Problém - zatuhlý Ultra Torque

54 nepřečtených
  • Lister

    Nazdar lid, potřeboval bych technickou radu. Dnes jsem chtěl vyrazit na vyjíždku, ale ráno při mazání řetezu, jsem si všiml, velkého odporu při rotaci klikami – Campa Veloce Ultra Torque. Tak jsem to rozhodil a nestačil se divit. Podařilo se mi sundat levou kliku, které sjela i s nečím, co se tváří jako ložisko, ale nechová se jako ložisko, protože se netočí, navíc rezavá barva, která byla všude kolem, nazančuje, že někde bude asi prolbém :-( (obrázek 1.) Nepodařilo se mi ho ale stáhnout rukou a víc jsem do toho zatím nedrbal – takže můj první dotaz – lze to nějak dostat dolů, třeba pomocí šroubováku apod, nebo to ani nemám zkoušet. Pod ložiskem byla ještě podložka, která je pravidelně zvlněná, nejdřív jsem si myslel, že je asi taky v háji, ale ona tak má asi vypadat a fungovat jako „rozpěrka“ ne??

    Další problém – pravá klika nejde dolů, předpokládám, že za to může ta jistící pružinka, která ja na pravém ložisku – jak s ní dolů, stačí ji asi jen lehce roztáhnout třeba šroubovákem přes to očko, které tam je (obr. 3)

    A poslední věc – nevšiml, jsem si na miskách že by bylo napsáno jaký mají závit – je to tam někde napsané?? Ale on určitě někdo bude vědět jaký závit používá na kolech Šírer :-)

    Sorry za lamerské dotazy, ale se žiletkama mám prakticky nulové zkušenosti, tohle by se dalo určitě najít na stránkách výrobce, ale víte, že já jsem děsně línej člověk :-)

    PS: jen takový poznámka – tohle jsou zatím moje 4. kliky se systémem uložení ložisek vně rámu a 3. se kterýma je problém. Už mě to začíná celkem štvát. Jsem čekal, že se s těma klikama dříve nebo později něco stane, ale rozhodně jsem netušil, že bude stačit cca 1000km :-(

    0 0
    • Pebe  

      ložisko asi jen tak dolu nepůjde, mělo by být na klikách nalisovaný. Pojistnou rozpěrku opravdu stačí jenom roztáhnout a sundat, klika by měla jít dolu. A závit budeš mít na 99.9% BSA, ITA závit se už používá jenom vyjímečně.

      sám mám FSA kliky a ty se zase ze začátku dost povolovaly, asi si nevybereš :-)

      0 0
      • Lister  

        díky. Nechce se mi totiž posílat celé kolo na reklamačku, tak to potřebuju dát dolů a pošlu jen kliky…to bude mít hnoj radost :-)

        Ještě že aspoň klíč na misky je tam stejný jako na HT II :-)

        0 0
        • kolda  

          no tak jestli to mas uvnitr rezavy, tak to svedci spis o zanedbane udrzbe. nevim,jestli se ti top odari vyreklamovat.

           ja mam kliky FSA, kdyz projedu vetsim destem, tak shodim kliky, sundam ty prachovky z lozisek a lehce to potru vazelinou.

          to same na bajku (taky FSA),kde jdou loziska do kytek opravdu rychle. vydrzi tak sezonu. zlaty 4-hran :)

          0 0
          • Lister  

            bych řekl, že těsnění je tam proto aby těsnilo ne ?? Přece nebudu rozhazovat střed po každé vyjíždce ??

            0 0
            • Lister  

              Tak jsem sundal i druhou kliku a ložisko je naprosto netknuté a točí se „ostošest“, takže problém asi nebude v údržbě, nehledě na to, že jsem na tom kole zmoknul jen jednou cca 2 měsíce zpátky.

              No nic jdu se projed na bajku, to mi zlepší náladu :-)

              0 0
          • Vilém  

            Rozdelavat po kazde destive vyjizdce mi neprijde jako normalni.

            0 0
            • kolda  

              nenapsal jsem po kazde, takze me zase neprijde normalni chytat za slovo.

              btw, je to prace asi na 5 min maximalne,takze to sfouknu pri mazani retezu a jinych nenormalnich ukonech.

