• Ondatra

    Prošla jsem tady snad všechny thready na téma SPD, ale odpověď na moji potíž jsem nenašla.

    Dřív jsem jezdila HT bez SPD. Teď jsem začla fulla s SPD a po prvních pádech, se kterými jsem počítala (a hromada lidí je tady popisuje či varuje před nimi) a tím pádem mě moc nerozhodily, přišel problém, se kterým si nevím rady.

    Jedu a vidím před sebou prudký či technicky náročný (pro mne) výjezd. Jdu do něj a v půlce zjistím, že ho nevyjedu. Protože jsem ale v tu chvíli už v nulové rychlosti a v prudkém kopci, nedokážu se rychle vycvaknout a skácím se. :-( Přijde mi, že se oproti dřívejšímu poježdění, kdy jsem jela do kopce až kam to šlo a pak prostě z kola jednoduše vystoupila, musím najednou rozhodovat, jestli mám rozumnou šanci výjezd dát nebo ne. A když ho dám, tak jakmile vidím, že by mohly za 10m přijít potíže, tak se rychle vycvaknu a tlačím :-(.

    Poradíte mi někdo?

    0 0
    • Levhart  

      Já vozím SPD asi od jara 2006 a měl jsem to úplně stejně, párkrát jsem si i ustlal. Časem ti ta noha sama rychle vyklouzne, ani nebudeš vědět jak :-).

      0 0
    • Stendy  

      Jezdím na SPD asi od roku 2000 a už bych si to bez nich ani nedokázal představit. Párkrát jsem to bez nich skusil při nějakých popojížděčkách a fakt děs. Zkus si trochu pohrát s nastavením síly upnutí. Něco mezi silou, která tě udrží např. při přeskakování překážky (odrazem a přitažením kola) za jízdy (pokud teda neumíš Bunny hop nebo jak se to jmenuje) a dostatečně lehkým vycvaknutím nohy. Důležité je, jak nohu vycvakáváš. Výhodou SPD (teda aspoň podle mě) je že, kopíruje pohyb nohy při ztrátě rovnováhy, popř. pádu. Rozhodně narozdíl od klipsen. Možná zpočátku zkus myslet při vycvaknutí na pohyb ven jakoby patou do strany. Nejmenší odpor je opravdu jako při přirozeném pohybu nohy z pedálu na zem. Přeji hodně štěstí a příjemných zážitků na kole.

      0 0
    • fairy  

      mám stejný problém :) ale zatím jsem nepřišla na kloudný řešení :) buďto srabácky slezu z kola pod kopcem a nebo se přemůžu a vyšlápnu to, a pak jsem udřená jak kůň :) v kopci se prostě nevycvaknu ani náhodou. a odřená kolena o tom svědčí…

      0 0
      • Omen  

        je to nastavení a zvyku já sundám nohu s spd stejně rychle jako z klasik jezdím na nich dlouho je to o tom nesundavat rovne ale patou ven automaticiky chce to čas holky do toho nebojte se toho pořád lepší než povolovat klipsny to byl mazec několikrát jsem si ustlal uprostřed křižovatky :-))zlaté spd

        0 0
        • fairy  

          na spd jezdim druhou sezónu :) a když jsem letos vyjela prvně, tak jsem si hned natloukla tlamičku :) prostě mi to fakt nejde vycvaknout :) ale nevim, jestli to není tim, že mám spd na prd… mám jednostranný :(

          0 0
          • pepek  

            Jednostranný vyhoď. Kamarád je taky měl a po mnoha pádech quli nevycvaknutí si jednou ustlal na srázu 10m pod stezkou, naštěstí tam bylo listí. Koupil Sh520 a teď si chrochtá. V prudkým kopci je třeba vycvaknout tu nohu, která není zatížená! A nebo zabrzdit, pak uvolnit nohu na pedálu a vycvaknout .

            0 0
            • fairy  

              no já o tom právě uvažuju, že je zahodim :) a jsem na příští sezónu rozhodnutá koupit Sh520. ale mám právě obavy, že si je koupim a bude to stejný :(

              0 0
              • Stancek  

                Nebude to stejny, fakt jsem zkousel nekolikero jakozespd od ruznych vyrobcu a se SH520 se to neda srovnavat, jak nastupovani, tak vystupovani.

                0 0
              • Rychlej turista  

                Zahoď je co nejdřív. Kamarádka je taky měla, sice jen chvíli, ale v hlavě jí zůstaly ještě hodně dlouho i poté, co přešla na normální, co fungují, jak mají.

                0 0
                • fairy  

                  no já už je mám druhou sezónu :) o koupi sh520 jsem zatim jen uvazovala. ale ted uz v tom mam jasno :) tak dikec. a doufam, ze az si je koupim, tak nebudu mit moc omlácený kolínka :)

                  0 0
            • Omen  

              to je pravda ani si to neuvědomuju ale taky vždy do kopce zabrzdím a vycvaknu dělám to automaticky uvědomil jsem si to až když jsi to napsal ty

              0 0
    • blue  

      musíš se prostě naučit vystoupit naprosto automaticky během zastavení a nepřemejšlet o tom :-) třeba by ti pomohlo, kdybys na rovině trénovala zastavení a vydržela třeba dvě ti vteřiny stát zacvaknutá na místě a pak vystoupit… aplikovat to v kopci pak bude už hračka

      0 0
      • bam  

        jj, taky si myslim ze to chce hlavne trenovat rovnovahu. Vetsina lidi pada ve vyjezdu, protoze zacne zmatkovat.

        0 0
    • Běžec  

      Trénuj vycvakávání, časem ti to přejde do podvědomí a ani na to nepomyslíš :-) Zkus si kdyžtak pedály pro začátek trochu povolit, aby ses vycvakla snadněji…

      0 0
    • jonti  

      Nášlapy vozím od roku 1998, od tej doby som si na to nejak zvykol, a v podstate už vycvaknem rovnako rýchlo ako dám dole nohu z obyčajných pedálov. Takto som sa citil asi po pol roku používania, chce to len prax.

      0 0
    • rasputin  

      Souhlasím, že je to o zvyku. Já je sice nevozím tak dlouho, ale už si myslím, že mám je zmáklý!!! :D Když jsem s SPD začínal tak jsem několikrát solidně namlátil – jednou jsem zastavil a zapomněl, že nemám vyhozenou nohu s SPD a než se mi to povedlo vypnout tak jsem se válel na zemi, trochu jsem je povolil a no problema teď už to jde vše automaticky a bez problémů. K normálním pedálům bych se asi už nikdy nevrtil.

      0 0
    • mr.antik  

      možná máš pedály zbytečně utažený a taky horší rovnováhu. Koukal jednou na závodech jsem v jednom výjezdu , který byl těžký v tom, že to spoustě lidí v jednom místě prostě prosmeklo a taky tam padali – hlavně asi tim, že neměli připravený ruce na brzdách. Když to prosmekne, tak prostě zabrzdíš, sedíš v sedle a počkáš na kterou stranu začneš padat (na to získáš hodně brzo cvik) a v klidu vycvakneš, ještě před tím můžeš povolit brzdy a otočit řidítka a na tu stranu jakoby couvnout, abys měla jistotu, že je to ta správná noha. A můžeš to v klidu někde v kopci nacvičit.

      Horší je, když začneš přepadávat dozadu, to musíš pevně sedět v sedle, v klidu vycvaknout a počkat na správnou chvíli a seskočit. Ale halvní tréning je asi ta rovnováha, jak psal někdo výše. Na fulu je to horší v tom, že je přeci jen vyšší – takže nepřipadá v úvahu klasický vystoupení dopředu (jak na rovině) ale jen do strany nebo dozadu

      0 0
      • Omen  

        tak tohle je prostě dokonale popsaná technika 1* a potržená a to myslím vážně

        0 0
      • esorimmer  

        Tak prosmeknuti je jeste ok, horsi vec (co se mi taky sem tam stane a obvykle predvadim nejakej hroznej samanskej tanec ;) je, kdyz je v tom vystupu najednou poradnej sutr nebo koren, kterymu se neda moc vyhnout.

        Pak si clovek treba trochu hrabne a jak ho ten hrbol nadhodi, tak ani lezeni na riditkach moc nepomuze a clovek leti dozadu do strany. Nekdy je to dost rychlovka ;).

        Tuhle v prudkym vyjezdu to najednou prede mnou nekdo nedal, tak jsem hamtnul na brzdy a vzapeti sel na bok rovnou do kopriv, kde jsem si to vychutnal jeste pri tom vycvakavani. Aspon nebudu mit revma ;)

        0 0
    • djchaoosz  

      K těm výjezdům, já to dělám tak, že se snažím aspoň přibližně odhadnout, kdy už nebudu stačit, a třeba vycvaknu ale nechám tretru na pedále, a buď vystoupám a znova nacvaknu, nebo při obtížné sekci prostě nohu sundám… To je ta optimističtější varianta, lepší je se prostě kousnout a šlapat… Není od věci si natrénovat co nejrychlejší vycvaknutí a vžít si to;)

      0 0
      • Pavel  

        Taky to tak jezdím… A zábavné je vycvaknout jednu nohu a nakonec se převážit na tu druhou stranu… :-D Občas se pod kolem válím, když se to do posledních chvil a centimetrů snažím vyjet a ustát. Správný biker se vycvakává, až když leží pod kolem! :-))

        0 0
        • djchaoosz  

          Takl tak:D Ale místy jde, když přepadáš švihnout zpátky, a pokud se podaří, tak dopadneš na tu vycvaklou:) Hlavně to rvát do posledních metrů, pokud to není extrémně nebezpečný výjezd, pak ten pád je prdel pro ostatníxD

          0 0
          • Pavel  

            Ony ty SPD mají právě v tomto výhodu – ta motivace; dřív bych z kola slezl, takhle to hold člověk MUSÍ dát… Výhody SPD jsem si uvědomil při jednom sjezdíku, kdy jsem se blbec vycvakl; stál jsem v pedálech, vjel jsem do jakési škarpy (byl to takový hluboký úvoz a já jel nahoře na hraně) a z těch pedálů jsem sklouzl. Ano, přímo na mužské příslušenství. Člověk prostě jezdí zacvaklý a ani si to neuvědomuje, jaké to má výhody…

            0 0
            • djchaoosz  

              Přesně, motivace to dotáhnout… Nehledě na to, že při tlačení člověk vypadá relativně amatérsky a má nižší rychlost. Vycvakávat se prostě nevyplatí… A k tomu sjezdu, když jedu z dobu, tak mám zhruba 30 rozbitou polní cestu z kopce, jednou sem jel do pitomého obchodu v botaskách, moje rychlost směrem dolů byla snad i menší než směrem nahoru:D A čím víc rozbitá cesta, tím víc si můžu dovolit ve sjezdu, bo vím, že mi nohy nesjedou a hodně to udrží… Na jedné trati je klesání, vcelku prudké, cca 15–25cm široké, a kamenité, jel jsem tudy bez SPD a na konci mi to skočilo, 50cm drop a dopad rovnou na sedlo, noha na převodník… Bez SPD ani ránu

              0 0
    • Honza729  

      No, ja bych predevsim, a to tu nepadlo, upozornil na to, ze vyjezdy prudsich kopcu/terenu s SPD jsou daleko snazsi kvuli moznosti slapat v kruhu, tzn. zabirat i nahoru. Pokud tohoto aktivne vyuzivas a uvedomujes si to, pak vyjedes o 100% vic nez bez SPD. Cili teoreticky, pokud nebudes slapat do kolmeho svahu :-))) bys mela vyjet takrka cokoliv… :-)

      0 0
      • KubaBajk  

        dovolil bych si souhlasit,ovšem není to jen o pedálech…to jen aby si Ondatra nezačala myslet,že s SPD všechno vyjede…taky jsem se na HT(Merida,krátká zadní stavba) pokoušel dát některé terénní stoupání,kolo se postavilo na zadní a já vycvakával…na Giantovi v poho. Je to samozřejmě i kolem,technikou jízdy… ..tu musím pilovat :-)

        0 0
        • Honza729  

          Jasnem je to i o tezisti.

