• Menfis

    Ahoj, zajímala mě taková věc. Začal jsem zase aktivněji jezdit na kole zatim tak ~30km v kopcovitém terénu severních čech. No a prostě zjišťuju, že nemám na to dojet to v kuse. Jezdím na rozhledny a měl jsem představu, že si odpočinu až nahoře. Jenže po pár kopečkách mi dochází šťáva a po stoupání si před dalším musím chvilku orazit, napít se. Mám 80kg/180cm, že bych na tom s fyzičkou byl až tak špatně, nebo co můžu dělat špatně. :/ Jak to máte vy? Chápu, že když někdo jezdí dlouho už je na tom jinak.

    0 0
    • bezdratova.sprcha  

      Proste jezdi. Kdyz musis zastavit, zasav. Je uplne jedno kolik vazis nebo mas svalu, proste musis nabrat fyzicku a techniku jizdy.

      A taky je otazka v jakem technickem stavu mas kolo. Jestli ti x let lezelo ve sklepe a ted jsi ho vytahl, tak muze byt mordor na takovem stroji jezdit.

      0 0
      • Menfis  

        Kolo je v pořádku, zánovní nedávno seřízené v servisu. V tom problém nebude. Jen když občas vydím ostatní jak si to ženou do kopce, tak si říkám jak.

        0 0
        • bezdratova.sprcha  

          Nejvetsi blbost je srovnavat s ostatnimi. Nevis kolik ostatni maji odjezdeno, jake maji kolo, jak trenuji, ani jestli zrovna nejedou ojet pritelkyni. Jezdi podle svych moznosti. Tlac na sebe jen do takove miry, abys byl schopny odjet to co potrebujes.

          0 0
        • FOSA  

          Taky možná jaký máš převod? Šlapat táhlý kopec na né úplně lehkém převodu ze startu taky nebude pro každého.

          0 0
          • Menfis  

            https://www.mojekolo.cz/…ino-70-19-5/

            Kazeta 11–34T

            Prevodníky 44/32/22

            0 0
            • ronda  

              Záleží na strmosti kopce. Trek má o facku menší průměr kol a pro ostřejší zvedáky tam mám k 22 na převodníku 36 na kazetě. Čili lehčí na zoubkách i na průměru. A občas se to hodí. I když dochází síly. Pak je snazší umotat větší kadencí lehký převod a udržet déle i vyšší rychlost, než když se páčí těžší a kadence klesá.

              0 0
    • babkanakole  

      Je to jen o fyzičce (a převodech). Na začátku (ježdění / sezóny) kolo zkrátka jede hůř. Chtělo by to na začátku rovinky a trochu se rozjet.

      Pokud rovinky nemáš nebo nechceš jezdit, odpočívej na kopci – tedy třeba každém kopečku – když potřebuješ. Ale jen krátce na vydýchání, jinak tělo usoudí, že už má padla. Na kopečku proto, že dolů nebo po rovině se budeš líp rozjíždět a znovu se hned neutavíš.

      0 0
      • Menfis  

        Právě tak to taky praktikuji. V kopci se snažím nezastavit, protože právě jak říkáš ty rozjezdy a taky je to pro mě taková motivace: „vyjeď to a pak si odpočineš“.

        0 0
        • novas752  

          Jo ale když nemáš dostatečnou fyzičku a v kopci jdeš do „červenejch čísel“ tak takhke vyjedeš 2 a zdechneš. Je potřeba začít vytrvalostí – být schopen šlapat třeba 3+ h v kuse ± konstantnim úsilim v rozumnym tempu. Na to pak můžeš nabalovat silovou vytrvalost do kopce, čim víc kopců tim líp, akorát když z vyjížďky přijedeš totálně odvařenej tak ti to moc nedá.

          0 0
    • Smazaný účet  

      Záleží na stylu jízdy, rozsahu převodů atd. Např mít na převodníku jen 2 placky je pro začátečníka mnohem obtížnější než tam mít 3.

      Šlapat kadencně – shodit to o pár převodů dolů a šlapat rychleji – nebudou tě bolet nohy, posílíš kardiovaskulární systém a srdce a plíce si začnou zvykat na zátěž.

      V kopci bez dlouhých přestávek – pokud možno žádná, protože jak vychladneš, je těžké znovu nasednout.

      A úplně posledni rada na konec – nezačínat jezdit v kopcích, ale jezdit to, na co máš. Začni na rovince a dodržuj pravidelnost. Denně alespoň 60min, o víkendu 90min. Tak, abys nemusel pořád odpočívat, každých 20 minut odpočívat nemá žádný smysl.

      Taky je otázka, proč odpočíváš – jestli nedávají nohy nebo plíce …?

      0 0
      • Menfis  

        Kolo jsem přidal výše. Já nevím, spíš ty nohy prostě už nemůžu šlapat. A kadenčně to šlapu, protože po chvilce jsem na převodník: 22, kazeta: 34z a lehčí není.

        0 0
      • Menfis  

        Kolo jsem přidal výše. Já nevím, spíš ty nohy prostě už nemůžu šlapat. A kadenčně to šlapu, protože po chvilce jsem na převodník: 22, kazeta: 34z a lehčí není.

        0 0
        • Smazaný účet  

          Až budou bolet nohy, dej lehčí převod a snižuj, dokud to nebude snazší.

          A určitě bych nezačínal s cyklistikou v kopcích.

          Platí výše zmíněné – jezdit pravidelně, pravidelný pohyb, ideálně cyklistiku kombinovat s jinými sporty.

