• mirage

    Mějte se bikeři.

    Nechci tady porovnávat 26" a 29" kola. Ale jak to vidíte z 26" do budoucna? Bavil jsem se přímo z výrobcem a ten mě říkal, že to tak vypadá že 26" budou, ale jen tak do 15000,– Myslím si že když si někdo bude vybírat nové kolo, tak bude zvažovat 27,5" či 29". Neříkám že 26" je špatný rozměr, ale jak na ní tak do tří let nekoupíte lepší vidlici a atd., tak co pak? Nemyslím si že by výrobci zůstali u výroby všech tří rozměrů.

    Nekamenujte mě tu za založení tohoto vlákna, děkuji :)

    0 0
    • kubad  

      30.2.2015 dr podle dohody výrobců přestanou 26" dělat

      0 0
    • sharkeeCZ  
      1. má být S 26" ne z
      2. dle mého v HT zůstanou jen v rekreačních modelech pro supermarkety a

      lowcost řady

      1. v levné řadě bude již jen 27,5 + 29
      2. 26 zustanou jiste i u specialu v TOP rade a ve Fullech
      3. do 10ti let prijde RETRO vlna a zase se znovuobjevi 26"
      0 0
      • JakeF  

        Nechci ti to kazit, ale z top modelů vymizely 26ky jako první už před pár lety…

        0 0
        • Vilém  

          Zapomnel jsi dodat, ze u tebou oblibene firmy.

          0 0
          • JakeF  

            Specialized, Cannondale už před pár lety, Trek a Giant ještě letos nabízeli 26ky víceméně ze setrvačnosti na rámu, kde už nedělali inovace, na 014 už taky v nabídce nejsou vůbec. Zbytek značek tolik nesleduju, ale tak nějak obecně vidím podobnej vývoj. Samozřejmě se tu bavíme o nízkým zdvihu, ale ono i u těch vyšších začíná 26ka celkem vymírat, jen tam to nahrazuje 27,5", protože většina výrobců nejsou schopný udělat dostatečně obratnou geo s 29".

            EDIT: A ještě Scott, tam už taky 26ky skončily.

            0 0
            • mirage  

              No taky to tak vidím. Co jsem se díval na nabídku kol, tak tam jsou dost 29",pak 27,5 a 26" už pomálu.

              0 0
            • slavekRM  

              V zásadě mohu souhlasit, krom první věty „už před pár lety“. Obě firmy nabízely svoje top modely ve 26" ještě loni.

              0 0
              • JakeF  

                Cannondale určitě ne, na 2012 už ve 26ce byl nejvyšší model výbavou odpovídající někde dnešní F29 Carbon 3, to si pamatuju, protože jsem ho sháněl :). A co koukám do archivu, tak Spešl ještě S-Works dělal, to máš pravdu, ale ten ústup už byl taky jasně patrnej, když ze 7 karbonovejch modelů byly na 26" už jenom 2. Každopádně to už jsou detaily si myslím :).

                0 0
        • sharkeeCZ  

          DH , AM , trail jsou snad stale ve 26…tedy mozna vyjma Speslu a Nineru of course

          0 0
          • JakeF  

            Už i tam se to obrací… Třeba Trek na 014 svoje trail a enduro lajny předělal a 26" tam není vůbec, do 140mm 29ky a 160mm 27,5".

            0 0
              • sharkeeCZ  

                i když ve 2014 to už asi bude v půlce

                ale session je pořád ve 26

                takže už ais jen ty levné jako 3500 apod

                0 0
              • JakeF  

                Jasný, ale tohle už je 200mm sjezďák, já psal o trail a enduro lajnách. Tzn Fuel EX, Remedy a Slash. U DHček jsem sám zvědavej na další vývoj, ale tam už to na geometrii naráží hodně tvrdě, plus se k tomu přidává vliv objemnějších plášťů, který dál zhoršujou možnosti pro zkracování zadní stavby.

                Zajímavý je, co jsme řešili v nějakým jiným vlákně, že Mitch Ropelato vyhrál DHčko na trailovým SJ FSR a na svěťák vzal Enduro 29 se 160mm zdvihu a měl tam druhej nejlepší čas v tréninku. Pak v závodě to teda smotal v první zatáčce, no :D. Ale je vidět, že ani v DH se velký kola neztratí. Na druhou stranu je fakt, že Enduro 29 je neskutečně obratný a zadní stavba 430mm by byla extrémně krátká i na 29 hardtail :D. Ale před pár lety se říkalo, že je nemožný udělat 29" full s větším zdvihem, protože by byla moc dlouhá zadní stavba, tak třeba i u DHček to časem přijde…

                0 0
                • sharkeeCZ  

                  a to je to o čem jsem psal, že jen spesialzovane a TOP modely zustanou, dle meho, v 26…ale je to jen muj nazor tezkeho laika, ktery se na to diva spise z pohledu obchodnika, nikoliv bikera ;-) (holt profesni deformace)

                  0 0
                • logoman  

                  Spadl, takze to tak fajn neni … :-D Lepsi, je ze treti byl Graves na 26" se 180/150 kolem – nakopnuty kolo no1 :-)

                  0 0
                  • logoman  

                    jeste dodatek:

                    Graves mel mozna ve predu pod 65°, enduro ma 67.5°, jezdil jsi i jiny enduro kola? Oproti tvemu xc to musi byt velky rozdil, ale jak si to vede oproti obvyklim kolum?

