Jaká světla jsou povolená na kolo?

90 nepřečtených
  • Viktor N.

    Ahoj,

    koupil jsem si bílé přední světlo a vyměnil jsem bílé diody za modré.

    Výsledkem je docela pěkná, viditelná a originální blikacka.

    Chci se zeptat: můžu ji mít?

    Nejvíce je vidět červené světlo a hned potom modré.

    Abych neměl vepředu jej modrou, objednal jsem si z číny silné, 5000lm světlo. Je to vporadku nebo je limit svitivosti?

    Děkuji.

    • Chlebovnik  

      Záleží, jestli jsi zrovna ve službě nebo ne. =)

    • jIrI___  

      Limit není ve svítivosti (bohužel), ale v barvě světla. Doporučuju nastudovat vyhlášku.

    • novas752  

      Modrou bych nevozil. To musí poldy přímo lákat k udělení flastru. Vepředu musí být bílé nebo žluté, vzadu červené.

      Těch 5000lm bude šílenej „laser“ (jestli to fakt bude 5000lm). To budeš muset nasměrovat tak 10–15m před sebe, protože jinak by si oslňoval na kilometr daleko. Moje blikačka má v režimu svícení „bídnejch“ 40lm a v absolutní tmě nouzově umí „rozsvítit“ docela obstojně.

      • Prazak0  

        Stowattová klasická žárovka má nějakých 1250 lumenů, slabší svítí méně přepočteno na watt. Slušná světla mají třeba 120 nebo 200 lm. Led na 1Watt (ovšem pak sežere i elektronika) mají od 40 lumenů, špičkově nějakých 160 lm. Tady to je blikačka, ne svítilna, někdo jen zaměnil jednotky. U svítivých diod se někdy udává jas v candelách. Lumeny znamenají množství světla. Candela udává jas, pak jde i o úhel, do kterého to svítí. Některé led, co svítí, tak mají hodně cd, přitom to množství světla není tak vysoké. Prostě svítí to do užšího uhlu.

        Modré světlo bych se nebál, pokud bych ho současně něčím aspoň trochu přesvětlil. Zas blikačku jako si nikdo asi nesplete s policejním majákem, tam je dost silné světlo. Ale samotná modrá je proti předpisům,

      • JendaH  

        Vepředu musí být bílé/žluté, ale nikde se nepíše, že tam musí být _jenom_ bílé. To znamená, že si k těm předpisovým můžeš přidělat ještě libovolná jiná (já jsem třeba přemýšlel o něčem zboku, ale nakonec jsem se na to vykašlal. Ale vzadu mám dvě červená světla (jedno uprostřed a jedno na straně u silnice) (pozn. ano, samozřejmě mám na kole košík), kdyby jedno chcíplo).

        Asi by tedy neměla oslňovat a napodobovat modrý nebo oranžový majáček, ale to nenapodobuje, pokud to nebudeš mít na hlavě :-)

      • JendaH  

        To, co je na fotce, nevypadá jako 5000 lm. Ty informace z Číny musíš většinou vydělit tak deseti, tady možná i víc.

        • Prazak0  

          Ve skutečnosti 500 lumenů, tedy desetina, by bylo hodně silné světlo odpovídající aspoň 40wattové žárovce. To myslím nemají ani malé mopedy, co mají 50 ccm. Tolik lumenů ale nevydají běžné ledky, tam na fotce to jsou obyčejné led, co se dávají do blikaček. Modrá barva leda znamená nižší výkon. Prostě tady jde o záměnu jednotek, může jít o svítivost v candelách, nikoli o množství vyrobeného světla, co se udává v lumenech.

    • Vilém  

      Hlavne to cinsky svetlo nezapinej kdyz je sucho, at se nevzniti sucha trava kolem silnice.

      Jinak to modry, to je dobra uchylarna, myslim, ze prislusnikum by se to moc nelibilo.

    • Dejv94  

      Modry ne, dostaneš flastr, je to moc velká provokace.

      5000lm? možná tak do lesa na traily by to šlo, na silnici zbytečné, budeš zbytečně oslnovat, jako ridič taky urcite nemáš rád, když ti nekdo do protismeru vypaluje xicht dálkovejma… Při pohybu ve meste pod lampama dostačují třeba blikačky od smartu.

