Pomoc při stavění prvního kola.

138 nepřečtených
  • Denillson

    Zdravím,sorry asi za stupidní dotaz kterých tady je určitě hodně ale rozhodl jsem se že si poskládám kolo a nic moc o tom nevím tak postupně zjištuji co a jak.Tak se chci zeptat zda mi můžete poradit co vše dokoupit a doporučit mi nějaké složení.Jezdit budu občas takže nepotřebuji žádné přestřelené pálky a top komponenty. Zatím jsem vybral tohle.Klidně mi doporučte něco lepšího s čím máte zkušenost,a budu s tím spokojený.Teď bych ale potřeboval jestli by byl někdo tak hodný a doporučil mi zbytek přesmykač jestli ho tedy potřebuji protože vůbec nevím co to je :D,převodník,at­d.Brzdy jsem si našel https://www.cyklodiskont.cz/…-zadni-85261?… a přehazovačku https://www.spoke.cz/sram-x-5-10sp/?… + Nevím jakou středovou osu mohu použít na ten rám.Nevím podle čeho mám hledat.Můžete mi prosím poradit co k tomu budu vše potřebovat aby to bylo spolu vše fungovalo za pomoc budu rád.Děkuji.

    • alinceb  

      Jestli můžu radit, tak si nech kolo poskládat od někoho, kdo tomu rozumí. Výsledek bude funkčně lepší a ještě ušetříš.

      • Denillson  

        To právě nechci.Radši si o tom vše zjistím a poskládám si to sám.Věřím že by to bylo určitě lepší a asi bych ušetřil ale nebylo by to ono a neměl bych z toho takovou radost..Určitě mě chápeš ;) Pro mě je hlavní koupit vše tak ať k sobě pasuje a funguje poskládat už to nějak zvládnu na internetu je návodu spousta.Při nejhorším bych se s někým poradil.

        • scalar  

          Máš dost vlasů?

        • Lister  

          Je otázkou jestli je větší radost skládat kolo (zvláště když o tom nic nevíš a ve výsledku zjistíš že na to abys ho poskládal budeš ještě muset dát dost peněz do speciálního nařádní) nebo je lepší nechat si dle požadavků navrhnout kolo, které jim bude odpovídat a bude pak radost na tom jezdit.

          Když je na internetu spousta návodů, tak si je najdi, přečti a až budeš vědět co je přesmykač, na co je potřebný, až zjistíš, že brzdy budeš muset zkrátit a odvzdušnit, že si k tomu budeš muset tím pádem pořídit i pár náhradních dílů, bez kterých to neuděláš… atd, atd, atd… tak se vrať a začni ještě jednou.

          • kyl  

            Ale víš jakou z toho bude mít radost,když si vše udělá sám.První kolo jsem si koupil v 17 letech hotové.Za dva roky už jsem další skládal a do servisu šel jen jednou kvůli zafrézování úchytu zadní brzdy.

            • Lister  

              Fuj taková potupa jit do servisu. Hrdí bajkéři jezdí s křivou zadní brzdou.

              • kyl  

                Tak flexou bych to srovnal taky.

                • Tomas S2  

                  Tak to ani náhodou… :-) ta fréza vypadá takto: https://www.global-sport.cz/…zadni%5B1%5D?…

                  A bez ní nemáš šanci to udělat dobře.

                  • Filippo  

                    Přesně tak. Ale pro domácí stavitele je lepší si to nechat zafrézovat rovnou při koupi rámu u prodejce.

                    • krabica  

                      Nebo koupit rám, kde už je to z výroby ofrézované.

                      • Tomas S2  

                        99% procent rámů to má dnes v pohodě, tahle operace je spíš vyjímečná (ale před cca 10ti lety to bylo jinak). Reagoval jsem na to zarovnám si to „zarovnám si to flexou“… Pokud si někdo chce stavět kolo, tak celkem to není taková věda, samozřejmě musíš vědět poměrně dost informací ohledně kompatibility komponentů. Dnes je to jednodužší o to, že si koupíš zapletený kola, dříve se vše zaplétalo ručně. Další věci jsou speciální nářadí,

                        jako lis na hlavové složení, klíč na holowtech ložiska, k tomu samozřejmě imbusy, stanový klíče, kleště na lanka, svěrák…

                        • Petr L2  

                          Věda poskládat kolo není, ale pokud někdo o kolech ví prd, je daleko snažší mít již kolo postavené a pak uprgradovat. Člověk se má od čeho odpíchnout a alespoň ví co vše je na tom kole namontované a jak a každý díl si může vzít do ruky, když hledá jiný lepší atd. Alespoň já tak za mlada začal, kolo stálo za hovno a po roce potřebovalo zásadní upgrade, bez internetu, bez diskuzních fór, bez eshopů. Při demontáži jsem hned zjistil, jaké nářadí potřebuji a co vše nepůjde sikovkama a kombinačkama. Každý díl jsem alespoň věděl jak vypadá k cěmu tam je a někdy i za cenu destrukce, jak se dá odmontovat. Pak jsem vyrazil na výstavu, nabral katalogy a rozumy, obíhal obchody a hledal správné díly. Než jsem kolo znovu osadil, měl jsem vybavenou dílnu nejnutnějším nářadím a v zásadě uměl kolo postavit a servisovat. Pár věcí jsem sice zničil, stálo mě to cca půl roku většinu volného času ale stálo to za to. :-)

