Jaké převody na nové Ultegře zvolit?

153 nepřečtených
  • romanholy

    Jaké převody vpředu / vzadu byste volili na silničku na 11sp. Ultegře? Jezdím převážně údolí a kopce okolo Vltavy od Prahy na Slapy a široké okolí. Tak spíš asi ti, co to tu trochu znají.

    • Kalic  

      Sorry, neodpustím si:

      • Uvezu to pane Lorenc?
      • Ne.
      • … a teď?
      • Teď už jo.

      Tohle ti nemůže nikdo zodpovědně poradit, aniž by znal tvoje parametry, styl ježdění, sílu v nohách…

    • blaf  

      na hobby jezdeni je podle me idealni 34–50×11(12)-25, jinak ale samozrejme zalezi na tobe co ti vyhovuje, nekterym treba muze vadit skok mezi plackama, ve spojeni s jemnym odstupnovanim zadni kazetu se muzes uradit

      • romanholy  

        Díky. Možná jsem se jen blbě zeptal. Chci něco univerzálního. Teď jezdím 42/52 a vzadu 8 kolo, snad od 12, počty nevím teď z hlavy. Ale ušlapu všechno :)

        Mám možnost koupit levně Ult 50×34, vzadu 12×25. To bych viděl spíš na ty kopečky než na fofr jízdu.

        • blaf  

          50×12 imho v pohode staci, ted mam kompakty a 11–25 a jezdim prostredek kazety, zimu jsem odjezdil s 46×12–26 a taky bez problemu, po rovine naprosto dostacujici, jen z kopce to muze byt problem, ale 50×12 je i z kopce podle me ok (pro nezavodni pouziti)

        • jecnak  

          Tak si spocti prevodove pomery toho co mas ted a porovnej to s tim, co muzes mit a pak se rozhodni. Tezko ti nekdo poradi.

        • Kalic  

          12–25 moc univerzální není, má spíš jemné odstupňování. Navíc s kompakt převodníkama se jedenáctka pastorek z kopce hodí.

          • blaf  

            má spíš jemné odstupňování

            a neni jemne odstupnovani na silnici zadouci?

            s tim zkopcem souhlasim, pro nekoho to muze byt problem, z me zkusenosti to ale jde i s 46×12, i kdyz blbe :)

            • Kalic  

              zpravidla je, ale pak bych tomu neříkal „univerzální kazeta“. Můžou chybět převody na obou stranách.

              • blaf  

                me teda 12–25 jako univerzalni kazeta prijde, vyjet se s ni da hodne a z kopce holt nepojedes tak rychle no

                • Kalic  

                  záleží na kondici každého soudruha a jestli šlape hodně frekvenčně nebo to spíš rve silou :-)

                  • jama  

                    Je to individuální, já měl kupříkladu kompakty s 12–25, jedenáctku bych vůbec nevyužil, zato jsem si říkal, že by se hodila do větších kopců i 27ka.

            • ¨MZ  

              Jemné odstupňování zase žádná hitparáda není. Jezdil jsem chvíli 53/39 a 12/23 10s a když jsem řadil nahoru, tak většinou o dva pastorky, moc mě to nenadchlo. Možná že jsem byl léta zvyklý na 9s 53/39 a 12/25.

              Pak jsem tu 10s kazetu vyměnil za 11/25 a pohoda.

          • karliner  

            Člověče, řekl bych, že kompakty ve spojení s kazetou 12–25 stačí v Česku i tomu nejlínějšímu hobíkovi. Tím jen chci říct, že si nedokážu představit nějakou více univerzální silniční kazetu.

            • ememem1  

              kompakty a 11–28 a odstupnovanie je este stale uplne v pohode. ale je treba aspon ultegru 6700.

              • karliner  

                Ta utáhne s kompaktama i 12–30…

              • ˘Ö˘ Krab  

                6600 bohatě stačí, když se smíříš s tykadýlky před řídítka, 6700 je jen o kousek lepší.

                Na 11–28 jsem u nás vozil většinu času největší pastorek jaksi navíc a používal ve skutečnosti jen 9 sp, resp. 8 sp, protože 50×11 jako rekreant řadím také velmi málo.

                Hlasuji pro kazetu 12–25. Když se mi zrovna chce z kopce šlapat, dá se i s ní jet kousek přes 60 km/h, ze sedla se dá většina stoupání v mém okolí jet i na 50×25, když už mám tu potřebu.

            • Singlespeed  

              Pro některé, třeba pro mě, je 11 sp. kazeta 12–25 hodně nasírací :-). Prvních 8 koleček po jednom zubu značí neustálé šaltrování o dva pastorky neboť změna převodu o méně než 6 procent je skoro neznatelná.

            • obda  

              Nestačí. Nerad jezdím malou kadenci, a na nějakou rozumnou nemám fyzičku. Teda vyjedu asi všechno v okolí, ale je to občas dost vopruz (namátkou mne napadá třeba Lažaňák z V. Bítýšky). Na biku dám kašpárka a vegetím ;) Na druhou stranu na 12–25 se mi líbí odstupňování převodů.

