Jelikož do konce týdne bych měl mít vyřešeno celopéro, rád bych na stávající HT hodil nějaké rychlé pláště pro jízdu po městě a pod jen na asfalt.. díky za rady… rozměr je 26"
Díky
Jelikož do konce týdne bych měl mít vyřešeno celopéro, rád bych na stávající HT hodil nějaké rychlé pláště pro jízdu po městě a pod jen na asfalt.. díky za rady… rozměr je 26"
Díky
FF
co je FF?
furiuos fred – chtel jsi nejrychlejsi…
kdyz si napsal ze chces za co nejmene penez tak si kul slick nekde v kamenaku za 150,–/ks a neres :)
FF na asfalt zrovna ideální není. Ani nejrychlejší.
podle toho co to znamena nejrychleji, oproti klasickym slickum to bude –500g, aerodinamicky odpor ve meste nepozna a bude mu to min drncat nez nejaky 1" plast
Dal bych totok. FF je plášť do lesa, ne na asfalt.
asi máme každý jinou představu, co je to les :o)
to same jsem chtel napsat i ja ale byl bych odsouzen za to ze jsem netolerantni :D
Nejsi netolerantní kvůli tomu, že máš jinou představu pojmu les, terén atd., ale proto, že nutíš ostatní aby jezdili to co ty, případně pohrdáš těmi co jezdí jinde.
Ale to není úplně důležité, spíš by sis, a teď to nemyslím přímo na tebe, spíš obecně, měl ten rozdíl uvědomit když radíš/radíte např. při výběru kol atd. Pro hodně lidí je „terén“ uježděná polní cesta kde se často jede líp než po „cestě“ kde jsme jeli v sobotu se Slavošem do Jezernice :o)
Tohle je jen taková úvaha, tak se prosím nenaštvi :o)
ja to beru ale i v realu prijde borec, ma bika, vidim prejoukana vidlice ze se ani nehne 1,4 slicky nabouchane na 5 atm uzke ritidka predstavec do nekonecna a jeste dale tak rikam vidim ze to mate takovy silnicni special… proste uplne normalne bez ironie… a on zacne ze ne ze vubec ze on s tim jezdi v terenu proste normalni XCcko… co si na to rict vim ze borec je odsud a vim jak vypada teren… muzu si rict ze je to magor nebo reknu tak v 5h koncim v praci tak si na hodku do toho terenu muzeme vyjet a on 50% trasy kterou natocim jen kolem baraku kolo ponese na zadech… a to umim v terenu oproti ostatnim hovno…
proste lidi by meli videt realitu ne?
to je stejne jak se zenska zepta jestli neni tlusta… kdyz je tak ji reknu že je v cem je problem ? :D
taky jak tady lidi melou ze v terenu jezdi na biku prumery kolem 28km/h a kdyz se podivam treba tedka na selu tak to tam nejela ani naše spicka ta mela prumer tak cca 26km/h nepocital jsem to…
pak je to tezko, ja reknu ze to je blbost ze to jeli po cyklostezce a pak jsem netolerantni…
ano asi mam svoje osobite nazory a objektivne vsechno samozrejme nevidim ale nektere kecy tady jsou totalne zcestne a kdyz mi to tak prijde tak se ozvu… sam vidim jak jedou lidi na zavodech proste silnicari co na biku sedi snad poprve to uz jsem to tady taky resil to je proste holy fakt a ty silnicere co tak jezdi to sere a hnedka je z toho flame :D
To nic nemění na tom, že mu na čistý asfalt radíš FF. Což je blbost, protože FF není silniční plášť.
furt je to vic plast na silnici nez do lesa… :) a valivy odpor muze mit stejny jak silnicni plast jen bude pohodlnejsi… chtel co nejrychlejsi plast :)
Ty máš pravdu, já mám klid.
No pravda, že mám pokušení si ho dát na kolo, v TLR verzi a s NoTubes, by to mohl být OK… No uvidí se :o)
To jsem si taky myslel :D.
ja sem si to myslel taky :D
Jakože špatné? v UST verzi myslím ztrácí smysl, ale zatím jsem spokojený s RaRa a po přechodu na UST spokojenost největší :o)
Došel jsem přesně k tomu, že použitelný jedině v UST, ale pak už to ztrácí váhovou výhodu proti RaR TLR, který ale nejsou o moc pomalejší a jsou daleko univerzálnější.
