Noob dotazy ohledně nového kola

47 nepřečtených
  • Gwaihir

    Ahoj,

    pořídil jsem si nového exceeda od Canyonu:

    https://www.canyon.com/….0/2037.html?…

    A potřeboval bych objasnit pár věcí:

    1. Za kazetou je takové poloprůhledné „CDčko“ z plastu. K čemu slouží?
    2. Mám tam brzdy Shimano MT500 a z výroby seřízené tak, že pravá páčka je taková lehčeji stisknutelná, jak pravá. Je to v pořádku? Celý život jsem měl V-brejky a seřízené byly obě stejně. Teď mám pocit, že pravou mačkám lehčeji a zároveň mám pocit, že i výrazně méně brzdí.
    3. Pořád slyším o bezdušových pneumatikách, podle všeho mám ráfky tubeless ready a jestli to dobře chápu, tak i pláště Schwalbe Rocket Ron 2.25''

    Směs: Addix Performance

    jsou tubeless ready. Co je potřeba, aby to bylo tubeless? Nebo to už je?

    Časem asi ještě něco přidám…

    Dík.

    • SloM  
      1. Proti spadnuti retezu do vypletu (kdyz je spravne serizena prehazovacka, tak se to nestane)
      2. Teoreticky bude prava (zadni) brzdova paka o neco mekci vlivem delsiho vedeni a tedy vetsich deformaci. Nebo muze byt vzduch v systemu → odvzdusnit
      3. Na bezduse potrebujes rafky s nalepenou bezdusovou paskou (nevim jestli uz je na kolech), dale tmel, bezdusove ventilky a idealne TL plaste (asi teda mas). Zkus povolit maticku na ventilku a zatlac ventilek dovnitr. Pokud ujde vzduch, mas bezduse. V opacnem pripade duse.
    • novas752  
      1. Je to k ničemu, mělo by to být proti spadnutí řetězu za kazetu, ale ono to tomu stejně nezabrání – je potřeba mít správně seřízenou přehazku – dorazy a pak to tam nespadne nikdy = plast opět k ničemu = sundej ho. Kola DT Swiss = vyndej kolo z rámu, silou trhni za kazetu směrem od výpletu, zůstane ti v ruce i s ořechem, plast sundej a ořech s kazetou nasaď zpátky na osu.
      2. Je to normální, zadní hadice je delší, při stisku se malinko roztahují a v delí hadici zmizí větší objem oleje, zadní hydraulika bude vždy houbovitější než přední. Brzdy nejsou zajeté, je potřeba několikrát ostře zabrzdit aby začaly brzdit jak mají, jsou docela dobré. Že přední brzda brzdí víc než zadní je normální i na správně seřízených vbrzdách, tady to může být ještě umocněno většim přednim kotoučem jestli tam je 180/160.
      3. Tubeless to neni, je tam uvnitř duše, ale lze to předělat. Pokud je v ráfku černá páska s nápisy DT Swiss Tubeless Ready, je potřeba akorát sehnat bezdušový ventilky (je možné že byly přiložené v příbalu ke kolu) a tmel – jaký a víc info snadno zjistíš tady ve vyhledávání, témat na bezduše je tu asi milion.
    • Roklim22  

      Tak to CD je tam asi na ochranu výpletu proti pádu řetězu. Ze všech kol jsem to dal pryč. Podle mě je to k ničemu. Za dvacet let co jezdím na biku mi to tam spadlo asi desetkrát. Brzdy zkusit odvzdusnit, ale zadní je vzdycky trošku měkčí. O bezdusich je tady toho mraky. Zkus hledat. Nicméně bych ti osobně poradil to dát na poprvé do servisu ať to udělá někdo pořádně. Pokud to máš z výroby nachystané, je to otázka 20 minut.

    • adam1  

      1.okamžitě pryč s tím fuj to vypadá

      2.zkus se podívat jestli máš kotouč uprostřed třmenu

      3.ty tvoje pláště TR nebudou?Dt ráfky jsou na bezduš ok.Stejně se ti ty schvabliky sjedou rychle tak pak pořeš s plášti T.R (maxiss,conti?)

    • Iron Maiden Man  

      Ahoj

      Kolegové ti již poradili. vyjádřím se jen k prvním 2 bodům:

      1. Zahoď to, je to k prdu a hyzdí to kolo – přehazka je snad dobře seštelována. Ideálně rovnou sundej kazetu a pak sundej „CD“. Vyštípat to kleštěma je obtížné :-) .
      2. Jak již psali, většinou je zadní brzda taková gumovější kvůli délce hyd. vedení. Brzdný účinek je vždy menší (při jízdě dopředu :-) ) u zadní brzdy. Doporučil bych obě brzdy pořádně odvzdušnit. Občas i z výroby mohou být zavzdušněny.
    • Gwaihir  

      Děkuji všem. CDčko sundam asi pohodlně nůžkami na plech. Brzdy si časem urco sednou, zatím jsem neujel ani 5 km. Ty bezduse pořeším se servisem.

      Ještě dotaz. Co jsou to zapletená a napletena kola? Všude se o tom mluví, ale nějak nechápu, co to znamená. Logicky jsou tam špice a ty jsou vpletene někam doprostřed. Není to jen jako odlišení, že se nejedná jen o ráfek, ale že už tam jsou ty špice?

      • tomxxx  

        Jo, proste komplet naboj, spice, rafky

      • novas752  

        Obecně komplet ráfek + dráty + niple + náboj.

      • Tom-T45  

        Jestli chceš lézt do výpletu s nůžkami na plech, tak bych tam to zatím CD nechal a sundal bych ho, až si vyzkoušíš sundávání kazety s ořechem jak psal Novas. Ničemu to nevadí a někdy to pomůže. Já jsem si ho tam třeba pokorně vrátil poté, co jsem sám v lese půl hodinu vytrhával řetěz zaseknutý mezi kazetu a dráty. Ono to nemusí být jen blbě seřízenou přehazovačkou, můžeš někde ťuknout přehazkou, nebo když spadneš, tak se ti může pohnout patka, a pak máš řetěz za kazetou ani nevíš jak.

        • Tencovozikmin  

          Ono to taky nicemu nevadi a jestli neumi ani sundat kazetu,tak bych hledal kamarada co tomu rozumi a zasveti,nebo se poohledl po solidnim servise.

        • Gwaihir  

          Ok, raději to tam zatím nechám a opravdu jsem kazetu nikdy nesundával, tak do toho zatím nepůjdu.

        • Davidakta  

          Neznám nikoho, tak blbýho že by si při téhle operaci přeštípal dráty

          • Tom-T45  

            Koukám, že mít cédo za kazetou je ještě horší prohřešek proti etiketě, než vzít si sandály s ponožkama do národního. Co vám na tom tak vadí?

            Ohledně nůžek na plech, jde o princip. Buď je někdo šikovnej, ví jak se sundá kazeta, seřídí přehazka, atd. a ten ať si sám rozhodne jestli to tam potřebuje nebo ne. Pokud se ale někdo ptá na základní věci, bojí se vycvaknout ořech (což by měla být v tomto případě banální operace), tak bych se raději řídil heslem, že na to, co funguje, se nesahá.

            • atty  

              Taky bych řekl, že to CDčko je trnem v oku, protože prostě CDčko se nevozí a kdo ho tam má, tak je očima BF mazáků rovnou za vola. Klidně bych ho tam nechal do doby, než půjde na nějaký servis, kde mu ho třeba sundaj nebo se to naučí sám. Ničemu to nevadí, zátěž to je navíc minimální a je faktem, že i při dobře seřízenejch dorazech se prostě ten řetěz někdy za kazetu dostat může (a dolovat ho zaseklej někde v lese může bejt opravdu chuťovka).

              Takže – ničemu to nevadí, jen to blbě vypadá a zdejší komunitou je to vnímáno jako prohřešek proti etiketě (stejně jako různé brašny, rohy na zvlněnejch řídítkách, odrazky, blikačky, delší bovdeny nebo hadice brzd – prostě věci, které reálně ničemu asi nevadí, mnohdy jsou i užitečné, ale jseš s nima jen pouhý „amatér…“ :)

            • Japhy  

              Není to ten nejhorší prohřešek, horší jsou rohy a stojánek ;-)

      • Filippo  

        On spíš myslí rozdíl mezi: kola zapletená x kola napletená.

        • adam1  

          Se špicemi umí jezdit z prominutí každý blb..,ale bez špička????:))to neumí každý

        • Gwaihir  

          To taky. Ten rozdíl nevidím…

          • mr.nikdo  

            Nerika se nahodou tovarni zaplety a napletena kola mechanikem dle vlastni specifikace?

    • puka  

      Slyšel jsem, že cd přidává watty – když sundáš nohy z pedálů, cd přenáší sílu z výpletu do kazety a potom se ti točí kliky :))

    • Gwaihir  

      Jak poznám jestli je rám exceeda připraven pro teleskopku s ovládáním?

      • Tencovozikmin  

        Musíš třikrát zaklepat a vyslovit kouzelnou větu…trubko trubko,prozraď mi co se do tě vejde :-)

        Snad vidíš rám,jestli se to dá někudy protáhnout,při­kotvit,vyvázat.

      • novas752  

        Hledej zaslepenou díru do rámu nejspíš tam kde vstupuje zbytek = okolo hlavy.

    • Gwaihir  

      Ok dík. Ještě dotazy.

      1. Jak má být správně nastavená vidlice? Kolo je nové, vzal jsem ho do Bielska na modry trail. Upřímně nic horšího už nehodlám jet, spíš rovnejsi věci. Měl jsem vidlu nastavenou podle hmotnosti a nálepky na vidlici rockshox recon rl 100mm. Borec v test centru mi ji trochu ufoukl a dal mi na ni gumičku – viz foto. Je to dobře nastavené? Gumička byla samozřejmě dole a postupnými nárazy vyjela tak jak je vidět na fotce.
      2. Jak nastavím packu pravé brzdy, aby nešla tak lehce zmáčknout až do gripu? Předpokládám, že by se měla zastavit třeba tak jak levá.

      Dík.

      • novas752  

        Tabulka na vidlici je k ničemu, hrubě orientační. Jestli těžší terény jezdit nebudeš, ještě jí mužeš tak 5psi ufouknout, abys na takovém svém maximu náročnosti využíval tak 90–95% zdvihu a nechal si malou rezervu na nějaký nečekaný průšvih. :) Ale normálně by se měla foukat tak aby se po nasednutí a propružení ustálila na cca 25–30% zdvihu, takže nasednout hned vedle zdi, prohoupat, zlehka opřený o zeď stáhnout gumičku na gufero, opatrně sestoupit a odměřit vzdálenost od gumičky po gufero.

        Brzda je zavzdušněná, potřebuje odvzdušnit. Nouzově můžeš zkusit pověsit kolo za předek aby vystoupaly bublinky ze třmenu a hadice do páky a pak páku mačkat, tim se vyženou bublinky do expanzky pokud to neni zavzdušněné moc.

        • Gwaihir  

          To jsem tu brzdu zavzdusnil šesti hodinami jízdy na trailech? Moc mi to nešlo, tak jsem brzdil skoro pořád…

          • novas752  

            Jak vypadá zadní kotouč? Jestli má na okraji brzdný plochy hnědo modrý přechod, tak si jí možná trošičku uvařil…

            Nevim jak to v Bielsku vypadá, kotoučový brzdy nemají rády dlouhé soustavné mírné přibržďování, lepší je s nima střídavě brzdit kousek hodně a kousek vůbec.

            Nebo to může být špatně odvzdušněné z výroby a bublina se jen dostala z expanzky do okruhu, nebo to může být i nějaká vada/poškození, to už zjistí mechanik co to bude odvzdušňovat.

          • Gwaihir  

            Oba kotouče vypadají jako nové.

            Ta pravá páčka byla měkčí od začátku, ale nechodila až do gripu.

            • novas752  

              Tak asi špatně odvzdušněný z výroby. Jak to má vnitřní vedení tak tu hadici musej rozpojit a protáhnout rámem a zase spojit.

    • Gwaihir  

      Tak ještě něco nevím

    • Gwaihir  

      Docela mi vadí, že na tom karbonovém rámu není rychloupínák na sedlovce, ale jen objímka na imbus. Je to proto, aby si člověk mohl lépe pohlídat správný utahovaci moment?

      • atty  

        Na karbonové rámy si málokdo dá rychloupínací objímku – přeženeš to s utažením a rám může prasknout v sedlové trubce (celkem problém). Proto se používá objímka na imbus a je předpoklad, že to utahuješ buď momenťákem, nebo velmi s citem (kdo už to má v ruce). A ničemu to nevadí, protože první vyjížďky, než si to přesně nastavíš si dáš jen příslušnej imbus do kapsy a můžeš ladit. Když si pak ještě uděláš nějakou rysku, značku či nálepku na sedlovce, není to problém ani třeba při častém převozu někde na autě (kdy třeba musíš/chceš) sedlovku zatáhnout, protože to jen vytáhneš, porovnáš se značkou a jen dotáhneš.

        • Gwaihir  

          Aha, takže pokud chci snižovat sedlo častěji, tak raději teleskopku? Je rozumné vybrat nějakou z místního bazaru?

          • atty  

            Teleskopka je od toho, aby si mohl v terénu při sjezdech rychle zatáhnout sedlovku a nemusel se kulema mlátit o sedlo :) prostě pro pohodlnější ježdění v terénu, kde potřebuješ stát v pedálech, případně jít kvůli těžišti „za sedlo“ (hlavně sjezdy). Nevím, co chceš jezdit a jak často a z jakého důvodu potřebuješ stahovat sedlovku – teleskopka je samozřejmě možnost na obojí, ale těžko si představit, že si jí bude někdo kupovat jen na snižovaní sedla třeba na transport.

            Teleskopku z bazaru – je to jako se vším z bazaru – můžeš natrefit na dobrej kup, můžeš koupit i teleskopku před smrtí, když tomu nerozumíš.

    • Gwaihir  

      Díky. Teleskopku bych měl na příležitostné traily… Ale to zatím počká.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.