• Totalniprudic

    Ahoj, máte někdo porovnání se silničními pláštěmi různých šíří ? Teď mám šíři 25mm, ale nemáme v okolí moc pěkný asfalt a tak bych chtěl něco pohodlnějšího. Je rozdíl mezi 26 a 28 mm ? Myslím jak pohodlí tak i valivý odpor. Bavím se o jednom modelu plášti jen s různou šířkou. Děkuji

    1 0
    • vapes  

      Mám zkušenost 25 versus 28, valivý odpor je pod mou rozlišovací schopnost, pohodlí je o něco málo větší, ale těch 28mm už dost špatně projde klasickými brzdami. Pokud máš kotouče a vejdou se do rámu tak bych šel do 28mm. Ale na rozbitou silnici to stejně moc nebude.

      0 0
    • Cavendish  

      Tak, když mm navíc a desetina barů dolů to pohodlí podpoří. Ale v zvláštní zkušenosti vím, že ba špatné cesty to chce spíš 30–32mm

      0 0
    • Fazzy  

      Pokud se ti to vejde do rámu, tak neexistuje mnoho racionálních důvodů, proč nepoužít širší pláště. Mýty o tom, že sou pomalejší už byly mnohokrát zbořeny (na nekvalitním povrchu na nich snadno budeš i rychlejší), je možný s nima jet nižší tlaky tudíž sou pohodlnější, líp drží v náklonu a špatných podmínkách, a zpravidla sou odolnější vůči defektu. Jediný co někomu může reálně vadit je vzhled, pokud to obuje na hodně úzký ráfky. Čím menší rozdíl v šířce, tím pochopitelně větší problém poznat rozdíl. Rozdíl dvou milimetrů se pocitově projeví jen minimálně, ale pokud se bojíš jakýhokoliv negativního dopadu, tak naprosto zbytečně.

      2 0
      • virtualcop  

        Od některých místních staromilců bys dostal kouř, že cca. 23mm naducanejch na minimálně 10 barů je to úplně nejlepšejší na světě a že tyhle široké gumy prostě tak jet nemůžou :) (mnohorát jsem se o tom s některými dohadoval).

        Máš samozřejmě pravdu v plném rozsahu, já bych jen doplnil, že klasické závody WT se teď jezdí obvykle na 26–30mm gumách (což je skutečně asi nejoptimálnější rozměr v rámci valivého i aero odporu na slušný povrch – proto to taky ti nejlepší jezděj, jelikož ty týmy to maj na těch wattmetrech a dalších měřácích dobře prokázáno), nicméně pro běžného hobby jezdce na naše tankistické silnice je opravdu ideální šíře něco kolem 32–35mm. Jede to furt super (když jsou dobré gumy s dobrým náfukem, ideálně v bezduši nebo nějaké latexce) a v téhle šíři už to začíná být i pohodlné.

        Takže pokud se to vejde do rámu a vidlice, klidně 32mm i širší.

        0 0
        • Fazzy  

          Rozhodně. Já tři roky jezdil Conti 32 mm a poslední rok Vittrorky 30 mm a ani v nejmenším už neuvažuju o užších pláštích. O širších teda taky ne, protože už to prostě blbě vypadá a měl bych problém tomu kolu pořád říkat žiletka :) Navíc takový pláště už jsou těžší a hlučnější a člověk snadno propadne dojmu, že to nejede, přestože wattmetr to tak tragicky vidět nebude :)

          0 0
        • Charles2k  

          Tak tedy já kdysi docela dlouho jezdil 32mm a pak na stejném kole 28mm. Kvalita silnic spíše lehký podprůměr. A ty 28mm byly na asfaltu o dost rychlejší. 32mm byly lepší jen na travnatých/polních cestách atp.

          0 0
          • virtualcop  

            No, on je hlavní problém to „exaktně“ změřit (ten rozdíl mezi jednou a druhou pneumatikou rozdíné šíře). „Pocitově“ to totiž může vypadat tak, jak říkáš, wattmetr a dlouhodobá zkušenost na stejných trasách může ukazovat něco jiného.

            Laboratorní měření mluví celkem jasně, zase jsou to samozřejmě nějaké simulace podmínek, které se s reálným ježděním úplně neshodují.

            Nicméně pokud to vztáhnu opět k těm profi jezdcům a týmům (kteří logicky chtějí používat jen to nejlepší a nejrychlejší), tak se prostě za posledních pár let došlo k tomu, že se klasické silniční etapy jezdí na těch cca. 26–30mm, protože mají dobře spočtěno i zjištěno, že byť třeba rozdíl 26 mm vs. 30mm stejná guma je 0.5W ve prospěch té užšší, ale celkově únavově jsou ti jezdci na širších gumách o x procent lepší a finálně tak mohou jet celkově rychlejš.

            Není to tedy tak, že by širší guma nad cca. 28mm byla laboratorně na válcích rychlejší (jela za méně wattů, než například stejná v 25mm (čistě takhle teoreticky mají nejmenší valivý odpor opravdu gumy kolem 25mm), ale ta širší guma poskytuje další soubor vlastností (pohodlí, filtruje lépe ty mikrootřesy, má lepší trakci na horším povrchu, v zatáččce atd.) a rychle tak smazává i ty desetiny wattů, o co je ta hubenější teoreticky lepší.

