• Floydie

    Ahoj z Rican ;-)

    mam hodne blby dotaz, trosku jsem asi zaspal dobu. Co vsichni mate s tema bezdusema? Jaka tam je zasadni vyhoda? Usetreni hmotnosti nechapu, kdyz tam pak lejete 150ml nejakeho mleka, to vazi to same jak ta duse. Na cestach uz jsem potkal par zoufalcu (za posledni mesic 2×!) s prazdnym kolem a oba meli bezduse, chtel jsem jim pomoci, ale nebylo jak. Jezdim sterkolet a MTB 26", oboje s dusema, proc bych do toho mel investovat, co bude vyhoda? Vozim nahradni duse a lepeni, vymenu provedu snadno v terenu a do 10–15min. jedu dal. Vim, ze je to desne IN a vsichni to chteji, ale opravdu mi to hlava nebere ;-) Diky.

    2 0
    • roman 3D  

      latexová duše udělá víc parády a je čisté řešení, chceš mít víc problémů a být in, pořiď si bezduše

      4 13
    • Velomiwookie  

      Ahoj 5km od Rican! Vyhodou budiz cela sezona na XCcku bez defektu + muzu vozit nizsi tlaky, ktery jsem s dusema cvakal.

      0 0
      • Floydie  

        Jenze kdyz jedu teren, tak si beru MTB, kdyz silnici tak Gravel, nepotrebuji podhustovat. Proto to nechapu, jaka by to byla zasadni vyhoda. Navic mam prumerne jeden defekt za rok a to rocne najezdim kolem 10k. Samozrejme se nezucastnim zadnych zavodu, z toho uz jsem vyrostl, tam by to mozna mohlo mit nejaky vyznam, ale jinak?

        0 0
        • MlokCZ  

          A kolik foukáš na jakých pláštích? S dušema nelze foukat rozumné tlaky. Tam je to pouze:

          • pořádný terén nejezdí nebo případně krokem
          • máš přefoukáno a vlastnosti stojí za h…o

          Při rozumném tlaku budeš s dušema vždy aspoň občas cvakat. Duše je cvaknutá hned. Plášť už jen tak necvakneš, i když také to samozřejmě jde (ale tam můžeš pak vozit plášť s nějakým zesílením třeba jen kolem patek právě proti cvaknutí).

          2 0
        • jIrI___  

          V tom případě pro tebe bezdušáky nemají smysl. Já na ně přešel před nějakými dvanácti lety na MTB a vysvobodilo mě to ze situace, kdy jsem co druhou vyjížďku řešil cvaknutou duší (v kamenitém terénu typu Beskydy toto nastane raz dva). Na městském kole mám bezdušové ráfky i bezdušové pláště a přesto vozím duši, protože defekt jsem na něm neměl ani nepamatuju a to počáteční mrcasení se s bezdušáky mi u něj nedává smysl. Ty to asi budeš mít nějak podobně.

          2 1
    • Smazaný účet  

      Brouk Pytlík BF ti odpověděl, tak to tady můžeš zamknout :-D

      2 0
    • jIrI___  

      Zvlášť na gravelu bys mohl využít nižší tlak, díky němuž je jízda mimo silnici výrazně komfortnější, rychlejší a jistější. Jako bonus bez obav, že někde cvakneš duši. Oprava díry v bezdušáku pomocí knotu zabere maximálně jednotky minut a ani nemusíš vyndávat kolo z rámu. Pokud jsi chtěl pomoci cyklistům s bezdušemi a měl jsi náhradní duši, tak jsi klidně pomoci mohl, protože i když máš bezdušáky, nic ti nebrání v případě problémů dovnitř dát duši. Jen je to celkem nepříjemná operace, protože vše je zasviněné od tmelu :)

      3 0
      • Floydie  

        Takze misto lepeni a nahradni duse vozite nejakou lahvicku a knoty? Tak nevim proc to ti dva zoufalci neopravili, zrejme na ty bezduse az moc spolehali ;-)

        0 0
        • MlokCZ  

          Přístupů jak řešit defekty u bezduší je více a můžeš si vybrat, jestli chceš jít cestou trvale udržovat tmel v plášti (více práce doma, méně práce na vyjížďce) nebo naopak až řešení defektu na vyjížďce (dolití tmelu z lahvičky, knot a v extrému vložení náhradní duše).

