• Betyinka

    Dobry den, prosim o radu. Shanim pro 65letou aktivni babicku kolo.

    Doted jezdila na stare liberte.

    Musi byt:

    • trosku terenni, bude jezdit v Polabi, takze zadne kopce
    • lehke
    • musi mit protislapnou brzdu (babicka brzdu na prednich riditkach neumackne)- to je zcela zasadni pozadavek
    • cena nejlepe do 7tis (max je asi 10tis),
    • babicka meri 160cm a vazi 70kg.

    Predem dekuji za vase tipy, pripadne rady.

    Alzbeta

    0 0
    • novas752  

      Nové sériově vyráběné kolo s uvedenými požadavky neseženeš. Protišlapnou torpédo brzdu mají jen sem tam nějaká městská kola a ty jsou obvykle dost težká a na jízdu mimo slušný povrch dost mizerná. Takže to vede ke 3 možným cestám:

      1. Nechat kolo postavit na zakázku, na to je ale dost malý rozpočet.
      2. Lovit něco podobného na bazarech, ale vzhledem k tomu že náboje s torpédem už dlouho na naprosté většině kol pro dospělé nejsou, bude to trvat dlouho a bude to nejspíš dost olítaný šrot.
      3. Slevit někde z požadavků, a to ideálně z té brzdy, která výběr limituje zdaleka nejvíc. Na dnešních kolech jsou/mohou být normální z řídítek ovládané kotoučové brzdy, které vklidu „umáčkne“ 5 leté dítě jedním prstíkem. Takže pokud se babička udrží řídítek, určitě zvládne používat i takové brzdy.
      0 0
    • orm  

      S tou brzdou jsi si jista? Hydraulika zas tolik sily nepotrebuje jako klasicka lankova brzda, zvlast ty na starych kolech. Ma problem s jednou rukou nebo s obema? Pokud jen s jednou, tak se to da resit tak, ze jednou rukou bude ovladat predni i zadni brzdu, tak jak to maji lide bez ruky.

      0 0
    • Pán z Dubu  

      I současné ráfkové brzdy jsou účinnější než přední na libertě. Ani ten rozpočet není na současné nové kolo. Podívej na Woom 6 https://woombikes.com/…m-6-2019-532

      0 0
    • Smazaný účet  

      Že je problém zmáčknout ráfkovou brzdu z Liberty se ani nedivím. Základní V-brzdy od Shimana, řekněme Alivio v kombinaci s pákou Avid FR-5 zmáčkne bez problému čtyřleté dítě, účinnost a dávkovatelnost vyníkající, byť v mokru se to trochu zhorší, ale není to tak zlé…

      Hlavní problém bych viděl ve zvyku brzdit protišlapem…, ale na lepší se zvyká lehce…

      0 0
      • Vrci  

        Zadání je torpédo. Ať už kvůli návykům nebo artróze v kloubech. Možné bych volil něco s vícerychlostním zadním nábojem.

        0 0
        • Esi  

          To se těžko vejdeš do ceny když i 3 rychlostní náboj s protišlapnou brzdou stojí 1200 musel by jsi asi přes stavitele, tohle v sérii moc nebude. To máš jen zadní kolo 2500 kč

          0 0
        • Prazak0  

          Pořídil bych třeba tu nejlevnější silničku z Dekáče s rovnými řidítky, nechal sundat přehazovačku a vzadu nechat přeplést na torpédo. Dal tam nějaký lehký převod, třeba 44/21, dost lidí by s tím bylo schopných jet do kopce. Babička to má do Polabí, kopce neřeší, mělo by tak stačit.

          0 0
          • ˘Ö˘ Krab  

            Jestli tak nečinila dříve, tak nenastoupí a nesesedne z čehokoliv se štanglí – i kdyby byla nevím jak šikmá (ta štangle, ne babička).

            Silničku s rovnými řídítky? Opravdu?

            Také brzdy, hydraulické tím spíš, by ji mohly poslat nechtěně k zemi, což ve věku 65 není vůbec triviální.

            0 0
            • Prazak0  

              Tak jako silniční kolo to v Decathlonu označují, ono i to se silničními řidítky taky moc silnička není, je to spíš levné kolo, kam jdou dát i hodně široké pláště. V něčem jako dřív favority, které se ty pro veřejnost neprodávaly jako „silniční“ kola, ale jako kola sportovní nebo turistická. Pro závodníky byla kola závodní, ale ta nebyla na krámě.

              To nejlevnější „silniční“ kolo v Dec. mají i v dámské verzi. O brzdách jsem psal, dozadu nechat dát torpédo. Ty čelisťové brzdy taky nebudou brzdit nijak moc.

              0 0
              • Jakobo  

                Torpedo fakt na ledajaky ram nedas. Potrebujes mit napnuty retaz.

                0 0
                • Prazak0  

                  Já vím, normálně je tam takové napínání, ale to jde snad vyřešit nějakým pevným napínákem místo přehazovačky.

                  0 0
                  • Jakobo  

                    U ramu, kde mas pozici kola danou upnutim ve vertikalnich patkach tezko nejak vyresis napnuti retezu treba pro to torpedo a davat nejake gumove valce pod zadni stavbu a porad posunovat je nepouzitelne uz kvuli odporu.

                    0 0
                    • Prazak0  

                      Myslel jsem něco takového: https://www.kupkolo.cz/…speed_z4952/

                      Je to určené pro singlespeed pro rámy, které nemají ty horizontální patky a naopak mají očko pro chycení přehazovačky. Na obrázku jsem to párkrát viděl, jinak vím, že rám pro torpédo je jiný než rám pro přehazovačku a více pastorků vzadu.

                      0 0
          • 7021  

            Torpedo sotva, kdyz ram nema vodorovny patky.

            0 0
    • jannk  

      Kolo postavit, nábojů s torpédem je na trhu relativně dost, ne?

      0 0
    • Nydlak  

      Viděl bych to na toto

      https://www.cyklobazar.cz/…ske-kolo-ktm

      0 0
      • oddie  

        Ano, při tom cenovém zadání bude podobný bazarový kousek akorát.

        0 0
        • bara2  

          Si teda nedovedu představit, že bych na něčem takovým každej den jezdila na svou 20–30 km vyjížďku. O výletu 50+ ani nemluvím. To je tak na dojetí do obchodu a max 5km někam s houslema do hudebky. Jí tu ještě nabídněte Lopeda, ten se do desítky taky vejde …

          0 0
          • oddie  

            „Doted jezdila na stare liberte“.

            Na čem jezdíš ty je naprosto irelevantní. Řešíme kolo pro ni, ne pro tebe.

            0 0
    • bara2  

      Tak 65 let nemusí být žádná nemohoucí babka. Mě o moc míň není, letos jsem si koupila ojetou silničku a do budoucna uvažuju o karbonu. Váha je s našem věku už důležitá.

      Paní chce torpédo, má mít torpédo.

      Proč odstavila tu Libertu? Nedá se to dát někomu do opravy? Torpédové náboje na trhu jsou, dají se koupit i celá kola zapletená na torpédovém náboji – např. pára za tři litry:

      https://www.retrocyklo.cz/…-711070.html

      Do desítky se to dá osázet celý skoro ve zlatě. Mě přišlo kompletní osázení staré dámské Favoritky na necelou pětku.

      Pokud je rám O.K., tak kompletně přestrojit všechny opotřebené části. Je-li rám vadný, tak za pár korun se dá sehnat jiný na bazaru, klidně vzít celý kolo jen kvůli rámu, stará dámská Favoritka se dá pořídit za 500. Opískování a novej komaxit přijde na dva až tři tisíce, pokud touží po pěkném laku. Použitelné věci přestrojit, opotřebené dokoupit. Se to musí do desítky v pohodě vejít. Nabízet těžkej krám nevidím jako přínosné, nízká váha je v požadavcích. Nabízejte šikovýho člověka, co to sestaví, já jsem to s mou favoritkou zvládla sama.

      0 0
      • bara2  

        Jsem se dívala na parametry nějakého třírychlostního nexusu s torpédem:

        https://bike.shimano.com/…SG-3R40.html

        Pokud by k tomu dala dopředu trojtalíř 44–32–22, tak má devítikvalt s torpédem. Podle použitíého pastorku buď horala nebo silnici pro starší dámu . Celkem mě potěšilo rozšíření poznatků o možnostech přestavby do budoucna, torpédo není k zahození :-)

        0 0
        • Smazaný účet  

          Otázka je, jak bude paní schopna ovládat řazení, jestli měla doteď 1×něco, může to být problém

          0 0
          • bara2  

            Tak si může nechat vepředu jen jeden talíř, pokud doteď jezdila fixku s torpédem :-)

            0 0
            • Vrci  

              Fixku s torpédem určitě nejezdila. Tu nejezdil a nejezdí nikdo.

              0 0
        • oddie  

          Dávat k převodovce více talířů je nesmysl na n-tou. Převodovka existuje proto, aby tam žádné další řazení být nemuselo.

          0 0
          • JendaH  

            Hlavně jak to funguje s tou protišlapací brzdou? Když tam bude mít přesmykač, tak potřebuje ramínko pro napínání řetězu, ale pak nepůjde zabrat dozadu, ne?

