Lehčí (v rámci možností) vidlice na XC kolem 10k

140 nepřečtených
  • karel d.

    Zdravím. Požádal bych rád o názory ohledně odpr. vidlice na stavbu nového MTB. Chci to nechat postavit na MRX hliniku 29', na urovni Deore/SLX výbavy. Jde mi o pokud možno lehké a rychlé (opět v rámci možností) MTB ve stylu XC ježdění. Váha 65kg. Nerad bych dal za vidlici více než 10k. Raidon i Recon jsou přes 2 kg, což mi přijde opravdu hodně. Možná Epixon, ale ten taky není o moc lehčí. Měl by někdo radu co lehčího by se tam dalo dát? Nebo se vydat cestou pevne celo-karbonove? Nechci prostě kolo pres 14 kg. Dík a pěkný den.

    • nitraq  

      Nepíšeš velikost kol, osu, zdvih… ale jasně, pokud je cílem gramařina téměř bez ohledu na funkci, pevný karbonce se ve váze nic nevyrovná.

    • Jirra  

      Píše 29 a XC, tak 100 – 120 mm.

      Co třeba RS Reba?

    • ufoncz  

      Axon seženeš za 6500 Kč, s titanovou pevnou osou pak samozřejmě dráž. Vnitřně nejspíš úplně stejnej Epixon XC s 15mm osou je pak včetně lockoutu určitě aspoň o čtvrt kila lehčí než Recon. Mrkni se na asi nejlepší dostupný popisky těch vidlic na stránce tuning-test.cz (jen s tím, že Epixon XC nejde na rozdíl od Epixona TR nastavit na 140 mm mám jinou zkušenost – aspoň můj kus jde).

    • Mereck  

      Já jezdím Epicon TR-RL z tuning-testu a mohu jen doporučit. Těžká není (1600g) výborně chodí a do rozpočtu se vejdeš (mě stála 8200 i s poštou?)

      Pokud ale srovnáváš s pevnou karbonovou, nezbyde ti než tam tu pevnou karbonku dát – lehčí žádná odpružená nikdy nebude.

    • MatS  

      Mrkni na německé eshopy jako bike24.de nebo bike-components.de nebo bike-discount.de Občas tam najdeš REBU nebo podobnou lehkou XC vidli za super cenu.

      Třeba REBA pod 10t. https://www.bike24.de/1.php?…

      Jen jsi nepsal jestli normální nebo boost náboj a jestli rychloupínák nebo pevná osa.

      • karel d.  

        Pevná osa, normální naboj.

        • p@X  

          Bazarový LAUF :)))

        • MatS  

          Tak to ta RS Reba co jsem daval odkaz je presne ono.

          • karel d.  

            Jo dík-ale da se nekde sehnat pod 10k nekde v tizemsku?

            • MatS  

              Da, ale neni skladem(Bikeinvest v Praze ve Vrsovicich):

              https://www.bikeinvest.cz/…fb-z-korunky

              • karel d.  

                Je zde pouze zamykání z korunky nebo se da přidělat ovladani z riditek?

                • MatS  

                  Ovladani z riditek se da dokoupit, je na to kit. Ale nevyplati se to a sam zjistis, ze vubec neni potreba ji zamykat. Vetsina uzivatelu spis resi, jak se packy zbavit a nechat ji trvale odemklou :-)

                  • karel d.  

                    Na kolik to prijde? Ale když prece chci jet rychleji po rovnejsim terenu, není ji lepší uzamcit?

                    • MatS  

                      Ne, nehoupe se. Mame doma Rebu na obou kolech a zamek temer nepouzivam a to hodne jezdim i mimo teren a do kopcu.

                      Cenu kitu treba zde https://www.koloshop.cz/…ba,-Sid.html

                    • novas752  

                      Vidlici rozhoupes az kdyz si do toho stoupnes nekde do kopce. Pri jizde v sede to nehoupe.

                      • karel d.  

                        Právě, do kopců jdu ze sedla, proto chci ten zámek.

                        • danielh  

                          Ale tim ze se vidle trochu houpe do kopce se zadna energie neztraci paneboze, co vsichni mate s tim nesmyslem!!! Ztracela by jedine tak na fullu kdyz by se tlumic houpal cimz by trochu poziral energii prenasenou retezem na zadni kolo. Podle mne jestli je vidle zamkla nebo ne absolutne nema vliv na to jestli pojedete pomaleji nebo ne.

                          • doubleingram  

                            Vzdy ta nejaka ztrata je. Je to znat. Kdyz vidli zamknu, tak to citim, ze prenos sily je efentivnejsi.

                            • karel d.  

                              Jednak a taky to pohupovani pri jizde ze sedla neni nic prijemneho.

                            • MlokCZ  

                              Podle pocitu právě nepoznáš vůbec nic (aby to byl opravdu objektivní výsledek). Jestli tam jsou nějaká ztráty, tak nebudou měřitelné ani s použitím wattmetru (budou menší než přesnost měření wattmetru), podle pocitu je to úplně mimo.

                              Přesně takhle vznikají různé urban legend. Podobně také podle pocitu vzniklu, že přefoukané pláště jedou na neperfektním povrchu lépe i když realita je přesně opačná.

                              Ale můžeš to zkusit popsat fyzikálně. Proč by tam vůbec nějaká ztráta měla být a jak by měla být velká (nemusí to být přesný výpočet konkrétních čísel, ale jen čemu by ta ztráta měla odpovídat)?

                              • roman II  

                                Jednu takovou houpy houp urban legend znám taky:-) a skoro vypuštěný jedou nejrychlejc

                              • Nikovlas  

                                Obecně čím tvrdší odpružení a kola, tím zřetelnější je odezva na pohyby jezdce – z toho pramení ten pocit, že to „jede rychleji“.

