Noob dotazy ohledně nového kola

123 nepřečtených
  • Gwaihir

    Ahoj,

    pořídil jsem si nového exceeda od Canyonu:

    https://www.canyon.com/….0/2037.html?…

    A potřeboval bych objasnit pár věcí:

    1. Za kazetou je takové poloprůhledné „CDčko“ z plastu. K čemu slouží?
    2. Mám tam brzdy Shimano MT500 a z výroby seřízené tak, že pravá páčka je taková lehčeji stisknutelná, jak pravá. Je to v pořádku? Celý život jsem měl V-brejky a seřízené byly obě stejně. Teď mám pocit, že pravou mačkám lehčeji a zároveň mám pocit, že i výrazně méně brzdí.
    3. Pořád slyším o bezdušových pneumatikách, podle všeho mám ráfky tubeless ready a jestli to dobře chápu, tak i pláště Schwalbe Rocket Ron 2.25''

    Směs: Addix Performance

    jsou tubeless ready. Co je potřeba, aby to bylo tubeless? Nebo to už je?

    Časem asi ještě něco přidám…

    Dík.

    • SloM  
      1. Proti spadnuti retezu do vypletu (kdyz je spravne serizena prehazovacka, tak se to nestane)
      2. Teoreticky bude prava (zadni) brzdova paka o neco mekci vlivem delsiho vedeni a tedy vetsich deformaci. Nebo muze byt vzduch v systemu → odvzdusnit
      3. Na bezduse potrebujes rafky s nalepenou bezdusovou paskou (nevim jestli uz je na kolech), dale tmel, bezdusove ventilky a idealne TL plaste (asi teda mas). Zkus povolit maticku na ventilku a zatlac ventilek dovnitr. Pokud ujde vzduch, mas bezduse. V opacnem pripade duse.
    • novas752  
      1. Je to k ničemu, mělo by to být proti spadnutí řetězu za kazetu, ale ono to tomu stejně nezabrání – je potřeba mít správně seřízenou přehazku – dorazy a pak to tam nespadne nikdy = plast opět k ničemu = sundej ho. Kola DT Swiss = vyndej kolo z rámu, silou trhni za kazetu směrem od výpletu, zůstane ti v ruce i s ořechem, plast sundej a ořech s kazetou nasaď zpátky na osu.
      2. Je to normální, zadní hadice je delší, při stisku se malinko roztahují a v delí hadici zmizí větší objem oleje, zadní hydraulika bude vždy houbovitější než přední. Brzdy nejsou zajeté, je potřeba několikrát ostře zabrzdit aby začaly brzdit jak mají, jsou docela dobré. Že přední brzda brzdí víc než zadní je normální i na správně seřízených vbrzdách, tady to může být ještě umocněno většim přednim kotoučem jestli tam je 180/160.
      3. Tubeless to neni, je tam uvnitř duše, ale lze to předělat. Pokud je v ráfku černá páska s nápisy DT Swiss Tubeless Ready, je potřeba akorát sehnat bezdušový ventilky (je možné že byly přiložené v příbalu ke kolu) a tmel – jaký a víc info snadno zjistíš tady ve vyhledávání, témat na bezduše je tu asi milion.
    • Roklim22  

      Tak to CD je tam asi na ochranu výpletu proti pádu řetězu. Ze všech kol jsem to dal pryč. Podle mě je to k ničemu. Za dvacet let co jezdím na biku mi to tam spadlo asi desetkrát. Brzdy zkusit odvzdusnit, ale zadní je vzdycky trošku měkčí. O bezdusich je tady toho mraky. Zkus hledat. Nicméně bych ti osobně poradil to dát na poprvé do servisu ať to udělá někdo pořádně. Pokud to máš z výroby nachystané, je to otázka 20 minut.

    • adam1  

      1.okamžitě pryč s tím fuj to vypadá

      2.zkus se podívat jestli máš kotouč uprostřed třmenu

      3.ty tvoje pláště TR nebudou?Dt ráfky jsou na bezduš ok.Stejně se ti ty schvabliky sjedou rychle tak pak pořeš s plášti T.R (maxiss,conti?)

    • Iron Maiden Man  

      Ahoj

      Kolegové ti již poradili. vyjádřím se jen k prvním 2 bodům:

      1. Zahoď to, je to k prdu a hyzdí to kolo – přehazka je snad dobře seštelována. Ideálně rovnou sundej kazetu a pak sundej „CD“. Vyštípat to kleštěma je obtížné :-) .
      2. Jak již psali, většinou je zadní brzda taková gumovější kvůli délce hyd. vedení. Brzdný účinek je vždy menší (při jízdě dopředu :-) ) u zadní brzdy. Doporučil bych obě brzdy pořádně odvzdušnit. Občas i z výroby mohou být zavzdušněny.
    • Gwaihir  

      Děkuji všem. CDčko sundam asi pohodlně nůžkami na plech. Brzdy si časem urco sednou, zatím jsem neujel ani 5 km. Ty bezduse pořeším se servisem.