            0 0
            • Jakobo  

              No samozrejme nebude. Navic kombinace uzkych a sirokych pastorku. Siroky retez bude delat bordel na pilach a uzky se nevleze na pastorek. Je to cele nesmysl, nema cenu se tim vic zabyvat.

              Jen ciste hypoteticky, Sturmey delal vicerychlostni naby pro kazety. Imho to akorat kombinovalo nevyhody obou systemu a protislapnou brzdu to stejnak nemelo.

              0 0
              • xtonda  

                S torpédem to samozřejmě fungovat nemůže, při šlápnutí dozadu by akorát uhnul napínák řetězu, ale jinak dát na převodovku pastorek aby na tom chodil 8, 9 sp řetěz asi nebude problém, ony ty převodovky se slušnějším rozsahem jsou docela drahé, už sem to někde viděl, že si majitel doplnil převodovku víceplackou a přesmykačem.

                Tří rychlostní převodovka Sturmey Archer s možností nasadit kazetu se pořád dělá a dá koupit a ani to nestojí moc, okolo 2000, je to kompatibilní s levým horským řazením a to je i účel toho, nahradit přesmykač tam, kde nejde fyzicky instalovat.

                0 0
              • 7021  

                Siroky retez na samotnem uzkem prevodniku ani tolik problem neni. Spis vadi klec presmykace a mala stranova vule retezu. Jinak souhlas.

                0 0
                • Jakobo  

                  3/32" retez na 3 prevodniku neni problem??? Vis jaka je realna sirka toho retezu? No dneska tady mame jenom odborniky.

                  0 0
            • oddie  

              No nefunguje, to byl od dané přispěvatelky jen totálně mimomísový blábol.

              0 0
    • Pikaču  

      Jinak k tomu babka 65 let. Znám borce, je mu 62 a nandava nam to v závodech ( silnicnich a MTB) a dojíždí na top umístění.

      0 0
      • Esi  

        No právě, věk je naprosto nevypovídající, mám známého kterému je teď kolem 60 a před cca 4 rokama na Nova Author Cupu ztratil na absolutního vítěze 7 minut na 63km. Myslím že většinu osazenstva B-F by si namazat na chleba i teď :-)

        0 0
      • Smazaný účet  

        co se běhu týče, Smrčka je vždy fajn příklad…

        0 0
      • Radek Broz  

        https://www.youtube.com/watch?… Zedovi jepřes 70. Ujel by tu v trailu skoro všem.

        0 0
        • ˘Ö˘ Krab  

          Trochu jiná liga, řekl bych, než pětašedesátiletá aktivní babička z Polabí. Je dobré si vždycky znovu přečíst první příspěvek vlákna a posoudit adekvátnost vlastní reakce, má-li tato být k věci.

          Ano, jsou i sportovci 70+, znám a potkal jsem osobně.

          Nehledáme kolo pro seniorskou výkonnostní sportovkyni do terénu!

          0 0
    • HT Adam  

      Většina návrhů je naprosto irelevantní, paní o kolech očividně neví skoro nic, renovace a podobný je blbost.

      Pro babičku bude asi nejlepší si nějaké kolo se zadní brzdou vyzkoušet, hydraulickou na 99% umáčkne, když to zvládne i dítě.

      Zajeďte se s babičkou podívat třeba do Decathlonu, ať si na kolo sedne a vyzkouší si ho.

      Ještě bych měl dotaz, Liberta je rozbitá, nebo proč chce babička nové kolo?

      0 0
    • Smazaný účet  

      No videl bych to na navstevu nejblizsi hospody kde bude oprena stara ukrajina, majiteli bych nabidl dve piva a par borovicek a mas bleska pro babicku

      0 0
    • Marushin  

      Když vyhovovala Liberta, tak třeba nová Liberty (výroba SK) s Shimnano Nexus 3 speed nebo s jedním převodem. Obojí má protišlap, velikost kol 24–28".

      Třeba tady https://www.kola-mayo.cz/kola-liberty/.

      0 0
    • ˘Ö˘ Krab  

      Asi bych se klonil k něčemu jako jsou následující:

      Dema Venice 26

      Dema Silence 3speed

      Leader Fox Mary 26

      Dema Clarice 26 3speed

      Kellys Avenue 10

      Berte to čistě jako inspiraci. Finální rozhodnutí podle dostatečně malého/krátkého rámu a nejnižší hmotnosti, která bude vždycky velká.

      No, pak zůstávají už jen koloběžky…

      0 0
      • Jakobo  

        Presne tak. Toto je rozumna nabidka.

        Jinak fakt zasnu, co jsou tady nekteri schopni vymyslet. Silnicku a rovne riditka, festku, kotoucove brzdy…

        Za prve pokud doposud jezdila na damskem ramu tak tezko si bude zvykat na stangli. Na nejaky sportovni posed pro teoreticke delsi vylety bych se z vysoka. Navic cas je nekompromisni a nezastavi se pro nikoho a zvlast u starsich lidi se pokrok k lepsimu uz bohuzel cekat neda. Co zvladne dnes za dva roky pujde tezko.

        Dalsi je protislapna brzda. Pokud je na ni zvykla musi ji mit jinak v nejake krizovce bude akorat tocit nohama dozadu a naboura, to se v mem okoli stalo. Navic protislapna brzda je vykonove naprosto dostatecna i jako jedina a oproti kotoucovkam jeste daleko vice BEZPROBLEMOVA, oboje tvrzeni mohu sam posoudit. Predni brzdu na kole s torpedem temer nepouzivam ani v prudkych kopcich (trasy s prevysenim pres 500 m).

        Z techto kol se mi asi nejvic libi ten Fox. Jinak kosik vepredu vypada stylove, ale je k hovnu. Pokud se u nich na vesnici nekrade je lepsi mit kosik vzadu na nosici. Ten kosik vepredu akorat rozhodi teziste a znesnadni rizeni. Opet, vim o cem mlucim. A 3 prevody u Nexuse, tj. asi 178 % jsou naprosto dostatecne (pokud nebydli v Alpach…).

        Jo a plastovy kryt na prevodniku do mesice (ji nekdo, nebo sama) rozkrapne. To jen aby se vedelo. Casem dat hlinikovy.

        0 0
      • Pán z Dubu  

        Požadavek na low entry rám není. Nedělej z ní bezdůvodně fosilní konzervu.

        0 0
        • Jakobo  

          Vyborne. Dej odkaz na damske kolo podobneho stylu v karbonu, aspon 34 mm Fox s brainem a na eaglu.

          Jaky low end? Proste jednoduchy hlinikovy ram a pevna vidlice, osazeni pomerne kvalitni 3r Nexus. Tam nic vic nevymyslis. Cena kolem 10–12 000 je odpovidajici a na takovou cenu jsem se dostal i pri par stavbach.

          0 0
          • Pán z Dubu  

            Low entry rám neznamená low end cena.

            0 0
            • Jakobo  

              Jaky ram si predstavujes? Potrebuje damsky ram a pevnou vidlici (pac nejake servisni intervaly bude tezko dodrzovat a jakakoliv pruzinova akorat prida kilo vahy).

              0 0
              • Pán z Dubu  

                Podívej na 3. příspěvek k tématu. Doporučil jsem ergonomicky optimální celopevňák. Pro 65/160/70.

                1. požadavek Trošku terénní: pneu 26×2,0“, 1×8 převodů.
                2. požadavek lehké: 9,1 kg bez pedálů snad vyhovuje.

                Argument, že neumáčke rukou brzdu, když dobře seřízenou V brzdu zvládnou i děti před 3. rokem věku na odrážedle, je spíš neznalost, než neschopnost.

                0 0
                • Jakobo  

                  Videl jsem. Stejna hovadina jako ty rady se silnici a rovnyma rodlama, kombinace torpeda s trojtacem a dalsi rady mistnich expertu.

                  Za prve pani je 65 roku, kolo zrejme porizuje na nekolik roku a jestli dnes nohu prehodi nebo se nejak krkolomne nauci nastupovat (s nakupem v ruce, teoreticky uvazujme, ze se to nauci, doted jezdila na 24" Liberte…) tak za 2–4 roky kvuli tomu dost pravdepodobne radeji prestane na kole jezdit.

                  Dale. Doted je zvykla pri brzdeni tocit nohama dozadu. V normalni situaci si to uvedomi a hamstne za paku na riditkach (opet, doposud uplny nezvyk, na riditkach mela nanejvys zvonek, ale uvazujme, ze se to nauci). Ve chvili, kdy ji pred kolo vbehne pes nebo prijede na krizovatku zazmatkuje a bude tocit nohama do te doby, nez ji zastavi kapota auta. Proste uplne mimo. Babka potrebuje nizky ram, blatniky, nosic a torpedo a z toho bych vychazel. Nemluve o tom, ze je to bezudrzbove a paduvzdorne. Jakakoliv prehazovacka, kotoucovky apod. jsou akorat lepidlo problemu.

                  0 0
          • 7021  

            Psal low entry, a.k.a. step-through frame.

            0 0
            • intermo  

              Nejlepší by bylo zeptat se babičky, jakou představu má o svém budoucím kole.

              0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.