Pláště na e-MTB k minimalizaci defektu

15 nepřečtených
  • Babka100

    Ahoj, jsem sice rekreační jezdec, jezdím hlavně polňačky, žádný exterémní terén. Přesto se mi podařilo už po 100 km na elektrokole píchnout, v plášti nic nebylo, žádný hřebík, jen dvojitá dírka v duši. Při jízdě na obyč. MTB jsem měla za 15 let 2× defekt, stejný terén.

    Jak tak sleduji v okolí, jsou defekty na e-kolech častější.

    Tedy se snažím najít nejlepší řešení, jak minimalizovat defekty. Teda asi hledám nejlepší pláště.

    Současné jsou z výroby MAXXIS Ardent 27,5 × 2,40. Čím nahradit? Případně i lepší duše?

    A také jde snížit riziko defektu nějakým gelem, sprayem, který se preventivně prske do duše? Nebo to už smysl nemá?

    0 2
    • MlokCZ  

      jen dvojitá dírka v duši

      Takže jsi nejspíš cvaknul a ne píchnul, tzn.:

      • to je vždy chyba jezdce → opraseno někde o ostřejší hranu bez nadlehčení kola nebo skočení, typický případ pro představu je třeba obrubník (ale může to být cokoliv, šutr vhodného tvaru i o kořen se dá cvaknout když se předtím něco třeba lehce poskočí a nevyjde to a vemeš dopad rovnou na kořen)
      • měl jsi nafoukáno málo na daný objem pláště a použití
      • kdybys nevozil duše, tak to bude hned lepší, i když samozřejmě v extrému cvakneš nakonec i plášť nebo zničíš ráfek (k tomu je ale potřeba o dost větší rána než na cvaknutí jen duše)
      • bez duší to můžeš podpořit ještě větším objemem plášťů (pokud se vejdou), tohle můžeš i s duší, ale tam pořád zůstane ten nejslabší článek duše
      • pláštěm s odolnějšími boky
      • a nakonec případně i insertem do pláště
      • bez duší tmel na defekty pomůže

      A naopak:

      • lepší duše nevyřeší vůbec nic, každou duši cvakneš a rozdíly jsou minimální (i supertěžké duše se cvaknou jen s malým rozdílem odolnosti) → duše je třeba vyhodit
      • v duších tmel nefunguje

      A ne, defekty na elektrokolech častější rozhodně nejsou, protože tě u ebiku tak netrápí o něco těžší nebo pomalejší pláště, takže se běžně vozí odolnější pláště než na klasice (pro stejné trasy).

      1 0
      • Babka100  

        Ok, to kolo je nové a bylo nafoukané z obchodu, zdálo se mi to jako kámen. Můj problém je asi technika jízdy, kolo mám vlastně ze zdravotních důvodů, protože po operaci kolene a kotníků můžu jezdit jen v sedě, prostě za jízdy se nepostavím. Takže mám tedy přes kořeny apod. jezdit pomaleji a je šance, že to pomůže?

        0 0
        • MlokCZ  

          Pokud můžeš jezdit jen v sedě bez jakékoliv práce jezdce, pak to dostane pokouřit mnohem více a cvakneš mnohem snadněji.

          Pro představu, vzadu vozím 2,6" plášť, tedy dost objemný. Tlak jsem měl tak akorát provozní se kterým nemám žádné problémy se cvakáním (nevozím ale duše a je to u Schwalbe supertrail verze, které má boky v místě cvaknutí zesílené dost), ani běžně neslyším cinkání ráfků.

          A nedávno si tak jedu mimo terén a najíždím na poměrně nízký obrubník a ne nijak moc rychle (určitě to bylo těsně pod 20km/h) a říkám si to je nic vzhledem k objemu plášťů. Tak z lenosti jsem zvednul jen přední kolo a zadní nechal na pospas a jen slyším cink o ráfek. Plášť odolný (a bez duše) a ráfek docela taky, takže se nestalo nic. S duší už by to bylo cvaknuté.

          To jen pro příklad, jak to může být snadné, pokud sedíš jako pecka a nijak tomu nepomůžeš.