      Ještě dotaz. Co jsou to zapletená a napletena kola? Všude se o tom mluví, ale nějak nechápu, co to znamená. Logicky jsou tam špice a ty jsou vpletene někam doprostřed. Není to jen jako odlišení, že se nejedná jen o ráfek, ale že už tam jsou ty špice?

      • tomxxx  

        Jo, proste komplet naboj, spice, rafky

      • novas752  

        Obecně komplet ráfek + dráty + niple + náboj.

      • Tom-T45  

        Jestli chceš lézt do výpletu s nůžkami na plech, tak bych tam to zatím CD nechal a sundal bych ho, až si vyzkoušíš sundávání kazety s ořechem jak psal Novas. Ničemu to nevadí a někdy to pomůže. Já jsem si ho tam třeba pokorně vrátil poté, co jsem sám v lese půl hodinu vytrhával řetěz zaseknutý mezi kazetu a dráty. Ono to nemusí být jen blbě seřízenou přehazovačkou, můžeš někde ťuknout přehazkou, nebo když spadneš, tak se ti může pohnout patka, a pak máš řetěz za kazetou ani nevíš jak.

        • Tencovozikmin  

          Ono to taky nicemu nevadi a jestli neumi ani sundat kazetu,tak bych hledal kamarada co tomu rozumi a zasveti,nebo se poohledl po solidnim servise.

        • Gwaihir  

          Ok, raději to tam zatím nechám a opravdu jsem kazetu nikdy nesundával, tak do toho zatím nepůjdu.

        • Davidakta  

          Neznám nikoho, tak blbýho že by si při téhle operaci přeštípal dráty

          • Tom-T45  

            Koukám, že mít cédo za kazetou je ještě horší prohřešek proti etiketě, než vzít si sandály s ponožkama do národního. Co vám na tom tak vadí?

            Ohledně nůžek na plech, jde o princip. Buď je někdo šikovnej, ví jak se sundá kazeta, seřídí přehazka, atd. a ten ať si sám rozhodne jestli to tam potřebuje nebo ne. Pokud se ale někdo ptá na základní věci, bojí se vycvaknout ořech (což by měla být v tomto případě banální operace), tak bych se raději řídil heslem, že na to, co funguje, se nesahá.

            • atty  

              Taky bych řekl, že to CDčko je trnem v oku, protože prostě CDčko se nevozí a kdo ho tam má, tak je očima BF mazáků rovnou za vola. Klidně bych ho tam nechal do doby, než půjde na nějaký servis, kde mu ho třeba sundaj nebo se to naučí sám. Ničemu to nevadí, zátěž to je navíc minimální a je faktem, že i při dobře seřízenejch dorazech se prostě ten řetěz někdy za kazetu dostat může (a dolovat ho zaseklej někde v lese může bejt opravdu chuťovka).

              Takže – ničemu to nevadí, jen to blbě vypadá a zdejší komunitou je to vnímáno jako prohřešek proti etiketě (stejně jako různé brašny, rohy na zvlněnejch řídítkách, odrazky, blikačky, delší bovdeny nebo hadice brzd – prostě věci, které reálně ničemu asi nevadí, mnohdy jsou i užitečné, ale jseš s nima jen pouhý „amatér…“ :)

              • ronda  

                Nejde jen o dolování řetězu při např. namotání přehazky, ale taky o načnutí drátů. Mnohem ochotněji potom prasknou.

                Blbě to vypadá, ale funkci to plní.

                • novas752  

                  Tak znova, pokud je prehazovavka spravne serizena, neni sance ze by to za kazetu spadlo, ani pri pruletu brutalne rozbitym sjezdem se to s adekvatnim vybavenim proste nestane.

                  • ronda  

                    No, když někde s větví natáhneš patku do rovna, tak ti ani nejvymazlenější seštelování přehazky nepomůže a máš to tam.

                    • novas752  

                      No to máš no, to je fakt, ale to v tom výpletu máš i přehazku a možná i ten klacek a o pár drátů míň a možná i ráfek na výhoz vytrhanej. A na nějakym plastu za kazetou to nezávisí.

                      • Lišák  

                        Klacek mi urval patku a zlomil spodní rolnu na hazce. Řetěz jsem nemohl vydolovat z mezery mezi kazetou a dráty. Nicméně kazeta byla s unašečem,tak zapadl blíže ke kazetě a dráty zůstaly 0.K.