              0 0
              • Vilém  

                Psal jsi „kdyz projedu vetsim destem, tak shodim kliky, sundam ty prachovky z lozisek a lehce to potru vazelinou.“ Nebylo to chytani za slovo, ale proste mi to normalni neprijde. Osobne by me to mohlo osra. .Nac takovy systemy, kdyz to neni schopny zabranit vniknuti vody? Pro me zase o duvod vic, proc se snazit vydrzet i nadale s Octalinkem, ISISem a 4hranem, ktery vozim.

                0 0
                • kolda  

                  pokud jde o udrzbu, tak u nich urcite zustan. ta vydrz vnejsich lozisek neni nic moc. u silnicky to snad ujde. u bajku ale fakt nic moc. potvrzoval mi to i mechanik od Korinka  – menil loziska i nekolikrat do roka.

                  0 0
                  • Vilém  

                    Ano jde mi hlavne o bezudrzbovost. I kdyz Octalink ani ISIS nemaj taky moc velkou zivotnost, tak dokud nema osa vuli, tak na to nemusim sahat. Zda je narust tuhosti mezi Oct(ISIS) x HT2 nedokazu posoudit. Na vydrz si nemuzu stezovat na 4hran, XT osu uz vozim asi 30000km a furt OK.

                    0 0
        • Hnoj  

          A safra :-D

          0 0
          • Lister  

            …neboj, nakonce tě to mine, protože reklamačka zamítnuta už jen podle fotky :-)

            0 0
    • Lister  

      poslední dotaz.. dá se to ložisko z té kliky nějak jednoduše stáhnout a opět nalisovat v domácích podmínkách. Ptám se proto, že bohužel v tuto chvíli nemůžu čekat měsíc na vyřízení rekalamačky, tak bych si předtím než mi vyjde vyjádření z obchodu pořídil ještě jeden pár misek (stojí 4 stovky a to se dá přežít) a nahodil bych zatím na to kolo ten druhý pár.

      0 0
      • kubad  

        to ložisko by tam nemělo být lisované nějak nafest – mělo by jít dolů, ale je možné že tím bordelem který se tam dostal bude " přilepené "

        nejjednodušší řešení sundat ložisko koupit nové a skompletovat :-)

        0 0
        • Lister  

          zkusím na to nastříkat konkor a nechat provzlínat…zatím se mi tenhle přípravek osvědčil na podobně zasekné díly.

          0 0
      • Pebe  

        když si koupíš nový misky, tak ti přijdou samotný misky bez ložisek

        takže stejně budeš muset poslat ty kliky

        0 0
        • Lister  

          ups…to jsem si nějak neuvědomil…díky za upozornění :-)

          0 0
      • kubad  

        ložiska jsou jako ND – zkus prověřit u dovozce.

        0 0
        • jecnak  

          Mozna by bylo zajimave zkusit je nahradit necim poradnym – SKF, NSK atp.

          0 0
          • kubad  

            chce to proměřit rozměry, na pohled vypadají stějně jak Shimano, FSA, atd…

            0 0
            • jecnak  

              Ptam se proto, ze ac jsem je v realu rozdelany nevidel, tak to podle toho nakresu, co jsi prilozil, vypada na otevrena loziska s tesnenim jen z jedne strany a z druhe strany je tam nejaky tesnici krouzek co je navleceny na ose. To proste tesnit nemuze.

              0 0
              • kubad  

                podle fotky co dal Lister nahoře je to klasické kryté ložisko jak všude jinde ve středech, ale o kvalitě ložisek u nižších sad campy si iluze nedělám :-)

                0 0
                • karelH  

                  má to part number RExxx, tzn. že ve všech sadách by měla být ložiska totožná. Jestli se mýlím tak mě opravte

                  0 0
                  • kubad  

                    jako ND můžou být jen jedny kvalitní – to ještě nemusí znamenat že sou všude stejné, ale samozřejmě i to je možné.

                    0 0
                    • Lister  

                      podle toho co uvádí dovozce tak u všech klik ultratorque se používají totožné misky a ložiska

                      0 0
                      • Lister  

                        oprava – misky jsou totožné, ložiska se dodávají na klikách, takže se můžou lišit.

                        0 0
                        • kubad  

                          nevím jak to je – to byly jen úvahy po tom co se ti stalo s ložiskem.

                          volals k dovozci?

                          0 0
                          • Lister  

                            zatím ne, jsem to byl raději vydýchat na kolo :-)

                            0 0
                            • assassin  

                              zkusil bych prohlidnout katalog SKF … nebo se s rozmery stavit v nejakem lepsim kseftu s loziskama… treba to nebude uplne atyp rozmer a pak bys dost mozna poridil lepsi loziska za nizsi cenu nez origo nahr. dil.....

                              0 0
                              • Lister  

                                Co je tak potřeba poměřit??

                                Asi vnější průměr, průměr toho otvoru a tloušťku ložiska…ještě něco jiného??

                                0 0
                                • kubad  

                                  vnitřní průmer, vnější pruměr a tlošťku

                                  0 0
                                  • Lister  

                                    stačí s přesností na desetiny mm ???

                                    Jinak jaké rozměry mají ty standartní ložiska u Shimana a FSA, jen tak pro představu, třeba to fakt bude sedět??

                                    0 0
                                    • kubad  

                                      budou to celé míry na desetiny stačí bohatě

                                      0 0
                                    • jecnak  

                                      Katalog SKF

                                      0 0
                                      • Lister  

                                        diky, jsem si říkal, který s toho milionu katalogů to asi bude :-)

                                        Akorát to co píše kubad – 37/25/6mm, jsem ta nikde nenašel, ale nebudem to tady moc vířit, vím že se to tady 100% řešilo a ne jednou. Zkusím proměřit to co tam je a uvidím, jestli najdu něco odpovídajícího.

                                        Poslední dotaz – cena páru takových ložisek a jestli je kupujete někde v obchodě nebo se to dá poslat přímo z SKF??

                                        0 0
                                        • jecnak  

                                          Procti znovu clanek na Bajk.cz. a dozvis se, ze tam davame D=37, d=25, B=7. Ale stejne musis promerit ty svoje loziska a nekoukat na Shimano HII.

                                          0 0
                                        • nooski  

                                          Přesvědš se raději ještě jednou o těch SKF. Jsou drahé kvalitou mě nijak nepřesvědčily a to těsnění měly jen na jedné straně. Zkus zjistit jaká ložiska tam jsou teď.

                                          0 0
                                          • kubad  

                                            to těsnění měly takové jaké sis objednal, klidně můžou být plechové těsnící kroužky z obou stran, ale musíš to specifikovat :-)

                                            takže tvoje chyba

                                            0 0
                                            • nooski  

                                              Moje chyba to nebyla, já měnil ta ložiska co tam byla z výroby. Teď tam jsou ložiska snad nějaké české značky s těsněním z obou stran.

                                              0 0
                                              • kubad  

                                                jasan co si výrobce objednal to tam bylo :-)

                                                0 0
                                    • kubad  

                                      Shimano

                                      D = 37 ( vnější průměr ložiska)
                                      d = 25 (vnitřní průměr ložiska)
                                      B = 6 (šíře ložiska)

                                      0 0
                                • kubad  

                                  pak to sem hoď a mrknu do katalogu

                                  0 0
    • nooski  

      Hehé zlatý čtyřhran :-)

      Nevím jaká ložiska teď Campa používá, ale já na starší ose Chorus měl SKF a ty kvetly vesele ani neměly těsnění z obou stran a celkově vypadaly dost o ničem. Vyměnil jsem je za nějaké levné o stejném rozměru a zatím se vše zdá ok. Teď ovšem k výměně. Na ta Ultra torque ložiska je prý nějaký stahovák, ale pochybuju, že to budou mít jinde než u Šírera a pár jiných specializovaných servisech. Pokud to chceš risknout, tak se je nějak násilím pokus stáhnout pomocí svěráku a jiného pěkného nářadí včetně kladiva :-) Nalisovaní zpět už bude hračkou. Jedoduchý trik je v tom, že osu dáš do mrazáku a ložisko necháš ohřát (já ho dal na chvíli do trouby na 80°C. U Šírera mi tvrdili, že ta ložiska na Chorusovské ose vyměnit nejdou. A hle! Osa s ložiskými, které jsem vyměnil výše zmíněným postupem, mi spolehlivě pracuje už kolem 3 000Km, což je u mě, jako úspěšného likvidátora středových os, úspěch. Co se závitu týče, tak je tam anglický. A pružinka se podle mě dá sundat i šroubovákem.

      0 0
    • Lister  

      Tak nakonec to dopadlo tak, jak jsem předpokládal, ale nemá cenu se moc rozčilovat, prostě člověk musí přijmout že tenhle systém je už z principu šmejd :-)

      Takže i kdybych to poslal, tak reklamace uznána nebude, takže se snažit nebudu. Seženu nový ložiska, nechám u nás nalisovat – doufám, že to někdo zvládne. Pokud i to nové vydží jen tak málo, tak to půjde dolů a seženu něco na 4hran, protože s tím jsem neměl nikdy žádné potíže.

      0 0
      • VanVren  

        Když jsem Ultratorque koupil, tak mě to zarazilo, že jsou ložiska napevno – v katalogu náhradních dílů bylo, že ložiska stojej asi 500 Kč, nalisovat by ti je měli třeba u Šírera. Je na to nějakej přípravek.  Katalog byl tady: www.sirer.cz

        0 0
    • Lister  

      Hodím to až sem dolů…

      Ložisko je stejné jako shimano: Vnější průměr 37mm (36,8mm) Vnitřní průměr 25mm (měřen průměr osy, protože se mi ho zatím nepodařilo stáhnout) Šířka 6mm

      Jak jsem předpokládal, tak žádný servis u nás to nedokáže vyměnit. Takže opět samodomo práce. Lisování si dokážu velmi dobře představit, bude stačit svěrák, hadr a nějaká trubka s průměrem větším než těch 25mm. Horší bude dostat ho dolů – jedna verze je upnout to do svěráku a tahem za kliku sundat – nepředpokládám, že se tohle povede. Nebo brutálnější verze v hlavní roli opět svěrák + gumová palice :-)

      0 0
      • jecnak  

        Budes mit problem s sirkou loziska, obavam se, ze v pripade tohoto systemu neprekonatelny. Jedina moznost je prohloubit misky lozisek a nebo vyhodit nejaky podlozky, jsou-li tam.

        Co se tyce demontaze, tak sverak nee – sevrenim loziska si ho zaroven jeste sevres na ose. Takze vybastlit nejaky stahovak a nebo paceni sroubovakem – to vetsinou staci.

        0 0
        • Lister  

          dobrá zkusím šroubovák, když jím jde vytlačit spodní miska hlavovky, tak proč ne jedno blbý ložisko :-)

          0 0
          • Lister  

            PS: objednal jsem originální, zítra by snad měly dorazit. Případná hrakiri s použitím jiných ložisek budu řešit až se tyhle zadřou – uvidím jak to bude dlouho.

            Jinak jedna podložka tam je, takže prostor pro ubrání by byl.

            0 0
            • kubad  

              kolik přijdou originál ložiska?

              0 0
              • Lister  

                ani se neptej :-)

                550kč – budu doufat, že jsem měl smůlu na vadný kus, protože se tváří, že jsou celkem dobře zpracovaný, pokud odejdou zase takhle rychle, tak fakt nevím, to už bych pomalu uvažoval o jiných klikách.

                0 0
        • MARIN  

          jenom dodam k te demontazi

          Pokud to nepujde dolu zkus najit nejaky auto ci jiny servis kde maji ztahovaky lozisek, ktere se narvou mezi kulicky a za cenu zniceni loziska jde lozisko stahnout

          0 0
          • vico  

            Takto vyzerá sťahovák na ložiská UT

            http://www.bikeservis.com/…e-p-448.html

            inak ten system s miskami mimo rámu je peký shit. V nedelu pred týždňom som jel asi tak 30min v intenzívnom daždi. A v štvrtok som neotočil kľukami. Po demontáži kľúk som zisil, že ložisko na ľavej kľuke je plné piesku a pekne kvitne. Takže tieš riešim výmenu. Mimochodom sú to Recordy a mam ich tak asi 20 dní.

            0 0
Téma bylo zamknuto, nelze přidávat další reakce