• KaliR

    Zdravím, po včerejší rozborce kola jsem zjistil že ložiska už říkají nene, tak jsem si udělal výpis toho co v rámu je a po hledání jsem byl tam kde předtím… Giant Anthem, ložiska jsou od firmy JNK (ložiska od této firmy naprosto k nedohledání) a typy:

    6902 VRS – 2×

    6802 VRS – 4×

    6900 VRS – 2×

    63800 VRS – 2×

    Jaká ložiska mám dát místo těchto? Vyplatí se koupit SKF když vyjde kus na nějakých 250–300kč nebo udělají stejnou službu jiná japonská ložiska například NSK/EZO nebo tak v cenové kategorii okolo 150 – prostě co bude v dané míře ale ne šunt… Čím dostat ložiska ven když má giant takové ty specifické otvory se třemi výběžky na vylisování ložiska? Pokud by se našel někdo kdo má technický výkres tohoto bazmeku tak bych byl moc vděčný… A nějaké ložiskárny kde mají velký výběr v Pardubickém kraji? Díky za rady

    Anketa: Jaká ložiska v nejlepším poměru cena/výkon?

    SKF
    2x
    15%
    NSK
    1x
    8%
    INA
    6x
    46%
    • Mr.Pavka  

      Ať tam dáš jakýkoliv, tak bych je bejt tebou vyloupnul gufero-těsnění a natalčil tam vazelíny co to jenom pude.

    • goofy  

      Kup nějaké srovnatelné Japonce. Udělají taky dobrou službu… Vylisování nevím, bo nevím co tam má Giant speciálního… :-)

    • Sistematicx  

      Nahřát horkovzduškou (kdyby bylo na lepidle) a vyrazit, vylisovat lozisko ven pres nejakou kulatinu nebo ořech na golu. Na ty tri diry snad ani stahovák není (ramena stahováku by meli tak 5mm tloustky).

      Ložiska bych bral jaky budou mít a nacpal do nich dobrou vazelinu jak píše Mr.Pavka.

    • KaliR  

      Teď jsem si uvědomil že je vlastně jedno v jakém stavu dostanu ložisko ven, hlavně aby nezůstal vnější prstenec v rámu. No ty nsk vypadají dobře a za cenu poloviční co skf… To těsnění na bocích vyndat asi jehlou ne? A vazelínu jakou? Grafit, plastickou nebo existují lepší? Na lisování bych si asi udělal nějaký přípravek že šroubovice a na soustruhu nějaké nástavce na míru. A teda znáte někdo ložiskárnu v Pardubickém kraji kde mají tyto typy ložisek a dostupné? Přes internet to objednávat nějak nechci,abych případně nemusel řešit že mi poslali něco špatně.

      • Mr.Pavka  

        Nějakou hodně plastickou která se táhne jak tejden před vejplatou a odpuzuje vodu-netvoří s vodou „emulzi“.

        Třeba A4 na vodní čerpadla-ta sice neni moc táhnoucí se, ale vodu odpuzuje dobře.

        No jehlou, ale opatrně abys nepoškodil ten rantlík kterej těsní. Mě se osvvědčilo tu prachovku vyloupávat na straně kde je gufero pevně v ložiskovým kroužku. A to je většinou na tom vnějším.

    • Sistematicx  

      To tesneni je v podstate tenkej plíšek potaženej vrstvou gumy. Je to fakt tenty tak bacha při tom štáraní at to zbytečne moc nedodrbeš, pak ti tam bude o to vic zatykat voda / padat bordel.

      Ano nejlepší je nějáká jehla, špičatá pinzeta, malej plochej šroubováček. Pak ješte existouji takovy šídla na tesneni kerejma je radost pracovat.

      Vazelínu, o té jsou tu nekde plamenné debaty. Ale, do ložiska bych grafitku nerval. Použil bych něco co patři do ložisek a odolává vode prostě.

      Ložiskárnu nevim, hledej google ;)

    • scota  

      Zkus NSK např. od firmy VKloziska. Doporučuji ložiska, která mají dvojité utěsnění označená 2RS nakonci.

      • Mr.Pavka  

        2RS je akorát uložení třecí části gumy ve vybrání v kroužku ložiska. Nic dvojitýho tam neni. Prostě má bordel větší práci se dostat dovnitř.

    • kyl  

      Šetřit se nevyplatí,japonská (namontovaná) se mi v ořechu rozpadla po pár km,koupil jsem jiné za pár korun,po pár stovkách km bylo zas po nich.Nakonec jsem do jednoho investoval skoro 400kč a už pár let mám pokoj.

    • KaliR  

      Každopádně pokud máte někdo zkušenosti / postřehy na co si dát pozor při lisování ložisek tak sem s tím, budu jedině rád.

      • Sistematicx  

        http://forums.mtbr.com/…-242343.html

        Zde borec velice pekne popisuje krok po kroku vymenu ložisek na maestru.

        Už jen podle obrazku se dá odhadnout na co si dát pozor.

        Spíš by me zajímala otazka zda ložiska do rámu potom lehce podlepit / na sucho / lehce namaznout.

