zdravim bikeri,
co si myslite aky material vystrieda karbonove kompozity pri vyrobe ramov? alebo si myslite ze karbon je to najlepsie a nic ine uz nebude?
zdravim bikeri,
co si myslite aky material vystrieda karbonove kompozity pri vyrobe ramov? alebo si myslite ze karbon je to najlepsie a nic ine uz nebude?
Jasný, že bude :)
mozna nekdy casem : http://cs.wikipedia.org/wiki/Grafen
tak to by bylo uzasny :D
podle toho co pisou by pak ram z grafenu byl dokonale ciry..
vypadal by jako ze skla :)
umim si to predstavit a rozhodne se mi to libi :)
Na chemii/fyzice sem nedával pozor, takže možná to je blbá otázka, ale jak postavíš rám z materiálu o tloušťce 1 atom?
stejně jako se to dělá u karbonu – vrstvení :)
vrstveni atomarnich rvstev je docela makacka…rozhodne to nefunguje tak, ze se to da k sobe a slepi:)
Graphen je zajiste zajimavy matros-na kazde opticke konferenci je o nem nekolik rpispevku a vesmes jsou to huste veci…ale porad se pohybujem v nano-rozmerech. Ve vetsich rozmerech se objevi defekty krystalove struktury a vsechny uzasne vlastnosti trochu zesednou…predtava ze si v eshopu objednam rulicku graphenove tkaniny 50×1000mm za 200 000$ je usmevna:)
Je to zhruba stejne vtipne, jako vyroky o tom, jak vedci znevitelnili nejaky objekt tim, ze ho pokryli spesl vrstvou a jeden odbornik prohlasil, ze teda zatim to umi jenom na jedne vlnove delce ale do dvou let uz nebude problem udelat podobnou strukturu treba ve viditelenem spektru…bylo to tak pred sedmi lety..:)))
přispěvek pěknej, ale přesto v tom pořád nevidím problém :) jelikož se bavíme o materiálech budoucnosti, tak za deset patnáct let třeba vůbec nebude problém grafen masově vyrábět. Karbon taky kdysi vznikl v laboratoři a sotva šel vidět mikroskopem. Co se týče vrstvení, tak nějak se ta jednomolekulová vrstva vyrobit musí. No a když se vyrobí, tak se na ni může nanést další vrstva. Takhle to pokračuje, až se vyrobí tenká tkanina, s kterou se dá pracovat a pak se to třeba zase bude napouštět různými pryskyřicemi.
První karbonové vlákno vzniklo v roce 1879 (Edison ho použil do žárovky) a v roce 1957 se začaly uhlíková vlákna vyrábět průmyslově. Zrovna na to teď mám nějaký projekt do školy, jinak bych to ani netušil :-D. Jinak se mi zdá, že to vrstvení jednomolekulových vrstev si představuješ nějak moc jednoduše :)
vysypeš kyblík atómov na rovnú plochu a o všetko ostatné sa postará gravitácia ;o)
Občas je nutné trošku zatřepat, aby se to urovnalo. No a potom nasypeš další vrstvu. jak jednoduché :)
Jj, naučit se lítat je taky jednoduchý, jak říká Douglas Adams, stačí upadnout a netrefit se na zem:)
Přesně tak :)
„Z grafenu je možné vyrobit nanotrubičky, které se mohou použít v kompozitních materiálech. Ty jsou pak pevnější a lehčí než kompozity s uhlíkovými vlákny.“
Tak v nejbližší době asi nic. Ale časem bych to viděl na nějaké uhlíkové nanotrubice nebo něco podobného.
rákos
myslim že teď jsou na řadě další komponenty než rám..
mozes upresnit co si tym myslel?
Oželim půlkilovej rám, když už někdo vymyslí nějaký sériový (tj. levnější) rám s integrovovaným rohloffem nebo něčim podobným. Vidlice je taky dneska těžší než rámy. Nějaký lepší materiál na gumy atd…
ram s integrovanou prevodovkou co by zvladla cca 80000km za rozumnu cenu by bol asi ten najlepsi mozny produkt pre toho co by si ho kupil ALE vyrobcovia potrebuju zarabat a vyrobit nieco co vydrzi beznemu spotrebitelovi 10–15 rokov to asi pre nich neznie moc lakavo
avotomtoje…
Jedině dřevo!!! :D http://autofun.blesk.cz/…o-kolo-7265/
Jmenované tři materiály se používají souběžně už nějakých 20 let, tak to třeba chvíli ještě vydrží.