                          • Japhy  

                            Půl roku (pře)stavba jednoho kola? Dobrá rada – nikdy se nepouštěj do rekonstrukce bytu nebo stavby domu. ;-)

                            • Petr L2  

                              Byl rok 1990, na krámech prd, eshopy nebyly, nabídka dílů skoro nulová, objížděl jsem obchody tramvají, telefonoval dovozcům, na přehazku jsem čekal dva měsíce. Než jsem zjistil, že střed je italský a má tedy závity jinak, atd atd, To ten čas letí dost rychle…

                            • atty  

                              Ty si těsne po „revoluci“ nic nesháněl, že? :)

                              Dnes jeden večer sednu k počítači, objednám, co potřebuju (pokud kupuji nové díly), za 2–7 dnů mám vše doma (i pokud je to z hodně daleka a pak může bejt za jedno dvě odpoledne hotovo.

                              To v devadesátkách fakt takhle nefungovalo, tam měsíc dva něco sehnat nebylo nic nenormálního a někdy se to nedalo sehnat prostě vůbec …:)

                              • LiboD  

                                Jo…a co v osmdesátkách :-D Když jsem si vylepšoval favorita, to bylo shánění…Brzdy, sedlo, řídítka, omotávky, převodníky, kazeta…Pokaždý, když jsem něco z toho sehnal, to bylo radosti :-) A když jsem ho měl vylepšený, i když ještě ne úplně, nestihl jsem třeba nový kola, tak mi ho pak ukradli :-( V devadesátkách u druhýho kola už to bylo jednodušší :-) To už byl v krámech docela i nějakej výběr. Ale pořád to bylo o dost složitější oproti dnešku, to samo ;-)

                                • atty  

                                  Nojo, tak v osmdesátkách když si neměl známý, tak si někdy nesehnal ani hazlpapír, natož pořádný součástky na kolo :) (a nebo stály takovou raketu, že sis to rychle rozmyslel :) )

                                  Prostě v těhle letech nebyla taková nabídka (a to ani na západě), možnosti omezené a případné „doby dodání“ byly v řádů měsíců.

                                  Dnes si to prostě nacvakáš v počítači, za pár hodin až dní to máš doma a pak postavit komplet kolo z nových a správných součástek je otázka několika hodin práce.

                              • Japhy  

                                Netvrdím, že to nemohlo takovou dobu celkově trvat, ale většinu volného času? Ale no tak… Tak se to na něčem zasekne, něco sháním, nedaří se, věnuju se v mezičase něčemu jinému. Taky mám rozdělenou hromadu věcí, nějakou truhlařinu, jeden bajk budu lehce předělávat, z Amériky mi jdou nějaký cajky na auto, půdní vestavbu mám rozdělanou, řeším komplikovaně papíry k dovezenému autu… Ale rozhodně nebudu o kterémkoli z restů tvrdit že mi to žere veškerý volný čas. Prostě paralelní procesy, no.

                                • LiboD  

                                  Snad nemusíš tak slovíčkařit, ne? ;-)

                                • Petr L2  

                                  Člověče, bylo mě tenkrát 25, chodil jsem do práce na směny, 2× týdně tréning, 1× týdně zápas, v pondělí hospoda, ve středu hospoda, v pátek odjezd buď na turnaj, nebo na nějakou jinou akci, do toho ještě stíhat nějaké to rande a tak, kolik myslíš, že jsem toho volného času měl? Ty jsi možná v tomhle věku žil jako fotr a měl všechno pěkně sesumírované, já to měl trochu víc nadivoko, tak to tak vezmi a přestaň ze mě dělat lemro. Dík ty paralelní procese.

                                  • Japhy  

                                    +1

                                    Ta hospoda dvakrát týdně to celé staví do úplně jiného světla, dík za osvětlení.

                  • kyl  

                    Vím jak vypadá ale nějak by to šlo.Kloubové podložky u Avidu dost pomůžou.Horší byla obrácená středová mufna.Šroubuju pravou misku do rámu a ani za boha nemůžu chytit závit,tak to zkusím na druhou stranu a jde tam krásně.Kliky Truvativ Noir,každé ložisko jiné,naštěstí stačilo jen ložiska v miskách prohodit a problém byl vyřešen.

    • Lister  

      Doporučil bych neskládat 26, pak se zamyslet nad tím jestli je lepší těžká nefunkční vidlice nebo raději pevná. A10 spd od Sramu bych se asi taky raději vyhnul.

      A ve výsledku bych asi poradil obrátit se ně někoho kdo skládá kola na zakázkou a nechal to udělat tam.

