Jaky zdvih na novem kole mam preferovat?

45 nepřečtených
  • BikeLikeYou

    Ahoj,

    temat o novem kole je tu hodne, tak i ja prispeju s dotazem.

    Nemam velke zkusenosti s postavenymi traily a bike parky, kazdopadne za ty roky uz jsem v terenu, kopcich a lesich neco najezdil. A i diky situaci s covidem jsem mel letos vic casu a zacal jsem premyslet o celoperu.

    S jizdou na celoperu mam male zkusenosti – prakticky jen par desitek kilometru.

    K cemu ma slouzit? Pristi rok bych chtel urcite objet nejake ofiko traily a bike parky (bude to neco noveho a tesit se na to) a samozrejme kolo budu vyuzivat na vylety do 40–50km.

    Muj pocatecni vyber je v kolech jako jsou:

    • Qayron Carma MK2 TR Q
    • Rock Machine Blizzard TRL 70–29
    • Gian Trance X 29 2
    • nebo CTM RIDGE PRO (29")

    Nechci se uplne bavit o vybave, ta je v te cenove relaci pomerne na podobne urovni (+/- 70k czk), zajima me spis, jestli bych mel uvazovat treba o vissim zdvihu, jakoze 160–170, tedy prakticky Enduro. Kazda z tech znacek ma zastoupeni i ve vyssim zdvihu.

    Proc premyslim o vyssich zdvyzich? Asi proto, ze moje domnenka je, ze kola s vyssimi zdvihy by mohla vic vydrzet, navic moje vaha je 100–105kg + batoh s vecmi, takze pri nejaky drsnejsi jizde by se ty zdvihy mohli hodit. Ale vyssi zdvih zpravidla znamena plaste o sirce 2.5 a vic, takze to pak na nejaky vylet asi nebude ono + ta geometrie asi nebude na delsi vylety (nevim). Ale nechci byt puntickar, mam zkusenosti spis s XC.

    Pokud jste docetli az sem, diky :) Poradte mi, prosim, ze zkusenosti, jestli ma smysl resit vyssi zdvih, nebo zustat s vyberem u trailovyho kola?

    Predem dik za rekace.

    Anketa: Staci mi podle Vas zdvih kolem 140mm?

    • va-bo  

      Vyšší zdvih než 140 na turistiku úplně není. Dá se to, ale je to zbytečný. Vím, o čem mluvím, mám 160/150. Jsou střelci, co jezdí traily a bikeparky na pevňákách a sakra dobře.

      • va-bo  

        Souhlasím s kolegou. Než vysolíš pár desítek tisíc, tak to chce aspoň trochu vyzkoušet. Rozdíl poznáš i když objedeš jen náměstí. Pořád platí poučka, že ať koupíš cokoliv, druhý týden už budeš vědět, že je to blbě. :-)

    • AussigBiker  

      Idealni je si na ruzny kola sednout, pokud mozno sehnat tesotvacku kol s ruznym zdvihem a hned bude jasno.

      Enduro na celodeni vylety nasi krajinou bude kanon na vrabce, ale muze te ve finale nejvic bavit. Stejne tak jako obracene muzes zjistit, ze to je moc a ze nejakej all mountian / trail bike bude akorat. S vyssima zdvihama se meni i geometrie vic do endura. Tohle za tebe asi nikdo nerozhodne.

      Pokud budes jezdit bike parky a dh lajny – tak enduro / mini sjezdak ma smysl, pokud bike parky, ale cerny a dh lajny zridka kdy nebo bike partky vubec, tak spis nejak trail bike / all mountain.

      Napis kde / co realne jezdis, pak ti nekdo bude moct poradit vic lip nez takhle naslepo :)

      • BikeLikeYou  

        Je to naslepo. To je fakt. Spíš sem si chtěl přečíst jestli není úplně mimo mísu mít zdvih na Enduro a sem tam se projet po český krajině. Jestli někdo nemá tu zkušenost.

        Osobně se přikláním k trailovýmu kolu a geometrii. Ale jelikož kolem sebe nemám nikoho s kým bych se o tom pobavil, tak sem plácnul dotaz na forum.

        Btw. Díky za reakci.

        • va-bo  

          Psals, že máš zkušenosti a ježděním, tak proč ne. Ale na turistickém výletě s přítelkyní (manželkou) se víc nadřeš. Ale zase enduro opřený o zídku u hospody vypadá fakt dobře (vlastní zkušenost). :-)

          • BikeLikeYou  

            :) to určitě. Na Instagramu slintám když vidím ty Endura, live sem měl to potěšení jen párkrát. Pak se musím ale vrátit na zem a přemýšlím jestli to už na mě není moc.. :)

        • AussigBiker  

          No já hlasuju klidně za zdvihy 150 / 160, je to větší zábava a jezdit se s tim dá v pohodě. Sám mám vpředu 160 mm, víceméně náhodou a jsem rád. Ale geo je trail bike a úplně to stačí i na Klíny, Klínovec, Kouty, Točnou, Rychlebky… Ale kdybych jezdil černý traily a DH lajny, tak určitě nějaký pěkný enduro by bodlo.

          • BikeLikeYou  

            Na ty DH lajny zatím ani nemám zkušenosti. Každopádně ty zdvihy 150 a trailová geometrie zní dobře. Doufám, že na začátku příštího roku mi dá někdo z prodejců možnost se projet, nebo zkusím vychytat nějakou akci, kde ta možnost bude.

    • amigo450  

      Jezdím asi tak něco jako ty píšeš. mám Kross soil 29" zdvihy 130mm a ideál.

    • X-biker  

      Hledal bych lehky a svizny trail bike se zdvihy kolem 130 – 150mm. Pokud nebudes skakat nejake pekla to bude OK hlavne at jde zavrit/privrit tlumic at to leti :-D

      • BikeLikeYou  

        Díky za reakci.

        :))) skoky musím natrénovat abych se přiznal :))) ale Na to se právě těším.

    • Val  

      Malokdo se to boji priznat, ale pravda je takova – cim vyssi zdvih tim lepsi.

      • BikeLikeYou  

        Když sem tak různě brouzdal po netu, tak je pravda že současný trailový kola už má spoustu výrobců se zdvihem 150. K tomu bych to asi i směřoval. Díky za názor.

        • Val  

          Staci se podivat jak se v case promenoval treba Giant trance, typicky predstavitel trailu, ktery by moh pred 10ti lety predstavovat ultra brutal enduro.

      • Lister  

        Na pózing určitě.

    • Mr.Duck  

      50km nejaky turistiky na enduru neni problem ani s DH gumama a CushCore. Myslim ze jestli te zajimaji bike parky i kdyby jen parkrat do roka, pokud jezdis technicky veci tak zdvih navic nicemu nevadi. Jezdime na tom i s mladou 30–50km s kolem 1800m prevyseni obcas a je to v pohode. Kdyz budes mit nejaky Exo gumy tak na modernim(aspon trochu) enduru je to pohoda.

      Jedina nevyhoda zdvihu je ze funguje lip s lepsim sklonem trailu, at uz nahoru nebo dolu. Na placatych trailech si kolikrat rikam ze mene zdvihu by mohlo byt fajn, ale se spravne nastavenym odpruzenim a ne prilis mekkou pruzinou to neni nejaky seriozni problem pokud na ty rovince nechces zavodit.

      • BikeLikeYou  

        Paráda. Dík za názor!

      • adam320  

        Plus jedna, kdyz celopero tak ne 140mm

      • Lister  

        Ono záleží na terénu. 50km v kopcovitém, kde to do kopce jen tak suneš a pak si užíváš prudké sjezdy, to tolik neotravuje. Ale 50km gravelparada po rovině začne rychle nudit a kolo začneš prolínat.

    • krabica  

      Za mně, kup to co se ti líbí, až 2–4 kolo ti teprv bude vyhovovat… :-)

    • Daffe  

      řeším teď poslední měsíc úplně stejný dilema.

      1. Trailbike, zdvihy 130/130, váha kolem 13kg, bude to jezdivější, lepší na projížďky kolem baráku, na flow traily zábavnější, ale se svojí vahou 100kg bych to asi s jistotou neposlal do nějakýho většího bordelu (kameny, kořeny…)
      2. Enduro, zdvihy 160/150, váha 14,5kg, do kopce to bude líný a vyčerpávající, modrý traily nuda a teprve na červených/černých to bude ono. Stabilnější a i s mojí váhou bych se nebál vletět do něčeho rozbitějšího…

      Aktuálně se rozhoduju mezi Strive a Neuron od Canyonu, abych si mohl zajezdit v lese kolem baráku, k tomu sjel něco rozbitějšího a když zajedu na traily, kam nevede lanovka, tak abych si to aspon 2×-3× vyjel za vlastní a nevypustil u toho duši…

      • BikeLikeYou  

        Díky za reakci.

        Na Canyon sem taky koukal. Už si ale nepamatuji proč sem ho vyřadil ze svého výběru.

        Každopádně osobně bych tu váhu zas tolik neřešil. Já většinou mívám batoh s vodou, svačinou + občas vložím i něco co do batohu asi nepatří. :)) Na druhou stranu, 2 kila na kole jdou znát.

        A otázka jestli by modrý trail s vyššími zdvihy byla nuda :) Ale nemám s tím zkušenost.

        Každopádně čím dál víc se přikláním k vyšším zdvihům, jakože 150, protože jak už jsem tu s někým psal, tak nový trailový kola (kde mi víc vyhovuje ta geometrie) jsou právě už osazena 140–150 vidlicí a obdobně i tlumič.

      • krabica  

        Ono není problém ten trailbike poslat do bordelu, on to snese, i při tvé váze, ale většinou vadí, že to moc drncá… :-)

    • Nutribird  

      Zdvihu bych se nebál. Měl jsem Trance 2015 27,5 kola a nyní jsem přešel na Trek Slash 8. Slash je celkově proti Trance pevnější robustnější, na tvá kyla určitě výhoda. Slabina, pro někoho brzdy, hned vyměnit zadní gumu za něco odolnějšího. Osobně bych tam vrazil i nějakou vložku. Vidlice záleží jak ti sedne.

      Jede pěkně, jak do tak z kopce a obratný je úplně stejně i víc jak Trance. 50 km není problém.

      https://www.krabcycles.cz/…8-cerna-2020 Dá se sehnat za solidní cenu.

      • BikeLikeYou  

        Treka mám taky v užším výběru.

        Díky za typy a za reakci.

        Když se po novém roce dostanu na nějaký testovačky kol, tak si pak snad konečně vyberu.

        Každopádně bych rád takový kolo, kde už pak nebudu muset nic měnit. :) A vím, že to bude o kompromisech, na druhou stranu bude to moje první celopéro, takže asi potrvá než poznám co je na tom špatně, nebo co bych vyměnil. :)

    • Lister  

      Zdvih jen jedna věc, celkově naladění kola, geo a osazení je věc druhá.

      Osobně bych si postavil rychlou 29 někde kolem 120–130mm, vepředu může být víc. Osadil to dobře odvalujicimi plášti. Co nebude ve zdvihu a vzorku to dožene průměr kol, který v opravdu členitém terenu plném koření a kamenů se projeví víc než o 3cm vyšší zdvih.

      Vysoký zdvih je fajn když jedeš kudlu hlava nehlava. V těch našich běžných rychlostech to zase tak velká výhoda není.

      A kdybych měl dát nějaký příklad, tak bych šel po kole typu Nukeproof Reactor ve 29.

      • BikeLikeYou  

        Díky za další pohled na věc.

        29 kola chci určitě, jsem na ten rozměr zvyklý. A co se týče plášťů, tak máš pravdu, že ta valivost by měl být jeden z parametrů. Pláště beru jako jednu z mála věcí, kterou bych ochotně na kole vyměnil, když by k tomu byl důvod.

        A kudlu asi nikdy nepojedu, ale to si povíme až nový kolo budu mít a projedu ho pořádnými traily. :)))

        • Lister  

          Švagr měl přesně to co ty, pešel na Meridu One-twenty a je spokojený. Jezdí sám traily, traily s dětmi a lehčí věci s manželkou. Vše se dá. A váhově tak daleko od tebe není – má pod stovku, ale ne o moc.

          Využiju video, které tu dával včera Kuba Foukal – musíš být sám k sobě upřímný, jestli budeš takhle někdy jezdit, protože na tohle je dobré enduro.

          • BikeLikeYou  

            Hezký video.

            Rozhodně nemám zkušenosti na to abych tohle teď jezdil. Resp. v tomhle tempu. :) Hlavně ty skoky – to je zatím pro mě velká neznámá.

            • Nutribird  

              Bez těch lavic je to krásné ježdění. Osobně mám rád přírodní kořeno, kamenité treily. Pro tvoji váhu vidle 36 a pevný rám a kola. Člověk se k tomu vždy musí dopracovat. Neustálé se zlepšuješ, posouváš a pomalu přicházejí poznatky. Najednou zjistíš, že jezdívá guma je fajn, ale z kopce ti nedá jistotu a omezuje tě. Vše má svoje pro a proti. Jestli budou testovačky se uvidí. Pozor, třeba ten Trek Slash 8 2020 a 2021 jsou úplně jiná kola. 2021 dostala novou enduro geometrii. Ještě v ceně kolem 70 k bude vždy nějaké ale a věc, kterou budeš chtít měnit.

              • Lister  

                Vyměnit pláště je jednoduché.

                Já raději v případě potřeby dám pořádné zubačky na rychlejši kolo než hladký plášť na enduro.

                Jinak chtěl bych se neustále zlepšovat :-) Většinou je to tak, že to jde, jde, ale pak narazíš na hranici, za kterou se už nehneš.

                • Nutribird  

                  Tak, ten mou nabízený Slash je momentálně trail/enduro, ale pevný a nekroutí se nijak. Po nahození zadní WTB Vigilante 2,5 high speed a instalaci pepiny do 16 kg. Stačil by i WTB trail boss 2,4. Zase za tu cenu, si dovolím tvrdit hodně dobrý. Úprava a výměny komponent jsou na každém a jeho prioritách. Jako být na něm Lyrik ultimate nebo Fox 36 grip 2 by bylo super, ale kolo s tím to osazením bude za jiné peníze. Má to čistokrevné GX 10–50, teleskop a kompletní příprava na bezduše. Naliješ mlíko co je v balení a jedeš.

              • BikeLikeYou  

                S tou cenou souhlasím. Ale jak se znám, tak jakmile se rozhodnu pro nějaký kolo, tak den-dva se na něj budu chodit koukat jak na svatej obrázek.. Pak ho vytáhnu ven a budu vyřízenej z toho, že mám konečně celopéro.. :D A až po pár týdnech začnu přicházet na to, co by mohlo být jinak.

                Každopádně počítám s kompromisy. Navíc když nemám velký zkušenosti s celopérem tak ta cena (+\- 70k) mi přijde rozumná. Přemýšlel sem i o levnějších, ale to fakt nemá smysl. Znám se a už z principu by mi určitě něco vadilo. :D

                Každopádně ta výbava kola v téhle cenové relaci bude větší, než kterou znám. Takže posun to bude tak jako tak.

                ..už ať je nová sezóna. Fakt se těším. :))))

                • Nutribird  

                  Ono je to o tom, že ta geo a vše kolem ti hodně pomůže ve sjezdu a technice. Oproti HT to nepojede. Pokud to alespoň trochu solidně nastaviš kolo tě dostane. Kvalita pružení dělá obrovský rozdíl, to je, ale pak otázka 30 – 50 k jenom pružení. Poznat to jde a hodně.

                  Borec, co má dobrou techniku, zvládne i těžké treily na XC gumě. Osobní zkušenost, ale mi zoufalci bychom u toho umřeli. Asi tak, pořád se, ale můžeme zlepšit.

                  • Lister  

                    Samozřejmě pokud někomu mi nevadí jezdit většinu času lehčí traily na 16kg enduru, tak ať jezdí.

                    U mě je to tak, že čím rovinatější terén, tim víc nadávám na podobný tip kola.

                    U nás mi vždycky moje staré LV minionech přišlo uplne v klidu. Ale stačil výlet do Ostravy kde jsem se hodinu placal po rovině k prvnímu terénu a nadával jsem jak špaček.

                    • Nutribird  

                      Nejezdím úplně lehké věci. RS mám krom Vales sjeté celé a ano mám limit, ale už jsem si všiml, že mezi těma lidma nejsem úplný zoufalec. Na tom Slashi jsem dal i 70 km za nějaký necelé tři hodiny. Propedal, gumy přes 1,5 baru a bylo. Mírné stoupání převýšení asi necelých 500 m. Mám jedno kolo a nevadí mi to. Stejně jezdím většinou kopce nahoru a dolů 35 km / nějakých 1000 m. Někdo má víc kol na různé využití, já jedno na vše.

                      • Lister  

                        Nemyslel jsem to přímo na tebe.

                        Spíš tak nějak obecně bych se bál doporučit 16 kg enduro na běžné ježděním

                        Předpokládám že ty víš proč sis ho koupil a tak je to dobře.

                        Na ty popisované trasy mi to přijde OK. Přesně tak používám svoji těžkou mrchu já – nějak se vydrápat nahoru a pak si užít sjezd dolů.

                        • Nutribird  

                          Ono záleží kam ho to kolo vykopne, ale myslím, že z lesa už chtít nebude. Taky záleží koho bude mít kolem sebe a jak mu pomůže. Mám štěstí a borec co mi dává trénink je fakt dobrý a za dva roky mě nezkutečně posunul. Měl jsem zlomené zápěstí na jaro a při rekonvalescenci potkal začátečníka. Hodně jsem ho že začátku tahal v před a bylo vidět jak ho to bere. Ruka se tréninkem dala do kupy a začal dostávat na prdel, nadšení opadlo. Já to ovšem žeru, nejsem tam kde před tím ( hlava), ale to půjde.

                          • BikeLikeYou  

                            Moje okolí není úplně cyklistický, když pominu nějaký víkendový celodenní výlet.

                            Ale zvykl jsem si jezdit sám, docela si to užívám. Ale znamená to, že i ty traily budu jezdit sám.

                            Koukal jsem i po instruktorech jízdy v terénu. To mě docela zaujalo. Abych se zlepšil, tak rozhodně beru jako plus že mi to někdo ukáže a rovnou řekne co dělám blbě a jak pracovat na zlepšení. Plus samozřejmě YouTube. Na něco kouknu a pak to někde zkouším. Ale není to ono – ale nic není ideální. Prostě to chce jezdit a zkoušet. Což mi rozhodně nevadí. :)

                            • Nutribird  

                              Jo YouTube je fajn, ale je důležité aby tě někdo viděl a řekl ti kde děláš chybu. Velice rychle si můžeš zažít nějakou blbost, která se špatně odnaučí. Dobré kolo je základ. Trance je hodně solidní základ, ale Trek poměr cena/výkon je lepší. I když větší kladivo, ale ta jistota je návyková.

    • Tofifee  

      Ahoj, já jsem si jako svoje první celopéro koupil enduro kolo CTM Scroll 2020, zdvihy 160/150 a zatím nelituju. 40 – 50km zvládnu a to nemám bůhvíjakou fyzičku. Nejvíc mě baví kořeny a kamenitý pasáže a myslím si že na tento typ ježdění je větší zdvih určitě plus.

      A že nechceš do kola dál investovat? Pokud tě to chytne, věř mi že změníš názor :D

      • BikeLikeYou  

        Díky za reakci. CTM mám rozhodně v hledáčku.

        A s tou další investicí jsem to nemyslel tak, že dál bych do kola neinvestoval, ale že po pořízení kola bych hned nechtěl všechno měnit. :))

      • Lister  

        Je fajn že jsi spokojený.

        Ale jak velké máš porovnání s o něco menším zdvihem a kolem které by tě na kopec mohlo vytáhnout rychleji a z kopce zase tolik neomezovalo?

    • Georrge  

      Jak psal lister, jen o zdvihu to neni, 140 nebo 160 je z pohledu „jezdivosti“ celkem jedno, jde ale o naladeni celeho kola a tam byva mezi 140mm trail koly a 160mm EN koly velky rozdil.

      Pak zalezi, jestli mas radeji vice zdvihu, nebo mene. Nekdo preferuje mene zdvihu, protoze se nerad houpe a pocitove ho to do kopce zpomaluje. Z kopce ho pak mene zdvihu neomezuje a drncani mu nevadi. Jiny ma rad vice zdvihu a rad citi jak to pod nim funguje.

      Ja mel 150mm AM kolo, prislo mi, ze na moje jezdeni je to mozna zbytecne moc (ale do kopce me to neomezovalo). Tak jsem u dalsiho kola sel do 120/130 a obcas se mi po tom vyssim zdvihu zasteskne :) takze za me trail kolo a zdvihy 140–160, do EN bych asi nesel kvuli uz hodne sjezdove geo (ta se side da trochu sprznit aby to bylo vic trailove, ale to by asi bylo zbytecne).

      No a gumy si doladis jak budes potrebovat, nikde neni napsane, ze na EN nemuzes jezdit neco primerene rychleho, pokud ti to bude vyhovovat.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.