• kubiik

    Už to bylo zvažováno státem mnohokrát, ale vždy se od toho ustoupilo. Přesto zvažuji, zda by o tuto službu přecijen nebyl zájem.

    Jednoduchý web s možností registrace a evidence kol – výrobní číslo rámu, případně vidlice, info o majiteli a statusem, zda kolo není kradené.

    Na cyklobazarech a různých webech se prodává řada kol, rámů a vidlic a myslím si, že by řada uživatelů uvítala, kdyby si mohli ověřit zda kolo není hlášeno jako kradené.

    Web by ve finále mohl sloužit i pro cykloservisy a bazary.

    Něco podobného již nyní nabízí některá jednotlivá města ve spolupráci s městskou policií, ale většinou pouze na lokální úrovni.

    Otázkou je, zda by se našel dostatek uživatelů, kteří by své kolo takto zaevidovali a údaje by byly vypovídající a použitelné v praxi. Služba by byla samozřejmě bezplatná.

    Co si o tom myslíte?

    0 0
    • Smazaný účet  

      Škovnej svářeč ti do hloubky odpálí výrobní číslo za 15ct minut.

      Prostě si musíš kolo hlídat.

      0 0
      • JSt  

        karbon by znicil :-/

        0 0
        • Smazaný účet  

          Mám na mysli klasický kola.

          Berme ted ještě pořád hliník jako konvenční materiál.

          0 0
          • kubiik  

            ja bych to bral obecne – udělat filtr krome výrobního čísla ještě na značku kola, material a dalsi parametry by samozrejme bylo take mozne udelat, to jdu ale uz do moc velkych podrobnosti

            0 0
            • Vilém  

              Takze toto je vlastne pruzkum trhu?

              0 0
            • Smazaný účet  

              Ale v tom filtru by muselo všechno sedět. Včetně čísla.

              Co třeba nějaká sériovka jako stovky dalších s neidentifiko­vatelným výrobním číslem? A všechny registrovaný nebudou. Můžu třeba policajtům řct, že sem si ho prostě to číslo nechal zavařit protože mi v tom místě ten rám praskal. A záručák si nevspomínám kde je.

              Je tam moc proměných.

              0 0
              • kubiik  

                Tak pak ho přece nebudeš hlásit jako kradené…

                Měl jsem představu, že kola by se filtrovala primárně podle sériového čísla – pokud bys tedy dal vyhledat sériové číslo, vrátilo by ti to pouze informaci, zda bylo kradeno/nekra­deno/nenaleze­no v DB (žádné další informace by nebyly zobrazeny – tedy komponenty, fotky atd). Pokud by někdo vyhledával bez zadání serioveho cisla, tak by se zobrazila pouze kola kradena (ne tedy vsechna registrovana), která odpovídají tem vyhledavanym kriteriim.

                0 0
              • kubiik  

                Je na bazaru, zda přijme kolo s vyhlazeným výrobním číslem, ale pokud kolo v.č. mít bude, tak ho bude moci jenoduše zkontrolovat v tom registru. Nicméně to je hudba daleké budoucnosti, primárně by to sloužilo lidem, kteří kolo kupují z bazaru přes net.

                0 0
            • Smazaný účet  

              Ale v tom filtru by muselo všechno sedět. Včetně čísla.

              Co třeba nějaká sériovka jako stovky dalších s neidentifiko­vatelným výrobním číslem? A všechny registrovaný nebudou. Můžu třeba policajtům řct, že sem si ho prostě to číslo nechal zavařit protože mi v tom místě ten rám praskal. A záručák si nevspomínám kde je.

              Je tam moc proměných.

              0 0
          • JSt  

            a karbon jako nekonvencni? zpatecnicky jako vzdy. ;-)

            0 0
            • Smazaný účet  

              Ale u většinově kradených kol kolem 10 tisíc se karbon uznej sám moc nevyskytuje.

              0 0
    • KubaBajk  

      Už se to tu probíralo ažaž.

      Přesto zde určitě najdeš dostatek ochotných lidí, kteří se Ti tady na dané i jiné téma pohádají.

      0 0
    • pocestny  

      Ahoj, už jsi někdy podobný projekt dělal? Podle mě je to moc dobrá myšlenka, která by mohla vyřešit skutečně existující problém, který stát není schopen vyřešit (nechápu proč už to dávno stát nevyřešil). A věřím, že realizovatelná. Ale pokud to neuděláš pořádně, bude to jen taková hobby záležitost. Dosáhnout nějaké změny systému na státní úrovni je oříšek…

      Zkusil jsi udělat nějakou hlubší analýzu toho, zda bys do toho systému byl schopen přelít již existující data o kradených kolech z těch lokálních databází, které jsi zmiňoval?! Podle mě je to klíčová věc pro start tohohle systému.

      Ten současný proces je prostě v tomto státě již nějak nastaven (dost na hovno) a Ty se, pokud to myslíš alespoň trochu vážně, musíš být schopen domluvit s provozovateli současných databází, jakým způsobem ti budou poskytovat svoje data, alespoň na dobu, než se ti podaří si to vyjednat jinak (než ten tvůj projekt získá všeobecnou podporu a ty lokální databáze přestanou mít smysl).

      0 0
      • kubiik  

        Pochopil jsi moji myšlenku a kam s tím mířím, včetně převzetí dat z již existujích zdrojů. Nejedná se o nějakou rychlokvašku, která mě napadla před 5 minutami a bude za měsíc hotová a tradá, pojede to samo, ale opravdu bych to rád dotáhl s tímto projektem někam dál… nicméně názory a postřehy dalších lidí si rád vyslechnu a proto jsem taky založil toto vlákno, byť jsem čekal řadu odmítavých a kritických příspěvků, ale i ty jsou/mohou být přínosem.

        0 0
      • pocestny  

        Kdybychom tady v česku začali přemýšlet trošku méně zastaralým způsobem, mohli bychom mít nejen ten tvůj zamýšlený registr na celostátní úrovni, ale zároveň bajky za poplatek vybavit sadou mikroskopických identifikačních znaků, které nelze snadno odstranit (několik na rám, na vidlici, přehazku, třmen brzdy, teleskopickou sedlovku…). A v každém městě pověřit jednoho fízla výkonem kontroly a vybavit ho přístrojem, který je schopen to z kola přečíst a kontaktovat tu databázi (dejme tomu 50 přístrojů).

        0 0
        • kubiik  

          K tomu je hodne dlouha cesta :) Nicmene nekdo prvni krok udelat musi, jinak se konce nikdy nedockame.

          0 0
          • pocestny  

            No já jenom jakože byznys a tak… Ono totiž provozovat ten samotný systém můžeš třeba i zadarmo, když budou ty interfejcy běžet automaticky.

            Ale kdybych to dělal, dělal bych to asi jen pro prachy, a to buď pro prachy veřejné nebo pro prachy soukromé.

            Veřejné prachy bych získal realizací projektu pomocí dotace nebo státní zakázky (i když jako pokud stát něco takového vyhlásí, přihlásí se na to hromada softwarových firem zaběhnutých ve světě státních zakázek a vyhraje to asi ta s nejlepším obchodním zástupcem). A dále tučnou měsíční fakturací státu za provoz informačního systému.

            A soukromé prachy bych získal třeba prodejem té identifikační technologie (např. „Datadot“) majitelům bajků.

            0 0
            • pocestny  

              Dodatek: Ty soukromé prachy jde získat i na tom, že zpoplatníš „read“ přístup do databáze (např. majitel bazaru nebo jiný kupující jetého kola si nechá vyjet, zda číslo rámu není v databázi). Podobný princip poplatku mají třeba u aut firmy jako „Cebia“. Nebo to tak dělají i různé soukromé registry dlužníků.

              Přemýšlel jsem o tom během pracovního meetingu a napadlo mě, že když to nedotáhneš na oficiální úroveň, že jednoho dne vznikne schizofrenní situace, kdy bude existovat několik takových registrů kol, a lidi budou platit za přístup jen pokud je dostatečně zmateš. Taková dementní situace dnes panuje právě na poli těch registrů dlužníků, vydělávají na hlouposti občanů, kteří si tam jakože ověřují, zda někde nedluží (buď oni sami, nebo někdo). Ale jejich vypovídají hodnota je nulová, na základě takového výpisu z registru stejně nemůžeš přijít někam a něco požadovat… Stejně tak tvůj projekt by na takové situaci hodně ztratil.

              0 0
        • KubaBajk  

          Heh, policajti dodnes lustrují přes polofunkční MATRA terminály z roku razdva a najednou by MV nakoupilo taková supr zařízení…pěkné ale bohužel utopie.

          0 0
          • oberleutnant Weiss  

            Naprosto výstižné… bohužel.

            0 0
          • pocestny  

            No ano, ale vzhledem k tomu kolik by stály ty technologie a kolik (možná stovek milionů) je ročně škoda na ukradených kolech, tak by se to vyplatilo.

            Nastřílím od boku pár vymyšlených čísel, prosím vás nechytejte mě za ty čísla, jde mi hlavně o tu myšlenku, že stát ztrácí na daních:

            Když se ročně ukradou kola za 150.000.000 Kč (tuto ztrátu pokryjou společně okradení majitelé a pojišťovny), zloději z nich mají zisk řekněme kolem 20.000.000 Kč. Řekněme, že pojišťovny mají tedy o 50.000.000 menší zisk před zdaněním a tak stát příjde o dejme tomu 15.000.000 Kč na daních. Takže motivaci státu bychom měli. Akorát ta motivace je relativně malá, a kmotry takový malý kšeft s malým informačním systémem zatím nezajímal.

            Kdyby fízlové ve spolupráci s poctivýma lidma díky tomu registru (ať už s přístroji, nebo bez přístrojů) vypátráli třeba 10% těch kradených kol (většina jich totiž zmizi v zahraničí), asi by se to NEZAPLATILO přímo a hned ten stejný rok, ale třeba by KLESL i počet krádeží a celkový efekt toho systému by se multiplikoval… Alespoň něco je lepší než nic.

            0 0
        • karliner  

          Možná ještě ochipovat cyklisty, ke každému přiřadit kódy jeho kol (případně kol, která je oprávněn používat) a matchovat pohyb lidí a kol a zjišťovat, jestli někdo nepoužívá nebo neuskladňuje kolo, ke kterému nemá práva.

          0 0
          • pocestny  

            Omrkni si tu technologii Datadot. http://www.datadot.co.za/…_datadot.php Je to víc než zajímavé, jaké možnosti to nabízí.

            I kdyby došlo k rozebrání bajku na díly, tak v případě nálezu libovolného dílu stále dojde k jednoznačné identifikaci původního majitele.

            0 0
          • pocestny  

            V databázi samozřejmě máš obvykle tabulky s lidma, tabulku s bajky, tabulku specifikující ty bajky, tabulku adres, tabulku datumů (a další tabulky) a ty vzájemně propojíš pomocí přidělených klíčů. Takže pak víš, že bajk XYZ (máš seznam dílů a jejich čísel) patřil v období 1.1.2004 – 1.12.2008 Frantovi (adresa1), a od 2.12.2008 do 21.5.2011 patřil Honzovi (adresa2) a pak byl ukraden ze stojanu na adrese3. A že vidlice XYZ-V se našla 30.8.2011 na adrese4 a tak se kontaktuje Honza na čísle (adresa2-telefon).

            To je fakt ten nejmenší problém, technické řešení té databáze. Ale jako jinak chápu tvůj příspěvek spíše jako ironii, protože podobné zvyšování míry fízlování občanů, jak jsi popsal, bych si nepřál a věřím, že by sis to nepřál ani ty, ani nikdo tady přítomný.