      • Rychlej turista  

        Jo, sehnat někoho kdo tomu rozumí a jen mu kibicovat :-)

        • Denillson  

          Určitě si první kolo skládal sám a se všema znalostma ;) Všechno načetné nastudované a nikde ses neptal a nepotřeboval si poradit ;)

          • Filippo  

            Zpravidla se začíná úpravou a servisem starých kol, kde není co zkazit :)

          • Rychlej turista  

            Jo, je to tak. Tehdy bylo umění najít součástku, která by nepasovala :-)

            Možná se budeš divit, ale přestože na kole jezdím desítky let a docela fest, tak i na svém stávajícím kole mám problém, když něco potřebuji vyměnit. Třeba nedávno. Spousta rad a nakonec jsem dal na osvědčeného pefekcionistu MlokaCZ, abych pár pětikaček ušetřil. Jenomže i ten ulítl o 1 mm. Nakonec jsem to tam nějak narval, ale teď mám depku z toho, jesli se do další výměny mám pustit už teď před dovolenou nebo raději až po ní :-)

          • MiKED  

            Začíná se spíš u servisu, řekl bych. Alespoň já se touhle cestou dostal k tomu, že jsem si kolo nakonec postavil. Ale taky to bylo párkrát cestou pokus-omyl. Poradil bych ti nechat si první kolo postavit, druhé už zvládneš sám.

    • Rychlej turista  

      S takovými znalostmi se dalo stavět kolo před 30 roky, ale ne dnes, kdy zpravidla náhodně vybrané součástky k sobě vůbec nepasují. Chce to vědět přesně co k čemu a to v e-krámech nenajdeš. Musel bys postupovat tak že koupíš rám, ten je základ. No a pak by ses tady zeptal, jaká vidle do něj, jaká osa (ložiska) do něj, jaké kliky do ložisek, jaké hlávko do něj, jaká sedlovka do něj, jaká přehazka k řazení…

      • Denillson  

        No takhle nějak jsem to myslel tam mám jen to co jsem si našel.A teď mě zajímal Váš názor jestli to je všechno špatně nebo ať mi doporučíte co bych měl změnit.Říkám nechci kolo za 20 000,– takže nepotřebuji top komponenty.Takže aspoň nějaké tipy :) Počítám s tím že to nebude sranda a pokud budu chtít aby to jezdilo a vše fungovalo tak to bude chtít pevné nervy a spoustu znalostí které si zjistím než něco budu skládat.Jen jsem chtěl odbornou radu. ;)

        • Lister  

          Nechceš kolo za 20 tis, ale ten rozpočet se tomu podle mě bude hodně blížit.

          Tak aspoň udělej soupis všech dílů který jsi už vybral přidej k tomu ceny a pošli to sem. Možná zjistíš že teď už jsi někde kolem 15 tis a nemáš tam všechno a nepočítala s potřebným nářadím což bude další položka cca 1–2 tis… Jen slušně imbusy, klíč na střed, nytovac, pupma něco spolknou. A to se ještě nebavíme a další nákladech na potřebnou výbavu…

          • Denillson  

            Reálně si myslím že jsem schopný skončit někde na 12–14 000,– i s potřebným nářadím.Nechci sjíždět hory ani to nebudu mít do extrémního terénu nejezdím závodně ani se na to nechystám.Zatím jsem vybral tohle.Je to jen to co vím že k sobě bude pasovat.Zbytek pořád zjišťuji.Když to už teď je k ničemu tak začnu asi tak jak tady psal Rychlej turista.Vyberu rám a potom budu postupně pokračovat co bude nejlepší volba.

            • Lister  

              Tak a teď co ještě potřebuješ… Zkus na to přijít a možná zjistíš že tohle je teprve začátek a že teď to začne nasakovat.

              • Denillson  

                No když budu vybírat tu cenově střední cestu tak to bude cca dalších 7000 za vše co ještě chybí.

                • Lister  

                  No mě by právě zajímalo jestli počítáš se vším. Takže co ještě chybí…

                  • Denillson  

                    Brzdy,kotouče,du­še,pláště,hla­vové složení,kliky,pře­hazovačka,pře­vodník,kazeta,ná­řadí,pedály,(přes­mykač),řazení,ře­těz,středová osa,blatníky a doplňky gripy atp…

                    • Filippo  

                      a vidlice + rám + kola a kokpit

                      • Denillson  

                        to už mám tady.

                        • Filippo  

                          Moc spěcháš, nemusíš skládat ještě dnes. Nastuduj si ještě něco.

                          Zde máš 80% zvolených komponent nějak nevhodně spíš špatně.

                          • Denillson  

                            Neskládám dnes ani ještě neobjednávám.Co je tam špatně ? Díval jsem se že vše k sobě pasuje.

                            • Filippo  

                              No tak počet děr na náboji nesedí, proč rám na V-break když chceš kotouče?, 2,5 kg vidlici asi nechceš, dávat dnes 25,4 řidítka je blbost, odpružená sedlovka zoom taky moc důvěry nevzbuzuje…

                              • Denillson  

                                Ten počet děr na náboji sedí jen to mají špatně v popisku.Rám má návarky na V-brzdy i na kotoučové brzdy.Vidlice má hmotnost: 2080 g. Je fakt že řídítka jsem volil spíše náhodně nevím které jsou ideální.A jak to myslíš že zoom sedlovka moc důvěry nevzbuzuje ? Je to špatná značka ?