            • Japhy  

              Není to ten nejhorší prohřešek, horší jsou rohy a stojánek ;-)

            • klobrch  

              +1

      • Filippo  

        On spíš myslí rozdíl mezi: kola zapletená x kola napletená.

        • adam1  

          Se špicemi umí jezdit z prominutí každý blb..,ale bez špička????:))to neumí každý

        • Gwaihir  

          To taky. Ten rozdíl nevidím…

          • mr.nikdo  

            Nerika se nahodou tovarni zaplety a napletena kola mechanikem dle vlastni specifikace?

        • michomin  

          Napletená kola je novotvar prodejců nebo truhlíků, co dávají data na stránky e-šopů (třeba Němčík). Je to ale nesmysl, správně je zapletená kola.

          Náš jazyk, bohužel, nejvíce ovlivňují trdla.

    • puka  

      Slyšel jsem, že cd přidává watty – když sundáš nohy z pedálů, cd přenáší sílu z výpletu do kazety a potom se ti točí kliky :))

    • Gwaihir  

      Jak poznám jestli je rám exceeda připraven pro teleskopku s ovládáním?

      • Tencovozikmin  

        Musíš třikrát zaklepat a vyslovit kouzelnou větu…trubko trubko,prozraď mi co se do tě vejde :-)

        Snad vidíš rám,jestli se to dá někudy protáhnout,při­kotvit,vyvázat.

      • novas752  

        Hledej zaslepenou díru do rámu nejspíš tam kde vstupuje zbytek = okolo hlavy.

    • Gwaihir  

      Ok dík. Ještě dotazy.

      1. Jak má být správně nastavená vidlice? Kolo je nové, vzal jsem ho do Bielska na modry trail. Upřímně nic horšího už nehodlám jet, spíš rovnejsi věci. Měl jsem vidlu nastavenou podle hmotnosti a nálepky na vidlici rockshox recon rl 100mm. Borec v test centru mi ji trochu ufoukl a dal mi na ni gumičku – viz foto. Je to dobře nastavené? Gumička byla samozřejmě dole a postupnými nárazy vyjela tak jak je vidět na fotce.
      2. Jak nastavím packu pravé brzdy, aby nešla tak lehce zmáčknout až do gripu? Předpokládám, že by se měla zastavit třeba tak jak levá.

      Dík.

      • novas752  

        Tabulka na vidlici je k ničemu, hrubě orientační. Jestli těžší terény jezdit nebudeš, ještě jí mužeš tak 5psi ufouknout, abys na takovém svém maximu náročnosti využíval tak 90–95% zdvihu a nechal si malou rezervu na nějaký nečekaný průšvih. :) Ale normálně by se měla foukat tak aby se po nasednutí a propružení ustálila na cca 25–30% zdvihu, takže nasednout hned vedle zdi, prohoupat, zlehka opřený o zeď stáhnout gumičku na gufero, opatrně sestoupit a odměřit vzdálenost od gumičky po gufero.

        Brzda je zavzdušněná, potřebuje odvzdušnit. Nouzově můžeš zkusit pověsit kolo za předek aby vystoupaly bublinky ze třmenu a hadice do páky a pak páku mačkat, tim se vyženou bublinky do expanzky pokud to neni zavzdušněné moc.

        • Gwaihir  

          To jsem tu brzdu zavzdusnil šesti hodinami jízdy na trailech? Moc mi to nešlo, tak jsem brzdil skoro pořád…

          • novas752  

            Jak vypadá zadní kotouč? Jestli má na okraji brzdný plochy hnědo modrý přechod, tak si jí možná trošičku uvařil…

            Nevim jak to v Bielsku vypadá, kotoučový brzdy nemají rády dlouhé soustavné mírné přibržďování, lepší je s nima střídavě brzdit kousek hodně a kousek vůbec.

            Nebo to může být špatně odvzdušněné z výroby a bublina se jen dostala z expanzky do okruhu, nebo to může být i nějaká vada/poškození, to už zjistí mechanik co to bude odvzdušňovat.

          • Gwaihir  

            Oba kotouče vypadají jako nové.

            Ta pravá páčka byla měkčí od začátku, ale nechodila až do gripu.

            • novas752  

              Tak asi špatně odvzdušněný z výroby. Jak to má vnitřní vedení tak tu hadici musej rozpojit a protáhnout rámem a zase spojit.

          • klobrch  

            Někdy stačí povolit šroubek na expanzní nádržce u páky brzdy, promačkat a se zmáčknutou páčkou šroubek zase utáhnout.

            • Gwaihir  

              Borec stavitel kol tam nalil docela dost té Shimano tekutiny a jen se divil, kolik se tam toho vleze. Musím dávat pozor, jestli to někde neteče, ale vypadá, že ne.

    • Gwaihir  

      Tak ještě něco nevím

    • Gwaihir  

      Docela mi vadí, že na tom karbonovém rámu není rychloupínák na sedlovce, ale jen objímka na imbus. Je to proto, aby si člověk mohl lépe pohlídat správný utahovaci moment?

      • atty  

        Na karbonové rámy si málokdo dá rychloupínací objímku – přeženeš to s utažením a rám může prasknout v sedlové trubce (celkem problém). Proto se používá objímka na imbus a je předpoklad, že to utahuješ buď momenťákem, nebo velmi s citem (kdo už to má v ruce). A ničemu to nevadí, protože první vyjížďky, než si to přesně nastavíš si dáš jen příslušnej imbus do kapsy a můžeš ladit. Když si pak ještě uděláš nějakou rysku, značku či nálepku na sedlovce, není to problém ani třeba při častém převozu někde na autě (kdy třeba musíš/chceš) sedlovku zatáhnout, protože to jen vytáhneš, porovnáš se značkou a jen dotáhneš.

        • Gwaihir  

          Aha, takže pokud chci snižovat sedlo častěji, tak raději teleskopku? Je rozumné vybrat nějakou z místního bazaru?

          • atty  

            Teleskopka je od toho, aby si mohl v terénu při sjezdech rychle zatáhnout sedlovku a nemusel se kulema mlátit o sedlo :) prostě pro pohodlnější ježdění v terénu, kde potřebuješ stát v pedálech, případně jít kvůli těžišti „za sedlo“ (hlavně sjezdy). Nevím, co chceš jezdit a jak často a z jakého důvodu potřebuješ stahovat sedlovku – teleskopka je samozřejmě možnost na obojí, ale těžko si představit, že si jí bude někdo kupovat jen na snižovaní sedla třeba na transport.

            Teleskopku z bazaru – je to jako se vším z bazaru – můžeš natrefit na dobrej kup, můžeš koupit i teleskopku před smrtí, když tomu nerozumíš.

    • Gwaihir  

      Díky. Teleskopku bych měl na příležitostné traily… Ale to zatím počká.

    • Gwaihir  

      Tak ještě další dotaz. Jak se staráte o kolo? Přece jenom kolo je dražší a rád bych, aby mi dlouho vydrželo. Jaké základní nářadí a čističe používáte?

      Já si zatí pořídil:

      Pračku řetězu:

      https://www.rkcyklos.cz/…retezu-force

      Čistič:

      https://www.rkcyklos.cz/…-zluty-extra

      Mazadlo:

      https://www.rkcyklos.cz/olej-tf2-400ml

      Na základní očistu kola a řetězu mi to přijde dostačující, ale některé věci (pedály, …) by se občas měly asi ošetřit i vazelínou, ne?

      Pak jsem dostal ke kolu jakousi srajdu na karbonové spoje, která by měla snižovat potřebnou sílu na uchycení sedlovky a řidítek. Ta se má taky časem obnovovat? Něco málo mi zbylo, ale nevím jestli je to nutné mít a hlavně kde to koupit.

      Dík.

      • roman 3D  

        pračku řetězu jsem použil jedenkrát, po pocintání bordelem všeho okolo používám už jenom spojku na řetěz a lahev od okurek s nějakým čističem kde to vyperu k dokonalosti

        • Gwaihir  

          Já to zkoušel na starým kole a zrovna ta co je na obrázku mi nepocintala vůbec nic. Je docela slušně zavřená. Jakou spojku na řetěz používáš?

          Já našel toto:

          https://www.kolokram.cz/…ni-2-ks.html?…

          A to asi nebude ono, zejména pokud tam píšou, že se to nemá už rozdělávat.

          • novas752  

            Máš 11 rychlostí, potřebuješ 11spd, takže SRAM nebo KMC. V praxi s rozpojovánim a sundávánim neni problém, dělá to tak spousta lidí, jedna spojka nějakých 10–15 rozpojení a spojení vklidu zvládne.

            Řetězy SRAM nebo KMC (do budoucna, jeden řetěz vydrží ± 700–2000km, je potřeba ho měřit a včas měnit) maj spojku rovnou přibalenou, Shimano už na to prý také přechází (dosud k tomu měli takový zalamovací nýt kterym se řetěz snýtoval a rozpojit bez roznýtování nešel).

            Pro tip: Je dobrý vozit si rychlospojku nebo 2 ssebou v případě že roztrhneš řetěz jen odnýtuješ poškozený články a nahradíš spojkou.

      • scota  

        pedály rozhodně namaž např. Park Tool Polylube 1000 – PPL1

      • novas752  

        Závity pedálů 100% namazat, jakoukoliv vazelínou.

        K základní údržbě kola bych vyhodil ten sprej (kterym si snadno kontaminuješ zadní brzdu olejem) a na řetěz pořídil mazadlo v kapátku. Jedno do sucha – např Muc OFF C3 Dry je jedno z nejlepších – skoro nelepí prach a snadno se čistí. A jedno do mokra, které je voděodolné a hodí se hlavně v zimnim období.

        No a na „každodenní“ údržbu vidlice bych koupil Brunox Deo (otřeš vnitřřní nohy a těsnění, aplikuješ trošičku brunoxu, propužíš vidlici a znova otřeš), občas to používám i na prostříknutí čepů v přehazovačce a­pod.

        Montážní pastu obnovovat nemusíš, ale jednou za čas je fajn ty spoje rozebrat, vyčistit a pak tou pastou znovu namazat.

        Pokud vládneš angličtinou, najdeš na Youtube mraky různých videí jak na kole co udělat – např. kanály GMBN a GMBN Tech, Seth bike hacks, Bikeradar nebo třeba českej Štěrba tam taky něco k servisu má.

        • Gwaihir  

          Závity pedálu mi došly už namazané, takže předpokládám na zimu, kdy moc nejezdím to stačí?

          S tím sprejem je to jedno, ne? Je mi jasné, že k brzdě se nesmím přiblížit, ale i tak beztak stříknu trochu na řetěz, potočím a párkrát zopakuji a je to, ne?

          Ten Much OFF C3 je na řetěz nebo tím mažeš i něco jiného?

          Brunox si pořídím…

          Na kanály se občas koukám, ale raději mám psaný text. Videa žerou strašně času, ale občas se to opravdu hodí vidět.

          Dík.

          • novas752  

            No když si šikovný tak se dá použít i ten sprej, ale konkrétně tenhle je fakt hodně řídkej, vzlínavej. Je to fajn třeba na prostříknutí bowdenů, rozhýbání nějakého zatuhlého mechanismu, ale v řetězu nevydrží moc dlouho (mám s nim krátkou zkušenost).

            Ty mazadla jsou o dost hustší, zatečou do řetězu, otřeš ho z vnější, vyprchá z nich ta troška nosné složky a vydrží to dlouho.

            Ale klidně si udělej srovnání, mě ten C3 Dry vydrží na silnici cca 300km, na mtb asi tak 100–150.

      • Mereck  

        Pračku řetězu jsem zahodil. Vyprat řetěz mi přijde snazší bez ní než s ní. Místo cyklostaru mi na kolo stačí voda (případně s kapkou jaru na ten řetěz)

        Určitě se vyplatí pořídit něco na vidlici (Brunox, Bikeworx), nějakou vazelínu (používám bílý Motorex a zelený ParkTool) a mazivo na řetěz v kapátku (já beru Finish Line Dry)

        • Gwaihir  

          Dík, ale pokud mám nečím mastným ošetřený řetěz, tak přece čistá voda stačit nebude, ne? A jestli mám cyklostar nebo jar je asi taky jedno, ne? Asi když to děláš často, tak jar bude ok, když méně často, tak něco agresivnějšího, ne?

          Vazelínu používáš jen na závity pedálů nebo i na něco jiného? A jak často?

          • novas752  

            Cyklostary a podobný kolo nebo autošampony jsou trochu účinější než jar. A řetěz bez toho neumyješ.

            Jestli používat pračku nebo ne je každýho věc, každýmu přijde jednodušší a lepší pro jeho podmínky něco jiného. Tady je směsice cyklistů od těch co řetěz jen otíraj hadrem a domazávaj po ty kteří ho pomalu po každé vyjížďce čistí v ultrazvukové lázni. :) Někteří zase řetěz perou a zároveň mažou v naftě nebo petroleji, někteří řětěz dokonale odmastí a namáčí do horkého parafinu… :) Takže bacha.

            Osobně preferuju sundat to a vykoupat ve sklenici s nějakou chemickou tekutinou – isopropyl, benzín, aceton, toluen, případně ta nafta nebo petrolej (ale ty jsou mastný, řetěz vyčistí ale ničim jinym je pak nenamažeš), nebo aspoň koncentrovanej autošampon/cy­klostár/muc-off.

            • Japhy  

              Řetěz vypraný v naftě, vykapaný a utřený do hadru jde namazat (černený nebo zelený Fnish Line) úplně normálně. Z mého pohledu je pet flaška se širokým hrdlem a naftou plus kus drátu na vylovení mnohem čistší a účinnější řešení než pračka. Jak Martini – protřepat, nemíchat. Navíc je to nekonečná náplň, čistá nafta se sleje do nový petky, doleje a stará petka s kaly se vyhodí cestou na na sběrný dvůr.

              • novas752  

                Ano, já naftu ve flašce taky používám, ano, řetěz tim namažeš, ale mazivo nefunguje tak jako na předem odmaštěnym. U Suchých se o tom vůbec nebudu bavit, naftou se z toho udělá hodně bídný mokrý = špiní a vydrží prd. U mokrých se znatelně sníží výdrž a odolnost vůči vodě.

                • ronda  

                  Taky si myslím, že ta nafta pořádně z toho řetězu nevykape, nevyschne – a nový olej hned částečně degraduje.

                  Já řetěz mrsknu do kelímku od Perly (akorát velikost), trocha už použitého technického benzínu na hrubou špínu (neuvěřitelný, co zůstane na dně kelímku :-) , pak trošičku čistého benzínu a nechat dobře vyschnout (to jde v létě rychle). Použitý slévám do flašky na hrubé mytí, takže spotřeba nepatrná. A stáčený nestojí moc.

                  • scota  

                    a ta vůně ;-)

                  • Lišák  

                    Kde se dá koupit stáčený tech. benzin?

                    • ronda  

                      Vím, kde v HK (Nátěrové hmoty s.r.o.). V PU to mělo Řempo. Tak snad jsou nějaké stáčírny i v dalších městech.

                    • Japhy  

                      A musí bejt technický? Na všecko co se netýká lakování musí stačit i obyč. Já si vždycky skočím přes silnici k pumpě a pak proměním obyčejný benzín na technický jako Ježíš vodu na víno. ;-)

                      • ronda  

                        Natural myje možná i líp jak technický. Ale než někoho touhle srandičkou zblbneš :-) – náramně smrdí a dokonale všechno zamastí. To už je skoro lepší ta nafta.

                        Taky je o něco levnější než technický benzín – benzínový čistič. Je to nějaká směska, taky v pohodě použitelná, ale už tam můžou zůstat nějaké stopy. I když vyloženě mastné mapy po něm taky nezůstávají, takže vysychá dobře.

                        • Japhy  

                          Šak řikám kromě lakování, tam by mastnota krapítek hodně vadit mohla. Ale stejně ho nejčastějc používám na prvotní odšmírovací lázeň, takže mastnoty určitě víc nebude.

          • Mereck  

            Psal jsem voda + jar. Řetěz čistím celkem často a úplně to stačí. Je teda fakt, že mám v garáži ultrazvuk, takže úplně napohodu.

            Jinak nejsem proti cyklostaru, ale ten jar vyjde asi o dost levněji a stačí.

          • scota  

            Isopropyl ten alespoň tolik nesmdí

    • Gwaihir  

      Napadá mě další věc. Jak moc foukat pneu? Z výroby jsou nafoukle tak, jak ruční pumpickou snad ani nedokážu 

      • Mereck  

        To se strašně špatně určuje od stolu. Záleží na spoustě osobních faktorů a preferencí.

        Já třeba mám s výstrojí asi 80kg, vozím duše a foukám 2,0 bar vzadu a 1,8/9 bar vepředu. Pokud jedu sjíždět betonové schody, cca 0,1 baru přidám.

        Záleží ale na každém jezdci. De facto jde o to foukat co nejméně (budeš mít lepší grip v terénu) ale dost na to, abys necvakal. Bezduš ti dovolí ještě nižší tlak, ale zase ne tak málo, abys ničil ráfek nebo to zul.

      • novas752  

        To si každý musí nastavit podle sebe – závisí to na konkrétních pláštích, ráfcích, duše/bezduše, hmotnost jezdce, jízdní styl a i terén kde se jede. Dopředu se fouká trochu míň než dozadu.

        Na xc se většinou vozí okolo 1,3 – 2,5 baru podle váhy, nejlepší je asi fouknout to na 2,5 a zkoušet po desetinách snižovat dokud se to nezačne žvýkat v zatáčkách a při brždění a nebo dokud neprocvakneš duši. Pak 0,2–0,3 baru přidáš a máš naladěnej optimální tlak.

        Já třeba na svých 75kg + 5kg výbavy vozim 1,5 vepředu a 1,8 vzadu.

    • Gwaihir  

      Díky kluci. Mám 90kg, takže o kousek víc

    • Gwaihir  

      Tak dneska xc okruh v pisarkach. Výsledek je, že s spdckama se bojím. Můžu úspěšně své boty po odmontovani kufrů použít v pohodě na platformy? Nebo potřebuju rovnejsi podrážku?

      • atty  

        To není dobrej nápad – tyhle boty na fotce jsou prostě dělané pro použití s kufry. Spíš je lepší nápad si dát čas a „naučit“ se s SPD zacházet a jezdit. To pár vyjížděk trvá,, chce to trpělivost a prostě se naučit myslet na to, že když je předpoklad, že budu muset brzdit a možná i zastavit, tak se automaticky připravit i na vycvaknutí. Základ je si pro začátek nastavit přítlak pružin opravdu na minimum, protože pak Shimano kufry (pokud máš ty správné) prostě vytrhneš relativně v jakémkoliv směru a bez potíží – při krizovce prostě jen trhneš nohou a máš nohu volnou.

        Takže za 20 km si na to nezvykneš a nenaučíš, za 200km to už bude v pohodě, za 2000km přednosti SPD na XC ježdění doceníš.

        Neznám nikoho, kdo by si jako začátečník s SPD alespoň párkrát někde nelehnul s botou v pedálu (obvykle zcela v poklidu někde třeba na přechodu pro chodce, v terénu tou nohou prostě škubneš víc a jde to samo ) :)

        • Zeppelin  

          +1

          Lehl jsem třikrát, když jsem s tim kdysi začal jezdit. A jo, tekla krev. Dnes bez nášlapů vysloveně neumim jezdit.

          Takže nebát se!

          • Gwaihir  

            To já taky. V Bialsku na modré to bylo v pohodě. V Brně je to na mě moc kamení a mám strach. Poladim kolo a budu zkoušet.

      • Gwaihir  

        No na SPDčkách už mám něco najeto. Asi jde o to, že si musím přiznat, že to na kole neumím. Teda bavím se xc okruhu v Brně Pisarkach. Už první část okruhu jsem měl problémy, ale většinou způsobené tím, že jsem to jel poprvé. Jak je to hlína a jenom nahoru a dolů tak to vcelku jde, ale i tak jsem měl problémy se sedlem – mám ho prostě moc vysoko a častokrát mi skončí mezi nohama a nebo kopne do zadku a pak mě drží už jen ty SPDčka

        • MatS  

          Takze jsi prisel na to, ze proble m neni v SPD, ale ze potrebujes teleskopickou sedlovku.

          • Gwaihir  

            Na to jsem přišel už v BP v Bielsko biale, ale netušil jsem, že ji budu potřebovat i doma

        • Gwaihir  

          No a ještě se bojím těch sutru na fotce, tam jsem skončil. Mám strach, že se tam zastavím a už nerozjedu a spadnu, ale třeba povolím SPDčka a zkusím to.

          • atty  

            Na, to že si začal s novým kolem a zase s SPD, tak si myslím vybíráš celkem náročnější věci – když se něco učím, většinou to zkouším postupně, zvětšuju náročnost…

            Já bych se na nějakém těžším trailu rozhodně zrakvil (nemám na to kolo, skill a v neposlední řadě mne to vůbec nebaví), ať s SPD nebo bez, ale prostě začít se něco učit nebo se to učit zase po létech na novém stroji – to se obvykle dělá postupně a přidává se. Ne, že si utáhneš SPD na novém kole na plech a pustíš se nějakým drsnějším sešupem – výsledek je obvykle známej předem… :)

            • Gwaihir  

              Já jsem nic neutahoval, jen jsem to namontoval a vycvaknout se šlo, ale povolím to víc.

              • atty  

                Z výroby mohou být utažené různě (a většinou více, aby nevypadl náhodou šroub (i když by neměl).

                Takže bych úplně utáhl, pak úplně povolil a zašrouboval jen tak o tři cvaknutí – pro začátek to bohatě stačí, když máš nové a neojeté kufry.

          • novas752  

            Tam zrovna neni ceho i kdyz novou vybavu je lepsi ai osahat na nejakych jednoduchych bezproblemovych terenech. To sedlo dolu resp. teleskopka hodne pomuze. A pak taky spravny tlak v plastich = nehustit to na beton. A taky spravna pozice na kole = lokty mirne pokrcene do stran aby ruce mohly perovat, kliky rovnobezne se sklonem terenu, predni pedal vodorovne, zadni zase rovnobezne s terenem a idealne i pokrceny nohy v kolenou, tam prave skvele pomuze ten teleskop.

        • Breakpain  

          „Na SPD mám najeto…“ najeto kolik let? :-) …

          • atty  

            Taky se obávám, že v tomhle případě to léta nebudou… :)

          • Gwaihir  

            Léta to jsou, ale kilometrů velmi málo

            • Breakpain  

              Tak pak se divím, tomu závěru, co jsi napsal ;-)…

            • atty  

              Někdo si na SPD z nějakého důvodu nezvykne a nechce je. Na náročnější ježdění opravdu v terénu většina lidí dává přednost platformám. Na XC ježdění (jak si ho představuju já) jsou SPD velkej přínos, ale prostě to chvilku trvá, než se na to zvykne. Zatratit je po jedné dvou vyjížďkách je hloupost – chce to prostě delší čas na zkoušení a sžití se. Až prohlásíš po půl roce a 2kkm, že Ti to furt nevyhovuje, pak OK – asi nejsi typ na SPD a můžeš řešit něco jiného.

              • Gwaihir  

                Asi máš pravdu, ale s SPD mám strach trénovat věci, které vyžadují stát na zadním kole – třeba bunny hop. Jako trochu to přední kolo zvednu, ale abych šel celej dozadu to mě hlava nepustí. Asi to budu muset zkoušet nejdřív na trávě 

                • novas752  

                  Tak na tyhle hovadinky bych si ty platformy zrovna vzal, ale na normalni xc jezdeni urcite spd.

    • Gwaihir  

      Tak zas další neznalost. Přemýšlím nad teleskopickou sedlovkou. Teoreticky by měla jít nainstalovat na Exceeda bez problémů, ale nevím, jak se vybírá páčka.

      Co jsem se díval, tak jsou cca 3 typy páček:

      1. 22.2mm Clamp – tahle je asi normálně na řídítka, když nemám přesmykač, ale ten mám.
      2. SRAM Matchmaker X – to je asi když mám SRAM řazení, ale netuším
      3. Shimano I-spec II – tohle je asi na Shimano řazení, ale nevím, jestli je to kompatibilní s mojí páčkou SLX nebo ne. Jak se to pozná?

      A proč jsou ty páčky tak šíleně drahé? Existuje páčka za 300, ale asi bez bovdenů, normální cena je kolem 1000 Kč, ale jsou i mnohem dražší. Přijde mi, že je mnohem jednodušší vybrat teleskopku, jak páčku k teleskopce ;)

    • Gwaihir  

      https://www.koloshop.cz/…predni-.html

      Takže mají?

      A děkuji

    • Gwaihir  

      Další neznalost. K čemu je dobrý zdvih?

      Definice je : https://www.moolbike.cz/…pojmu/zdvih/

      Větší zdvih = pohodlnější jízda v terénu a zároveň horší přenášení síly šlapání do rychlosti?

      Mám vidlici recon rl se zdvihem 100mm. Jak poznám přesný typ vidlice? Jde u této vidlice změnit zdvih, když třeba jezdím náročnější terén? Podle jakéhosi manuálu v jiném vláknu jsem vyčetl, že zdvih je ovlinen spacerem, takže teoreticky jde vytáhnout a budu mít vidlici s vyšším zdvihem? Je to složitá operace a poruším si tím záruku?

      Dík.

      • MatS  

        Zdvih by měl jít zvýšit u tvé vidlice změnou air shaftu. Sám si to neuděláš, pokud jsi to nedělal. O záruku přijdeš, pokud si to budeš dělat sám.

        Rám kola je dělaný většinou na konkrétní zdvih vidle, takže změnou zdvihu se ti změní celá geometrie kola většinou k horšímu. Drobná změna možná ale je bez znatelné změny geometrie.

        Jinak na toto téma by ti tu jiní mohli psát sáhodlouhé studie a na to je mi moc teplo :-)

      • Mereck  

        Zdvih je dobrý k tomu, aby ti ta vidlice chodila. Zhruba podle obtížnosti terénu se volí výška zdvihu.

        Trekingová kola, která terén v podstatě nepotkají, mají třeba 60 – 80 mm jen kvůli utlumení drobných nerovností. XC běžně vozí 100 mm. Na druhém konci pak máš DH mašiny na 200 mm zdvihu, kde se počítá i s dopadem z několikametro­vé výšky.

        Jak už ti psal MatS, zdvih primárně souvisí s geometrií kola. Nejde si teda říct, že svoji 100 mm vidli na XC kole zvednu na 160 mm a hurá na Red Bull. Změna o ± 10 mm není problém, větší rozdíly ale zničí geometrii a můžou i příliš zatěžovat hlavovou trubku, která není na tak jiný úhel vidlice konstruovaná.

    • Gwaihir  

      Děkuji. Myslel jsem, že se vytáhne kus gumy nebo plastu a že 100 mm zdvihu udělám 120 a kolo bude víc na traily než je teď a ty nárazy do zápěstí budou o trochu menší. Ale změna geometrie k horšímu za to nestojí.

      • Mereck  

        Ten Exceed je XC HT. Nech mu 100 mm.

        To ale neznamená, že nemůžeš na traily. V klidu vyjeď. Nejde o kolo, ale o jezdce.

      • scota  

        Čistě závodní stroj Exceed byl stvořen pro nejlepší závodníky na planetě. To nezní úplně jako stroj na jezdění trailů a na pivo ;-)

        • Gwaihir  

          Já s tím jezdím mimo jiné xc okruh v Brně Pisarkach a bojuju, ale dám si kurz a bude líp 

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.