• pakun

    Ahoj,

    chci si pořídit opravdu POHODLNÉ kolo pro lehčí terén, polní cesty, stezky a asfalt. Má představa je Hardtail 29 se širšími plášti s malým vzorkem – např. Schwalbe Thunder Burt 2,25 nebo Super Moto. Ráfky s vnitřní šířkou ±30mm. Full nevím jestli má smysl a stejně nevím jestli použít ještě širší pláště (např. new 27,5+ s 3 palcemi).

    A teď to nejdůležitější. Měřím 176cm a rozkrok mám 87cm. Potřebuji tedy krátký a vysoký rám. Idealně 19-ka s ef. délkou T/T pod 600mm a dlouhým krkem. Menší než 19 nelze použít protože jsou nízké. Já potřebuji dostat řídítka do úrovně sedla. A navíc většina výrobců zakrátí vidlici, takže zvednutí řídítek podložkami moc nejde.

    Díky za rady.

    • pee.tr  

      Jde-li čistě jen o pohodlí, tak vlaštovky, představec se stavitelným úhlem. Sedlovku bez offsetu, v extrému tu s offsetem otočit. Ale chápu, na to ses asi neptal. :-)

      Je též otázka, co je pohodlné. Mně třeba poslední dobou na záda nedělá moc dobře vzpřímený posed, kdy jdou rázy více do páteře.

      • pakun  

        Což tomu rozumím. Díky.Já opradu potřebuji ke svým proporcím krátký rám. Jinak vychází představec 4cm, ale pak nedosáhnu požadované výšky s takovýmto představcem otočeným do plusu a musel bych výšku dohonit vlaštovkama s větší výškou. Obojí nevypadá moc hezky.

        • pakun  

          Ještě doplním, že offsetovou sedlovkou si rám nezkrátím. To by mi pak nevyšel posed (kolmice čéška – střed pedálu).

      • satch  

        jak tam může posed krátit sedlovkou bez offsetu, když má tak dlouhý nohy? Kvůli pozici vůči klikám bude právě ten offset nejspíš potřebovat a ne to ještě otáčet… (pomalu čtu, už to řešili výše)

    • Mr.Dan  

      Mám prakticky ty samý proporce jako ty (176 cm a 85–86 rozkrok) a taky jsem pořídil 19' rám a navíc poměrně dlouhej (ETT s pevnou vidlou asi 610 mm, s odpruženou 615), takže chápu víc než dobře tvoje požadavky. Krátký a vysoký bejvaj německý rámy (Cube a Canyon), americký zcela naopak (Trek extrémně dlouhej). Délku hlavovky bych tolik neřešil – pokud bude rám dostatečně krátkej, pak můžeš dát představec 80–90mm s větším úhlem a přinejhorším nějaký polovlajdy (rise 15–20mm).

      Na mym bajku, kterej má ovšem teda dooost závodní geometrii, to momentálně vychází tak, že jsem dal užší avšak téměř rovný rodla (635mm, 5 mm rise) hlavně kvůli jakoby zkrácení posedu, do toho 90 mm představec a 15 mm podložka pod ním a takhle to vychází, že vršek gripů je asi 4,5–5 cm pod úrovní sedla. Na „rekreačnějším rámu“ by to s nějakejma riserama a více podložkama pod představcem mělo vyjít šul nul, tj. rodla ve stejný výšce. Navíc 29ery mívaj většinou konec hlavový trubky jakoby výš…

      • pakun  

        Já vím, že se tam (na stejnou úroveň sedlo -řídítka) dostanu, ale nevypadá to nic moc. Proto raděj něco kratšího.

    • jonti  

      Na pohodlí je nejlepší full, právě na rozbité lesní a polní cesty to je velký rozdíl. Ráfky s vnitřní šířkou 30mm jsou už opravdu extrém a nedává to moc smysl, i pro 2,5 stačí 25mm.

      Jestli jsi až moc atyp a opravdu chceš HT, tak bych si nechal udělat ocelový rám na míru.

      • jonti  

        vyzkoušel bych 19tky od Treky, ty jsou velmi krátké, konkrétně Superfly FS je jako minikolo.

      • pakun  

        No to je dilema HT nebo Full. Já fulla ještě nemám, takže nemohu posoudit jeho přínos pro „normální ježdění“. Ty ráfky cca 30mm jsem někde vyčetna webu pro 2,25 plášť. A dávalo to smysl, plášť se pak s takovými ráfky tvoří „půlkruh“ a jeho skutečná šířka se ještě o 5 mm zvětší a tím i pohodlí.V ná­klonech se nežvejká a nemá snahu se sesmeknout.

        • jonti  

          S až tak širokými to ale už jede divně. Vyzkoušej si několik testovaček, výběr HT nebo full je zásadní.

          • pakun  

            Co to znamená „jede divně“?

            Já si myslím, že divné je to, že na pláště cca 60mm široké dáváme 19mm ráfky (vnitřní šířka).

            Třeba silničky mají rám 15mm/plášť 25mm nebo rám 13mm/plášť 23mm. Trojčlenkou pak jednoduše spočítáš, že na plášť široký cca 60mm potřebuješ ráfek cca 30mm široký.

            Tomuto trendu odpovídají i ráfky s vnitř. šířkou 45mm u kola Specialized FUSE 27,5+ s plášti širokými 3palce (cca 76mm).

            Myslím, že tato revoluce v zvětšování šířky ráfků nás právě čeká. No nejde o revoluci, spíše návrat k normálu. Stará (historická) kola byly OK.

            Něco třeba zde:

            http://www.pinkbike.com/…de-Rims.html

            http://www.derbyrims.com/wide-rims.html

            http://www.bikeandride.cz/…izdni-dojmy/

            • Lister  

              Teorie hezká, ale zkušenosti jsou takové, že užší pláště na hodně tlustém ráfku už začíná mít hodně čtvercový tvar a boční výstupky, které se mají dostávat do kontaktu s terénem až při náklonu se zakusují zbytečně brzo, což maximálně zvýší odpor. Může to fungovat pro specifické pláště, které jsou hodně vysoké a mají dost široký vzorek, ale pro pláště do 2,3 palců bych jako ideální vyděl šířku kolem 23–25mm.

              • MlokCZ  

                Přesně. Na jezdivé kolo bych to s šířkou ráfků také nepřeháněl.

                Jsem teď na nová kola na celopevňáka zvolil KOMa v šířce jen 23mm. Ani jsem nedávám 25mm jako na fulla (ale tam také vozím 2,4" pláště). A bude to pro 2,25" Thunder Burty.

                A hlavní důvod nebyla nižší hmotnost (hmotnost 25mm KOMů bych ještě zkousnul), ale právě zachování kruhového profilu pláště.

                Proti žvýkání pro dané použití na celopevňáku těch 23mm bude bez problémů stačit (teď to jezdím na 19mm Red Metal 29" XL, ideální to není, ale také se to ještě dá).

                • pakun  

                  No asi jste mě přesvědčili. Výrobce plášťů asi (zatím) počítal s užšími ráfky. Třeba na SuperMoto plášti by širší ráfky nejspíš nevadily.

                  • MlokCZ  

                    U těch to právě také ideální nebude s moc širokými ráfky.

                    Supermoto používají pacestar trojsměs stejně jako jiné bikové Schwalbe.

                    A abys zachoval jejich parádní jezdivost, tak při jízdě rovně potřebuješ jet po střední části vzorku, který má rychlejší směs.

                    A konkrétně z praxe. Vozil jsem je na 19mm ráfku. S duší problém žvejkání nebyl ani na tak úzkém ráfku.

                    Vážím 73kg. A při 25/32psi (poměrně pohodlné nafoukání) se už na rovině dostává do kontaktu s povrchem (na pěkném asfaltu) i nepatrně krajní vzorek s pomalejší směsí. Je to ještě málo a bude to málo zatížené (ne tolik jako ve středu pláště), takže to ještě ničemu nevadí.

                    Určitě ale není cílem abys to výrazně zhoršil tím, že profil bude výrazně méně kulatý.

                    Na druhou stranu Supermoto jsou relativně objemné. Měl jsem je 57mm na 19mm ráfku, takže trochu širší ráfek určitě snesou.

                    Ale ani tady bych nešel přes 25mm a i tady by těch 23mm podle mě také stačilo.

                    Supermoto stejně pořádně nefungují bez duší, takže u nich zase není takový problém žvejkání (při nízkém tlaku se plášť bez duše žvýká více než s duší).

                    • pakun  

                      Hned jsem si to musel převést na bary, abych měl představu…

                      Jinak díky za info. Je vidět, že není vše tak jednoduché.

    • MlokCZ  

      Už jsem tu o tom psal vícekrát. Vždy jsem řešil stejný problém. Sice nemám nijak extra dlouhé nohy, ale zase mám extra krátké ruce, takže stejný problém.

      Co pomůže:

      • 29", tam je celý problém o něco menší, protože se kvůli většímkolům používají delší vidlice
      • řídítka s větším zdvihem je potřeba použít, bez toho se toneobejde (vozím 4cm zdvih)
      • představec se dá použít s větším úhlem (a současně dlouhý, nadélku to zkrátí už ten větší úhel), tím se řídítka dostanou výše;tohle je ale opravdu už hnusné a u HT až u 29" jsem nemusel použít;u 150mm fullu mi to vychází i u 26"
      • vybírat rámy s vyšší hlavou
      • nechat si kolo postavit (nebo sám stavět), tak můžeš nechat delší krkvidlice (ale i tady je to omezené, tak 3–4cm podložek je rozumnémaximum).

      A konkrétně na 29" celopevňáku v profilu vozím řídítka asi o 1cm výše než sedlo (ani tak nemám nijak moc narovnaný posed).

      Na fullu (aktuální nemám v profilu, ale u těch 140–150mm v profilu to bylo podobné) vozím řídítka asi 1,5cm výše než sedlo.

      • MlokCZ  

        U fullu jinak vozím Cuby, které jsou krátké. U celopevňáku vozím poměrně dlouhého Scala 29", ale mám ho jen v 17,5" a vyjde mi pořád bez problémů na 84,5cm nohy.

        • pakun  

          Asi určitě to bude muset být stavba, protože těch změn na biku z krámu by bylo celkem dost a lezlo by to do peněz.

          Jinak se tě MlokuCZ hloupě zeptám, když máš ty zkušenosti HT vs. Full, jestli se pro pohodlnou jízdu v lehkém terénu ten Full vyplatí (jak psal uživatel jonti).

          • MlokCZ  

            Na tohle ti nikdo neodpoví, to si musíš vyzkoušet. Každý to má jinak.

            Já mám kvůli tomu celopevňáka i fulla. A každé má něco do sebe.

            A jsou trasy co jezdím na obojím a na každém tom kole si užiju jiné úseky a zase jiné mi vadí pro daný typ kola.

            I na celopevňáku za sucha občas dám poměrně náročný terénní úsek. Ale nesmí toho být nikdy moc, jinak je to pro mě už opruz.

            Větší kola poměrně pohodlí přidají, zvlášť na celopevňáku.

    • Lister  

      K představci – i na HT se dá bez potíží jít s délkou představce až někam k 60 nebo 50mm, takže pokud rám není opravdu extrémně dlouhý, tak tímhle si pomůžeš hodně.

      U 29 by s výškou problém by neměl, obecně mají díky vyšší vidlici vyšší stack než 26 nebo 27,5. Pokud znáš tuhle hodnotu u svého kola, tak jednoduše poznáš, jak moc budeš muset laborovat s podložkama, představcem a řidítky.

      Jinak jak padlo typickým krátkým kolem je třeba Cube.

      • pakun  

        Samozřejmě, že znám stack u svého starého kola. Lépe řečeno znám polohy sedlo – řídítka – střed, protože to staré kolo je taky „vyšperkováno“ zvedlýma řídítkam + šíleným představcem…

        • Lister  

          Takže hodnotu stack neznáš.

          Jak vysoko vozíš sedlo nad středem. Protože máš o 5 cm delší nohy při stejné výšce což není zas tak moc a já vozí rámy M/17–18, u většiny jednu podložku pod představcem, krátké představce bez zvedutí a jen lehce zvednutá řidítka (15–20mm) a vychází mi seldo a rodla ± nastejno. Takže když přičtu o 1 cm vyšší hlavu, normální představec o 1–1,5cm více zvednutá řidítka, tak zbývají 2–3cm na dohnání pomocí podložek a to není zase takový extrém. Navíc ty uvažuješ 29 a tam bude ta hlava vůči středu už tak o dost výš.

          • pakun  

            Ale znám, ale je mi k ničemu, protože je to úplně jiný rám!

            • Lister  

              Jak myslíš.

              Reálná hodnota stack bude pro tebe úplně to nejdůležitější, pokud víš kolik mm má stack tvůj rám, tak stačí jen vybrat takový rám, který jej bude mít třeba o 3–4cm větší a už nemusíš řešit nic dalšího.

              • pakun  

                Polohu na kole určuje pozice ZADEK – RUCE – NOHY. A to jsou hodnoty, které mohu přenést ze starého kola (záměrně nepíšu z rámu). Stack na starém kole nemá až takovou vypovídací hodnotu, protože je „zkreslen“ výškou řídítek, představcem, typem řídítek starého kola. Ale to už jsem jednou psal. Ano mohu vypočítat požadovaný stack.

                • Lister  

                  Tak ještě jednou a naposledy – Jak myslíš.

                  Stack není ničím zkreslen, stack je daná hodnota, která se při dodržení zástavbové výšky vidlice nemění a tím pádem se dá ovlivnit právě jen změnou délky vidlice.

                  Takže se vracíme úplně na začátek, že opravdu nevíš, kolik je tahle hodnota u tvého rámu/kola, možná ani nevíš jak vysoko vozíš sedlo nad středem a k té pozici dané rukama, nohama, trupem, hlavou se raději už nebudu vyjadřovat, jako už k ničemu v tomhle vláknu.

                  • pakun  

                    Je mi tě líto.

                    • Lister  

                      To si klidně odpusť. Když už ses něčeho dopočítal, tak se zkus podívat, jako hodnoty se uvádějí pro nové rámy. Sice si myslím, že si lehce podstřelil, ale není vyloučené, že ten tvůj rám bude mít stack kolem 500mm, pokud nemá žádný BB drop – ony se v minulosti vymýšleli různé zrůdnosti.

                      Pokud je to pravda tak je výsledek jednoduchý – celé téma je lehce zbytečné, můžeš si koupit cokoliv v L/19 /29 palců a budeš překvapený, jak jsou ty řidítka najednou vysoko.

                      • Vilém  

                        Sice jsem nemel silu cist celou tuto debatu, ale podobne jsem to videl od zacatku.

                        Mam nohy o kousek delsi nez on, vysku 182cm. Na 18" ramu Werk (hlava 100mm, tt horizontal 600mm), s vidlici danou na 120mm, cca 2,5cm podlozek pod 50mm predstavcem s nulovym uhlem, mi pri vlastovkach se zdvihem 20mm vychazi riditka ve vysce sedla.

                        Proto od zacatku moc nechapu jeho pozadavky a hledani problemu tam kde neni.

            • Lister  

              A kolik to teda je?

              • pakun  

                485mm

                • Lister  

                  Takže jezdíš na silničce velikosti 48.

                  • pakun  

                    Ne, těsně vedle.

                    Je to 19-ti palcový cross více než 20 let starý.

                • Mr.Dan  

                  Tak to asi néé. Stack je něco „trochu“ jinýho než délka sedlové trubky.. ;)

                  • pakun  

                    No Lister chtěl číslo, tak ho má. Ale je pravdivé.

                    • MlokCZ  

                      Cross se stackem pod 500mm snad ani nemůže existovat.

                      I tohle s co nejkratší pevnou vidlicí

                      http://www.cube.eu/…purple-2015/

                      má stack pořád 550mm i v nejmenší velikosti a o moc menší už ta hodnota ani být nemůže (jen nepatrně za kratší hlavu, ale to budou pořád tak max 2–3cm).

                      • pakun  

                        Ale opravdu. Mám plánek před sebou. Pak je tam „nadstavba :-)“ nad stackem a osa řídítek je cca 650mm nad středem. Což si myslím není už žádné „domovní číslo“.

      • MlokCZ  

        I u 29" mám řídítka s 4cm zdvihem + 2cm podložek pod představcem. Takže i když je to znatelně lepší než u 26", ta to nemusí být jen tak.

        Jsem rád, že to už nemusím řešit na 26" HT, tam jsem při poslední stavbě prošel asi 120 různých rámů a hledal něco s co nejdelší hlavou, potřeboval jsem aspoň 140mm, což je na HTčko a 17–18" velikost opravdu hodně.

        Naštěstí jsem se tenkrát rozhodnul bez větších zkušeností pro 29" a tím posed vyřešil a nedám teď u celopevňáka na větší kola dopustit.

        • MlokCZ  

          Ale aspoň už to u 29" celopevňáka vychází z klasickým 6st. předtavcem a nepotřebuju žádnou 30st. hrůzu.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.