Jedno je jisté. Nástupce bude opět kompozit.
Někteří používají titan, viz SUNN
nejake chytre uvarene oceli a vtipne laminaty:)
Ale spise nez v materialech bych videl moznost pro vyvov ve tvorbe laminatu…zatim je to byznys za strasny prachy a tak se pouziva jenom u F1-vlarna ruznych profilu se vselijak rafinovane motaj dokupy aby vse pruzilo a drzelo jak ma…
až vymyslí něco vhodnějšího něž carbon tak je náhrada jasná, ale co to bude? to je otázka :D
barbon…konecne se nebude pouzivat ten zastaralky Cckovy matros,ale prejde se o tridu vys…
Před časem jsem četl rozhovor s jedním vývojářem a ten pracuje s bórovým vláknem místo karbonu, je to kompozitní materiál s vyšší tuhostí a mnohem lehčí…jen si nakonec posteskl chlapec – ale je tu poněkud vyšší cena..pár siničních kol z borových vláken stojí bratru 50 000 USD :D
Borovy vlakna navic nejsou v surovym stavu tak tvarna jako napriklad uhlik,takze se sice daji pouzit jako lokalni vyztuhy orientovane rovnobezne s osou trubky ale slozitejsi tvary z toho nevyrobis.Nevim ted z hlavy uz minimalni polomery ohybu,ale ses pri pouziti dost limitovanej.A mimochodem,je to jedovata latka,mel sem v ruce zapichnutej cca 2mm dlouhy kousek vlakna a druhej den sem si ho musel vyrezavat ven-prst uz byl skoro ochrnutej.
potenciál karbonu ešte neni ani zďaleka naplno využitý.
a kdo má radšej kov, tak adamantium je fajn… 8o)
souhlas, carbon na kolech má do carbonu v F1 ještě hoooodně daleko
i cenou:)
podla mna dy sa dal pouzit aj nejaky kompozit z prirodnych vlakien napriklad aj z toho dreva a ked uz sme pri dreve tak preco nie ked z neho mohli vyrobit aj lahky bombarder.
Některá uhlíková vlákna jsou v podstatě taky z přírody (celulóza, smola), ale je jich minimum.
vzhledem k tomu, ze celuloza coby zakl. stavebni material rostlin obsahuje znacne mnozstvi atomu uhliku (C, lat. carboneum, angl. carbon), lze ocekavat, ze vlastnosti nebudou od stavajici technologie zase tak moc odlisne. (*)
(*) problem je v tom, co presne se myslim tim „karbon“ v nazvu threadu. kazdy vyrobce produkuje jiny „karbon“. o pouziti „uplne jineho karbonu v F1“ uz tu byla zminka, totez plati pro dalsi odvetvi.
obecne ma uhlik sikovnou vlastnost – je 4mocny (tj. dokaze vazat 4 dalsi atomy). pokud temi atomy jsou opet atomy uhliku, vznika velmi pevna sit.
samotna sit z uhliku nebude nektere dalsi pozadovane vlastnosti. proto vznikaji ruzne sendvicove konstrukce, ruzne slouceniny uhliku, atd.
vzhledem k mnozstvi uhliku v prirode jej povazuji za favorita mezi prvky. zda bude v budoucnu pouzit grafen, fullereny, nebo site spletene z uhlikovych nanotrubicek (nebo neco dalsiho) si netroufam odhadnout.
(tolik nazor laika, ktery si ani v nejmensim necini narok na polemiku se zdejsimi karbonovymi guru)
karboteinium :) jinak zvaný titabon… aneb sendvič karbon/titan/karbon/titan/karbon… aneb podobná konstrukce jakou má karbon v F1, tam to totiž není čistý karbon, ale sendvič velmi tenkých vrstev karbonu a wolframu. Teda aspoň na nosném monokoku, křídla a takové cipiny jsou asi jen čistý karbon.