                            • danielh  

                              Nez skladat nejakou ht 26ku to radsi projdi bazar a za 12k najdes lepsi nez tohle. Kor jeste kdyz o stavbe kol vis prd a delas to poprve.

                              • Denillson  

                                Takovou radu nechci dík ;) To znamená že když o tom vím prd že se to nemůžu naučit ?

                                • danielh  

                                  Tak da se, ale radsi kdyz uz skladas kola tak nejaky ram na 29 a kola rafky taky 29, at to nemas takovou archivalii kdyz tak uz, cena moc rozdilna nebude. Pripadne 27,5. Nedavno jsem kupoval tohle https://www.mojekolo.cz/…-white-grey/

                                  pro kluka pac ze stareho ramu uz vyrostl a s tim sem jen vymenil ram za novy a vse zustalo, krome sedlovky ta mela jiny prumer a hlavove slozeni sem musel koupit jine taky pac tapered.

                                  • Rychlej turista  

                                    Tak tohle je dost mimo. K pořádné 26" se dneska už jinak těžko dostane. A dávat radu, aby skládal 29", když chce 26" je mimo úplně.

                                    Jsem se teď ukrutně nervnul, prorože moje další kolo bude zase 26" :-)

                                    • Lister  

                                      26 uz jediné pro děti a trpaslíky :-p

                                    • danielh  

                                      No jako skladat novou 26ku je celkem mimo uz, GL pak s prodejem nekdy. Pokud chce 26ku tak na mojekolo.cz maji dost 26kovych ramu peknejsich nez ten tuctovy maxbike.

                                    • Denillson  

                                      Proč né 26ku ? Je to malé ?

                                      • roman 3D  

                                        je to mrtvý

                                      • Rychlej turista  

                                        Já reagoval na tu radu stavět 29", když chceš 26". Ne na ten odkaz. Na ten jsem kliknul až včil :-)

                                      • Lance  

                                        Je větší 26 na 23" rámu nebo 29 na 16" rámu?

                                        • danielh  

                                          ten ram co sem postoval je 22'' mam to na nem napsane primo uvnitr hlavovky :-) Mam 188cm a moc velky ten ram mi nepripada, co sem jel tak tak akorat a to tam na nem mam jeste predstavec 110mm a riditka 700.

                                          • Denillson  

                                            Já mám 184cm a mě v obchodě doporučoval rám 19´

                                            • danielh  

                                              To bych mel asi male, ja mam radsi ramy trosku vetsi nez bych mel mit, vetsi stabilitu a vetsi rozvor preferuju spis.

                                • Lister  

                                  Můžeš. Je ale dobré počítat s tím že to bude drahé a výsledek bude stát za houby.

                                • danielh  

                                  Nejspis to bude pro tebe metoda pokus-omyl.

                                • AV  

                                  Na bazarovém kole se budeš, na výměnách spotřebáku, učit. Co s čím funguje, co ne. Co nebudeš vědět, najdeš na B-F.

                    • Lister  

                      Tak jo to by šlo.

                      Převodníky jsou součástí klik a většinou je k nim i osa – pokud nebudeš skládat na čtyřhranu apod…

                      Pár drobností – do kol jen potřeba páska, někdy tam je někdy ne, je dobré na to myslet, ale to už pak seženeš kdekoliv. Chybí ti tam vedení k řazení, podložky pod představec a ne všechny hlavová složení mají horní krytku – takže na to taky pozor.

                      K tomu ještě ježek do vidlice – ten se vetsinou musí kupovat zvlášť

                      Duši určitě minimálně jednu náhradní.

                      Z nářadí počítat s těmi imbusy, klíč na střed a nytovac – ten bude potřebovat i v případě že bude mít řetěz spojku, protože se bude muset zkrátit. Kleště na bovden se hodí, ale poslouží jakékoliv ostré.

                      Na krk vidlice pilku na železo a pilník. Brzdy Shimano se dají zkrátit samodomo – stačí ostrý nůž pár hadiček a velká stříkačka. Ale musíš se někde sehnat malé množství oleje na doplnění.

                      Aspoň dvě montpáky na pláště – naprosta většina se dá nahodit prsty ale chce to cvik, ale může se sejít blbá kombinace kde to bude horší.

                      • Lister  

                        Jo a abych nezapomněl – na zkrácení brzd je dobré mít náhradní olivu a trn pro každou brzdu – je mi jasné že nevíš co to je, ale ten internet přece ví vše …

                        Ovšem je fajn když zpěvná tohle dela člověk, který víc co dělá, když na spolehlivost brzd bez nadsázky závislí trvanlivost tvého zdraví.

            • lukas aka mitro  

              Realita ie takiva, ze skladane levne kolo z novych dilu vyjde zbytecne moc draho. Lepe vyjde kolo s rozpoctem tak 25–30 na ktere postupne ulovis rozumne dily po bazarech. Aspon to je moje zkusenost. Jinak je proste lepsi koupit kolo hotove. A mozna ani nebude tak tezke.