          Pokud budeš jezdit jen o víkendu nebo párkrát si vyjedeš, budeš mít problémy pořád …

          Když neujedeš 30km, tak si dej 20km nebo 15km a navyšuj – každý týden třeba 2km …

          0 0
          • Menfis  

            Když ono je to u nás takový, že pokud nechci jezdit jen tam a zpátky po cyklostezce podél Labe, tak kamkoli chceš jet musíš nejdřív do kopce. A abych pravdu řekl, mně to do toho kopce i baví víc než po té rovině, mám pak pocit, že jsem něco dokázal.

            0 0
            • Japhy  

              Aussig? Z ježdění podle Labe by mi asi praskla cévka a musel bych tahat nohu, je hřích nechat ladem takový krásný terénky co v okolí jsou. A ono to zas takový peklo vyšlápnout neni, dokud jsem bydlel v Krásňáku, stačilo těch pár set metrů do Žežic a pak už si člověk jen tak zvlněně krouží kam ho napadne. Má to výhodu že když se utavíš, domů je to vždycky z kopce.

              0 0
              • Menfis  

                Skoro, dále po proudu … Tetschen. Ano ikdyž je člověk v cíli unavený, domů se sjede dobře.

                0 0
                • Japhy  

                  No tak obráceně, třeba přes Javory. Já když si nedám během švihu aspoň Lovoš, Milešovku (většinou teda jen travers kolem a zburácet po červený) nebo Košťálov, jsem poněkud nesvůj, že nemám splněné metry. :-)

                  0 0
        • babkanakole  

          Osobně mám od letošního roku převody stejné, na 29" kolech. Níž bych nešla, i když občas o tom sním když ze všech sil vyšlapávám po dlouhém stoupání nějaký prudký svah. Ale když šlapu 22×34, je to skoro na hranici toho, slézt a tlačit. Už jsem to tu psala jinde – zrovna minulou sobotu jsem v prudším stoupání nemohla předjet rodinku s kočárkem, co šli totéž pěšky, musela jsem počkat, až to zase půjde do „normálního“ kopce.

          Problém je ten, že na ty kopce momentálně nemáš. Může to být čistě jen o tom, že ti chybí fyzička specificky potřebná pro cyklistiku, nemusíš na tom být špatně obecně.

          Mě osobně trvalo skoro poslední dva roky, než kopce začínám dávat podle svých představ – tedy jedu, a nekončím úplně na hadry. Pokud nejedu jen prudké kopce stylem nahoru a dolů, můžu si svoje pohodové tempo držet celý den. Samozřejmě, tohle tempo bude někde úplně jinde než u lidí, co jsou na tom výkonnostně někde zcela jinde, a pravděpodobně i naprosto jinde, než bude za rok to tvoje. Na tvém místě bych, pokud to jen trochu jde, dala minimálně tři neděle až měsíc opravdu rovinatého terénu, jen prodlužovala dobu jízdy – ve tvém věku ta fyzička půjde nahoru rychle. Pak přihoď občasný kopeček, a na konci léta se ukaž :)

          0 0
        • jonti  

          Chyba je, ze jsi na cilovem prevodu 22/34 az po chvilce. Nejdriv se zadres na prevodu a rychlosti, kterou dokazes udrzet minutu a potom dalsich 10 minut umiras. Rozumnejsi je i ten zacatek jet pomaleji nez muzes, idealni je drzet cely kopec stejne tempo.

          0 0
          • Japhy  

            Jsem parodie na sportovce, ale i tak jsem nikdy nechápal takový ty výletnický sprintery a následný vydejchávače, i s plnou polní do kopce jsem prostě nasadil tempo, který šlo dlouhodobě udejchat a prostě funět a funět dokud člověk není nahoře. Utavit se krouťákem v červenejch číslech umí každej. Ukroutit si nohy na kašpárka taky. Ale najít to pravý ořechový někde mezi, to chce fištróna. ;-)

            0 0
            • jandoo  

              Zvlášť když máš jednopřevodník a vzadu na kazetě skoky jak prase :-D

              0 0
          • Pavel  

            Přesně tak. Lepší je dole zařadit převod takový, na který pak v konstantním tempu vyjedu celý kopec.

            0 0
        • Jakobo  

          Sice nevim jak prudky ten kopec je, ale zaradit nejlehsi taky neni zadna vyhra. Podvedome te to nuti tocit vysoke kadence, porotoze mas pocit, ze stojis na miste. Vysoke kadence jsou ubijejici. Nedivim se, ze to dyl jak 10 min nedas a zastavujes. Zkus priste slapat vice silove. Na asfaltu ti musi stacit stredni pila na vse, vzadu treba druhy nejlehci. Nejmensi pila je, aspon pro me, fakt nouzovka do nejakych specialnich situaci. Imho jedno jestli ses zacatecnik nebo jezdis casto.

          0 0
          • Menfis  

            Jo vysoká kadence při malé rychlosti je trošku opruz, i já jsem si jako slečna už říkal, jestli bych to rychleji nevytlačil. :D

            Nicméně, vyjet myslíš v sedle nebo ve stoje?

            0 0
            • Jakobo  

              V delsim stoupani zustan sedet. Ze sedla pouze kratky a hooodne prudky kopec nebo pokud mas kratky stoupak a nechces pehazovat pres cely rozsah kazety. Samozrejme protahnout si nohy postavenim muze pomoct.

              Jeste me napada jakou mas geometrii. Ono treba pokud jsi na kole shrbeny, slapes za sebe, nebo jakkoliv spatny posed, to se neda s zadnou fyzickou. Mel bys mit ruce prirozene natazene dopredu, sedlo posunute tak, abys slapal trochu pred sebe, hlavu pokud nezaklonis spis smerem k vozovce, ale ne zase kolmo dolu, nohy dostatecne natazene v dolni uvrati. Je to laicky recene, ale jsi zacatecnik, nema cenu psat neco o uhlech apod. Pokud te boli v zadech a skoro stojis na miste muze byt na vine i posed.

              0 0
              • Janes  

                Jeste me napada jakou mas geometrii.....

                Ano, na ladění posedu bych se zaměřil primárně. Mně třeba pomohlo k dobrému pocitu na 29ce použití bezoffsetové sedlovky, rovnějších řidítek a delšího představce, nebo-li celkové posunutí dopředu, abych na tom neseděl jako babka s nůší…jen to holt stojí nějaké peníze

                0 0
            • babkanakole  

              Ještě za nás slabší, co na kašpárka jezdíme často:

              Jeď to v sedle, a neřeš rychlost, ale kadenci. Šlapej si pocitově zhruba stejně ať jedeš po rovině nebo do kopce, a jen si podřaď kdykoli začínáš cítit, že zabíráš víc než zdrávo, nebo bys polevil v kadenci. Sice je rozumné to udělat dřív, ale pokud začínáš, možná nebudeš mít odhad jak zařadit, a můžeš lovit zbytečně odpovídající převod. Pak je lepší podřadit ve chvíli, kdy začínáš cítit, že už to přestává být ono.

              Ty budeš ještě mít v pořádku kolena a nohy bys měl mít o dost silnější než já. Takže můžeš taky zkusit pravidelně pár otáček ve stejném tempu zabrat silněji, a pak zase na chvíli povolit, a takhle to dělat celý kopec.

              Na sedle se taky zkus prostřídat – chvíli být trochu víc vpředu a chvíli vzadu, budou se ti zapojovat jiné svaly na nohách. Mimo jiné tím taky lépe poznáš, jestli bys s tím sedlem neměl hýbnout dopředu nebo dozadu, pokud ti něco z toho bude výrazně víc vyhovovat.

              V dlouhém kopci se klidně na malou chvilku postav, a pak zase sedni zpátky. Opět kvůli tomu, že zatížíš trochu jiné svaly než ze sedla.

              0 0
              • Finidi  

                S tou stejnou kadencí na rovině a ve stoupání… nevím, nevím…

                Jezdím silnici a po rovině točím 90–100rpm, ale nedovedu si představit, že bych na tuhle kadenci mlátil i do několika km stoupání, třeba na Lysou hrou … tam mi to prostě padá někde mezi 60–70rpm, stojky pak jsou někde nad 50rpm.

                Nicméně, jak psal někdo výše… Ideální je nasadit nějaké pohodové, vyhovující tempo, které se dá vydržet celý kopec. Není nic horšího než se podlehnout pocitu síly a dostatku energie v prvních stovkách metrů a pálit „přes čáru“, protože pak síly rychle dojdou a zbytek kopce si člověk ani neužije, páč [grammar nazis čti poněvadž] to začne hodně bolet, přichází krize a ve finále výjezd trvá déle než při stabilním tempu. A jako bonus rozsekané nohy.

                0 0
                • Rowdy  

                  Pokud musíš v kopci snižovat kadenci, dost možná ti chybí lehké převody. Jet kopce silově může být lákavé, člověk se tolik nezadýchává a tak to působí elegantně. Potíž pak typicky přichází za nějaký čas. Nebo bude problém výkon zopakovat další den.

                  0 0
                  • novas752  

                    Já teda do kopce taky nešlapu 90rpm jak po rovině. Spíš tak 70–80.

                    0 0
                    • Rowdy  

                      Já to většinou mám stejně. Ale když se snažím jet rychle, jedu spíš k 90. Nebo když jedu dlouhou a nechci se odrovnat, tak taky točím. Cokoli pod 70 už ale beru jako moc silové, nebo se prostě flákám.

                      0 0
                    • Smazaný účet  

                      Taky záleží na tom kopci. Když jedu na nějaký 600m+ vrchol s pořádaným sklonem, tak tam prostě hodím to nejlehčí, co mám a jedu s kadencí 100+.

                      Nevýhoda je ta, že to pak člověk jede dlouho a ta rychlost taky nic moc – vlečeš se třeba jen rychlostí 9km/h.

                      Ale nic nebolí a po zdolání stoupání necítíš únavu. Pokud chce někdo primárně jen hltat výškové metry, tak je to ideální způsob jízdy …

                      0 0
                • Smazaný účet  

                  Tak když si zařadíš lehčí převod, v kopci uděláš i 100+ kadenci. Ale to záleží na tom, co a hlavně jak chce člověk jezdit.

                  Pokud jedeš ve stoupání na 60ot/min, tak jedeš hodně silově a pro kolena je to zbytečná zátěž …

                  Ta kadence už klesá tak nízko, že i s nižším převodem bys udělal stejnou rychlost, ale mnohem efektivněji.

                  0 0
                  • babkanakole  

                    Hlavně se tady bavíme o začátečníkovi, co asi kadence 100+ točit nebude.

                    0 0
                    • Menfis  

                      Což o to, já bych točil. Ale jak dlouho. :D

                      0 0
                    • Smazaný účet  

                      Tak ono většina tady zmíněného je trochu mimo, ale nehraje roli to, jestli začátečník nebo někdo pokročilý. 100 kadenci na ty opravdu lehké převody snad udělá i začátečník a není to žádná alchymie. Mnohem větší problém jsou ty celoživotní, špatné návyky šlapání, takže to člověk dělá automaticky aniž by si to uvědomil nebo nad tím přemýšlel.

                      0 0
                      • Martin  

                        O tom bych pochyboval. Začátečník nejsem, ale točit stovkou se mi nepovedlo ani v dobách nejlepší kondičky. Někdo je prostě víc silový typ.

                        0 0
            • ronda  

              Sice bys to možná rychleji šel, než jel – ale chodil bys to pak už pořád. Výkonnost v trafice nekoupíš, samo se to odnikud nevykouzlí, takže začneš tím, že pojedeš pomaleji než bys šel, ale když to nebudeš flákat, za nějaký čas začneš postupně zrychlovat a řadit těžší.

              0 0
    • Vrci  

      Nepíšeš nic o pití. V tomhle počasí je důležité pít. A nepít jen čistou vodu.

      0 0
      • Menfis  

        V tomhle nemám přehled … vozím 2×0.5L šťávy.

        0 0
        • Namtos  

          Šťáva ti nic nedá – voz radši víc naředěný iontový nápoj…

          0 0
          • pekoss  

            Ja naberu vodu z potoka do camelu a frcim dal, iontove napoje v lese moc nerostou :-)

            0 0
            • ronda  

              Na delsi streky sebou vozim v male plastove flasticce porci sragorky akorat do bidonu. Takze klidne vodu ze studanky a je z toho iontak.

              0 0
    • JendaH  

      musím chvilku orazit, napít se

      Tohle mi přijde špatně, pít bys asi měl průběžně.

      Osobně mám tento problém taky a už jsem se tu na to chtěl zeptat :) – dokážu jet tak 2–3 hodiny a pak už nemůžu a musím si sednout a odpočinout. A pak za nějakou dobu zase a stále častěji. Asi to bude způsobené tím, že většinu toho najedu na krátkých trasách (do práce a zpět), tak nejsem zvyklý. Ale nevím co s tím. (jestli stačí „prostě jezdit“)

      0 0
      • Jakobo  

        Kolik to mas do prace? Imho to me uplne nejvic posunulo, sveho casu jsem to mel 16 km jednu cestu a jezdil jsem celorocne. Ted to je jenom 8 km, to je hoodne na pohodu a min bych uz dojizdet nechtel. Ale i tech 8 km neco da, 16 km tam a zpet.

        0 0
        • JendaH  

          Kolik to mas do prace?

          6–7 km jednu cestu, takže nic moc, no.

          0 0
          • Jakobo  

            To je jeste dobre. Pokud to neni uplna rovina a za den mas aspon 200–300 m prevyseni. A taly pokud jezdis pocive celorocne. A nemas E kolo :-)

            0 0
          • oberleutnant Weiss  

            Tak do práce je to 6–7, protože kdo by vstával o hodinu dřív, tomu rozumím, ale co ti brání si po práci vyvětrat hlavu a natáhnout si to na 50 – 70 – a jednou za čas třeba 100?-)

            0 0
          • Smazaný účet  

            Co mu bráni to ráno namotat na 20 a odpoledne podle nálady.

            0 0
    • Menfis  

      Tady ještě pár příkladů, nemám se čím chlubit jen pro příklad třeba je to moc.

      0 0
      • Espen  

        Dělal si nějaký sport od dětství? Prostě 3–4 týdně trénink + o víkendu zápas. Nemáš přes 20 průměr ani s kopce člověče.

        0 0
        • Menfis  

          Kolektivní sport jde mimo mě, nebaví mě to. Chápu, že bez trasy nevíš kudy to Z kopce vedlo.

          0 0
          • Espen  

            To S vidím taky, už to opravit nejde.

            0 0
            • Menfis  

              Neřeš, ty trasy jsou tedy dole. Ano vím, že takto by to žádný soudný člověk nejel, já podruhé taky ne.

              0 0
      • babkanakole  

        Dej gpx soubor, protože tady spíš vidím problém ve zvolené trase. Jestli vidím dobře, tak ten Chlum bude mít místy 20% stoupání a víc – což je na začátek absolutně špatně.

        Podle těch obrázků to chce zatím jezdit z domova do servisu :)

        0 0
        • Jakobo  

          Jeden kamarad taky jezdi zoufale pomalu, nechapu to. Fyzicku ma dobrou, kolo taky. Druhy zase na zacatku slape jak o zivot a po hodine je na dne. Totez na bezkach. U obou je imho hlavni problem v hlave. Taky nevim, co cekat od anonymniho BF, chtelo by to vyjet s nekym, kdo me uz neco najezdeno a bud jej usmerni nebo nakopne k vyssim vykonum. Takhle na dalku se to fakt neda. Navic jak jsem uz psal, mozna ma naprosto nevhodny posed.

          0 0
        • Menfis  

          To asi nejsem schopný udělat – nevím jak.

          0 0
          • Jakobo  

            Mozna se zbytecne stresujes. Pokud jezdis teprve kratce a nikdy predtim jsi nejezdil. Jezdi pro zacatek tak, at se ti to hlavne nezprotivy. Pokud mas kde tak nech si od nekoho zkuseneho zkontrolovat posed, at nejezdis shrbeny. Dale prestan tocit ty ultralehke prevody, zkus tezsi prevod na prostredni pile a vzadu nejvys 2. nebo v nouzi 1. nejvetsi kolecko. Na asfaltu to musi stacit v jakemkoliv stoupaku. Na konci leta uvidis.

            0 0
            • Menfis  

              Mě stresuje, že si neumím vybrat trasy mimo asfalt. Al díky za tip. Posed mi asi nikdo nezkontroluje, nevím kde a kdo by mohl.

              0 0
              • oberleutnant Weiss  

                Chceš říct, že ty tři příklady výše jsou komplet po asfaltu? To máš zřejmě přidřenou brzdu, ne-li obě, ne?

                0 0
                • Menfis  

                  ne a ne

                  0 0
                • Menfis  

                  Je mi uplně jasný že 90% místních by to zajela s průměrem 20km/h, takže se na to mám podle tebe vykašlat protože je to podle tebe naprostá hanba a ostuda? Dík

                  0 0
                  • oberleutnant Weiss  

                    To si nemyslím a nikde jsem to ani nepsal. Jen jsem si holt asi blbě vysvětlil tvé vyjádření „neumím vybrat trasy mimo asfalt“. Jinak ti přeju, ať se ti daří postupně se zlepšovat, a stejně jako spousta jiných si myslím, že není dobře hned od začátku lámat krpály kolem 20%, obzvláště když ti to dělá takové problémy, jak popisuješ, toť vše…

                    0 0
                    • Menfis  

                      Tu průměrnou rychlost dost sráží úseky kde jsem to v lese tlačil, nebo naopak dojel ke krpálu který si netroufl sjet na kole a slezl. Prostě neumím si zatím vybrat trasu. Asi jsem to napsal zmatečně, zkusím to tedy napravit. Chtěl bych jezdit po asfaltkách co nejméně, ale většinou to skončí tak, že mou vybraná turistická cesta vede vyloženě pro pěší.

                      0 0
                      • t29  

                        Plánuj jízdu po asfaltu nahoru a po pěšinách dolů.

                        0 0
                      • novas752  

                        Si stáhni Stravu, najdi si nějakej segment v přijatelnym terénu, koukni se na lidi co tam jsou na prvních příčkách (ti to tam maj nejspíš najetý = oblast znají) a koukni se kudy jezdívaj. Mapy lesních cest jsou často nanic, některé hezké cesty tam vůbec nejsou a naopak to co tam vyznačeno je může být na mačetu.

                        Taky strava heatmapa je na tohle dobrá, tam je krásně vidět kudy se jezdí a kudy ne. Takovym fíglem se to dá překrýt přes mapy.cz a to pak máš ultimátní plánovací podklady.

                        0 0
                        • xtonda  

                          Bacha na to, trasa co se hodně jezdí může taky být trať nějakého enduro závodu. A občas je na pěst i značená cyklotrasa.

                          0 0
                        • JDF  

                          A ten fígl překrytí s mapy.cz?

                          0 0
                  • Smazaný účet  

                    Protože 90% místních když začínali jezdit, tak jezdili tolik, kolik dokázali.Není umění vyjet pár kopců rychle, ale je umění to dokázat i druhý den.

                    Jenom by mě tak zajímalo, co sis zatím z této diskuze odnesl a jak s tím hodláš naložit.

                    0 0
                    • MartyM  

                      přesně, to by mě taky zajímalo…

                      0 0
                    • Menfis  

                      Tak abych to vypsal, že jste tady jen neplýtvali časem, nevyhovujíci škrtněte… :D

                      • lépe plánovat trasy vzhledem k fyzičce – menší stoupání
                      • do kopců zkusit jet na střed. převodník kazeta druhý/největší kolečko
                      • když nepůjde, plynule vyjet na nejlehčí
                      • vykašlat se na ostatní, jezdit podle sebe
                      • zkusit střídat ze sedla / v sedle
                      • možná častěji pít? vždycky mi ale zásoba vyšla akorát podle plánu co jsem si dal
                      • pěšiny lesem voli jako zpátečku z kopce dolů, ne obráceně
                      • nejezdit napříč vrstevnicema – zkusit jezdit delší, ale po vrstevnicích se zajížďkou
                      0 0
              • novas752  

                I to se dá naučit, je to jen a jen o tréninku. Jak nohou tak čtení v mapách. :)

                0 0
        • Menfis  

          tak asi takto, jestli to je cos chtela

          https://uloz.to/…dc-chlum-gpx

          https://uloz.to/…c-sokoli-gpx

          0 0
          • babkanakole  

            Ty trasy, pokud už nemáš něco naježděno, moc vhodné nejsou, vybíráš ta nejprudší stoupání :)

            Mysli na to, že je lepší si zajet (a to poměrně dost daleko) a ten kopec tím trochu vyhladit, než to drtit napříč přes vrstevnice. V okolí Děčína to nebudeš mít ideální, ale fakt další víkend spíš zkus delší a pozvolnější trasu. Až pokud ti tohle nebude dělat problém, můžeš zkusit něco většího.

            0 0
            • Menfis  

              Ty trasy ne že nebyly moc vhodné, ale pokud se na ně podíváš pozorněji tak uvidíš, že jsem udělal dvě kraviny. cestou na Sok. vrch z Jedlky do Ovesné po zelené – pěší naučná stezka,(listí/pří­kré stoupání) kde jsem musel častěji tlačit, ale to jsem zjistil až v lese a nechtělo se mi zpět. A z Chlumu po žluté jsem to taky zvoral a jel lesem vyšlapanou pěšinou. Mně ježdění po silnici moc neláká, chci lesem a neumím si vybrat trasu :/

              0 0
              • babkanakole  

                Použij pro plánování tohle

                Edit: vyber „Fastbike-lowtrafic“, to by tě mělo hnát spíš na asfaltky. Trasu můžeš popotáhnout tak, aby to šlo spíš zajížďkou než prudkým kopcem.

                0 0
                • Menfis  

                  Zkusím, mně to víc láká na ty lesní/polní cesty než asfalt. Jen poznat co je sjízdné.

                  0 0
                  • Espen  

                    Já bych teď ze začátku taky spíš jezdil nějaký okresky. Bez nájezdu nějakého objemu km to prostě nepůjde.

                    0 0
                  • babkanakole  

                    Nauč se číst mapu a poznat rozdíl mezi pěšinou a polní / lesní cestou. Zrovna na tom odkazu se dá i poznat, co to má za povrch, pokud je to v datech.

                    Protože mě letmý pohled na mapu i bez těch detailů jasně naznačil, kudy ses to vydal.

                    Snad nechceš říct, že máš orientační smysl a schopnost číst mapy horší než ženská?

                    0 0
                    • Menfis  

                      A jak jsi to poznala. Ty čárkované cesty jsou pěšiny to asi chápu, nebo kam jsi vkládala ten gpx soubor?

                      0 0
                      • babkanakole  

                        Použij cokoli s vrstevnicemi. Jak mapy.cz (turistická), tak i mtbmap.cz, co se dá nastavit na tom odkazu, tohle splňují. Prozkoumej u každé z nich legendu, a zjisti co která značka cesty znamená. Pěšina je pro tebe vždy riziko, lesní cesta mívá rozlišení kvality, případně na mtbmap.cz bývá i mtb obtížnost. Obojí umí zobrazit i profil trasy, pokud to z vrstevnic nevyčteš sám.

                        Ale tady stačilo podívat se na vzdálenost, cos najel, a bylo jasné kudy jsi to bral. Ten záznam to jen potvrdil. A ta stoupání skutečně nejsou pro začátečníky, a to ani kdyby to byl asfalt. „Jetelnost“ cesty určuje její povrch v kombinaci se stoupáním. Co tu jezdí ostatní neber v této chvíli za měřítko, potřebuješ alespoň jedno z toho ideální – tedy pěšinu jen výjimečně a po rovině, trhák jen krátký a po asfaltu nebo nejhůř po šotolině. Jakmile to trasa nesplní, koukej jinam.

                        0 0
                        • Milan-KV  

                          Mapy.cz můžeš si je hodit offline do mobilu a docela z nich hodně poznáš. Doma si přibližně naplánovat trasu, kouknout kde a kolik nastoupáš. Podle toho si rozložit síly, tempo. Samozřejmě pokud máš nějaký cíl vyjížďky, kde to neznáš.

                          0 0
                          • Menfis  

                            Mapy.cz jsem právě používám, využívám i stopaře pro záznam trasy. Několikrát jsem si ale už naběhl s nesjízdnou cestou. Pravda dosud jsem nedával pozor na vrstevnice a každou pěšinu považoval za použitelnou jak pro cestu do kopce, tak i z kopce.

                            0 0
                            • Milan-KV  

                              To máš pravdu, ne vždycky jsou pěšiny sjízdné. Ale většinou pokud jsou carkovane a vrstevnice hodně u sebe. Dá se počítat s tím že pravděpodobně budeš muset slejzat z kola. Hodil jsem sem obrázek jak to vidím já a co od toho očekávat :D

                              0 0
                              • Menfis  

                                Já jsem si posledně naběhl s tímto, řekl jsem si zelená to bude dobrý a ono ouha. Párkrát jsem musel slézt a i pěšky jsem se zadýchal. Musím dávat pozor.

                                0 0
                                • Milan-KV  

                                  No spíš vybírej neco pozvolnejsiho, 168m na 2.5km nemusí být na začátek úplně ideální.

                                  0 0
                                • pepek  

                                  Že ty si tady děláš srandu? Stěžovat si, že ze startu nevyjedeš 20% kopec?

                                  0 0
                                  • Menfis  

                                    Nerozumím.

                                    1. nebylo to ze startu
                                    2. nedokážu si představit, že by to někdo vyjel, když to byl problém i vytlačit
                                    3. já si sem nepřišel dělat srandu
                                    0 0
                                    • Lišák  

                                      ze startu je myšleno, že jsi začátečník. Ne start trasy.

                                      0 0
                    • Japhy  

                      Který že mapy mají spolehlivou kategorizaci typů cest? To jestli je silně nebo slabě čárkovaná vůbec nic nevypovídá o skutečném stavu. Neznám vydavatele, u kterého jsem se při porovnání naplánované trasy a reality nikdy nespálil. Prostě si budovat katalog tras a k těm potom přidávat různé alternativy. To že člověk občas tlačí, vrací se, je zešlehanej od ostružin a špačkuje k bajkování prostě patří.

                      0 0
                      • danielh  

                        +1

                        0 0
                      • ronda  

                        Navíc – bajker nikdy nebloudí. Objevuje nové cesty !

                        0 0
                      • JendaH  

                        Nejlepší je používat OpenStreetMap a když jedeš po cestě, kde klasifikace hrubě nesedí, tak ji hned změnit.

                        0 0
                        • Menfis  

                          To je nějaká aplikace nebo jen na netu v prohlížeči? Promiň za možná stupidní dotaz…

                          0 0
                          • JendaH  

                            To je projekt, něco jako Wikipedie, ale pro mapy. Má to rozhraní prohlížečové, existuje z toho hromada různých map pro Garmin, na mobil OsmAnd, na počítač GpsPrune a pro úpravy jOSM.

                            0 0
                        • Japhy  

                          To už mi jako vystudovanýmu mj. kartografovi moc smrdí prací, byť jsem to od školy neprovozoval. :-) Jsem vcelku spokojený s Topo Czech od českého Garminu, je to odvozené mj. z SM5 a na tu bídu lepší než drátem do oka.

                          Obvykle se naviguju stylem že když mi bude slunce celou cestu svítit na pravý boltec a bude tím směrem něco na pohled sjízdného, prubnu to a dá-li pánbu a baterka v navigaci, pak se nějak uvidí jak zpátky.

                          0 0
                          • Smazaný účet  

                            tak běžný český uživatel normálně očekává mapy s aktualizací nejpozději včera…zadarmo, ovšem :-)

                            0 0
    • bodlak2  

      Tak si zkus tolik nenakládat, míň kopců a případně delší trať.

      0 0
    • snas89  

      Mas cyklocomp s tepakem?

      Pokud ne tak doporucuju poridit.

      Hlavne ze zacatku jezdi spis na volnejsi rezim aby si telo pomalu zvyklo a srdce si zvyklo na zatez (na zacatku sezony treba i chodim na velky tury – 30km denne).

      Jezdi spis lehci prevody a kadenci (opet doporucuju cidlo na kadenci) drz alespon na 80.

      Dulezita ke hlava: kdyz jedes tak mej napameti ze se mas courat a ne jet za kazdym kdo te predjede:)

      A v neposledni rade regenerace!

      Podle me rada vys, ze kazdej den 60 minut bez ohledu na to jestli ses zregenerovanej, je nesmysl (viz kulhavy). Odpocivat se da i aktivne. Ale jestli se budes dlouhodobe pretezovat, tak se jen odpalis.

      Taky je dulezity co jis/pijes.

      Doporucuju zainvestovat do testu laktatovy krivky a tepaku. Pak budes vedet v jakych mezich se pohybovat a rust, ne se nicit

      0 0
      • Menfis  

        Když já tyhle čidla na tep, kadenci apod. nikdy neřešil protože tomu zkrátka nerozumím a musel bych nastudovat nebo se vyptat co a jaké hodnoty jezdit. Jim a piju na co mam zrovna chuť (nedržím žádné díety). Zkoušel jsem to, vydrželo to týden. Já to kolo vždycky bral jako zábavu v domnění, že taky udělám něco pro zdraví, než jen dřepět u PC/TV. Asi od sebe čekám zázraky.

        0 0
        • Pikaču  

          Kolik km si najel za rok 2018?

          0 0
          • Menfis  

            Mozna 150.

            0 0
            • Pikaču  

              No a to je ono. Začátky bolí. Kopce taky. Kopce budou bolet vzdy. Muj prvni rok 190 km( to jsem ani nebyl cyklista), druhy rok 900 km ( to jsem měl kolo na prd). Třetí rok-minuly rok 4000 km ( nove MTB, pak silnicka). Tento rok uz mam 4000 v pulce roku.

              Nicméně k věci. Až ten můj třetí rok ( co jsem něco pořádného začal jezdit a vic se o cyklistiku zajimat) jsem mohl jezdit kopce bez zastavek. Zacal jsem zavodit. Sledovat zlepseni na Stravě atd. Prostě musis jezdit, jezdit, jezdit a zlepšení prijde.

              Když jsem šlapal na Ješted tak jsem musel zastavovat 6×. Teď si honim segmenty, průměrky, závody…

              Až nejedeš letos tak 2000 km uvidíš zlepšení!

              0 0
              • Menfis  

                Ikdyž to tak asi nevyznělo, já od sebe nečekal, že vytáhnu např. 500m převýšení na jeden zátah, ještě při tom stoupání co jsem volil. Taky potřebuju od někoho zkušeného zkouknout posed, protože ikdyž jsem přečetl základní poučky nejsem si jistý a nikojo takovýho nemám.

                Problém je, že jsem sputěživý člověk a mít účet na Stravě asi bych měl nutkání s někým závodit, což by mělo opačný efekt. Něco jsem si z té diskuse tady vzal, viz odrážky co jsem někde výše psal. Zkrátka jsem začátečník amatér a měl bych si to v první řadé přiznat.

                0 0
                • Pikaču  

                  To ze jsi sputezivy je dobry zaklad. Bude te to posouvat, motivovat. Budes taky zklamaný ( pri porovnani) ale vse to te ma motivovat.

                  Záleží co od cyklistiky ocekavas. Pokud jen se projet a pod. Tak nema cenu se hlouběji do toho poustet.

                  Stravu si nainstaluj, uvidis tam progres . Musis jezdit a zlepseni prijde. Zároveň budes koumat posed, frekvencni slapani, regeneraci, výbavu, výsledky tvoje a ostatnich, pak nejaky hobby závod a uvidis. Ale chce to čas, bude to bolet občas a na tohle si pak vzpomenes ze jsi musel v kopci dělat pauzu.

                  Jo a kopce budou bolet vždy a amater budes taky pořád. A stanovit cíle si musis. Kolik toho reálně najdeš za tento rok. Treba 1000–2000 km.

                  0 0
            • Pavel  

              No a problém „vyřešen“! ;-) Až natočíš svou první desítku (nemyslím v jednom roce, celkově), tak ti to bude jezdit už docela dobře.

              Doporučoval bych ti letos brousit jen roviny, abys najezdil nějaký základní objem. 2–3 x v týdnu aspoň hodinu, o víkendech 2 a 4 hodiny (so/ne; a záměrně nepíšu km, ale hodiny), 1 x za týden (ze začátku klidně i o obtýden) si dej místo „roviny“ hodinu v nějakých těch kopcích (hodinu jako celkový čas, ne 4 hodiny roviny a hodinu v kopcích), po „kopcích“ si dej následující den vždy jen hodinu „vyjetí“ po rovině a další den regenerace (tj. žádné kolo/volno) . Jeden den v týdnu si dej napevno regenerační (já míval pondělky), tělo se naučí a zvykne, že v pondělí regeneruje a regenerovat taky i bude.

              Za řekněme tři měsíce si jednou v týdnu dej pár špurtů (rozjeť se na max, 20 s vydrž v maximálce, pak minim 5 minut naprosto volné tempo, aby ti tepovka klesla na co nejméně) a (třeba) tu sobotní dvouhodinovku si „dávej“ v kopcích.

              No a za rok za dva dej vědět. ;-)

              Cyklistika je krásná v tom, že nejde nijak „občůrat“, ty km si prostě musíš na kole odkroutit.

              0 0
              • Bubaaak  

                k poslední větě bych něco dodal, Eeeee, počkej já už nevím

                0 0
        • Jan_UL  

          Tak výraznější zlepšení vlastní výkonnosti logicky vyžaduje alespoň v základních obrysech naplánovaný trénink. Když se pojedu 3× týdně jen tak projet, tak bych od toho očekával nějaké zlepšení, ale žádné zázraky. Z toho, co jsem přečetl výše mě napadá:

          1. tělo se musí cyklistické zátěži přizpůsobit – svaly, šlachy, kardiovaskulární systém atd. To rozhodně není otázka týdnů, ale měsíců a let.
          2. drtit prudké kopce bez nějaké základní výkonnosti povede vždycky k brzké únavě. Lepší jsou méně prudké kopce vytrvalým tempem.
          3. prudší úseky vždy na nejlehčí převod s rozumnou kadencí.
          4. čidla kadence a tepák vyjdou z Číny na pár stovek. Nastudovat k tomu základní informace je otázka pár týdnů. Jezdit se dá i podle citu, ale to spíš dobře funguje u někoho, kdo má něco naježděno, než u začátečníka.
          5. Rovinky k cyklistice patří stejně jako kopce a sjezdy :-).
          0 0
        • snas89  

          „Když já tyhle čidla na tep, kadenci apod. nikdy neřešil protože tomu zkrátka nerozumím a musel bych nastudovat nebo se vyptat co a jaké hodnoty jezdit. Jim a piju na co mam zrovna chuť (nedržím žádné díety). Zkoušel jsem to, vydrželo to týden. Já to kolo vždycky bral jako zábavu v domnění, že taky udělám něco pro zdraví, než jen dřepět u PC/TV. Asi od sebe čekám zázraky.“

          1: není to těžký se naučit základy (např. pojedu vytrvalost, tak nepůjdu s tepem přes 130, spíš to budu držet okolo 120.

          2: test na laktát ti právě pomůže v tom, že ti řeknou jaký máš zóny a jak se včem pohybovat. opět…pro hobíka to není nic těžkýho k naučení: jsou to pro tebe orientační čísla, který můžeš brát plus mínus

          3: stejně už tady v tom vlákně studuješ a načítáš, tak moc nechápu tu stížnost (že se ti k tomu nechce víc načítat…:)

          4: jestli máš zrovna (pořád) chuť na kolu a hambáče z fastfoodu, tak toho tělu moc nedáváš (opět jen příklad).

          Jestli máš nic moc životosprávu, tak stačí opravdu málo. Viz. paretovo pravidlo: z 20% úsilím se dosáhne až 80% výsledku. Tzn. např. stačí se nepřežírat, nepít kolu a limonády po litrech.

          5: záměru nesedět před tv si cením:)

          Tak k sobě přistupuj s ohledem a jezdi tak, aby tě to pořád bavilo.

          (jedním důležitým parametrem úspěchu je být odolným vůči neúspěchu a konstruktivní kritice).

          Jestli se budeš sdírat a budeš n sebe zbytečně tvrdej, tak ti akorát odejde tělo, budeš unavenej a z kola zpruzenej.

          A pak si sedneš právě k tý tv.

          0 0
          • Menfis  

            No já se na to ještě podívám. S tou stravou (jidlem), jim normalni varene jidlo, fastfood si taky nekdy dam ale treba 1×, 2× do mesice. Colu apod. moc nepiju prilis bublinek mi nedela dobre. Zatim jsem z vyjizdek unaveny byl, ale ne tak ze bych doma odpadl do gauce nebo druhy den nemohl chodit.

            Ty testy na nejaky ten laktat se delaji v nemcnici? Neni to takove to jak je clovek pod zatezi a oni vidi kdy uz nemuze?

            Mam jeste otazku, je to tedy OT jak prase … stava se mi ze pri jizde asi klepnu cas od casu vnitrni stranou kolena o horni ramovou trubku a mam trosku modrinu na koleni, tezko rict jestli mam krivou nohu (ortopeda jsem nenavstivil) nebo si nedavam pozor. Mam to vic na prave nez leve noze. Nesetkal jste se s tim nekdo?

            0 0
            • Espen  

              To klepání nohou do horní rámovky způsobuje nejspíše to, že máš pinďu v gatích doleva a aby sis ho nepřisedával, sedíš na sedle trochu víc vlevo, proto si pravím stehnem blíže rámu. Taky škrtám občas pravou nohou, levou nee :-D.

              0 0
              • Menfis  

                Tvl to snad neeeee :D Pinďu jsi odhadl dobře no.

                0 0
              • pekoss  

                To je docela zajimave, zrovna vcera jsem si vsiml, ze na kole sedim trochu nahnuty doleva, ze nemam moc v ose predstavec a predni kolo, myslel jsem, ze mam nakrivo riditka, ale mozna to bude tim, ze mam pindu v leve nohavici :-)

                0 0
        • Milan-KV  

          Stačí hlídat tempo, je jasný, že když už se zadejcháváš, máš vysokej tep, tak pravděpodobně brzo odpadneš.

          0 0
    • mr.antik  

      Odpočivst se nauč za jízdy, po výjezdu je zpravidla sjezd či rovinka :-)

      0 0
      • babkanakole  

        Ne u toho, co dával za jízdy.

        0 0
      • Menfis  

        No ja z kopců většinou zařadím težší převod a přišlápnu si abych se jen nevezl, takže taky špatně?

        0 0
        • Bubaaak  

          asi nemáš potřebu odpočívat na kopci jak tazatel, nebo se pletu ?

          Aha, ty si tazatel, takže vyjedeš na kopec, odpočíváš, pak to napálíš z kopce, opět odpočíváš, pak zas do kopce?

          V Praze máme semafory, ideální pro tvůj styl jízdy

          0 0
          • Menfis  

            Bubaku? Teď nechápu. Tazatel = já

            0 0
            • Bubaaak  

              viz edit

              0 0
              • Menfis  

                Ok, ne přesně tak jak si představuješ. Třeba rovina-kopec dolu ano. Ale do kopce – z kopce, dolu nešlapu.

                Semafory znám, u nás jsou taky.

                0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.