A nebo titan v čisté formě, protože je NEJ! Ale napřed se bude muset vymyslet levnější způsob výroby…
nanovlakno:-)
Mamfpici co to bude jen když něco bude.
jednoho krásnýho dne stiskne američan, rus, číňan, severní korejec a možná nějaký arab tlačítko s nápisem NUKE, ve čtrvté světové se bude bojovat klacky a opracovanýmy kameny a příštím technologickým pokrokem v oblasti cyklistiky bude dřevěné odrážedlo :-)
Když se podíváš na módu, tak by se dalo říct, že se vše stáe dokola opakuje a z toho by se dalo vyvodit, že dojde k nějaké reminiscenci kovových maretiálů. Ovšem pokud se na to podíváš z hlediska ekonomického, tak je skoro jisté, že svět cyklistiky se bude ubírat cestou kompozitů, protože jsou jednodušší na výrobu i na zpracování a to i z pohledu kvalifikované pracovní síly. Lepit do sebe díly z pryskyřicí nasycené pleteniny nebo to dávat do forem je mnohem jednodušší na kvalifikaci, než vytavit rudu, udělat slitinu, vytáhnout trubky a ty potom svařit. Takže já si myslím, že kov zůstane otázkou individuality a kompozity obládnou masy. Stačí se podívat za jaké peníze dnes koupíš v Aii kompozitový rám.
No a podivej se, za kolik v asii koupis Alu ram :)
Troufam si tvrdit, ze kompozitovy ram nikdy nebude levnejsi nez treba hlinikovy. Kdyz u kovu zapocitavas do vyroby i kvalifikovanou silu na zpracovani rudy atd. ,tak musis zapocist i samotnou vyrobu uhlikoveho vlakna a pryskyrice. A na to potrebujes take velice kvalifikovanou silu. Samotna vyroba surovin muze byt u kovu i kompozitu stejne narocna, ale samotna vyroba kompozitoveho ramu bude vzdycky slozitejsi a casove narocnejsi, nez posvarovani nekolika trubek.
Možná časem. Nové technologie, nové možnosti zpracování polotovarů. kompozity s krátkými vlákny vstřikované do forem :) Roboticky upletený rám přesně na míru:) Ale to třeba časem přijde, nechme se překvapit. Zatím je to jak říkáš.
Myslím si, že je to tvůj velký omyl. Kompozitovou trubku dnes uplácáš i v bamusové chatrči bez elektřiny, ale zkus to udělat s hlinékem, ocelí nebo titanem. A kompozit není jen karbon a hlavně očividně neregistruješ fakt, že cykloprůmysl nevyvíjí své vlastní materiály, ale pouze používá to co je na trhu k dispozici pro jiná odvětví. A když se podíváš na vývoj alu rámů a představíš si, jak byly první hliníkové rámy předimenzované pro obavy z případných defektů, tak stejně tak jsou dodnes předmenzované kompozitové rámy minimálně z hlediska použitých materiálů a to je to co žene cenu nahoru a pak také stále vyvolávání pocitu ,, exkluzivnosti ,, kompozitových materiálů a přitom kde jaký kajak byl kompozitový už před třiceti lety.
Jj v bambusové chatrči a pak to vypečeš nad ohněm.
popis postup uplacani te kompozitove trubky v bambusove hatrci od nuly bez proudu ;-).
zatopíš v ohništi :-) vemeš několik plechovek zamícháš :-) namotáš na bambus tkaninu, napatláš pryskyřicí, strčíš nad oheň a necháš dozrát.
chybi mi krok, jak ziskas tu tkaninu ;-)
šaman vykouzlí…
upleteš, rúzných vláken je v pralese kopec
Jj a eště budeš Eko a multikulti friendly, bo na kole bude napsáno: Made in Borneo.
No ja mam s kompozity celkem dost zkusenosti, takze neco o tom vim. Vem si, ze z oceli si uvaris ram taky sam doma na nejake pouzitelne urovni jen se zakladni svarovackou z trubek, co najdes ve sklepe, ale o tom to neni.
Reagoval jsem hlavne na to, ze u kompozitoveho ramu neberes v uvahu (oproti kovum) vyrobu vlatnich komponent, ktera rozhodne neni jednoducha. Teda pokud neuvazujes napr. ram ze slamy slepenej klihem. To ja take kompozit.
Cena surovin urcite pujde dolu, o tom se nehadam, ale vlastní výroba je proste narocnejsi. Vyroba forem, casova narocnost, podil lidske prace. To se jen tak nezmeni.