        A jakým loctitem popřípadde nalepit? 243 na zavity středne pevnostní nebo 648 na válcové plochy vysokopevnostní?

        • Zdyn  

          Lepit / nelepit je celkem jednoduchá otázka. Zaleží na uložení ložiska. Tedy pokud je s přesahem, tak se nelepí (lepidlo by se stejně při lisovaní setřelo), pokud je ložisko s vůlí, tak se musí zalepit. Jednoduše, pokud jde ložisko moc snadno do díry, třeba jen rukou nebo mírným tlakem, tak zalepit. V opačném případě je dobré ho pro montáž lehce namazat.

          S loctite jsi si odpověděl sám. 243 je na závity. Na ložiska nemá potřebnou pevnost a je moc hustý. 648 je přímo pro lepení ložisek (taky je dobré přihlédnou k lepené spáře a volit typ podle toho).

    • Coural  

      Kup SKF, jsou dražší, ale kvalitní. Mám je v kolech na zimákovi a po několika letech se točí jako nová.

    • tonik666  

      Pokud mas rozpocet, tak se hodi kouput si lisy na loziska od superstar components. S nima je vymena hracka.

    • tonik666  

      Loziskarnu pouzivam proprumysl.cz

      Maji SKF a EZO a navic si tam koupis treba loctite 243 na sro3uby, ktery bys jinak kupoval extra.

      Skf u malych velikosti nejsou tak draha, takze kupuju ta. Do ramu mam za 80kc mensi kusy a 170kc vetsi, ale tam mi uz rok a pul chodi hladce ty originalni Fag co jsou v ramu z vyroby.

    • Leming  

      Zdravim,

      dělám průzkum trhu a zjistil jsem, že většina prodejců neprodává ložiska 6900V-2RS a 6902V-2RS, což jsou ložiska bez klece (V), který maji větší únosnost. Vzhledem k nedostupnosti plánuju vzít EZO s klecí, únosnost cca 120daN a 220daN. Je to do zadní stavby dostatečný? Má někdo zkušenosti s výdrží ložisek s klecí vs bez klece?

      • tonik666  

        Myslim, ze klicovou roli hrajou jine faktory, zejmena jak rychle se ti do nich dostane voda. Pak uz je to jedno, zda maji klec

        • jecnak  

          +1 Ani unosnost ani otacky v radu tisicu nejsou pro cyklistiku zajimavy udaj.

        • 01carbon  

          Vytáhnul jsem ložiska zadní stavby z kola po dvou sezonách. Na to jak jsem se o ně nestaral jsem čekal že bude uvnitř víc humusu. Ale co jsem byl překvapený, tak ve vnitřním i vnějším kroužku byly vymačkané důlky. A to tam těch kuliček bylo zhruba dvojnásobek než v je v normálním jednořadém válcovém. Vím že jsem někde viděl nějakou zmínku o velikosti a počtu kuliček v ložisku, únosnosti a o vyloupnutí klece a doplnění kuliček (né do ložisek nábojů, středu… toho co se opravdu točí) ale to ložisek zadní stavby apod. Ale již to nějak nemohu najít.

          • lukas aka mitro  

            Ono staci docela malo humusu, aby se loziska vydrela…

          • 01carbon  

            http://www.endurobearings.cz/…loziska/max/

            já věděl, že se mi to nezdálo.

            • Leming  

              Aha, tady maj bez klece, díky. Oni je neoznačujou jako „V“, takže jsem je přes Google nenašel. Asi máš pravdu, že do zadní stavby asi budou otrošku lepší ty bez klece, jak doporučuje výrobce – víc kuliček ⇒ lepší rozložení síly a tim snad i chod…

              • lukas aka mitro  

                Pri pohybu lozisek zadni stavby a silach ktere pusobi poznas prd. Mozna bys poznal totalne zadrene lozisko kdybys stavbou hybal s vyndanym tlumicem…ale jinak…

            • Mr.Pavka  

              A co když se ti všechny kuličky navalí vedle sebe a ložisko se „otevře“?

              Nějak je tam taky museli dostat. Já volim klecový ložiska.

              A k tomu zatížení- u kyvky zadní stavby je asi důležitá statická nosnost.

              • Zdyn  

                Toho bych se nebál. Většinou jsou takováhle ložiska dlaná tak, že mají např. tzv plnicí otvor (drážku), kterou se tam kuličky ládujou a nebo u tenkostěných se využívá při plnění deformace kroužků, ale to v zástavbě nehrozí.

              • pepek  

                No a jaká je statická unosnost takového radiálního kuličkového ložiska s více kuličkama, soudruhu? No je vyšší, kurwa vyšší ! Mysli politicky.

                • Mr.Pavka  

                  Ano je větší. Až příliš předimenzovaná.

                  • pepek  

                    Mně tam celokuličková vydržela 5 let, s klecí: půl roku. Máš jiné zkušenosti, nebo plácáš blbosti?

                    • tonik666  

                      Podle me zalezi jak sedi, krivi se v dusledku nepresnost vahadla atd. Nezaktyte exponovane fag s kleci mi drzi rok a pul. Na jinem kole miendura odesla za pul roku..