              • JSt  

                to je nestesti, motat na silnici do kopca lehky prevod v sede. :-)

                • MlokCZ  

                  Tak lámání delších kopců celých ze sedla na nízkou kadenci, toho jsem si užil spoustu let kdysi dávno, kdy žádný větší rozsah převodů neexistoval (jezdil jsem 1×5 převodů tuším, že s 48 převodníkem).

                  Vyjet kopce problém nebyl, také to šlo. Ovšem kolena mě zlobila pravidelně (každý rok pravidelně se několikrát problém objevil, že jsem musel dával i nucené pauzy).

                  Teď jsem starší, takže by se dal čekat stav horší. Jenže on je daleko lepší, koleno mi na kole nebolelo už více let a to i přes větší roční kilometrový nájezd než tenkrát. Průměrné rychlosti podobné, tedy potřebný podávaný výkon je podobný (nebo teď o něco větší, mám o pár kilogramů více, i když je to rozdíl jen do 5kg).

                  Pokud to někoho ale baví, tak proč ne. Každý ať si vybere, co mu vyhovuje.

                  • JSt  

                    kolena imho bolivaji z lamani tezkyho prevodu v sede. kdyz si stoupnes, nevidim pro to duvod. mluvim teda jen ze svych zkusenosti. muzes to mit samozrejme jinak.

                    • MlokCZ  

                      Je to možné, že to mohlo být více z lámání těžkých převodů v sedě. To nemám zpětně dle čeho rozlišit.

                      Když převody chyběly, tak jsem lámal těžké převody samozřejmě jak ve stejo, tak i v sedě. I když jsem jezdil dost ze sedla, tak to nikdy zase nebylo pořád.

                      Je pravda, že na celopevňáku jezdím aktuálně ze sedla také poměrně hodně a to si těžší převod dám (ale pořád v prudkých výjezdech není tak těžký jako jsem měl tenkrát, těžší je jen přiměřeně oproti tomu co jedu na vyšší kadenci v sedě) a to mi nevadí.

                • obda  

                  Já zas vůbec nechápu, jak může někdo jezdit ve stoje. Už po minutě mně z toho fest bolej nohy :( Asi něco dělám špatně :(

                  • McBlacky  

                    netrénuješ to, tudíž to neumíš :)

                    • obda  

                      Nedá se než souhlasit :D Ale trénuj něco, co tě hned odrovná, když se chceš hlavně projet (a ne zrušit) :)

                      Ale už to čtu :

                      Upper body strength is important if you want to maximise your out of the saddle climbing power … If you find a standing climb difficult, it may be that you are not strong enough in your upper body or most likely in your core, so including some appropriate core exercise off the bike can help …

                      Jo, hard core climbing is difficult with soft core :-/

                  • JSt  

                    me teda nikoliv nohy, ale ruce. :-)

                    • obda  

                      Napsal jsem to blbě, asi ne přímo nohy, ale prostě jsem celkově rychle hotovej. Dýl než pár vteřin do krátkých brdků (na bajku) ve stoje nejezdím, tak už si ani nepamatuju, jaký to je ;) Budu muset najít čas silnici někdy zas provětrat, když mi to minulý týden nevyšlo :(

            • robb  

              No nevim. Mám kazetu 12–25 a až ji oddělám, tak plánuju koupit s 28. Vyjet na tom třeba delší 12–16% stoupání mi dá zabrat a rád bych jezdil co nejdéle. Nechtěl bych se dočkat toho, že nebudu moc jezdit na kole kvůli oddělaným kolenům.

            • MlokCZ  

              Tak až příště stihnete dát i ten výjezd na Špindlerovku z Polska, tak dej vědět jak stačí 12–25 kazeta :-)

              Ale je pravda, že to je už v Polsku. Ten kopec jsem párkrát jel (naštěstí tedy na biku s pro mě dostatečnými převody), jen je to už pár let zpět, tak jsem se k aktuálnímu stavu povrchu nevyjadřoval, protože ho neznám.

              Třeba na Tanvaldský Špičák bych s tím jet také opravdu nechtěl (i když to určitě vyjetelné je s 12–25 kazetou). A to už není v zahraničí.

              • McBlacky  

                kluci kus sjeli a zkoušeli to nahoru a prý to šlo a nebylo to zdaleka tak hrozný jako ta Lesní z Pece, kterou Šárka i Honza na 34/25 vylámali. Vzhledem k tomu, že to má být nejprudší nahoře, tak to asi taková zvěř nebude a jediný co to může pokazit je kvalita asfaltu. Já ten den byl na Zlaťáku, tak to mám jen z druhé ruky

                • MlokCZ  

                  Tak ono tam nejde ani tak o nejprudší pasáže jako o to, že je to prudké poměrně hodně úplně celé. Jel jsem vždy úsek k odbočce (nebo od odbočky) na Borowice.

                  Kvalita asfaltu byla před lety hodně mizerná (i na HTčku s odpruženou to nešlo všude pouštět i když tam v podstatě nejsou zatáčky).

                  Z mojeho pohledu je vždy horší jet třeba 20+ minut 15% stoupání než 3 minuty 20% (čísla jsou orientační, nepamatuju si jaký má přesně ten výjezd sklon, gpsku jsem ještě neměl, když jsem to jel).

                • MlokCZ  

                  A Šárku bych nebral pro mě jako žádné měřítko, určitě ji to jezdí o dost lépe než mně.

              • karliner  

                Zdaleko to nebylo to nejhorší co se v Krkonoších dá jet. Ale samozřejmě – můžeš mne chytat za slovíčka dál a vypsat ještě řadu dalších úseků, na které by ti ta kazeta nemusela stačit. Anebo taky můžeš plánovat trasy mimo tyto hrůzy, 12–25 ti bude stačit a takové trasy jde jezdit i v Krkonoších. Dokonce myslím, že i zakladatel psal něco o výletech kolem Vltavy a Slap a doporučení na tamní profily. Ale klidně mu doporuč trojpilu s bikovou kazetou a elektromotorem, BF to snese;:-)

    • romanholy  

      V mém případě by šlo o 6800. Ale je fakt, že 11 převodů na 12×25 mi přijde taky až dost. Jestli by neudělala větší (univerzálnější) službu 105, která se dá pořídit s kazetou až 11×28.

      • ememem1  

        tak kazetu si snad mozes kupit aku chces.

        • Člověk a jeho svět  

          Přesně tak, navíc CS 6800 nabízí variantu 11–28 i (pro mě nepochopitelnou) 11–32.

          • romanholy  

            Mám výhodnou nabídku právě na varianty 50×34 + 12×25 a 52×36 + 12×25. Takže proto ten výběr. Jinak samozřejmě bych vzal 11×28.

            • blaf  

              vem 50–34 + 12–25, to ti kolem Prahy v pohode staci, a kdyz pojedes do Krkonos nebo Alp tak dokup 11–28, jinde imho neni treba

              • Peslezedirou  

                28z (27z) má pro mě jednu výhodu, na malou pilu nemusím tak často shazovat, to že mám v kopcích rezervu na posledním pastorku je pro mne jedině plus. Osobně bych se nestyděl a vzal kazetu s 28z.

                • Spící kníže :-)  

                  Třeba já vozím na kopcovitý profil 50/34 a 10s kazeta 12–28 a letos chystám nějaký kopečky v Alpách. Takže se to jistě bude hodit. S tím vyjedeš uplně všecko. :-)Jinak mám ještě 12–25 ale to jsem zatím z lenosti nenasadil. :-)

              • Člověk a jeho svět  

                Já bych se protrápil na 52/36. Tyhle polokompakty se mi líbí hodně…

              • carlos3  

                Zcela přesně definováno..

              • romanholy  

                Vlastně máš pravdu. Vždyť dokoupit další kazetu a případně přehazovat při výjezdech mimo svůj rajon není tak složité a ani drahé.

            • Hroch obojzhivelnyj  

              Jestli jezdis solo, tak 50–34. 52–36 pokud hodlas zavodit (ale pak lepe 53–39) nebo jezdit se zbesilou grupou spurtujici na cedule.

              Ja mam 50–34 a 12–27 a ta 27 mam spis motivacni vyprostovak na dlouhym kopci nebo nejake specialni vypecenosti.

              • karliner  

                Na Otzim se motivační vyprošťovák bude kurevsky hodit :-)

                • Hroch obojzhivelnyj  

                  O tom neni sporu. Mentalne se pripravuju na 100 km na 34/27 :-)

                • ememem1  

                  a jak sa mozem opytat to to vsetci s prehladom jazdite na 11–25 + kompakty ? ja celkom vazne rozmyslam ze ku kompaktom nahodim mtb prehadzovacku + kazetu 34.

                  • Člověk a jeho svět  

                    Hej. A to jsem přemýšlel při koupě nové kazety o 11/23. Na to moje ježdění… Do hor se moc nedostanu. Když lehčí převod není, tak ho prostě nezařadíš :)

                  • Singlespeed  

                    Bajková kazetu + bajková přehazka XTR + kliky XT 48/32, tak jsme tunili silničky před výjezdem na Monte Zoncolan :-).

                    • Člověk a jeho svět  

                      To se vůbec nedivím :)

                      Z jaké strany jste ho jeli?

                    • MlokCZ  

                      Tak na Zoncolan bych se s 32/32 asi rovnou vyprdnul, to bych nevyjel. Sice jsem ho nejel, ale podrobně jsem koukal na profil a přesně vím, co dávám/nedávám v dlouhých výjezdech.

                      Zoncolan by byl pro mě slušná fuška i na 29" celopevňáku s 22/36.

                  • ˘Ö˘ Krab  

                    Na těch pár krátkých kopečků, které tady kolem mám, při nějakém základním nájezdu pár tis. km za rok, mi kazeta 12–25 stačí. Na 50/25 je pro mě dobré jet do stoupání min. tak kolem 17 km/hod v sedle – seč mi síly stačí, pár minut je to k vydržení. Když jedu pomaleji, dám tam malou, na 34/25 se dá jet třeba pod 8 km/hod, ještě stále při nějaké smysluplné kadenci.

                    Takže kazetu a převodníky spíš podle toho, jak rychle člověk jezdí, je jedno, jakým kolem to poměřuje. Hochtor a Dolomity byly samozřejmě pohodlnější na 11–28.