          Když se ale někdo vykašle na vše, tak mu ani bezduše nepomohou. Je to stejné jako kdyby u duší nevozil ani lepení, ani náhradní duši.

          3 0
    • Tomcat  

      tohle bude hádka jak se šípkovou se zelím.

      nelze zrovna říct, že bezduše někdo vymyslel z toho důvodu , že jsou vždy méně náchylné k defektu. Nebo že by je vymyslel z toho důvodu, že oprava defektu je jednodušší a rychlejší. Základem podle mě je to, že bez duše mohou používat proti duši až extrémně nízké tlaky bez riskování většího defektu za nízkého valivého odporu.

      To jestli zrovna ty vlastnosti jsou co hledáte, je čistě na vás.

      0 0
      • MlokCZ  

        Ono to není jen o valivém odporu. Ale i grip a pohodlí jsou o něco lepší bez duší.

        1 0
        • roman 3D  

          není, pořádná latexová duše se bezduším vyrovná akorát se na ni nedá jezdit jako po skoro prázdný bezduši

          0 2
    • scoty  

      Jakýkoli terén tak jednoznačně bezduše.

      1 0
    • Georrge  

      Má to své výhody a nevýhody, netvrdil bych ani že je to IN, ani že duše už nemají smysl. Nějaké důvody proč vozím bezduše:

      • obecně méně defektů, protože ty malé to zalepí. S velkými defekty naopak může být větší problém než u duší.
      • lépe to jede, menší valivý odpor.
      • možnost vozit nižší tlaky ⇒ větší pohodlí a grip. Větší pohodlí a grip ale platí i při stejném tlaku (plášť je bez duše poddajnější).
      • hmotnost oproti duším sice moc nižší není, ale je to kapalina, chová se to v gumě jinak, takže při rotaci se to jako lehčí kolo chová (ale to nevím jestli někdo reálně pozná). Někdy do gumy stačí i 100ml, to máš na obě gumy 200g, tomu klasické duše konkurují těžce. Někdo by sice mohl argumentovat, že bezdušové gumy jsou těžší, já bych zase mohl argumentovat, že bezduš guma + málo tmelu je co se defektů týče spolehlivější volba, než ultralight guma + ultralight duše.
      • když vyjedeš na rychlý švih bez čehokoli (nářadí, lepení atd.) tak s bezdušema je větší šance, že se vrátíš bez defektu.
      3 0
      • Jason Voorhees  

        Neber to zle, ale jak může bejt nižší valivej odpor, když se ti to dejme tomu při 1,7 rozplizne do šířky daleko víc než když fučim 3–4 (mtb-ht)? Jediný co chápu je to, že ti to nenaklepe pr del, ale s tim tak nějak počítám, pže kolo. No a jelikož jezdím celoročně, tak jsem zvyklej.

        A silnice? Tam bych nad tím neuvažoval nikdy, to musí zvonit.

        ps; fyzikální zákony znám, neztrácíš na nerovnostech minidrncanim, ale to asi je tak všechno. Nedokážu si představit jezdit silnici pod 6 bar (85kg/25mm). Zkusil jsem na trekovejch „zimákách“ Conti Contact jet na 3 bar a peklo, vůbec to nejede.

        2 3
        • Georrge  

          Vozit 3–4 bary na MTB, ajajaj…

          Při stejném tlaku bude mít bezduš vždy nižší valivý odpor, o to tu jde.

          1 0
          • Jason Voorhees  

            jj, poskakuje, takže žehlí, chápu… měl jsem na mysli spíš lehčí terén, mám to jako zimaka do práce, když je fakt hnusně, většinou po silnici, občas les. Vozíval jsem i 4,5 na gumách Spec Resolution, bylo tam doporučení 2,5–5,5 :-D.

            0 0
            • Georrge  

              Spíš jde o to, že mezi pláštěm a duší dochází k mikropohybům a tření, což žere energii. Proto má plášť bez duše nižší valivý odpor. Kdysi se to tu dost řešilo, byly i odkazy na testy měření valivého odporu v závislosti na tlaku. U MTB gum bylo celkem zbytečné foukat více, než 2 bary, pak už totiž ten valivý odpor klesal jen minimálně nebo vůbec. Vozit 3+ tak nemá žádný smysl, jen je to hrozně nepohodlné a v terénu nepoužitelné.