            Tak nějak prostě věřím, že ti kluci a teamy z WT vědí, proč ty širší gumy začali používat (a to i přes to, že ta hubenější guma musí mít zákonitě i malinko lepší aero vlastnosti, které v průměrech, co jezdí oni, už budou rovněž znatelné a měřitelné).

            Nicméně na BF jezdí spousta lidí rychleji, více a lépe, než na WT, mají svoje nerozbořitelné letité zkušenosti, které neovlivní ani exaktní měření a pro někoho tedy bude stále ta 23mm užovka nabušená k prasknutí to nejlepší a nejrychlejší, ať si každej „odborník“ na tuhle problematiku pindá, co chce… :)

            1 0
            • Charles2k  

              Jasně, u těch 28mm to nějak chápu. Ale jezdil jsem jak s 28mm, tak s 32mm dlouhou dobu, měřil si časy na stejných trasách a ty 28mm byly proti 32mm fakt prakticky vždy rychlejší (a nebylo to jen subjektivní vnímání).

              Co jsem pak měl jiné kolo (nelze vzhledem k jiné geometrii a mém jiném věku/proporcích porovnávat s tím, co píšu výše) a na něm 23mm a pak 25mm, tak jsem rozdíl mezi 23 a 25 nepoznal prakticky žádný.

              1 0
              • virtualcop  

                Je to taky o tom, zda jsi jezdil úplně stejný typ a model gum (jen v rozdílné šíři) a je tam spousta dalších faktorů. Protože jak víme, i v různých modelech a typech gum je celkem obrovský rozdíl, jak reálně i „pocitově“ jedou. Další faktor je ten subjektivní – můžeš díky pocitu do toho více šlapat (pokud striktně neměříš watty, tepovku, kadenci atd.) a výsledkem je samozřejmě daleko lepší čas (ale taky klidně 20–30W výkonu průměru více, tepovka vyšší). Zatímco na pocitově „línějších“ gumách jedeš „klidnějš“ atd.

                Ale věc každého :)

                0 0
              • Fazzy  

                „Exaktně“ sem zkoumal jen rozdíl 30–32, a zjistil, že je neměřitelnej. Na 28 mam najeto nejmíň, bez watťáku a nějakýho zkoumání, ale pocitově sem si teda rychlejší rozhodně nepřipadal. Hodně se do toho promítá, jak říká kolega, jestli je to stejnej typ gumy, jestli sou adekvátně nafoukaný atp. V každým případě sem ale přesvědčenej o tom, že i dokonale změřenej rozdíl mezi 28 a 32 je tak malej, že nestojí za pozornost nebo přinejmenším nepřebije ostatní zmíňovaný benefity.

                0 0
    • Totalniprudic  

      Potvrdili jste mě to co jsem si myslel. Na horském už také vozík bezduše 2,35 a je to lepší. Mám klasické brzdy, takže jediné je co řeším jestli to dostanu mezi brzdy. Na šířku budu ok, ale na výšku nevím nevím. To zase nebude takový balón ne ? Mám vybrané třeba od S Roubaix.

      Díky

      0 0
      • Cavendish  

        Mrkni sem jsou tam pláště změřené na 18mm ráfku. Některé 25 mají reálně třeba 27mm.

        1 0
      • virtualcop  

        Pokud máš klasické ráfkové brzdy, tak do čepů brzdy i podle oficiální specifikace nacpeš do cca. 28mm, některé Ultegry a DA mají oficiálně jen do 25mm, obdobně je to s jinými ráfkovými brzdami od SRAMu, Campy a dalších značek. U rámů je to úplně loterie – záleží prostě na výrobci, konkrétním modelu, roku výroby atd. další problém může být přesmykač, který taky může kolidovat s šíří gumy.

        Většinou když to máš „okometricky“ na knop a nevíš, zda se to tam reálně vejde, tak to lidi řeší tak, že si tady vyhodí do threadu „levně prodám koupím…“ poptávku na gumu patřičného rozměru, klidně sjetou a defakto za poštovné, tu pak nasadí a reálně zjišťují, zda projde všude, kde má a zda má dostatečnou rezervu, aby někde v náklonu v zatáččce guma neškrtala (o čep brzdy, o ramínko přesmyku a primárně o trubky v rámu nebo vidlici). Jinak to prostě nezjistíš – mimo specifické modely „endurance“ silniček na ráfkové brzdy (měl jsem třeba Meridu, která měla speciálně kvůli možnosti použití gum až 32mm i „speciální“ brzdy s delšími ramínky) je většina silniček pro ráfkové brzdy postavena tak maximálně na 25–26mm gumy, 28mm už u dost rámů je problém (někde si to občas škrtne) nebo to fakt nejde, protože už po nasazení vidíš, že to někde dře.

        A do toho samozřejmě hází vidle i ten fakt, že každej výrobce a i defakto každej model gumy je i přes nějakou specifikaci jinak vysokej a jinak širokej, takže jedna 28mm guma může být reálně i třeba 26, druhá zase klidně 30mm.

        Bez vyzkoušení konkrétní gumy prostě nezjistíš :)

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.