                                Objektivně je pravda, že při veškerém tom pohupování se v tlumičích i v pláštích ztrácí nějaká energie. Důležité tady ale je, co by se s tou energií stalo, kdyby k pohupování nedocházelo. Jestli by se tyto vertikální impulzy přenesly do záběru či jestli by se „rozplizly“ jinam – například je pohltila hmota jezdce.

                                Když člověk šlape v sedle, troufám si tvrdit, že energie ztracená v tlumičích by jinak zůstala z drtivé většiny nevyužitá a ztratila by se jinde.

                                Když si do toho člověk stoupne, pak vertikální pohyb využívá k záběru – pak to pohupování samozřejmě vadí.

                                Proto jsem vždycky zamykal jen když jsem šel ze sedla.

                                • MlokCZ  

                                  Jak je využíván vertikální pohyb k záběru při jízdě ze sedla? Nemělo by to být přesně obráceně při správné technice šlapání? Tedy při jízdě ze sedla (stejně jako při jízdě v sedle) by nemělo docházet k žádnému vertikálnímu pohybu těla?

                                  Tedy nebudou ztráty tak maximálně ve chvíli, kdy se ze sedla zvedám a následně při šlapání ve stoje už nebudou (žádné, které by byly využitelné k přenosu na dopřední pohyb)?

                                  • Nikovlas  

                                    Hele nevim – neznám teorii ani praxi šlapání ze sedla – pravděpodobně to dělám špatně – prostě využívám svojí hmotnosti pro maximální záběr v momentech, kdy mám kliky v optimálním úhlu. Pokud bych při jízdě ze sedla nepracoval s těžištěm a nesoustředil záběr do kratších intenzivních impulzů, pak nechápu, proč bych si měl vůbec stoupat? Rád si to nechám osvětlit.

                                    • MlokCZ  

                                      Zkoukni nějaká videa profi jezdců a uvidíš jak jezdí ze sedla. Pokud bys ze záběru udělal výřez jen třeba na ramena, tak ty se výškově ani trochu nepohnou (teď beru na silničce, kde nic nepruží a nedochází ke změně výšky celku jezdec + střed).

                                      Pokud při záběru ze sedla na pedál tlačíš větší silou než odpovídá hmotnosti těla a dochází ke zvedání trupu, tak to je energie, tak jen zbytečně plýtváš energií na neustálé změny výšky těžiště těla.

                                      Ze sedla se jezdí buď z důvodu změny zatížení svalů a nebo potřebný krátodobě větší výkon. Pro ten větší výkon ale pomohou hodně ruce o které se zapřeš (aby nedocházelo k pohybu celého těla). V sedě se tak o ruce zapřít nemůžeš.

                                      O ruce se zapřeš i u odpružené úplně stejně, tam využíváš pevný celek řídítka – střed.

                                      Pořád mi tedy není jasné, kde by mohly být nějaké větší ztráty. Nějaké minimální ztráty určitě vzniknou tím, že neudržíš zcela optimální pozici, jak se to celé díky pružení vidlice pohybuje, ale to je minimální rozdíl.

                                      Samotný tlak na pedál by se měnit neměl.

                                      • Nikovlas  

                                        Tlak na pedál při jízdě ze sedla je jednoznačně výrazně větší – pokud chceš zvýšit výkon na výstupu (nebo alespoň udržet stejný) a zároveň snížíš kadenci (ze sedla se většinou nejezdí 90), musíš nutně zvýšit moment na vstupu – tedy sílu na pedál.

                                        Chápu, že při jízdě ze sedla neskáču nahoru a dolu – už vůbec ne v oblasti ramen, nicméně mně osobně je pohodlnější netlačit nohama pouze proti sobě navzájem, ale i proti tíze svého těla (víc zabírám dolu, než druhou nohou nahoru) – a z toho nutně vyplývá, že výsledná síla od jezdce na středové uložení je dolu a přenáší se prostřednictvím kola na zem – pokud je v tomto řetězci pružný článek, deformuje se. A ano – nutně to vede k tomu, že se moje těžiště v ten moment zvedá nahoru (nicméně dost málo a z videa to nebude moc zřetelné) – a nesouhlasím, že je to plýtvání energie – pouze energii transformuji do potenciální – a beze ztrát ji v zápětí využiji při relaxaci v mrtvé fázi (kliky svisle), kdy v pedálech na moment nestojím plnou vahou a nechám těžiště klesnout (opět zcela minimálně – jedná se o zlomek vteřiny).

                                        Pokud je tedy jediný správný způsob jízdy ze sedla ten, kdy jsou vertikální síly na oba pedáy v záběru v rovnováze jediná výsledná síla je moment naklánějící kolo (proti kterému působím rukama), pak ano – nedochází k žádnému pohupování v odpružení. Nicméně pak mám v technice, co dohánět.

                                        • MlokCZ  

                                          Proti tíze vlastního těla určitě tlačíš, to ano. Na to ale ještě nemusíš pohnout tělem vertikálně vůbec (teď neřeším odpruženou vidlici). Tím neříkám, že nějaký mikropohyb je na závadu.

                                          Odpružená vidlice jen reaguje na změnu vertikální složky síly na střed (pokud by vertikální síla byla konstatní, tak se vidlice ani nehne). Ta se nepatrně na krátký okamžik měnit bude vždy i při sebelepší technice, už jen pro změnu předozadní polohy pedálů a změny bodu působení vůči těžišti to při maximálních silách nepůjde 100% udržet.

                                          Kolik se toho ale reálně v pružení může ztratit? Reálně to jsou opravdu minimální ztráty. Tady pomohou už jen čísla z wattmetru.