P.s.: kdyz se podivas na prvni Alu ramy, tak vahove na tom nebyly vubec spatne.
Jo a vem si, ze obyc alu ram (bez laku atd.) v asii stoji (uz si nepamatuji presne) cca 20dolaru, pro velke odberatele.
To vypada velmi, ale velmi jednoduse. Jen kde sehnat ty trubky? Columbus ma jen na silnicky :-(
Takze souhlas, toto se zvladnout da a netreba slozite svarovaci techniky. Material si stejne jako dnes kazdy koupi u nekolika svetovych vyrobcu.
mimochodem, kdyby se sehnaly trubky, zkusil bych si to sam doma neco takoveho udelat… ale sehnat ty trubky!? :-(
jak jsem psal, to je jen silnicka a navic nemaji trubky na zadni stavbu :-( (uz jsem s nimi byl osobne v kontaktu)
To že to chceš na bika sem nějak přehlídnul:o(
pro zajemce pomerne nedavno publikovana novinka o vyzkumu grafenu. treba na to „mentalne staci“ (nebo jak to rikate) i Joseph:
nooo… a o co ze tam jde?:D
Rozumim tomu z fyzikalniho hlediska hovno ale mozna to nekoho obohati https://youtu.be/FaKl3OymFy4
na ulož to stahneš aplikaci a vytiskneš na 3d tiskárně
tady to máš všechno – tiskárna, karbon, titan…
Tak tohle se mi hodně líbí :)
a silnička podobnou technologií
retez seriovka…nuuudaaa…
já si jednou pořídím titanovej rám ať už vymyslej cokoli :-)
neříkej 2× – číňani uměj zvěrstva!
hele to raděj věčně na hlíně než na čísnkym rámu byť z titanu :-D
tak vzhledem k tomu, že čína je dnes podepsaná pod vším…
Zrovna titan nebo kvalitní ocel si lidé obvykle pořizují kvůli nějaké tradici/exkluzivitě/symbolice… Když je to sériovka z Číny, tak to dost ztrácí – byť vlastnosti mohou být srovnatelné.
No co hur, nekteri si ve stejnem duchu porizuji spesly:-O
Já jsem si ho naopak pořídil i přesto, že je totální tuctovka z Asie :-)
hele u běžnýho zboží mi „made in china“ žíly netrhá ale direkt nákupy na aliexpresu – viditelných fejků nebo pochybnýho zboží od pochybných prodejců z aukra nebo ebaye se mi dost příčí :-)
A až budu plánovat titanovej rám tak se spojim s nějakym stavitelem a spojim to s geoškou na míru – když už tak už pořádně ;-)
A kolik takovych stavitelu je?
v kazdem vetsim meste aspon tri:)
to je ale debilní otázka, viď? :-) nevim kolik v ČR ale mám celkem blízko do Rakouska nebo Německa – a pokud dám XY desítek tisíc za rám tak mě nějaký 2 tácy za cestu nevytrhnou :-)
Myslel jsem to vazne, tuto tematiku jsem nikdy nezkoumal, takze jediny co me napadlo byl rusky Triton, pripadne custom geo od Van Nicolas (coz jsou stejne cinani). Proto jsem si chtel rozsirit obzory. Zas nevim, co takovy stavitel dokaze nabidnout. Zda stvori klasicky ram, jen s tim, ze pouzije titan, nebo do toho vnese i vlastni vylepseni atd., tak jak to prave delalo morati, ktere dokazalo konstrukci potlacit negativa a vyuzit pozitiva materialu.
Hele v každým případě to teď řešit nehodlam, zatim mi stačí to co mam :) a nevím třeba až jednou budu o něčem takovým vážně přemýšlet tak mi bude fuk jestli matroš koupili v číně nebo v austrálii. Ale nikdy si nekoupim titanovej rám z aliexpresu jen proto abych se plácal po zádech, že jezdim na titanu :)
A když nebudu z nějakýho důvodu chtít vlastní geošku, pořád je tu KONA Honzo Ti :-)
pokud jste nezaregistrovali clanek… Festka planuje vyrobu ramu z grafenu:
nechápu že jim to někdo žere, ale asi v tom umí chodit
trcochu vim jake vlastnosti maji vsechny ty „exoticke“ formy uhliku a k cemu jsou…ale moje fantazie nezvlada najit zpusob, tak z grafenu udelat kolo…vazne si mysli, ze z grafenu udelaji treba laminat?:))))))
Linkoval to vejš File12 https://www.youtube.com/watch?…
Přimíchaj hydrofilní grafenovej prášek do pryskyřice, čimž sníží její hustotu a zároveň zesílí výslednej laminát.
hmmmm…asi si k tomu budu muset najit cisla:)
Jsem myslel, že ta firma už neexistuje. A ejhle, oni objevují nové technologie :)
oni umí chodit v dotacích zřejmě. Rok co rok PR kolik toho plánují vyrábět a že zhruba dělají 100 kol ročně a pořád ty projektovaný čísla ne a ne padat.
Jo jo… plan 4 az 5 tis. za rok? Pri jejich ceně? Zatim k tomu maji hodně daleko. …
běžný PR bláboly :-)
Recyklovatelný kompozit s použitím rostlinného škrobu a organických pryskyřic by byla cesta vpřed, jelikož carbon a jeho recyklace je dost *******.
Tak kdo řeší recyklaci, koupí hliník, ne?
O tom zadna, ja jezdim momentalne ocel. Spis ta recyklovatelnost by se mohla resit globalne :)
No…tak kdyz nejhur, karbon spalis…ale co s tunama solarnich panelu za par let…
No ty solární panely tak hrozné nejsou. Je to samý hliník a křemík.
tak křemík do Křemíkovýho údolí a hlíník do…
:-)
?
:))
Vidis, ja na Humpolec zapomel:)
No…tak kremiku tam uz moc neni (tenke wafery), ale nakonec jsou panel, clanek a kontakty zality pryskyricei do jednoho modulu, zarameckovat a konec. Takye pri recyklasi mas ramecek, mozna horni kryt a modul se kterym nehnes.
Von se dá patrně nějak downcyclovat, že ho rozsekáš a pryskyřici vypálíš. Akorát netušim, kde sou na to reálně vybavený (asi moc ne).
nařezat z toho tyčky ke kytkám…
Jako dlouholety modelar mam zkusenosti s uhlikem a mohu prohlasit, ze nejspolehlivejsi metoda jak ekologicky recyklovat kuprikladu celouhlikovy trimetrovy brus je trefit pri pruletu draty vvn. Je to takove nedobrovolne clenstvi ve spolecnosti pratel rychlozehu – potom uz jen z hromadky popela vyberes co zbylo z motoru, par kovovych tycek co byly tahla k servum a zbytek se rozfouka po poli.
:D
dobrej tip pro bikery…úplně je vidím na polích, jak se snaží dohodit starým rámem k drátům vn :-)
Tak co si pamatuju cestu skrz (kolem) golfovým hřištěm ve Zbraslavi (tuším), tak tam viděly dráty tak nízko, že jsi občas dostal pecku do zadku – když jsi seděl v sedle. :-)
Ráfkem by to podle mě šlo.
Tak teď asi ještě ten kartón, ale časem se určitě prosadí tekutý kov. :-)
Akorát si nejsem úplně jistý, jestli na tom ještě budou jezdit lidé.
myslíš jako karton?
To ta swype klávesnice doplnila blbě. Myslel jsem normálně karbon
U karbonu by se dalo ještě ubrat jinou technologií lepení vláken/vrstev.
Můžeš to nějak rozvíst?
Když sem kdysi vyráběl („motal“) hasičský karbonový kyslíkový láhve pro hasiče, tak karbonový vlákno bylo dávkovaný díky programu na otáčky. S jeho množstvím se nedalo nic dělat.
Ale množství epoxidu do kterýho se před motáním namáčelo se dalo regulovat.
Flaška nesměla bejt moc suchá a ani moc mokrá.
Suchá-malá pevnost flašky-vzduchový kapsy a vlákna nebyly dostatečně promaštěný a slepený.
Mokrá-pevnost v pořádku- ale nedodržení smluvní váhy výrobku.
Jako prostě nasycení tkaniny? To myslim řeší použití prepreg předsycený tkaniny, která by měla mít ideální poměr pryskyřice (tušim kolem 35 procent).
Tak. A těch 35% dolu na váze je lákavá vidina ne?
Ja to asi nechapu, vsak prepreg na ramy normalne pouzivaj…