              Osobně mám vyzkoušeno, že rozdíl mezi 1,5 a 2,5 bary na zadním kole pocitově nepoznám, ale jakmile to klesne k 1,0 nebo i pod, tak tam už to opravdu o dost hůře jede.

              3 0
    • adam1  

      Do Říčan ! :) ,musíš zkusit no ,jinak to nezjistíš ?Jezdím na ostro :) sebou akorát cočko v kapse .Na mtb když uděláš velkou díru a knoty ,mlíko selže můžeš dat duši pokud máš .

      Na silničce končíš :)

      Přítel na telefonu je jistota :),duše bych už nechtěl jak kvůli pohodlí tak právě kvůli malým defektum /trny(cvakaní duše vyřadíš) atd. které ani nepoznaš -duše=defekt.

      Musíš zkusit :)

      0 0
      • Georrge  

        Jedna taková myšlenka – když uděláš fakt velkou díru (nebo rovnou řízneš bok), tak duši neopravíš, musíš dát novou, ale jak dlouho to ta náhradní duše vydrží, když skrz velkou díru poleze ven?

        Kdysi dávno jsem jednu takovou poctivou díru udělal (to už jsem měl bezduše), samozřejmě to v terénu opravit nešlo a musel jsem tlačit. Ale nevím, jestli bych s náhradní duší dojel… možná by nebylo od věci vozit i jehlu a nit na takové případy, ostatně tak jsem posléze doma gumu opravil a chvíli ještě jezdila…

        0 0
        • jIrI___  

          Jednou se mi takto říznout bočnici plášťě podařilo. Vyřešil to přeložený obal od Tatranky vložený mezi duši a plášť, který překryl díru :). Duše tak moc nelezla z díry ven, dojet jsem na tom dojel. Řešení podobné situace s bezdušákem si nedovedu představit.

          0 1
          • Georrge  

            Jo, dát něco dovnitř, to je dobrý nápad :) řešení s bezdušákem je zašít. Já to doma zašil a provozoval dále jako bezduš.

            0 0
          • Smazaný účet  

            Jiří tady pomůže u Tatranky jen Donald :-)

            0 0
          • krabica  

            Vytáhneš z kapsy duši a pak je postup obdobný… ;-)

            2 0
        • adam1  

          Mi se to stalo jednou díra cca 15mm dal jsem tam kus kůry :) a dojel jsem opatrně domů cca 15km.

          Na silničce tam je problém ten plášť sundat a nahodit ,např.GP 5000 bez šance :) corsy se mi zdají v tomto ohledu lepší ,ale bude hrát roli možná i ráfek ?

          Mtb foukám 1,8 – 2. silnic 5–6 bar víc ne ,ale jednou jsem dojel i na 3bar .

          0 0
        • Čipera  

          Stalo se mi to samé, je třeba si umět poradit. Mezi díru a duši jsem nacpal kus igelitu co jsem našel v příkopě a po silnici dojel domu.

          0 0
        • Kaire  

          Když máš u sebe kudlu tak ze staré duše udělat dva – tři pláty a vypodložit. Nebo cokoliv co máš u sebe. Rukavice, šátek, sebrat někde noviny, podtácek, papírovku…

          Já kdysi použil tu rukavici a dojel cca 20km v pohodě. Nafouknul sem to trochu míň a logicky jel po silnici. S mlíkem to ale musí být hnus, proto mám zabalené dvě latexové rukavice :D.

          0 0
          • zdenek  

            Taky už mne to vyškolilo a proužek staré duše s sebou vozím v nářadí…

            0 0
    • Floydie  

      Jeste dotaz, jak se to mleko chova kdyz je pod nulou? Jezdim i v zime a to pak ten tmel prestane fungovat?

      0 0
      • Floydie  

        Jeste prosim odpoved na toto, diky.

        0 0
      • MlokCZ  

        To záleží na konkrétním tmelu. Některé nefungují v mrazu vůbec, některé o trochu hůř a některé zcela bez problémů. Někteří výrboci mají i speciální verzi tmelu do větších mrazů. Třeba u Orange má SubZero variantu, která funguje do –30°C. Ale je horší pro vyšší teploty nad nulou. U nás stačí používat endurance verzi, kde výrobce udává, že je do –12°C (těsně pod nulou vyzkoušeno, že funguje ok, v mrazu větším než –10°C jsem nikdy zatím defekt s Orange tmelem neměl). Endurance pak funguje lépe nad nulou, takže je zbytečné u nás tam cpát SubZero, u nás na to taková zima nebývá.

        0 0
        • adam320  

          Jo leju endurance a potvrzuji, ze to opravdu vydrzi i v mrazu

          0 0
    • Mamut  

      Vy vsetci, ktori sa vytesujete ako napriek nizsim tlakom necvakate duse, mate teda dosekane rafky? Ako dlho vam vydrzia, nez prasknu? Cvkanutie (ci uz tam dusa je alebo nie je) predsa nutne znamena, ze rafik siel natvrdo na suter.

      0 0
      • MlokCZ  

        Ráfek jsem zničil jediný kdysi s duší. Duši cvakneš hned, ráfek vydrží mnohem víc. Pokud trošku odolnější ráfky, tak často vydrží i cvaknutí pláště bez ztráty kytičky. A to potřebuješ na cvaknutí pláště mnohem větší ránu než na cvaknutí duše.

        1 0
        • Georrge  

          Asi tak. Co si vybavuju z dob, kdy jsem jezdil duše, tak po cvaknutí duše jsem myslím nikdy neměl problém s poškozeným ráfkem.

          Jednou jsem asi neuhlídal tlak v gumě a cvaknul jsem i plášť. Rána hrozná, ráfek trochu poškozený byl, ale po drobné opravě (lehké narovnání a přebroušení ostrých hran) fungoval bez problémů dále i jako bezdušový.

          Takže občasné klepnutí o ráfek nemusí ráfek ani plášť poškodit, ale duše by byla na maděru.

          0 0
          • MlokCZ  

            Když jsem zničil ten jediný ráfek, tak jsem cvaknul duši. Žádná velká rána, ráfek v tom místě ani náznak problému a plášť také ok.

            Jenže jak to bylo okamžitě prázdné (bezdušák ani při cvaknutí pláště neuteče tak rychle), tak než jsem zastavil v těch šutrech, tak jsem ráfek zrušil na třech jiných místech (než bylo cvaknutí). Mohl jsem být rád, že to bylo zadní a i tak, že jsem to vůbec ustál a neletěl.

            To je další výhoda bezdušáků. U těch se mi při žádném defektu nikdy nestalo, že by byl okamžitě prázdný jako s duší.

            0 0
            • ladys  

              Měl jsem to prázdné hned na předku a letěl jsem … na dvě otočení kola tam byli čtyři páry děr.

              0 0
        • TK75  

          deset let vysvětlování výhod bezdusí objemu a nízkého tlaku.....a nejspíš to bude trvat ještě tak dalších deset

          Za trpělivost teda klobouček pane :-)

          7 0
          • MlokCZ  

            Ale výše na debatu, že i u silničky je nesmysl to foukat moc a že i na průměrném asfaltu to bude mít s nižším tlakem menší valivý odpor, tak na to už náladu nemám.

            Už nejsme před deseti lety, přesně jak píšeš.

            2 0
    • jirkaRS  

      Na silničce 2 roky bezduše = 0 defektů, mlíko Stans NoTubes, jezdím tlaky 5 barů na 25mm. Kamarád s dušema ve stejném rajonu za 2 roky 3 defekty, pláště Continental GP5000 25mm, tlaky okolo 8 až 9 barů. Takže za mne jednoznačně bezduše :-)

      0 0
      • Jáchym 1  

        Čtu dobře?8–9 baru?To je stejný jak jet na holým ráfku.

        0 1
        • jirkaRS  

          Jojo, čteš dobře, já duše nemám, takže nemůžu posoudit, ale když bezduše natlakuju na 6,5 baru, tak jsou sice jako kámen, ale letí to jak z Macochy :-)

          0 0
          • Jáchym 1  

            Já vážím 85kg.GP 5000– 25 mm mám do 5 barů,momentálně s dušema.Je velmi tenká hranice,kdy plášť není rychlejší vyšším tlakem,ale už ubírá na pohodlí a gripu.6.5 baru je fakt šurt.Ani CRB.rám to nepobere :-)

            0 0
          • ladys  

            Jak funguje tmel při 5 barech?

            0 0
            • jirkaRS  

              V pohodě, 2 roky bez defektu :-)

              0 0
              • ladys  

                Aha, takže nic. Viděl jsem defekt několikrát při vyšším tlaku a nikdy se neutěsnil. :)

                0 0
                • scortis  

                  jakože ten tlak je tak vysoký že ti to ten tmel vystříká ven?

                  0 0
                • popokatepetl  

                  Když jsem měl defekt na silnici s tmelem., tak tlak klesnul ke 2–3 Barum a plast se zalepil. Vyjížďku jsem dokončil. Doma je potřeba plast podlepit jinak hrozí znovu otevření dírky. Záleží od velikosti. Na silnici je to sporné. Na mtb při je to jasné, j když mě už 2× vyzvedávala manželka se stovkou hrebikem v plášti.

                  0 0
    • AussigBiker  

      Ja dost trpel na procavky dusi na zadnim kole, kdyz jsem dal bezduse, tak mam klid.

      0 0
    • Destro  

      Ahoj,

      takový dotaz,a docela je to i k tématu co se tu probírá, a mě samotného to také zajímá, možná pro někoho i novinka poslední doby (kupuju MTB po delší době) jen k těm zničeným ráfkům, a nižších tlacích v gumách, vyplatí se použít inserty? a jestli ano tak jaké.. (třeba zkušenosti nějaké by se hodili jestli máte, a třeba mě to trochu zarazilo proč je nezmiňujete) protože jsem někde četl že se na nich dá i nějaký ten km dojet bez opravy…(jestli je to tedy reálné)

      proto se ptám.. děkuju

      0 0
      • MlokCZ  

        Inserty samozřejmě pomohou a je tu o nich už celá řada vláken, kde se řeší.

        0 0
        • Destro  

          já vím, pročítal jsem to, protože mě to pravdu zajímá, ale to jste tu napsali a že tu není málo odpovědí, ale nikdo o nich nic nenapsal.. což je škoda, protože si myslím že to dává určitý smysl, a lidi by se úplně tak moc nemuseli divit a bát se menších tlaků.. (například aby ráfek nedostal nějakou obrovskou ťavku na odpis atd.) Nevím ale třeba to bude i pro Floydieho překvapení stejně jako to bylo pro mě.. a člověk který se s tím moc nesetkal tak třeba asi ani o této možnosti neví… nic proti.. je to tu celkem jinak dobře vysvětlené že to musí pochopit i jelítko jako jsem já :-)

          0 0
    • Breakpain  

      Když se o to staráš, neřešíš malé defekty, má to příjemnější jízdní projev a umožní to jezdit hodně nízké tlaky v kombinaci s inzerty. Váha je v takové kombinaci vyšší ,ale jízdní projev úplně někde jinde.

      Větší defekty řešíš knotem – takže pokud neřízneš, nemusíš ani sundávat gumu. Za 4 roky dva defekty co jsem knotoval, jinak to vždy pobral tmel.

      Pokud jezdíš nabombený pláště a nejezdíš v prostředí, kde máš časté defekty, tak Ti duše vadit nebudou.

      Ať si každý jezdí co chce ;-) … já už bych se na duše nevrátil …

      3 0
    • XNeo  

      Na trail/enduro mám konfiguraci kol – bezduše (maxxis assegai, tlaky pod 2 bary a drží to jak přibitý, nízkej valivej odpor u assegaie asi nikdo nečeká ) a na běžný poježdění mám jiná kola – obuto schwalbe huriccane na insertech a duších, nafoukaný přes 3 bary – jsou to takový skvěle se odvalující betony. Takže jezdím podobojí :) Na opravu vozím knoty i duši. Tmel (mlíko) nevozím, pokud knot nestačí, tak ventilek ven a duše dovnitř – dofoukám a jedu :) Kola jsou na pevných osách a přehození celých kol je otázka pár minut a navíc mám zálohu, pokud bych kolo někdo dojeb..l – doničil.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.