Jinak statistika 2 závody – 3 defekty (z toho 2 říznutí, že tmel neměl nejmenší šanci) a mimo závod defekt dokonce i na asfaltu :).
FF EVO+NoTubes na zadnim jsem tedka vyhodil. Najeto neco pres 3ooo km, tak 60% asfalt, 40% lehci teren. Spokojenost maximalni-v lehkem terenu uzasna guma. Odjety Winter Okolo HK, 2 zavody Hradeckyho poharu, Ratiboricky maraton a za celou dobu 1 defekt, pobral to tmel.
asi je to o technice, nevím, jestli na FF moje technika bude stačit :o)
Urcite je… treba na XC okruhach si nemuzes tak moc dovolit v prudkych vyjezdech slapat ve stoje…
Já závodně nejezdím, spíše si zajet zlehka 80km někde v hlubokým lese …
Tak to bych se na to vykašlal… Ono proti RaR až o tolik rychlejší nejsou a když nevyužiješ jejich nízkou váhu při maximálním zrychlování na okruhu, tak je to riziko defektu neúměrně velký.
Nesouhlasim… Pri pouziti s NoTubes je i defekt celkem v pohode. Jestli nejezdis ostre kameny (smrt vsech lehkych plastu), nebal bych se jich.
A co se tyce rychlosti, tak vidim stejny rozdil mezi NN-RR-FF
Tak to se fakt neshodnem… Tmel funguje úměrně tomu, kolik tam je materiálu, tedy dost blbě proti těžším plášťům. Druhá věc, na ostrých a větších šutrech mě většina Schwalbe překvapila, naopak šotolina ve vyšších rychlostech je pro ně masakr. Oboje říznutí FF, i minimálně jedno RR, co pamatuju, bylo na celkem neškodný šotolině. Porovnání valivýho odporu nechám na Mlokovi, ale mně osobně přišla výhoda dost nevýrazná a i na lehčí závody vozím RoR/RaR a rozhodně mě nebrzdí, což FF celkem jo, vzhledem k tomu, že v prvním závodě jsem je proříznul a konec, ve druhým proříznul, dal duši, zadefektil znovu a konec :D.
RoR/RaR (2012, prý je tam nějaká změna) jsem právě teď nasadil. A rozhodně to nejsou brzdy, naopak s nimi jezdím o dost lepší časy právě díky tomu, že v terénu můžu víc rvát zatáčky a klopit se. Oproti tomu co jsem měl jsou i rychlejší, ale pointa je ta, že XC kromě pár vyloženě amatérských závodů pro lidi s vybumbaných bříškem na pár minut je kromě jízdy rovně i o technice, a to poměrně dost. Když pláště nedrží, člověk musí často jet pomaleji a pak to dohánet, což spolehlivě zabije nějaký ušetřený výkon na rovinkách :D
ještě bych doplnil, že za co nejmenší peníz…
maxxis detonator, schwalbe kojak… nebo tak..
levný teda nejsou..ale ty maxxis vydží dlouho
ten Maxis vypadá dobře, spíš bych se potřeboval zeptat, jde to dát na každej ráfek nebo se řeší i nějak šířka ráfku?
Jakýkoliv laciný semislick, od 160 Kč za kus se prodávají ve vesnických kameňácích. Můžeš na něm bez obav a bez velkých omezení do terénu a budeš jezdit bez defektů.
Schwalbe Kojak ? Není nad inspektora pokud chceš do města. ;)
Já bych tam nahodil Smart Sam nebo od contíků Traffic/Double Fighter II
Přidám se s dotazem. Pojede mtb o dost rychlej když dám pláště michelin 1.4 teď mám 2.2 x king? Silničce se to ale stejně asi rychlostně nevyrovná nebo jo?
podle me o dost rychleji urcite ne, ja bych tu rychlost ani nepoznal…
Jako v tom není takový rozdíl když je to už skoro úzké jak na silničce? Já jsem teda poznal i přechod z kenda nevegal na x king a to jsou velikostně stejné.
tak nevegal ale nejede vubec…
Nevyrovnáš se nikdy na asfaltu silničce, důvodem není vzorek pláště, ale AERODYNAMIKA, která je pro rychlosti nad 30 km důležitá. Na silničce můžeš klidně držet pár kilometrů tempo 40 km/h a to je na biku již problém.
