevěřím.

                      • t29  

                        Ty jsi jak ženská, „tohle se k tomu nehodí“ :)

                        Pokud (často) vozíš batoh, asi to má důvod. Pokud ti batoh nebude na silničce překážet, klidně ho voz dál.

                        Taky na tu zkušební trasu naplánuj nějaký kopec, ať můžeš vyzkoušet, jestli silniční převody stačí.

                        • Vilém  

                          Jestli to nebude tim, ze je to zenska:)

                          • t29  

                            To vím, ale netušil jsem, že ji už zpracovala zdejší módní policie :)

                            Na 2h/50 km kolečko „kolem baráku“ stačí kapsy dresu nebo podsedlovka, ale na 150 km s možností změny počasí se batoh hodí.

                      • Prazak0  

                        Tak zkusit si kolo na projetí se pár stovek metrů je určitě dobré, ale člověk si stejně řadu věcí neuvědomí. Prostě není to ozkoušení kola, to by chtělo vyjet si aspoň hodinku. Nevím přesně, co myslíš tou klasickou silničkou. Řidítka lze mít výše, pokud to je pro rekreační ježdění než co mají závodníci. Já osobně bych preferoval silničku typu gravel nebo cyklokrosové kolo. Pro sebe bych chtěl pomalejší převody, i ty kompakty, pokud tam kazeta končí na 28 zubech by mi bylo málo, zvl. pro větší kopce. Radši ty cyklokrosové kliky a dozadu největší pastorek 34 nebo 36 zubů. Nevím, jestli batůžek na zádech by na silničce vadil, myslím že zhruba stejně, jak na fitness kole.

                        Před mnoha lety jsem měl favorita, tam jsem vyměnil berany za rovná řidítka, pak mi to lépe vyhovovalo, bolela mě záda. Já mám záda, že mě trošku bolí, vadí dlouhé stání ap. Ale i třebe Leo Koenig má potíže se zády, na posezu bych skorem řekl, že jak je ohnutý, tak tam pak má hrb. Pokud člověk nejede vyloženě o závod, tak je asi lepší jezdit tak, aby se člověku sedělo pohodlně. Ono si sice jde koupit silničku s berany, pak dát rovná řidítka a je z toho fitness kolo (což je široký pojem, fit. kola jsou všelicos). Ale nemusí to být optimální vůči kolu, co je navrženo na rovná řidítka a potom to znamená dosti velké další výdaje. Řadicí páčky jsou dosti drahé, jak ty do brzd, tak i silniční dělaná právě pro fitness kola s rovnými řidítky, nakonec i lepší MTB řazení taky není nejlevnější. Zkrátka lepší je to kolo si vybrat už takové, jaké má být.

                        To si asi psala, že nechceš to kolo si nechat stavět, kde je možné si vše navolit sám.

                      • Dumbíček  

                        Pokud nevozíš krosnu, tak je to v pohodě. A neřeš to a jdi do silničky. Silnička je to nejlepší z kol.

            • t29  

              http://kolo.cz/…rc-6-93-2009

              edit: Vilém mě předběhl

    • jan.pernik  

      Tak dámskou silničku jsem skládal pro dceru:

      http://www.bike-forum.cz/…skladal-jsem

      Je spokojena.

      • Paulett  

        To nevypadá špatně…sice barvy bych asi volila jiné, ale to už je hodně individuální (navíc pořád říkám, že barva nejezdí). O poskládání jsem taky přemýšlela, ale to už je pro mě vyšší level, navíc by mi s tím někdo musel ještě helpnout. Tak radši vyberu něco komerčního…ale třeba se časem ke „skládačce“ taky dopracuju.

        • jan.pernik  

          tak v tom RB ti to taky poskládají…

          • Prazak0  

            Před měsíci mi někdo na RB dával odkaz, tak jsem se na to sám díval. Líbí se mi pár věcí, ty rámy nejsou nějak předražené a nebudou špatné. Dále se tam vejdou dosti široké pláště. Trošku mi nesedlo osazení, co tam nabízejí. Ale není nic jednoduššího než si rám koupit a nechat si pak kolo osadit někde jinde, případně si to koupit sám a kolo si takto poskládat.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.