          Ja s SPD zacal letos a sam si jeden vikend trenoval, co se da a neda. Kdyz si uvedomis, jak pracovat s tezistem plus s pedaly, tak se da fakt vyjet lecos.

          Proboha, nechci nikoho poucovat (!!!), jen rikam, na co jsem si sam prisel.....i za cenu padu. Nedovolil bych si to tady davat jako jedine spravne reseni…!

          0 0
      • MlokCZ  

        Tohle je sice hezké jenže to má dva zásadní problémy:

        • pokud nejsi fyzicky extra třída, tak stejně není limitem šlapání do kruhu a záběr nahoru (teď neberu v potaz krátké pár metrové stojky, kde si přizabereš a jsi hned nahoře), ale fyzička jezdce
        • pokud je to v terénu (a o tom se předpokládám bavíme, po pěkné cestě nebo asfaltu to až na pár vyjímečných extrému, které se vyskytují ale zcela ojediněle není žádný problém), tak tam dalším limitujícím faktorem je, že to nedáš technicky (a to ať už čistě technicky jako že zahrabeš/nepřejedeš překážku/nevy­točíš/atd. nebo v kombinaci s předchozím bodem, tedy nemáš už sílu na to abys zrychlil na překážku, kterou pomalu nemůžeš přejet).

        V nášlapech vyjedu o malinko více (ale rozdíl to je hodně malý), ale nějaký velký rozdíl v tom právě kvůli těm předchozím důvodům není. Ovšem nemám problém s vycvakáváním v prudkých výjezdech (tedy ojediněle problém být může, loni jsem předvedl takový pěkný vystupovací taneček, když se mi současně zvedalo už přední kolo, ale spadnout jsem už v takové situaci nespad hodně dlouho, tedy za poslední dva roky si na nic nevzpomínám), takže prostě vždy jedu až co to dá.

        Možná to je taky u mě trošku dané tím, že jezdím hodně lehké převody. Kdybych jezdil těžší, tak bych potřeboval ve výjezdech zabírat nahoru častěji.

        Tím nechci říct, že bych se bez nášlapů obešel, ale důležitější přínos mají pro mě v mnoha jiných situacích než jsou prudké výjezdy.

        Jediná situace kde mě nášlapy limitují a kde mám v nich větší strach je na singlech, kde je z jedné strany prudký svah. Tady mám ale problémy i bez nášlapů, ty srázy mi prostě hrozně vadí, takže se takovým trasám stejně spíš vyhýbám (i když mě to docela mrzí, v těchto podmínkách je spousta pěkných singlů).

        0 0
        • MlokCZ  

          Ještě dodám, že v technickém výjezdu mi mnohem více než nášlapy pomáhá full se sníženým zdvihem na vidlici (přední se nezvedá a zadní kolo kopíruje terén a nehrabe).

          0 0
          • bam  

            Full a snizeni vidlice dela opravdu hodne. Hlavne clovek nemusi tolik pracovat s tezistem a lip se slape, cili se i min unavi. Myslim ale ze ty SPD delaj hodne. Me prijde zvlast dulezity ze v nich clovek ma mnohem vetsi cit a da se zabrat prakticky kdykoliv kdy je potreba. Jde jenom o to nacvicit rovnovahu aby clovek nepadal hned jak ma rychlost 0, ale aby pokud mozno pokracoval dal :)

            0 0
            • MlokCZ  

              Ale tak možná ty nášlapy i v tom výjezdu trošku podceňuju, přeci jen bez nich jsem žádný pořádný kopec už hodně let nezkoušel. Takže jistota je pouze to, že pomocí nich nezabírám skoro nikdy nahoru. Pro objektivnější porovnání bych si tam musel na chvíli zase dát klasický pedály a to rozhodně dělat nebudu.

              0 0
              • bam  

                Taky bych nerad zkousel poradny kopec bez SPD :) Proste lidi co maji problemy by meli trenovat rovnovahu a klid a ono se to zlepsi.. :)

                0 0
                • roud  

                  když nevyjedeš kopec bez SPD proč bys ho měl vyjet s SPD jen proto že nechceš vyšlapavat ?

                  0 0
                  • bam  

                    jak rikam, s SPD muzes zabrat v situacich kdy s normalnima pedalama ne. A to muze byt rozdil jestli to vyjedes nebo ne. Navic s SPD podle me muzes celkove zabirat silnej nebo zvladnes i vetsi kadenci.

                    0 0
        • Omen  

          no já s tebou nemůžu souhlasit zabírám nahoru automaticky ne tolik ale přece a v krizových místech kde je třeba zabrat hodně ve výjezdu přes kořeny a tak zabírám naplno dolu i nahoru jinak bych to neprojel Nevík kolik z vás to zná u ČB ale na Kluka od ČB musíš sakra makat musím několikrát zastavit v kopci abych se vydejchal ale pez spd by to bylo nemožný vyjet

          0 0
          • pitos  

            To co vyjedu s nášlapy vyjedu i bez nich. Není to o pedálech ale technice.

            0 0
            • Omen  

              no tak seš prostě lepší já bych to bez nich nedal 95% lidí ten kopec tlačí

              0 0
              • pitos  

                Nebavím se o tom „tvém“ kopci,ten neznám.Myslím to všeobecně.

                0 0
              • pitos  

                A jak víš že to bez nášlapů nedáš,jezdíš někdy bez nich? Já třeba ani v prudkém stoupání netahám pedály nahoru.Jasně,když mám nohu ukotvenou tak si při přejezdu někdy pomohu(od toho ty pedály sou)ale bez nich tu překážku přejedu taky,jen mě to stojí kapku více síly.

                0 0
                • Omen  

                  no ai 14 dní jsem jezdil na normálních ale asi je to zvik už ze silnice

                  0 0
                • mr.antik  

                  přesně tak, pokud máš dobrý platformy a boty (ne nějaký plasťáky) tak se dá vyjet hodně, někdy i víc, protože mužeš jet na hranici trialu. Ale to už většinou nezvládá fyzička :-)

                  0 0
            • Twister  

              Osobně si myslím, pokud se bavíme o několikametrové hodně prudké stojce, že bez nášlapů se to vůbec vyjet nedá. 1)stabilita 2) odhaduju, že téměř dvojnásobný kroutící moment s SPD oproti platformě. Dnes jsem jich pár jel.

              0 0
              • Omen  

                já tady mluvím o asi 300 m dlohé stojce musím 2–3 zastavit abych to vydejchal a co znám tak to tak jezdí všichni a to si fakt bez spd nedokážu představit

                0 0
          • MlokCZ  

            Tak to asi jezdíš na hodně těžký převody ty výjezdy. Na dostatečně lehký převod (a já jezdím nejprudší výjezdy vždy na nejlehčí 22/34 – a se zvedáním předního kola prudkým záběrem problém nemám a zrychlit vyšší frekvencí na překážku taky dokážu) není nikdy problém, aby nebyla síla na záběr bez tahání pedálu nahoru. Vždy to u mě zkončí buď na fyzičce nebo na technice, případně na kombinaci obojeho.

            0 0
            • Omen  

              no já jezdím na nejlechčí protože silou do toho nemůžu kvůli kolenu ale jak jsem psal zvik ze siknice dost si nahoru pomáhám a jak ty píšeš že to končí na fyzičce tak to je právě o tom to co bych nedal jenom dolu protože na to nemám sílu tak dám proto že druhou nohou zabírám zároven nahoru . A ještě k předchozímu mému příspěvku bez spd se mi stává že zvedám do kopce nohy ze šlapaček jako bych zabíral (mám 4 kola a ne všechny s spd)

              0 0
              • MlokCZ  

                No já kdybych v minimální rychlosti zabral maximálně na nejlehčí převod (mám tam 22/34), tak v tu ránu bych se válel na zádech (a to není problém opět jen se záběrem dolu), takže silově tam rezerva je opravdu velká (to tedy není, že bych měl sílu, ale že ten převod je tak lehkej).

                To že končím na fyzičce není že bych to neutáhnul silově, ale že mám tepovku 2–3 tepy pod maximálkou a kdybych tak dále pokračoval, tak už neslezu, ale budu z kola slezen (už jsem to dvakrát zažil, že jsem výjezd přepálil a jel moc dlouho téměř na maximálce a z kola mě to sundalo samo).

                0 0
                • Omen  

                  no já nevím ale já většinou skončim na tom že už to neutáhnu moc se mi to nezvedá nám představec odočený do – a žádná položka a mám vzadu jen 32 ale to je jedno každej má jinou techniku někdo šlape i nahoru někdo ne

                  0 0
            • Charles2k  

              To nechápu, já si třeba vůbec nedokážu představit na takhle lehký převod jet. Je to neuvěřitelně slabý. Snad jednou jsem jel na 22–30 a to už se mi skoro zvedalo přední kolo. Skoro bych ani nemusel vůbec mít nejmenší převodník a stačily by mi dva 44–32

              0 0
              • Bully  

                Mozna se ti jednou podari potkat Kopec :o)

                0 0
                • Charles2k  

                  Myslím, že jich mám ve svém okolí dost… Je ale fakt, že prudké kopce nejsou má parketa. A taky nejsem páratko bez ramen jako někteří bikeři :o) Asi je i problém v geometrii rámu – mám starší Meridu a v prudkých výjezdech se jí dost zvedá čumák. Když jsem si půjčil jiný bike, tak tyhle problémy byly menší.

                  0 0
                  • roud  

                    ja sem v alpách na jinej než nejmenší převodník do kopce ani nejezdil ono když máš 20km stoupání tak to na střední placku utáhne max naký nabušený prase a na velkou jedině olkyč

                    0 0
                  • MlokCZ  

                    To máš více faktorů, proč můžeš mít problém jet na tak lehký převod nebo proč to nepotřebuješ:

                    • není dost prudky kopec, tak to nepotřebuješ
                    • jezdíš malé kadence, tak stejnou rychlostí pojedeš výrazně těžší převod než já
                    • špatná geometrie kola pro výjezdy, takže se ti snáze zvedá
                    • neumíš šlapat na ten lehký převod rovnoměrně hezky zlehka, pak stačí jeden prudký záběr a si na zádech

                    Mě se tak jezdí nejlépe (na ty lehké převody), na těžké bych měl spoustu problémů:

                    • někdy bych to neutáhnul vůbec
                    • nedokážu na ten těžší převod rychle výrazně zrychlit, když je třeba na větší překážku (a abych na něj jel rychle po celou dobu na to už nemám vůbec)
                    • na lehký převod si v technicky nenáročných pasážích zpomalím na minimum (klidně na 3km/h), chvilku si tím odechnu a mám pak sílu zrychlit v technicky obtížnější pasáži, kde je to nutné (na těžké převody by to nešlo si takhle odpočinout, to bych musel prostě zastavovat, takhle dám v kuse i leckterý pro mě těžký výjezd)
                    • no a pak v neposlední řadě mi sedí mnohem více kadenční jízda (klidně kolem 70–80ot./min i v terénu v kopcích)
                    0 0
                    • Omen  

                      k tomuhle se taky přdávám na střední pile bych musel mít sílu jako kráva abych v těžkým technickým výjezdu kde je nějaká překážka zrychlil abych jí přejel je mnohem méně unavující jezdit frekvenčně

                      0 0
      • fcelak.majak  

        Omlouvam se za nesouhlas, nicmene v narocnem stoupani, jaka ja osobne miluji (kupr. vyjezd na Kotar od Atelieru Chalupa, vyjezd na Prasivou od Kotare nebo zespodu od chaty na Prasive, popr. pokus o vyjezd sedlem Sindelna) coz je mnohdy stoupani hodne nad 20 stupnu a v lesnich podminkach) ti casto nepomuze naprosto nic. Sebestredne se domnivam, ze mam v nohach pomerne znacny elan a potencial. Kdyz ale vsi silou drzim kolo za rohy, tisknu ho bezohledne a brutalne pod sebou do svahu, jsem nakloneny prave tak, abych neudelal kotoul vzad a jeste ne prilis hrabalo zadni kolo, kolem odletuji jako strely kameny vlevovpravo, staci najet na uvolnenou kocici hlavu, ktera pod tebou ustreli nebo na kamennou desku, kterou nemuzes objet, zadni kolo ztrati nahle adhezi, diky prikremu kopci ve vterine stojis a pak nelze nez nespadnout. Ponevadz v predklonu, vysednuty ze sedla a nadto v permanentnim zaberu „na krev“ (vzhledem ke sklonu kopce) tak nejak nemam cas na to, abych se „vyzul“. Takze proste jen zasakruju, co nejvice zpevnim telo a snazim se padnout na tu stranu, kde neni sraz dolu nejakych mnoho stovek metru. Lip je padnout do kameni a polamat si potencialne ruku si zebra nez na 100% „dat kozuch“ po mnohasetmetrovem padu a otloukani se o stromy behem padu. Je to samosebou o tom, kdo co povazuje za narocna stoupani. A tahat espedecky vzhuru behem stoupani? Tak to jsem jeste nezazil, snad jen pri pohodovych vyjezdech bez sesednuti z kola. Pri narocnem vyslapu proste jen za kazdou cenu tlacim nohy dolu a vytvarim si za pomoci rukou a tela paku, abych je dostaval dolu stale stejnou silou. Jakmile bych zkusil tahat, odlehcil bych zadek, rozhodil rovnovahu mezi rukama a nohama a urco bych dlouho nejel… SPD miluji prave za ty situace, kdy se hrnu v narocnem terenu (co do prekazek) pri rozumnych sklonech nahorudolu pri stalem slapani a ony me dokonale poutaji s kolem a diky nim citim, co a jak kolo dela, nemohu byt vyhozeny za jizdy a zazivam stav absolutniho souzneni s kolem. Pekny vikend preje Yarda.

        0 0
        • chodec  

          … to jsou zase jednou kraviny.

          1. jestli při podklouznutí kola ve výjezdu padáš, tak prostě neumíš jezdit – nauč se to a neplácej o tom, že jinak než často spadnout to nejde (nebo co si z toho tvého elaborátu mají tady lidi vzít) – elán v nohách ti v tomhle nepomůže. Podkluzu se dá při troše zkušenosti předcházet, předvídat ho a počítat s ním, dá se dokonce využít a přinejhorším se dá vystoupit z pedálu a zastavit, ale popisovat pád jako běžný výsledek podkluzu je pitomost. Když spadneš, tak si prostě neco zvoral.
          2. taháním nohou nahoru zadek kola nenadlehčíš pokud nějak neskáčeš nebo neškubeš – síla, kterou tlačíš kolo dolů je stále stejná – daná gravitací a tvou hmotností a na kolo působí bez ohledu na polohu klik stále na stejném místě – ve středu klik. Kdyby fungovalo co píšeš, tak by stačilo zatáhnout oběma nohama a už by ses vznášel – takže kromě techniky jízdy by to chtělo zapracovat i na fyzice. Neříkám, že tahat musíš, ale nezdůvodňuj to takhle zcestně. Zadek kola bys nadzvedl snad jedině, kdybys nějak prudce škubnul, ale to je zase jen chyba techniky. Plynulým záběrem tohle nespácháš.
          3. Když neumíš jezdit do kopce bez padání (nic proti tomu, učenej z nebe nespadl), tak je dobré to natrénovat někde, kde se nezřítíš do těch několikasetme­trových roklí (asi Grand Canyon – i když tam zas není moc těch stromů, o které by ses v letu otloukal)
          4. Co prosím tě dělá " uvolněná kočičí hlava v místech, kde „kolem odletuji jako strely kameny vlevovpravo…“? Nebo že bys tak rozštípal ty ostatní kočičí hlavy tím, jak kolo „tiskneš bezohledne a brutalne pod sebou do svahu…“? – to je mimochodem další fyzikální nesmysl – tlačit kolo do svahu – pokud se o něco neopíráš, tak ho netlačíš k zemi o nic větší silou než po celý zbytek jízdy – v lepším případě můžeš pracovat s těžištěm, to je tak vše co se dá s kolem ve svahu udělat.
          0 0
          • Omen  

            no ty jsi mu to nandal ale je fakt že máš pravdu mě se ve výjezdu ještě nikdy nepodařilo spadnout proto že by jsem nevyndal nohu z spd jednou v kořenech na rovině a podruhé v tech sjezdu v 90 zatáčce na 2 metrech opět o kořen ale vždy to byla 1–2 vyjíždka na nových spd než to vyladíš

            0 0
          • bam  

            „Když spadneš, tak si prostě neco zvoral.“ naprosto souhlasim. Chce to zkouset a nabrat zkusenosti.

            0 0
          • MlokCZ  
            1. Kromě toho co píšeš ještě může mít kolo se špatnou geometrií pro výjezdy.
            0 0
          • fcelak.majak  