              • atty  

                +1

                U toho bazaru to má ale podmínku, že tomu musíš trochu rozumět – za prvé abys koupil to, co potřebuješ (aby to šlo na konkrétní rám pověsit a v celku s ostatními díly to fungovalo) a taky že dokážeš posoudit nějak stav věci (zda už není třeba skoro po smrti, což je podle fotek a popisu prodávajícího vždy vcelku risk)

    • Filippo  

      Já ti rozumím, před pár lety jsem byl na tom stejně :)

      Poradím, že než začneš cokoli bezhlavě kupovat a skládat, tak se podívej třeba zde do galerie Naše kola, co se tak dnes staví, jaký jsou rámy, značky apod. vs. co se ti libí a budeš chtít stavět. Podle toho si vybereš rám (zaměření, materiál rámu, velikost kol, požadované osy, apod.) systém převodů (např. 1×11, 2×11 – jestli přesmykač nebo ne), druh a materiál vidlice.

      Taky v galerii a jejích popisech trochu zjistíš s čím se dá co kombinovat, případně pro upřesnění si podle označení dohledáš přesnou specifikaci a kompatibilitu na webech výrobců jako např. si.shimano.com.

      Až budeš mít jasno tak něco navrhni a můžeme to zde všichni s tebou konzultovat.

      • Denillson  

        To je přesně to co jsem potřeboval.Díky za radu. :)

        • Petr L2  

          Docela se hodí taky vědět zhruba jaké všechny díly potřebuješ, seznam se tu již párkrát objevil, ale najít ho by byl nadlidský výkon, tak ho sem přidávám:

          • černápole  

            koncovky bovdenu tam nevidím?

          • Namtos  

            Taky si na kole dělám základní věci, ale při pohledu na tuhle tabulku a věci dávat to dohromady od nábojů a vyplétat kola – s tím už má problém i cyklista, který si na kole udělá i složitější servis nebo se pletu?

      • Milek  

        Musiš se moc učit,

        nejlevněji tě vyjde když si zplatíš mechanika (odhaduji 500–800 kč na hod) a on tě to trochu naučí.

        Nemyslím servis, prostě zaplatíš za konzultace.

        • Filippo  

          Tak pokud něco kloudného nakonec vybere, tady mu to lidi odsouhlasí, tak jen objedná (+frézování na rámu) a nějak to složí podle návodů s nářadím co mu tu poradíme.

          Řekl bych, že přijde při tom na spoustu věcí a naučí se dost :)

          • Lister  

            Na skládání kol jsem se toho taky naučil dost.

            Jedna z hlavních rád zní – někdy je lepší dát na to kolo věci které se tam hodí, než ty které bych tam chtěl – většinou to vyjde o dost levněji a předejde se spoustě zklamání…

          • Rychlej turista  

            Jo, největší peklo bude, aby to bylo všechno kompatibilní až to bude mít na hromadě. Složit už to složí.

        • Petr L2  

          Který mechanik stojí o to, aby si zákazníci vše udělali sami? To je už lepší najít si nějaký kurz, je jich už docela dost.

    • palo7  

      Myslím že vpa007 na skládání má krásnou tabulku. Určitě ji zde někde najdeš.

      Ale skládat dnes 26 s takovým osazením? Popřemýšlej ještě a ty díky aspoň nákup přes stavitele, ceny mají lepší, ne vše, ale zrovna hned rám Maxbike se dá koupit podstatně levněji. Osobně bych raději vychytal vyprodejový Cube

    • Doyle  

      Pokud se do toho opravdu pustíš, tak bych chtěl pak vidět celkový výsledek. Dost by mě taky zajímalo, jak plánuješ vést hadici k zadní brzdě, aby z toho pak nevzniknul úplný paskvil…

    • Denillson  

      Byl by nějaký problém kdybych koupil rám 21´ když měřím 184cm ?

      • Lance  

        Bude to velke a narazis si kule

        • oddie  

          Bez znalosti délky nohou totální blábol.

        • danielh  

          Zalezi jak ma dlouhe nohy, ja mam taky mit spravne 20–21 ramy a u 22–23 nemam problem s nejakym narazenim, zalezi taky jak ktery ram ma velky sloping.

      • Lister  

        Vůbec. Nevhodná velikost bude v tomto případě asi ten nejmenší problém.

      • Rychlej turista  

        Záleží na jeho geometrii. Některé rámy jsou pro Štaflíky a jiné pro Špagetky. Při stejné velikosti. Třeba já mám 17,5" při výšce 182 cm, bo Trek je pro Špagetky :-)

      • LiboD  

        Nemyslím, že by to byl problém. Já měřím 178 a skoro 20 let jezdím na crosovým kole s 21" rámem. Ale jde i o to, jak máš dlouhý nohy (vnitřní dýlka k rozkroku). Já mám 84 cm a kule si o rám rozhodně nehobluju :-) Teď si zrovna nechávám stavět MTB 29" s rámem 19,5", ale žádnou raketu.

    • tompca  

      První a základní věc, kterou bych začal je, že si musím ujasnit jaký typ kola a pro jaké použití chci stavět ( MTB hardtail nebo trail, trekové nebo silniční) a kolik mám na to peněz.Podle toho až začal vybírat rám a ostatní komponenty. Bez toho se dál nehneš, to co máš v tom košíku je jen nesourodá změť komponent.

      • Lance  

        Ono když zamknes na HT vidlu tak z HT udelas obstojny Hardtail

        • Lister  

          Tak tohle je asi výrok dne :-D:-D:-D

          • Lance  

            :-) bohužel není můj, ale tak se mi líbil, že ho musím používat

          • MartyM  

            nečteš, nesleduje bikesalon, nevíš… :-)

            • Frankq  

              +1 dnes mě to pobavilo.

            • Lister  

              Jo jo, já jsem totální Mimoň. V češtině už raději nečtu vůbec nic a zaměřil jsem se na média, která ví o čem píšou a mluví – a to ve všech oborech, které me zajímají.

              Takže jak všemocná osvěta mi zbylo jen BF.

          • Jáchym 1  

            Zřejmě není HT jako HT.

            Čumím jako blázen.

            • Petr L2  

              V Bikesalónu umí pekvapit, to je perla za perlou

              • TeryPV  

                Hrozný pořad, brečel jsem, když jsem jej viděl…

                Ale tahle hláška mi unikla. Já tedy viděl druhou půli.

        • Lance  

          Jo a to kolo můžeš používat na delší i kratší tripy

      • Denillson  

        Chci prostě jen kolo.Jednodušší by bylo zajít do obchodu vypláznout 12 tisíc vzít kolo které by mi sedělo a líbilo by se mi a hotovo ale to nechci.Nemám na to nějaké vysoké požadavky budu jezdit občas a hlavně po cyklostezkách a semtam nějaký horší terén žádné hory ani nic podobného se konat nebude.Proto nepotřebuji to nejlepší co trh nabízí.Je mi jasné že vy tady máte kola za nespočet tisíc a jste zapálení bajkeří.To ale neplatí v mém případě.Proto mi stačí nějaká střední třída a spolehlivé kolo.Já nebudu každý rok kupovat nové nebo měnit díly mě stačí to kolo poskládat a vydržet s tím nějakou dobu.A jelikož to bude na občasné využití a neujedu týdně stovky a stovky kilometru tak mi stačí ty levnější věcí nechci za to dát ranec peněz když ho tolik nevyužiju.

        • Goob  

          Za 12k to střední třída na nových komponentech ale nebude.

          Nicméně nenech se odradit a určitě si stavbu zkus.

          • Denillson  

            Tak asi nebude :) Já to beru tak co vidím v obchodech za nabídky kola za 7–8 tisíc tak jsem myslel že za 12 už by to mohlo být o něco lepší :D

        • tompca  

          No vidíš jak to z tebe pěkně leze, rozpočet cca. 12t, "hlavně po cyklostezkách a semtam nějaký horší terén " takže MTB hardtail. Kolik měříš? Pevná nebo odpružená vidlice?

        • blue.sun  

          S takovou argumentací néjak nechápu, proč se tady ptáš na rady, když pak všechny rádce víceméné pošleš do prdele a ještě tu argumentuješ néjakými tisíci a tím, jaký kdo je zapálený bajker. To s tím kupodivu nemá nic společného.

        • AV  

          Nezlob se, ale mluvíš jako malé děcko …

        • Tom-T45  

          Sorry, ale Tvůj přistup mi připadá, jako bys chtěl připravit vícechodové menu pro 12 lidí, poté co jsi v kuchyni maximálně ohříval párky.

          Pokud to myslíš vážně, tak bych nejdřív na čumendu oběhnul pár cykloshopů, pár kol vyzkoušel, aby sis ujasnil, co vlastně chceš, u toho co se Ti líbí a odpovídá ceně nastudoval specifikace a teprve poté se pustil do shánění komponentů. A samozřejmě musíš být připravený, že se Ti nějaké věci podaří objednat špatně, takže do toho zahučí mnohem víc peněz, než budeš na začátku plánovat. Pokud to odpovídá Tvé představě, doporučuji začít nákupem nějaké univerzální sady cyklonářadí, např tady: https://www.lidl-shop.cz/…a/p100251465

          Pokud ne, zajdi do obchodu a vyplázni 12 tisíc.

          • Denillson  

            Proč víc peněz než plánuji ? Špatně objednané věci se dají vrátit..

            • scota  

              A stojan a alespoň základní vercajk máš?

            • Tom-T45  

              Pošta je docela drahá (+ čas taky není zadarmo) a pokud třeba něco při pokusu o montáž odřeš, tak už Ti to ani nemusí vzít zpátky.

    • Jáchym 1  

      Jestli se nudíš,tak si kup medvídka mývala.

      Ale teď vážně.Při Tvém finančním rozpočtu a mechanických znalostech si kup hotový kolo.Rozeber ho na prvočinitele,roz­šleluj všechny dorazy a pak ho dej zase dohromady.Uvidíš,že i to nebude tak snadnÿ jak se Ti může na první pohled zdát.A to budou komponenty,který by k sobě měly pasovat.

      Ať se vydáš jakukoli cestou,dej vědět jak se Ti dařilo.

      Kola servisuji cca.30 let a tak mě to celkem zajímá

      Zdar Tvé práci.

    • Tydlii  

      Ahoj,

      nejspis mě tu ukamenují, ale přijde mi to vcelku jasny:

      • To co jsi posílal zahoď.
      • Stav buď 29 nebo 27,5 (26 je dead)
      • Rám, velikost si vyber
      • Důležitý je pohon – nejsnazší budeš mít udělat to čistý – v jedný sadě
      • Zvolil bych Shimano Alivio 2×9 (páčky, smyk, kliky s převodníky a středem, přehazovačka, kazeta, retez odpovídající od shimano)
      • Brzdy – alespoň Deore + SLX kotouče 180 mm vpředu/160 mm vzadu (možná někdo řekne, že je to blbost, ale BRZDY JSOU Důležitý, na tohle si vzpomeneš ať už mě poslechneš nebo ne – buď s rozbitou držkou, nebo až se ti podaří včas zastavit a oddechneš si)
      • Vypletená kola – čím tužší a lehčí, tím lepší – zvol nějaký sériový na prům. ložiscích s méně dráty (28/24 drátů), poohlédni se u značek Fulcrum a Mavic
      • Vidlice – buď pevnou, nebo odpruženou, Ale pokud chceš odpruženou, tak si uvědom, že musí být funkční, jinak je to jen závaží a to fakt nechceš. Funkční = Vzduchová. Značky : Suntour, RST, popř. Rockshox. Zdvih : 100mm, určení : MTB, pro kola 29/27,5 (jak vybereš), navarky na kotouče (dnes už se snad ani bez toho nedělají – ale můžeš koupit starší, repasovanou – vždy poslouží líp než pružinový krám)
      • Bowdeny, Lanka, minerální olej do brzd, náhradní destičky (organické, sintry by ti byly k prdu), pumpička na vidlici, imbusy, nejtovačka… atd co už tu lidi psali.
      • potřebuješ hlavové složení, nějaký podložky, řídítka, představec, sedlovku (dle průměru v rámu) +(Pevnou – žádný odpružený kraviny!!!), sedlo, pedály – určitě vem kovový, plastový rozštípeš. Duše 3×. Pláště – kup si kvalitní a lehký – rotační hmotnost je strašně znát. Pro tvoje účely asi 2,1" široký a jemný vzorek.

      Co se týká výše zmíněných trubek – musí to na sebe pasovat a víc ti k tomu neřeknu, kolo jsem nestavěl.

      Prosím kdyztak doplňte co chybí.

      Tak, teď si najdi tyto komponenty, spocti si kolik to stojí. Z výše zmíněného lze udělat nějaké ústupky, většina levnějších věci než jsem já zmínil je však za trest to používat.

    • Denillson  

      Tak jo díky všem za rady.Nějak to dopadne…

      • CannondaleF29carbon  

        Jen se příprav na to, že to bude stát spoustu nervů.

        A rozhodně to bude dražší než 12k, s tím pocitej

        • R-A-D-I-U-S  

          Jak si přišel na to, že to bude nervák? Pro něj to bude škola a zábava.

          Nervák je, když lisuješ hlávko s netypickým rozměrem do karbonovýho rámu za 40K ;-)

    • gersa  

      Pokud striktně dodržíš rozpočet a i s přešlapy při objednávání dílů a sraním se s vracením a objednáváním nových věcí utratíš jen 12k, bude to kolo jaké koupíš hotové za cca 10k. A pokud se podíváš na bazar, koupíš za 10k ještě kolo o level lepší. Tedy bavime-li se o 26"

      Osobně bych se ale na 26" kolo vybodl. To tu ale zaznělo a stejně si IMHO nedáš říct

    • Deathwing  

      Taky jsem si slozil svoje prvni kolo i se zkusenostma co jsem mel jen ze svyho 30+ let staryho kola a par starych kol v rodine.

      Pocitej s tim ze nekolik tisic zaplatis jen za to „muzu si kolo poskladat sam“. Kola z obchodu jsou levnejsi hromadnou vyrobou, stavitele maji pristup k velkoobchodnim cenam. Na druhou stranu pokud to dokazes, tak nemusis nikam vozit kolo na garancni prohlidku, protoze budes mit dost zkusenosti na to si vse upravit sam. Hodne casu taky zabere hledani informaci, projizdeni eshopu, srovnavani cen.

      Doporucil bych ti posunout rozpocet aspon okolo 20 000,– abys nekupoval to nejlevnejsi ale lepsi zaklad. Ja mel rozpocet 30, s tim ze muzu klidne dat dalsich 20, ale kolo za 50 mi prislo trochu moc, nakonec jsem skoncil okolo 35 hned (z naradi jsem kupoval jen poradnou pumpu, centrovaci klic, klic na stred a 5nm momentak), a pak dalsi vydaje postupne.