                    0 0
                    • JakeF  

                      V čem myslíš rozdíl? Mě to právě velmi překvapilo, že na 160/155mm full a 29" kola je to takovým způsobem obratný a že jde tak snadno na zadní. A přitom pořád zůstává lepší trakce a přejíždění překážek 29eru.

                      0 0
                      • logoman  

                        Mi nerikej, ze HT/100 neni rozdil oproti EN 155/160 :-D

                        0 0
                        • JakeF  

                          Nechci dělat nějaký velký soudy, nejsem zvyklej na tyhle zdvihy a v zatáčkách se to chová jinak… Ale s obratností jsem neměl nejmenší problém a na zadní šlo snáz, než můj pevňák. Doufejme, že bude v budoucnu čas na opravdu pořádnej a dlouhodobej test :).

                          0 0
                          • logoman  

                            Zamluvil jsem si testovacku, tak se presvedcim na vlastni kuzi :-)

                            0 0
                  • JakeF  

                    Ze záznamu mi nepřišlo, že by to bylo kolem. Prostě chtěl moc vyhrát a vlítnul hned do první zatáčky moc rychle… A strom neuhne ani 29ce :).

                    0 0
                    • kali222  

                      proc jezdi na „krosiku“? :DDD samo kamery nezabiraj celou trat, ale z toho co bylo videt to jako typicka dh trat nevypadalo. :)

                      0 0
                      • JakeF  

                        Njn, tak na BF už jsem zvyklej, že tratě svěťáku v XC by každej dal s prstem v nose, ale že už tratě svěťáku v DH nepřipomínaj DH, to mě pořád umí překvapit :).

                        0 0
                        • kali222  

                          hezky sis z toho vybral, jen co se hodilo. pisu, ze to, co je videt na videu – vymydleny rovny useky (ktere jsou prave a POUZE videt na videu) mi jako to nosny pasaze na svetakovym sjezdu nepripadaji. to tedy ne. navic nikde o „sebezvladnuti“ nepadla ani zminka.

                          0 0
                          • JakeF  

                            Byla z těch rychlejších, na druhou stranu byla dost skákavá a hromada odpůrců 29erů tvrdí, že skákat se na 29ce taky nedá, tak nevím :).

                            0 0
    • king-bike  

      Kazdy vyrobce se bude ridit podle sveho prodeje … znacka jako Ibis neprestane delat 26 a nebo ?? :)hihi

      0 0
      • Lišák  

        Pak se ovšem Ibis nemůže divit, že není No.1!

        0 0
      • JakeF  

        To je ta značka, co jí škrtaj pláště o rám a rozpojuje se zadní stavba? A něco jsem tu tuším na BF zahlídnul, že někomu prasknul, když měnil tlumič? :D

        0 0
    • Kubiczech  

      Početní převaha šestadvacítek je stále jasně patrná, takže bych se o tenhle rozměr vůbec nebál. Ale nevím, možná se ty šestadvaci opravdu do roka samovznítí a vymizí.

      0 0
    • Vilém  

      Z zidle to vidim tak, ze to nebude tak horky.

      0 0
    • pepek  

      Z 26 palců daleko do budoucna neuvidíš. Na moři tak 4km max.

      0 0
    • Smazaný účet  

      Dopokavad se budou dělat 26 rámy a ráfky, tak mě je to jedno.

      0 0
    • winter78  

      Výrobcovia si bohužiaľ určujú čo bude IN a čo bude OUT. Ak jedného dňa prestanú 26" náhradné diely vyrábať, tak budeme všetci nútení prejsť na 29".

      Avizovaný celosvetový boom e-bikov sa zatiaľ nekonal a preto dúfam že to bude rovnaké aj s 26" VS 29".

      Kdesi na zahraničných fórach som videl pokusy o kombinovanie 26" a 29" kolies na jednom biku. Tak žeby tadiaľ smerovalo zasa každoročné nútené „oživenie“ cyklistiky ???

      0 0
      • JakeF  

        Výrobci určujou, to je pravda… Trhlinu tvoje teorie má v tom, že oni to určujou podle toho, aby co nejvíc vydělali. Tudíž vyrábí to, co se jim prodává nejlíp a přestávaj vyrábět to, na čem zisky nemaj… Jak jednoduché :).

        0 0
        • winter78  

          Je to umelo vytvorený dopyt. Ja ako koncový spotrebiteľ aj tak nebudem mať na výber, pretože keď vôjdem do bike shopu,kde budú len 29" a žiadny 26", tak si kúpim 29". A tak sa umelo vytvára predajnosť tovaru ;-).

          Ale to je zasa aj o reklame ;-). Ja preorientujem celú svoju výrobu na 29",ale s rizikom, že sa to možno neuchytí. Preto si zabezpečím reklamných masírovačov,aby mi tie 29" všade propagovali (TV,časopisy,Web). Pretekári,ktorích sponzorujem, už nebudú jazdiť na 26", ale na 29", pretože tak káže sponzor a sponzor je písmo sväté (€).

          0 0
          • JakeF  

            Nemáš pravdu… Většina výrobců prodává/prodávala nějakou dobu souběžně 26 i 29" modely, tak asi dobře ví, co se jak prodává. A to nemluvě o tom, že 29ky byly dlouhou dobu znatelně dražší.

            Co se týče reklamy, to máš pravdu. Na druhou stranu já znám opravdu dost lidí, co na 29ku přešli a nenapadá mě nikdo, kdo by se vrátil na 26" anebo o tom uvažoval.

            0 0
            • mirage  

              Taky mám hodně kolegu co z 29" mají stéjnou zkušenost, a nemyslím si že by si vymíšleli. ted jsem byl na vyjížďce z kolegou co moc nejezdí, ale i tak bych řekl že celkem stíhal na své 29". Já mám 26" fulla. Ale je asi pravda, jak zde někdo psal, že 29" má cenu do těch 11kg, pak je to už těžké a špatně se to ovláda. Nejvíc asi rozhodujou lehký výplet a ráfky.

              0 0
              • JakeF  

                Nějaký rozdíly v průměrný rychlosti bych nehledal, tam je to vždycky o jezdci a rozdíl mezi různýma kolama není velkej. Jsou situace, kde má 29ka díky menšímu nájezdovýmu úhlu navrch, ale ani tam bych nehledal zásadní rozdíly, pokud člověk nejezdí výhradně hodně rozbitej terén. Hlavní rozdíl je v pocitu jízdy, ale to je nakonec to, proč člověk na kole jezdí :).

                Jen bych teda ještě dodal, že strašlivě moc dělá geometrie, i 29ka může být dobře ovladatelný a hravý kolo.

                A s tou váhou jsi to dost možná čet i ode mě. Já k tomu často říkám, že čím menší a lehčí člověk, tím vyšší cenová kategorie je potřeba, aby mu 29ka sedla. Někomu 2m/100kg bude víc sedět i 29ka za 20k s mizernou geo, zatímco holčina 160cm/50kg bude potřebovat opravdu lehkou a obratnou 29ku, aby na ní měla výhodu proti 26". Ale ještě tam bude záležet na tom, co člověk jezdí, čím lehčí terén, tím levnější bude stačit 29ka. To by chtělo udělat pořádnej statistickej průzkum :D. Problém je, že u většiny lidí tam hrajou roli předsudky a pořádný vyzkoušení 29ky chce čas.

                0 0
                • mirage  

                  Píšeš fakt dost dobře. Jezdím dost, mé míry jsou 174, váha 66kg. Už jsem tady psal, mám možnost koupit nové kolo ve 27,5" za fakt dobrou cenu. Mám ted fulla, tak bych asi zas bral fulla. Uvažoval jsem i nad HT, ale mám problémy se zády, které jsou neměnné, tak si myslím že ten full mě udělá lepší službu.29" ve fullu by už byl na mě asi gigant :)

                  0 0
                • JSt  

                  je videt, ze tomu rozumis ;-)

                  Jsou situace, kde má 29ka díky menšímu nájezdovýmu úhlu navrch…

                  0 0
                  • JakeF  

                    Teď nechápu, co je s tím za problém?

                    0 0
                    • JSt  

                      problem s tim vidim v tom, ze vetsi kolo ma vetsi najezdovy uhel, protoze kazdy kolo ma stejny najezdovy uhel. ;-)

                      ted jsem nasel tuto stranku a tento obrazek , na prvni pohled vypadajici seriozne. ovsem ty uhly 15 a 16st nejsou zadne najezdove uhly, kdyz prejizdis hranu. na obrazku vidis prekazku s najezdovym uhlem 90st o vysce h. devetadvacitka na ni vyjede snadneji, protze h:28 je mensi nez h:26.

                      uz jen pro zasmani budu z te stranky citovat: Setrvačnost. „Devětadvacítka“ má větší setrvačnost, pokud tedy středem kola otočíme o stejný úhel jako na 26“ kole, kolo s větším průměrem dojede dále.

                      tady jsem opet nasel pojednani o najezdovem uhlu devetadvacitek. Při zdolávání 130 mm vysoké překážky je nájezdový úhel 29“ kola nižší o 6,1%, proto snáze překoná velké balvany, kořeny nebo terénní schody. :-)

                      co je to nizsi uhel? nehlede k tomu, ze ten najezdovy uhel bude stale stejny, pokud nedojde k deformaci prekazky. ;-)

                      duveryhodny clanek, ktery by pojednaval o zmenseni najezdoveho uhlu v zavislosti na zvetseni prumeru kola se mne najit nepodarilo. imho takovy neexistuje ani existovat nemuze. ;-)

                      0 0
                      • JakeF  

                        Co na to říct, nemáš pravdu… Když sis sám našel ten obrázek, tak by jeden čekal, že to z něj i pochopíš… Extrémní případ, budeš mít 10cm schod a přijede koloběžka a traktor (s velkýma i předníma kolama), kdo se zasekne a kdo si ani nevšimne? Pro koloběžku to bude v zásadě kolmá stěna 90°, pro ten traktor dejme tomu jak kdyby tam měl desku pod úhlem 10°. Tak u kol to je stejně, jen v menší míře.

                        0 0
                        • JSt  

                          jeste jednou si precti, co jsem napsal. ;-)

                          kolobezka s malym kolem narazi do kolme prekazky vysoke 10cm, kdezto traktor prejede kolmou prekazku vysokou 10cm, aniz by to zaznamenal. v teto uloze figuruje pouze pravy uhel, zadny jiny si tam proste vymyslet nemuzes. ;-)

                          0 0
                          • JakeF  

                            Tak to máš ale říct rovnou, že ti jde akorát o slovíčkaření a ten princip nepopíráš… Jaká je tedy správná terminologie, ať tě příště zase nepobouřím?

                            0 0
                            • JSt  

                              plantat do toho nejake virtualni najezdove uhly je nesmysl, protoze podklad je dany. a kazdy pozna jestli najizdi na 5cm schod s kolmou hranou nebo na 5 cm vysoky plynuly najezd, prestoze podle toho obrazku by byl najezdovy uhel v obou pripadech stejny. :-D

                              0 0
                              • JakeF  

                                Aha, splet jsem se… Ty neslovíčkaříš, fakt to nechápeš… Takže podle tebe když budu mít 10cm schod, tak dojedu až k němu, pak se kolo najednou zvedne o 10cm a pojedu dál? A úplně stejně to bude u 26 i 29? :D

                                Ono když tam bude plynulej nájezd, jak je ta křivka na obrázku, tak kdybys to tak reálně postavil, tak díky obvodu kola se ti tam udělá další nájezdovej úhel na ten nájezd a o ten to bude plynulejší, chápeme? :)

                                0 0
                                • JSt  

                                  :-DD

                                  radej nez vysvetlit, se snaz pochopit. ;-) kdyby tam byl najezd pod dalsim, tim „dopoctenym“ mensim uhlem, tak se ti udela dalsi najezd atd. atd. kdybys tvym zpusobem hledal maximalni budem rikat pseudonajezdovy uhel obou kol na kolmou prekazku, nakonec by ti vyslo, ze 26" i 29er se ti zarazi pri stejnem uhlu, ovsem prekazka bude ruzne vysky. cili bavit se o nejakem najezdovem uhlu v tomto smyslu je mimo. ;-)

                                  ano, kolo vetsiho prumeru se pres stejnou prekazku snadnej prevali, protoze ta prekazka je k nemu pomerove mensi nezli ke kolu prumeru mensiho. (tohle je ta nosno myslenka. ;-) )

                                  reseni najezdovych uhlu bych nechal offroadistum. jizdni kolo ma najezdovy uhel stejny at je jakehokoliv rozmeru. ovsem pozor! vetsi kolo zvladne prejet vyssi prekazku. ;-)

                                  0 0
                                  • JakeF  

                                    Tak to se vrátíme zase o hodinu a půl zpátky :)

                                    Tak to máš ale říct rovnou, že ti jde akorát o slovíčkaření a ten princip nepopíráš… Jaká je tedy správná terminologie, ať tě příště zase nepobouřím?

                                    0 0
                                    • JSt  

                                      tohle jsem ti psal uz pred hodinou a pul na obrazku vidis prekazku s najezdovym uhlem 90st o vysce h. devetadvacitka na ni vyjede snadneji, protze h:28 je mensi nez h:26.

                                      ted jsem byl te dobroty a zopakoval to podruhe ano, kolo vetsiho prumeru se pres stejnou prekazku snadnej prevali, protoze ta prekazka je k nemu pomerove mensi nezli ke kolu prumeru mensiho.

                                      tohle je podle me terminologicky spravne. ale rict, ze na stejnou prekazku maji dve kola ruzny najezdovy uhel je spatne nejen terminologicky, ale i fakticky. ;-)

                                      0 0
                                      • JakeF  

                                        Vyjede tam snadněji, protože úhel mezi posledním bodem kontaktu s podložkou a prvním bodem kontaktu s překážkou je menší. Jestli tomu úhlu chceš říkat jinak, než nájezdovej, tak budiž, ale nic se na tom nezmění.

                                        0 0
                              • JakeF  

                                Samozřejmě teď trochu zanedbáváme pružení pláště.

                                0 0
            • borda  

              Ja.

              Ale klidne se zas casem vratim k 29, nebo prejdu k 27,5. Dulezity je, ze je to kolo. Ostatni sere pes.

              0 0
              • winter78  

                Ja nič proti 29" nemám, ale neodpustím si skúsenosť zo skutočného života:

                Mám v práci 4 kolegov, ktorí si tento rok kúpili nezávisle na sebe nové biky. Všetci si kúpili samozrejme 29",lebo tak káže trend. Ja, ako vášnivý cyklista, som sa počas roka rozprával s každým jedným z nich (samostatne, nie všetci spolu) a každý z nich mi tvrdil jedno a to isté ako cez kopírku ,čiže staré-známe výhody 29",ktoré sú popísané všade na Nete a ktorými začínajú všetky reklamné ťahy (lepší prechod cez prekážky,bla bla bla atď.). Títo 4 chlapi (a chalani) sú obyčajní rekreační jazdci,ktorí predtým mali len nejaké Tesco biky, poniektorí nemali žiadne, jazdia len cesty a sem-tam výlety po lesných cestičkách, ale viac než 1000 km do roka neprejdu a sú krásnym príkladom ako môže zapracovať reklama a marketing. Oni totiž jazdné vlastnosti nemajú s čím porovnávať a predsa to robia ;-). A tak môžeme len hádať koľko majiteľov 29" z celkového počtu predaných 29" je takých, ako títo moji 4 kolegovia ???

                Ale ako píšem, nič proti 29". 26" FULLa som vyskúšal a tento typ biku jednoznačne odmietam, ale 29" HT by som rád do budúcna vlastnil.

                0 0
            • bluma  

              Vzhledem k tomu, jak dlouho dělal 29" Gary a jak se „prodávaly“, bylo potřeba hodně zatlačit aby dosáhly dnešního úspěchu. To nástup 27,5" byl dle mého spontánější, lidi pocítili díru mezi 26 a 29" a radostně přivítali „menší zlo“.

              0 0
              • JakeF  

                Můj názor je takovej, že Gary a vůbec dodnes Trek geometrii 29ky pořádně nezvládli. Někomu ten projev může sedět a třeba na lehčí maratony a vůbec míň náročnej terén to určitě není problém. Z mýho pohledu to jsou ovšem tanky, na kterých mě nebaví jezdit. Myslím, že by tu nebyl problém dohledat, co jsem o 29kách psal v době, kdy jsem měl vyzkoušenej akorát Superfly. Názor jsem začal měnit až pozdějš, když jsem vyzkoušel další. I když nepopírám, že od tý doby jsem se i svojí technikou a sílou posunul a že moje nároky na kolo jsou přecijen trochu jiný, než u většiny lidí a toho Treka už bych dneska taky nejspíš bral radši, než 26ku.

                Každopádně si myslím, že když někdo z 26ky přesedne Treka, tak je to daleko větší šok, než u nějaký obratnější geo, což dost lidí mohlo odradit.

                0 0
                • logoman  

                  Najdi si „gary fisher genesis geometry“, Asi jsi jen nejel tu spravnou 29 od nej :-D

                  0 0
                  • JakeF  

                    Karbonovej Superfly za nějakejch 100 litrů :). Tu 445mm zadní stavbu prostě neokecaj žádným marketingem okolo G2.

                    0 0
                    • Kubiczech  

                      U kola typu Superfly v tom nevidím sebemenší problém. Ale jo, chápu, v poslední době se celá geoška smrskla na délku zadní stavby. (:

                      0 0
                      • JakeF  

                        S tím pocitem, že to je neobratnej tank, jsem si odešel v době, kdy jsem o geometrii neměl nejmenší ponětí. Dneska už akorát vím, co to způsobuje… Pokud to člověk chce na ježdění po cyklostezkách, tak v tom taky problém nevidím.

                        0 0
                        • Kubiczech  

                          Neříkám, že je to ideálka na dnešní technické cross-country tratě, ale na obyčejných maratonech v tom nevidím vůbec žádný problém.

                          p.s. Ano, otestováno mám, netvrdím, že je obratný. Ale ty tvoje unáhlené soudy – dlouhá stavba, tak to je na hovno – nějak nepočítají s tím, že taková kola spoustě jezdců vyhovují. Ale tak nějak myslím, že už jsme všichni zvyklí. (:

                          0 0
                          • JakeF  

                            Někomu ten projev může sedět a třeba na lehčí maratony a vůbec míň náročnej terén to určitě není problém.

                            Možná by stačilo číst a nemusel by sis ani zvykat :).

                            0 0
                            • Kubiczech  

                              Promiň, moje chyba. Čtu od tebe jen ty štěky.

                              0 0
                            • reza.traktor  

                              Hele, a smí na tom teda Škarna dál vyhrávat v Peci, nebo je to tam lehčí terén?

                              Jenom rejpu, chápu, jak to myslíš, ale zdá se mi, že:

                              1/ U většiny jezdců je to pod jejich rozlišovací schopnost

                              2/ Ti, co to rozhodně poznaj (Škarna asi bez pochyb) se s tím vyrovnají bez reálného vlivu na výkonnost

                              Samozřejmě platí pro jinak srovnatelná kola, ani Škarna by asi nevyhrál na Olpranu za 2,999.

                              0 0
                              • JakeF  

                                Prosimtě, tady na BF každej ví, že XCčko je o ničem a on si na tak lehkou trať navíc musel dát teleskop, aby tu neobratnou bestii vůbec uřídil :).

                                No dobře, vážně… Škarna zaprvý jezdí na tom, kdo ho platí. Zadruhý samozřejmě co tu popisuju jsou rozdíly spíš v pocitu z jízdy, na reálným času znatelný jestli vůbec, tak v řádu vteřin…

                                0 0
                      • Vilém  

                        Presne tak, pro nekoho je par mm zadni stavby nejdulezitejsi udaj v cele geo kola.

                        0 0
                        • Smazaný účet  

                          Rozhodně jeden z nejdůležitějších, rovná sedlová trubka je dneska už faux pas :)

                          0 0
                        • JakeF  

                          Tady to je přesně ono, člověk napíše, že z testování mu přišlo, že to je neobratný, tak se dozví, že to nemůže soudit podle pocitů… Člověk to napíše podle čísel a dozví se, že čísla jsou na hovno :D. Oni u Treku nemaj ani zrovna strmej úhel vidle a to kolo opravdu není obratný.

                          Zajímalo by mě, kdo z vás frajerů to má proti ostatním značkám otestovaný nebo tam najde jedinej údaj v geo, proč by měl být Trek obratnej, když už se chcete hádat.

                          0 0
                • bluma  

                  Takže Gary cca 8 let nemohl masově prosadit 29" jen proto, že měl naprd geometrii? Nebo co tím chtěl básník říci?

                  0 0
                  • JakeF  

                    Nemyslím, že to byl jedinej důvod a nejspíš ani ne ten zásadní, ale věřím, že kdyby to od začátku navrhnul obratnější, tak si 29ky našly příznivců víc a dřív.

                    0 0
                  • kali222  

                    gery nemel jardanka a rudy konceptstóry. :)

                    0 0
                • mirage  

                  Dnes jsem si pujčil od kolegy Haibike Greed SL 29 a jsem z toho kola opravdu nadšený. Jelo to jak ďas, fakt, jak do kopce tak z kopce. Jezdil jsem i mezi stromy, celkem prudké zatáčky a vše v poho. Na mou výšku 174 se tu píše že to není ono, ale byla to bomba. Jestli bych bral 29, tak by to byl full ve vel. 17". To by už byla aspoň změna. Jinak mám 26 full. Ale zatím jen zvažuji, ale počítám že k ní časem dospěji. :)

                  0 0
            • winter78  

              Jasné, myslím že pravda je aj na jednej aj na druhej strane. Tiež sa 29" nebránim, rád časom presedlám buď na 29" alebo na fulla. Ale to je hudba dosť vzdialenej budúcnosti ;-), pretože momentálne mi môj nízkonákladový 26" HT úplne vyhovuje.

              0 0
        • king-bike  

          +1

          0 0
      • Vilém  

        Kombinovani 29/26 bylo hned v zacatcich boomu 29tek.

        0 0
      • iron.hide  

        ale uplne si zabudol na 27,5. prave tento rozmer moze vyhovovat kazdemu.

        0 0
    • wilda81  

      26" = odpověď na základní otázku Života, Vesmíru a vůbec

      0 0
    • JakeF  

      Tady jedna DH 27,5ka nachystaná na zítřejší Rampage :).

      0 0
    • sarkamarka  

      Trochu se zapojím,jezdím Supa Team car 26, opravdu nebyla šťastná koupě, zlomil jsem ho na právé zadní, při přes hlavu.

      • svezl jsem se na manželčině spešlu 29 v kralovicích a o Dost jsemporychlil, prostě to letělo přes výmoly jako divé,pocitově i časovělepší, Mám to tam najetý takže mohu porovnávat.

      Dále manželka také dost porychlila, sjede co dřív nesjela.

      • úhly neúhly, pro mě prostě lepší. S.
      0 0
      • prodi  

        a o kolik jsi porychlil? ať víme taky a můžem taky porychlit

        0 0
        • mirage  

          Zatím se řeší uhly, procenta a jiné věci, je to normální, ale až budou jen 29" a 27,5" tak se už nebude muset nic řešit. Mezi 27,5" a 29" už není takový rozdíl, jako mezi 26" a 29", tam je skoro 8 cm. Bikerům zdar.

          0 0
          • nox159  

            tam je skoro 8 cm

            622–559 = 63 nebo ne? ;-)

            0 0
            • mirage  

              3 palcex2,54=7,62­. Je to vždy měřeno přes plášte. Tak dost záleží jaké jsou na kole pláště a tím i skáče ten rozdíl.

              0 0
              • JSt  

                jen je otazka, jestlis vzal spravne ty tri palce. ;-)

                0 0
                • mirage  

                  26 a 29 je rozdíl 3 palce,nebo jak to myslíš?

                  0 0
                  • nox159  

                    26" ma rafek v rozmeru 559

                    29" ma rafek (28" ) tzn 622

                    rozdil mezi rafky je 63

                    pocitame jiste s tim ze das stejne splaste abys mohl srovnavat ne? ;-)

                    podle tve teorie co tady mas muze mit 26" kolo i vetsi obvod nez 29" :D

                    jinak rozdil mezi temi koly nejsou 3palce ale 2palce ;-)

                    0 0
                    • mirage  

                      nějak to moc neřeším,ale vím že se to měří přes pláště, tak že když měříš 29" tak Ti ukáže 29 palcu a když změříš 26" tak Ti ukáže 26 palců. Když budeš dávat na tyto rozměry jinak široké pláště, tak se bude rozdíl bud zmenšovat nebo zvětšovat. Ale jak říkám, bude se to ještě chvíli řešit, a pak to skončí. Můj pohled.

                      0 0
              • MlokCZ  

                26" RaR – 2100mm (obvod v nezatíženém stavu)

                29" RaR – 2300mm (obvod v nezatíženém stavu)

                Rozdíl 20cm na obvodu → rozdíl 64mm na průměru → 2,5"

                Jaké jsou pláště je v podstatě fuk, takhle to vychází ± vždy. Tedy samozřejmě vždy pro stejný typ a šířku pláště pro oba rozměry.

                A samozřejmě to ± musí odpovídat i rozdílu v ráfkách, který už psal nox159.

                3" tedy rozhodně rozdíl není.

                0 0
        • sarkamarka  

          odhaduji!!, tak 5min,objížděli jsme brody, dal jse sjezd co jsem v záodě letos nedal!!!, jednak dík spolujezdcům,ale při najíždění to bylo fakt hustý se udržet, a opakovat jsem nechtěl, možná bych asi jel, nevím, na tý 29 jsem bylo dole jako prd.

          • v kopcích jsem v poho stačil a cítil se fakt lépe. S.
          0 0
      • wilda81  

        Super, až se ti do ruk dostane 36er tak už doslova poletíš

        0 0
        • sarkamarka  

          Hm, jsem si myslel,že si děláš srandu, vid, je zajímavé.

          • nepřeceňuji to,už jenom jak se mi jel tan sjezd tak prostě dobrý.
          • laicky řečeno, na to,že jsem jel na manželčině , spolujezdci podotkliněco o pozdní form, takže jedno s druhým, kolikrát se budu motat napětníku? Co jezdím potřebuji valit,většinou.
          • dále, kdykokoli jedu s maž ze sjezdu po tvrdé, zpevněné a nešlapem,prostě mi ujede a to nemám žáden šrot, a to mi teda se.. . S.
          0 0
          • mirage  

            nemyslím to nějak zle, ale piš pomaleji a dotahuj slova až do konce, nejde pak poznat co vlastně myslíš. Jinak žena má 29" a Ty 26"?

            0 0
            • sarkamarka  

              OK, ano, S.

              0 0
              • mirage  

                šrot nemáš, ale máš menší kola, ale taky to není jen o průměru. Jaké máš náboje, jestli ložiska nebo kuličky, jaká je v kuličkách vazelína, mužeš mít náboje trochu víc dotažené, je toho víc. Jel jsem kdysi na kole od kámoše, byla to 26",měl tam nějaké náboje od spešlu, to kolo jelo jak oheň. Byl to Maxbike asi do 30000,–. Ale to jak to kolo jede a jak se chová, mu dává na prvním místě geometrie, ale myslím si že na stéjném místě je i jaké tam jsou kola.

                0 0
            • felix.org  

              Píše jak google translator :-)

              0 0
          • MlokCZ  

            dále, kdykokoli jedu s maž ze sjezdu po tvrdé, zpevněné a nešlapem, prostě mi ujede a to nemám žáden šrot, a to mi teda se.. . S.

            A jak to souvisí s velikostí kol? Rovnou si odpovím, téměř nijak.

            Tohle je dané hlavně aerodynamikou a ta je daná z největší části posedem jezdce (což je zcela nezávislé na velikosti kol, pokud to tedy není nějaký extrém, kdy už nejde např. pořešit více chrtí posez a jezdec by ho chtěl), pak hmotností jezdce (+ kola) a nakonec plášti.

            Velikost kol je oproti těmto třem faktorům naprosto zanedbatelný faktor.

            0 0
          • Jezevec70  

            Takže když si místo 26" koupím 29", tak můžu s klidem prodat silničku. Když mě zrychlí na průměru o 2km/hod. tak to bude stejně rychle a navíc pohodlnější. -D

            0 0
            • JakeF  

              Na průměru je rozdíl 26 vs 29 víceméně zanedbatelnej, každý je o trochu rychlejší v jinejch situacích, ve výsledku je to hlavně o pocitu…

              A silnice přidá víc, než 2km/h.

              0 0
              • nox159  

                od urciteho vykonu, srackam to neudela ani ty 2km/h na prumeru ;-)

                0 0
            • ememem1  

              presne tak, to si nevedel? 29 proste riesi vsetko.

              0 0
    • Georrge  

      lidi si mysleli, že 27,5 a 29 budou alternativou k 26, rozšíření trhu, ale výrobcům jde jen o prachy, k čemu by jim byly nové rozměry, když by lidi ze setrvačnosti kupovali staré 26" :) a ty jen tak zdražit nemůžeš… takže jediné řešení jak donutit lidi kupovat něco nového, je přestat dělat to staré. A to nové je samozřejmě předražené, aby vydělali. Za pár let se 26" vrátí, protože lidi zapomenou kolik stály a budou si moct dovolit nasadit vyšší cenu.

      A já taky dělám pravopisné chyby, takže to většinou přehlížím, ale psát „z výrobcem, z 26“ mi přijde trochu divné, vždyť když si to přečteš, tak už to samo o sobě zní úplně špatně :)

      0 0
      • mirage  

        Nemyslel jsem to vůči sarkamarkovi nijak zle, vím že taky dělám prav.chyby.

        0 0
        • Georrge  

          důležité je nedělat si z toho hlavu (teda pokud je to napomenutí jakš takš slušné), a třeba se z toho poučit, ostatně já se naučil gramatiku z různých for snad líp, než ze školy :D

          0 0
      • sarkamarka  

        Čistě za sebe, píšu rychle,omluva, moc se tím nezabývám neb stresu mám dost jinde, tak všem omluva, dělám u toho ještě něco.

        Nevím jestli tu 29 koupím, na zítra mám něco domluveno a zkusím, pojezdím a uvidíme, nejsem z těch co kupují a nejezdí, radši opačně. Na 29 se mi jelo fakt dobře. S

        0 0
        • MlokCZ  

          Pokud ti bude 29" vyhovovat více než 26", tak ji klidně pořiď.

          Ale nepočítej s tím, že na pěkném povrchu může být rychlejší. Vždy bude maximálně o malinko pomalejší než 26", pokud srovnávem kola stejné cenové relace a stejně nastavený posez. Vždy bude něco málo (i když to neudělá žádný velký rozdíl) ztrácet za vyšší hmotnost a výhodu na pěkném nerozbitém povrchu nemá vůbec žádnou.

          Když se přidá pak terén, tak tam zase se projeví výhody lepšího přejezdu překážek a lepší trakce stejného typu pláště.

          Ve výsledku je na každém co a jak jezdí a jestli bude rychlejší na 26" nebo 29".

          0 0
          • mirage  

            Gary Fischer asi 15 let prosazuje 29", asi 15 let ho stím posílali někam, už kdysi jezdili 29" na závodech ale byli UCI penalizovaní a myslim že nemohli dojet líp než na 9 místě, ale nejsem si jist. Každý věděl o výhodách 29" ale nic se nědělo. Na trhu byla 26" na CrMo, pak se šlo na hliník a pořád tam byla ještě rezerva. Začli se dělat hliník HT+ full. Pak přišel karbon a to stejné HT+FULL a už nebylo skoro co zlepšovat na 26". A to je ten čas kdy přišla na řadu 29" a teď i 27,5 a zase se to začalo točit v cyklistice. Ted zas bude co prodávat, lidi budou kola měnit a výrobci a prodejci mají zas na nějaký čas vystaráno.

            Tož tak. Ale možná se pletu,co?

            0 0
            • bochov  

              V tom s tebou zcela souhlasím sice na MTB již moc nejezdím spíše na silnici,ale občas si na něm vyjedu když potřebují klid hor a česnekačku na Slaviči v Beskydech jsem jen zvědav co vymisli až se naplní trh z 29 co bude Velo psat.

              0 0
              • wilda81  

                Ve VELU už nějakou dobu opěvují 27,5" ;) Např. v 6/2013 bylo srovnání 26" vs 27,5" vs 29 – výsledek?

                • 29" 54 bodů
                • 27,5" 52 bodů
                • 26" 35 bodů
                0 0
            • kubad  

              pár let to trvalo, ale od UCI to schválila, pak ale hoooddně roků trvalo než na tom vůbec chtěl někdo závody jezdit, jinak souhlas s tím co píšeš

              0 0
            • Peslezedirou  

              Tak úplně nesouhlasím, zapomněl jsi na jednu firmu, která pro 29er udělala sakra hodně a především pro jednoho mladého iXCéčkaře elite II. z BF!

              0 0
              • JakeF  

                Já si nemyslím, že by mě 29ka nějak zásadně zrychlila. Ale máš pravdu, ta značka dokázala udělat opravdu dobrou geo, že se obratností prakticky neliší od 26ky a pořád zůstávaj výhody 29", ale tuhle kombinaci vlastností většinou člověk ocení až v těžším terénu. Ale už v tom taky není sama, z hlavy mě napadá ještě Canyon a SingleBe.

                0 0
                • kubad  

                  dovolím si nesouhlasit, se značka může i ****** ale prostě větěí kola nebudou nikdy obratnější než menší, a na 26" bude zadní stavba vždy kratší ( pokud bude snaha výrobce) a geometriee se taky dá udělat líp.

                  to ale samo neznamená že dobře udělaná 29" nebude obratnější a lepší než špatná 26" :D

                  0 0
                  • wilda81  

                    Nesouhlasit s JakeF znamena spustit lavinu ;)

                    0 0
                  • JakeF  

                    Jasně, že reálně ta 26ka bude obratnější. Ale teda nepozoroval jsem u XC hardtailů, že bych se Scottem vytočil prudší zatáčku a spíš mi přišel hodně vratkej a že ho rozhodí kažej kámen.

                    Ale je mi jasný, že třeba u fullů už se to posouvá s vyšším zdvihem a položenější vidlí a 26ky jsou ve většině případů znatelně obratnější. Takže jo, generalizovat to takhle je špatně, u lehkýho XC hardtailu to podle mě platí.

                    0 0
                    • kubad  

                      jj šlo mě o to generalizování, jinak nikdo pořádně neví jaké je ta pravá nejlepší geometrie :D

                      0 0
                      • mirage  

                        Někteří výrobci mají své 29" postavené spíš na natažené 26".Jo ještě to chce sem tam něco vychytat.

                        0 0
                        • sharkeeCZ  

                          nekteri jiste ano, ale ti TOP si asi neco podobneho jiz nemohou dovolit

                          jinak rasne srovnani 26 vs 27,5 vs 29 je v poslednim MTBA a o tom, jaky je rozdil v prumeru vsech tri rozmeru byl u nich clanek a srovnani v cervencovem cisle. Vysledky se lisily podle pneu, ale v zasade byl vysledek prumeru (kdyz uz se tady o tom diskutuje) byl v realu

                          25.58" az 26.06" a delka stopy 6.7 az 6.85 m

                          26.94" az 27.06" a delka stopy 7.05 az 7.08 m

                          28.37" az 28.69" a delka stopy 7.43 az 7.51 m

                          0 0
    • iron.hide  

      je kopa nizkych ludi co su ochotni dat kopec prachov za skvely bajk. a tak to bude aj za 20 rokov. ovsem kludne si mozu kupit aj 27.5, tam neni vobec ziadny rozdiel.

      takze za mna je to fuk

      0 0
    • iron.hide  

      btw u nas v malych karpatoch jazdi jeden clovek 36", parkrat som ho uz stretol aj na singlacoch. je to len otazka casu a 29 budu mrtve

      0 0
      • ememem1  

        hej, taky zeleny ze? u som ho tiez par krat stretol. ten chalan je jasny predvoj, predbehol dobu. len si vezmi tie vyhody – rychly je je jak sakran, ten bohovsky najazdovy uhol na prekazky – nic ho nemoze zastavit. a si predstav jak to musi stabilne valit dolu kopcom, 29 je oproti tomu jak trojkolka. a ta uzasna stabilita vo vyjazdoch – die dva a pol kilove plaste nehraju nijaku rolu, vyhody 36" to proste zmazu. skratka za par rokov po tych smisnych 29" ani pes nestekne.

        0 0
        • honzour  

          A ti menší si s sebou budou vozit štafle :-).

          0 0
          • LRRTM1  

            To bude business – integrovaný karbonový štafle s pevnou osou :-D

            0 0
            • bochov  

              Ja si myslim,že zvětšováním pruměru kol již nic nedocíli a až nasytí trh 29 tak by mohlí oprašit letajicí kolo Jana Tleskače ze Stinadel kdo kdysí četl Zahadu hlavolamu tak ví o čem je řeč.

              0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.