            Podobne veselou reakci jsem uz dlouho necetl, opravdu ne. :-) Prohlaseni v duchu „padas = neumis jezdit“ jsou ponekud pritazena za vlasy, obavam se. Snad jen jedine – prijed nekdy do Beskyd, ja te provedu (pesky, potom to pojedeme) misty, ktera popisuji a pak si popovidame o tom, zdali realne existuji mista, ktera budto vyjedes s enormnim vypetim a nebo pri nahlem zastaveni stroje, danem neovlivnitelnymi skutecnostmi, proste padnes. Mozna, ze ti potom mirne spadne celist, az pojedeme na Kotar a nalevo budeme mit prikry sraz dolu, koncici tak hluboko, ze budes mit strach se vyklonit. Az pojedeme pres jedno ze sutovych policek o bezne delce cca 4m, na kterem je nejmensi velikost kamene zvici softballoveho mice, tak ti potom dojde, ze pri stoupani je kazdy vetsi uvolneny kamen pod zadnim ci prednim kolem duvodem k padu. Ale mozna ne, mozna, ze ve svahu o stoupani cca 35stupnu je to o prochazce a o tebou popisovanem umeni jizdy do kopce (ani pesky se tamtudy nechodi dobre, zaverecny napor cca 20m pred vrcholem u chaty na Kotari je opravdu na krev, ale opravdu nekdy prijed, jinak skoda slov…). A pak te pozadam, abys tahal nahoru a budu se koukat, jak to delas, opravdu budu jen a jen zvedavy, jak vybalancovany na kole tahas vzhuru a nenadlehcujes pritom zadni cast kola. Ponekud jsi opomenul pomerne vyznamou skutecnost – polohu teziste, v ramci kterezto problematiky ti mohu, jakozto vystudovany fyzik (priste PROSIM nehodnot nikoho, koho neznas, vypadas pak v mych ocich ponekud nezrale, dekuji) poseptat tri rozvijejici vetne cleny – stala, volna, vratka… A z titulu sve profese ti take prozradim neco dalsiho, zrejme opetovne prekvapiveho – slapu-li, konam praci, ktera ma co do cineni se silou, ze ano. Cim vetsi kopec, tim vetsi praci je treba vynalozit k jeho prekonani, ucivo tusim druheho stupne ZS nebo druheho semestru na PrF kterekoliv univerzity (zde jiz ponekud komplikovanejsi podoby). Tudiz sila, kterou tlacim kolo dolu NENI stale stejna, a nemusime pritom zabredat do problematiky homegennich diferencialnich rovnic druheho radu bez prave strany, ani elementarnich vektoru, atd. Tudiz zaverem mam na jazyku jen povzdech „Aaaachjo…“. Tak nejak si stale trvam na svem – jsou mista, ve kterych pri jizde „o zivot“ smerem vzhuru znamena prokluz ci smeknuti pad. Myslim, ze mnoho a mnoho lidi, kteri jezdi XC zavody se pri tvych zaverech musela pousmat – padama vsichni, tudiz nikdo neumime jezdit. Tolik v odpoved Yarda. P.S. – zavodne jsem dlouho lyzoval a mezi lyzari plati jedno rceni: kdo nepada, lyzuje pod sve moznosti. NIKDY, ver mi, ze nikdy, bych nekomentoval pady na lyzich kupr. tebe se zavery, ze neumis jezdit. Proste do toho jdes celym telem a dusi a fyzika stale plati, proto padam. Tedy ja, ostatni nepadaji. Smiiich a pobavene vrteni hlavou jiz dopredu…

            0 0
            • chodec  

              Tak jo vystudovanej fyziku – klidně si padej a vysvětluj každému na potkání, že padat se prostě musí. Jen až na tebe budou lidi koukat jak na marťana, tak je to tím, že soudnej člověk ví, že když upadne, tak nejspíš udělal chybu – prostě danou situaci nezvládl. Tu poučku o ježdění pod možnostmi znám, také z lyží, a tak také vím, že je to hloupoučká útěcha pro případ pádu – ale dělat z toho něco víc a brát to jako instrukci jak se má jezdit je IMHO pitomost?

              Každej pád je chyba – pokud pád přežiješ, pouč se a příště už stejně nepadej – jestli budeš chybu opakovat často, tak z tebe bude mít Darwin radost – lidský genofond se tak nejspíš trochu zlepší.

              Je mi jedno jak vypadám v tvých očích – podle tónu mého prvého příspěvku jsi možná pochopil, že že tím svým melodramatem si mě také neoslnil.

              Nikam nezabředávej a když si ten vystudovanej fyzik, tak mi prosím řekni, jak zvetšíš nebo zmenšíš sílu, kterou je kolo přitlačováno k zemi, aniž bys na kole skákal houpal se nebo něco podobného a aniž bys hodil na záda batoh s dodatečnou zátěží? Tenhle přítlak je totiž určující pro adhezi (když odmyslím faktory, které nemohu jako jezdec nijak ovlivnit). Také mi prosím řekni, jak ta práce, o které píšeš, něco mění na přítlaku kola k zemi potažmo na adhezi? Mě tohle opravdu uniká. Je pravda že větší kroutící moment, který můžeš někde v kopci potřebovat může být problém při dané adhezi využít a tedy neprotočit kolo (právě proto, že kroutící moment do kopce zvětšuji, ale adheze zůstává respektive snižuje se díky sklonu kola a posunu těžiště), ale nenapadá mě, jak může práce nadlehčovat nebo přitlačovat kolo o čemž si psal v prvém příspěvku.

              A zavěrem dovol, abych take trval na svém – pokud na nějakém místě padáš, tak si něco udělal blbě – buď ses rozhodl jet něco co je fyzikálně nemožné, nebo to je možné a pak už není jiná varianta, než že to vyjet neumíš (nebo je ještě jiná alternativa). Nikdo tu netvrdí, že ten kterej kopec, kde si spadnul vyjede, já je neznám, ale nedělej z toho nevyhnutelnost. Prostě sis dal na budku tak to nedramatizuj.

              P.S. nebyl si tu nedávno pod přezdívkou olkyc? ten také dělal kde co závodně a sestudoval ledacos?

              0 0
              • fcelak.majak  

                Mohu ti, na tema prace, souvisejicich fyzikalnich velicin, atd., poslat nejakou literaturu prostrednictvim posty… Ale ne, zertuji a popravde receno – nemam prilis v umyslu pokracovat v diskuzi, vyvolavajici na me strane spise jen myslenky ohledne nepochopeni ci lidske zatrpklosti, malosti, nesnasenlivosti ci cehokoliv podobneho. Abych te snad i potesil – hraju jeste squash a tenis, cca 10 let jsem delal gymnastiku. Zobecneno – sportem ziju. Nemam dojem, ze bych daval komukoliv jakekoliv instrukce na tema toho, jak jezdit. Proste predkladam sve zkusenosti, nedelam zavery a soudy v duchu „hloupoucke, pouc se, …“. Necitim se byt k podobnym zaverum autorizovany, to je drobny rozdil mezi nami. A to je tak z me strany vse, co bych chtel dodat, nemivam ve zvyku ztracet cas s lidmi, delajicimi podobne zevseobecnujici a generalizujici zavery, jak se to, nanestesti, dari tobe a nadto planymi recmi nad necim, co je vzdaleno diskutovanemu tematu. :-) BTW – tvuj zaverecny dotaz me vede k opatrne polozene otazce: podle sebe soudim tebe? Ja sve nicky nemenim, za sve nazory se nestydim, obvykle si je dokazu obhajit a v pripade nezbytne nutnosti i prosadit. Zaverem, s nedovolenim, male stouchnuti formou zertu – vis ktera auta se nekazi? Audi, BMW, Mercedes. Ponevadz jejich majitele to nepriznaji… A ja padam a beru to jako fakt. Nicmene z me strany jiz bylo dosti slov na prazdne tema, tedy nehodlam jiz prospivat k mlaceni prazdne slamy. Hezky vecer, odloz sve mindraky, prosim, budes snad i spokojenejsi­. Yarda.

                0 0
                • chodec  

                  Jinými slovy, na jednoduchý dotaz stran protimluvů tvých příspěvků neodpovíš, zato věnuješ skoro celou jednu normostranu textu narážkám na mou zatrpklost, malost, nesnášenlivost, inzerci další nesouvisejících činností, porovnání rozdílů mezi námi a objevení mých mindráků.

                  Tolik k tvé schopnosti obhájení svých názorů – ale protože si věcnou diskusi zřejmě tímto utnul, tak holt zůstaneme všichni nepoučeni a nedozvíme se mj. jak je to s tím levitačním trikem – kterak prostým zvednout zadní kolo.

                  0 0
            • Omen  

              no faj pojedu na poslední víkend v řínu do beskyd a jestli budu si brát kolo tak se ti ozvu

              0 0
              • pepek  

                No právě jsem si ulevil, bo jsem tam byl letos 4× (aji na tom Kotařu). Kdybych tady ten přízpěvek četl před tím, tak bych se tam už do konce života neodvážil vyjet, bo bych si myslel, že je to tam jako v Patagonii :-)

                0 0
                • pitos  

                  Ja na Kotaři byl zrovna včera a kdybych si to přečetl dříve tak mě tam nikdo nedostane;)

                  0 0
                  • Omen  

                    tzn že to nebude asi taková hrůca co??

                    0 0
                    • pitos  

                      Není mi scela jasné co fcelak myslí,ale musí to být jedině ten výjezd za chatou směr Ropička. Já tím směrem nikdy nejezdím,jezdím jendině obráceně,takže jsem to jenom sjížděl(ale asi už tak 20×) Nevím tedy jestli bych to vyjel,každopádně to jetelné je a určitě tam nemusíš padat,jak popisuje.Navíc nevím kde bere ty obrovské propasti,protože tam nic takového není.Výše je kořenový singl a tam je svah dolů ale žádný extrém. Znám daleko náročnější průjezdy v Beskydech kde opravdu hrozí pád pár metrů dolů ale i tak to není žádna hrůza. Já nevím,připadá mi jako turista co vjede občas do terénu a je z toho vedle.Vše popisuje dost přehnaně.

                      0 0
                      • Omen  

                        jsem si to myslel protože já jezdím co jde (co většina nejezdí a to nejni nějaké tlachání ) a nepadám kvůli spd

                        0 0
                      • pepek  

                        Myslím, že fčelák psal, že jede od toho atelieru – tedy od Morávky po modré.

                        0 0
        • pitos  

          To jsem se zase pobavil:)) Ale umíš to teda všechno popsat parádně,to se musí nechat:)

          0 0
          • pepek  

            Že jo? Mohl by psát scénaře pro mexické telenovely.

            0 0
      • djchaoosz  

        Jj, ale jak píše MlokCZ, tak člověk se po delší dobu nedokáže soustředit na kulaté šlapání /pokud ho nemá zažité/ a přitom sledovat cestu. A v terénu nejde zas tak často šlapat i nahoru, kvůli zmíněnému nadlehčování zadní stavby, místy je to o hubu:)

        0 0
    • Dados  

      Ahojky slečno či paní Ondatro, jmenuji se Dannii a píšu od přítele. Sama již také jezdím necelý měsíc v SPD a mohu potvrdit, že pády jsou opravdu bolestivé a při jízdě na mém biku-Contessa řeším stejný problém. Můj názor je takový, že je důležité nepanikařit a snažit se vyšlápnout jakýkoliv terén až do posledních sil :). Je to především v hlavě a samozřejmě i ve vytrvalosti. Přeji Ti hodně zdařených výjezdů a věř, že mě těší další bikerka. Měj se. Dannii

      0 0
    • pasek  

      mam jednostrane naslapny napr dyz vydim prudkej vyjezd ci cestu kde by mohla bejt prekazka(kmen a pod.) tak si jednoduse jednu nohu vycvaknu a jedu jak na normalni slapce(ale delam to cim dal min :-P) i dyz parkrat dyz sem jel treba po poli(v psenici:-) nebo v lese v hlubsim listi tak sem vjel do hluboky brazdy ci jamy a naraz sem se zastavil, to ze sem si vycvak jednu nohu mi fakt zachranilo krk pac by to proste tak rychle vycvaknout neslo :-D

      0 0
    • DAWE25  

      Chce to chvíli cviku. Taky jsem se párkrát takhle rozmlátil ale už jsem se to naučil rychke vycvaknout.

      0 0
    • cabbage  

      Prudký výjezdy mi taky dělaj problémy – ale spíš tim, že mam tendenci přepadávat dozadu – takže sem se naučil seskakovat z kola naráz odouma nohama buď před, nebo podle situace za sedlo.

      prostě nevoz pedály moc upnutý a trénuj vycvakávání – nic jinýho nepomůže.

      0 0
    • horny  

      Nechci zde rozpoutat debatu, které pedály jsou lepší, ale já jsem jezdil nejdříve Time a nyní Cranckbrothers Candy a musím říci, že přestože nemám buhvíjakou techniku, tak z těchto pedálů prostě nohu v podobných situacích vždycky nějak vytrhnu. Snad jen v naprostých začátcích – cca prvních 500 km – jsem měl problémy. Možná, že z některých systémů se snadněji vycvakává(?). Podotýkám, že oba výše uvedené typy pedálů nemají nastavení síly (za)vycvaknutí. Nemáš příliš „utažené“ SPD?

      0 0
    • wendak  

      nevím sice jak to dělám, ale když jde do tuhýho tak z SPD vytrhnu nohu i nahoru a kvůli pedálům jsem spad asi dvakrát na začátku a taky do kopce, jinak padám spíš kvůli tomu, že jsem těžkej a mám větší přitažlivost ;-)

      0 0
    • chodec  

      Tady napadalo ale mouder – prostě to chce povolit si trochu víc utažení nášlapu, natrénovat a zmechanizovat si pohyb nohy nohy při vycvaknutí na obě strany a pak už jen nezpanikařit, když kolo v kopci zastaví. Není to zas tak jiné od toho, když se rozhodneš zastavit sama.

      Tímhle způsobem bezpečně vycvakneš v jakékoliv situaci kdy neletíš úplně přes řidítka (a v takovém případě už bale ude nevycvaklé SPD tou nejmenší starostí).

      Každopádně NEdoporučuji žádné vycvakávání před kopcem a podobně – jen budeš mít o to méně zažité automatické vystupování a každou krizovou situaci neuvidíš dopředu. Jen tím dosáhneš toho, že se ti s vycvaklou nohou nohou pojíždějící po pedálu do toho kopce či jinam blbě a nejistě pojede.

      0 0
      • Ondatra  

        když já ale měla od samého začátku povoleno na maximum … problém byl/je asi jinde … panika ;-)

        0 0
      • Omen  

        je fak že pokud se stane že si šlápnu a musím znovu nšlapovat do zámku pedálu snažím se co nejrychleji protože noha na nezacvaklém pedálu klouže a je to na h.. a rozbití úst .Techniku -před kopcem vycvaknout považuju za hodně blbou nemůžeš potom šlapat tzn opět souhlas s chodcem Nevycvakávat dopředu

        0 0
      • kámen úrazu1  

        V jakékoliv situaci ne. Nedávno jsem jela do prudkýho kopce v hluboký šotolině (pro znalé – trasa dlouhýho Manitoua, výjezd z Běstviny, konečná část lesem) a technicky jsem to nezvládla. Nezvládla jsem ani vycvaknout, i když jsem padala na stranu, na kterou se vycvakávám rychleji. O pár kilometrů dál jsem málem hodila ústa na rovině na asfaltu. :-) Příčinou byla větvička zaseklá mezi bokem kufru a krajem podrážky. Klacek, kámen se mně dostává na stejný místo několikrát ročně, většinou se s tím ani nenacvaknu (naposled včera na závodě) a tak si toho všimnu dřív než v situacích hrozících pádem. Asi to bude příliš úzkou podrážkou malých bot (37) a tak malinkatým prostorem mezi kufrem a bokem. Se.. štve mě to.

        0 0
        • chodec  

          Ale jo, stát se může – buď selže technika (ten klacek v mechanismu) nebo prostě člověk nějak jinak zaboduje. Padal jsem z kola když jsem jezdil jen na platformách, padal jsem s klipsnama a spadnu i dnes, ale narozdíl od některej koumesů tady se neutěšuju tím, že to prostě jinak nejde – s výjimkou selhání techniky to bylo vždy tím, že jsem prostě danou situaci nezvládl – přecenil síly, podcenil a špatně odhadl terén, nedával pozor (to nejčastěji) nebo zazmatkoval ;-)

          0 0
    • Ondatra  

      Díky moc všem za komentáře a rady … tak se teda kousnu a budu dál trpět, snad se to poddá.

      Na pozitivnější strunu – zkusila jsem si vzít co nejvíc ponaučení a dnes ani jeden pád (Y!), jen jeden taneček, když se mi v prudkém stoupání, kde kvůli spadanému listí vůbec nebyl vidět podklad (šutry), začalo zvedat přední kolo a navíc se pode mnou jeden z těch šutrů zvrtnul — a hle, sice to do poslední pikosekundy nevypadalo, ale stihla jsem se vycvaknout :-D.

      0 0
    • Charles2k  

      Mám podobný problém, mám Shimano M505 a natloukl jsem si bohužel už dostkrát, na rozdíl od stavu když jsem nášlapy neměl. Už to skoro zvažuji dát zpět na klasické pedály, protože díky těm pitomejm pádům jsem si vždy narazil nohu tak, že jsem měsíc nemohl jezdit. Navíc kolikrát potřebuju někam, kde se nemohu přezout, jet v normálních botech a to je další důvod. Mám sice bohužel nevhodnou geometrii rámu na prudší výjezdy, ale teď nemám na nákup lepšího. Na silničním kole přitom používám nášlapy několik let bez problémů …

      0 0
    • kali222  

      nevim jak je to s rovnovahou:-) jezdi lsjem driv biketrial cca od 9 do 14let a vydrzel jsem v pedalech stat 3/4hodky :-) dyl sjem uz nemohl vydrzet,takze rovnovahu myslim zvladnu:-)ale bota na pedalu an niketrialovm kole x XC spd je trosku jinde:-)

      spd mam od konce roku 05 prvni vyjizdka na novem kole(rozbahneny kopec podel metr hluboka strouha)nez jsem ten kopec vyjel byl jsem ve strouze 2× :-))))))))) ale vyjel a „vo to de“ :-) kdzy se vhodne zvolit prevdoy lze snad vyjet hodne:-) apak ten vycvak:-) mam obycejny welga uz na 3tim bajku a pujdu do levnejsich slehacu :)

      0 0
    • Rolei  

      Myslím že by mohlo pomoct:

      • trochu klidu, nemyslet pořád na to že už budeš muset vycvaknout (však ty případné pády zas tolik nebolí ne)…
      • v tom kopci si zabrzdi, nepojedeš pak pozadu dolů a budeš mít na vycvaknutí dost času a pohodlí…
      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.