          Pomalejší jízda určitě pomůže, ale nejprve se zaměř na všechny ty body, co jsem už psal. Tedy:

          • vyhodit duše
          • objemnější plášť s případně odolnějšími boky (zejména u patky, kde se to cvakne)
          • vozit rozumně nafoukané (totálně to přefoukat ale není řešení)
          • a případně aspoň na zadní dát insert do pláště, kdyby předchozí nestačilo
          0 0
    • tigermoth  

      Dvojitá dírka rovná se procvaknutí duše o ráfek, pláštěm nic neprošlo. Zkus víc nafoukat. Jinak ty různé sračky do duší nebrat, líp vyjdou rovnou bezduše a máš svatý klid na věky věků, semtam, doleješ trochu mlíka, když se ti bude chtít.

      0 0
      • Babka100  

        Teď mám 3 bary, moje hmotnost cca 90 kg. Málo?

        0 0
        • Esi  

          To se zdá celkem hodně, ale na druhou stranu to elektrokolo je celkem těžký stroj, možná jezdit opatrně ji lépe číst stopu aby nedocházelo k tomu že v rychlosti 25km/h trefíš 4cm vysoký kořen kolmo bez nadlehčení předního a následně zadního kola, minimálně to zadní může být v tvém případě problém pokud se nemůžeš postavit do pedálů a to zadní kolo odhlehčit. Mám taky 90kg pláště 29" 2,25 v předním kolem 1,2 a v zadním 1,6 Bar, ale jsou to bezduše.

          0 0
          • MlokCZ  

            ebike je třeba 10kg, to u něj udělá třeba jen 10%. Problém jsou u něj duše a jeho styl jízdy pro který to bude muset výrazně předimenzovat (než by bylo potřeba při normální jízdě, kde se nesedí jako pecka pořád na sedle) třeba tím zmíněným insertem na bezduších.

            0 0
            • Esi  

              však ano jediné co pomůže je kromě bezduší to že nebude jezdit jako prase, tak že pokud nemůže ze zdravotních důvodů nadlehčit zadní kolo tak nezbývá než takové překážky objíždět a nebo přejíždět velmi pomalu

              0 0
              • MlokCZ  

                Odolné pláště bez duší + inserty snesou hodně. S tím by se zase tak moc omezovat nemusel (ve smyslu objíždění). Ono zase v sedě stejně tak často žádné velké extrémy určitě dávat nebude, spíš to budou sem tam nějaké samostatné překážky, takže ani ten insert by nemusel být hned na kaši.

                0 0
        • MlokCZ  

          To je na 2,4" pláště a 90kg už přefoukané pro vlastnosti za jízdy. Problém jsou ale ty duše. Když sedíš a nijak tomu nepomůžeš, tak ani ještě další přifouknutí by to nezachránilo (a už bys to zabil úplně vlastnostmi).

          0 0
        • Georrge  

          A jseš si jistý, že ty 3 bary tam byly i v době kdy jsi udělal defekt? Kontroluješ tlak pravidelně, nebo foukáš až když je tam citelně méně?

          0 0
        • Johny_r  
          • Maxxis Ardent jsou kvalitní pláště. Dělají se v různých odolnostech, ale tady bych chybu primárně nehledal. Určitě ne po prvním defektu. Mohla to být smůla a třeba bude na dlouho poslední.
          • 3 bary mi přijdou spíš moc. Mám metrák a foukám kolem 1,6 baru (jasně, mám bezduše, 29" kola a užší pláště, takže všechno jinak, ale i tak mi 3 bary přijdou moc).

          Zbytek už tu byl napsán. Cvaknout duše se dá, když to bez odlehčení napereš do nějaké překážky. Z jednoho defektu bych nedělal závěry. Jinak pokud se chceš vyhnout děravým duším, tak jediné řešení je duše vyhodit. Podmínkou jsou ráfky a pláště vhodné pro bezdušový provoz. Ráfek se olepí páskou, nasadí se plášť a do něj se nalije tmel, který v případě vzniku díry (až několik mm) ji sám zacelí, že si často ani nevšimneš, že se něco stalo. Má to samozřejmě i nevýhody. Hledej pod heslem bezduše. Každopádně bych ale z jedné cvaklé duše nedělal závěry, že bezduše jsou jediné řešení, se kterým můžeš jezdit. Pro spoustu lidí je duše výhodnější.

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.