                    • obda  

                      na 34/25 se dá jet třeba pod 8 km/hod, ještě stále při nějaké smysluplné kadenci

                      Tak pokud sedím, snažím se mít kadenci přes 60 rpm. Což pro 34×25 dává rychlost 10.2 km/h a více. Pod 8 km/h je kadence 46 a míň, což je v sedě dost humus.

                    • MlokCZ  

                      8km/h je na silničce kadence cca 45ot./min. A jet ještě pod tuhle rychlost. Když ti ale vyhovuje to lámat na tak nízké kadence…

                      • ˘Ö˘ Krab  

                        Nevyhovuje, ale jde to bez ztrát na životech, dá se tak odpočívat pohodlněji, než jízdou ze sedla na podobně potupnou kadenci s těžším převodem.

                        Předpokládám, že když se zakladatel vlákna vůbec ptal, tak je jeho (ne)kondice a (ne)zkušenost bližší mně, než Vašim vychrcenostem. Jinak by se vůbec neptal a rovnou by si něco koupil.

                        • MlokCZ  

                          Já jsem právě pomalá lemra (i přesto, že jsem měl i hodně let po sobě nájezd větší než někteří co jezdí daleko lépe než já), takže moc dobře vím, že lehčí převody mohou být potřeba.

                          Právě ale nechápu ten přístup. Píšeš, že ti ta kazeta stačí. A přitom ti to vlastně nevyhovuje.

                          Nechápu, proč se k tomu takhle přistupuje (a tím myslím nejen ty, ale skoro všichni), že na silničce se to nějak přežije a vyláme a dostatečné převody spousta lidí nevozí i když dnes ta možnost je.

                  • karliner  

                    V Česku jo. Kromě nějakých zde jmenovaných extrémů. Do Alp mám 12–30 :-)))

                    • McBlacky  

                      a já myslel, že do Alp máš 11–23, protože tady to pižláš a tam musíš ukázat kdo je KOM :)

                    • ememem1  

                      a hovoris ze to ultegra 6700 (posledna desiatkova aby som to zas neplietol) poberie? v papieroch pisu ze max 28.

                  • Peslezedirou  

                    Nestydím se za to, vozím 50/34 a kazetu 12–27, kdybych měl desítku, tak sí dám kazetu s 28z. Na Meridu přítelkyně jsem dal šlatr XT shadow a také kazetu 27z, tiagra 9speed to už nepobrala, moc krátká patka, na mém Šíreru ok. Jediná potíže je ta, že není štelovátko předpětí lanka na hlavě rámu, ale jen na bovdenu. Štelovátko není úplně gute, tak je trochu obtíž seřídit šlatr, musím koupit nějaké jiné, jinak to chodí dobře.

              • Peslezedirou  

                Jen tak, pro zajímavost, je to už historie. Jezdil jsem kazetu BBB 12–27 a ta byla daleko líp odstupňovaná než stará ultegra 9 speed, ale zase vážila fakt strašně moc. Předposlední pastorek byl 25z, celý konec kazety byl po dvou zubech, což mi přišlo fajn.

          • pipni  

            11–32 je pro cyklocross .

            • Člověk a jeho svět  

              Ano, ale nejen to, viz třeba toto

              http://www.specialized.com/…gra-di2-disc#…

              • blaf  

                nekteri vyrobci to davaji na turisticke silnicky, taky mi to prijde moc

                • Bruca  

                  já mám 11–34 na osmičkové kazetě heč heč :-D

                  • Datel Stepní  

                    Nevím jestli je co závidět. Mám na desítce 11–28 a hrubší odstupňování bych nechtěl.

                    Ale každý preferuje něco jiného :-)

                    • Bruca  

                      spolu s trojpřevodníkem mi to docela vyhovuje..

                      ještě mám kazetu od sramu 11–30, ale to velké kolečko mi do krpálů chybělo. i když někdy je asi lepší tlačit než se snažit šlapat na místě :-D

                      • Datel Stepní  

                        Trojpřevodník a takový rozsah kazety??? Na siničce?

                        Na co? Jakou máš nejmenší placku?

                        • Bruca  

                          nejmenší mám 30 zubů :)

                          je to spíš takový hybrid než čistokrevná silnička

                          http://www.konabikeworld.com/…ewdrop_u.cfm

                          a na co ty převody? třeba tohle :-))

                          http://connect.garmin.com/…ty/490994439

                          rok a půl po úrazu zatím ještě pořád nemám fyzičku zpátky, takže mi to dočasně pomáhá nahradit její nedostatek

                          • ˘Ö˘ Krab  

                            Třicet let jsem bydlel za rohem. Muselo dát hodně práce vybrat takovou trasu po silničkách a sjízdných cestách (61 km/1780 v.m.). Nevím, co sis přivodil, ale pro rekonvalescenci bych nejspíš kvůli fyzičce hleděl valit roviny a roviny a zase mírně zvlněné roviny, vím, je to pruda.

                            • MlokCZ  

                              Přeci ale o tom přesně převody jsou. Když mám dostatečně lehké, tak si můžu jezdit co mě baví i když z jakéhokoliv důvodu není taková výkonnost nebo je nějaký zdravotní problém. Jen ty kopce prostě pojedu pomalu.

                              • Bruca  

                                od doby, co jezdím lehčí převody a víc motám nohama, nemám takové problémy s koleny. už za to mi to stojí, i když jedu holt do kopce pomalejc, nebo na rovince přizpůsobím rychlost převodu

                                • Delkim  

                                  a pro zajímavost, co to u tebe znamená konkrétně?

                                  točíš na rovině nad 90 nebo prostě jen nejdeš v kopcích např. pod 60 ot?

                                  • Bruca  

                                    nesmysl na měření kadence nemám, ale kamarád točí na rovince 80–90 a já prý šmrdlám jak večerníček :-)))

                                    • Delkim  

                                      aha

                                      takže kamarád točí kadenci 80–90 a ty točíš méně a to teď je přitom víc než si točil předtím?

                                      no to se pak těm kolenům nedivím :)

                            • Bruca  

                              to jsem nevybíral já, ale hekynen. už to byl několikátý ročník…

                              ale ujet se to dalo, ostatně to jel i Billíček na skládačce a projel toho daleko víc než já :-D

                              většinou jezdím právě ty roviny, na kopce mě moc neužije, ale tohle byla příjemná změna.

                              já si nepřivodil nic, to ten řidič tvrdil, že mě neviděl a skončil jsem se zlomeným obratlem :)

                              na rekonvalescenci jezdím spíš na koloběžce, loni jsem na ní měl 2000 km, letos to doufám překonám. na kolem mám letos zatím teprve necelé 3000 :(

                            • Bruca  

                              to jsem nevybíral já, ale hekynen. už to byl několikátý ročník…

                              ale ujet se to dalo, ostatně to jel i Billíček na skládačce a projel toho daleko víc než já :-D

                              většinou jezdím právě ty roviny, na kopce mě moc neužije, ale tohle byla příjemná změna.

                              já si nepřivodil nic, to ten řidič tvrdil, že mě neviděl a skončil jsem se zlomeným obratlem :)

                              na rekonvalescenci jezdím spíš na koloběžce, loni jsem na ní měl 2000 km, letos to doufám překonám. na kolem mám letos zatím teprve necelé 3000 :(

                        • Člověk a jeho svět  

                          Mrkni do profilu, silnice to je a není.

                        • MlokCZ  

                          30/30 dá při kadenci 70ot./min na silničce 9km/h.

                          Jsou tady jistě tací, co mají výkonnost dostatečnou na to, že na silničce pod 10km/h kopce žádné nejezdí. Tam není co řešit a přijdou jim ty převody z jejich pohledu divné.

                          A pak jsou tu tací, co to nedají a těch 9km/h také jezdí nebo někdy i méně. Jenže ne každý to chce drtit na nízkých kadencích nebo pokaždé být nucen jít ze sedla.

                          Dříve když dostatečný rozsah převodů nebyl, tak to musel každý drtit na nízké kadence chtě/nechtě. Ale proč by to tak muselo být i dnes? Navím proč k tomu tady (a nejen tady) tolik jezdců přistupuju s tím, že je to na silničce tak nějak automatické (nemít dostatečně lehké převody pro možnost vždy jet rozumnou kadenci).

                          • ˘Ö˘ Krab  

                            Mně jde spíš o to, jak často to kdo využije, kolik času potřebuje lehké převody.

                            Příklad: nejdelší stoupání v mém bezprostředním okolí je pod 10 minut, zato nejdelší rovina má skoro 50 km.

                            Ráno cestou do práce jedu m.j. přes kopeček 2,2 km / 133 v.m. (prům. cca 6%), žádný Zoncolan se tedy nekoná. S kazetou 12–25 mi přijde, že mám ještě celkem na výběr, jak moc se chci utavit a jak rychle projedu, celá cesta má 23 km. Konkrétně dnes ráno jsem ji jel s průměrnou kadencí 86 při AVS 29, pro změnu na velkou a v sedle, abych se nenudil. Pomalé šlapání do kopce si asi nahradím o to rychlejším po rovině, ono se to zprůměruje.

                            Cestou z práce mám na jiné trase 1,2km/100 v.m., tam je už výběr menší :-), ale kousnu se. Zatím jsem vždycky nahoru vyjel bez mdlob.

                            Na zbytku cesty ocením naopak relativně jemné odstupňování kazety 12–25. Každý to máme jinak.

                          • JSt  

                            nerozumim tomu, proc chtit porad sedet. na kratsim vyletu jedes rychlej, tak si stoupnes, abys byl na kopcu driv. pri delsim vyletu jsi zas rad, ze je prilezitost jit ze sedla, abys prdeli a vubec celymu telu ulevil. ;-)

                            • ˘Ö˘ Krab  

                              Jako správný kripl jezdím v sedě do kopce prokazatelně rychleji. Ale odpočinout si ve stoje také není problém.

                            • MlokCZ  

                              Já ale nepsal pořád sedět.

                              Jezdím ze sedla poměrně dost (hlavně na celopevňáku, na fullu to omezuju). Jde ale o to jet ze sedla kdy chci a ne kdy do toho nutí převod.

                              Tedy třeba jedu i trošku delší úsek ze sedla protože jsem se zrovna chtěl protáhnout nebo změnit rytmus. A zrovna se chci vrátit k jízdě zpět v sedle a kopec začne stoupat více (to je běžná situace, žádná ojedinělá vyjímka). V klidu tedy dám lehký převod a vrátím se k jízdě v sedle s rozumnou kadencí.

                              A pak jsou i tací, co ze sedla nejezdí vůbec ať už z jakéhokoliv důvodu.

                              A proč bys měl ze sedla být na kopci dřív (to není otázka na pár metrů vysoký houpáček, kde se jen snažíš udržet rychlost na přehoupnutí a v sedě bys to vůbec nedal)?

                              • JSt  

                                Jde ale o to jet ze sedla kdy chci a ne kdy do toho nutí převod.

                                muze byt.

                              • ˘Ö˘ Krab  

                                To si vůbec neodporujeme.

                                Mám převody (50/34×12–25), na kterých si v okolí nemusím vůbec stoupnout, pokud nechci, protože i zalamovačky v serpentinách tady kolem se dají dát v sedě. A někdy jedu ze sedla klidně 5 min v kuse, pro změnu. Nebo se mi nechce řadit nebo tak něco :-). Nebo tak odpočívám, popř. si hrajeme na spurty.

                                Ale jezdit zbytečné kašpárky do kopce je opruz, mám nějakou pocitově optimální kadenci, kdy mi přijde poměr energie vydané na pohyb soustavy vpřed vůči uskutečněným pohybům nohou přijatelný a vydržím to déle s pocitově kulatějším a stále rovnoměrným šlapáním. Asi nějaký problém v koordinaci, či co.

                                Když musím jet do kopce pomaleji, hledám rovnováhu mezi lehčím převodem a snížením kadence. Kadence za každou cenu mi nevyhovuje, přesto roviny a mírná stoupání jezdím klidně s kadencí 100–110, tam mi to vyhovuje.

                                • McBlacky  

                                  pro každého existuje optimální kadence kdy máš nejvyšší watty na nejnižší tepy. Ono do hry ještě vstupuje zatížení svalů a efekt kumulace únavy v jednotlivých kadenčních režimech, ale jako základní údaj je dobré tohle znát. Na závodě na více hodin (Salz, Otzi,…) se tohle hodí a kopce jet na optimu se velmi vyplácí.

                                  Pro mě třeba to je kolem 75–80 ot do kopce a kolem 90 na rovince, přesto na kratších závodech MTB točím často víc, ale to díky terénu a snaze být pořád ve střehu na změny situace. Na delších si každý jede svoje a tam se to aplikovat dá efektivně.

                                  Zjistíš to ale jen opakovanými testy s wattmetrem a pak měřičem kadence.

                                  Marginal Gains :)

                                  • MlokCZ  

                                    Na závodění na předních pozicích je tohle jistě důležité a i malý rozdíl bude podstatný.

                                    Pro turistiku s mojí mizernou výkonností jsem v podstatě nepoznal rozdíl ať jsem jezdil kadence jakékoliv. Tím narážím hlavně na období před mnoha lety, kdy jsem točil nuceně super nízké kadence (nebyly převody) a pak období kdy jsem získal lehčí převody a postupně se přeučoval na vyšší kadence (trvalo mi to skoro rok než jsem to opravdu zažil).

                                    Rozdíl tam možná nějaký byl, ale bez watmetru pro mě nerozeznatelný.

                                    Jak jsem psal ale už výše, tak vliv na kolena byl jednoznačný. Nízké kadence → kolena zlobila několikrát do roka, dnes i při vyšším věku a větším nájezdu žádný problém s koleny při vyšších kadencích.

                                    • jecnak  

                                      Tak ty kolena jsou ale hlavne o trenovanosti vsech slach a svalu na nohou a stabilizaci nohy pri slapani. Tj zjednodusene prave pri vyssim najezdu km je mozne si dovolit jezdit i tezsi prevody do kopce.

                                • MlokCZ  

                                  Také moje reakce byla na JSt a ne na tebe.

                                  Ty jsi ale v jiné části vlákna sám psal, že ti ta kadence vlastně někdy nevyhovuje, ale že se to přežít dá.

                          • McBlacky  

                            no já naposled jel 5,5km/h na 30/25 a docela lámačka :)

                            měl bych na víc (tepy v tu chvíli 145), ale nechtěl jsem se zase tolik zapotit, protože byl jeden na nulou a ještě hafec štreky před náma.

                            • ˘Ö˘ Krab  

                              >12% ? V terénu?

                              • McBlacky  

                                silnice na silničce 17+% podle mapy.cz cca 400m, součást delšího kopce 12+%

                                • Delkim  

                                  odkaz by nebyl? dík

                                  • McBlacky  

                                    kopec tento, úplně přesný údaje asi jen od Treatta nebo Karlinera z Garminu. Já mám záznam a Ambitu tak to nevysekneš http://mapy.cz/s/9PoB

                                    • ˘Ö˘ Krab  

                                      Nastoupaných 325 v.m. / 2600 m … průměr krásných 12,5%. Vrazi!

                                      • karliner  

                                        Skutečná vražda začala až od lanovky na Bramberk, tam to nešlo až do konce pod 20%.