                                          Při slušné technice šlapání se ani ze sedla nehoupe odpružená nijak moc (teď myslím XC 100mm vidlici, ale také zase dobře funkční)

                                          • Nikovlas  

                                            Velmi zběžně jsem mrknul na nějaká videa z Tour. Při jízdě ze sedla se všichni v zcela zřetelně pohybují nahoru dolu – to znamená, že výsledná síla na střed se během šlapacího cyklu mění – to znamená, že kdyby měli odpružení, bude se jeho délka také měnit a budou se „houpat“. Při tom se jednak pohlcuje energie v tlumiči, ale hlavně to rozhodí časování – v ideální fázi, kdy jezdec zabírá s využitím svojí váhy, mu kolo neposkytne dostatečnou oporu pro přenesení veškeré síly – část energie vstřebá pružení a vrátí ji (krom té pohlcené tlumičem) až se zpožděním, kdy už není efektivně využita.

                                            Jako by ses chtěl odrazit na trampolíně – místo odrazu jen propružíš trampolínu. Můžeš odrazy sesynchronizovat na vlastní frekvenci soustavy a pak efektivně skákat (protože tam není tlumení), ale nepředpokládám, že někdo bude synchronizovat kadenci šlapání s vlastní frekvencí odpružení svého kola (nehledě na to, že netlumené odpružení by na kole jaksi neplnilo svou hlavní funkci) :-D

                                            • MlokCZ  

                                              Tady jsem dohledal takové souhrnější povídání o ztrátách v odpružení, které vychází z výsledků celé řady studií.

                                              https://pdfs.semanticscholar.org/…a2811f84.pdf

                                              A je tam i pár čísel. Ale není to zaměřené na jízdu ze sedla vs odpružená, ale obecně na ztráty odpružení. Nějaká zajímá čísla tam také jsou a obecně to ukazuje, že ztráty nejsou velké. Ale jak píšu, tak vyloženě jízda ve stoje vs odpružená tam není (nebo jsem aspoň nenašel).

                                              Tedy nejde tu o to, že by nebyly ztráty žádné, ale že se pocitově hrozně přeceňují oproti tomu jaké ve skutečnosti jsou. A samozřejmě to také závisí na tom, jak kdo ze sedla šlape. Ono i to pohupování na dobře funkční vidlici lze velmi eliminovat.

                                              V praxi pak u lehce přefoukané Reby (tu mám na dojížděcím kole, na kterém nejezdím tolik v terénu) se ani neobtěžuju zamykat (a to myslím pravdu nezamykám nikdy) a přitom ze sedla jezdím opravdu hodně (oproti jiným).

                                              Na upraveném Epixonu nafoukaném na maximální funkci pružení (tedy není přefoukaný vůbec + je to extra citlivá vidlice) občas zamykám, ale jen na delší úseky ze sedla na dobrém povrchu. Na krátké přišlápnutí typu udržet tempo na malý houpaček to neřeším ani u Epixonu.

                                              A ani ten Epixon se mi nehoupe nijak moc (samozřejmě trochu ano).

                                              Na fullu se mi pak Auron pohupuje při jízdě ze sedla zase o trošku víc (chodí ± srovnatelně jako ten Epixon, ale má o dost vyšší zdvih, takže při stejném podnětu se musí i více pohupovat) a i tam to není nijak hrozné při jízdě bez zamknutí. Zadní stavba se při jízdě ze sedla na střední pozici tlumiče nehne skoro vůbec, protože se tahem řetězu trochu zamyká. A i na fullu jezdím ze sedla dost (teď myslím do kopce).

                                              • MlokCZ  

                                                A ještě další zdroj (kde je i ten předchozí odkaz):

                                                https://forum.cyclinguk.org/viewtopic.php?…

                                              • Nikovlas  

                                                Přečetl jsem si závěr – a ano – vztahuje se to čistě na jízdu v sedle – a s tím naprosto souhlasím. Také jsem vidli v sedle nikdy nezamykal. Nicméně celou dobu tu diskutujeme o tom, jak se situace změní při jízdě ze sedla – a to článek dalece míjí (minimálně závěr).

                                                To, že nezamykáš, neznamená, že neztrácíš. Prostě jen nezamykáš. Já s Rebou Dual-air z T-T při jízdě ze sedla zamykal – právě proto, že mi kolo „uhýbalo“ v moment, kdy jsem se nejvíc opřel do pedálu.

                            • krabica  

                              Možná tak přenos síly z paží na přední kolo, ale to ti v dopředném pohybu nepomůže, zkus to s wattmetrem… :-)

                          • Zoidberg  

                            Hmmm… Tak víš co, sundej vidlici z kola, postav ji na zem, chytni za korunku a houpej s ní tak, jak se rozhoupe při jízdě do kopce. Podle Tvé teorie to vydržíš celou věčnost. Energie potřebná k rozhoupání vidlice je energie vydaná jezdcem a ta mu zcela logicky jinde nebo jindy chybí. To není nesmysl ale fyzika.

                            Edit: Samozřejmě mám na mysli jízdu po rovném povrchu. Od jisté úrovně nerovností je zamykání „kontraproduk­tivní“.

                            • Nikovlas  

                              To je fyzika, nicméně zapomínáš na malý detail. Pokud se bavíme o jízdě v sedle, při šlapání dochází k nechtěné drobné vertikální oscilaci těžiště, která je ale jakýsi vedlejší efekt šlapání a nemá žádný reálný užitek. Na odpruženém kole se promítne do mírného pohupování a ano – energie je pohlcována tlumením bez jakéhokoli užitku – stejně, jako by na pevném kole byla bez jakéhokoli užitku pohlcena tělem jezdce.

                              Něco jiného je předozadní pohupování vlivem vodorovné oscilace těžiště, které je ale efektivně eliminováno systémy zadní stavby s vysokou hodnotou AS a na samotné vidlici nejsou vůbec výrazné.

                              A úplně něco jiného je jízda ze sedla, o čemž tu diskutuju s Mlokem.

                              • Zoidberg  

                                To máš pravdu, nicméně ten dlouhý dialog s Mlokem jsem nečetl a reagoval jsem pouze na toto: "Ale tim ze se vidle trochu houpe do kopce se zadna energie neztraci paneboze, co vsichni mate s tim nesmyslem!!! " a řeším jízdu do kopce ze sedla, protože ji docela rád praktikuji.

                                • Nikovlas  

                                  Pak souhlasím – jen nesouhlasím s tim příměrem.

                                • danielh  

                                  Rozhodne se neztraci energie vlozena do pedalu a prenesena na zadni kolo pokud je vidle otevrena (pruzi) a slapete ve stoje a vidle se pohupuje, tomuhle bludu muze verit jen debil. Proste osa stredu klik------osa zadniho kola je na HT nemenna cili NENI mozne tam nekde energii vlozenou do pedalu ztracet pokud ram neni zvykacka z bakelitu, coz u vetsiny kol asi nebude.To ze vidle propruzuje nema vliv na nic, jen mozna pocitove predek nema takovou oporu jak uzamceny ale to je proste pocit.

                                  • Zoidberg  

                                    Tak ještě jednou a jinak (když už máš potřebu zmiňovat debily) – práce pro člověka představuje fyzickou námahu. opakované (při jízdě ve stoje poměrně značné) stlačování vidlice představuje práci (kterou cyklista na pevné / zamčené vidlici vykonat nemusí), tedy námahu a námaha unavuje. Neřeším nějakou osu klik a zadního kola, ale únavu cyklisty jako celku. Když se podíváš dolů, všimneš si, že nohy jsou (víceméně) nedílnou součástí Tvého těla – není to nějaká separé jednotka, které je ukradené, co zrovna vyvádí ten zbytek. Pochopeno?

                                    • Georrge  

                                      Nějak ti ale chybí druhá polovina problematiky – co se pak děje se stlačenou vidlí? Vložená energie se nemůže jen tak ztratit.

                                      • Zoidberg  

                                        Něco se „ztratí“ v tlumiči – ostatně od toho ve vidlici je, že ano (takže se Ti drobet ohřeje olej).

                                        • Georrge  

                                          Něco nebo všechno?

                                          • Zoidberg  

                                            Až ty dotazy přestaneš myslet vážně, přidej smajlík. Já to takto nepoznám. Protože se vidlice vrátí, do ohřátí oleje a tlumiče investuješ jen „něco“ z vynaložené energie.

                                            • Georrge  

                                              Já to ale myslím vážně. Je to vložená energie, která se ti částečně vrátí a můžeš ji využít (trochu ti usnadní nadzvednutí před dalším sešlápnutím). Takže i když ta vidle propruží tak ta energie není všechna ztracená, proto taky jak tu Mlok psal, tak nezamknutá vidle ve výsledku sežere jen maličko energie ze šlapání.

                                              • Zoidberg  

                                                Ok, pod toto bych se podepsal. Zbývá rozlousknout, se ztratí v tlumiči. To si ale netroufám odhadovat.

                                              • rakcipmup  

                                                To se mi moc nepozdává.

                                                Nejsem fyzik, ale jen tak intuitivně:

                                                Ta pomoc tlumiče se zvednutím jezdce při návratu do horní pozice by platila, kdyby ta energie šla do napnuté pevné jezdcovy nohy.

                                                Jedině že by to snad pomáhalo eliminovat vertikální pohyb samotného jezdce, pak by se dalo říct, že se do phybu vidlice jen přesune ztrátová energie odtud.

                                                Jednoduše tu jde o vertikální posun těžiště soustavy jezdec-kolo. A tuším, že na ten vertikální posun těžiště je potřeba vynaložit energii a všechna tato vynaložená energie je ztráta.

                                    • danielh  

                                      Tak pak nesmis tak tlacit do riditek jak pako :-) Ja kdyz jedu ve stoje do kopce a taky slapu co to jde tak mi 100%ne nelita vidlice po celem zdvihu kvuli toho, mozna tak 2–3cm coz mi rozhodne zily netrha a zadne sily mi to nebere.

                                  • Nikovlas  

                                    Kdyz uz se tu vsichni predhanime v debilite (nebo ubohych urazkach), tak doporucuji precist tu moji diskuzi s Mlokem. Nikde tam netvrdim, ze se ztraci energie mezi klikama a kazetou. Tvrdim, ze kdyz kolo neni tuhe, nedovoluje jezdci prenest v idealni moment maximum energie na pedaly. A je jedno, jestli je to kvuli mekkym plastum, vypletum nebo odpruzeni. Pokud jezdec zatlaci do pedalu a ten se pohne jinak, nez ciste otocenim klik (to jedine totiz chceme), pak jde energie jinam. A je v zasade jedno, jestli se pak vrati cela nebo cast, protoze se vrati az v momente, kdy nemuze byt tak efektivne vyuzita – a tenhle rozdil dela tu realnou ztratu.

                                    • MlokCZ  

                                      Já bych to pořád neviděl tak jednoduše. Asi by to chtělo rozdělit na více různých situací, kde každá se bude chovat trochu jinak.

                                      Začnu situací pevná vidlice:

                                      • pokud při záběru zvedám těžiště, tak část svojeho výkonu se spotřebuje na něco jiného než dopředný pohyb (navýšení potenciální energie jezdce), tedy už tady jsem neefektivní a mám ztráty
                                      • na druhou stranu souhlasím s tím co jsi uváděl, že to jezdci pomůže vyvinout větší sílu na pedál než jen při situaci kdy se těžiště ani nehne
                                      • tedy při potřebě maximálního výkonu to použiju, protože jinak ho vůbec nemohu dosáhnout, ale efektivita už klesá už i tady s pevnou vidlicí

                                      Takové použití je nutné ve chvílích kdy to jinak nejde, tedy např. nástup, spurt, překonání technické prudké pasáže, která s menším výkonem nejde vůbec přejet, atd.

                                      Pro dlouhou jízdu a šetření energie jezdce je ale nejlepší se tomu co nejvíce vyhnout to jde.

                                      A pokud jezdím ze sedla opravdu hodně, tak většina případů není ten popsaný. Aspoň tedy ve většině případů co jdu ze sedla, tak jsem hodně daleko od maximální možné síly co dokážu krátkodobě na pedál vyvinout. Také bych ten úvodní případ dlouho nevydržel a oddělal by mě. Tedy pro časté a dlouhé chození ze sedla stejně není použitelný.

                                      A pak tu máme druhý případ, kdy síla na pedál je výrazně menší než maximální možná a která je menší než tíha těla (případně + připočtené zapření o ruce).

                                      Dále je potřeba vzít v úvahu, že i u pevné vidlice se bude měnit síla působící na pedál. Po celou otočku není jednoduše možné držet trvale zcela stejnou sílu na pedál. Tedy i u pevné vidlice dojde k nějakému nepatrnému poklesnutí těžiště i v případě, že síla na pedál je menší než tíhová síla těla.

                                      Tedy i tady už je jezdec ne zcela efektivní i s pevnou.

                                      U odpružené pak i tato situace způsobí mírné rozhoupání vidlice.

                                      V tomhle případě (síla na pedál menší než tíha těla) si ale myslím, že ztráty budou v obou případech téměř stejné. U odpružené samozřejmě nepatrně vyšší, ale ten rozdíl bude podle mě zanedbatelný.

                                      Pokud půjde o tu na začátku popsanou situaci pro pevnou (síla na pedál větší než tíhová síla těla), tak v tomhle případě se ty ztráty u pevné vs odpružená budou už lišit o hodně více a odpružená bude o dost méně efektivní (pro přenos síly).

                                      Takže v reálu to bude velmi záležet jaké situace převažují.

                                      Pořád si myslím, že v reálu pro nezávodní použití musí buď převažovat ta situace co nejefektivnější jízdy ze sedla (i když bez možnosti podat maximální výkon) a pak celkové ztráty za jízdu ze sedla budou navýšeny u odpružené minimálně.

                                      A pokud u někoho převažuje situace větší síla na pedál než tíhová síla těla, tak zase takové použití nemůže dělat často, protože by se odvařil.

                                      A čím více má někdo styl častější jízda ze sedla (mám třeba já, jezdím v mojem okolí nejvíce ze sedla ze všech a to o hodně oproti všem ostatním), tak tím větší část jízdy ze sedla je ten případ té efektivní s menším výkonem.

                                      A také se to bude hodně lišit od stylu jízdy ze sedla. Teď myslím nezávisle na problematice jaká je síla tlaku na pedál. Tím myslím např. předozadní práce s těžištěm. Čím více se při jízdě ze sedla zatíží přední kolo, tím je více vidlice ve zdvihu a snižuje se její pohyb při jízdě ze sedla. Lze to klidně hnát až do extrémů, kdy se i dobře fungující vidlice nehne v podstatě vůbec. Ale pak už zase není poloha těla optimální pro šlapání, takže je otázka co je efektivnější.

                                      Bez nějakého přesného měření ale vše diskutované jen odhadujeme a každý to bude posuzovat dle svojeho stylu šlapání vs jeho výkon vs jeho hmotnost vs konkrétní vidlice vs konkrétní geometrie kola a tedy zkušenosti se budou extrémně lišit.

                                      Za sebe bych to shrnul tak, že pro můj styl ježdění jsou ztráty v odpružení při jízdě ze sedla opravdu minimální a i když zamykání pohužívám, tak spíš jen kvůli lepšímu pocitu. A na druhou stranu si dokážu představit, že někdo při jiném stylu šlapání a jiných podmínkách bude mít ztráty mnohem větší.

                                      • roman II  

                                        není to jednoduchý jezdit na kole, je to věda

                                      • Nikovlas  

                                        Je to dlouhý – dal jsem jen začátek.

                                        I ve videích z Tour z dlouhých výjezdů, kdy jezdci nespurtují – pouze jdou ze sedla např. kvůli změně polohy a zapojení jiných svalů – VŽDY VYUŽÍVAJÍ POHYBU TĚŽIŠTĚ K ZESÍLENÍ ZÁBĚRU. Ne jen při spurtu. Při vytrvalém stoupání. Když už jde člověk ze sedla, nevyhnutelně je to spjato s celkově nižší efektivitou. Zapojuje víc svalů – už jen to, že stojí, ho stojí nějakou energii. Pokud nevyužiješ pohybu těžiště k tomu, abys koncentroval energii do fází, kdy ji nejefektivněji využiješ, pak jsi si stoupnul zbytečně a jedeš ještě míň efektivně.

                                        • MlokCZ  

                                          Pokud nevyužiješ pohybu těžiště k tomu, abys koncentroval energii do fází, kdy ji nejefektivněji využiješ, pak jsi si stoupnul zbytečně a jedeš ještě míň efektivně.

                                          S tímhle z důvodu bodu jedna níže nesouhlasím. A pak z důvodu bodu dva níže to pro menší výkony méně zdatných hobíků je výrazně posunuté jinam.

                                          1. Efektivita jízdy ve stoje není tak jednoduchá záležitost. Stojí tu proti sobě dvě věci. Ohledně spotřeby energie a kyslíku je vždy jízda ze sedla méně efektivní (ať už jakýkoliv styl), ale tím, že zapojíš svaly jinak, tak z dlouhodobého pohledu je šetříš a můžeš vydržet déle.

                                          A pak jízda ze sedla není vůbec jen o efektivitě, jízda ze sedla je také hodně o změně polohy těla, protažení, ulehčení zadku, krku, zádům. Sedět dlouhou dobu pořád ve stejné poloze v sedle není pro tělo nic dobrého.

                                          1. Nejsme profíci a naše výkony jsou mnohem nižší. A tím je to celé velmi posunuté oproti profíkům. Pak i když při jízdě ze sedla výrazně navýšíš sílu na pedálu oproti jízdě v sedle, tak z důvodu daleko nižších výkonů oproti profíkům to stále může daleko pod hranicí kdy síla na pedál se rovná tíze těla. Takže méně výkoný hobík může proti jízdě v sedle stále koncentrovat sílu při jízdě na pedál do fází, kdy je lépe využije aniž by k tomu potřeboval překračovat tu hranici, kde efektivita s odpruženou bude klesat hodně.
                                          • Nikovlas  

                                            S bodem jedna souhlasím. Akorát si nemyslím, že je v rozporu s tím, co tvrdím já.

                                            B bodě 2 vidím ze svého pohledu hromadu nesmyslů, ale reakcí na ně bych jen opakoval, co už jsem psal. Dál se už jen budeme točit v kruhu. Spokojím se s tím, že se prostě neshodneme, co se týče jízdy ze sedla.

            • Atilla  

              V De jsem ji viděl i za 7tis. Nevidím důvod proč nakupovat v ČR.

    • karel d.  

      https://www.bike-eshop.cz/…-ahead-cerna?…

      Dival jsem se i po tomto AXON ELITE- je ale o 200g těžší a cena je téměř shodna s Rebou.

    • karel d.  

      Mám pouze zkušenost se zamykáním vidlice přímo z riditek. Jak snadné je to pokud budu mit zámek přímo na korunce? Lze to během jízdy lehce odem/zamknout? Jde mi o zo , ze se zamykáním z říditek jsou vidlice z nabidek co mam dražší.

      • Nikovlas  

        Já mám taky zkušenost jen z řidítek (ještě z dřívějšího kola). Zamykal jsem vždy v momentě, kdy jsem se zvedal ze sedla, pokud to nebylo v těžším terénu. To je u zamykání z korunky prakticky nemožné – musel bych nejdřív zamknout a pak teprve jít ze sedla – vyžadovalo by to určitou změnu návyku.

        • karel d.  

          Přesně o to mi jde. V terénu to nemusi být navic moc bezpečné se naklanet porad pres riditka, abych to zamcel pred kazdym kopcem. Zajimalo by me proto jak to delaji ostatni.

          • petyn  

            Nezamykám. Mám to v nohách :) :)

          • Georrge  

            Se zamykáním na korunce zamykat nebudeš, protože to je opruz a nebude tě to bavit. A tím pádem je to možná i výhoda, protože budeš jezdit a nějaké zamykání ti nepřijde na mysl :)

            • karel d.  

              Právě toho opruzu se obavám, rad bych pri prejezdech po silnici a do kopcu zamykal. Mam moznost Reby pod 10 000, ale je pouze na zamykani v korunce. Navrhuji to sice predelat , ale cele i s packou je to pak o 3k dražší. Nevím jestli to risknout a pak se s tim zamykáním treba kazdou vyjizdku trapit…

              • ufoncz  

                Ale ten Axon Elite s RL a 15mm Ti osou stojí třeba na kupkole teď 8950 Kč – to ti nějakých 100 g rozdílu stojí za vymejšlení? Nebo to kup od toho CykloHelios, co to má za 6000–6500 Kč. Třeba budeš mít štěstí a půjde o model 15QLC2 s udávanými 1660 g.

                • Georrge  

                  Já bych vzal tu Rebu a na zamykání bych se vysral. Ušetří ještě víc gramů za ovládání a zamykání je stejně zbytečná záležitost.

              • Milan-KV  

                Já mám třeba Rebu se zamykáním z korunky a nijak mě netrápí sáhnout na korunku. Narozdíl od známého, kterému se zamykání z řidítek po čase začalo zasekávat.

              • MatS  

                Mel jsem RS Toru se zamykanim na korunce a nebyl to zas zadny opruz. Jsou to dve sekundy kdy sahnu za jizdy na packu na korunce a je to. V terenu to delat nebudes, tam budes mit stale otevreno. Zamykal jsem pouze na tvrdem, pevnem podkladu a tam nehrozi rozbyti drzky :-) Jako jestli chces jezdit zavody, tak pak v bych uvazoval o pacce na riditka.

          • abel  

            proč by ses nakláněl přes řidítka, šáhneš spodem.

            a co napít se z bidonu za jízdy, zvládneš?

            • karel d.  

              Vim, ale nepiji pri nastupu do kopce. Může jit jen o zvyk. Bohužel jsem nemel moznost to vyzkouset.

              • MlokCZ  

                Záleží co a jak jezdíš. Pokud to není závod, tak ovládání na korunce je úplně v pohodě. Jednak není potřeba zamykat vidlici na každý prd a pak když víš, že budeš chtít jet déle ze sedla, tak žádný problém.

                Jiná věc jsou závody. Tam musíš reagovat na ostatní a to okamžitě a navíc v rozhodujících momentech se počítá každá ztráta energie, i ty hodně malé.

                Jezdil jsem roky jak zamykání z řídítek, tak na korunce a posledních více let už vozím výhradně vidlice se zamykáním jen na korunce. Ale nezávodím. A zamykání někdy používám i když tím získám hlavně dobrý pocit.

                • Tom-T45  

                  Mám Dual Air Rebu s ovládáním z řídítek a zvykl jsem si na to tak, že už si to ani nedokážu představit jinak. Mám ji nafoukanou na nižší tlak, takže je citlivější, a tím že zamknutí je jeden pohyb palcem, tak prostě zamykám na každý prd – možná je to fakt jen o pocitu.

                  Zamykání z řídítek je podle mě i o bezpečnosti, každé sundání ruky z řídítek, zvlášť v terénu, zvyšuje riziko pádu.

                  • Janes  

                    Proč bych jí v terénu zamykal??

                  • MlokCZ  

                    O bezpečnosti to může být pouze v případě, že zapomínaš odemykat a vletíš do terénu. To se mi nestává vůbec, ale dokážu si představit, že někomu může.

                    Samotné zamykání v terénu je nesmysl.

                    Komplikace s přepnutím režimu se mi sem tam stane pouze u tlumiče, kde jezdim většinu času na medium a sem tam se stane, že vletím do sjezdu a už nemohu sahat na páčku a přepnout na open. Ale to zase tak nevadí, medium poloha je jen drobné omezení tlumiče a pořád použitelně funguje.

                    • Tom-T45  

                      Dobře, tím terénem myslím pomalé výjezdy po lesních cestách, které se bez odpružení dají v pohodě jet. Jak se přehoupnu přes horizont, tak otevřu vidli a pustím to dolů, a ano, někdy zapomenu a otvírám po prvním kopanci :-)

                      • MlokCZ  

                        Jenže tu jsou i další faktory. Nejde tu jen o efektivitu přenosu výkonu jezdce.

                        Další věc je sag vidlice vs geometrie. Čím prudší kopec, tím se snižuje zatížení předního kola a na zamčené vidlici to má za důsledek větší snížení sagu než na otevřené (i když se liší vidlice od vidlice dle provedení lock a jestli umožňuje zamčená aspoň nějaký průtok oleje v kompresi nebo ne; konkrétně třeba MC u RS je na tom daleko hůř než zamykání u Epixonu).

                        A to rozhodně nechceš, protože to ještě zvyšuje zhoršení geometrie kola.

                        Třeba u fullu je z popsaného důvodu nejlepší do prudkého co nejvíce omezit tlumič (snížení sagu) a nechat otevřenou vidlici (co nejmenší snížení sagu). Samozřejmě pokud to dovolí povrch a nepotřebuješ funkční zadní stavbu.

                        Při jízdě ze sedla se těžiště výrazně přesunuje na přední kolo a ten problém tam takový není.

                        Proto je lepší vidlici hned otevřít jak si sedneš zpět do sedla. Takový návyk pak eliminuje situace, že vlítneš do sedla se zamčenou.

                        • Tom-T45  

                          Určitě máš pravdu a já taky netvrdím, že všechno dělám nejlíp jak to jde. Jak jsem psal, je to možná jen o pocitu a asi v tom hraje roli i moje váha, pokud se opřu o řídítka a vidím jak ta vidle pumpuje nahoru a dolů, tak ji prostě zamknu. Ta mojei při zamknutí propružuje o cca 1,5 cm. Pro mě je prostě lockout z řídítek fajn vychytávka, kterou rád používám a která mi pomáhá (možná jen pocitově :-)) eliminovat mé jezdecké nedokonalosti.

                    • obda  

                      Přesně. Já přestal zamykat vidlu (a odmontoval remote) po tom, co jsem si uvědomil, že ji relativně často zapomínám odemknout při vjezdu do terénu (najednou to z kopce nějak moc drncalo :D). Přitom odemknutá mi nějak zvlášť nevadila a nevadí. Další kupuju už rozhodně bez dálkového ovládání.

                  • jezura  

                    Odpružená vidlice je od toho ,aby pružila.'!!!!!!!!!!­!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!­!!!!!!

            • Milan-KV  

              Souhlas :-D

    • karel d.  

      Mám moznost nove Reby 29' 100mm na RU za 7000Kc. Na zamceni. Vzít to.

      • MatS  

        Rychloupinak nebrat!

        • stanik48  

          Tak zase má jen 65 kg. Záleží, jaká má kola, atd. Je otázka jestli rozdíl oproti pevné ose pozná. Může také zvýšit tuhost rws osou 9mm. Rozdíl 3 tisíce je zajímavý. Má rám pevnou osu iv zadu?

          • karel d.  

            Chci zo stavet na MRX a to myslim ani pro tento rok pevnou vzadu nema. Jde mi právě o to, ze mam nejakych 65 kg a jezdim vetsinou lesni cesty, zadne skoky ci podobna divocina. Za 7k mi to prijde zajimava cena.

            • stanik48  

              Jo, pokud splňuje tvé ostatní představy jako zamykání z řidítek tak je to fajn, a pokud je to na rekreační a sportovní ježdění, tak to asi pri tvé váze nepoznas. Ono taky zalezi na tuhosti výpletu, ne jen vidlice. Já mám 75 kg, mám SIDa na Ru a rws osu. Jsem spokojen, vidle byla za hubičku. Ale nejezdim enduro vraždy…

              A nebo pak ten suntour…záleží taky na celkovým rozpočtu na kolo

          • Tom-T45  

            Mám Rebu s RU (7 let zpátky, když jsem ji kupoval tak mi říkali, že pevné osy nejsou potřeba) a když si stoupnu ze sedla, tak se mi přední kolo vlní jak sviňa. Dneska bych bral vidli jen s pevnou osou. Mám ale 115 kg, takže na 65 kg jezdce to nemusí být tak kritické.

            • Georrge  

              65 a 115 je opravdu hodně velký rozdíl, nedivil bych se, kdyby rozdíl mezi rychloupínákem a pevnou osou nepoznal.

              • ufoncz  

                Pozná to třeba v zatáčkách, kdy mu kvůli většímu kroutění se bude vidle špatně plnit svou funkci.

                • danielh  

                  No ja mam skoro 90 kilo a rozdil v nejake tuhosti mezi pevnou osou na mem fullu a upinakem na mem starsim ht 26'' nepoznam, bohuzel. Oboji predni kola myslim.

                  • Tom-T45  

                    Na 26 to není tak výrazné. Pokud bys měl na fullu RU a srovnal to s pevnou osou, tak věřím, že bys rozdíl zaznamenal. Na lepší se strašně lehce zvyká a člověk to okamžitě začne brát jako standard.