      • Sindy  

        Ono 5000chlm (china lumens) je asi tak max. 1500lm…

        • Prazak0  

          Chtěl jsem napsat něco podobného. Jednak to nebude tolik, kolik skutečně, těžko hádat. Pamatuji, jak jsem kdysi v čechách koukal na různé NiMh AA baterie, kapacity maslím 3500 a snad i víc, v době kdy vrchol byly 2500 – což udávaly firmy jako Panasonic, malinko taky asi nadsazený. Ve smyslu, že to třeba měl jeden článek, další zas méně, takže spíš maximum, v reálu o něco nižší. U číny to je hlavně celé mimo. Přitom oni dokážou udělat dost svítivé světlo, není tu nějaký koeficient, kterým by to šlo vynásobit, prostě je to loterie.

          • Dejv94  

            Tak je jasné že to světlo to nemá, ale i tak svítí až moc třeba do města pod lampy. Na trailech v zimě vozím Solarstorma X2 na řídítkách a X3 na helme, jezdí se s tím dobře, ale když se pak vracím přes město, vypínám je a na řídítkách mám blikačky ktery jsou dostatečny.

            • Prazak0  

              Přijde mi, že Solarstorm není na silnici, tj. že bude oslňovat auta nebo vůbec v protisměru. Samozřejmě u vysoké intenzity to vadí daleko víc. V zimě mám světlo na dynamo, dvě v sérii, když to dám moc daleko, tak auta pak blikají, že je to oslňuje. Přitom obě světla mají certifikáty na silnici dle nejpřísnějších německých norem. Ano, ve městě stačí i blikačka. I když já radši svítím non stop.

              • novas752  

                I blikačka umí svítit a moje 40lm blikačka toho v nouzi osvětlí docela dost.

                • Slavoš  

                  No potmě je přední blikačka pro řidiče peklo, přes den si blikání všimneš dřív jak trvalého svícení.

                • Prazak0  

                  Skoro se mi nechce věřit 40lm u blikačky. Jistě, jedna Led, zvl tříwattová by to mohla dokázat. 40 lm dávaly dříve jednowattové led svítilny, ovšem napájené čtyřmi nebo třemi AA bateriemi, tedy napětí kolem 5 V. U blikačky bývají dvě baterie, když jsou nabíjecí, tak jde o cca 2,4 V.

                  40 lm asi odpovídá 3W žárovce, možná i halogenové, myslím, že to je i norma pro minimální přední osvětlení, to bylo počítané pro žárovku 2,4W – obyč., ne halogenová. Ale blikačky skutečně ty nové svítí víc jak ty staré třeba 15 let, doba pokročila.

                  • novas752  

                    Mám Blackburn Flea 2.0 – nabíjení USB, 4 diodky + signalizační na stav baterie v tlačítku a na krabičce píšou 40lm Nichia Led. Nevim jestli je to „maxiblikačka“ nebo „minisvětlo“ :)

                    • Prazak0  

                      Tak Blackburn jsem měl, vlastně mám, pak mi praskl držák, dnes už tahle svítilna nemá smysl. Mělo to 40 lumenů, nepletuli se, na 4 AA baterie. Svícením podobné jak klasická žárovka či halogenová žárovka, jen žralo trošku méně proudu. Dnes slouží jako baterka.

                      Pak mi dosloužila před nedávnem jedna svítilna, Author. Led 1 watt, to asi ano. Ale nebylo to nastavené na ten výkon, místo nějakých 400 mA tam šlo jen 70 mA proudu. Takže silná ledka, ale používaná je na část výkonu. Díky tomu tam mohly být jen AAA baterie a slítilo to dlouho. Je tedy otázka, jestli svítilna má ledky 40lm a ty jsou nastavené na ten výkon. Nebo to je jen jejich možný výkon, ale jde do nich slabší proud a svítí to méně. 40 lm je výkon klasické halogenové svítilny 3W.

                      • Smazaný účet  
                        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      • Viktor N.  

        To 5000lm se může sklopit dolů a snížit jas, stačí přidat rezistor.

        To modrý mám proto, že jeden znamej má něco podobného, prý když jede večer, tak každý proti němu zpomalí a vypne dálkový světla. On hodně cestuje.

        Takže podle mě je to dobrá věc, ale máte pravdu s tím, že pro policii je to provokace.

        • Vilém  

          Tak pokud to ma spinanej zdroj, tak vrazet za nej rezistor je zverstvo.

          • Jimm22  

            Omotej si odporovým drátem řidítka a budeš mít rovnou i topení na packy :)

    • Viktor N.  

      To je to 5000lm světlo:

      http://goo.gl/WmfnXB

      • Paja  

        Tak to samozrejme ani teoreticky nema ani polovicni svitivost.

      • drood  

        Tak to by mohlo mít, nóóóó, možná i 1000lm…ať nežeru, víc než 1300 to nemá.

      • ememem1  

        tak to urcite :-DDDD, ma ho tu z nas polovica tak nech ti tych 5000 lm niekto potvrdi :-)

        • oddie  

          No no, toho naděláte kvůli jedné vypadlé desetinné čárce :)

      • roura  

        Teď jsem se dočetl, že dálkové světlo u auta se žárovkou H4 má okolo 1600 lm. Takže jesti ta tvoje blikačka má pět tisíc, to musí být zážitek, potkat tě na silnici :D

        • Prazak0  

          Tak 5 tisíc lumenů, to by bylo víc jak čtyřistawattová klasická žárovka, u halogenky o něco méně. Jinak auta, co mají moderní zdroj svícení, nějaké halogenidové výbojky nebo led, tak pak můžou takto intenzivně svítit, možná i trošku více, typicky bílou barvou, na rozdíl od žlutého odstínu žárovkového světla.

          • jIrI___  

            Ono to u aut není s lumeny tak divoké, jak si lidi často myslí… U LED projektorů vyšší třídy aut se ty hodnoty pohybují kolem čísel naznačených na obrázků, u LED reflektorů a nižší třídy aut jsou ještě zhruba o 300 lm nižší.

            • Prazak0  

              Ano, podle obr. ty lumeny odpovídají 80wattové žárovce. . Jsou i světla silná, kde jsou halogenidové výbojky. Ale hlavně je divné, že blikačka na kolo by měla pětinásobek lumenů oproti jednomu reflektoru auta. Přitom auto to osvětlí i do šířky, osvětlené je i pole podél vozovky. U dobrého světla na kolo to jde na vozovku, na pole vedle dost málo. Prostě když tu je méně světla, tak se využívá efektivněji, u auta se zas osvětluje i širší okolí.

          • lukas aka mitro  

            Prepocitavat na zarovky je blbost…zarovka je topidlo, ktere tak nejak trochu sviti:) HID je fajn, ale uz taky trochu ztraci dech podle mne:)

            Moderni svetla s vykonnymi zdroji (LED, laser), jsou „trochu“ nekde jinde:))))

            • jIrI___  

              HID už je mrtvý, nahradil ho LED. Tzn. většinou u aut bývá základ halogen a lepší řada LED. U vyšší kategorie pak je základ LED reflektory a vyšší LED projektory, příp. ještě doplněné nějakou matrix technologií , výjimečně tím laserem.

            • Prazak0  

              Přepočítávat světlo na žárovky má smysl. Tady kolik svítí, to platí desítky let, nijak se nemění, snad u halogenek nepatrně nahoru, u klasických to je leta stejné. U led co je jeden rok špička, tak za pět let je zcela jinak. U těch led může nesolidní výrobce hodně kecat, žárovka je jaksi daná. Není to vůbec špatné srovnání.

            • roura  

              Tak hlavně jsem uvedl ty lm u dálkového světla pro možnost porovnání, Každý si snad dovede představit jak svítí protijedoucí auto s dálkovejma. Takže světlo na kolo s 4 až 5× větší svítivostí asi bude blbost.

              • Vilém  

                Co furt resite? Od zacatku tu dost lidi pise, ze jsou to cinalumeny, tzn s realem to nema co spolecnyho. Naplno to muze svitit takovych 1200–1300 lm. To ze to sviti cca jako svetlo od auta je fakt.

            • Slavoš  

              Nemáš pravdu viz tabulka.

              • JendaH  

                Jako že 100W žárovka svítí stejně jako 100 W v zářivkách? Viděl jsi někdy zářivku?

                • Slavoš  

                  Přečti si toto "vlákno ":http://diskuse.elektrika.cz/…picseen.html na Elektrice.

                  • JendaH  

                    tl;dw a ještě k tomu Flash.

                    Podle mě tvé nedorozumění pramení z toho, že za 100W zářivku považuješ kompaktní zářivku, na které je napsáno, že je náhradou za 100W žárovku. Ale taková zářivka má příkon kolem 20–25 W. Proklikej si nějaké specifikace třeba na kupzarovky.cz.

              • Vilém  

                Jeste by byllo dobry vedet jake jsou prikony zarivky, halogenky a LEDky pro udavanou svitivost :))

        • oddie  

          Samozřejmě že nemá, jsou v něm dvě ledky, co maj každá cca 1000 lm v laborce s ideálním chlazením (a to kdoví jestli, podle toho, jaké tam číňan vůbec nacpal, nejvyšší bin to nebude, i když jej třeba inzerují), takže velmi teoreticky je těch 2000 lm limit těch ledek, prakticky tam budou ještě ztráty na reflektoru a sklíčku, a především chlazení nebude kdovíjaké, takže už jen kvůli tomu min. čtvrtina dolů. A podle mě ani nebudou puštěné na plný výkon, ono to klade dost nároky i na ty aku, takže bych si tipl, že reálný světelný tok bude tak nějak okolo těch 1000 lm – což už je mimochodem svit jak prase, ale holt to číslo nevypadá na papíře tak bombasticky.

          • Prazak0  

            Chtělo by změřit, kolik to žere, tj. změřit proud, při jakém to je napětí. Existují led, co dokážou 300 lumenů na watt, ale to je naprostá špička, i účinnost 200 lm/w je hodně, většina cyklosvětel má méně účinné led. Pak jsou ztráty i v elektronice. Světlo, co by mělo účinnost 200 lm/watt, tak by muselo mít 5 wattů plus něco na elektroniku, tj. nějakých 7 W minimálně. Tahle konstrukce, co tam je, to by to asi neuchladilo. Potom tak účinné jsou a vůbec vysokovýkonnové led jsou obvykle jiné konstrukce než na světle. Tam jsou běžné led, co bývají v blikačkách. Když je v blikačce jedna půl nebo jednowattová led, tak na rozdíl od tech obyčejných, které vedle ní tam bývají, je konstrukčně jiná. Ty obyč mají tvar jak obyčejná led, ty výkonnové jsou takový čtvereček na ploše.

            • Vilém  

              Nechapu co se snazis resit. Co je v tom za led se vi. Jakou to ma svitivost se taky cca vi. To svetlo tu ma milion lidi.

            • oddie  

              No v tom na obrázku jsou ledky XML, jak koukám, a ty uměj cca 10W jedna, zbytek si kdyžtak z datasheetu dohledej sám…

    • Nínov  

      To myslis vazne?

    • Jimm22  

      Občas potkám když jedu autem ťuňiňgáře s modrejma asi xenonama či co to je a je to hodně protivný, když to to svítí do zpětnýho zrcátka

      • KoudakT  

        To je. Já je pouštím před sebe, ať si oslňujou někoho jiného.

    • jecnak  

      Zcela jednoduse. Jakekoli modre svetlo je zakazane a pri prvni prilezitosti, kdy potkas policajty za nej dostanes pokutu.

      Co se tyce normalnich svetel z bezne produkce, tak o jejich vhodnosti na silnici by se dalo leckdy velmi diskutovat i kdyz splnuji podminky nasi vyhlasky. V Nemecku to vyresili vyhlaskou, kdy vsechna svetla provozovana na kole na verejnych komunikacich musi mit atest.

      • Prazak0  

        Modré světlo by nemuselo vadit, pokud by se dostačeně přesvítilo – světlem neutrální barvy, tj. žárovka, halogenová žárovka, led v bílé barvě (různé bar. teploty). Samotné modré ale fakt ne, taky bych to viděl na pokutu.

        Jinak zatím co jsem kupoval světla, tak to mělo ten německý atest, třeba světla od BM, nebo Philips, to zas je dle podobně přísné holandské normy. Oni v Číně dělají snad vše, i pračky Electrolux, ale je rozdíl, jestli to jej v rámci firem jako ten Philips, a nebo zcel v čínské režii.

        • novas752  

          Pak k čemu to modré světlo, když je zcela přebité nějakým bílým. To může vyřešit brejlema s modrým odstínem. :)

          • Prazak0  

            Tak je to fakt, světlo prostě na silnici není vhodné, snad na cyklostezku nebo někam do lesa apod.

        • Smazaný účet  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      • ememem1  

        nicmenej 90% v nemecku predavanych kuskov vratane par sto eurovych ako lupine a podobne StVZO Freigabe nema, (inak tusimze do roku 2013 platila povinnost mat dynamo, odvtedy su povolenen aj baterkove).

        nechem tym polemizovat o tom co za kravinu zakladatel threadu chce robit :-)

        • DoomHammer  

          hrát si na Pacific Blue? :)

        • JendaH  

          To zní podobně debilně jako jak u nás musí mít schválenou technickou způsobilost duše (341/2014 Sb.). Už jste někde viděli duši, která to má?

      • JendaH  

        Jakekoli modre svetlo je zakazane

        Otevřel jsem si 341/2014 Sb. a je tam strašně moc složitého textu :), nechceš mi poradit, kde se píše, co přesně je pro koho zakázáno? (někdy se ty zákazy týkají třeba jenom motorových vozidel atd.)

        Co se tyce normalnich svetel z bezne produkce, tak o jejich vhodnosti na silnici by se dalo leckdy velmi diskutovat

        Já bych chtěl dodat, že podle mě je velice vhodné, když to není kužel dopředu a všude kolem tma, ale když je vidět i z boku.

        kdyz splnuji podminky nasi vyhlasky

        Naše vyhláška především žádné podmínky na světla na kolo nad rámec toho, jak moc musí být sklopené dolu, nestanovuje.

        • Prazak0  

          Obávám se, že světlo na kolo oslňovat protijedoucí auta i další dopravu nesmí. Stejně jako pro auta to platí taky a je povinnost při potkávání dát potkávací a ne dálková světla. Oslňovat na silnici nikdo nesmí, to se týká i seřízení světel. Nestačí, že světlo je nějak schválené, musí být i seřízené, aby neoslňovalo protijedoucí dopravu.

        • jecnak  

          http://www.vsechny-autoskoly.cz/…ostni_jizdy/

          Dal se ve vyhlasce jasne pise jakymi svetly ma kolo byt vybaveno pro jizdy za snizene viditelnosti. O nejakem modrem svetle ani zminka. Ostatne nize to nakousl Krab.

          • JendaH  

            Dal se ve vyhlasce jasne pise jakymi svetly ma kolo byt vybaveno pro jizdy za snizene viditelnosti.

            Ano, píše. Ale pořád tam nikde nevidím, že tam nic jiného být nesmí. Například tam je „Jízdní kola musí být vybavena přední odrazkou bílé barvy bla bla bla“. Znamená to, že nesmím mít vepředu dvě bílé odrazky? (např. u bočních je explicitně napsáno, že musíš mít nejméně jednu, tedy je povoleno i více)

            O nejakem modrem svetle ani zminka.

            Taky tam není ani zmínka o tom, že kolo má mít sedlo.

            • novas752  

              Tak jestli chceš jezdit se sedlovkou zaraženou v prdeli… :D

              O pravomoci používat modré světlo určitě bude v nějakém silničním zákoně nebo zákoně o záchraných složkách. Minimálně to je citovaný v učebnicích autoškoly = bude tam i odkaz. Modré světýlko/blikačka se nápadně podobá ledkovejm blikačkám co maj motorky, nebo některý auta v masce a neriskoval bych to.

    • ˘Ö˘ Krab  

      Odpověď na základní otázku je velmi jednoduchá a jednoznačná.

      „Cyklista je povinen za snížené viditelnosti mít za jízdy rozsvícen světlomet s bílým světlem svítícím dopředu a zadní svítilnu se světlem červené barvy nebo přerušovaným světlem červené barvy. Je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může cyklista použít náhradou za světlomet svítilnu bílé barvy s přerušovaným světlem.“

      odkaz

      • ˘Ö˘ Krab  

        Jinak konkrétněji příloha č. 12 k vyhlášce 341/2014 sb. – Technické požadavky na konstrukci a stav výbavy – odd. C bod 2 :

        2. Jízdní kola pro jízdu za snížené viditelnosti musí být dále vybavena následujícími zařízeními pro světelnou signalizaci a osvětlení:

        1. světlometem svítícím dopředu bílým světlem; světlomet musí být seřízen a upraven trvale tak, aby referenční osa světelného toku protínala rovinu vozovky ve vzdálenosti nejdále 20 m od světlometu a aby se toto seřízení nemohlo samovolně nebo neúmyslným zásahem cyklisty měnit, je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může být světlomet nahrazen svítilnou vyzařující světlo bílé barvy s přerušovaným světlem,
        2. zadní svítilnou vyzařující světlo červené barvy, podmínky pro umístění této svítilny jsou shodné s podmínkami pro umístění a upevnění zadní odrazky podle odstavce 1 písm. e); zadní svítilna vyzařující světlo červené barvy může být kombinována se zadní odrazkou červené barvy podle odstavce 1 písm. e); zadní svítilna vyzařující světlo červené barvy může být nahrazena svítilnou s přerušovaným světlem červené barvy a
        3. zdrojem elektrického proudu, jde-li o zdroj se zásobou energie, musí svou kapacitou zajistit svítivost světel podle písmen a) a b) po dobu nejméně 1,5 hodiny bez přerušení.

        3. Světelná výbava jízdního kola se nepovažuje za výbavu ve smyslu ustanovení § 32 zákona č. 361/2000 Sb.

        • Prazak0  

          Tak kvalitnější světla, třeba od Philips nebo BM svítí dále než 20 bez oslnění, ale obě mají schválení dle německých nebo nizozemských předpisů, které jsou přísné. Problém jsou spíš to Solarstormy, silné, ale oslňující. Je k ničemu mít světlo, kterým člověk bude svítit jen pár metrů před kolo. Já právě cením, že vidím dosti do dálky.

      • Prazak0  

        V podstatě to funguje tak, že co je povinnost, tak současně je jediné povolené. Ne jak tu píše kdosi, že vyhláška o tom nic neříká. Není možné mít vepředu dvě stejně silná světla, bílé a červené a tím současně svítit. A vzadu vedle červené svíti i bílým světlem. Je to analogie k autům, to smí vzadu svíti bílým světem pro couvání, tj. když ze zadní strany je najednou přední strana, jinak ne. Zcela určitě to není tak, že krom té povinné výbavy tu můžou být i další věci, které jsou mimo ten popis a nevadí to. V dopravě to je jak za totality, co není povoleno, to je zakázáno. V demokracii to je jinak co není výslovně zakázáno, je povoleno. Doprava funguje v jiném režimu, věci musí být výslovně povoleny.

        Jinak policie má celkem rozumný přístup. Pokud má člověk přední i zadní svítilnu, má dokonce i nějakou odrazku nebo reflexní prvek, tak neřeší vše, např. odrazky ve výpletu, přední a zadní odrazka, odrazky na pedálech. Sledují spíš tu faktickou viditelnost, ne stoprocentní splnění všech předpisů. Naproti tomu oslňující světlo, červená vepředu a asi i modrá, to by vadilo.

        • ˘Ö˘ Krab  

          Tentýž předpis definuje i odrazky vč. přípustných náhrad, odd. C bod 1. e):

          e) zadní odrazkou červené barvy, tato odrazka může být kombinována se zadní svítilnou vyzařující světlo červené barvy nebo nahrazena odrazovými materiály obdobných vlastností; plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 40 mm, odrazka musí být pevně umístěna v podélné střední rovině jízdního kola nebo po levé straně co nejblíže k ní ve výšce 250–900 mm nad rovinou vozovky; činná plocha odrazky musí být kolmá k rovině vozovky v toleranci +/-15 st. a kolmá k podélné střední rovině jízdního kola s tolerancí +/-5 st.; odrazové materiály nahrazující zadní odrazku mohou být umístěny i na oděvu či obuvi cyklisty,

          1. přední odrazkou bílé barvy, tato odrazka může být nahrazena odrazovými materiály obdobných vlastností; odrazka musí být umístěna v podélné střední rovině nad povrchem pneumatiky předního kola u stojícího kola; plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 40 mm, činná plocha odrazky musí být kolmá k rovině vozovky s tolerancí +/-15 st. a kolmá k podélné střední rovině jízdního kola s tolerancí +/-5 st.; odrazové materiály nahrazující odrazku mohou být umístěny i na oděvu či obuvi cyklisty,
          2. odrazkami oranžové barvy (autožluť) na obou stranách šlapátek – pedálů, tyto odrazky mohou být nahrazeny světlo odrážejícími materiály umístěnými na obuvi nebo v jejich blízkosti a
          3. na paprscích předního nebo zadního kola nebo obou kol nejméně jednou boční odrazkou oranžové barvy (autožluť) na každé straně kola; plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 20 mm, tyto odrazky mohou být nahrazeny odrazovými materiály na bocích kola nebo na bocích plášťů pneumatik či na koncích blatníků nebo bočních částech oděvu cyklisty.
          • Prazak0  

            Já to tam četl, na těch policejních stránkách, kde ten zákon citují. Naštěstí jsou celkem rozumní, nehoní maličkostí, špíš aby někdo nejel potmě, což bohužel dost lidí jede. Další problém jsou lidé, kterým vzadu červené světlo bliká nebo svítí velmi slabě. Přitom i levná světla za cca 50kč svítí docela silně, vidět přes půl kilometru.

            Někde jinde snad je, že místo na pedálech můžou být odrazy na nohách, mívám nad kotníky ty pásky. Jeden žlutý, jeden bílý, teda bílá to není, spíš jako zrcadlo. Něco mívám na oblečení, nebo i na batohu, pokud náhodou vezu.

            Nedávno jsem opětovně potkal jednoho cyklistu poblíž Ovčár, asi místní, co měl takovou tu vestu s odrazivými pruhy. Blikačky mu svítily slabě, ale i po nasvícením relativně slabým světlem z kola to vyloženě svítilo. Nějak si ho pamatuji myslím ještě ze zimy, ani nebylo snad jaro, když taky za tmy jel.

            Vidím, že když jsem měl osvětlení na dynamo, nyní sundané, i když v noci dojíždím taky, tak jsem měl automaticky odrazky, přední i zadní, přidané navíc k těm světlům. Odrazky samotné nemám, i když kolem sedlovky mám reflexní pásek, co mi na nohu přišel moc stahující, tak jsem ho upotřebil takhle. Podle předpisů to celkově nemám, ale vidět jsem dost. V zimě i dost svítím, teď v létě tím světlme BM se 40 luxy to je dostatečné, ale výrazně méně jak v zimě.

        • JendaH  

          Takže třeba nemůžu mít víc odrazek než se tam píše? A kde se to píše?

          • novas752  

            Mám pocit, že se tam píše „minimálně“, takže odrazivejch ploch můžeš mít libovolně víc.

          • Prazak0  

            Co asi nemůžeš, to je dát si dopředu červené světlo a dozadu bílé, prostě by to mátlo ostatní účastníky provozu, které u červeného světla by z dálky to braly, že jsi k nim otočený zády a naopak u bílého světla vzadu. Dodržet i barvu odrazek dopředu i dozadu. Nějaká odrazka navíc mimo plán nevadí, např. reflexní prvky na oblečení, na kotnících pásky ap. Jestli se nepletu, tak někde je snad i zmíněné, že místo odrazek v pedálech může být reflexní prvek na noze jezdce, asi téže barvy.

            • AV  

              … může, ale nenahrazuje …

              • novas752  

                A jak dám odrazky třeba na SPD, šlehače nebo silniční pedály? :)

              • ˘Ö˘ Krab  

                Znovu: příloha č. 12 k vyhl. 341/2014 sb. – Technické požadavky a stav výbavy – jestli umíš číst a rozumíš psanému textu, tak dle odd. C, bodu 1.

                e) zadní odrazka červené barvy (následují detaily velikosti a umístěné) … odrazové materiály NAHRAZUJÍCÍ odrazku mohou být umístěny i na oděvu či obuvi cyklisty

                f) přední odrazka bílé barvy … odrazové materiály NAHRAZUJÍCÍ odrazku mohou být umístěny i na oděvu či obuvi cyklisty

                g) oranžové odrazky na pedálech … odrazky mohou být NAHRAZENY světlo odrážejícími materiály umístěnými na obuvi nebo v jejich blízkosti

                h) oranžové odrazky ve výpletu … mohou být NAHRAZENY odrazovými materiály na bocích kola nebo na bocích plášťů pneumatik či na koncích blatníků nebo bočních částech oděvu cyklisty

                Dle této přílohy lze veškeré předepsané odrazky nahradit jinými reflexními materiály, musí být pouze viditelné ze správných směrů, ani o barvách se tam nic neříká. Samozřejmě, viditelnější a rychleji rozpoznatelné jsou odrazky na pohybujících se částech, tedy ve výpletu, na pedálech, na nohách.

                • Prazak0  

                  Co se týče bodu g) – tak žluté odrazky (skutečná barva odrazek v pedálech, co bývá) jsou pak nahrazeny páskou kolem kotníků – žlutou nebo „bílou“ nebo spíš bezbarvou, zrcadlově odrážející a nebo „bílým“ reflexním prvkem na tretrách.

                  Čistě prakticky, na pedálu pevná odrazka, tak tu těžko zapomenout. Pokud jde o pásek kolem nohy, to lze zapomenout doma nebo mít s sebou, ale při setmění si nenasadit.

                  Jak jsem psal, kdo to splňuje zčásti, tj. dostatečně svítí a má nějaké reflexní prvky na sobě místo na kole, tak to policajti zpravidla neřeší. Neosvětlené kolo naproti tomu rádi zastaví. Problém je slabé svícení, co je slabě vidět jen zblízka, oproti tomu jsou reflexní prvky daleko lepší.

                  • ˘Ö˘ Krab  

                    Vnímání je dost subjektivní, slabé blikačky, podobně jako odrazky, fungují možná za dostatečné tmy a pro pomalu se pohybující pozorovatele bez vlastního silného světelného zdroje, určitě nestačí pro řidiče aut, zvl. pokud nejsou doplněny odpovídajícími odrazkami.

                    Za špatných kontrastních poměrů jsou úplně k ničemu – nepřesvítí dostatečně bazální jas okolí (pokročilé svítání, časný soumrak, opar, mlha) – pak funguje nejlépe kombinace fluo oblečení a silných blikaček (0,5–1W), které ještě neoslňují. Podobně dobře fungují silné blikačky na nesouvisle osvětlených vozovkách (cyklista nemizí a nezjevuje se), to platí i pro stíny vrhané v poledne stromořadími, i tam sice částečně funguje fluo oblečení, ale silné blikačky jsou lepší. A stejně tak při nájezdu z otevřeného prostoru s vysokým (letním) jasem do příšeří lesa.

                    V letním zebra-efektu např. bukového lesa je na silnici efekt žlutého a žlutozeleného fluo-oblečení značně potlačen převažující barvou světla filtrovaného korunami stromů, oranžové a růžové oblečení je na tom lépe.

                    U fluo oděvů jsou lepší velké souvislé plochy, kombinace s černými skvrnami popř. tmavého dresu s malými fluo oblastmi se stává v jistých kontrastech dokonalým tygřím maskováním – míhající se skvrny na skvrnitém podkladu.

                    Výborně vidět jsou fluo vysoké kompresní podkolenky – pohybují se při šlapání a z úhlu řidiče auta nesplývají tak snadno s členitým pozadím jako potisk na dresu, který je již mírně nad rovinou pohledu řidiče osobního auta.

                    Neviditelní spolucyklisté jsou nebezpeční všem, tedy sobě, chodcům, řidičům motorových vozidel, ale i rychleji se pohybujícím cyklistům ve stejném směru, bohužel, jsou nepoučitelní a chtít po nich nějaké ohledy na ostatní je nevymahatelné, protože třeba zebra-efekt v lese v pravé poledne není explicitně chápán jako snížená viditelnost, přestože se do něj hravě schová i středně velký bílý náklaďák s černou maskou chladiče.

                    • Prazak0  

                      Docela ses rozepsal, když jsem to rychle přečetl, tak mi to přijde správně, minimálně celkově nebo drtivá většina věcí.

                      Ano, slabě svítící blikačky jsou naprosto k ničemu i do města, kde je pouliční osvětlení, ale cyklista je vidět hůř než ve dne, dost podstatně hůř. Jinak dobré blikačky nemusí nutně být i 0,5W a silnější. Mnohdy svítí velmi dobře i světla se třemi obyčejnými diodami, udává se viditelnost na 0,7 km místo 1 km u těch půlwattových. Ale zřejmě jsou i mizerná světla, co v kombinaci s vybitou baterií sotva svítí.

                      Fakt je, že je ošidný ten průjezd lesem, tady obvykle nenasazuji reflexní pásky ani nezapínám blikačky, přitom tam by zvl. ta blikačka značně zvýšila viditelnost.

                      Snažím se být dobře viditelný, i když ne ve všem vyhovím předpisům. S policií jsem nikdy problémy neměl, dřív před lety ano, pokud např. jsem jel zcela bez světla. Pamatuji ještě na příslušníky VB, kterým jsem vysvětloval, že kvůli tomu jedu na chodníku, což nějak vzali.

                      Nevím, nakolik je lepší nepřerušované světlo než blikání. Když nechám zvl. tu půlwattovou bližkačku svítit trvale, tak je vidět, víc, než když to jen chvílemi blikne a jinak víc svítí ty menší diody. Kupodivu noname blikačka mi přijde, že bliká trošku lépe než blikačka Smart, příkon diod je stejný, ale nějak lepší režim blikání. V zimě nebo vlastně i na jaře mám nasazené nábojové dynamo, takže vzadu mám docela slušně svítící trvalé světlo, k tomu ještě jednu blikačku, aby toho bylo víc. V létě mám blikačky dvě, obě v blikacím režimu, abych nemusel stále dobíjet baterie.

                  • JendaH  

                    nebo mít s sebou, ale při setmění si nenasadit

                    Jak při setmění? Ty odrazky musíš mít pořád.

                    • Krutas  

                      Tak, odrazky jsou predepsane i pres den. Je fakt, ze se to toleruje. Jako clen cykloklubu se zavodni licenci si na to muzes vyjednaj vyjimku, zakon to dovoluje.

                      • Prazak0  

                        Ano, policie odrazky ve dne neřeší. Na druhou stranu mám na sobě oblečení s reflexními prvky, takže jsem odrazivý i během dne.

            • ˘Ö˘ Krab  

              Nemusíš se plést, stačí umět číst a podívat se do mnou výše citovaného znění, na konci každého bodu se tam o přípustné náhradě reflexními materiály na oděvu píše.

    • ˘Ö˘ Krab  

      Jízda vozidel s právem přednostní jízdy

      § 41

      (1) Řidič vozidla, který při plnění úkolů souvisejících s výkonem zvláštních povinností užívá zvláštního výstražného světla modré barvy, případně doplněného o zvláštní zvukové výstražné znamení…

      (10) V provozu na pozemních komunikacích je zakázáno neoprávněně užívat zvláštních výstražných světel a zvláštního zvukového výstražného znamení, které užívá vozidlo s právem přednostní jízdy, nebo je napodobovat.

      (úplné znění paragrafu)

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.