• Effa

    Ahoj, venku uz je nejakou dobu krasne, ja uz mam doma skoro pul roku od zdejšího člena krásný dualy (diky bubaku :)) ale porad je namam namontovane. Potrebuju totiž poradit jak je využit na favoritu. Je mi jasny ze je to starej krump atd ale to ted neřeším. Řeším jak dostat dozadu 9 koleček. Neni nutnost zachovat původní ráfky. Klidne koupím nejake uz “hotove” kolo.

    Ptal jsem se několika “servismanu” a odpovědi byly hodne různe. Někdo rikal ze to nejde, ze se tam nevejde kuli šířce zadni stavby, další rikal ze to je v pohode a staci koupit jakýkoliv kolo s 9ti kolečkem.

    Muze mi prosim někdo poradit jak to vyřešit? Diky moc.

    • atty  

      To záleží, jak máš Favorita starýho – pokud je vzadu úzká zadní stavba (nevejde se tam 130mm náboj) pak tam nedostaneš (pokud jí neroztáhneš) „normální“ silniční kolo na kazetu a závitové vícekolečka se dělaly jen snad do 7sp.

      Nicméně pokud jde o low cost vylepšení, tak stavba se dala o trochu roztáhnout vcelku bez problémů (je to žvejkačka ocel), pak tam můžeš dát 130mm náboj/kolo na rychloupínák a na něj samozřejmě klasickou kazetu 9sp. Otázkou je pak zase rozsah kazety – můžeš pak ještě potřebovat nějakou novější 9sp. přehazovačku.

    • Stavel  

      Půjč si někde zadní kolo s kazetovým nábojem a zkus ho dát do zadní stavby. Mně se do zadní stavby místo původního 6 sp vešlo rovnou 8 sp MTB (bez jakéhokoliv roztažení).

      • atty  

        Ty novější rámy z konce 90 let už měly normální šířku na 130mm náboj, takže se tam daj dát vcelku jakákoliv silniční kola. A ve vidlích i zadní stavbě je místo klidně pro 35mm gumy, jediné, co to limituje, jsou brzdy (u klasických véček neprojdou více jak 28–30mm gumy).

    • Effa  

      Je to favorit z roku 67 takze ma ten zádek tedy užší. A je nejaka možnost preplest kolo tak aby se tam tech 9 koleček vešlo?

      • atty  

        Pokud to chceš používat na nějaké dojíždění (v klidu a nenáročně), tak bych roztáhl stavbu a koupil nějaké jeté starší zadní silniční kolo a nasadíl příslušnou kazetu. Nějaké přeplejtání by moc nepomohlo (asi budeš marně shánět náboj s adekvátní šířkou, kam se vejde kazeta) a druhak bys tím kolo zhodnotil na x násobek celku.

        Pokud se Ti jízda na silničce zalíbí, není problém pak sehnat trošku slušnější rám (třeba novej z planet X), duály, výplety a další použitelné věci na to přeházet, něco dokoupit a za relativně pár tisíc spokojeně jezdit.

        • standoslav  

          Pokud by se ta zadní stavba roztahovala, hrozí že se hne jednostranně, chce to vymontovat střed, dát do svěráku za středovou mufnu a roztáhnout obě strany stejně. Dále hrozí, že rupne můstek Z brzdy. Osobně bych to na rámu z r.67 nedělal.

          • atty  

            Závitovou tyčí s podložkama a matkama (koupíš za 50korun), třeba ještě pro jistotu s pevně staženou stavbou vejš, na úrovni můstku. Ten původní rozměr je asi 120mm, takže roztahuješ řádově centimetr a to na tu „ocel“, ze které ty rámy byly není nijak moc. Že to může prdnout, díky tomu, že je to zubem času zrezlý – to je jasný – může. Ale je nutné, aby investice a náklady do takovýchto operací nepřekročily cenu rámu či celého kola, což při čemkoliv sofistikovanějším už tak bude :)

            Kdyby to ruplo, dal bych si sem poptávku, že za odvoz nebo za flašku sháním podobný rám – myslím, že spousta lidí to někde zahrabané v garáži ještě má a celkem ráda se toho za flašku zbaví, jelikož čistě vyhodit je to spoustě lidem líto, ale darovat s tím, že to někdo znovuzprovozní není problém :)

    • Effa  

      Diky za reakce. Zkusím tam narvat 130 naboj a uvidíme. Kdyz to praskne tak holt budu nucen pořídit něco jiného :) takze ted hledam nejake zadni kolo s 9ti kolečkem, 622. Kdyby náhodou někdo mel.

      • Bubaaak  

        Na půjčení mám :)) na prodej ne :(

      • iiki  

        Změř šířku zadní stvavby, není problém náboj upravit (předělával jsem to už několikrát, na mým fávu to je 126 mm, při nandávání kola stačí patky rukou nepatrně roztáhnout (netřeba roztahovat závitovkou, jak je psáno výše)).

        Ráfek doporučuji dvojstěnej, kvalitní dráty, použít tenzometr (strana výpletu u kazety je proti normálu kolmější, dráty je potřeba trochu víc napnout)

        • atty  

          Závitovkou s podložkama proto, že při správném stažení stavby to požadovaně roztáhneš a správně „ohneš“, aby si zachoval kolmost patek. Nicméně u stavby, kde potřebuješ „dohnat“ 4mm, tak to půjde opravdu jen rukou a kolo se tam vejde. Spíš pak tou závitovkou zase srovnat patku přehazovačky – může se tím celkem dostat do špatného úhlu.

          Ale klidně bych to vyzkoušel.

          • Bubaaak  

            Rovnak patkovy effakovi klidně půjčím, spíš se bojím ať mu to nerupne u můstku a aby roztahl obě strany rovnoměrně :)

            Ale je fakt že většina nábojů lze zužit vyhozením podložek, jen pak upravit RU aby to stáhl

            • atty  

              Jde o to, jak je ta stavba široká – u favoritu z roku 67 bych to viděl na těch 120mm maximálně. Proto právě navrhuju radši závitovku a sevřít svěrkou či něčím improvizovaným stavbu na úrovni můstku, aby ten tah/tlak šel jen na vidlici a bylo to pak kolmé. Vím, že když se rukou zabere, není to problém ohnout klidně o centimetr (když to právě nerupne vejš) a proto ta závitovka – kolmost patek, obě strany stejný a ještě něčím podržet u můstku. Tak bych to dělal já.

              Nicméně je to „železo“ nevalné kvality, staré přes padesát let, tak prasknout může cokoliv a kdekoliv a má to na to nárok – i s tím bych počítal:)

              • vsudenakole  

                Železo asi těžko.

                • Bubaaak  

                  Proto to dal do uvozovek? Nazvat favo ocelí, je asi jako nazvat čivavu psem

                  • atty  

                    +1

                    Tak jsem to přesně myslel :)

                  • vsudenakole  

                    Jeslí nevíš jaký je rozdíl mezi ocelí a železem tak mi je tě líto.

                    • kubad  

                      jako že ocel není železo?

                      • vsudenakole  

                        Protože ocel je slitina železa uhlíku a doprovodných prvkú,vyrobit něco z železa (surového) je jako uplést z ho.na bič.

                    • Bubaaak  

                      Vim to, ale vim, proč je to napsaný, tak jak je to napsaný…

                      Pokud ty ne, i po nápovědě, tak si skutečně takový, jak tě bf vykresluje :))

            • Vilém  

              Myslis zvonky?

              • Bubaaak  

                Tak odebráním distanční podložky vlevo, se prodlouží osa, ta se řizne aby nekoukala z patky, pak je ale osa RU moc dlouhá, nebo mi něco uniklo? :)

                Nikdy jsem to nedělal, takže to beru od letmého pohledu

                • Patar  

                  Pokud by mne zdejší dementní EFFA nenapadl v jiném vlájně o rozmrech nábojů , tak bych se veřejněl zAPOJIL DO DISKUZE. Jak to dělám , budeš mít ve zprávě.

                  l.p.

                  • Effa  

                    Kdyby si tam nereagoval jako namachrovany kokot s logickým myšlením tak bych ti to nenapsal. Ale koukám ze to je asi od tvého přirození chovat se jako hulvat. Takze si tvé rady strc víš kam.

                    • Patar  

                      Co jiného může člověk ve svých 78 létech čekat.?Slušní lidé si mých rad váří. a respektují mne.

    • Effa  

      Vypada to ze to ma fakt tech 126 takze to jsou 4 mm. A je pravda ze to rukou jde. Zkusím proste sehnat 130 naboj s tim 9koleckem a uvidim. Myslim si ze ho tam nejak barvu.

      Každopádně diky za rady a nabídky. Uz ty dualy musim rozchodit :))

      • Hroch Peťas  

        Mám, poskytnu. Z kola Author C2002, přední, zadní, možná i starší kazetu , kolik zubů?

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.