• Sipal

    Zdar, v historii jsem pátral a nenašel, i když se to tu určitě už řešilo, dokonce jsem nějak nic nenašel ani na netu. Zajímalo by mě, jak si rozkládáte síly a jak volíte tempo na závodech? Z pohledu účastníka hlavně padesátek s umístěním mezi mezi čtvrtkou a půlkou mám pocit, že to všichni kolem mě narvou hned na startu a pak nějak doufaj že to tempo vydržej. Dělám to taky tak, ale jednak si říkám jestli by nebylo lepší ten začátek úplně nehonit, a druhak by mě fakt zajímalo, jak se to dělá třeba v první desetině. Já se snažím jet první kopec naplno, pak zhruba konstatní tepy kolem 160–170 (ANP bych měl mít 173) plus odpočinek z kopce nebo v háku, což ty dvě hodiny nějak udržím, ale ke konci už občas trochu tuhnu. Co vy, jakou máte taktiku?

    0 0
    • jIrI___  

      Všichni závodníci mají stejnou taktiku: Začátek napálit naplno, v polovině trati ještě zrychlit a posledních pár km došpurtovat :)

      0 0
      • beeker  

        Přesně tak…

        0 0
      • Sipal  

        Jo jasně, teroii znám ;). Mě právě spíš zajímá praxe…

        0 0
        • Rychlej turista  

          Důležité je nezvracet dříve, než v cíli, to bych viděl jako základní chybu :-)

          0 0
          • beeker  

            Tohle by si měli zapamatovat hlavně takoví, co si dávají na občerstvovačce štamprlku…:-)

            0 0
          • raceman  

            nezbyva mi nic jineho, nez opet souhlasit… osobne je ale lepsi zvracet az po dojezdu nekde za rohem.. preci jen nebudes souperum ukazovat nejakou svoji slabost ne? :-)

            0 0
            • Blade  

              Na druhou stranu, když to na tebe přijde.. já posledně ani nestihl slézt z kola a stihl jsem hned tři vlny :D

              0 0
      • Smazaný účet  

        přesně tak! :-D

        0 0
    • Wojtek  

      tak na startu jedu naplno(tep přes 200), protože si vždycky stoupnu dopředu a nechci se nechávat předjíždět, a pak celý závod tak na 95% sil, a posledních 10–5km už to drtím co nejrychlejc, zjisti sem, že nemá cenu si dávat rezervy, dycky to nějak dojedeš, mě to třeba tak vyhovuje, z kopců si celkem solidně odpočinu, až mi z toho někdy ztuhnou nohy, a myslím si, že sem píchl duši :-D

      0 0
      • rbcrx9  

        Rád Tě uvidím v sobotu ve Sluškách, Tink Ti bude dýchat na záda…

        0 0
      • Trainman  

        Jel jsi už něco dělšího jak 50km? Já si to moc s tepy při startu nad 200 nedokážu představit…

        0 0
        • Wojtek  

          :-D nejvíc sem jelasi 60, ptal se na 50, tak sem odpověděl, myslím že v mém věku mám na 200km tratě ještě čas

          0 0
        • kajis  

          Já si neumím představit tepy nad 200 vůbec. :-) Kolik máš Wojtku maximálku?

          0 0
          • Wojtek  

            něco málo přes 200, ale nemám to přesně změřený:-)

            ale to už je ten zabijácký tep, ve kterém moc dlouho nevydržíš :-)

            0 0
            • kajis  

              No právě, mě se podařilo dosáhnout 198 při běhu a myslel jsem, že za chvíli umřu. Kdybych se měl takhle cítit na startu závodu, tak bych dojel tak 200m.

              0 0
              • Featherbed  

                Tepovka s věkem klesá a Wojtek je puberťák, to asi taky bude hrát roli…

                0 0
                • maraMTBO  

                  V 16 sem měl maximálku 212 (naměřeno při běhu). To je u nás mladejch fakt normální:-)

                  0 0
          • nox159  

            ja si je predstavit dokažu, muj max tep pri zavode byl 217 ;-)

            0 0
            • raceman  

              217 bych videl na ruseni tepaku nebo vazne srdecni potize… ;-) uz si byl v pelhrimove?

              0 0
              • nox159  

                tak na vysetreni srdce sem jednou jak sem byl mensi byl a vsechno ok a to ze byl ruseny tepak bych taky nerek, protoze nemam problem dostat tepy nad 200 pri jakemkoliv spurtu.

                0 0
      • rock  

        zjistil sem, že nemá cenu si dávat rezervy, dycky to nějak dojedeš

        Jo, tak tohle jsem si myslel taky. Vydrželo mi to až do toho maratonu, kdy mne na 35. km začaly brát křeče do obou nohou a do cíle chybělo ještě 60 …

        0 0
        • Wojtek  

          tak křeče sem ještě neměl, nevím co to je :-)

          0 0
          • maraMTBO  

            Taky sem si říkal, že křeče nejsou nic pro mě, do tý doby než sem jel letos krátkou trať na Malevilu. Takže neboj dočkáš se;-)

            0 0
        • Smazaný účet  

          to se mi jednou stalo na 40.km z 92km. sůl s banánem to bezpečně vyřešili až do konce.

          0 0
          • rock  

            No, já bych u sebe slovo „bezpečně“ asi nezvolil, ale do cíle jsem se doplahočil – i když to bylo takové malé, soukromé peklo. Kvůli takovým podružnostem, jako že se nemůžu udržet na kole, se přece nevzdává :-)

            0 0
            • Smazaný účet  

              to je aspoň přístup!

              mě to nejdřív vyděsilo, když sem si představil, že ještě nemám ani půlku. ale doplnění potřebnýho to spravilo a při mým stylu jízdy to stačilo.

              na bednu nejezdím :D

              0 0
        • Pebe  

          to se musim teda Wojtka zastat, 35+60 opravdu není 50 :-)

          0 0
    • Ricci  

      Ja sa hlavne snazim dojst do ciela cely a zdravy, to je zaklad :-)

      0 0
    • jose  

      Samozřejmě záleží na trénovanosti, ale na padesátky si myslím je nejlepší jet na max celou dobu, vetšinou to vychází kolem 2,5hod a to se dá,ale po perfektním rozjetí. …taktizování, resp. rozvržení sil má význam od 80km výš…

      0 0
      • Bumerangista  

        Souhlas pro krátké traťě: za 2.5h podle mne nestihneš ani první krizi, pokud to není hned na začátku tím, že nejsi rozjetý, nebo že jsi se správně nenajedl.

        Pro delší traťe: když se budeš na začátku šetřit, tak to na konci nedoženeš. Výjimkou jsou extrémní závody, kde to je trochu i o celkové pohodě a motivaci.

        0 0
    • prvniodkonce  

      Ze začátku trochu máknout a zbytek na kecačku, je-li s kým – do 5–10% v pohodě, když trochu jezdím. A nebo to šrotit s bednovými ambicemi na 100%, ale to už může být trochu námaha…

      0 0
    • mastihuba  

      kvuli 50km nemá cenu jezdit na závody :)

      0 0
    • Smazaný účet  

      Z pohledu vele-velo-amatéra:

      Moje taktika je taková, že vždycky začátek napálím a jak se zvýší tepovka a přijde první únava, tak řadím níž a klidním. Pak přejdu na tempovou jízdu, kdy se snažím jet na udržitelné hranici a plánovat tak, že poslední zbytky sil padnou na závěr.

      V řeči čísel jezdím většinu trati tak na těch 160, možná spíš lehce níž.

      Ne teda, ža bych nad tím přemýšlel, ale vzhledem k tomu, že vždycky startuju úplně na konci balíku a výkonostně jsem na tom líp než několik stovek závodníků předemnou (mluvím tu o maratonech, všechny kategorie dohromady), tak mi nezbývá, než na prvních kilometrech řezat, abych se vyhnul prvním špuntům v terénu.

      Tohle ale nemá cenu obecně vysvětlovat. Každej, kdo si zajede pár závodů, tak už má svoje možnosti a optimální rozložení sil v oku.

      Pokud chceš komplexní rozbor, tak si nech udělat zátěžový testy, sportovní prohlídku a analýzu nějakým profi trenérem.

      0 0
    • JakeF  

      V první desetině… To jsi mě potěšil, jedinej můj velkej závod a do týhle kategorie jsem se skoro vešel :-).

      No nic. K tématu, taky jsem přemejšlel o taktice, jakože do kopců pojedu na jistotu, závodit budu až potom. No výsledek vypadal následovně: Prvních cca 10km se jelo v příšernym balíku, já ze špatný startovní pozice se pořád musel prodírat dopředu co to šlo. V prvnim většim kopci jsem se držel těch přede mnou, i když bych jel sám rychlejš, s tim, že budu šetřit síly. Byla to chyba… Další kopce jsem zjistil, že jsem pořád rychlejší, tak jsem předjížděl další a další a další… Na rovinkách co to šlo, z kopců, co mi kolo dovolí. Takže moje rada, nijak to neplánovat, člověk musí jet to, na co se zrovna v okamžiku cejtí a může, hlavně se drát dopředu, i když ne zase zbytečně, občas je lepší se takticky za někym vyvézt. Nějak to člověk dojede vždycky.

      0 0
    • McBlacky  

      je dobrý znát profil, soupeře a hlavně sebe. Pak už si tempo dokážeš zvolit. Často to brzdí paradoxně hlava, buď si říkáš že tohle nedáš a zvolníš, nebo v druhý půlce a závěru tuhneš a nedokážeš se kousnout.

      jinak za mě prvních 20–30 minut těžce nad ANP, pak podprahově s pár nástupy střed závodu a konec opět ANP+

      většina 50tek je do dvou hodin, tak to se dá.

      nepodceňovat pití a jídlo. Pokud se jede takhle tak to na vodu a banán nedáš

      0 0
      • ¨MZ  

        když to pojedu tímhle stylem, tak budu rád, že za ty dvě hodiny si najdu chvilku na pití, o jídle nemůže být řeč :-)

        Co jako jíš během takhle krátkýho závodu? Mě by stačil tak jeden gel.

        0 0
        • McBlacky  

          to já dávám tak dva, vyjímečně před cílem ještě turbosnack nebo enervitene.

          ale je to spíš, aby mi nedošlo preventivně než, že bych musel. Bez gelů takový maso nedávám, to jsem po hodině a něco prošitej a nemůžu

          0 0
    • Daf  

      Na krátkých trasách to ani jinak nejde. Tam když se nechytneš hned po startu, tak už to nesjedeš. V dlouhých maratonech se dá trochu taktizovat a pak si to sjet. Teda to si múže dovolit amatér bojijící o 50 místo. Eliťáci musí být taky v předu, jinak jsou bez šance na dobrý výsledek.

      0 0
    • Splinter  

      Mě by spíš zajímalo, jak se správně rozjet, prvních cca 10–15 km jedu kaši (teda loni, letos je to turistika:), pak se tělo nějak zmátoří, tepy spadnou a rychlost stoupne a dá se říct, že čím dál jsem od startu, tím se mi jede líp..

      Zkoušel sem už všechno možný, ale výsledek je vždycky stejnej a těch 5–10 lidí na začátku zmizne a pak už to nesjedu:(

      0 0
      • Daf  

        Před závodem musíš být dobře rozjetej a to včetně kratšího intenzivního intervalu. Pak se tělo s tou kaší po startu mnohem líp vyrovná.

        0 0
    • Howgh  

      všici mluví o tepech, ale co když mám hercnu i pajšl v naprosté pohodě, ale bolí nožičky ?

      0 0
    • sibal  

      Na začátku jsou tři předpoklady-máš natrénováno,seš ale odpočatej, a chceš, opravdu hodně chceš zajet.

      Mít natrénováno neznamená mít v nohách 10litrů, ale hlavně umět tu intenzitu, kdy nevíš o tom že máš nohy a cítíš krev v uších. to se naučíš stejně nejlíp tak, že zavodíš, a snažíš se tam být co nejdýl.Prostě nehledět na to, jestli si pojedeš pěkně svoje tempo a budeš 40tej. Radši jeď pul hodky v komatu, 15tej, a pak dojeď stej.Tak se dá posunout.

      Odpočatej být musíš, a hlavně chtít, jinak rychle zvítězí výmluva, co se budu honit, když mi stejně sekne,a když stejně o hovno jde, což je samozřejmě pravda.

      pokud chceš závodit,a né mít dobrý pocit z odjeté časovky a předjetí 50ti lidí, musíš prostě jet na kaši, uplně, a bez ohledu na to jak je to dlouhy. /já jsem měl maximální tep za CELOU sezonu, letos i loni, po startu 2kila v Goisernu, v 5 ráno. Ale to už je spíš odstrašující případ/

      0 0
      • McBlacky  

        pekne jsi to napsal Radku. Prostě hlava hlava hlava.

        Ta Salka to je dobrej vtip :)

        u hobíků je dost problém být odpočatej. Celý týden práce + kolo se prostě nedá odregenerovat. Kdyby se závodilo v neděli bylo by to lepší.

        0 0
        • sibal  

          to kua vážně není vtip,

          ale možná to bude malou zvyklostí tělal na kafe ve 4 rano:-)

          0 0
          • McBlacky  

            jako já ti věřím, ale pro mě to už je v karegorii vtip. Protože to nechápu, tak se tomu radši jen směju :)

            když zvážíš tu teplotu a vztah mezi max TF a teplotou. Navíc bys měl mít rozum a nevytepat smrt na startu 200km, no už mlčím. To co ty já nezajedu nikdy, takže logicky tvoje metoda je lepší než moje :)

            0 0
            • sibal  

              ona to taky asi bude spíš známka toho, že se jinak přes rok flákám:-(

              0 0
      • Sipal  

        Všem díky za reakce, doteď jsem moc nevěřil, že se vážně jede kaše celou dobu, že se to dá vydržet. Zkusil jsem to teď na P50, co to udělá. Sice jsem teda nejel smrt celou dobu, ale stejně jsem zkusil jet co nejvíc na hraně a dal jsem to za 1:56, což jsem teda ani náhodou nečekal. Kupodivu i ke konci, když už jsem myslel že na víc prostě nemám, jsem se dokázal občas chytnout někoho kdo mě předjížděl a ještě přidat. Ta hlava bude asi fakt důležitá.

        0 0
        • JardaS  

          Jinak to nejde, 50tky se nedají od startu jezdit s rozvahou – visíš ve špuntech, klepeš se kdo tě sejme, svojí výkonostní skupinu už nesjedeš. Rozum si nech na 100vky.

          0 0
          • prvniodkonce  

            Já myslím, že se to s rozvahou jezdit dá. Když je trať jenom trochu členitá, dojet se stejná výkonnostní skupina dá.

            0 0
            • McBlacky  

              hlavně, že jsme v sobotu jeli s rozvahou viď :) Nejdřív šrot jak magoři, sekačka a od Budče skoro zewl.

              navíc defekt, no nejhorší P50 za poslední roky…

              0 0
      • obda  

        Aha, a platí něco podobnýho i pro lemry řekněme s 2–3k? Protože mám pocit, že kdybych se rozjížděl jak někteří závodníci, tak už mi na závod nezbyde … A v první půlce by se mi přes AnP taky moc nechtělo, abych to vůbec dojel. Tedy dotaz zní – může i taková lemra jet na 50km od začátku šrot a dorazit bez křečí do cíle?

        0 0
    • gunrita  

      Ahoj kluci, já mám zkušenosti z dlouhých tratí, samozřejmě mezery mám stále,je co, vylepšovat, první věc je vůbec čas trénovat,to jako žena vím nejlépe,když doma,se postarat napřed musím…Ale na ten trénink si prostě čas udělám :)))

      Nenechat se ale unést po startu, balíkem přede mnou, je dost těžké,vždy mě to, nakopne!! Samozřejmě na jeto být musí,hlavně na dlouhých tratích…! Jet 100km jen tak nelze,ale u 50km tratí to, nechci zlehčovat to určitě taky, ale stejně moc záleží na tom, jak ti to celé sedne.Jak se vyspíš,psychika ap. Ta myslím, hraje dost velkou roli! Tak 70%určitě! U krátchých tratí mi to nesedí, tam, se snad spurtuje celý závod, pokud trať dovolí:))) Na dlouhé jedu tak do 55km co to jde, pak zmírním odpočinu a zase to narvu, odpočívám v sedle samozřejmě:)))dů­ležité neopomíjet občerstvovačky aspoň na minutu,jíst pít!! důležité! Někteří bikeři jezdí úplně zbytečně nadoraz,a pak se diví, že jim dojde…

      0 0
      • Rychlej turista  

        Vítej :-)

        0 0
      • ememem  

        Jet 100km jen tak nelze – ale lze, len sa potom clovek nemoze cudovat ze je furt volakde skoro na koncia ze ho predbiehaju selijaky srycovia a baby…

        0 0
      • nox159  

        psychyka podle tebe děla 70% jizdy jo? :D

        uvedu piklad: kdyz jsem v pohode dam za 4h 100km kdyz v psychycke pohode nejsem dam za 4h 30km jo ? to se mi nejak nezda :D

        0 0
        • Beeda  

          ne, kdyz jsi v pohode jedes a vyhrajes, kdyz ne, dostanes 5 min rundu a ses treba 5. az…

          0 0
          • nox159  

            to beru to je jasne, ale jiste to nedela tech 70% ;-)

            0 0
            • Beeda  

              jakto ze ne? fce je to nelianarni, takze treba zlepseni o 5% znamena o 70% vetsi usili, a byt 1. anebo az 5. je o 500% kdyz chce hrat na procenta ;-)

              0 0
              • nox159  

                zlepseni o 5% znamena o 70% vetsi usili – to sis vycucal z prstu ?

                jinak slečna v prizpevku, na ktery sem reogoval o zadnem usili nepsala, napsala ze psychyka děla 70% celkoveho vykonu a to si myslim ze je blbost.

                0 0
                • McBlacky  

                  stačí se podívat na rozložení výkonnosti třeba účastníků KPŽ a je to jasný jak to je nelineární a jestli Beeda tipnul 70% tak to určitě bude odpovídat určitému bodu na té křivce :). Ale vzhledem k obrovské progresy to ani zdaleka nebude okolo první 5ky v kat. Tam to může být klidně i 500% ale spíš pro většinu -nekonečno- protože ikdyby se udřeli, už to nedaj.

                  0 0
                  • nox159  

                    ale ja tohle neřeším, jen říkam že psychyka neděla 70% výkonu.

                    to aby ses zlepsil o proti jiným je věc jiná ale tam to zalezi taky v jake polovine startovniho pole jsi. kdyz si nekde mezi poslednima tak ti staci aby ses dobre vyspal trat ti sedla a dáš klidne 50 lidi ale to neznamena ze kdyz jsi v pohodě ze se tvuj výkon zvýší o 70%.

                    ale ja neřeším ostatni lidi ja řeším výkon a ne umisteni v danem zavodu kdyby slo o umisteni muzete mit pravdu to priznavam.

                    0 0
                • Beeda  

                  to si vycucal ty ne ja, ja jen daval priklad jak ta procenta jsou o nicem, jestli jsis nevsiml…

                  0 0
                • Beeda  

                  jinak myslet znamen h.o vedet, tak jesli vis neco lepsiho tak sem s tim ;-)

                  0 0
                  • nox159  

                    jinak jak sem psal beru ze treba:

                    muj 100% vykon je 100km za 4h a to ze na tom budu spatne psychycky (100%-70% za psychiku dava 30% vykon) to by znamenalo ze ujedu 30km za 4h coz je blbost.

                    0 0
                    • heretik  

                      Nepoučil ses :-(

                      1. výkon NENÍ totéž, co rychlost. Když do Fabie nacpeš motor

                      o dvojnásobném výkonu, pojede snad 350 km/h?

                      1. Navíc ani o výkonu v původním příspěvku nebyla řeč.

                      Opravdu jsi čím dál víc za blba.

                      0 0
                      • jIrI___  

                        Hezky napsáno, to teď musí pochopit i magor :)

                        0 0
                        • Beeda  

                          nepochopil:-)

                          0 0
                          • nox159  

                            tak mi rekni co je v mem prizpevku nize jinak? jako fakt me to zajima jak to teda je ;-)

                            0 0
                            • Beeda  

                              toto neplati „dejme tomu ze za 1s jednou otočíš pedyly o 360° a kdyz vykon zvysis o 100% tak za 1s slapnes 2× ne?“

                              nene vykon je fci 3.mocniny rychlosti ~ nepojedes 2× rycheji ~neujedes 2× vetsi drahu ~ neslapnes 2×

                              vic ti tve nezalosti fyziky nevysvetlim;-)

                              0 0
                      • nox159  

                        vykon = prace za čas na tom se snad shodneme ne?

                        kdyz vemes praci jako jedno šlapnuti do pedalu, dejme tomu ze za 1s jednou otočíš pedyly o 360° a kdyz vykon zvysis o 100% tak za 1s slapnes 2× ne? a kdyz slapnes jednou ze stejnou namahou nebo 2× pri pouziti stejne sily tak se snad zvysi rychlost ne?

                        takhle to teda vidim ja ;-)

                        a k tomu druhemu- psala ze psychika dela 70% ale nenapsala ceho tak tim padem i to vase 5% zlepseni a o 70% vetsi usili taky neni k tematu ;-)

                        0 0
                        • heretik  

                          Bavím se čím dál víc, fakt jsi asi nepoučitelnej.

                          Sice tu machruješ vzorečkama z fyziky, ale jejich pochopení ti chybí.

                          Pokud jde o ten výkon, bude tě asi zajímat celá soustava, čili posun kola vpřed. Navíc šlápnutí do pedálu dvakrát za stejný čas rozhodně nemusí znamenat dvojnásobný výkon, vstupuje do hry spousta faktorů – na jednu stranu bude druhý šlápnutí „lehčí“, na druhou stranu bys musel vzít v úvahu fyziognomii lidského těla, kdy určitá frekvence šlapání je ok, určitá se dá vydržet, ale některá se nedá ani dosáhnout.

                          Myslím, že můj příklad s motorem byl dost vypovídající – změna výkonu a změna rychlosti v mnoha případech prostě lineární nebude.

                          A jak už jsi pochopil, o výkonu vlastně ani řeč nebyla. Přesněji, nebylo vůbec řečeno, o čem přesně autorka mluvila a těch 70 % je taky vycucaných z prstu, protože téměř jistě nešlo o nic měřitelného. No a? Třeba je to její pocit, jak se jí jede, a kdy se jí jede o 70 % líp. Není důvod do toho šťourat tvým stylem.

                          0 0
                    • Beeda  

                      u me to tak plati, tak jaka blbost ;-)

                      0 0
                      • nox159  

                        tak to s tou tvoji psychikou neni nejlepsi, kdyz ti takhle zasahuje do vykonosti a tim padem te omezuje ;-)

                        0 0
                        • Beeda  

                          me kdy se nechece a su vpici, tak jedu cigarko, ostatni na me cekaj, nedavam vubec technicky useky, ale me je to jedno kocham se padajicim listim, tlacim kolem maturity, stekam kolem plotu :-)

                          no ale jeste mesic budu jeste v poho, takze na 130% minimalne baby ;-)

                          0 0
                          • mastihuba  

                            tak to mužu podepsat. Kopec kterej jindy vyjedu do 20min. sem schopnej jet 35–40. Někdy to holt nesedne :)

                            0 0
                            • Beeda  

                              prave a nekdy si i sednes a nekdy i usteles, zalezi jak jsi na tom psychYcky:-)))

                              0 0
                • heretik  

                  Nedělej ze sebe většího vola než jsi zvládnul už tím prvním příspěvkem a nerozmazávej to.

                  0 0
                  • nox159  

                    ja si stojim za svym ze psychyka neni 70% vykonu kdyz mi to vyvratis tak treba zmenim nazor.

                    0 0
    • gunrita  

      Ahojte kluci,

      No musím říct, že jsem se celkem pobavila,co vyvolal můj příspěvek, to jsem nečekala :)))

      Vždyť je to jedno ne? Chtěla jsem tím taky hlavně říct,že kolo,jako takové, se musí umět žít, vychutnat a ne se stále jen honit a nevnímat krajinu…je to zkrátka láska!!!

      S těmy závody je to hlavně u vás pánové,těžké, máte velkou konkurenci..to my babi těch je na 100km trati málo tak že pokud trochu jezdí myslím holka,má šanci na pěknej flek! Mám ráda Krále Šumavy,je to,srdcová záležitost! pro příklad věčinou tam jede 1500lidí celkově na 80km trati a jen z toho je 200žen což mluví za vše,že vy to máte fakt těžký,ale nakonec jde i o ten adrenalin na startu a vůbec ta atmosféra,je jedinečná!! Letos jsme si to zase v bahně užili co? ale měla jsem nejlepší umístění 8místo:)))

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.