      Taky si rozmysli jestli opravdu chces 26", kdyz uz stavis tak si muzes vybrat to co ti presne sedi a nemusis nic menit. Pokud chces trochu srazit cenu muzes cast dilu sehnat z bazaru.

      K tvy konfiguraci je tu uz dost komentaru, prijde mi ze je to takovy lepsi supermarketovy kolo, ale stale o dost niz nez by dokazal stavitel okolo 15 000,–

      • Rychlej turista  

        Ano, toto je správný přístup: „Stavím si kolo za 30 tisíc, a mám na to připravených 50 tisíc.“ :-)

        • Frankq  

          Taky jsem stavěl začínal na 30t a konec byl

          kolem 36. Člověk si pořád něco vymysli.

          • Rychlej turista  

            Hlavně se nemusí stresovat a nepostaví pasqil :-)

          • Lister  

            Tak to je v klidu. Já stavěl první pořádné kolo a rozpočtem kolem 80 tis a postupnou výměnou skoro všech komponentů jsem se dostal na skoro dvojnásobek, přičemž sériová by stál míň než.ten původní rozpočet.

            Jako zábava to byla, naučil jsem se hodně, ale bylo to pekelně drahé a když jsem se dostal do finále, tak jsem měl kolo které bylo úplně mimo v porovnání se současnou produkci.....

          • Deathwing  

            ja zvazoval levnejsi variantu raidon, full deore 2014 za zhruba 18 a lepsi variantu RB pevny osy, epicon, full deore za zhruba 25 a dostal jsem se pod 30, protoze se to lip vysvetluje nez 32 :D

            Staci vypustit postovny, duse co doted lezej v krabici, odecist 3/4 ceny z mlika a pasky a podobne ve stylu „a kolik chcete aby to vyslo?“ :D

            • Petr L2  

              Předloni, nebo tak nějak jsem stavěl XC HT na SLX/XT s Rebou a vyšlo komplet bez rámu na 32.

      • MartyM  

        no to je mi hodně povědomé, snad tě tazatel nepošle k šípku jako doposud všechny co se snažili poradit. Já na to šel slušnou ojetinou, kterou jsem rozebral do šroubku, protože jsem to chtěl trošku jinak. Tím jsem si jako nepolíbený servisman kde co ošahal, když jsem vše pucoval a dával dohromady. Do toho přišla nabídka co se neodmítá na úplně nový stroj v šíleném výprodeji, ten jsem taktéž rozebral a nandal na něj část věcí z ojetiny + nově koupené věci, pročítáním bf a sledováním youtube překvapivě snadno vše rozhýbal a přebývající krámy rozprodal, takže to vyšlo nakonec i cenově přijatelně. Nářadí něco měl, něco nakoupil, se specialitama na které jsem neměl odvahu nebo bylo drahé nářadí jsem zašel za pár korun do servisu. Pamatuj: chybama se člověk učí. No a od té doby si dělám většinu sám, postavil jsem 5+ kol a vše šlape jak má.. :-) Takže rozumím zakladateli, co od toho čeká, je to dobrý pocit si to udělat sám. Palec hore

    • beavl  

      Já ti hodně fandím. Taky jsem se tuhle pustil do stavby. Předtím jsem za sebou měl pár výměn lankových brzd, takže znalosti žádné. Vůbec jsem to neudělal tak, že bych si to celé naplánoval předem, řekl jsem si jen základní přestavu, co chci. Předem jsem počítal s tím, že koupím pár věcí, které nepoužiju. Hodně jsem četl, hodně koukal na videa. Ze začátku jsem opravdu hodně tápal. Už je takové „blbosti“, jako třeba jaký je rozdíl mezi 28" a 29" koly. Nebo co je to (probůh) postmount nebo Centerlock. Snažil jsem se kupovat jen to, co opravdu budu potřebovat. Sebevzdělání zabralo mnohem víc času, než stavba samotná. Budeš muset koupit trochu nářadí, to něco stojí. Ale postavit si to sám, to je skvělý pocit, zvlášť, když to neumíš.

      Mně to dopadlo docela dobře. Stavěl jsem postupně. První jsem koupil zapletená kola :-) Od toho se odvinuly kotouče, brzdy, atd. atd. Už to tady padlo, výsledná cena není nic moc. Kupoval jsem skoro všechno na bazaru a i tak bych postavené kolo koupil v krámě o dost levněji.

      Všechny ty rady, že si to máš nechat postavit, klidně ignoruj. Jestli ti nejde o peníze ani o čas, směle dotoho. Naučíš se mnoho věcí. Každý dílek vložený do rámu ti přinese novou radost. Každý objednaný kousek tě naplní očekáváním, co to přijde. Vůbec se toho neboj. Co špatně vybereš a zbyde, to holt se ztrátou prodáš. Ale o to přece nejde.

      • Slavik  

        Problém je, že tomuto ,,staviteli,, jde primárně o peníze. By jinak nestavěl kolo za 12tis…

        • Filippo  

          Pokud tam bude počítat i nářadí, tak toho moc nepostaví. Pak už jedině bazarový komponenty a hodně štěstí :)

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse