POMOC při výběru kola KOLEM SVĚTA

78 nepřečtených
  • Majlouw

    dobrý den …Prosím o radu …příští rok se chystám do Asie na kole,když to finančně půjde a zdraví dovolí pojedu i dál . Mám toho ve svém životě procestováno hodně ,ale ted bych chtěl cestovat na kole ..Mohli byste mi prosím doporučit kolo co by zvládlo cestu kolem světa co bude dobře servisovatelné a trochu komfortní pro jezdce …navštívil jsem několik cykloshopů a jejich názory se dosti liší někteří doporučili cestovní gravely např . od treku 920 a 520 a jiní , že je lepší nějaká 29 horská s odpruženou vidlicí proti únavě rukou atd ..cesta bude jak silniční tak se silnicím budu chtít i vyhýbat …cesta bude přes Turecko,Iran,Pa­kistan,Indie moje výška 193 váha 95kg …děkuji za pomoc při výběru kola

    • novas752  

      Ber v úvahu i spolehlivost, odpružená vidlice se může porouchat. Ze stejného důvodu se na cestovní kola často používají ocelový rámy – když to praskne, svaří to každej jouda se dvěma autobaterkama někde v tatarstánu.

    • Majlouw  

      ano určitě nechci Carbon jen třeba sedlovku ,ale jinak jak říkáš něco co bude svařitelné a půjde svařit na koleni, právě jedi říkaly také ,že by odpružení nebraly (například ty gravely) a jiní , že ta vidlice něco vydrží no ,ale nerad bych to někde řešil v poušti ,že mám něco s vidlicí ,ale zase ten tlumič co se týče jizdě v terenu je lákavý do pohodlnosti .

    • kamaro  

      Inspirace na kola která toho objela celkem dost:

      Michal a Zuzka – použil bych ale klasické řazení, ne Rohlhoff – https://svjetkolem.wordpress.com/bajky/

      Kuba a Daška – kola více do terénu, ale stále bez odpružené vidlice, pohodlí dohání širokými plášti – http://bikepackingnomads.com/vybaveni/

      Obecně bych volil takto: ocelový rám s pevnou ocelovou vidlicí, řazení nejspíš 1×11 pro jednoduchost, řídítka umožňující více způsobů držení, dobré sedlo, klasické brašny na kvalitním nosiči (váhu rozložit mezi zadní i přední), kola bezdušová (ovšem za podminky seznámení a praktickým vyzkoušením si jejich nahazovaní, opravami a pod.), nábojové dynamo s převodní elektronikou pro nabíjení přes USB.

      Běžně takové kolo v obchodě nekoupíš a personál ti s ním pravděpodobně neporadí, protože s timto nemají zkušenosti (čest výjimkám). Nejlepší je se domluvit s někým kdo se v tom trochu vyzná (kompatibilita jednotlivych dílů a pod.), objednat po dílech a sám pod zkušeným dohledem sestavit. Aby sis to při montáži vyzkoušel, což ti usnadní práci při případných opravách.

      • TK75  

        +na googlu se můžeš podívat na čem jel Jan Žďánský trasu Mladá Boleslav-Tokio

        • Majlouw  

          jj koukal jsem i jsem ho kontaktoval asi před měsícem (neúspěšně) , koukal jsem i na zig zag cykling ,šneka ,balogu aD …myslím , že nejschudnější bude to kolo nechat někoho sestavit.

      • krabica  

        S tím souhlasím, ještě bych asi použil klasické ráfkové brzdy, nebo lankové kotoučovky.

        • kamaro  

          Do ráfkových brzd bych nešel, přeci jen na delší cestě by ráfky mohl probrzdit a řešit někde výměnu ráfků je opruz. Daleko jednodušší je výměna destiček a navíc náhradní destičky jsou malé a nezaberou místo.

          Otázka hydrauliky nebo lankových – osobně bych volil hydrauliky, v podstatě nepotřebují žádný servis a zatím jsem s hydraulikami neřešil žádný problém. Pro případné odvzdušnění stačí dvě stříkačky, kousek hadičky, klíč a trochu oleje. To jsou věci, které stejně použije i na jiné věci, třeba doplňování tmelu do plášťů.

          • Majlouw  

            také mi většinou doporučovali lankové a výměna destiček by neměla být problém …s hydraulikama ještě nemám zkušenost jezdím roky na jednom kole od Rock machinu a ten hydrauliku nemá:)

          • Majlouw  

            také mi většinou doporučovali lankové a výměna destiček by neměla být problém …s hydraulikama ještě nemám zkušenost jezdím roky na jednom kole od Rock machinu a ten hydrauliku nemá:)

      • Majlouw  

        volil by si řešení 1×11 . bude tam dost kopců počítám a velká nálož na kole , myslím,že ten řetěz bude tím hodně namáhanej a malá variace převodů ?

        • billíček1  

          To bych nedělal. Dal bych 3×9 deore a hotovo. Vyzkoušené, odolné, díly dobře dostupné i v nějakých prdelích. Ocelový rám, mechanické kotouče na destičky bs01. Vidlici odpruženou klidně ano, když klekne, jde z ní udělat prostě těžší pevnou.

          • Kalic  

            To jako vážně? Devítka shimano je nejhorší šunt řazení co shimano vymyslelo. Když tak devítka sram nebo desítka shimano.

      • Majlouw  

        A k tomu dynamu : taky jsem na ně koukal a řešil napájení pro mobil s gps atd …ale někde jsem četl , že to má celkem odpor ,máš s tim nějaké zkušenosti?

        • Vilém  

          Za jizdy ten odpor nepoznas. Pri toceni kolem naprazdno to poznas.

        • kamaro  

          Když se snažili to změřit, tak zjistili, že celkové ztráty odpovídají přibližně dvojnásobku výkonu. Mobil to dokáže nabíjet cca 2–3W v závislosti na rychlosti. Takže tě to zpomaluje o cca 5W, což bude nějaký 1km/h.

          Důležité je zvolit vhodné zařízení mezi dynamo a nabíjené zařízení. Já mám vyhlídnutou toto: https://www.igaro.com/

          Dá se k tomu připojit další zdroj, např. solární panel. Problém těchto zařízení s dynamem je ten, že pracují vždy od nějaké rychlosti, která může být v těžším terénu hůře dosažitelná. Při jízdě po cestě je to v pohodě. Drobný solární panel ti v tomto případě pomůže.

          Jinak o porovnání je něco psáno tady: https://www.cyclingabout.com/…bikepacking/

          • Majlouw  

            1km/h ? to je při jízdě 10 h 10 km v deseti dnech 100km a za jeden měsíc 300 km při půl roční cestě 1800km ,ale nadruhou stranu to člověk asi ani nepozná ..:)

          • MichaelSimek  

            5W = 1km/h to asi ne ne?

            • Raf  

              Ty watty při ultra jsou ošidný :D Každopádně by bylo zajímavý to změřit, co udělá s rychlostí (watty) dynamo, pár kilo zátěže navíc atd.

              • atty  

                Někde na stránkách SON (jedny z nejlepších a nejúčinějších) jsem viděl tabulky právě příkonu/výkonu, rychlosti, kdy se čeho dosahuje a taky snad graf „zpomalení“ při té zátěži. Kolem 25–30km/h ty jejich dynama "zpomalovaly, o cca. půl kilometru. Pokud si to dobře pamatuju.

                Na jednu stranu to vypadá jako celkem dost, na druhou mít na dálkový výlet někam do „pustiny“ stálej zdroj nabíjení powerbanky či rovnou navigace, světel apod. – tak se dá půl kiláku asi dobře oželet :)

      • maajkee  

        Pevnou určitě, ale 1×11 na expediční kolo mi přijde Teda děsnej nesmysl. Rozsah a jemnější odstupnovani se na těžký expediční kolo hodí určitě víc. Takže bych dal rozhodně 2×11 klidne i 2×10 když by sehnal komponent tak klidně i 2×9 pro spolehlivost a malou náchylnost pro rozstelovani.

        V případně poruchy presmykace z toho 1×neco udělá hned.

      • orm  

        Souhlas, az na ty plaste. Bezdusove urcite ne. Plaste pro bezduse jsou plaste z vyssich rad, ktere maji jine vlastnosti nez chces po turistickych plastich, jako jsou odolnost a velky najezd. Urcite nechces, kazdy mesic menit zadni plast a nekde v zapadle iranske vesnici nahazovat bezdusaky a vozit si brasnu plnou nahradnich plastu, protoze na asijskem venkove je nesezenes.

        Pro tento ucel se vyrabeji cestovatelske/tu­risticke plaste, jako je schwalbe marathon nebo, muj oblibeny, continental travel contact. Na tech plastich nejedes desitky tisic km bez defektu.

        • kamaro  

          Ano, ale už i Marathon se dělá tubeless… Nedávno jsem na dvou cestovatelských kolech viděl i nějaké Micheliny, z hlediska vzorku podobné Marathonum, také s nápisem tubeless.

          • orm  

            Jsem fanousek bezdusaku, ale i tak bych do toho nesel u cestovatelskeho kola na kterem budes travit mesice nekde mimo zapadni civilizaci. Co ti buzdusaky mohou prinest – ochrana proti defektum bude jen tak dlouho dokud bude fungovat tmel, coz je tak dva tri mesice, pak musis dolevat. Tmel si musis vozit sebou, protoze ho nikde nekoupis. Turisticke plaste jsou odolne samy o sobe diky protidefektove vrstve. Valivy odpor. Ok, to je vyhoda. Lepsi jizdni vlastnosti v terenu diky nizsimu tlaku. Ano, budou, ale za cenu mensi zivotnosti plaste a mechanicke odolnosti, coz podle me neni akceptovatelna ce­na.

            Od cestovatelskych plastu chces hlavne dlouhou zivotnost, minimalne 10000+km, odolnost a spolehlivost, snadnou opravitelnost kdekoliv a kdykoliv. Ostatni parametry, jako jizdni vlastnosti v terenu, jsou podle me podruzne.

            Ja osobne bych sel do dvou cestovatelskych plastu (osobne do travel contactu) s dratenou patkou a jeden skladaci jako nahradni.

    • Jezevec70  

      Takhle jezdí po světě jiní. Třeba tě něco z toho inspiruje: https://www.pbase.com/…/fullyloaded

    • Majlouw  

      Mě v bike centru radotín doporučovali tohodle gravela,ale nikoho koho znám nemá žádné info ani v dalších cykloshopech když jsem se ptal :) jen zbytečně drahá značka ? cca 50 000,–

      • černápole  

        může být, nicméně jak vidíš ve zde vloženýchch galeriích, tak vyjet se dá na na čemkoliv a všecny cesty nakonec vedou do říma

    • BabbaJagga  

      Sice Te neznám, podle příspěvku ale soudím, ze to bude Tvoje první cestování na kole. Nebylo by dobre před tím zkusit něco kratšího, třeba kolem ČR? Aspoň by sis vyzkoušel, jak kolo naložit, jestli vyhovují převody a tak.

      • ˘Ö˘ Krab  

        Tak, tak, alespoň nějaká vlastní zkušenost by se hodila.

      • Majlouw  

        něco naježděno už mám …asi to není tolik jiní tady ale před minulý rok jsem jel z italské neapole do Čech a každý rok udělám kolem 3–4 tisíc km po republice jen hold hledám alternativu kola jelikož moje kolo je 10 let staré a dnes jsou úplně jiná kola a čím více do toho zabředávám tím více informací je a proto se ptám na názory a zkušenosti ostatních bikerů .Navíc si myslim ,že je to hlavně o vůli ,každý rok cestuji po celém světě a trávím třeba v asii 2 měsíce (přítelkyně je vietnamka :) , lezu po horách a snažim se posouvat svou osobní hranici a ted je to tato , je to můj dlouholetý sen ,který nelze každý rok odkládat , tak snad nikoho neurazí …je to něco co si chci dokázat pro sebe aby měla dušička pokoj :)

        • ˘Ö˘ Krab  

          Nenech se zviklat tím, že jsou jiná kola. Prober si sám v sobě, co Ti na stávajícím chybí, nemusíš nijak experimentovat.

        • BabbaJagga  

          A tak to je jiná, potom je moje poznámka zcela mimo mísu :) V tom případě ti přeju šťastnou cestu a krásné zážitky.

        • oddie  

          Ono to tvoje 10 let staré je na takovou cestu dost možná vhodnější než ta „dnes úplně jiná“…

          • Majlouw  

            no taky jsem si řikal,když jsem zkoušel kola tak mi nějak neseděla a říkal jsem si ,že to snad pojedu na tom svým šemíkovi :)

      • koko0925  

        To je zatím nejlepší rada kterou jsi zde dostal. Já osobně jezdím na kole 40 let, ale tůru dám maximálně týdenní a ještě jen se 7 kg po hotelech. Víc by mně už nebavilo. Tak aby jsi to neměl stejný :-)

        Edit: jo píšeš že jezdíš, tak dobrý.

    • Beekeeper  

      Tenle typek jezdi uz na ctvrtem kole a zatim posledni je FAT…

      http://www.bikewanderer.com/the-bike

    • Majlouw  

      můj šemík :)

      • Majlouw  

        fota asi 3 roky zpět:) postarší pán je stále na cestách profesor z itálie co brouzdá světem á moc pěkne záběra jek i na antarktidě moc inspirativní člověk Alberto Salvati na fb

        • Esi  

          Dal bych ještě triatlonová řídítka, v pohodě ti na rovině vykompenzují ztráty toho dynama a máš další uchop kde si ruce odpocinou

          • Majlouw  

            jdu juknout jak vůbec vypadají :)))

            • Esi  

              Toto jsem měl na mysli https://www.decathlon.cz/…8515713.html?…

              • Esi  

                Bude to na mtb samozřejmě vypadat blbě, ale na nějakou dálkovou trasu to na dlouhých rovinách to má podle mě smysl

                • rasto  

                  Úchop za TT rodla je vratký sám od sebe. Nedovedu si představit balancování s plně naloženým expedičním kolem. Nehledě na ničení si zad atd. pro „netrénovaného“ jezdce.

                  2Majlouw: TT rodla nebrat.

                  • Majlouw  

                    Takto úzký úchop opřený s nákladem by byl asi rizikový souhlasím .asi zvolím nějaké motylkova řidítka nebo něco s berany na více možných uchopu

                    • atty  

                      Ty TT nástavce – třeba trošku upravené a v délce optimální, pro co nejpohodlnější opření, vozí opravdu dost dálkových jezdců na silničkách – na originál koze jsou samozřejmě kvůli aeru a optimální pozici vůči dupání do pedálů, na těch dálkovejch kolech je to o tom, že je to další z možných úchopů a že při správné délce a nastavení do toho můžeš optimálně zalehnout a záda trochu odpočívají (respektive ty vzpřimovače, které při normálním úchopu za páky nahoře nebo v obloucích musí tělo držet). Takže špatnej nápad to rozhodně není. Samozřejmě to není na sjezd po šotolině, nebo totálně rozbité silnici, ale na dlouhou rovinu, kde kolo nějakou rychlostí jede a tudíš není nijak vratké a nestabilní.

                      Fakt bych se podíval pořádně na ten thread, případně popis a fotky toho 3T speciálu u Aleše Zavorala – tím, že tyhle dálkové „hrůzy“ jezdí závodně, tak má už asi dobrou představu, co na kole mít a jak, aby ses nezničil za pár dní a nebo Ti něco důležitého nechybělo. On samozřejmě jede 250 i 300km za den, ale ty potřeby, posed a vybavení kola by měly být celkem podobné, nebo se dá alespoň dobře načerpat inspirace.

                      • Majlouw  

                        moc děkuji za skvěléinformace a názor …ted nevím jestli zde nebo na jiném foru mi dával někdo kontakt na petra Mazala a mám s ním pozítří schůzku vPoličce …také ujel cestu kolem svět a denně přes 200 km s naloženým kolem 40 000 km celkem …tak yslím , že také budu mít fajn názor těším se .takže berany s tímhle nástavce…co se týče odpočinku zad určitě to je pro mě zajímavá informace jelikož v b mihulosti jsem měl vyhřezlou plotýnkku a to je můj největší strašák na cestě jelikož když se tovždy skřípne jsem 4 dny nehybnej skoro :))))))))ale s tím se počítá :)

      • kamaro  

        Možná dát pevnou vidlici a přední nosič a vyměnit brašny za lepší (ideálně Ortlieb). Případně pořešit do dynamo.

        • ˘Ö˘ Krab  

          Na pevné vidli bych asi netrval, ale na předním nosiči víceméně ano. Nepromokavé brašny jsou bez debat.

          • kamaro  

            Právě i kvůli těm předním brašnám bych dal pevnou. Je na ni větší výběr nosičů. Prostě se mi nelíbí uchycení čehokoliv přes objímky, nemám v to důvěru.

        • Majlouw  

          ty jo koukám na ty brašny od této značky a vypadají fakt super :))

          • kamaro  

            Kdosi sem dával galerii cestovních kol, když si ty kola prohlídneš tak zjistíš, že drtivá většina kol je vybavena právě brašnami od Ortliebu.

            • Fran-tic  

              mi se líbí zpracováním i sport arsenal teda :)

              • ˘Ö˘ Krab  

                Mám od nich různé, z toho dvoje různě staré velké expediční 312. Jednu jsem dokonce lepil a slepil :-), což mě zpočátku naštvalo (rozlezl se „vf šev“, ale pomohl jsem mu výrazně zacházením a pádem), ale ve výsledku mě víc potěšilo, že to vůbec šlo.

                Dá se s nimi žít.

                P.S. Teď se dívám na web a ve žluté bych si je také nechal líbit, mám jen černé :-(. Po naložení je tedy vždycky ještě vezmu gumicukem (horizontálně) přes, aby pevněji držely u nosiče, jen fabrické uchycení drncavé cesty moc nedává.

                • Jakobo  

                  Ta cerna barva me taky hnete. Pred koupi jsem i psal do SA jestli nemaji nekde zapomenute o generaci starsi, cernostribrne. Ta cerna se na slunku dost ohriva, veci uvnitr jsou teple a cela brasna mekne.

                  Ale zlutou bych taky moc nechtel, ja vim, bezpecnost, ale spis nejakou mene napadnou, pro me ideal olivova zelena. Uz se delsi dobu chystam, ze koupim za par korun malou polni 85, velka uz bude asi moc velka. Na takove obyc tahani.

                  Jinak material brasen u SA vydrzi mene jak Ortlieb, casem se zacne v miste rolovani odirat, ale ten jejich uchyt na nosic je za me lepsi, ta lista a ty masivni haky. Jednoduche a pevne dost. Tak to byvalo u starych brasen kdysi, nez vsichni presli na plast.

              • kamaro  

                Od SA jsme měli pouze expediční, nejprve starší model (tmavě zelené, šité s přelepenými spoji) a poté i novější černé svařované. Ten starší typ moc vodotěsný nebyl, bylo lepší balit do igelitek. Novější svařovaný typ byl o kus lepší, ale po pár výletech se začaly trhat v horní části u zavěšení. Měli jsme ještě starší typ uchycení pouze s háčky, časem jej upravili a jen tam takový ztužující hliníkový profil s hliníkovými háčky. Oproti uchycení Ortliebu je to ještě kus cesty. Ortlieb navíc lépe drží tvar, ale hůře se roluje. Z hlediska životnosti ale zatím vypadá daleko lépe německá konkurence.

            • Bruca  

              Ortliebku City jsem mel ted na vode, vykoupal jsem se petkrat docela slusne vcetne prevrhnute Palavy a v ortliebce sucho. O lodnim vaku jsem to rict nemohl :(

              Brasna byla 4 roky pouzivana a vydrzela sucha.

              SA jsem mival ty obyčejné, ne expedicni, a byla to skoda penez.

              • Jakobo  

                No ja na ceste obcas brasnu SA tak jak je hodim do vody a pod vodou celou umyju od prachu a blata. Normalne tam nenatece, ale jednou se tam trocha vody dostala, blbe zarolovane, chce to prehnout aspon 2× a utahnout prazky.

    • lukas aka mitro  

      Kamos tohle nedavno absolvoval, pak si dal japonsko, jizni ameriku, usa a ted zakoncue vylet v kanade. 27 mesicu a cca 45 tis km. Ma skladane kolo od scalara, cross, mechanicke kotouce. Cestou sem tam problem, neco menene, bo mesicne najede co hodne lidi za rok…cca 2 tis km…

      https://fabricofmankind.wordpress.com

      Zakladem je netahat blbosti…a kolo z jednoduchych dilu…v japonsku mel problem sehnat sram prehazku. Jinde zase 622 rafek…si nevyberes, ale resit se to da…

    • lukas aka mitro  

      Kamos tohle nedavno absolvoval, pak si dal japonsko, jizni ameriku, usa a ted zakoncue vylet v kanade. 27 mesicu a cca 45 tis km. Ma skladane kolo od scalara, cross, mechanicke kotouce. Cestou sem tam problem, neco menene, bo mesicne najede co hodne lidi za rok…cca 2 tis km…

      https://fabricofmankind.wordpress.com

      Zakladem je netahat blbosti…a kolo z jednoduchych dilu…v japonsku mel problem sehnat sram prehazku. Jinde zase 622 rafek…si nevyberes, ale resit se to da…

    • NesmrtelnýKostěj  

      Možná by nebylo od věci hodit sem zamýšlený gearlist, ono totiž bude taky dost záležet jestli povezeš krom sebe ještě dvacet kilo zbytečnej krámů a nebo se vejdeš někam k pěti až sedmi kilům základní váhy.

    • AussigBiker  

      Už jsem si vzpomněl, zkus tu pohledat uživatele Aleš Beranyduc nebo tak nějak. Má tu vlákno, jezdí takový ty dálkový nonstop závody. Jestli si dobře pamatuju, tak se tam hodně věcí rozebíralo, včetně dynama a dobíjení. Nebo si to pamatuju špatně a byl to někdo jinej a jiný vlákno :-)

    • jardalee  

      tady maj peknej zaklad na to kolo https://www.chainreactioncycles.com/…p-prod155475 drzaky na nosic blatniky ocel ,kdyz to prestane prehazovat udelas singla :)

    • Marušák  

      Podle fotek máš expedičku doma:-). Nenech se navézt do gravelů a už vůbec ne krosů, pevných vidlí, pohonů 1× něco apod. Mám kamaráda cestovatele a dle jeho zážitků mám určitou představu… Chápu, že se snažíš využít všechny dostupné zdroje, ale na anonymní rady z BF (včetně mé:-) bych se nespoléhal. Raději bych hledal konkrétní lidi se zkušenostmi. Navíc – myslím, že zkušeností z cest včetně na kole máš dost a tak docela nechápu co chceš právě ty poradit…

      • mrazik62  

        Toto kolo jako expediční? Si na to jen hraje :-) Možná expedice kolem komína. Karbonová vidlice, teleskopická sedlovka, to fakt hodně dlouho vydrží bez údržby někde v pustině.

        Jinak ta fotka bikera někde skoro na poušti je fakt přesvědčující :-)))

        • Romancero  

          A navíc hydrauliky! I za cenu, že mechanické kotoučovky brzdí méně bych je na takovém kole nechťěl… aneb v jednoduchosti je síla. To už si tam rovnou může pořídit di2 řazení. Obchodníci a výrobci nás pěkně oblbují

    • RttB  

      Radou nepřispěji, pač nemám ani páru o tom, co taková cesta vyžaduje.

      Ale za to o to více obdivuji takovéto dobrodruhy a držím palce, ať ti to vše vyjde !

      Jinak za mě byl to byl Al rám, pružinová odpružená vidle, hydrauliky a duše.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.