Na biku si držím nějakých 30 s 2.2 když se mě chce, tak kdybych tam dal ty 1.4, užší řidítka, pevnou mtb vidlici tak bych se nedostal treba na 35?
Tak můžeš ten bike vylepšovat, tak dlouho až z něj uděláš silničku :) Jenže, pak už to nebude bike. Když potrénuješ, tak budeš 35 km/h jezdit i na biku, koukni se na výsledky rychlých šotolinových mtb závodů. Jenže na asfaltu na silničcce by jsi pak s touto trénovaností jel 40+. K pevné vidli: Jel jsem MTB závod s pevnou 480 gramovou vidlí. Jenže, aby to kolo bylo bylo rychlé na rovině, tak ta vidle musí být krátká, pak máš nízko střed a na velkých terénních nerovnostech budeš chytat šlapkama o zem. Dlouhá pevná vidlice Ti nepomůže, protože pak zase budeš mít posed a aerodynamiku horského kola. Při svižné jízdě po rovině už ani ta hmotnost není tak důležitá, proto mohou být někteří hobíci docela oplácaní a stejně jim to jede.
Opravdu si držíš 30km/h? Za jakých podmínek. Dneska jsem ve 2 na silnici dali zvlněných 80km průměrem kolem 35km/h, ale dřeli jsme přímo nelidsky a poctivě se střídali.
si magor, bracha to rikal, ale ja nevedel ze az tak velky :D
ja jezdim na silnici prumery 27km/h a staci mi to :)
Nemá cenu si porovnávat pindíky. V kopcích na Vysočině se na trasách cca 30 km nechá držet na asfaltu průměr 30 na biku, to testuji často. V krátkých závodech se nechá třicítka držet i na šotolině. A 30 a 35 je velký rozdíl, když Hruška jede průměr 35 na šotolině, tak hobíci v první půlce startovního pole jedou těsně pod 30.
V jakých závodech ? Rychlé okruhy v terénu (XC) jezdí třicítkou profíci ;)
Myslím, že u XCčka to moc nehrozí, to spíš krátký trasy lehkejch maratonů.
Tak samozrějmě jsem to nemyslel tempo celé vyjížďky ale beru pouze jízdu po rovině po asfaltu to se dá těch 30 držet celkem dobře po rovině když nefouká. Jinak na biku jsem dal nejlepší průměr na 50km asfalt v podstatě rovina 25km/h a byl jsem celkem hotový. :D
jen tak dotaz trochu mimo proc to chces udelat?
Nepojede. Pokud už se používá nějaký opravdu rychlý bikový plášť, což Race king je (tedy pokud kingem myslíš race king a ne třeba XK nebo MK), tak prostor pro snížení valivého odporu je minimální. Dobrý slick bude mít valivý odpor ještě mírně nižší, ale ten rozdíl bude miniální a téměř neznatelný.
Aerodynamika pak také nepatrně udělá, ale také to nebude moc.
Pokud bys třeba významně změnil posed (více chrtí), tak to udělá mnohem větší rozdíl.
x-king je hodně rychlá guma, pokud teda nemáš drátovou verzi. Jsou sice i trochu rychlejší gumy (FF, či nějaký slick), ale opravdu o moc to nepoznáš. Ikdyž taky mám pořád nutkání koupit 29" kola a nahodit tam nějaký šlupky :) 150mm silnička, to je peklo :D bude se ti sice při nižších rychlostech líp šlapat, ale čím rychleji pojedeš tím víc to bude o aerodynamice, jak už tu padlo, a tam je nejdůležitější posed, úplé oblečení a profilovaný trubky a kola. A můžeš dělat čáry máry ale z biku silnička prostě nebude… nebo možná jo, ale za cenu nový silničky :D
výhodu druhých kol se slickama bych spíš viděl v nesjíždění vzorku na drahých teréních gumách.
Kdybys jel prumer 30km/h na XK, se slickama pojedes ± 32km/h. Silnicce se to ale nevyrovna :)
Chceš tím říct, že slicky budou potřebovat o cca 50W menší výkon při 30km/h?
Těch cca 50W bude totiž potřeba pro překánání nárůstu odporu vzduchu při té o 2km/h vyšší rychlosti.