                    • Mr.Pavka  

                      Jo je pravda, že klecový ložiskaještě před namontováním opatrně odguferuju,vyčistim je od původní vazelíny a pak je namažu ověřenou vazelínou aby byly úplně plný a při zamačkávání gufer nazpátek z nich ještě mazivo vylejzá.

                      Oni se totiž standardní ložiska mažou tak aby tam bylo tolik maziva a aby se i při maximálních přípustných otáčkách díky mazivu nezahřejvalo.

                      Jenomže kdo má na kyvce takový kmitání aby se rychlost otáčení ložiska pohybovala v tisících za minutu?

            • Leming  

              Díky, nakonec jsem nakoupil Enduro Max (bez klece) a část z nich přelisoval. V ČR jsem je našel jen v jednom obchodě a ještě neměli všechny, takže nakonec jsem objednával ze zahraničí, ale vzhledem k nižším cenám v některejch zahraničních obchodech to nevyšlo o moc dráž (6802 Enduro Max €4.98, 6902 Enduro Max €6). Kupoval jsem z těhle tří obchodů.

              https://www.bike24.com

              http://www.123bearing.eu

              http://www.wychbearings.co.uk

    • Světelektrokol.cz  

      …s SKF určitě neprohloupíš, ale NSK/EZO je také dobré a pokud u jakéhokoliv pořízeného ložiska odděláš těsnění, doplníš maximum vazelíny co to půjde a těsnění vrátíš, tak ti budou dlouho bez problémů sloužit. Doplnění vazelíny již tady někdo zmiňoval.

    • freerider159  

      Já kupuju úplně obyčejné ložiska za asi 60 kč jedno, pak to jenom doplním vazlinou a je to. Po dvou letech jsem měnil jen asi 2 ze všech 8…

      • wilda81  

        Hmm, ale taky se může stát, že všechny hned vyhodíš. Nedávno jsem nakoupil nějaké „noname“ a po nalisovaní všechny fest přidrhávaly.

        • Mr.Pavka  

          Tak nekupuj no name. A nauč se lisovat.

          • wilda81  

            Není nad radu od člověka, který vůbec neví co jsem použil pro lisování a kde byl problém. Prostě jsem jen napsal zkušenost, že tolerance u těchto noname nemusí být zrovna nejlepší a po nalisování se může člověk divit.

        • tonik666  

          Ložisko je moc velké nebo díra moc malá a ložisko se nalisováním sevře. Kde je chyba zjistíš když koupíš pořádná ložiska. Taky mám náboj Novatec, kde je jeden otvor v náboji moc malý a nové ložisko po nalisování přidrhává.

          • wilda81  

            Přesně. Prostě jsem chtěl zkusit levnější variantu z místního krámu a nevyšlo. Nedělal jsem z toho tragédii a vrátil se k origo + enduro bearings.

            • kyl  

              Levné nemá smysl brát a japonce už vůbec ne.

              • tonik666  

                Proc nema smysl brat japonce? A co pocitas mezi japonce? nsk?

                • kyl  

                  V práci dělám s ložisky často a např.vzduchové brusky kde jsou japonská ložiska mám celkem pravidelně na ponku na opravu.Na kole jsem je měl v pedálech VP a ve středu SunRace,v ořechu vydrželi necelých 300km a rozpadli se.V pedálech to samé.Měnil jsem za skf a i po několika nedobrovolných baheních koupelí,kdy z kola byl furtošlap,ty ložiska fungují.

                  Jak do práce dojde novej typ brusky,hned se dívám na ložiska a jak je tam psáno japan,už sháním náhradu.

      • scota  

        A položil jsi si někdy otázku kolik stojí tvoje vlastní práce?

        https://cs.wikipedia.org/…příležitosti

        • xshreck  

          a kolik stojí, pokud jí dám k cizí. Nechá si zaplatit svůj čas, zaplatit řádně materiál (aneb dám čínu naúčtuju „kvalitu“). My ztratíme čas přepravou a vystavujeme se dalším rizikům (nehoda, opotřebení auta). Kolik času musíme trávit prací my, abychom zaplatili cizí práci.

        • kyl  

          Takže podle tebe je lepší dát např.1000,– za výměnu v servisu než 500,–a udělat si to doma sám.

          • tonik666  

            Nastesti to za me vzdycky rozhodne fakt, ze dovezt kolo do servisu a zase ho vyzvednout jsou minimalne 2 hodiny:)

    • enregistree  

      Bicycle Cafe, Praha 10 – by meli mit vsechna loziska enduro max primo ma krame, nebo poslou ppl. (ted si tam jedu pro loziska do egg beater pedalu.)

    • theedge  

      Obnovím téma. Na vahadle mám ložiska 10×19×5 mm ( 6800 nebo 61800 u SKF ).

      2 nejsou úplně 100%. Co mám koupit s ohledem na co nejlepší životnost ?

      6800 LLU MAX od Enduro nebo 61800 2RS1 od SKF ( klecová ) ? Dík za zkušenosti.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.