POMOC - Zvuky na lehkých převodech

59 nepřečtených
  • rf

    Zase ty zvuky… Myslel jsem si, že si už umím se zvuky na kole poradit a bum jsem v koncích. Začalo to z ničeho nic. Zvuk popsatelný snad jako vrzání, se ozývá pouze při šlapání do kopce, pouze na prostředním a malém tácu a pouze na pastorcích 5 až 9 (největší). Na velkém tácu to nedělá. Při šlapání ve stoje to dělá. Nejvíc to dělá při nejlehčím převodu do prudkého kopce. Mám full (cannondale Rush) kazeta je XT (1500 km), řetěz XT (500 km) kliky a převodníky XL (6 000 km). Žádný problém s řazením (přehazka+páčky SRAM), nejedná se o projevy vytaženého řetězu, opotřebovaných pastorků nebo táců.

    Zkontroloval jsem a namazal sedlo, sedlovku, rozebral vyčistil a namazal kliky šrouby a převodníky, kazetu , namazal ořech. Zkontroloval jsem upnutí zadního kola. Furt to samé. Myslím, že od rámu to není, dělá to stejně s propedalem nebo bez, při jízdě na velký tác je ticho.

    Zkusím ještě použít jinou kazetu (LX), jiný rychloupínák (možná i jiné zadní kolo) event. i nový řetěz. Nába je Ringlé. Prostě pocitově to jde od zadu.

    Každý nápad nebo zkušenost je vítána, předem všem děkuji.

    • kafac  

      Me tohle delaly kladky na prehazovace. Pri zarazeni urcitejch prevodu je kladna sponovana do strany, a kdyz je spatne namazana tak vrze. Rozdelej kladky a promaz je.

    • pitos  

      Ještě na starém kole mi při jízdě a při propružení zadní stavby cosi vrzalo,dělalo to jen na malém a prostředním převodníku.Přišel jsem nato myslím až za pár dnů,byla to koncovka lanka smyku o rám.Nemyslím že máš stejný problém jen občas to může být úplná ptákovina co tě ani nenapadne:)

      • Tomínos  

        Taky mi to dělalo něco podobnýho, jak se koncovka bovdenu hýbala v navářce tak to vrzalo.

    • rock  

      Takhle se mi projevoval probržděný ráfek před tím, než definitivně praskl. Na Rushi véčka nemáš, ale poškození může být jiného původu. Vyzkoušej alespoň krátké svezení s jiným zadním kolem, tohle se dá ověřit rychle a snadno.

    • McBlacky  

      kromě kladek přehazky bych zkusil dotáhnout kazetu na ořechu. Pokud to nepomůže zkusil bych nasadit jiné zadní kolo a vyzkoušet. Náby Ringlé měly v minulosti dost problémy s ložisky, ale to by se projevovalo zřejmě na všech převodech.

      • rf  

        Kazetu jsem vyčistil, ořech namazal, kazetu dobře dotáhnul – nepomohlo. Zkusím jinou (i konstrukčně) kazetu LX, mohla by se choval spolu s ořechem jinak. Další krok bude jiné zadní kolo. Mám titanový RU možná ho taky zkusím nahradit klasickým shimáňáckým.

    • MlokCZ  

      Podezíral bych i čepy a to především uchycení tlumiče v tom čepu, který se málo otáčí. Ta souvislost s lehkými převody by mohla být v tom, že je používáš pro výjezdu, kdy se výrazně zvýší zatížení zadní stavby a také se na lehkých převodech chová zadní stavba jinak.

      • rf  

        Se zapnutým propedalem a na asfaltu to dělá taky a úplně stejně jako z vypnutým. Čepy bych podezříval jako poslední.

        • MlokCZ  

          Propedal s tím nijak nesouvisí, ten říká jediné, že možná není problém na tlumící části tlumiči, ale ani to není z toho jisté.

          A čepy já bych tedy podezříval úplně jako první při podobných problémech.

          • MlokCZ  

            A samozřejmě zkontrolovat i stav montážní vložek a bushingu.

          • rf  

            Myslel jsem to tak, že pokud se zadní stavba téměř nehýbe (propedal + asfalt) tak přesto vydává tentýž zvuk jako když zadní stavba pruží bez omezení propedalem a v terénu. Navíc po rovině, v drsnějším terénu (z hlediska pružení) to nikdy nedělá. Jen na lehký převod a v záběru.

            Je to jednočep a vcelku masívní. Možná, snad ty čepy u tlumiče…To by znamenalo je rozdělat a namazat? Zatím jsem to nedělal, ale asi to není nic složitého?

            • MlokCZ  

              Já to psal proto, že jsem dost podobný problém řešil na Stereu s jediným rozdílem, že si to sem i cvaklo do toho. Jinak se to chovalo velmi podobně, nejvíc to právě dělalo mimo drsnější terén a to na lehké převody v kopci a kdidně na asfaltu. S tím jak to moc propružovalo to nemělo moc souvislost, dělalo to spodní uchycení tlumiče a byl to dost atypický problém. Montážní vložky byly ještě naprosto ok, ale bylo to nedostatečně ztažené (i při dotažení šroubu skoro na max), protože to bylo u čepu, kde obě strany jsou pevně na rámu a tedy není je možné libovolně stáhnout k sobě. Řešení nakonec bylo velmi jednoduché, přidání jedné desetinkové podložky mezi montážní vložku a rám.

              Jinak čepy tlumiče mohou mít spoustu různých zdrojů, proč dělají neplechu:

              • dostane se někam bordel (až uť už čepů tlumičen ebo u jiných čepů)
              • montážní vložka je opotřebovaná a má v bushingu vůli: tohle je zcela normální u každého fullu a dříve nebo později se to stane a je třeba je občas měnit, čím více se daná montážní vložka otáčí, tím rychleji s bushingem odejde (tedy většina konstrukcí je taková, že jedna montážní vložka tlumiče odchází mnohem častěji než ta druhá díky výrazně většímu pohybu).
              • špatné uchycení montážní vložka, která není fixována dostatečně s rámem a může se pohybovat vůči šroubu (vždy je vnitřní průměr montážní vložky nepatrně větší než průměr šroubu, takže vůle je tam vždy na každém kole a fixaci zajistí až dotažení montážní vložky k něčemu dalšímu (rám/vahadlo).
              • povolený čep a to jakýkoliv, to udělá snadno také problém

              Mazání záleží na konkrétním provedení čepů. U tlumiče se nic nemaže, tam se otáčí montážní vložka v bushingu na sucho, je tomu uzpůsobený povrch.

              Spousta zvuků v čepech (jakýchkoliv) není způsobena samotným otáčením čepu, takže proto často zvuky nijak nesouvisí s tím kolik jde stavba do zdvihu ale jen s tím, jak se nepatrně mění zatížení čepů třeba jen při šlapání.

              • rf  

                Dobrá, díky za rady. Zkusím eliminovat jednu možnost za druhou.

                Osobně si myslím, že může pomoci buď obměna zadního kola nebo kazety nebo řetězu, anebo vyčištění kladek (to by mě nenapadlo). Až pak se podívám na čepy.

                • MlokCZ  

                  Tak jasně, vyměnit zadní kolo bych taky zkusil první, protože to je přeci jen hned hotové.

    • rf  

      Včera jsem, vyměnil kazetu (LX za XT), prohlédl přehazovačku a vyměnil vodící kladky (mám téměř nové z namotané přehazky).Zatím jsem neměl možnost vyzkoušest (dělal jsem to večer).

      Překvapilo mne, jak velké má přehazka vůle. Povodně byla na kole SRAM X.9, kterou jsem po nehodě s klackem musel vyměnit za SRAM X.7,protože v té době nějak nebyla k dispozici X.9 s dlouhým vodítkem. Takže tahle SRAM X.7, kterou mám tak rok (najeto ne více než 4.000 km) má poměrně velké vůle.

      Napadlo mne, zda příčinou těch zvuků nemůže být ta přehazka – co vy na to?

      • kovar  

        těžko. Ještě zvuky může vydávat na klikách zalisovaný unašeč převodníků (teda pokud tam je zaliosvaný, nevím jak je to u těch klik)

        • rf  

          Sorry, ale nechápu souvislost klik s přehazovačkou.

          • kovar  

            tím „težko“ jako chci říct, že přehazovačkou to asi nebude

            • rf  

              Ach tak. Já jen, že výše v tomto fóru bylo zmíněno, že někomu vydávaly zvuky nenamazané kladky – od přehazovačky.

              • Rychlej turista  

                Ty ale nevržou. nenamazané kladky poznáš snadno – pískají.

                • rf  

                  Projel jsem to včera – s vyměněnýma kladkama a s jinou kazetou (LX). A nepomohlo to, zvuky přetrvávají.

                  Podezření na přehazku trvá. Zkusím teď sundat přehazku z rámu, vyčistit jí a zkontrolovat. Dále namazat a  zkontrolovat lanko a bovden a namazat.

                  Zároveň zkusím vyměnit zadní kolo.

                  A uvidíme…

                  • rf  

                    Sundal jsem přehazku, vyčistil a namazal bowden a lanko a rovněž jsem namazal (silikonem) vedení bowdenu vnitřkem zadní stavby. Nasadil jsem jiné zadní kolo.

                    A JE KLID!!!

                    Zkusím ještě příležitostně vrátit původní zadní kolo, ale jsem skoro přesvědčen, že vrzal ten bowden a  to nejspíš uvnitř zadní stavby (a to jsou tam z obou stran prachovky).

                    • jecnak  

                      Vzrou ti nejspis kovove koncovky bowdenu jak se trou o ram v uchytech. Dej tam plastove a mas klid a jistotu.

                      • rf  

                        Ne, ne – žádné tam nejsou. Bowden je celý v kuse (od páček až k přehazce) a jen prochází vnitřkem zadní stavby. Vstup a výstup z ní, je opatřen gumovýma prachovkama.

                        Je ale možné, že vrzala kovová koncovka bovdenu v přehazce.

                    • rock  

                      Zkusím ještě příležitostně vrátit původní zadní kolo

                      Dej pak ještě vědět …

      • Medvjedok  

        chcel som ti napisat najprv, ze mam pre teba smutnu spravu, a to ze zvuky nemusia byt z prehazky, ale po 40ke uz kludne aj z kolien… :)) Ale mam pre teba radostnu spravu: kludne to moze byt tou volou v prehadzovacke co popisujes, pretoze n vacsich pastorkoch je napatie v lanku ktore ju ovlada vacsie a tym padom sa ta vola prejavuje viac a preto nemusi bezat retaz po pastorkoch uplne idelane.

        ;)

        • rf  

          Souhlas (s tou přehazkou :-)) je to jedna z možných příčin, které budu postupně eliminovat až se snad nakonec dopátrám pravé příčiny – pak dám vědět.

    • Honza z H  

      Nemáš sjeté převodníky? Jak začnou lepit řetěz, tak to hýbe s vodítkem a drnčí. Malý pomůže otočit, střední vyměnit.

      • rf  

        Já myslím, že ne. Navíc to sice dělá na prostředním a malém převodníku, ale jen na pastorcích 5 až 9(největší). Na malých to nedělá.

        • kovar  

          no tak to může být i unašeč přinýtovaných pastorků na kazetě, spoje na něm vydávájí zvuky docela intenzivně (teda aspoň mi vydával)

          • rf  

            To je i moje podezření a proto jsem zkusil vyměnit kazetu XT (má unašeč) za LX (mám doma a nemá unašeč). Jenže jsem to udělal včera večer a ještě jsem neměl možnost to vyzkoušet.

            Mimochodem, pokud by to bylo tím – co se s tím XT dá udělat?

            • kovar  

              pokud bude vydávat zvuky toto, tak proč by jsi s tím chtěl něco dělat? KDyž víš z čeho ten zvuk pochází a zároveň víš, že to není z něčeho nedotaženého nebo prasklého nebo to není jinak škodlivého, tak ať si to klidně zvučí.

              • rf  

                Ale já nemám zvuky na kole rád, mě to vadí :-))

                • kafac  

                  Nevim proc jsi jako prvni nezkusil ty kladky na prehazce, IMHO to je urco tim, a je to hned…

          • rf  

            Tak se zvuky znovu ozvaly, a myslím, že téměř jistě jdou z kazety. Dokonce (je to kazeta XT 760 11–34) jsem přesvědčen, že to dělají jen ty pastorky, které jsou přinýtovány k unašeči. Nevíte někdo co s tím? Např. to něčím namazat…

      • rf  

        Na druhou stranu, převodníky by už sjetý být mohly (kliky LX), je na nich najeto tak 7 tis. A pokud bych ten malej zkusil otočit  a ono by to přestalo, pak by to asi bylo tím a prostřední by se holt musel vyměnit. Díky zkusím.

    • vysmátej bajker  

      skontrolovat napětí drátů,vyčistit v místě křížení a uložení v nábě.Taky může pomoc vyčistění a máznutí RU.

      • rf  

        Díky, ale jsem celkem přesvědčen (eliminace), že to dělá ta kazeta – ve spojení pastorky a unašeč.

        • pepek  

          Jestli se dají pastorky pohnout vůči sobě, tak to může být dlouhé osazení závěrné matice. Jednou se mi to stalo-osazení bylo o 1mm delší, matice dosedla tím osazením natvrdo a pastorky se „šůchaly“ až se povolily.

    • VanVren  

      Takhle mi to taky vrzalo – utáhnul jsem kazetu na ořechu a je klid.

    • rf  

      Skoro nachlup přesně po roce opět otevírám toto téma. Jedná se o zvuky vycházející od zadního kola, ale jen při převodech: prostřední nebo malý tác a vzadu pastorky 5–9(největší). V podstatě čím lehčí převod, tím hůře. Zvuk bych popsal jako praskání. Eliminoval jsem, kazetu, kliky, lanka bowdeny…dělá to zadní kolo. Je to Mavic 815 a náby Ringlé Flea (24 drátů). Ještě chci vyzkoušet výměnu rychloupínáku A2Z (titanium píšou…)za normální Shimano, čemuž dost věřím. Ale potom už fakt nevím co dál.. Poradíte někdo?

      • rf  

        Ještě doplním zásadní věc, při výměně zadního kola to přestane. A ještě něco – přehazovačka je skoro nová, lanko namazané nové…

        • lukas aka mitro  

          A co patka přehazky, je srovnaná?

          • rf  

            Je, a důkazem je třeba i to, že s jiným zadním kolem to nedělá.

          • rf  

            Včera jsem vyměnil RÚ a zkontroloval patku (je v pořádku). Jsem fakt zvědavej jestli to pomůže.

            Protože když ne, tak asi zkusím nábu a ořech a pak končím, protože už nevím.

            Máte někdo zkušenost s rozborkou náby Ringlé Flea?

            • rf  

              Tak je to z 99% potvrzeno – dělal to titanový RÚ A2Z. Vymenil jsem ho za obyčejný Shimano Deore a zdá se, že je to v pořádku. Sám bych nevěřil…

              • rf  

                Omlouvám se, že s tím pořád obtěžuju, ale rád bych se dopátral přesné příčiny (to že to dělal RÚ je potvrzeno několika vyjížďkami). Zvuky nevytváří RÚ Shimano Deore klasika všech RÚ, ocelový, normální.

                Ten problémový A2Z je z materiálu označovaného jako titánium a jeho konstrukce je ta odlehčená. Zajímalo by mne, co přesně bylo příčinou těch zvuků. Je možné že by se titanová osa RÚ natahovala a tím by vlastně RÚ povoloval? Nebo je to problém konstrukce upínací části? Nejde mi to do hlavy, protože jsem všechny části samozřejmě namazal a nepomohlo to.

      • Lovec_007  

        richarde, zkus ten upínák /mně vrže taky/ a pak dej vědět…

    • rf  

      Tak jsem zase zpátky. Není to RÚ, dělá to dál. Zkusím ještě namazat patku přehazky, šroub atd. a pak snad už jedině něco s nábojem, možná závit spojující ořech s nábou (pokud tam nějaký je). Nemáte někdo zkušenost s Ringlé Flea?

      Fakt je to záhada, po výměně zadní kola to zmizí. Dělá to prakticky na všech převodnících (i když na malém nejvíc), ale na pastorcích jen od 5 do 9 (největší pastorek)a jen v silném tahu např. v prudkém kopci, při lehkém šlapání to nedělá.

      • Člověk a jeho svět  

        Zdravím všechny,

        řeším podobný problém, ale na nové silničce, při jízdě na lehký převod ve stoupání podivné drnčení. Prosím o radu, kde hledat problém – co jsem vyčetl výše – dotáhnout kazetu, namazat kladky (může mi někdo pls. poradit jak), bowdeny? Díky předem.

    • JakubCh  

      Hm, jak jsem byl naposledy na kole, měl jsem něco podobného, takové…jak kdyby vrzání. Jízda do kopce, prostřední a malý tác + velké pastorky. Vyloženě lehounké, tichounké vrznutí. Podezíral jsem řetěz, říkal jsem si, že je čas z něj sundat zbytky výrobního lepícího maziva a aplikovat Chainstar. Ale ono možná ne. Padly tady kladky přehajdy (SRAM X9, model 2005) – ty jsem čistil a dal do nich vazelinu, ve které mám rozmíchaný grafit. Podle otce, bývalého strojaře, by to mělo na tyhle účely být ok. Pokud to je tím, vydrželo to po hříchu málo teda… :(

      Ale pokud budou zvuky dál po namazání řetězu tak vím, co zkontrolovat. Výplet + hlavně konusy a tím utažení pádem kazety jsou v plánu z jiných důvodů…

      • lukas aka mitro  

        s jakou frekvenci to povrzavalo..nemuze to byt trebas kotouc?

        • hs74  

          Nebo koleno?

          • JakubCh  

            Ty ten kotouč, ten by to snad mohl být, ale ten zvuk a to nevypadá.

            Koleno 100% ne, z kovu ho nemám :D

            Vyloženě kovový zvuk, vrzání nenamazaných kovových součástek, slabounké, frekvence shodné, vždycky v jedné fázi záběru. Nemít dobré uši a nabýt tak navečer v těch místech absolutní ticho, ani si toho nevšimnu. Ale jsem do prudkého kopce na lehké převody, nehnal to a vzhledem k tichu si toho všimnul. Nic, zatím máznu řetěz a uvidíme :)

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.