A hned si odpovím. Těch cca 50W budou potřebovat zhruba ty X-kingy pro překonání valivého odporu na asfaltu při 30km/h.
A slicky budou potřebovat třeba o 5W, maximálně o 10W méně.
Zrychlení o 2km/h při rychlostech 30km/h+ nebude ani náhodou, spíše tak o 0,2km/h.
Nechceš takto otestovat ty Bonragery 29–1 co jsem sundal z kola ? Klidně pošlu na test a následné vyhození. Zajímalo by mě jak si vedou v očích někoho, kdo to umí změřit ;)
on to nemeři ale pocita, jestli se nepletu… :)
Tak jo ;) Obávám se že stačí abych mu poradil, že se na nich dá rychle jezdit z kopce dolů za mokra, a najednou Mlok přestane přispívat :D
Ještě dodat, že dobře brzdí a perfektně drží v zatáčkách a považoval bych to za pokus o vraždu :D.
Ale jo, za sucha fakt nebrzdí špatně. Ale s tím bočním náklonem v zatáčce je to takové .. no ehm vlastně velmi dobré Mloku ! :D
To bylo přibližné určení rozdílu rychlostí, které udělá ušetřený výkon za valivý odpor.
Pro valivý odpor jsem vycházel z rozdílu mnoha různých měření, kde vím o kolik lepší byly nejlepší bikové slicky oproti X-kingu.
Na valivém odporu se prostě oproti X-king nic zásadního ušetřit nedá. A čím větší rychlost, tím méně se to projeví, protože je v té větší rychlosti dominantním odporem odpor vzduchu.
Neřešil jsem ale už žádný rozdíl aerodynamiky, když o šířce pláště nic nepsal. Pokud by ten slick byl opravdu hodně úzký typu 1,25", tak může být už poměrně velký rozdíl i za tu aerodynamiku plášťů.
Co se týká měření valivého odporu pro ± stejně objemné pláště (tedy vše bikové), tak to si může měřit přibližně každý metodou dojezdu z mírného sjezdu nebo maximální rychlosti na konci sjezdu.
Pouze je nutné dodržet následující:
Nikdy by mi nebavilo cíleně jezdit takový kopec do kola a měřit. Mám na to poměrně vhodný sjezd, který je na trase, kterou jezdím velmi často, takže prostě pokaždé když tam jedu, tak udělám jedno měření, což mi vyjížďku nijak moc nenarušuje.
Z toho co jsem si takhle sám testoval mi vše ± souhlasí s měřením Bike magazinu na tom jejich měřícím stroji.
Akorát u plášťů, které jedou skoro stejně (typu v měření Bike magazinu 23,8W x 24,5W) je už ta metoda nepřesná a nedá se na to spolehnout.
Takový test stejně jako z toho stroje pak za jízdy platí pro rovnoměrnou jízdu a nezohledňuje situace typu ostrý nástup ze sedla, kde významně do hry vstupuje propružování pláště.
Tim nechci rict vubec nic, jen ze jsem stejny bike v obou setupech jezdil a tohle ukazuje GPS…
stejne podminky, stejne tepy, stejna cast sezony…?
± ano… nezda se to, ale aerodynamika plastu dela dost…
Pokud byly hodně úzké, tak ten rozdíl díky aerodynamice může narůst, to souhlasím.
O šířce v tom postu nic nebylo, proto jsem reagoval jak jsem reagoval.
Můžu ti nabídnout 2 ks mírně jeté (cca 350km) pláště Rubena Scylla Sport 26×2,1 drátová patka za 280kč.
To nabízíš vážně? Scyllu bych bral, vozím teď Zefyros a jsou moc jemný.
Ano jestli máš zájem napiš mi e-mail ;-)
ja pouzivam 1.9 double fighter. prechod na ne bol na asfalte poriadne citit, pritom nie je problem kedykolvek odbocit do lesa, alebo skratit cestu polnackou…
zdar, takže si spokojný s tými plášťami ? bojím sa tej váhy..
"prechod na ne bol na asfalte poriadne citit, " takze idu super po asfalte ? ja mam teraz Schwalbe Rocket Ron EVO, faltbar, 26×2,1 , a chcem niečo rýchlejšie, kvôli ceste..či sa mi do nich ísť oplatí..
Je těžký, ale jede. Silniční plášť to ale není, pokud ho chceš jen na asfalt.
jak bylo receno vyse , nepomuzes si na ceste ani o 1km/h v prumeru…
to mi chcete nahovoriť že ked vymením 2,1 plášte do terenu za napr 1,75ky a s menším dezenom , tak pôjdem stále rovnako hej ? načo ma potom formula slicky ? na okrasu ?
nemam odskušane…ale ked valíme po ceste a ostatny maju trekove biky s užšimi plašťami tak im to valí o moc lepšie..
no já můžu říct jenom jednu dneska odzkoušenou věc, přezul jsem z klasických trekových 2,1 na Kellys Cobra 2,0 a průměrnou rychlost na stejný trati, dnes s protivětrem,o průměr 2 kmh rychleji, vzdálenost cca 2 km
To ti udělá klidně jedna správná porce cukru ve správném čase ;)
konečne príspevok čo má pre mňa váhu a nejakú výpovednú hodnotu. palec hore !
len sa mi zdá alebo tu proste len veľa ľudí nedopraje a ide proti fyzike ?
No u mě je to taky jasný. Ale je fakt, že se tady na valivý odpor nehraje – nutno dodat, že mě to zaráží. Daleko víc se řeší aerodynamiký odpor, přičemž v 80% dosahovaných rychlostí nemůže mít vpodstatě znatelnej vliv (míním MTB)…no, co už. Jen tak mimochodem, moje mě na Crossu pravidelně z kopců (bez šlapání) ujíždí a sedí na kole jak za stolem, zatímco já mám řidítka 10 cenťáků pod sedlem.
Ve vyšších rychlostech bude mít právě aerodynamika výrazně větší vliv, než valivej odpor. Jinak já třeba na MTB chvíli 1.4" slick měl a i když jsem ho měl na 4.5 atm a normálně na 2.1" vozím pod 2atm, tak ten rozdíl byl 1km/h v nejlepším. Kdyby se srovnaly tlaky, tak se to dost zmenší. A to jezdím v rychlostech, kde už ta lepší aerodynamika udělá víc, než valivý odpor, takže pro většinu lidí ten rozdíl bude menší.
toto je hloupost, jedině kdyby si jezdil 50km/h+, ale spíš více…
In general terms, the total drag of a cyclist will consist of 80% tire rolling resistance and 20% wind resistance at 10 km/h or 6 mph. At 40 km/h or 25 mph the numbers will reverse, with total drag consisting of 80% wind resistance and 20% tire rolling resistance.
Vzhledem k tomu, že na rovinatejch trasách umím průměry přes 30km/h a 2h tréninky v kopcích jezdím 26–28km/h a průměrný tepy výrazně pod AP, tak myslím, že pro mě ta aerodynamika nemá zrovna zanedbatelnej efekt :). A ono rozdíl ve valivým odporu 1,4" slicku a RaR bez duše nebude moc velkej, řek bych, že víc udělá ten rozdílnej tlak.
Už při 25km/h je na rovině na asfaltu aerodynamika dominantní faktor a to dost výrazně (tedy pokud někdo nejezdí po asfaltu sjezdové pláště).
Při použití opravdu rychlých plášťů bude aerodynamika mít o něco větší vliv než valivý odpor už při 20km/h.
zdá
Plno lidí ti tady píše, že na asfalt patří silniční plášť.
co to je klasické trekové 2,1?
tam hraje roli tolik vlivů, že napsat to polopatě by bylo na knihu…tak nějak ve zkratce, co ovlivňuje rychlost gumy a celkově jezdce.
Jinak u každého se projeví tyhle faktory v jiné velikosti, u těžkého člověka se třeba víc projeví deformace vzorku gumy, u lehkého zase aerodynamika. Nejde proto říct co je obecně nejlepší a proto i každý tvrdí z vlastní zkušenosti něco jiného.