                • Kaire  

                  Mám 68kg, na starém kole RU Rebu, nové s boost osou. Zrovna tuhost bych nerozpoznal. Bavím se o XC a ne o drcení klopenek v 90° úhlu teda ale i tak… Vetší plus vidím v tom, že nemusím pokaždé seřizovat třmen.

          • karel d.  

            Na tu RWS osu je potreba jiny naboj? Nebo klasicky na RU?

    • karel d.  

      https://www.moolbike.cz/…9--80-100mm/?…

      Je to tahle. Hodi se to vzít nebo je zo nějaký starší model?

    • karel d.  

      A nebo jinak, kde je u této Reby zakopán pes, ze je za tu sedmicku???

      • stanik48  

        Podle mě je to tím, že reba se dává na zpravidla dražší kola 30 k a víc a tam už každý chce pevnou osu. Navíc dnes i základní vidlice typu recon silver tu pevnou osu mají. No a tady je RU…

        • MatS  

          Odhaduju na model 2017, tam uz byly cerne vnitrni nohy a mam pocit ze naposled byla i verze na rychloupinak.

          • karel d.  

            Není tam taky uváděn žádný Motion Control uváděn jako tlumení. Maji je ve verzich 100 a 80mm bez moznosti upravy zdvihu.

            • MatS  

              Motion Control ma Reba uz spoustu let, to se neboj.

              Zdvih se da zmenit pouze vymenou nekterych strev vidle, jinak je dana od vyroby.

              Jeste premyslim, jestli to nebyla nejaka „ocesana“ verze pro vyrobce kol, jak se obcas stava. Protoze je divne, ze jich maji tolik.

              Nemuzu na strankach Sram/RockShox najit archiv starsich verzi vidlic.

              • karel d.  

                Maji hodne tech 80mm. Tech 100 meli asi 2. Ja jsem se tam byl na to podivat- maji tam i dost Sidu 80mm RU za 8890Kc.

                https://www.moolbike.cz/…rlt-29-80mm/

                • MatS  

                  Tak to nechapu. SID v 29" na RU. To jsem snad ani nevidel. Pro klid duse bych zavolal Zitnymu, jestli se neco takoveho vyrabelo. Este by slo opsat seriove cislo co je vyrazene a treba z toho pujde neco zjistit.

                  • karel d.  

                    Taky mi to prijde divne. Ten kus co mi ukazovali byl jen prebalen v igelitce a s odstiplou barvou na jedne noze.

                  • karel d.  

                    Jestli by už nakonec tedy nebylo na tech RU lepší vzit toho Sida…

      • Tom-T45  

        Jak píše stanik, jediný pes je ten rychloupínák. Jestli Ti to nevadí, tak ji ber.

        • karel d.  

          Těžko říci- ja pevnou osu nikdy nemel, nikdy jsem si nevsim, ze by mi na RU kolo „uhybalo“. Tohle kolo budu chtít ale na trochu náročnější ježdění tak bych nerad šetřil na nesprávném místě. Dal bych tam RWS osu a naboj, ale nevím jak to pomůže.

          • Hadato  

            No, já osobně bych už na 29" odpružené vidlici RU na předním nechtěl. Zvláště na nově stavěném kole. Na ježdění po cyklostezce a šotolinkách to ale asi bude OK, ale jinak se to bude hodně kroutit. Mám stejné proporce a přechod na 15 mm osu byl sakra znát i na 26". RWS systém jsem ale nejezdil, dovedu si představit, že to pomůže, ale stejně mi to přijde jako polovičaté řešení. Každopádně, připlácet navíc za 9 mm osu od DT Swiss a být značně omezen ve výběru náby mi nepřijde jako dobré řešení, navíc to bude cenově srovnatelné s nákupem vidlice na 15 mm osu.

            Osobně bych asi koupil Sr Suntour Axon (v Elite verzi), který mi pocitově přijde lepší než Reba, jak chodem (po použití oleje místo vazelíny), tak tuhostí. Hmotnost bude podobná Rebě. Axon pak nabízí možnost jednoduchého nastavení zdvihu. Pokud Rebu, tak z Bike-discount.de, kde jsem ji nedávno viděl za 280 euro.

            • karel d.  

              Objednal jsem ted Rebu na pevné ose. Pro me je jedním z kritérií co nejmensi hmotnost, a proto jsem se nakonec priklonil k ni.

      • stanik48  

        Btw, má ten tvuj rám tapered hlavovou trubku?

        • karel d.  

          Ja to budu nechávat stavet na MRX 29' r. 2019. Ty snad uz automaticky maji tapered hlavovky.

    • nitraq  

      Jen taková poznámka k hmotnostem – když porovnáváš vidle mezi sebou, tak dej pozor, jestli je váženo s upínákem nebo bez (ať už QR nebo pevná osa). QR vidle jsou obvykle váženy bez upínáku, s pevnou osou spíš s osou.

    • Sinpa  

      Jsou na trhu nějaké kvalitní pružinové vidlice, nebo je to všechno odpad jak základní řady Suntour?

      • Nikovlas  

        Třeba Cane Creek Helm?

        • Sinpa  

          Něco na XC 100–120mm v ceně 10–15k?

          • Nikovlas  

            Tak to pardon – nějak mě nenapadlo, že by někdo chtěl pružinu na XC – asi jsem si špatně přečetl zadání.

          • Mereck  

            Vzduchová pružina bude vždycky lehčí, než vinutá pružina. Na XC kolo jedině vzduch. Na XC full si taky nedáš pružinový tlumič.

            Jinak výborné pružinovky jsou, ale váhově a určením mimo XC a top modelu samozřejmě odpovídá top cena.

      • onuce  

        Míval jsem suprovou pružinovku Rockshock Dart 2, dodnes slouží malému na kole. Citlivá, spolehlivá, bezúdržbová.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse