Klasický výběr kola na dlouhou, línou turistiku

41 nepřečtených
  • Kennedy

    Zdravím všechny profíky :)

    Jsem rekreační cyklista, jezdíval jsem asi před osmi lety na klasickým hliníkovým treku od Maxbike postaveným na SLX komponentech. Bylo to kolo asi za 30 tisíc a byl jsem s ním hodně spokojený. V té době treková kola byla ještě dost populární. Nicméně kolo jsem před pár lety prodal a pořídil si průměrnýho horáka 27,5 s tím, že budu jezdit víc terénem a jedno kolo mi stačí. No a teď zjišťuju, že nestačí. Na čundry po horách a ježdění po lese a polňačkách dobrý, ale dlouhý jízdy po cyklostezkách a okreskách, to je utrpení a připadám si jako traktor na dálnici. Teď si rvu vlasy proč jsem to kolo prodával, ale pozdě…

    Sháním tedy něco na středně dlouhý pohodový jízdy cca. 50 – 100 km, cca. 8000 km ročně. Jsem takovej ten cyklista co 100 kiláků jede od rána do večera, tady si dá pivko, tady prohlídne zámek atd. Nejde mi o rychlost, ale o pohodlí. Prostě abych se na okreskách a zpevněných cestách nedřel na horáku. Koukal jsem, že segment crossových/tre­kových kol je docela mrtvý. Moje představa je hliníkový rám, převody 2 × 10/11, ale klidně bych snesl i dnes nepopulární 3 × 10. Odpružená vidlice bylo asi to jediný co mi na starým kole vadilo, protože jsem jí stejně měl pořád zamknutou a do nějakýho terénu jsem nejezdil vůbec (ono mi to na tom kole ani moc nešlo). Takže spíše pevná vidlice. Pláště jsem míval nejdřív 40, po té změnil na 28 a vyhovovalo, líp a snáz se jelo. Po většinu času jezdím se zadní brašnou, někdy tahám i víc věcí, ne extra náklady, ale třebas 10 kilo občas padne. Koukal jsem se na pár kol a aktuálně se dívám na kola tohoto typu:

    https://www.giant-bicycles.com/…d-slr-1-2022

    široký pláště, vím, ale výměna není problém, spíš mi jde o komponenty o kterých toho moc nevím

    https://www.giant-bicycles.com/…-disc-0-2022

    odpružená vidlice i širší pláště, ale pokud by mi kolo sedělo tak nemám problém to vyměnit

    pak vím, že Merida a Kellys dělají stále klasické treky, odpružená vidle a převody 3 × 10

    díval jsem se i na gravel s údajně pohodlnější geometrií, ale jsem na kole poměrně nešikovnej, jezdím hodně na kochačku a berany mi nahání strach, z rovných řídítek s rohy mě záda ani nic jinýho nikdy nebolelo a úchopy i vzpřímený posez mi vyhovují. Nicméně jsem se koukal na:

    https://rockmachinebikes.com/…ide-500/1262

    a

    https://www.merida-bikes.com/…19/silex-400

    Ale jak jsem psal v úvodu, nejsem sportovec, ale turista. Mám nějakou představu o rozdílech typu hliníková vs. karbonová vidlice, ale ve většině věcí typu odstupňování převodů, kvalita komponentů, geometrie… úplně plavu. Nikdy jsem to moc neřešil, prostě jsem si koupil kolo a jezdil. Tak jestli by někoho napadla rada nebo doporučení něčeho podobného, budu rád. Finanční limit je tak těch 40 000. Díky.

    0 0
    • oddie  

      Takové kolo bude asi nejlepší, když si necháš postavit např. od Scalara…

      0 1
    • skaj  

      Podle toho jak popisujes urceni, jak bude nove kolo jezdit, tedy – pomalu → nezajima te aero posed, s bagazi → nezajima te vaha atd. bych zacal tim, ze si koupim na soucasne kolo super plaste s odpovidajicim vzorkem. Eventuelne cela kola. Treba budes hodne prekvapeny rozdilem. Samozrejme netusim, co je prumerny horak co ted mas:)

      Ono treba – ted jsi presvedceny, ze odpruzenou nepotrebujes, protoze pred lety jsi ji nepotreboval. Nicmene. jsi o X let starsi a X let zmlsanejsi odpruzenou – treba zjistis, ze je to uz jinak:)

      Ale takhle – pokud je cilem koupit si nove kolo a udelat si radost – tak jako bych nic nerekl:)

      1 1
      • Kennedy  

        No tak aero posed mě sice nezajímá, ale váha kola zase trochu ano, byť úplně každý gram samozřejmě s tímhle určením neřeším. Rozdíl by tam byl, to já vím moc dobře, najezdil jsem na krosu pár desítek tisíc km a jet stovku na krosu nebo na horáku je sakra rozdíl. Dát úzký pláště na MTB, to bych rád udělal, jenže ono to je 27,5 MTB a ty kola jsou prostě malý, u 29 bych to nejspíš udělal a nic nekupoval. S tou vidlicí můžeš mít klidně pravdu, to se ukáže.

        Já vůl právě starý kolo prodal, protože mám nerad hodně věcí a myslel jsem, že mi bude stačit ten horák na všechno :)

        0 0
        • Tomcat  

          Je to vždy kompromis s pohodlím bude klesat výkonnost.

          Po sezoně ovšem je staré kolo prodavat nevhodný monent , to chtělo před sezonou. ˇžešením by byl flat bar gravel jenže… …nepohodlnost gravelu není jen o beranech. Ale celkově o rámu který je kočkopec někde mezi konzervativním pevným MTB XC a silničkou. Pro někoho kdo může mít x kol každé jiného účelu a vhodný terén je to něco jiného než pro někoho kdo to musí zamaznou pokud možno jedním kolem.

          Osobně se mi nejvíc ekonomická zdá cesta 27,5 prodat a koupit nový pevný 29. Nebo k 27,5 koupit bazar treka a ten upravit dle obrazu svého.

          0 0
        • oddie  

          Do 27,5, když to má kotoučovky, jde zpravidla dát 29" kola s úzkými plášti, průměr je podobný jako u 27,5 s balóny. Mám tady jedna treková kola, na rychloupínáky, klidně nechám vyzkoušet, jestli se vejdou.

          0 0
          • scalar  

            Na 27,5" MTB rámech se dají stavět krosy s plášti do šířky kolem 40mm. Od nějakých 42 – 45mm už je lepší vzít 29" rám. Je to potřeba spíš řešit s konkrétním pláštěm.

            0 1
            • oddie  

              On psal dokonce 28mm, to jsem měl naposled v minulém století na silničním :) Dneska bych o ničem jiném než 29" neuvažoval, stejně tak jako bych se nechtěl vzdát odpružené vidlice, ale pokud chce jezdit na něčem kolem 30mm, tak by to na stávající kolo asi zkusit mohl.

              0 0
              • scalar  

                S plášti 28 – 30mm už je u 29" kola problém, sníží se hodně střed a v zatáčkách hrozí kontakt pedálu s cestou.

                0 2
          • Kennedy  

            Díky. Nicméně jak píšu níže, tak to není úplně řešení – pořád zůstanou horský převody a když budu chtít jet na kole do lesa, budu muset přehazovat celý kola :)

            0 0
        • skaj  

          Resit vahu na pomale jezdeni 100km denne a vozeni obcas 10kg bagaze je uplnej nesmysl. A kola zkus dat 29" – mozna se vejdou, viz vyse. Kdyz navic das link na to co mas, mozna nekdo poradi, protoze uz bude vedet. Mozna uz mas pro sebe idealni kolo a jen o tom nevis:)

          1 1
          • Kennedy  

            Link zde

            https://www.profilshop.cz/…r/kola-scud/?…

            akorát 5 let starý Scud a stál tehdy 25. nejspíš jiný komponenty, ale jinak je to prostě kolo tohodle typu. Jak píšu níže, i když vyměním kola a pláště, zůstanou horský převody, který na táhlou jízdu po silnici nejsou moc dobrý a taky nebudu už mít kolo do lesa.

            S tou váhou jsem to myslel tak, že pro mě není úplně podstatný zda kolo bude vážit 12 nebo 13 kilo, nepočítám každý gram. Ale jinak chodím vandry a na podzim mám na zádech max. 10 kg jídla na 3 – 4 dny. Nejedu žádnej vyslovenej ultralight a nepoužívám to úplně nejvíc special vybavení, ale váha je trochu důležitá i pro mě. V tom smyslu, že jsem viděl i nějaký ocelový údajně hodně odolný kola na dlouhý cesty, který ovšem vážily okolo 17 kg. A to už je tedy trochu moc a pro moje účely rekreačního cyklovandráka i zbytečný.

            0 0
    • Tomcat  

      Dlooouhý text by šel shrnou že nemáte představu co chcete , ani co se na poli dělení pro „disciplíny“ a geometrie u kol stalo.

      Ano trekové crossové kolo je prakticky mrtvé.

      Můžeme vědět co je to průměrné 27,5 kolo aby jsme věděli od čeho se odpíchnout? Možná by to chtělo pouze horáka s užšími plášti. Případně nějakého treka z baziku.

      Naprostá většina gravelů je pohodlná jen z pohledu silničních cyklistů , z pohledu toho kdo jezdil na trekovém / horáku ne.

      0 1
      • Kennedy  

        No vím zhruba co chci :)

        Kolo mám Scud, podobný nejspíš tomuhle

        https://www.profilshop.cz/…r/kola-scud/?…

        akorát je starý asi 5 let a v tý době stálo 25, takže tam budou asi trochu jiný komponenty. Když dám užší pláště nebo dokonce vyměním kola za 29 (kdyby to šlo) tak to určitě pomůže. Jenže pořád zůstanou ty horský převody, který se na cyklostezky a silnice moc nehodí – při jízdě z kopce chybí těžký převody a po rovině na asfaltu musím točit nohama jak křeček, když chci jet trochu rychle. Navíc bych pak zase neměl kolo na kterým bych mohl do lesa, leda pokaždý měnit celý kola…

        O gravlu si myslím to stejný.

        0 0
        • oddie  

          Na „línou“ turistiku musíš po rovině s převodem 36/11 točit nohama jak křeček, jo? Tos spíš asi nikdy neviděl křečka… ten převod je na takovéhle kolo dostačující. Nicméně se ty převody daj i celkem jednoduše vyměnit, buď za větší dvojtác (40–28 místo stávajícího 36–22), nebo klidně i za trojtác (v tom případě seč musí vyměnit i přesmykač). A ad kola, přesně z toho důvodu bych se na jakékoliv užší vykašlal.

          0 0
          • Kennedy  

            No dobře… když jezdím nalehko – to znamená, že si v brašně vezu jen péřovku, pití apod. – tak chci po silnici/cyklostezce jet trochu rychleji. Na trekovým kole jsem táhle šlapal a jel po rovný cyklostezce bez námahy 30 v hodině (jasně, 28 kola a 28 mm hladký pláště), na horáku jsem křeček :), jedu 25, mám toho plný zuby a cejtím se jak debil :)

            0 0
            • oddie  

              Trojtác např. https://www.hupnakolo.cz/…ek-s-krytem/ V inzerci půjde najít i varianta 24–32–42. k tomu přesmykač a řetěz (pokud stávající nebude dostatečně dlouhý). Páčka řazení by měla mít přepínání 2×-3× (je třeba se podívat, je zespodu).

              0 0
    • Sinpa  

      Koukám, že dnes se dává 1×12 i na treka :)

      https://www.canyon.com/…-7/3291.html?…

      0 0
      • scalar  

        Chce to ale větší převodník.

        0 0
      • Tomcat  

        A proč by nedávalo?

        Málo kdo využíval maximální převodový poměr třeba převodníků 22–32–44 na pastorek 11–32/34 . Většina zoufalců 11×4X použila jen z kopce. Stejně si né každý si poradil s stěno lezem.

        Už vidim kolik dnes točí 32×11 na víc než 90 otáček po rovině bez větru v zádech a takovému posedu jako trekové kolo.

        0 1
        • Vilém  

          U treka se pouzivalo spis 48–36–26 a pomerne dost jeho uzivatelu jezdi stylem 48–11 s kadenci tak 30.

          1 0
          • oddie  

            48 jsem nechápal už vůbec. Jeden čas jsem měl na crossu 44 a poskládal jsem kazetu od 13z…

            0 0
          • VojtaXY  

            U treku mi dava smysl bud vetsi velky prevodnik s velkymy skoky dole nebo mensi, ale do cca 15 zubu skoky po 1 zubu.

            0 0
            • Tomcat  

              Jasně na tatínkově oldchool trekku sem dával 44×11 , jenže měl jen 29×2" a úzký řídítka . Pak brblal že sem mu rozhodil statistiky na Sigmě, když to šlo v Polabí na rovince točit nad 40 km/h ,

              0 1
              • VojtaXY  

                Pouzivat na rovince nejtezsi prevod znamena, ze chybi prevod na jizdu z kopce.

                0 0
                • Tomcat  

                  U starého řazení tomu taky nebylo . Běžně prodávané tedy žádná garážovka bylo, že nejlehčí současně nejtěžší bylo dál než současné 12s 10–52× 32 je to sice matematika ale na čísla to tak vyjde. To že hodně lidí to tam mělo jen pro okrasu je věc druhá. Viz zdejší silničáři, který nedokáží pochopit že někdo točí 52×32 kopce v terénu 90 otáček a je to furt rychlejší než chůze, nebo opačně strejcové co neznají na horáku větší rychlost než 30 na rovince na éčku..

                  0 1
          • Tomcat  

            Lol… jojo tyhle „případy“ sem nesápal 48×11 a rychlostpod 20 km v hodině , přitom zapomněli na fyziku pro základku tedy rumpál, kliku, páku a moc tím zoufalým řazemím nepovedlo ušetřit o klubech nemluvě.

            0 1
    • Sinpa  

      https://www.giantstorepraha.cz/…ghroad-slr-1

      Tohle je to co hledáš podle zadání.

      Otázka je, jestli je to za ty peníze dobrý kup…

      0 1
      • Kennedy  

        Jo, to zmiňuji už v dotazu v odkazu. Nejspíš to tak dopadne. No dobrý kup není takřka nic, to by člověk nemohl nic koupit, protože vždycky se najde něco co je nevýhodný a otázkou je, kdybych si to kolo nechal postavit zda to vyjde levněji s podobnými komponenty.

        0 1
        • xtonda  

          Stavbou možná neušetříš, ale budeš to mít poskládaný tak jak ty chceš

          2 0
    • Sinpa  

      Tady máš lepší osazení

      https://kellys24.cz/…c-90-m/p2488

      0 1
    • Jakobo  

      Mam pro tyto ucely poskladane kolo na ocelovem ramu. Je to stara 26" jeste s 1" zavitovym, ale to vcelku nicemu nevadi. Jezdi se na nem pekne a hlavne je spolehlive a jednoduche na opravu. Na kole jsou osvedcene dily kliky na 4hran, naby Parallax, co vydrzi desitky 1000 km, plaste Schwalbe Marathon. Osazeni Alivio 3×8 s MTB klikama 42/32/24. U te 26" bych spis uvital 44/32/24, to uz je detail.

      V zasade netreba to moc prozivat, porid podobnou plecku (na soucasne pomery), ale ne srot! Neco, co kdysi bylo dobre kolo (ram na tom mem kole byl vyrobeny v Japonsku na zakazku). Bud hlina nebo CrMo ocel s lepsim osazenim. Trochu do kola investuj, pres zimu vymen, co je na nutne a budes mit podobne kolo. Hlavne, pokud ti mentalne nevadi osazeni 3× neco, jako spouste tady a nebudes se stydet na takovem kole jezdit. Takove kolo v dobrem stavu a nove osazeni 3×8, 3×9 dnes sezenes levne, lide se toho zbavuji, vetsina prechazi na ekolo, 1tac, gravel…

      1 0
      • jeffi  

        Moje řeč, pro účely turistiky si opečovávám starého Authora spirit, pevná vidle, CRMO rám – lehoučký a odolný, návary na nosiče , 3*8.

        Jezdíval jsem s ním i delší štreky mimo civilizaci a nikdy nezklamal, prostě držák.

        1 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.