Jinak k té F1 a slicku – slicky mají proto, aby při předepsané šířce gumy měla ta guma co největší styčnou plochu s asfaltem, a přenesla co největší zatížení, formule se tak mohla rychleji rozjet a prudčeji projíždět zatáčky. Valivý odpor naopak vzroste. Slick má ale nejlepší poměr záběr / valivý odpor / váha a rozměr gumy.
jako souhlas, ale už do toho nepleťte odpor vzduchu, je to úplná blbost, kor v rychlostech okolo 30km/h. Jen pro porovnání rozdím mezi 2" pláštěm a 1" je 0,016m2, to je o poloviční hodnota, jako rozdíl, mezi sklopenou hlavou a hlavou mírně nakloněnou. Ale hlavně víření okolo pláště a vidlice je tak mizerný, že tam je v podstatě ta plocha zanedbatelná vzhledem k vírům.
No a kdo pozná lehce skloněnou JENOM hlavu u rychlostí 40+ je borec ;-)
pleteš se, aerodynamika hraje vzhledem k výkonosti člověka velkou roli, a u 30km/h už je to hodně znát. Ostatně stačí vítr o rychlosti 30km/h a už sotva jedeš… a naopak s takovým větrem v zádech se ti jede sroko samo.
A jak řikám, rozdíl aerodynamiky mezi pláštěma je malej, ale přičti k tomu všechny další takové malé rozdíly a už půjde dost znát. Jinak ty turbulence taky hrajou roli, proto maj silniční kola tak vysoký ráfky… a proto všechny aerodynamické srandy jsou tak protáhlé. A všechno se počítá, a né že né.
Pokud jde čistě o pláště, tak jsem viděl měření aerodynamiky pouze pro silniční pláště a pro 40km/h. A tam se projevovaly nezanedbatelné rozdíly i při srovnávání 20/23/25mm plášťů.
Do 30km/h to nebude až tak výrazné, ale zase se nejedná o rozdíly v jednotkách mm, ale o rozdílu už v centimetrech.
Tohle bych se neodvažoval počítat, protože vlivů je tu příliš moc a bude to ovlivňovat i výsledný tvar přechodu plášť-ráfek-dráty.
Se skloněnou hlavou bych se to vůbec nedovažoval takhle od boku srovnávat.
ještě tě trochu zklamu, ale moje hlava má čelní plochu cca. 14×22cm, tj 308cm2, a to nemám odečtené oblé rohy. Rozdíl mezi 2" a 1" je 170cm2, za obě gumy to tedy dá 340cm2, tedy víc než má tvoje hlava. Tvar pro obtékání je trochu podobnej, dá se tedy říct, že v jednom případě jedeš s hlavou úplně vystrčenou do průvanu, a v druhém BEZ NÍ, ne se skloněnou. A ještě kousek k tomu někde :)
No a pokud vemeš 2,4" gumy a 20mm šlupky tak ten rozdíl bude ještě větší, konkrétně 550cm2, tedy už skoro dvě hlavy… a to jsou jen gumy.
A ty máš hlavu na temeni do špičky? Šišoun?? ;)
co to meleš?
Ritchey Innovader
Já si teď udělal city bike a na cestu po cyklo do práce. Neříkám že je to rychlejší než FF možná ani ne než RR ale stojí to pár korun nesjíždí se to nehučí to a docela to jede, skočim si i obnrubníček a za sucha není problém ani lehkej terén a podle toho jakej je ten plášť tak nečekám ani defekty:
Rubena dělá skvělý gumy, pořád to tvrdím, kupujte české výrobky!
Nedávno jsem pro kolegu kupoval obyčejné trilobity a fakt se mi ten plášť líbí. Až jsem ho skoro začal přemlouvat, aby mi je hodil na hlavu :-)
a je vlastník rubeny opravdu čech žijící v česku? A maj tu fabriku?
specialized renegade
Jestli chces uplne silnicni plaste, tak neco 1" sirokyho.
No a jestli chces ve meste obcas jet po chodniku, schodech, nebo vyjet na nejakou sotolinku, tak
Nebo
Oba co nejuzsi a v kevlaru, at to ma akceleraci :)
Ja to vyresil druhym parem kol.
Ja mam na city biku Scwalbe Marathon Supreme, viz tady to ale asi nevyhovuje cenou.
Pak bych se jeste kouknul na Schwalbe Hurricane – kolega v praci je pouziva na cesty po silnici a obcas do lehkeho terenu.
Jezdím na předku Continental Grand Prix MTB 26× 1 1/8 cena asi 450kč, najeto zatím asi 3000km( nasazen na podzim). Naprostá spokojenost,super odolnost vůči defektu,rychlý a lehký plášť.