            0 0
    • honzour  

      Jsem přesvědčenej o tom, že myšlenka je to dobrá. A je i na lidech, aby si holt papíry od biků schovávali a né že mi pak někdo bude tvrdit ,,papíry už nemám" … jasně, může se stát, ale chceme teda dělat něco proto, aby se zvětšila šance na nalezení ? Byl bych pro nějakou mobilní aplikaci, kde si každej zadá identifikační údaje biku.

      0 0
      • kubiik  

        Dobrý tip, aplikace do mobilu by mohla být fajn, ale až v momentě, kdy databáze získá podporu veřejnosti.

        0 0
        • honzour  

          No jo, jde o to nenadávat a něco udělat. Jak velkej problém je udělat aplikaci do mobilu ? Švihnout to sem na bf a neříkej mi, že by do toho lidi za nějakej polatek nešli ? Já mám Cannona v současný době v pokoji, ale můžu kdykoliv přijít a nemusí tam být. Chystám pojistku domácnosti od Kooperativy, kde v tom bude pojistka i na bike, ale musí mi vypršet smlouva se stávající pojišťovnou.

          0 0
          • kubiik  

            Aplikace do mobilu je to nejmensi, stejne tak technicke vytvoreni toho registru. Spise je otazkou zacleneni do procesu a marketing toho projektu. Nicmene trochu me odrazuje vysledek ankety…

            0 0
            • karliner  

              Odrazuje tě to natolik, že jsi v ní ani nehlasoval?

              0 0
              • kubiik  

                To je irelevantni pripominka, pokud neco takoveho chci realizovat, tak tomu musim verit a v tom pripade je moje hlasovani jasne.

                0 0
                • karliner  

                  Nemyslím. Také může být důvodem snaha vydělávat prachy. Takže hlasovat bys měl :-)

                  0 0
                  • kubiik  

                    Ruku na srdce – pokud takovy projekt bude zpoplatnen, tak nema sanci uspet. Pokud je nejaka navratnost investice, tak je to v horizontu 5–10 let, kdy to bude vydelavat na reklame.

                    0 0
                    • Pavel  

                      Asi jediná možnost by byla do toho zapojit pojišťovny… Otázka je, jestli by to pro ně bylo vůbec zajímavé…

                      0 0
                      • kubiik  

                        nad tim jsem take uvazoval a dosel jsem k zaveru, ze asi nikoliv.

                        0 0
                    • pocestny  

                      Hej sorry, ale kdybych šel koupit od někoho ojetý bajk, tak bych byl HODNĚ HODNĚ rád, kdybych si mohl přes nějaký spolehlivý systém ověřit, zda není v seznamu kradených kol. A poplatek bych zaplatil.

                      0 0
                      • kubad  

                        znaceni kol je natolik nesmyslne ze zjistis akorat kulove,

                        pri poctu vyrobenych kol by cislo muselo byt dlouhe jak tyden pred vyplatou :-(

                        je to stejny nesmysl jak te napad z registrem

                        0 0
                        • Pavel  

                          Navíc otázka je, co je to vlastně kolo. Rám? Rám + vidlice + kola? Nevím, co všechno má vůbec nějaké výrobní číslo…

                          Myslím si, že kdyby o nějaký takový celonárodní registr opravdu byl zájem (například ze strany pojišťoven), tak už asi existuje…

                          0 0
                          • pocestny  

                            ⇒ Definice „co je to vlastně kolo“ je vcelku zbytečná otázka, pokud bys označoval soubor dejme tomu 10 znaků (rám, vidle, šaltr, náboje, kliky, sedlovka). V případě změny dílů bys to nechal označit a aktualizoval záznam.

                            ⇒ dle technologie označování kol se to může cenově velmi lišit, ale moje představa je, že náklady na označení unikátním číslem a záznam do DB by nepřesáhly 1 Kč u jednoho kola.

                            ⇒ účast na registru by byla dobrovolným rozhodnutím majitele, který by byl motivován zvýšenou šancí se dostat zpět ke svým dílům v případě jejich ukradení.

                            ⇒ Podobné registry už samozřejmě existují, ne v česku samozřejmě. Nejsou moc dokonalé, ale alespoň to zkouší.

                            Třeba tento využívá trapnou nálepku s 2D kódem, kterou lze odlepit, ale jinak mají pár dobrých byznys nápadů jako třeba certifikát, hotspoty na vyřízení registrace a nebo mobilní aplikaci:

                            http://www.bikeshepherd.org/

                            Tihleti nejsou tak obchodně zdatní, ale využívají třeba emaily na rozesílání info o nově ukradených kolech. A rovněž mají mobilní aplikaci:

                            http://www.stolenbicycleregistry.com/

                            A tihle mají těch nápadů ještě míň, za celkem hodně peněz dostanete nálepku:

                            http://www.nationalbikeregistry.com

                            Já jsem tu poslal link na technologii „Datadot“, proti které jsou všechny tyhle nálepky sto let za opicema…

                            0 0
                            • kubad  

                              vsechno je to super, bohuzel tomu jaksi porad chyby to podstatne :-)

                              0 0
                        • pocestny  

                          Víš vůbec něco o databázích?

                          ⇒ unikátní číslo kola nebo jeho dílu by nebylo otázkou víc než 22 znaků

                          ⇒ A pochopitelně bys načtením tohoto čísla zjistil vlastníka, jeho adresu/kontakt a všechny údaje, které by s tím systém propojil.

                          0 0
                          • kubad  

                            super :-) uz jen to domluv u vyrobcu aby to zacali znacit, pak staci rozjet nadnarodni registr, vydavat doklady ke kolum, zajistit aby to policie kontrolovala, prodej bude znamenat kopec papirovani, spoustu uredniku.

                            problem je ale v tom ze na tom nema prakticky nikdo zajem, max ti co si na tom chcou udelat busines :-)

                            0 0
                            • pocestny  

                              Ve chvíli, kdy máme problém to vyřešit na národní úrovni, nechci zacházet do takových extrémů, jako začít to řešit na celosvětové úrovni s výrobci… Proč?! Ne to fakt už je trochu moc extrem.

                              Jako první je potřeba vymyslet procesy, vytvořit ten registr a sloučit do něj existující data z celé republiky. Další level je dobrý marketing s cílem získat ke spolupráci veřejný sektor i soukromý. Tohle je jediná netechnická část projektu a podle mě největší problém.

                              Další level jsou registrace ještě neukradených kol (zařídit to elektronicky by mohlo stačit v případě že to bude bez označování). Jako majitel lepšího kola o tu registraci zájem mít budu, protože z toho pro mě neplynou žádné nevýhody, ale naopak.

                              Další level jsou třeba přístupy pro fízly, mobilní aplikace a další pitchovinky. Těch pár fízlů, co s tím systémem bude dělat k tomu bude motivováno prostě tím, že to dostanou za úkol.

                              A nakonec to označování kol – to je už jen třešinka na dortu, díky které pak jde něco ukradeného identifikovat. To už vyžaduje nějaké investice do technického vybavení – jak označovače, tak scannery, že áno, to už musí ten systém ale fungovat na profi úrovni a ne jak je vidět na většině amatérských systémech…

                              0 0
                              • kubad  

                                mam obavu ze velky problem hned na zacatku je mit do registru co zadat, spusta kol cisla nema, a spousta carbonu ma jen nalepeny stitek pod lakem, vcelku lehce padelatelny. a tim to prozatim konci

                                0 0
                                • pocestny  

                                  Hmm, těžká otázka, ještě jsem sice kolo bez čísla neviděl, ale dejme tomu. Ale pokud máš registr, kde shromažďuješ výrobní čísla bicyklů a příjde ti tam borec s bajkem bez výrobního čísla, tak má podle mě problém ten borec, že mu je ten registr k ničemu.

                                  Jak to dnes dělají ti měšťáci s takovým kolem? Když je tam nálepka, opíšou si to číslo z nálepky a nazdar. Je nezajímá, zda to jde nebo nejde sundat. Někdo tu psal, že z běžného rámu to odstraní svářeč taky za pár minut.

                                  Takže můžeme mít registr se seznamem čísel, které jdou sundat (a je tedy už předem odsouzen k nezdaru), nebo pořádný profesionálně udělaný registr včetně mikroskopických kódů, které zloděj ani neumí na kole najít, nebo by musel to kolo a všechny jeho díly kompletně vybrousit a přelakovat (což řeší problém nejenom toho majitele, který na kole nemá číslo, ale problém všech). A nebo pokračovat v tom, co máme dnes = v ničem.

                                  0 0
                                  • Vilém  

                                    Mam doma asi 5 kol a cislo nema ani jedno.

                                    0 0
                                    • KubaBajk  

                                      Tento registr není proveditelný. Musel by se zavést zcela nový systém nějakého čipování rámů, dílů, samozřejmě pokud možno neodstranitelně, ale vzhledem k tomu, že MV nebude policajtům kupovat žádné spešl mašiny na čtení tšchto kódů, tak pouze vizuálně, kdy jakýkoliv znak pouze vizuální odstranit lze…to vše nikdo zadarmo neudělá.

                                      Další věc je registr alespoň na úrovni státu. I kdyby byla vláda tak ohromná a prací by pověřila již zaměstnané úředníky (tím pádem by jich na původních místech zbylo méně na stejný objem práce – utopie), stejně by šlo vše ze státní kapsy.

                                      Na státmí zakázce by si nějaká firma namastila kapsu s bůhvíjakým výsledkem atd atd…

                                      Je potřeba si uvědomit, že takový registr by se vlastně nijak zásadně nelišil od registru motorových a přípojných vozidel. Když si člověk, byť jen laicky, uvědomí, jak obsáhlá taková věc je, dojde mu, že do takového podniku vláda nikdy nepůjde. Stálo by to nějakou tu miliardu.

                                      a jakýkoliv registr na jiné než státní úrovni, státem zřízený nemá šanci fungovat ani málo, natož dobře.

                                      0 0
                                      • pocestny  

                                        Miliardu?!?!?!?! Ech… A vy si myslíte, že všechno, co dělá stát, dělá dobře a efektivně?

                                        Vytvoření podobného softwaru se vším všudy se dá realizovat do 500.000 Kč (tohle není SAP, tohle je jednoduchý soft, který zvládne naprogramovat jeden borec k diplomce). Vybavení hardwarem by mohlo stát asi tak 3–5 mega. Následný provoz, správa DB, upgrady SW, a obnova HW řekněme 800.000 ročně.

                                        Registrace kol by probíhaly elektronicky. Nutný kontakt s fízly by byl jen v extrémním případě – např. při krádeži člověk kontaktuje policii a ta by se v rámci šetření, které tak jako tak musí proběhnout i dnes (žádné úkony navíc), podívala do registru a řešila případnou podvodnou registraci kradeného kola zlodějem, jehož nalezení by registr v podstatě usnadnil díky IP adrese… ale to je zbytečný detail).

                                        To označení těch kol těmi mikrozáznamy by bylo financováno soukromými penězi a na dobrovolné bázi, procesně zvládnout by to musel provozovatel (soukromá firma). A kdyby měl variabilní náklady na jedno vočipování ve výši 1 kč a prodával to za 50 Kč, tak si myslím, že by se na tom snad nějak uživil. Jak si to optimalizuje (kolik bude mít hotspotů a jakou budou mít otvírací dobu), je jeho věc.

                                        Kontroly pomocí nějakých čteček těch mikrozáznamů by probíhaly náhodně pochůzkářema, kteří mají službu tak jako tak, náklady nula! Já jsem nemyslel, že bude po republice lítat speciální komando a shazovat lidi z kol, střílet z kulometu, honit na dálnicích a všechno skenovat… Když to fakt zjednoduším, ten pochůzkář přejede scannerem přes kolo, blikne to zeleně a jde dál. Když to pípne červeně, bude hledat zloděje a kolo zajistí. Je to tak velký objem práce?

                                        0 0
                                        • Pavel  

                                          Svatá prostoto… :)

                                          0 0
                                        • KubaBajk  

                                          Já o koze a Ty o voze.

                                          Hned na začátku jsem psal, že se nechci v tomhle vlákně hádat a to platí i teď. Ale nenadělám nic, potřeba se vyjádřit je silnější.

                                          Pokud jsem Tě dobře pochopil, tak si představuješ, že registr bude probíhat na soukromé úrovni a dobrovolnosti potencionálních registerů? A to si opravdu myslíš, že takový registr by uspěl?

                                          Na základě jakého právního ustanovení chceš policajtům nacpat do ruk mašinky na scenoování když jsi soukromník? Cenu mačinek tedy oukej neřeším, jsi soukromník, zaplatíš si to Ty. Soukromník prostě nemůže přijít a státním nebo měšťákům nacpat do ruk přístroje a do jejich počítačů jim nahrát svůj soft od borce s diplomkou. Jak si to představuješ? Něco mi uniká?

                                          0 0
                    • karliner  

                      Vydělávat na reklamě v horizontu 5–10 let. Zlatý voči…

                      Jinak – kde vidím rizika:

                      • pokud nebude zpoplatněno vkládání – bude to plné kravin, nesmyslůa lží
                      • pokud to nebude povinné, výsledkem vložení nebude nějaká obdoba TP ado dtb nebude mít přístup PČR (obdoba registru aut), bude to k ničemu(několik podobných dtb na lokální úrovni v Česku je ak čemu jsou?)
                      • pokud to povinné bude a výsledkem bude nějaká obdoba TP, zvýší sepravděpodobně akorát buzerace kdejaké MP vůči cyklistům, zloději si tohoani nevšimnou
                      • pokud by z toho měla být obdoba registru aut, musel by to vytvořit(rozuměj zaplatit) nějaký státní orgán, tzn., že by to muselo projítparlamen­tem atd.
                      • pokud se to všechno začne chystat na této úrovni, jakým způsobem sevyřeší tvorba výrobních čísel pro všechny světové výrobce kol (aby kekolům prodávaným do Česka dávali nějaké štítky) a jakým způsobem sepřidělí nějaká čísla kolům již existujícím (a že jich jen v Českubude několik milionů) nebo dovezeným mimo oficiální dovozce a prodejce

                      Čili za mne – UTOPIE.

                      0 0
            • honzour  

              Nevim, asi by to nebylo pro širokou veřejnost, i když jde o ten začátek …

              0 0
    • Bish0p  

      Mě se to líbí.

      Napadl mě problém s tím, jak budeš garantovat pravdivost informací. Třeba závistivej soused zadá do databáze číslo tvého kola jako kradené, když ho zrovna chceš prodat.

      Docela by byly, v tomhle ohledu, přínosný i ty věčně diskutovaný povinný SPZ kol provozovaných na silnici, myslim.

      0 0
      • honzour  

        Jasně že padělat papíry jde … ale jak jsem psal výše, jde o to, aby si každej holt papíry schoval. Nechci tu moralizovat nebo být za kazatele, ale když něco chci, tak pro to musím něco udělat a né nadávat, čekat a hledat proč to nejde.

        0 0
        • JakubCh  

          Řekl bych to asi tak – jsem realista ohledně papírů. Třeba fotovýbava, od širokoúhlého objektivu, který se na bazarech prodává zhruba za 10k, už dávno papíry nemám. Proč? protože jeho záruka skončila někdy, když jsem byl na střední :D

          Obecně házet důkazní břemeno na majitele že něco neukradl je nejvyšší možná prasárna. Je to totiž naopak, důkazní břemeno má nést ten, kdo tvrdí, že dotyčný danou věc ukradl (získal z „nepoctivých zdrojů“). Jinak se nám pomaličku mění presumpce neviny v presumpci viny!

          0 0
          • honzour  

            Tak každej to má jinak, za sebe můžu říct, že když si koupím drahou věc, v tomto případě Cannondale, tak ty papíry budu mít tak dlouho, jako ten bajk. Pokud na tom budu finančně tak dobře, že si za, dejme tomu 3 až 5 let, budu moct bez mrknutí oka koupit novej stroj, tak starej prodám, ale ty papíry k tomu budu mít. Od drahejch věcí si papíry prostě nechávám. Holt když na tom budu dobře, budu ty věci točit ještě před koncem záruky, tudíž s papírama, pokud na tom nebudu tak dobře, tak to budu používat nejspíš do konce životnosti nebo toho zas nebudu mít tolik, aby mi ty papíry zabraly víc než jednu bednu od bot.

            0 0
      • ppoli  

        Přesně, nápad je to dobrý, také jsem o tom, když mi ukradli kolo, uvažoval. Ale tu důvěryhodnost prostě mít nebudeš. Bez úředního ověření je to zneužitelné.

        Přitom v hodně městech je kolo možné registrovat na městské/obecní policii (to mi přijde jako jedna z mála dobrých činností, které MP dělá). Bohužel to pak není centralizované a pro člověka jednoduše dostupné. A v tomto kocourkově se to asi dlouho centralizovat nebude.

        Možná je dobrý nápad to vytvořit, rozjet, udělat rozhraní a zkusit to pak prodat nějakému ministerstvu (nebo jestli mají MP nějaký cech :-) ). Respektive zdarma převést a pouze to za měsíční paušál provozovat. Pak už stačí jen donutit jednotlivé MP data do systému zadávat/impor­tovat :-)

        Přitom je to primitivní systém. Ideální pro nějakého studenta, možná by to šlo i jako téma na diplomku/bakalářku. Rozjet a pak analyzovat ochotu úřadů spolupracovat. Ideálně to pak po předpokládaném nezdaru zveřejnit někde v novinách. Akorát by si to po tlaku veřejnosti ministerstvo objednalo za těžký balík od někoho jiného. Takže tvůrce z toho nic mít nebude, snad jen dobrý pocit a tu obhajobu :-)

        Kdyby mě to kdysi na vejšce napadlo, tak bych do toho šel, byla by to zábava …

        0 0
    • JakubCh  

      Nemá to smysl, je to jako s auty – rozebere se to na díly…

      Samotný rám se pak střelí taky, samotný rám nikdo moc kontrolovat nebude.

      Papíry od biku – kde je jim konec? :D Po záruce to je X let, k čemu to nechávat? A co skládaná kola?

      Prostě se obávám, že jediná cesta, která vede k neukradnutí kola, je jeho pořádné zajištění.

      0 0
      • pocestny  

        „Nemá to smysl, je to jako s auty – rozebere se to na díly“

        ⇒ Ale to přece jen znamená, že to s těmi auty vyřešili uboze špatně, když tam je jediný identifikátor číslo VIN vyryté do karoserie! To je pak jasný, že jsou zloději vysmátí, když auto rozeberou a po domluvě se šrotovištěm nechají zmizet karoserii.

        ⇒ Také auta by se daly o mnoho lépe vyřešit, aby bylo možné identifikovat každý díl. Nebo alespoň každý hodnotný díl.

        Aby se neřeklo, alespoň něco vyřešili dobře – auto nelze prodat aniž bych na registr přinesl velký techničák. Takže řekněte mi, když si nechá majitel auta i dávno po záruce doklad o jeho vlastnictví, proč by to nemohl udělat i majitel kola?

        Soukromé vlastnictví je jedna z nejvyšších hodnot naší společnosti, a i u kol by mělo mít svoji váhu. To není dobře, když společnost bezděčně kouká na to, jak někdo poškozuje něčí vlastnictví (krade kolo, krade auto) a nehodlá s tím nic udělat.

        0 0
        • JakubCh  

          Na okraj, ona všechna čísla jdou nakonec přerazit tak, že nic nepoznáš – jen to umět. Viděl jsme to, koukal jsme na to. Nešlo o čorku, kamarád zrušil na mašině motor (zadřel, vymlátil), koupil dobrý motor se zbořené motorky a přehazoval. A protože se mu nechtělo řešit papírování, tak… :D

          Co se týče ochrany vlastnictví: jistě ano, ale ne za cenu, že se zavede systém, zavádějící presumpci viny! A to by v případě dotažení tohoto do konce pomalu bylo. Neprokážeš, odkud to máš? Tak je to kradené!

          Naopak je to správně – musí ti někdo s jistotou dokázat, že to je kradené…

          Jinak je to cesta do velice nebezpečné sféry…

          A když chceš ukrást, ukradneš. S tím nic neuděláš při zachování presumpce neviny – a její porušení, to je 1000× horší, než nechat utéct občas nějakého zloděje.

          0 0
          • pocestny  

            To máš pravdu, ty čísla na rámech jdou přerazit stejně jako třeba VINka u aut. U těch mikroskopických datadotů o tom silně pochybuju, že bude mít zájem někdo brousit celý rám, ráfky, vidlici (včetně vnitřních nohou) atd., aby těch datadotů zbavil.

            O žádné presumpci viny jsem nikde nic neříkal!!! Nechápu, jak sis to dal dohromady s tím soukromým vlastnictvím. Mě jde o to, že se vlastnictví musí chránit. Hlavní je, že ve výsledku půjde jasně identifikovat komu to kolo nebo díl patří. Takže půjde s jistotou dokázat, že je to kradené (přesně jak jsi to napsal).

            0 0
            • JakubCh  

              Jasně, co se týče té presumpce vycházím z toho, pokud nemám ke kolu doklady, tak…

              Rozebíralo se to taky.

              Co se týče těch blbinek, to je zase příliš složité na „čtení“.

              0 0
    • Smazaný účet  

      Já myslim, že nejlepší bude, když to zkusíš rozjet a zjistíš situaci sám.

      Tipuju že to dopadne tak, že to tam vloží pár zoufalců co jim kola už ukradli a pak pár nadšenců, kteří si myslí, že po ukadených kolech (autech, elektronice,…) někdo pátrá. :-)

      0 0
      • pocestny  

        …a přesně proto si myslím, že když už, tak se to musí udělat pořádně, aby ta databáze nebyla děravá jak cedník a tímpádem prakticky nevyužitelná.

        0 0
        • kubad  

          pokud to nebude ze zakona bohuzel k nicemz

          0 0
          • pocestny  

            Přesně o to se obávám, že se prostě Kubiik pustí se skvělou myšlenkou do svého projektu, ale „nedotáhne“ to až do skutečně efektivního funkčního systému, který jednak lidi budou chtít využít, a budou jej vůbec schopní využít ve svůj prospěch ve spolupráci s policií a jednak nepůjde ojebat zlodějem (viz např. dobré poznámky od uživatelů „Pelhrimov“ a „Gronholm“).

            0 0
            • Vilém  

              Nastesti ma stesti, ze jsi sel zrovna kolem.

              0 0
              • pocestny  

                Dneska se obzvláště nudím…

                0 0
                • pepek  

                  Tak zkus bokem ještě spravit registr motor. vozidel, ten taky trochu hapruje. Zdá se, že jseš odborník.

                  0 0
                  • pocestny  

                    Nemám ambice nic opravovat, ani vytvářet registr kol. Ani nechci nic kritizovat. Jsou tu asi jen tak 3–4 lidi, kterým se ta myšlenka líbí a jsem jeden z nich, tak jsem postnul pár jednoduchých nápadů k těm kolům, a doufám, že do toho Kubiik půjde, že ho to neodradí.

                    Btw. tu kauzu ohledně registru motorových vozidel jsem nesledoval, ale úplně obyčejně laicky si myslím, že stačilo obdobný systém koupit někde ze zahraničí, kde to funguje, a implementovat to u nás a možná (říkám MOŽNÁ) by to fungovalo s méně chybama a možná i levněji.

                    0 0
    • Delkim  

      no nevím, za výhodnou cenu se i na kradené kolo najde dost kupců… spoustě lidí je to jedno, hlavně že to pořídí za dobrou cenu

      0 0
      • honzour  

        Ale tak částečně je to daný i tím, že věděj, že je spravedlnost s největší pravděpodobností nedostihne.

        0 0
    • Gronholm  

      Výrobní čísla by byla veřejná? To je dvousečné. Jinými slovy, pokud by byl zloděj schopný číst (ne vždy tomu tak je :), zjistí si, zda-li je číslo už evidováno jako kradené a když ne, tak téměř bez obav inzeruje klidně i na netu za nezastvárenskou­ cenu.

      0 0
    • pelhrimov  

      Ukradnu kolo, kouknu do Tvého registru a pokud nebude evidované, tak si jej eviduji na sebe :) Proto, když jdeš něco registrovat k nějakému orgánu, tak tu věc často musíš fyzicky ukázat nebo předložit občanský průkaz a další doklady. Bohužel ty IT zakázky nejsou jen o tom, že přes noc vytvoříš na DB serveru pár tabulek :)

      0 0
      • pocestny  

        Tohle je dost dobrá připomínka.

        Jen bych dodal, že proces registrace bajku na městské policii už zavedený je: Příjdeš tam s bajkem a dokladem o koupi a voni si to zapíšou do nějaké směšné databáze. Tam by došlo k minimální faktické změně (pověřená osoba by to zadala akorát do jiného wokna).

        V případě, že by fakt zavedl Kubiik tu registraci dobrovolnou a elektronickou, a došlo by k té tvoji situaci, tak by samozřejmě musel vyřešit dodatečně proces opravy toho podvodného záznamu (např. okradený majitel navštíví služebnu MP s dokladem o koupi, a podvodný záznam se smaže, a navíc by mohli vyfízlovat IP adresu od toho zloděje).

        0 0
        • pelhrimov  

          Městská policie nebude nic opravovat v cizí databázi a státní policie už vůbec nebude dělat nic co ji neukládá nějaký zákon nebo vnitřní předpis. To co jste schopni vytvořit bude fungovat jako weby typu Sportave.com, tzn. bude tam toho na první pohled hodně, ale ve výsledku jen nepatrný zlomek potřebných dat, které ještě k tomu nebudou validní, viz. Nováci na Sportave.com :)

          0 0
          • pelhrimov  

            Když přišla kupónová privatizace, tak se zjistilo, že máme tisíce a tisíce duplicitních rodných čísel. Policejní databáze měly/mají také velkou chybovost. Pořádek v evidenci obyvatel udělala až Všeobecná zdravotní pojišťovna, která má a udržuje kmen všech pojištěnců, i když je pojištěnec třeba zrovna registrován u jiné ZP. Není problém jen v číslech rámů kol, ale v ověření totožnosti majitele.

            0 0
            • pelhrimov  

              Nečetl jsem vše, možná to zde bylo, ale začít také musíš u úřadu, kterému předsedá RNDr.Igor Němec, dá Ti povolení ke shromažďování osobních dat.

              0 0
              • Vilém  

                Toho chce prezident Eman stejne zrusit.

                0 0
          • pocestny  

            Ten okradený člověk na tu policii stejně půjde a ta bude s ním tu krádež kola přece řešit naprosto stejně, jako to řeší dnes.

            Je jedno, jak přesně bude vypadat proces smazání podvodného záznamu. Ten můj příklad „např.“ byl jen příkladem. Pokud by to dělala policie, plně souhlasím s tím, že jestli má policie opravovat nějaký záznam k cizí DB, tak k tomu samozřejmě potřebuje nějaký předpis. Ale to je fakt jen na okraj, vždyť jde hlavně o to, chytnout toho zloděje!

            Vy jste napsal nevýhodu (zloděj provede podvodnou registraci), která lze obrátit ve výhodu (ta DB může mít jeho IP adresu…).

            Problém validních dat v takové DB je samozřejmě velký. Kola a jejich součástky se poměrně často mění. Ale nechť je na zodpovědnosti vlastníka kola, který si sám rozhodne, jestli bude mít v té DB validní záznam a „vočipované“ kolo, nebo mu to nestojí za to…

            Asi to tu ještě nezaznělo, ale můj odhad není, že tam těch kol budou miliony kusů. Spíš jich bude jen pár desítek tisíc. Je to pouze forma zabezpečení a vyžaduje aktivitu a poplatek… přičemž nízké riziko odcizení a nízká výše škody nebudou motivovat majitele levných kol k jakékoliv činnosti. Dnes na Městské policii v rámci ČR taky dohromady nevedou miliony kol.

            0 0
            • kubad  

              takze pro par kol ktere nebude nikdo kontrolovat, :-)

              0 0
              • pocestny  

                Pořád tady mluvíme o škodách, které jdou do stovek milionu. Desítky tisíc kol nejsou malé číslo, není to „pár kol“, je to majetek v součtu okolo 1 miliardy a více.

                Nemyslím, že systém povinné registrace by byl lepší. Povinnou registraci a chujoviny typu cyklo SPZtky nechci, protože už tak tady máme tak dost fízlování všude, kam se podívám…

                Zdá se mi, že ti ve vládě se snaží z tohohle udělat velký kšeft (asi aby bylo zase z čeho tunelovat), tak se mluví o obdobě registru mot.vozidel a povinné registraci a snaží se lidi přesvědčit o tom, že další monstr systém je lepší než cokoliv jiného.

                0 0
                • JakubCh  

                  Hele, ale pořád dokola. Pochop, že když to nebude povinná registrace pro všechny kola, neřeší to nic. Rozeberu, složím ze součástek jiné kolo – a šlus. Případně rozprodám díly. Fakt nevím, kde na řazení, hazce, brzdách mám SN :D. Ani na té vidlici. Jen rám…

                  A i kdyby tam něco bylo, bude to tak malé číslo, že se ho zbavím a při prodej řeknu, že to je stopa po pádu, ale jinak super funkční díl…

                  Tak to prostě chodí no…

                  A s fízlováním souhlas, říkám: laissez faire!

                  Dokud bude na pochybné (nejen) kola a součástky poptávka…

                  V tom vidím taky problém, čistě morální a rázem jsme úplně jinde.

                  0 0
                  • pocestny  

                    furt dokola – navrhuji mikroskopicky označit všechny tyhle díly – najdi si ten odkaz. Ten zloděj by musel být totálně mega profík, aby to na těch dílech vůbec našel a odškrábal. Vypadá to fakt suprově vymyšlené.

                    0 0
                  • pocestny  

                    Procesně – teoreticky: Když na inzerát koupím kradený díl, namontuju si ho na kolo a půjdu si do takového smyšleného hotspotu pro nový datadot a aktualizovat údaje v registru, tak oni tam ze starého datadotu zjistí, že jde o kradený díl. Já pak předám informace o tom, kde jsem k danému dílu přišel policajtům (dám jim emailovou komunikaci, telefonní číslo, bankovní převod, www odkazy, ústřižek složenky nebo cokoliv, co budu mít k dispozici) a ti toho zloděje při troše štěstí chytnou.

                    Mohli by si taky myslet, že jsem ten díl ukradl já, ale pokud mi to nijak nedokážou, tak mi nejspíš ten díl pouze zabaví a vrátí majiteli.

                    Pokud ten identifikátor zloděj odstranil, bohužel. Ale většina zlodějů pravděpodobně tak šikovná nebude.

                    0 0
                    • JakubCh  

                      Z říše pohádek.

                      1. čas a peníze. Myslíš, že tahle služba bude na městech, jako je

                      Havířov třeba? :D A že pojedu s dílem jako třeba brzdy minimálně do Ostravy?

                      1. pokud budu mít peníze na takovou službu, proč bych kupoval ojetý díl?

                      Snad koupím normálně nový…

                      0 0
    • kubiik  

      mno, objevila se tu řda zajímavých postřehů, jiné byly zcela zcestné… každopádně děkuji všem, kdo jste se do diskuze zapojili a ještě zapojíte. Vyvstala řada otázek k řešení, které mne původně vůbec nenapadly… kdyby měl někdo zájem na tom spolupracovat, nechť se mi ozve na mail a můžeme se o tom pobavit.

      0 0
    • JakubCh  

      Abych to rozvinul:

      1. dokud nebude povinná registrace všech kol, postrádá to

      smysl úplně.

      1. povinná registrace kol – a proč ne povinná registrace fotoaparátů

      třeba? Registrace všeho prostě nejsou řešením, naopak je to systém velkého bratra.

      3.i přes registraci a všemožná opatření to neznamená, že se krádežím zabrání – jen se to stává pro zloděje těžší, rizikovější. Ale ne neproveditelné. Aby se tom udalo (téměř) úplně zamezit, bylo by zapotřebí, jak už jsem psal, začít ignorovat princip presumpce neviny, což je v důsledku daleko závažnější, než pouhé „čórky“ – jakkoliv jsou zavrženíhodné.

      4. třeba co se foťáků týče (že je pořád vytahuji), u Olympusu existuje uživatelský účet (celosvětový), kam si uživatel registroval dle SN své fotoaparáty, objektivy… Registrace se ověřovala dopisem, co přišel poštou (zároveň výhody členství v klubu). V případě krádeže jsem se jen přihlásil do účtu, odkliknul „ukradeno“ a protože Olympusí servisy na celém světe kontrolují SN a tuto databázi, až se ten, u koho kradený foťák/objektiv skončí ukáže v servisu, má problém. Toto je poměrně elegantní řešení, ovšem jen pro ty, co provedou dobrovolně registraci. A samo – pokud pak zloděj či kupec zavítá do servisu…

      5. u kola je ten problém že: muselo by se psát SN každé součástky (řazení, přehazovačka, brzdy – kde to tam vůbec je? :D), vidlice, rám – tam snad někde jo, ale na Epiconu jsme si nevšimnul. Bez toho prostě marné a ještě marnější. A kdo bude při koupi kola zkoumat, z čeho bylo seskládáno? Science-fiction…

      6. teoreticky – mohlo by to pomoct, kdyby někdo ukradl čistou sériovku a prodával ji ve stejném stavu, nebo naopak nějaké hodně unikátní sestavené kolo. Pokud rozebere a přeskládá na nějakou složeninu, bez šancí, nevím ,jak bych ověřoval součástku po součástce fakt… (proto moc bazar nee, když, tak od hodně důvěryhodných a ověřitelných lidí)

      Toť můj závěr. I závěr z pohledu studenta práv, člověka, který trošku ví, jak to funguje jednak u policie, jednak i na té opačné straně zákona…

      Ne, že bych z toho měl radost. Svého času mi zmizelo ze sklepa kolo, nepotřebovat důkazy, vím „kdo“. Dotyčný (který si toto již jednou odbručel a měl samozřejmě na onen večer/noc alibi jako hrom, byl evidentně jin „tipař“) se mi smál do obličeje asi dva roky pak a bavil se. No, aspoň jsem mu jako puberťák pochcal auto, jak jsem šel jednou z hospody :D

      Záměr je bohulibý, ale účinek nevidím…

      Tak jestli si z té slohovky někdo něco vezme (hlavně autor).

      0 0
    • Pavel  

      Regitr aut je povinný; a stejně se auta kradou…

      0 0
      • KubaBajk  

        Tak zkus ten registr zrušit a to teprve uvidíš ten bordel.

        0 0
Téma bylo zamknuto, nelze přidávat další reakce