                                        Zkusím to vyseknout z Garminu, ale nevím, jestli to umím.

                                        • Delkim  

                                          jdi do té konkrétní aktivity, nastav tsm soukromí (klikni na zámeček) na „všichni“ a zkopíruj celý link nahoře co máš

                            • Delkim  

                              no jestli ty jsi jel do kopce 5,5 km/h a byla to lámačka, tak 99% uživatelů BF by ani na vytlačení kola nepomohla svěcená voda :)))

                            • MlokCZ  

                              A to jsi výkonnostně jinde než většina BF.

                              Při 5,5km/h pro mě byl kadečně omezující i převod 24/36 na 29" celopevňáku (taky jsem nakonec přešel na 22/30/40 placky). Ale pořád se to dá v pohodě.

                              Na 30/25 si to užijte vy ostatní :-)

                              • McBlacky  

                                no já na 29" jsem překvapivě spokojený s 24/38 + 11–36, teda až na skok mezi plackama. Původní plán nasadit 25/39 asi ještě zvážím, minimálně do ojetí velký 38ky, což s Loudáním za dveřmi bude dost brzo :)

                                I když váhám pořád jestli jet na HT 29 co má 10,2kg nebo na epicu 26 co má sice 11,5, ale obutý kola o 400gr minimálně lehčí, byť zejména přední málo tuhý. Hrozný dilema

                                • MlokCZ  

                                  I já s mojý výkonností bych zkousnul 24/38 co se týká rozsahu. To je to samé co jsem dlouhodobě do nedávna jezdil. Stejné je to proto, že vozím 12/36 kazetu (42/12 je ± to samé co 38/11).

                                  Co se týká řazení je ale pro mě mnohem příjemnější trojplacka.

                                  Loudání si nedokážu ani pořádně představit, to bych byl ko po prvním dnu snahy jet/tlačit 15+ hodin.

                          • carlos3  

                            myslim, že zohlednit by se taky měla váha kola, např. mezi 10kg a 7,5kg kolem bych viděl rozdíl tak jeden převod

                            • Delkim  

                              a co teprve váha šlapajícího, 100 nebo 75 :)

                            • MlokCZ  

                              2,5kg rozdíl na hmotnosti soustavy, dejme tomu pro 75kg jezdce je 85kg x 82,5kg → 3%.

                              25×26 zubů, tzn. nejmenší možný rozdíl 1 zubu je už 4%. Tedy ani celá polovina převodu to nebude (jeden převod na nejlehčích převodech kazety beru u silniční kazety, že jsou 2 zuby).

                          • jecnak  

                            Mloku, tyhle teoreticky uvahy jsou pro lidi, co fakt nevi co koupit a nikdy silnicku nejezdili. Pro zajimavost jsem se koukal na predlonske Mortirollo a rychlost jsem tam mel mezi 9–11km/h s 39/25 a to bylo tyden po sundani sadry na ruce. Problem jsem nemel. Jet to kompaktem a nebo 28 vzadu by bylo prijemnejsi a asi i rychlejsi, ale vyjet to taky slo a aspon to byl vetsi zazitek. Nekomu proste to „lamani“ na tezky prevod vyhovuje vic jak „smrdlani“ na lehky. Je to i o schopnosti slapat kruhove v nizke nadenci atd. Takze obecne tvemu doporucovani lehkych prevodu bych zdaleka nebyl tak naklonen.

                            Ma to totiz jeste jednu stinnou stranku a tou je pri jizde na delsi vzdalenost/cas neschopnost tocit optimalne vysokou kadenci po rovine. Tehdy jezdim a spolu se mnou asi vetsina populace tezsi prevody nez obvykle.

                            Dalsi, zde dosud nezminenou malickosti, je poskladani prevodu dost blizko sebe, aby bylo mozne jet optimalni tempo. Tj idealne skoky po jednom zubu na kazete a mensi rozdil mezi prevodniky.

                            • carlos3  

                              Mortirolo pro mě 34:28 podmínka vyjetí, 39:25 každopádně respekt.

                            • MlokCZ  

                              Také nemám nic proti tomu, když někdo cíleně raději jezdí nižší kadence. Když mu to vyhovuje, tak je to naprosto v pořádku. Tady naopak chápu, že jsou tací co třeba využijí na biku 44/11.

                              Možná to nepíšu dost jasně. Já jen nechápu ten přístup, kdy jezdci daná kadence nevyhovuje a automaticky to přetrpí. A tenhle přístup se bere pak za normální stav pro silničku.

                              S rovinou to budu mít úplně stejně, tam souhlas. Na rovině ale snížená kadence pořád není

                              • JSt  

                                Já jen nechápu ten přístup, kdy jezdci daná kadence nevyhovuje a automaticky to přetrpí.

                                tohle je zzenstilost a spoustu zen by tohle prirovnani urcite urazilo. :-) co udelas kdyz jdes pesky do hodne prudkyho kopca, ze ti uz nevyhovuje „prevod“? sednes na zadek a zacnes plakat? ;-)

                              • robb  

                                Oni si asi totiž myslí, že jsou pravý silničáři. Akorát jim nedochází, že dřív lidi jezdili ty kopce na kolech s pevným převodem. Ale to jim neříkej, už by se pak nemohli ostatním posmívat, proč mají kompakty.

                                • jecnak  

                                  Tak s pevnym prevodem respektive s furtkou je situace zas trochu jina a na ni se jede do kopce uplne skvele.

    • pipni  

      Pokud jezdis po rovine, tak vem 53×39 a kazetu 11–25 . Pokud megakopce na horach, tak compact 50×34 a 11–28 . Ja mam to druhé a jezdim skoro porad na velkou placku, protože to ma velky rozsah a nemusim vepředu radit. Jde na to vyject v pohode i Podkozi nebo golf v Motole. Do kazety začínající s 12 zuby bych nesel kvůli mensimu rozsahu.

      • blaf  

        a kde ti bude ten 11t pastorek chybet?

        • pipni  

          U kompaktu 50×11 na rovine uz mi nekdy nestaci jak je to lehky.

          • Hroch obojzhivelnyj  

            50/11 pri kadenci 90 da 51 km/h, pri kadenci 120 68 km/h. Ty musis mit ukrutnou silu.

            • Singlespeed  

              51 km/h je z mírného kopečka při jízdě ve skupině pohodová rychlost a při kadenci 90 ot/min je to v pořádku. Točit přes 100 ot/min už nemusí být pro spoustu cyklistů příjemné, takže těžší převody se hodí.

        • McBlacky  

          když jezdí Motol na velkou kolem golfu, tak tipuji, že bude krutej valič medvědů :)

          • prvniodkonce  

            On asi myslel přímo asfaltku přes golf. A to znamená, že asi bude sakra krutej :)

            • McBlacky  

              to myslíme tu stejnou. Jako hec by to asi šlo, vždy to to má pár metrů. Navíc proměnlivý sklon.

        • karliner  

          Asi na tom golfu :-)

      • Honzis  

        53/11 je na rovinu taky k prdu, pro nekřížení řetězu radši začínat 12z – u Poděbrad někdo úmyslně jezdí třeba 12–23z aby to bylo jemně odstupňované, na druhou stranu „furt řadíš“, ale je lepší mít 15,16,17,18,19 než 11,12,13,14,15.

        Já mám 53/39 11–26z, do Alp jsem dával 28z pastorek a vyhazoval 14z na 10speed kazetě, aby vzniklo 11–28z na Tre Cime di Lavaredo (stejně kadence asi 50:-).

        Jinak není to tak dávno, co se vozilo 52/42, vzadu 12–23z (8speed) a když na to nemáš, tak na to nemáš … Stejně tak jsem vyjížděl na 39/23 rakouský Kitzbuhelhorn s max 22% či Vrchlabí-Strážné-Výrovka-Luční. Je to hodně o výkonnosti a preferencích, radši oželet těžkou 11ku a zachránit se 27/28zubama než machrovat. Taky byly doby, kdy jsem bez 53/11 kolo neměl a víc než 23z bral jako slabost, ale otázka je, kolik člověku zbyde sil po 3000nastoupaných metrech, když má před sebou 12% rampu – to musí každý zvážit a vyzkoušet sám. Rozsahy převodů jsou obrovské a teď už si vybere každý – žádné 12–23 a basta! Ovšem bylo to jednoduchý a hezky to na silničce vypadalo :-)

    • Leon®  

      Ahoj, chtěl bych oprášit starý téma. Něco už jsem se tu dozvěděl, ale chci se ujistit. Stavím si kolo a v nejbližší době budu kupovat celou sadu a špekuluju co koupit za převody. Dlouho (rok) jsem na silnici z rodinných důvodů nejel, ale jezdil jsem pravidelně 60ti kilometrový výjezdy především po rovině s průměrem 32–35km/h. Jednou za čas větší kopce parkrát Praděd a až tam jsem využil menší převodník. Na kole jsem měl 50/34 a 11–28. Při jízdě z kopce mi ale chyběl težší převod 50/11 bylo málo nohy by ještě šlapaly, ale kadence byla nepříjemně vysoká a efekt žádnej. Naopak při jízdě do kopce převody nechyběly. Takže zvolit větší převodník? 52/36? A kazetu kolik? 11–25? Vážím 85 a na příští sezonu kdy bude kolo hotové to stáhnu k 80ti jestli to má vliv.

      Díky za rady.

      • klobrch  

        Doporučuji kliky 52/36 a kazeta 11–28z.

      • Petr Ch  

        Zvolil bych 52/36– 11/28. Je to univerzální kombinace, kterou nic nezkazíš.

        • Leon®  

          Děkuju chlapci :-) Měl bych ještě jeden menší dotaz. Délku vodítka určuje co? Velikost převodníků nebo rozsah kazety? Tohle jsem nestudoval a pokud bych volil převodníky 52/36 tak vodítko by mělo být dlouhé?

    • Leon®  

      Chlapy o kolik pastorků řadí nová Ultegra? Rozhoduju se mezi Ultegrou, Potenzou a možná Chorusem 11 (ale ten už v sadě asi neseženu a cena je vysoká). U Potenzy píšou řazení o 3 nahoru a o jeden dolu tak by mě zajímalo srovnání s Ultegrou. Sada půjde na italskej rám jinak bych o Campě neuvažoval…

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.